Keulan vihainen ilme on lupaus GR Sportista, mutta tiukan ajettava alusta ei tunnu epämukavalta.
Juha Peltonen
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Faceliftin kokenut GR Sport -varusteinen Corolla-farmari palvelee yhtäläisen tehokkaasti sekä arkikäytössä että nopeammassa ajossa – ajotalouttakaan unohtamatta!
Uusimman Corolla-farmarin 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori kehittää sähkömoottorin kera nykyisin 196 hevosvoimaa siinä, missä itselataavan hybridin järjestelmätehoa saatiin aikaisemmin 184 hevosvoimaa.
Vaikka myös kaksilitrainen edeltäjä oli miellyttävän ripeäluonteinen, niin suorituskyvyllinen kehitys todella tuntuu uusimman mallin ajotuntumissa. Järjestelmävääntöä ei tehdas jostain syystä ilmoita, vaikka se tuntuu tien päällä todella murealta.
GR Sportin alustasäädöin
Alustasäädöt ovat täsmälleen yhtä maukkaat kuin GR Sportilta voi odottaakin, ja jousitus poimii tien epätasaisuudet hienostuneesti. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa sekä mutkaisilla pikkuteillä täsmällisen väsyttämätön.
Tehokkaan sähkömoottorin ansiosta sähköllä voidaan edetä parhaimmillaan hieman yli 100 km/h:n nopeudella.
Juha Peltonen
Työkäyttöä ajatellen on hilpeä ajatusleikki, että Touring Sports voidaan kohtuullisin kustannuksin muuttaa Suomessa kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi.
Juha Peltonen
Kojelaudan järjestelyt ovat tarkoituksenmukaisen selkeät.
Juha Peltonen
12,3-tuumaista digitaalimittaristoa tulkitsee mielikseen. Sen puolikuun muotoiset näytöt ovat aika helppolukuiset, ja keskeisen datan näkee nopealla silmäyksellä. 10,5-tuumainen kosketusnäyttö palvelee sekin erinomaisesti.
Juha Peltonen
12,3-tuumainen digitaalimittaristo välittää monipuolista dataa.
Juha Peltonen
Selkeä kosketusnäyttö on 10,5-tuumainen.
Juha Peltonen
Ajotiloja on runsaslukuinen määrä alkaen eco-, comfort- ja normaalitiloista. Veikkaan kuitenkin keskiverron GR Sportin kuljettajan hyödyntävän runsaasti kahta eri sport-ajotilaa, minkä lisäksi valikoimassa on myös valinnainen custom-ajotila.
Sport-ajotiloissa vaihdot tapahtuvat korkeammalla ja kaasunvaste on paljon sähäkämpi, mutta mittaristonäytöllä eron huomaa vain värin muuttumisena punaiseksi.
Corolla Touring Sports GR Sportia on nautinnollista luotsata pitkää siivua, joten malli sopii oivallisesti sekä nopeaan matka-ajoon että taloudelliseksi perheautoksi.
Työkäyttöä ajatellen on hilpeä ajatusleikki, että Touring Sports voidaan kohtuullisin kustannuksin muuttaa Suomessa kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi.
Täyshybridin 5,2 l/100 km:n keskikulutus osui koeajon aikana aavistuksen tehtaan ilmoitusta korkeammaksi, mutta edes hieman reippaampi ajotapa ei nostanut keskilukemia tuon korkeammalle, mikä kuulostaa itselataavan hybridin edulta.
Enemmän polvitilaa takana
12,3-tuumaista digitaalimittaristoa tulkitsee mielikseen. Sen puolikuun muotoiset näytöt ovat aika helppolukuiset, ja keskeisen datan näkee nopealla silmäyksellä. 10,5-tuumainen kosketusnäyttö palvelee sekin erinomaisesti.
GR Sportin tanakat etuistuimet takaavat hyvän ajoasennon.
Juha Peltonen
Takaistuimella on entistä enemmän polvitilaa, mutta istuimen alle sijoitettu ajoakku syö hieman pääntilaa.
Juha Peltonen
Portaaton CVT-vaihteisto vaihtaa miellyttävästi, eivätkä kierrokset karkaa hyvän väännön ansiosta kovin usein liian ylös.
Juha Peltonen
Kohtuullisen tasokas JBL:n audiojärjestelmä soi kuulaasti, joskin äänenmuokkaus voisi olla GR Sport -varustetasolla monipuolisempi.
Juha Peltonen
Farmarin tavaratilaan mahtuu tarvittaessa 1 519 litraa. Takaselkänojat alas kääntäen muodostuu tasainen lastauspinta.
Juha Peltonen
Itselataavan etuvetoisen hybridin järjestelmäteho on nykyisin 196 hevosvoimaa.
Juha Peltonen
Navigointilaitteen ohjelmointi luonnistuu nopeasti, ja suomenkielinen reittiopastus sujuu selkeästi.
Kohtuullisen tasokas JBL:n audiojärjestelmä soi kuulaasti, joskin äänenmuokkaus voisi olla GR Sport -varustetasolla monipuolisempi.
Touring Sports GR Sportin nahkaverhoillut etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen, vaikka pitkäjalkaisella kuljettajalle istuintyyny jää hieman lyhyeksi. Mainion tanakan urheiluistuimen kaikki istuinsäädöt ovat tehokasta ristiseläntuensäätöä lukuun ottamatta mekaaniset. Ajoasennosta säätyy oivallinen.
Takaistuimella jää kunnolla polvitilaa myös pidemmille henkilöille, onhan akseliväli farmarissa nyt kuusi senttiä aiempaa pidempi. Tosin takaistuimen alla oleva ajoakku haukkaa jonkin verran pääntilaa.
Ajoneuvon poistumisavustin on hyödyllinen turvallisuusvaruste, sillä se estää autosta poistuvia matkalaisia joutumasta niin sanotusti kumipyörien vilskeeseen.
Farmarin tavaratilasta saadaan isoimmillaan tasapintainen 1,5-kuutioinen, mikä kuulostaa hyvältä.
Toyota Corolla Touring Sports GR Sportin suurimmaksi sallituksi jarrulliseksi vetomassaksi ilmoitetaan 750 kiloa, joten pienen klapikärryn kiskominen luonnistuu.
Juha Peltonen
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport
Moottori
R4, 1987 cm3, 112 kW (152 hv)/6000 r/min, 190 Nm/4400 r/min + sähkömoottori 83 kW (111 hv), 206 Nm; hybridijärjestelmä 144 kW (196 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 7,7 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
4,4–4,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
105 g/km
Ajoakku
litiumioni 4,08 kWh
Voimansiirto
A (e-CVT), etuveto
Mitat
p. 4650–4660, l. 1790, k. 1460 mm, akseliväli 2700 mm, maavara 135 mm, omamassa 1486 kg, kantavuus 469 kg, vetomassa 750/450 kg, tavaratila 581–1519 l, tankki 43 l
Hinta
42 537 euroa, koeajoauto 42 537 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ø Audio laajentaa
Mc-äänirasia sisäisellä stepup-muuntajalla
Näyttelijä Ella Pyhältö: Joulu alkaa näyttämöltä
Quad 33/303 jälleen saatavana
Valoa ja ääntä
Super-Lintonit
Fostexin huippumalli
Putkiesivahvistin Ruotsista
Tähtimaadoitusta levysoittimille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI