Laurin & Klement -erikoispainos huokuu omaa hillittyä eleganssiaan.
Koeajossa Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Laurin & Klement DSG: Mukavuuslippulaiva
Superb-farmarin loisteliain nelivetomuunnos on erikoispainos Laurin & Klement, jonka aistikkain yksityiskohdin kunnioitetaan tehtaan alkuperäisiä perustajia.
Ensihavainto on, että L&K-erikoispainoksen 2,0-litraisen turbodieselin ääni on saatu varsin tehokkaasti kapseloitua, joten sisämelu koostuu enemmälti rengasäänistä.
190-hevosvoimainen moottori ei tee autosta rakettimaisesti kiihtyvää, mutta se varmistaa tarpeeksi ripeät etenemisrahkeet, saavutetaanhan 400 newtonmetrin maksimivääntö kierrosalueella 1 900–3 300 r/min. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,5 l/100 km, mikä kuulostaa isolle nelivetofarkulle mainiolta arvolta.
Sähkötoimisen takaluukun takaa löytyy rutkasti tavaratilaa.
Superbin 7-nopeuksiseen kaksoiskytkinautomaattiin ei liity ohjauspyörän vaihtosiivekkeitä, vaan manuaalikäyttö hoituu lattiavalitsimesta, kuten myös sport-vaihteistovälitykset.
Jousituksesta on tehty onnistunut yhdistelmä jämäkkyyttä ja mukavuutta. Etenkin taka-akselisto toimii nopeushidasteissa ja vastaavissa töyssyissä hienosti. Ohjauksen keskialuetuntuma on nopeassa ajossa täsmällinen, ja tehokkaat led-ajovalot valaisevat ruudikkaasti pimeällä.
Matkahuovat kuin lentokoneessa
Vaalea nahkaverhoilu sopii Laurin & Klementin hienostuneeseen ominaistyyliin, ja täysimittainen lasikattoluukku välittää valoa sisätiloihin.
Pitkä akseliväli ja neliveto merkitsevät rauhallisia ajo-ominaisuuksia.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on tehokkaat lämmitys- ja viilennystoiminnot. Miinukseksi nousee oikeastaan vain etuistuinten säädettävien reisityynyjen puuttuminen. Mutta L&K onkin mukavuuspainotteisena ennen muuta takamatkustajien valtakuntaa.
Siististi asemoidut mittarit sopivat edustustyyliin. Ajotietokone ilmaisee muun datan lisäksi esimerkiksi öljyn lämpötilan ja AdBlue-lisäaineen mahdollistaman jäljellä olevan matkan.
Etuistuimet on varustettu kattavin sähkösäädöin.
Superb Combin takaistuimella on perinteisesti polvi- ja pääntilaa enemmän kuin tarpeeksi.
Vaihdoista huolehtii sujuva 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Kojelaudassa on 12,5-tuumainen kosketusnäyttö. Myös päämittaristo on vastaavan levyinen.
Tuttuun tapaan takaistuimella on valtavat polvitilat, mutta ei siinä kaikki: Laurin & Klementin takamatkustajat hyötyvät etuselkänojiin kiinnitetyistä lisävarusteisista huopakoteloista, joissa on pitkää ajomatkaa varten muhkeat matkahuovat.
Selkeässä kojelaudassa nopeus- ja kierrosnäyttö sijaitsevat 12,5 tuuman näytöllä. Myös kosketusnäyttö on saman levyinen, joten karttanäyttö näkyy loistavasti. Katuosoitteen syöttää selkeästi ja nopeasti navigointilaitteeseen, vaikka osoitetta ei syötetäkään yhdelle riville. Värikylläinen karttanäkymä lukeutuu tämän hetken kehittyneimpiin.
Tavaratilaa saadaan jo pienimmillään 625 litraa. Järeimmillään lääniä saadaan 1 760 litran verran.
Canton-äänentoistojärjestelmä soi mieltä ylentävästi. Ilmapuhalluksen ja lämmityksen säädöt luonnistuvat konsolin säätöpyöristä mekaanisesti, mutta ne voi säätää myös näytön alivalikoista.
Takaluukku toimii tietenkin sähköisesti, ja sen takaa avautuu mittava 625–1 760 litran tavaratila. Takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi, ja lisäetua tuovat monipuolisesti aseteltavat ostoskassiverkot. Karavaanarit tykkäävät 2 200 kilon vetomassasta.↔
Juha Peltonen
Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Laurin & Klement DSG
Moottori
R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3500–4000 r/min, 400 Nm/1900–3300 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 232 km/h
Kulutus
6,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
173 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4869, l. 1864, k. 1469 mm, akseliväli 2841 mm, maavara 136 mm, omamassa 1831 kg, kantavuus 529 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 625–1760 l, tankki 66 l
Hinta
56 016 euroa, koeajoauto 58 500 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Cd-pyöritin Ranskasta
Uusi Sennheiser HD 505
Hyvä Moca
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
Koksu takabassoilla
McIntoshilta striimeri-dac
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi