Laurin & Klement -erikoispainos huokuu omaa hillittyä eleganssiaan.
Koeajossa Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Laurin & Klement DSG: Mukavuuslippulaiva
Superb-farmarin loisteliain nelivetomuunnos on erikoispainos Laurin & Klement, jonka aistikkain yksityiskohdin kunnioitetaan tehtaan alkuperäisiä perustajia.
Ensihavainto on, että L&K-erikoispainoksen 2,0-litraisen turbodieselin ääni on saatu varsin tehokkaasti kapseloitua, joten sisämelu koostuu enemmälti rengasäänistä.
190-hevosvoimainen moottori ei tee autosta rakettimaisesti kiihtyvää, mutta se varmistaa tarpeeksi ripeät etenemisrahkeet, saavutetaanhan 400 newtonmetrin maksimivääntö kierrosalueella 1 900–3 300 r/min. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,5 l/100 km, mikä kuulostaa isolle nelivetofarkulle mainiolta arvolta.
Sähkötoimisen takaluukun takaa löytyy rutkasti tavaratilaa.
Superbin 7-nopeuksiseen kaksoiskytkinautomaattiin ei liity ohjauspyörän vaihtosiivekkeitä, vaan manuaalikäyttö hoituu lattiavalitsimesta, kuten myös sport-vaihteistovälitykset.
Jousituksesta on tehty onnistunut yhdistelmä jämäkkyyttä ja mukavuutta. Etenkin taka-akselisto toimii nopeushidasteissa ja vastaavissa töyssyissä hienosti. Ohjauksen keskialuetuntuma on nopeassa ajossa täsmällinen, ja tehokkaat led-ajovalot valaisevat ruudikkaasti pimeällä.
Matkahuovat kuin lentokoneessa
Vaalea nahkaverhoilu sopii Laurin & Klementin hienostuneeseen ominaistyyliin, ja täysimittainen lasikattoluukku välittää valoa sisätiloihin.
Pitkä akseliväli ja neliveto merkitsevät rauhallisia ajo-ominaisuuksia.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on tehokkaat lämmitys- ja viilennystoiminnot. Miinukseksi nousee oikeastaan vain etuistuinten säädettävien reisityynyjen puuttuminen. Mutta L&K onkin mukavuuspainotteisena ennen muuta takamatkustajien valtakuntaa.
Siististi asemoidut mittarit sopivat edustustyyliin. Ajotietokone ilmaisee muun datan lisäksi esimerkiksi öljyn lämpötilan ja AdBlue-lisäaineen mahdollistaman jäljellä olevan matkan.
Etuistuimet on varustettu kattavin sähkösäädöin.
Superb Combin takaistuimella on perinteisesti polvi- ja pääntilaa enemmän kuin tarpeeksi.
Vaihdoista huolehtii sujuva 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Kojelaudassa on 12,5-tuumainen kosketusnäyttö. Myös päämittaristo on vastaavan levyinen.
Tuttuun tapaan takaistuimella on valtavat polvitilat, mutta ei siinä kaikki: Laurin & Klementin takamatkustajat hyötyvät etuselkänojiin kiinnitetyistä lisävarusteisista huopakoteloista, joissa on pitkää ajomatkaa varten muhkeat matkahuovat.
Selkeässä kojelaudassa nopeus- ja kierrosnäyttö sijaitsevat 12,5 tuuman näytöllä. Myös kosketusnäyttö on saman levyinen, joten karttanäyttö näkyy loistavasti. Katuosoitteen syöttää selkeästi ja nopeasti navigointilaitteeseen, vaikka osoitetta ei syötetäkään yhdelle riville. Värikylläinen karttanäkymä lukeutuu tämän hetken kehittyneimpiin.
Tavaratilaa saadaan jo pienimmillään 625 litraa. Järeimmillään lääniä saadaan 1 760 litran verran.
Canton-äänentoistojärjestelmä soi mieltä ylentävästi. Ilmapuhalluksen ja lämmityksen säädöt luonnistuvat konsolin säätöpyöristä mekaanisesti, mutta ne voi säätää myös näytön alivalikoista.
Takaluukku toimii tietenkin sähköisesti, ja sen takaa avautuu mittava 625–1 760 litran tavaratila. Takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi, ja lisäetua tuovat monipuolisesti aseteltavat ostoskassiverkot. Karavaanarit tykkäävät 2 200 kilon vetomassasta.↔
Juha Peltonen
Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Laurin & Klement DSG
Moottori
R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3500–4000 r/min, 400 Nm/1900–3300 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 232 km/h
Kulutus
6,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
173 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4869, l. 1864, k. 1469 mm, akseliväli 2841 mm, maavara 136 mm, omamassa 1831 kg, kantavuus 529 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 625–1760 l, tankki 66 l
Hinta
56 016 euroa, koeajoauto 58 500 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
FOKUS MEDIA
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
B&W Px7 S3
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Demokraattisempaan suuntaan
UUTTA
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL