Laurin & Klement -erikoispainos huokuu omaa hillittyä eleganssiaan.
Koeajossa Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Laurin & Klement DSG: Mukavuuslippulaiva
Superb-farmarin loisteliain nelivetomuunnos on erikoispainos Laurin & Klement, jonka aistikkain yksityiskohdin kunnioitetaan tehtaan alkuperäisiä perustajia.
Ensihavainto on, että L&K-erikoispainoksen 2,0-litraisen turbodieselin ääni on saatu varsin tehokkaasti kapseloitua, joten sisämelu koostuu enemmälti rengasäänistä.
190-hevosvoimainen moottori ei tee autosta rakettimaisesti kiihtyvää, mutta se varmistaa tarpeeksi ripeät etenemisrahkeet, saavutetaanhan 400 newtonmetrin maksimivääntö kierrosalueella 1 900–3 300 r/min. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,5 l/100 km, mikä kuulostaa isolle nelivetofarkulle mainiolta arvolta.
Sähkötoimisen takaluukun takaa löytyy rutkasti tavaratilaa.
Superbin 7-nopeuksiseen kaksoiskytkinautomaattiin ei liity ohjauspyörän vaihtosiivekkeitä, vaan manuaalikäyttö hoituu lattiavalitsimesta, kuten myös sport-vaihteistovälitykset.
Jousituksesta on tehty onnistunut yhdistelmä jämäkkyyttä ja mukavuutta. Etenkin taka-akselisto toimii nopeushidasteissa ja vastaavissa töyssyissä hienosti. Ohjauksen keskialuetuntuma on nopeassa ajossa täsmällinen, ja tehokkaat led-ajovalot valaisevat ruudikkaasti pimeällä.
Matkahuovat kuin lentokoneessa
Vaalea nahkaverhoilu sopii Laurin & Klementin hienostuneeseen ominaistyyliin, ja täysimittainen lasikattoluukku välittää valoa sisätiloihin.
Pitkä akseliväli ja neliveto merkitsevät rauhallisia ajo-ominaisuuksia.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on tehokkaat lämmitys- ja viilennystoiminnot. Miinukseksi nousee oikeastaan vain etuistuinten säädettävien reisityynyjen puuttuminen. Mutta L&K onkin mukavuuspainotteisena ennen muuta takamatkustajien valtakuntaa.
Siististi asemoidut mittarit sopivat edustustyyliin. Ajotietokone ilmaisee muun datan lisäksi esimerkiksi öljyn lämpötilan ja AdBlue-lisäaineen mahdollistaman jäljellä olevan matkan.
Etuistuimet on varustettu kattavin sähkösäädöin.
Superb Combin takaistuimella on perinteisesti polvi- ja pääntilaa enemmän kuin tarpeeksi.
Vaihdoista huolehtii sujuva 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Kojelaudassa on 12,5-tuumainen kosketusnäyttö. Myös päämittaristo on vastaavan levyinen.
Tuttuun tapaan takaistuimella on valtavat polvitilat, mutta ei siinä kaikki: Laurin & Klementin takamatkustajat hyötyvät etuselkänojiin kiinnitetyistä lisävarusteisista huopakoteloista, joissa on pitkää ajomatkaa varten muhkeat matkahuovat.
Selkeässä kojelaudassa nopeus- ja kierrosnäyttö sijaitsevat 12,5 tuuman näytöllä. Myös kosketusnäyttö on saman levyinen, joten karttanäyttö näkyy loistavasti. Katuosoitteen syöttää selkeästi ja nopeasti navigointilaitteeseen, vaikka osoitetta ei syötetäkään yhdelle riville. Värikylläinen karttanäkymä lukeutuu tämän hetken kehittyneimpiin.
Tavaratilaa saadaan jo pienimmillään 625 litraa. Järeimmillään lääniä saadaan 1 760 litran verran.
Canton-äänentoistojärjestelmä soi mieltä ylentävästi. Ilmapuhalluksen ja lämmityksen säädöt luonnistuvat konsolin säätöpyöristä mekaanisesti, mutta ne voi säätää myös näytön alivalikoista.
Takaluukku toimii tietenkin sähköisesti, ja sen takaa avautuu mittava 625–1 760 litran tavaratila. Takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi, ja lisäetua tuovat monipuolisesti aseteltavat ostoskassiverkot. Karavaanarit tykkäävät 2 200 kilon vetomassasta.↔
Juha Peltonen
Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Laurin & Klement DSG
Moottori
R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3500–4000 r/min, 400 Nm/1900–3300 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 232 km/h
Kulutus
6,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
173 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4869, l. 1864, k. 1469 mm, akseliväli 2841 mm, maavara 136 mm, omamassa 1831 kg, kantavuus 529 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 625–1760 l, tankki 66 l
Hinta
56 016 euroa, koeajoauto 58 500 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tässä on Suomen kaunein koti! Jarin ja Mikan idyllinen puutalo voitti Suomen kaunein koti 2023 -kilpailun
Ukkosenjumalan vasara
Trianglelta uusi langaton kaiutin
Advance Parisin putki-cd-soitin
Valonlähde Mk II
Heli Thorénin kaupunkikaksiossa on vinttikamari, johon kiivetään tikkaita
WiiM:lta vahvistin
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
Maria Guzenina tekee lattialaattalöytöjä ja tavoittelee sisustukseen kiirettömyyden tuntua
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN