Suomen facelift-hinnat starttaavat etuvetoisen 1.5 Hybrid 116 Activen 28 904 eurosta. Edullisin etuvetoinen 1.5 Hybrid 130 Style maksaa alkaen 34 491 euroa.
Juha Peltonen
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Uudistunut Yaris Cross on tuttuun tapaan B-segmenttiin asemoitu täyshybridi, jota valmistetaan Euroopassa. Malli on myös suunnattu eurooppalaisille ostajille. Koeajoin uutuuden.
Toyota Yaris Crossin faceliftistä päätettiin Japanissa tehdä rikkiviisaasti suhteellisen hillitty. Niinpä asiakkaiden arvostama ulkonäkö säilytettiin pääosin ennallaan, koska ensimmäisen sukupolven esittelystä on ehtinyt kulua vasta pari vuotta.
Keskeisinä seikkoina uudistuksessa ovat aiempaa laajempi voimalinjavalikoima, sekä entistä parempi varustelu.
Uusi 130-hevosvoimainen täyshybridi
Entisen 116 hevosvoiman järjestelmätehon rinnalle saadaan 130-hevosvoimainen vastaava. Muutoinkin asiakkaalla on, mistä valita, sillä varustetasoja on Suomessa kaikkiaan kahdeksan.
Edullisin nelivetoinen 1.5 Hybrid 116 AWD-i Active kustantaa alkaen 31 826 euroa, kun taas nelivetoinen 1.5 Hybrid 130 AWD-i Style maksaa alkaen 37 587 euroa.
Juha Peltonen
Takaluukku avautuu sähköisesti, ja siihen liittyy niin sanottu jalanheilautustoiminto.
Juha Peltonen
Kojelauta on kliinin näköinen. Digitaalista 12,3-tuumaista mittaristoa pystytään muokkaamaan erittäin monipuolisesti, ja sen ulkoasu miellyttää.
Juha Peltonen
Digitaaliset päänäytöt ovat varsin urheilullisen oloiset. Ylsin täyshybridillä jopa 73 prosentin sähköiseen ajosuhteeseen.
Juha Peltonen
Premiere Editionin etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen,
Juha Peltonen
Premiere Editionin takaistuin ei varsinaisesti ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.
Kosketusnäyttö on kalliimmissa versioissa kuvassa näkyvä 10,5-tuumainen. Ainoastaan edullisimmassa versiossa on 9-tuumainen kosketusnäyttö.
Juha Peltonen
Portaaton e-CVT -automaattivaihteisto toimii mielestäni juoheasti, ja se saa kiihtyvyyden tuntumaan ehkä reippaammalta kuin oikeasti onkaan, mikä tietenkin on käyttäjän näkökulmasta hyvä asia. Havaitsin 130-hevosvoimaisessa versiossa moottoritieajossa kierrosluvun pysyttelevän alempana verrattuna 115-hevosvoimaiseen serkkuunsa.
Juha Peltonen
Alusta toimii hienosti myös GR Sportia tavallisemmissa muunnoksissa; kuvassa Premiere Edition. Rengasmelu asettuu kohtuulliseksi – jopa karkeapintaisella asfaltilla.
Juha Peltonen
Testiyksilönä oli Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition.
Yaris Crossin hybridijärjestelmä on identtinen verrattuna Yarisiin. Käytännössä Yaris Crossin facelift-mallit osoittautuvat yllättävän ripeiksi kiihtymään, vaikka spurtit eivät niiden ydintarkoitus olekaan.
Täyshybridissä on 3-sylinterisen suoralla monipistesuihkutuksella varustetun bensiinimoottorin seurana sähkömoottori. Hybridiakusto on litium-ionityyppinen, ja se on yhtenevä sekä 115- että130-hevosvoimaisissa versioissa.
Etenkin koeajetun uuden 130-hevosvoimaisen, nelivetoisen AWD-i -version kiihtyvyysarvo asettuu puoli sekuntia nopeammaksi verrattuna 115-hevosvoimaiseen.
Uuden 130-hevosvoimaisern voimalinjan teho on kaikkiaan 14 hevosvoimaa (12 kW) suurempi verrattuna 116-hevosvoimaiseen, ja sen vääntölukema on vastaavasti 44 Nm pienempitehoista serkkuaan runsaampi.
Nollasta sataan lukemaksi luvataan etuvetoisella 116-hevosvoimaisella 11,2-11,8 sekuntia, kun vastaavasti koeajetun 130-hevosvoimaisen nelivetoisen AWD-i:n kiihtyvyysarvo osuu alueelle 10,7-11,3 sekuntia.
Mitä tulee keskikulutukseen, sekä 116- että 130-hevosvoimaisen voimalinjan osalta lukemaksi mainitaan todella alhaiset 4,5 l/100 km. Tehon nosto ei siten kasvata kulutusta.
Sekä 116- että 130-hevosvoimaisen voimalinjan saa joko etu- tai nelivedon yhteydessä.
Alemmat kierrosluvut
Portaaton e-CVT -automaattivaihteisto toimii mielestäni juoheasti, ja se saa kiihtyvyyden tuntumaan ehkä reippaammalta kuin oikeasti onkaan, mikä tietenkin on käyttäjän näkökulmasta hyvä asia.
Havaitsin 130-hevosvoimaisessa versiossa moottoritieajossa kierrosluvun pysyttelevän alempana verrattuna 115-hevosvoimaiseen serkkuunsa.
Alusta toimii hienosti myös GR Sportia tavallisemmissa muunnoksissa. Rengasmelu asettuu kohtuulliseksi – jopa karkeapintaisella asfaltilla.
12,3-tuumainen digimittaristo ja isoimmillaan 10,5 tuuman kosketusnäyttö
Toyota Yaris Crossin kojelauta on toteutukseltaan siisti ja perusselkeä. Digitaalista 12,3-tuumaista mittaristoa pystytään muokkaamaan erittäin monipuolisesti, ja sen ulkoasu miellyttää.
Kalleimmissa versioissa käytetään Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmää 10,5 tuuman näytöllä; ainoastaan edullisimmassa hinnat alkaen -versiossa (Hybrid Active) se on 9-tuumainen.
Navin kartta voisi mielestäni olla yksiselitteisempi, minkä ohella reittiopastus viipyilee liikaa. Oman puhelimen peilaus auton multimediajärjestelmään kannattaa ilman muuta.
Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.
Juha Peltonen
Mitä tulee keskikulutukseen, sekä 116- että 130-hevosvoimaisen voimalinjan osalta lukemaksi mainitaan todella alhaiset 4,5 l/100 km. Tehon nosto ei siten kasvata kulutusta. Sekä 116- että 130-hevosvoimaisen voimalinjan saa joko etu- tai nelivedon yhteydessä.
Juha Peltonen
Koeajetuista versioista Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Premiere Editionissa on navigointijärjestelmä muistiin tallennetuin Euroopan kartoin (neljän vuoden lisenssi).
Vastaavasti Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 GR Sportissa noudatetaan pilvipohjaista navigointijärjestelmää varustettuna Euroopan kartoin (samaten neljän vuoden lisenssi).
Puhelinsovelluksista toimivat sekä Apple CarPlay että Android Auto, yhtä lailla kaapelilla kuin langattomana.
Älypuhelimen langaton lataus kuuluu kuvioon, ja se toimii hyvin.
Amerikkalaisen JBL:n Premium Audio -äänentoistojärjestelmä sopii musiikin ystävälle. Se varmistaa laadukkaat soundit kahdeksan kaiuttimen ja Subaruin välityksellä.
Tasokkaat etuistuimet
Koeajetun Premiere Editionin sähkösäätöisissä, osanahkaverhoilluissa etuistuimissa on kunnon sivuttaistuki ja istuimet ovat muutoinkin tanakat. Pitkäjalkaisella kuljettajalla istuintyyny jää kuitenkin hieman liian lyhyeksi.
Koeajettujen kahden version, Premiere Editionin ja GR Sportin tavanomaista muhkeammat Sport-istuimet ovat kuvioissa Style-varustetasosta ylöspäin.
Premiere Editionissa pääsee nauttimaan myös Toyota Skyview -panoraamalasikatosta.
Takaistuimella pääntila riittää 185-senttiselle, mutta polvitilaa jää jo suhteellisen rajallisesti, mikäli takamatkustaja sattuu olemaan pitkäjalkainen. Lisäksi takaovet voisivat avautua hieman avarampaan kulmaan.
Ihanteellisimmillaan takaistuin onkin esimerkiksi lapsiperheelle, tai sitten vaikkapa kahden hengen perheelle ja kahdelle koiralle.
Takaluukku avautuu sähköisesti, ja siihen liittyy niin sanottu jalanheilautustoiminto.
Tavaratilassa on myös säädettävä välipohja, minkä ohella suurimmasta tavaratilasta saadaan tarvittaessa tasapintainen.
Sporttinen Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 GR Sport
Toki mallistosta löytyy myös GT-henkinen Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 GR Sport, josta otin nopeita tuntumia. GR Sport on harmillista sinänsä aina etuvetoinen – nelivetoista kun ei ole luvassa, vaikka se olisi kovasti odotettu lisä ”patteristoon”.
Yaris Cross GR Sportin facelift-mallissa on selkeästi edeltäjäänsä tiukemmaksi viritetty jousitus, sekä normaaliakin mainiompi ohjaustuntuma mutkaisella pikkutiellä.
Yaris Cross Hybrid 130 GR Sport on harmillista sinänsä aina etuvetoinen – nelivetoista kun ei ole luvassa, vaikka se olisi kovasti odotettu lisä ”patteristoon”. Testiyksilöistä Premiere Editionin ja GR Sportin LED-ajovaloja varustettuna mukautuvin LHS-kaukovaloin ei ollut tilaisuutta toistaiseksi testata.
Juha Peltonen
Yaris Cross GR Sportin facelift-mallissa on selkeästi edeltäjäänsä tiukemmaksi viritetty jousitus, sekä normaaliakin mainiompi ohjaustuntuma mutkaisella pikkutiellä.
Juha Peltonen
Toyota Yaris Hybrid 130 GR Sport.
Juha Peltonen
GR Sportin osanahkaverhoiltujen etuistuimien välittämä sivuttaistuki on vielä tavallistakin parempi, ja mielestäni GT-versioon erittäin onnistunut. Istuimissa on GR Sport -logot.
Juha Peltonen
Toyota Yaris Hybrid 130 GR Sportin takaistuimen polvitila on maltillinen, mutta säätöjä tarkkuuttamalla pystyy tekemään jo paljon.,.
Juha Peltonen
Vastaavasti GR Sportin osanahkaverhoiltujen etuistuimien välittämä sivuttaistuki on vielä parempi, ja mielestäni GT-versioon erittäin onnistunut. Istuimissa on GR Sport -logot.
Yaris Cross 1.5 Hybrid -versioiden uusista elektronisista avustamista mainittakoon tässä yksi, joka jarruttaa autoa sen saapuessa liian kovaa mutkaan – testasin systeemin toimintaa käytännössä, ja järjestelmä toimii moitteettomasti.
Testiyksilöistä Premiere Editionin ja GR Sportin LED-ajovaloja varustettuna mukautuvin LHS-kaukovaloin ei ollut tilaisuutta toistaiseksi testata.
Suomen myyntitavoitteena 3 000 autoa
Tavoitteena on myydä uudistunutta Yaris Crossia tänä vuonna Suomessa noin 3 000 kappaletta. Viime vuonna niitä myytiin Suomessa yli 2 000 kappaletta, mikä kohotti Yaris Crossin luokkansa suosituimmaksi malliksi.
Malli on tehtaan näkökulmasta tähdätty nuorille perheille, joskin Suomessa tilanne saattaa olla erilainen.
Suomen facelift-hinnat starttaavat etuvetoisen 1.5 Hybrid 116 Activen 28 904 eurosta. Edullisin etuvetoinen 1.5 Hybrid 130 Style maksaa alkaen 34 491 euroa.
Edullisin nelivetoinen 1.5 Hybrid 116 AWD-i Active kustantaa alkaen 31 826 euroa, kun taas nelivetoinen 1.5 Hybrid 130 AWD-i Style maksaa alkaen 37 587 euroa.
Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.
Juha Peltonen
VOIMALINJA 1.5 HYBRID 116 1.5 HYBRID 130 AWD
Moottori/sijainti R3, edessä poikittain + sähkömoottori R3, edessä poikittain + sähkömoottori
Järjestelmäteho 85 kW (116 hv) 96 kW (130 hv)
Suurin teho (polttomoottori) 68 kW (92 hv) 68 kW (92 hv)
Suurin vääntömomentti (polttomoottori) 120 Nm 120 Nm
Suurin teho (sähkömoottori) 59 kW (80 hv) 62 kW (84 hv)
Suurin vääntömomentti (sähkömoottori) 141 Nm 185 Nm
0-100 km/h 11,2 s 10,7 s (11,3 s)
Huippunopeus 170 km/h 170 km/h
Kulutus l/100 km (WLTP) 4,5 l/100 km 95E 4,5 l/100 km 95E
Hinta alk. 28 904 e 37 587 e
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI