Keulan vihainen ilme on lupaus GR Sportista, mutta tiukan ajettava alusta ei tunnu epämukavalta.

Keulan vihainen ilme on lupaus GR Sportista, mutta tiukan ajettava alusta ei tunnu epämukavalta.

Juha Peltonen

Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä

Faceliftin kokenut GR Sport -varusteinen Corolla-farmari palvelee yhtäläisen tehokkaasti sekä arkikäytössä että nopeammassa ajossa – ajotalouttakaan unohtamatta!

Auto Bild.Koeajot

Uu­sim­man Co­rol­la-far­ma­rin 2,0-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri ke­hit­tää säh­kö­moot­to­rin kera ny­kyi­sin 196 he­vos­voi­maa sii­nä, mis­sä it­se­la­taa­van hyb­ri­din jär­jes­tel­mä­te­hoa saa­tiin ai­kai­sem­min 184 he­vos­voi­maa.

Vaik­ka myös kak­si­lit­rai­nen edel­tä­jä oli miel­lyt­tä­vän ri­pe­ä­luon­tei­nen, niin suo­ri­tus­ky­vyl­li­nen ke­hi­tys to­del­la tun­tuu uu­sim­man mal­lin ajo­tun­tu­mis­sa. Jär­jes­tel­mä­vään­töä ei teh­das jos­tain syys­tä il­moi­ta, vaik­ka se tun­tuu tien pääl­lä to­del­la mu­re­al­ta.

GR Spor­tin alus­ta­sää­döin

Alus­ta­sää­döt ovat täs­mäl­leen yh­tä mauk­kaat kuin GR Spor­til­ta voi odot­taa­kin, ja jou­si­tus poi­mii tien epä­ta­sai­suu­det hie­nos­tu­nees­ti. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa sekä mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä täs­mäl­li­sen vä­syt­tä­mä­tön.

Tehokkaan sähkömoottorin ansiosta sähköllä voidaan edetä parhaimmillaan hieman yli 100 km/h:n nopeudella.

Tehokkaan sähkömoottorin ansiosta sähköllä voidaan edetä parhaimmillaan hieman yli 100 km/h:n nopeudella.

Juha Peltonen

Työkäyttöä ajatellen on hilpeä ajatusleikki, että Touring Sports voidaan kohtuullisin kustannuksin muuttaa Suomessa kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi.

Työkäyttöä ajatellen on hilpeä ajatusleikki, että Touring Sports voidaan kohtuullisin kustannuksin muuttaa Suomessa kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi.

Juha Peltonen

Kojelaudan järjestelyt ovat tarkoituksenmukaisen selkeät.

Kojelaudan järjestelyt ovat tarkoituksenmukaisen selkeät.

Juha Peltonen

12,3-tuumaista digitaalimittaristoa tulkitsee mielikseen. Sen puolikuun muotoiset näytöt ovat aika helppolukuiset, ja keskeisen datan näkee nopealla silmäyksellä. 10,5-tuumainen kosketusnäyttö palvelee sekin erinomaisesti.

12,3-tuumaista digitaalimittaristoa tulkitsee mielikseen. Sen puolikuun muotoiset näytöt ovat aika helppolukuiset, ja keskeisen datan näkee nopealla silmäyksellä. 10,5-tuumainen kosketusnäyttö palvelee sekin erinomaisesti.

Juha Peltonen

12,3-tuumainen digitaalimittaristo välittää monipuolista dataa.

12,3-tuumainen digitaalimittaristo välittää monipuolista dataa.

Juha Peltonen

Selkeä kosketusnäyttö on 10,5-tuumainen.

Selkeä kosketusnäyttö on 10,5-tuumainen.

Juha Peltonen

Ajo­ti­lo­ja on run­sas­lu­kui­nen mää­rä al­ka­en eco-, com­fort- ja nor­maa­li­ti­lois­ta. Veik­kaan kui­ten­kin kes­ki­ver­ron GR Spor­tin kul­jet­ta­jan hyö­dyn­tä­vän run­saas­ti kah­ta eri sport-ajo­ti­laa, min­kä li­säk­si va­li­koi­mas­sa on myös va­lin­nai­nen cus­tom-ajo­ti­la.

Sport-ajo­ti­lois­sa vaih­dot ta­pah­tu­vat kor­ke­am­mal­la ja kaa­sun­vas­te on pal­jon sä­hä­käm­pi, mut­ta mit­ta­ris­to­näy­töl­lä eron huo­maa vain vä­rin muut­tu­mi­se­na pu­nai­sek­si.

Co­rol­la Tou­ring Sports GR Spor­tia on nau­tin­nol­lis­ta luot­sa­ta pit­kää sii­vua, jo­ten mal­li so­pii oi­val­li­ses­ti sekä no­pe­aan mat­ka-ajoon et­tä ta­lou­del­li­sek­si per­he­au­tok­si.

Työ­käyt­töä aja­tel­len on hil­peä aja­tus­leik­ki, et­tä Tou­ring Sports voi­daan koh­tuul­li­sin kus­tan­nuk­sin muut­taa Suo­mes­sa kak­si­paik­kai­sek­si pa­ket­ti­au­tok­si.

Täys­hyb­ri­din 5,2 l/100 km:n kes­ki­ku­lu­tus osui ko­ea­jon ai­ka­na aa­vis­tuk­sen teh­taan il­moi­tus­ta kor­ke­am­mak­si, mut­ta edes hie­man reip­paam­pi ajo­ta­pa ei nos­ta­nut kes­ki­lu­ke­mia tuon kor­ke­am­mal­le, mikä kuu­los­taa it­se­la­taa­van hyb­ri­din edul­ta.

Enem­män pol­vi­ti­laa ta­ka­na

12,3-tuu­mais­ta di­gi­taa­li­mit­ta­ris­toa tul­kit­see mie­lik­seen. Sen puo­li­kuun muo­toi­set näy­töt ovat ai­ka help­po­lu­kui­set, ja kes­kei­sen da­tan nä­kee no­pe­al­la sil­mäyk­sel­lä. 10,5-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö pal­ve­lee se­kin eri­no­mai­ses­ti.

GR Sportin tanakat etuistuimet takaavat hyvän ajoasennon.

GR Sportin tanakat etuistuimet takaavat hyvän ajoasennon.

Juha Peltonen

Takaistuimella on entistä enemmän polvitilaa, mutta istuimen alle sijoitettu ajoakku syö hieman pääntilaa.

Takaistuimella on entistä enemmän polvitilaa, mutta istuimen alle sijoitettu ajoakku syö hieman pääntilaa.

Juha Peltonen

Portaaton CVT-vaihteisto vaihtaa miellyttävästi, eivätkä kierrokset karkaa hyvän väännön ansiosta kovin usein liian ylös.

Portaaton CVT-vaihteisto vaihtaa miellyttävästi, eivätkä kierrokset karkaa hyvän väännön ansiosta kovin usein liian ylös.

Juha Peltonen

Kohtuullisen tasokas JBL:n audiojärjestelmä soi kuulaasti, joskin äänenmuokkaus voisi olla GR Sport -varustetasolla monipuolisempi.

Kohtuullisen tasokas JBL:n audiojärjestelmä soi kuulaasti, joskin äänenmuokkaus voisi olla GR Sport -varustetasolla monipuolisempi.

Juha Peltonen

Farmarin tavaratilaan mahtuu tarvittaessa 1 519 litraa. Takaselkänojat alas kääntäen muodostuu tasainen lastauspinta.

Farmarin tavaratilaan mahtuu tarvittaessa 1 519 litraa. Takaselkänojat alas kääntäen muodostuu tasainen lastauspinta.

Juha Peltonen

Itselataavan etuvetoisen hybridin järjestelmäteho on nykyisin 196 hevosvoimaa.

Itselataavan etuvetoisen hybridin järjestelmäteho on nykyisin 196 hevosvoimaa.

Juha Peltonen

Na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti luon­nis­tuu no­pe­as­ti, ja suo­men­kie­li­nen reit­ti­o­pas­tus su­juu sel­ke­äs­ti.

Koh­tuul­li­sen ta­so­kas JBL:n au­di­o­jär­jes­tel­mä soi kuu­laas­ti, jos­kin ää­nen­muok­kaus voi­si ol­la GR Sport -va­rus­te­ta­sol­la mo­ni­puo­li­sem­pi.

Tou­ring Sports GR Spor­tin nah­ka­ver­hoil­lut etuis­tui­met an­ta­vat kun­nol­li­sen si­vut­tais­tu­en, vaik­ka pit­kä­jal­kai­sel­la kul­jet­ta­jal­le is­tuin­tyy­ny jää hie­man ly­hy­ek­si. Mai­ni­on ta­na­kan ur­hei­luis­tui­men kaik­ki is­tuin­sää­döt ovat te­ho­kas­ta ris­ti­se­län­tu­en­sää­töä lu­kuun ot­ta­mat­ta me­kaa­ni­set. Ajo­a­sen­nos­ta sää­tyy oi­val­li­nen.

Ta­kais­tui­mel­la jää kun­nol­la pol­vi­ti­laa myös pi­dem­mil­le hen­ki­löil­le, on­han ak­se­li­vä­li far­ma­ris­sa nyt kuu­si sent­tiä ai­em­paa pi­dem­pi. To­sin ta­kais­tui­men al­la ole­va ajo­ak­ku hauk­kaa jon­kin ver­ran pään­ti­laa.

Ajo­neu­von pois­tu­mi­sa­vus­tin on hyö­dyl­li­nen tur­val­li­suus­va­rus­te, sil­lä se es­tää au­tos­ta pois­tu­via mat­ka­lai­sia jou­tu­mas­ta niin sa­no­tus­ti ku­mi­pyö­rien vils­kee­seen.

Far­ma­rin ta­va­ra­ti­las­ta saa­daan isoim­mil­laan ta­sa­pin­tai­nen 1,5-kuu­ti­oi­nen, mikä kuu­los­taa hy­väl­tä.

To­yo­ta Co­rol­la Tou­ring Sports GR Spor­tin suu­rim­mak­si sal­li­tuk­si jar­rul­li­sek­si ve­to­mas­sak­si il­moi­te­taan 750 ki­loa, jo­ten pie­nen kla­pi­kär­ryn kis­ko­mi­nen luon­nis­tuu.

Juha Pel­to­nen

To­yo­ta Co­rol­la Tou­ring Sports 2.0 Hyb­rid GR Sport

Moot­to­ri

R4, 1987 cm3, 112 kW (152 hv)/6000 r/min, 190 Nm/4400 r/min + säh­kö­moot­to­ri 83 kW (111 hv), 206 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 144 kW (196 hv)

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,7 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

Ku­lu­tus

4,4–4,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

105 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 4,08 kWh

Voi­man­siir­to

A (e-CVT), etu­ve­to

Mi­tat

p. 4650–4660, l. 1790, k. 1460 mm, ak­se­li­vä­li 2700 mm, maa­va­ra 135 mm, oma­mas­sa 1486 kg, kan­ta­vuus 469 kg, ve­to­mas­sa 750/450 kg, ta­va­ra­ti­la 581–1519 l, tank­ki 43 l

Hin­ta

42 537 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 42 537 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU