Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla

Mercedes-Benz osoitti tulevaisuuden akkuteknologian toimivuuden ja potentiaalin vaikuttavalla koeajolla Stuttgartista Malmöhön.

Auto Bild.Uutiset

Op­ti­maa­li­nen reit­ti las­ket­tiin va­ki­o­va­rus­tei­sen Elect­ric In­tel­li­gen­ce-oh­jel­man avul­la. Oh­jel­ma huo­mi­oi rei­tin maas­ton, lii­ken­teen, ul­ko­läm­pö­ti­lan sekä au­ton ja akus­ton läm­mi­tys- ja jääh­dy­tys­tar­peet. Ke­vy­es­ti muun­nel­tu Mer­ce­des-Benz EQS oli va­rus­tet­tu li­tium­me­tal­li­poh­jai­sel­la kiin­te­än olo­muo­don puo­li­joh­de­a­kul­la (so­lid state bat­te­ry). Mat­kaa kau­pun­kien vä­lil­lä ker­tyi 1205 ki­lo­met­riä, ja tes­ti­au­to sel­vit­ti sen il­man ai­nut­ta­kaan vä­li­la­taus­ta. Pe­ril­lä Mal­mös­sä akus­sa oli edel­leen ka­pa­si­teet­tia 137 ki­lo­met­rin ajo­mat­kaan. Saa­vu­tus loi ai­em­man, Vi­si­on EQXX:llä Stut­t­gart-Sil­vers­to­ne-rei­til­lä aje­tun en­nä­tyk­sen kol­mel­la ki­lo­met­ril­lä.

Akun tar­jo­a­ma pit­kä toi­min­ta­mat­ka, ener­gi­an­käy­tön te­hok­kuus ja tek­no­lo­gi­an kyp­syys muo­dos­ta­vat uu­den virs­tan­pyl­vään puo­li­joh­de­ak­ku­jen ke­hi­tyk­ses­sä. Mat­ka osoit­ti myös, et­tä kiin­te­än olo­muo­don akuil­la on hui­kea po­ten­ti­aa­li tu­le­vai­suu­den säh­köi­sis­sä tuo­tan­to­a­jo­neu­vois­sa.

Ku­lu­van vuo­den alus­sa aloi­tet­tu tes­ti­oh­jel­ma nor­maa­leis­sa lii­ken­ne­o­lois­sa on jat­koa kat­ta­vil­le di­gi­taa­li­sil­le si­mu­laa­ti­oil­le, joi­ta on teh­ty Stut­t­gart-Un­tertürk­hei­mis­sa sekä Sin­del­fin­ge­nis­sä. Ta­voit­tee­na on ar­vi­oi­da ajo­neu­von ko­ko­nais­suo­ri­tus­ky­kyä eri il­mas­to­vyö­hyk­keil­lä ja reit­tip­ro­fii­leil­la sekä no­peut­taa tes­teis­tä saa­dun in­for­maa­ti­on kaut­ta sar­ja­tuo­tan­non käyn­nis­tä­mis­tä. Mat­ka Stut­t­gar­tis­ta Mal­mö­hön pal­ve­lee tes­ti­oh­jel­maa to­del­li­se­na pit­kän ajo­mat­kan ske­naa­ri­o­na. Reit­ti kul­ki Sak­san ja tans­kan läpi moot­to­ri­tei­tä A7 ja A20 Ruot­sin Mal­mö­hön. Reit­ti ajet­tiin il­man yh­tä­kään laut­ta­mat­kaa.

”Puo­li­joh­de­ak­ku on säh­köi­sen liik­ku­vuu­den to­del­li­nen kään­teen­te­ki­jä. Osoi­tam­me EQS:n on­nis­tu­neel­la pit­kän ajo­mat­kan saa­vu­tuk­sel­la, et­tä tek­no­lo­gia toi­mii pait­si la­bo­ra­to­ri­ois­sa, myös tiel­lä. Ta­voit­teem­me on tuo­da tämä in­no­vaa­tio sar­ja­tuo­tan­toon vuo­si­kym­me­nen lop­puun men­nes­sä ja tar­jo­ta asi­ak­kail­lem­me uu­den ta­son toi­min­ta­mat­ka ja ajo­mu­ka­vuus”, Mer­ce­des-Ben­zin tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja Mar­kus Schä­fer ker­too.

Laa­ja tek­no­lo­gi­ayh­teis­työ ta­kaa en­tis­tä suo­ri­tus­ky­kyi­sem­mät akut säh­kö­au­toi­hin

Puo­li­joh­de­ak­ku ke­hi­tet­tiin tii­viis­sä yh­teis­työs­sä Mer­ce­des-AMG High Per­for­man­ce Po­wert­rain­sin (HPP) kans­sa. HPP on Mer­ce­des-Ben­zin For­mu­la 1 -tek­no­lo­gi­a­kes­kus Brix­wort­his­sa Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa. EQS:ssä käy­te­tyt li­tium­me­tal­li­ken­not val­mis­ti yh­dys­val­ta­lai­nen Fac­to­ri­al Ener­gy. Ne pe­rus­tu­vat FEST-tek­no­lo­gi­aan (Fac­to­ri­al Elect­ro­ly­te Sys­tem Tech­no­lo­gy). Mer­ce­des-Ben­zin ja Fac­to­ri­a­lin yh­teis­työ käyn­nis­tyi vuon­na 2021.

Puo­li­joh­de­a­kuis­sa käy­te­tään kiin­te­ää elekt­ro­lyyt­tiä nes­te­mäi­sen elekt­ro­lyy­tin si­jaan. Tämä pa­ran­taa ken­no­jen tur­val­li­suut­ta ja mah­dol­lis­taa uu­sien ano­dien ku­ten li­tium­me­tal­lin käyt­tä­mi­sen. Akun suo­ri­tu­sar­vot ja ener­gi­a­ti­heys pa­ra­ne­vat mer­kit­tä­väs­ti ver­rat­tu­na pe­rin­tei­seen li­tiu­mi­o­ni­ken­no­ra­ken­tee­seen. Kiin­te­än olo­muo­don ak­ku­jen gra­vi­met­ri­nen ener­gi­a­ti­heys voi nous­ta jopa 450 Wh:iin/kg. Akun käyt­tö­kel­poi­nen ener­gi­a­si­säl­tö on kas­va­nut 25 pro­sent­tia, mut­ta sen pai­no ja koko ovat ver­ran­nol­li­sia EQS:n va­ki­oa­kun kans­sa. Li­sää pai­no- ja ener­gi­a­te­hok­kuut­ta saa­vu­te­taan pas­sii­vi­sel­la il­ma­vir­taus­jääh­dy­tyk­sel­lä.

Tu­ke­ak­seen ken­no­tek­no­lo­gi­al­le tyy­pil­li­siä ken­no­ti­la­vuu­den muu­tok­sia Mer­ce­des-Ben­zin so­lid-state-akus­sa hyö­dyn­ne­tään in­no­va­tii­vis­ta, pa­ten­toi­tua kel­lu­vaa ken­no­te­li­net­tä. Kun ak­ku la­tau­tuu, ma­te­ri­aa­lit laa­je­ne­vat, ja vas­taa­vas­ti su­pis­tu­vat pur­kau­tu­es­saan. Kiin­te­än olo­muo­don akun ken­no­jen ti­la­vuu­den muu­tos tar­koit­taa juu­ri akun si­säl­lä ole­vien ma­te­ri­aa­lien laa­je­ne­mis­ta ja su­pis­tu­mis­ta ak­kua la­dat­ta­es­sa ja va­raus­ta pu­ret­ta­es­sa. Ken­no­jen tu­ke­mi­sek­si näi­den pro­ses­sien ai­ka­na puo­li­joh­de­ak­ku on va­rus­tet­tu pneu­maat­ti­sil­la käyt­tö­lait­teil­la. Ne seu­raa­vat ken­no­ti­la­vuu­den muu­tok­sia, jot­ka vai­kut­ta­vat akun suo­ri­tus­ky­kyyn ja käyt­töi­kään.

Au­to­bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN