Suomen facelift-hinnat starttaavat etuvetoisen 1.5 Hybrid 116 Activen 28 904 eurosta. Edullisin etuvetoinen 1.5 Hybrid 130 Style maksaa alkaen 34 491 euroa.
Juha Peltonen
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Uudistunut Yaris Cross on tuttuun tapaan B-segmenttiin asemoitu täyshybridi, jota valmistetaan Euroopassa. Malli on myös suunnattu eurooppalaisille ostajille. Koeajoin uutuuden.
Toyota Yaris Crossin faceliftistä päätettiin Japanissa tehdä rikkiviisaasti suhteellisen hillitty. Niinpä asiakkaiden arvostama ulkonäkö säilytettiin pääosin ennallaan, koska ensimmäisen sukupolven esittelystä on ehtinyt kulua vasta pari vuotta.
Keskeisinä seikkoina uudistuksessa ovat aiempaa laajempi voimalinjavalikoima, sekä entistä parempi varustelu.
Uusi 130-hevosvoimainen täyshybridi
Entisen 116 hevosvoiman järjestelmätehon rinnalle saadaan 130-hevosvoimainen vastaava. Muutoinkin asiakkaalla on, mistä valita, sillä varustetasoja on Suomessa kaikkiaan kahdeksan.
Edullisin nelivetoinen 1.5 Hybrid 116 AWD-i Active kustantaa alkaen 31 826 euroa, kun taas nelivetoinen 1.5 Hybrid 130 AWD-i Style maksaa alkaen 37 587 euroa.
Juha Peltonen
Takaluukku avautuu sähköisesti, ja siihen liittyy niin sanottu jalanheilautustoiminto.
Juha Peltonen
Kojelauta on kliinin näköinen. Digitaalista 12,3-tuumaista mittaristoa pystytään muokkaamaan erittäin monipuolisesti, ja sen ulkoasu miellyttää.
Juha Peltonen
Digitaaliset päänäytöt ovat varsin urheilullisen oloiset. Ylsin täyshybridillä jopa 73 prosentin sähköiseen ajosuhteeseen.
Juha Peltonen
Premiere Editionin etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen,
Juha Peltonen
Premiere Editionin takaistuin ei varsinaisesti ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.
Kosketusnäyttö on kalliimmissa versioissa kuvassa näkyvä 10,5-tuumainen. Ainoastaan edullisimmassa versiossa on 9-tuumainen kosketusnäyttö.
Juha Peltonen
Portaaton e-CVT -automaattivaihteisto toimii mielestäni juoheasti, ja se saa kiihtyvyyden tuntumaan ehkä reippaammalta kuin oikeasti onkaan, mikä tietenkin on käyttäjän näkökulmasta hyvä asia. Havaitsin 130-hevosvoimaisessa versiossa moottoritieajossa kierrosluvun pysyttelevän alempana verrattuna 115-hevosvoimaiseen serkkuunsa.
Juha Peltonen
Alusta toimii hienosti myös GR Sportia tavallisemmissa muunnoksissa; kuvassa Premiere Edition. Rengasmelu asettuu kohtuulliseksi – jopa karkeapintaisella asfaltilla.
Juha Peltonen
Testiyksilönä oli Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition.
Yaris Crossin hybridijärjestelmä on identtinen verrattuna Yarisiin. Käytännössä Yaris Crossin facelift-mallit osoittautuvat yllättävän ripeiksi kiihtymään, vaikka spurtit eivät niiden ydintarkoitus olekaan.
Täyshybridissä on 3-sylinterisen suoralla monipistesuihkutuksella varustetun bensiinimoottorin seurana sähkömoottori. Hybridiakusto on litium-ionityyppinen, ja se on yhtenevä sekä 115- että130-hevosvoimaisissa versioissa.
Etenkin koeajetun uuden 130-hevosvoimaisen, nelivetoisen AWD-i -version kiihtyvyysarvo asettuu puoli sekuntia nopeammaksi verrattuna 115-hevosvoimaiseen.
Uuden 130-hevosvoimaisern voimalinjan teho on kaikkiaan 14 hevosvoimaa (12 kW) suurempi verrattuna 116-hevosvoimaiseen, ja sen vääntölukema on vastaavasti 44 Nm pienempitehoista serkkuaan runsaampi.
Nollasta sataan lukemaksi luvataan etuvetoisella 116-hevosvoimaisella 11,2-11,8 sekuntia, kun vastaavasti koeajetun 130-hevosvoimaisen nelivetoisen AWD-i:n kiihtyvyysarvo osuu alueelle 10,7-11,3 sekuntia.
Mitä tulee keskikulutukseen, sekä 116- että 130-hevosvoimaisen voimalinjan osalta lukemaksi mainitaan todella alhaiset 4,5 l/100 km. Tehon nosto ei siten kasvata kulutusta.
Sekä 116- että 130-hevosvoimaisen voimalinjan saa joko etu- tai nelivedon yhteydessä.
Alemmat kierrosluvut
Portaaton e-CVT -automaattivaihteisto toimii mielestäni juoheasti, ja se saa kiihtyvyyden tuntumaan ehkä reippaammalta kuin oikeasti onkaan, mikä tietenkin on käyttäjän näkökulmasta hyvä asia.
Havaitsin 130-hevosvoimaisessa versiossa moottoritieajossa kierrosluvun pysyttelevän alempana verrattuna 115-hevosvoimaiseen serkkuunsa.
Alusta toimii hienosti myös GR Sportia tavallisemmissa muunnoksissa. Rengasmelu asettuu kohtuulliseksi – jopa karkeapintaisella asfaltilla.
12,3-tuumainen digimittaristo ja isoimmillaan 10,5 tuuman kosketusnäyttö
Toyota Yaris Crossin kojelauta on toteutukseltaan siisti ja perusselkeä. Digitaalista 12,3-tuumaista mittaristoa pystytään muokkaamaan erittäin monipuolisesti, ja sen ulkoasu miellyttää.
Kalleimmissa versioissa käytetään Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmää 10,5 tuuman näytöllä; ainoastaan edullisimmassa hinnat alkaen -versiossa (Hybrid Active) se on 9-tuumainen.
Navin kartta voisi mielestäni olla yksiselitteisempi, minkä ohella reittiopastus viipyilee liikaa. Oman puhelimen peilaus auton multimediajärjestelmään kannattaa ilman muuta.
Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.
Juha Peltonen
Mitä tulee keskikulutukseen, sekä 116- että 130-hevosvoimaisen voimalinjan osalta lukemaksi mainitaan todella alhaiset 4,5 l/100 km. Tehon nosto ei siten kasvata kulutusta. Sekä 116- että 130-hevosvoimaisen voimalinjan saa joko etu- tai nelivedon yhteydessä.
Juha Peltonen
Koeajetuista versioista Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Premiere Editionissa on navigointijärjestelmä muistiin tallennetuin Euroopan kartoin (neljän vuoden lisenssi).
Vastaavasti Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 GR Sportissa noudatetaan pilvipohjaista navigointijärjestelmää varustettuna Euroopan kartoin (samaten neljän vuoden lisenssi).
Puhelinsovelluksista toimivat sekä Apple CarPlay että Android Auto, yhtä lailla kaapelilla kuin langattomana.
Älypuhelimen langaton lataus kuuluu kuvioon, ja se toimii hyvin.
Amerikkalaisen JBL:n Premium Audio -äänentoistojärjestelmä sopii musiikin ystävälle. Se varmistaa laadukkaat soundit kahdeksan kaiuttimen ja Subaruin välityksellä.
Tasokkaat etuistuimet
Koeajetun Premiere Editionin sähkösäätöisissä, osanahkaverhoilluissa etuistuimissa on kunnon sivuttaistuki ja istuimet ovat muutoinkin tanakat. Pitkäjalkaisella kuljettajalla istuintyyny jää kuitenkin hieman liian lyhyeksi.
Koeajettujen kahden version, Premiere Editionin ja GR Sportin tavanomaista muhkeammat Sport-istuimet ovat kuvioissa Style-varustetasosta ylöspäin.
Premiere Editionissa pääsee nauttimaan myös Toyota Skyview -panoraamalasikatosta.
Takaistuimella pääntila riittää 185-senttiselle, mutta polvitilaa jää jo suhteellisen rajallisesti, mikäli takamatkustaja sattuu olemaan pitkäjalkainen. Lisäksi takaovet voisivat avautua hieman avarampaan kulmaan.
Ihanteellisimmillaan takaistuin onkin esimerkiksi lapsiperheelle, tai sitten vaikkapa kahden hengen perheelle ja kahdelle koiralle.
Takaluukku avautuu sähköisesti, ja siihen liittyy niin sanottu jalanheilautustoiminto.
Tavaratilassa on myös säädettävä välipohja, minkä ohella suurimmasta tavaratilasta saadaan tarvittaessa tasapintainen.
Sporttinen Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 GR Sport
Toki mallistosta löytyy myös GT-henkinen Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 GR Sport, josta otin nopeita tuntumia. GR Sport on harmillista sinänsä aina etuvetoinen – nelivetoista kun ei ole luvassa, vaikka se olisi kovasti odotettu lisä ”patteristoon”.
Yaris Cross GR Sportin facelift-mallissa on selkeästi edeltäjäänsä tiukemmaksi viritetty jousitus, sekä normaaliakin mainiompi ohjaustuntuma mutkaisella pikkutiellä.
Yaris Cross Hybrid 130 GR Sport on harmillista sinänsä aina etuvetoinen – nelivetoista kun ei ole luvassa, vaikka se olisi kovasti odotettu lisä ”patteristoon”. Testiyksilöistä Premiere Editionin ja GR Sportin LED-ajovaloja varustettuna mukautuvin LHS-kaukovaloin ei ollut tilaisuutta toistaiseksi testata.
Juha Peltonen
Yaris Cross GR Sportin facelift-mallissa on selkeästi edeltäjäänsä tiukemmaksi viritetty jousitus, sekä normaaliakin mainiompi ohjaustuntuma mutkaisella pikkutiellä.
Juha Peltonen
Toyota Yaris Hybrid 130 GR Sport.
Juha Peltonen
GR Sportin osanahkaverhoiltujen etuistuimien välittämä sivuttaistuki on vielä tavallistakin parempi, ja mielestäni GT-versioon erittäin onnistunut. Istuimissa on GR Sport -logot.
Juha Peltonen
Toyota Yaris Hybrid 130 GR Sportin takaistuimen polvitila on maltillinen, mutta säätöjä tarkkuuttamalla pystyy tekemään jo paljon.,.
Juha Peltonen
Vastaavasti GR Sportin osanahkaverhoiltujen etuistuimien välittämä sivuttaistuki on vielä parempi, ja mielestäni GT-versioon erittäin onnistunut. Istuimissa on GR Sport -logot.
Yaris Cross 1.5 Hybrid -versioiden uusista elektronisista avustamista mainittakoon tässä yksi, joka jarruttaa autoa sen saapuessa liian kovaa mutkaan – testasin systeemin toimintaa käytännössä, ja järjestelmä toimii moitteettomasti.
Testiyksilöistä Premiere Editionin ja GR Sportin LED-ajovaloja varustettuna mukautuvin LHS-kaukovaloin ei ollut tilaisuutta toistaiseksi testata.
Suomen myyntitavoitteena 3 000 autoa
Tavoitteena on myydä uudistunutta Yaris Crossia tänä vuonna Suomessa noin 3 000 kappaletta. Viime vuonna niitä myytiin Suomessa yli 2 000 kappaletta, mikä kohotti Yaris Crossin luokkansa suosituimmaksi malliksi.
Malli on tehtaan näkökulmasta tähdätty nuorille perheille, joskin Suomessa tilanne saattaa olla erilainen.
Suomen facelift-hinnat starttaavat etuvetoisen 1.5 Hybrid 116 Activen 28 904 eurosta. Edullisin etuvetoinen 1.5 Hybrid 130 Style maksaa alkaen 34 491 euroa.
Edullisin nelivetoinen 1.5 Hybrid 116 AWD-i Active kustantaa alkaen 31 826 euroa, kun taas nelivetoinen 1.5 Hybrid 130 AWD-i Style maksaa alkaen 37 587 euroa.
Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.
Juha Peltonen
VOIMALINJA 1.5 HYBRID 116 1.5 HYBRID 130 AWD
Moottori/sijainti R3, edessä poikittain + sähkömoottori R3, edessä poikittain + sähkömoottori
Järjestelmäteho 85 kW (116 hv) 96 kW (130 hv)
Suurin teho (polttomoottori) 68 kW (92 hv) 68 kW (92 hv)
Suurin vääntömomentti (polttomoottori) 120 Nm 120 Nm
Suurin teho (sähkömoottori) 59 kW (80 hv) 62 kW (84 hv)
Suurin vääntömomentti (sähkömoottori) 141 Nm 185 Nm
0-100 km/h 11,2 s 10,7 s (11,3 s)
Huippunopeus 170 km/h 170 km/h
Kulutus l/100 km (WLTP) 4,5 l/100 km 95E 4,5 l/100 km 95E
Hinta alk. 28 904 e 37 587 e
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin onnistut sohvan valinnassa: 10 vinkkiä
Denon PMA-3000NE
Kaiuttimet selin nurkassa
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Uutta elektroniikkaa Cambridgesta
Lehtorin askel
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Ø Audio laajentaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI