Juttumme 1988-mallisen Land Cruiserin vakio 155-hevosvoimainen rivikuutonen vaihdettiin Chevroletin 430-hevosvoimaiseksi V8:ksi.

Juttumme 1988-mallisen Land Cruiserin vakio 155-hevosvoimainen rivikuutonen vaihdettiin Chevroletin 430-hevosvoimaiseksi V8:ksi.

Auto Bild

Maistuis varmaan sullekin: 1988 Toyota Land Cruiser Restomod varustettuna Chevroletin V8-pikkulohkolla ja nykyaikaisella matkustamolla!

Tämän Toyota Land Cruiserin konetilassa lymyää 430-hevosvoimainen V8 ja kaikkiaan nykyaikaista tekniikkaa. Restomodin toteutus ei toki luonnistu ihan ilmaiseksi!

Auto Bild.Klassikot

Us­koi­sit­ko, et­tä To­yo­ta Land Crui­ser täyt­tää jo 70 vuot­ta? Siis ai­na­kin läh­tö­koh­dal­taan, sil­lä kaik­kein en­sim­mäi­nen To­yo­ta BJ -maas­tu­ri esi­tel­tiin 1951 so­ti­las­käyt­töön.

Kun BJ-mal­lia oli val­mis­tet­tu 298 kap­pa­let­ta, muu­tet­tiin mal­li­ni­mi vuon­na 1954 Land Crui­se­rik­si. Sa­mal­la mal­lia ryh­dyt­tiin myy­mään myös si­vii­leil­le, kos­ka il­me­ni tar­vet­ta luo­tet­ta­val­le ja lu­ja­ra­ken­tei­sel­le maas­to­au­tol­le.

Men­nei­den 70 vuo­den ai­ka­na Land Crui­se­rei­ta on­kin teh­ty mo­nen­lai­sia

Jos kui­ten­kin ta­va­no­mai­nen Land Crui­ser tun­tuu lii­an va­ki­ol­ta, kan­nat­taa kes­kus­tel­la ame­rik­ka­lai­sen TLC Au­to­mo­ti­ven kans­sa Res­to­mod-muun­nok­ses­ta!

Kat­so li­sää ku­via tääl­tä.

TLC Au­to­mo­ti­ve on Off-Road -eri­kois­lii­ke Icon 4x4:n ty­tä­ryh­tiö, ja sii­nä mis­sä Icon 4x4 muun­taa kai­ken merk­ki­siä maas­tu­rei­ta, TLC Au­to­mo­ti­ve kes­kit­tyy ni­me­no­maan To­yo­ta Land Crui­se­rei­hin.

Jut­tum­me yk­si­lön läh­tö­koh­ta­na toi­mi 1988-mal­li­nen FJ62-sar­jan Land Crui­ser, joka ra­ken­net­tiin lä­pi­ko­tai­sin uu­sik­si.

TLC Au­to­mo­ti­ve ju­lis­taa muun­ta­van­sa maas­tu­rit pa­rem­mik­si kuin ne ovat teh­taal­ta tul­les­saan, mut­ta tie­ten­kään ei pu­hu­ta mis­tään ”pel­käs­tä” en­ti­söin­nis­tä, vaan muok­kaa­mi­ses­ta ren­nok­si Res­to­mo­dik­si, jos­sa koko tek­niik­ka pis­te­tään lä­pi­ko­tai­sin uu­sik­si.

Ylei­ses­ti ot­ta­en Res­to­mo­dit ovat esi­mer­kik­si sel­lais­ten merk­kien edus­ta­jia, ku­ten Porsc­he, Al­fa Ro­meo, Mer­ce­des-Benz sekä Lan­cia, mo­nes­ta muus­ta brän­dis­tä pu­hu­mat­ta­kaan, ja ne muo­ka­taan vii­mei­sin­tä tek­niik­kaa hyö­dyn­tä­en ny­ky­päi­vään.

Res­to­mo­dit ovat vii­me vuo­si­na elä­neet hy­peä. Niin­pä nii­den se­kaan mah­tuu ur­hei­lu­au­to­jen ohel­la kaik­kea mah­dol­lis­ta muu­ta­kin, jopa pe­sun­kes­tä­viä maas­tu­rei­ta, ku­ten Ran­ge Ro­ver Clas­si­ciin pe­rus­tu­va Chief­tain Xtreme. Va­li­koi­ma vai­kut­taa lo­put­to­mal­ta.

TLC Au­to­mo­ti­ven Land Crui­se­rin sy­dä­me­nä on al­ku­pe­räi­sen 4,0-lit­rai­sen (155 hv) ri­vi­kuu­to­sen si­jaan Chev­ro­le­tin 6,2-lit­rai­nen LS3 V8, joka ke­hit­tää 430 he­vos­voi­maa – lä­hes kol­me ker­taa al­ku­pe­räi­sen ver­ran.

Au­to­maat­ti­laa­tik­ko­na pal­ve­lee GM:n 4-no­peuk­si­nen 4L65E, joka on Old Man Emu -ni­mi­sen alan yh­ti­ön ra­ken­ta­ma.

TLC Au­to­mo­ti­vel­le on eri­tyi­sen tär­ke­ää, et­tei­vät hei­dän ra­ken­ta­man­sa Land Crui­se­rit ole pelk­kiä Show & Shine -näyt­te­ly­au­to­ja, vaan et­tä niil­lä voi­daan ajaa maas­tos­sa. Kaik­ki omi­nai­suu­det ei­vät si­ten näy pääl­le päin.

TLC asen­si FJ62:n ko­rin FJ80:n ti­ka­puu­run­gol­le, kos­ka se on lu­ja­ra­ken­tei­sem­pi. Li­sä­e­tu­na on taka-ak­se­lis­ton eril­lis­jou­si­tus. Lop­pu­tu­los­ta kut­su­taan tun­nuk­sel­la TLC FJ142.

Muu­tos­töi­den clou­na on se, et­tei­vät kaik­ki sei­kat to­si­aan­kaan näy pääl­le päin

Res­to­mo­dis­sa on 33-tuu­mai­set BF Good­ric­hin Off-Road -ren­kaat asen­net­tui­na Met­hod-ke­vyt­me­tal­li­van­teil­le.

Land Crui­ser Res­to­mo­din läh­tö­hin­nak­si mai­ni­taan Yh­dys­val­lois­sa eu­roik­si muun­net­tu­na 125 000 €.

Si­sä­ti­lois­sa on kui­ten­kin ta­pah­tu­nut pal­jon. TLC:llä asen­net­tiin uu­det etuis­tui­met (va­rus­tet­tu­na is­tuin­läm­mi­tyk­sel­lä) ja uu­det ver­hoi­lut.

Li­säk­si ko­je­lau­taan muo­kat­tiin mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, jo­hon si­säl­tyy na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä.

Si­sä­ti­lois­sa so­vel­le­taan mo­nia upou­u­sia OEM-osia. Jos on kou­kus­sa aja­tuk­seen pe­rin­tei­ses­tä Land Crui­se­ris­ta va­rus­tet­tu­na mu­ri­se­val­la V8:lla ja mo­der­nil­la tek­nii­kal­la, jou­tuu bud­je­toi­maan vä­hin­tään 110 000 eu­roa ($125 000) – se on TLC Res­to­mo­dien läh­tö­hin­ta.

Täs­sä esi­tel­ty au­to mak­saa kui­ten­kin huo­mat­ta­vas­ti enem­män, noin 155 000 eu­roa ($175 000), mut­ta se on sil­ti hie­man hal­vem­pi kuin Chief­tai­nin Ran­ge Ro­ver.

Ran­ge Ro­ver Clas­si­ciin pe­rus­tu­va 430-he­vos­voi­mai­nen Xtreme mak­saa ni­mit­täin vä­hin­tään 200 000 eu­roa. Huo­mi­on saa­mi­nen ei ole kos­kaan hal­paa!

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN