Hoffman X-8 siirtyi nykyiselle omistajalleen 2010-luvun alussa. Tämä on tutkinut auton perusteellisesti, kaivanut esiin runsaasti uutta tietoa sekä esitellyt autoa suurelle yleisölle.

Hoffman X-8 siirtyi nykyiselle omistajalleen 2010-luvun alussa. Tämä on tutkinut auton perusteellisesti, kaivanut esiin runsaasti uutta tietoa sekä esitellyt autoa suurelle yleisölle.

Concours of Elegance

Oho! Tällaista prototyyppiä tuskin olet koskaan nähnyt: Suunnittelija vei useimmat tiedot mukanaan hautaan!

Ison-Britannian Hampton Courtin Concours of Elegance -tapahtumassa vierailevilla on mahdollisuus kuluvana vuonna nähdä todella ainutlaatuinen auto, joka on ollut vuosikymmeniä mysteeripuheiden velloma sekä julkisuudessa piilossa.

Auto Bild.Klassikot

Hät­käh­dyt­tä­vä 1935-mal­li­nen Hof­f­man X-8 -pro­to­tyyp­pi on en­sim­mäi­sen ker­ran esil­lä täl­lä puo­lel­la At­lant­tia, sil­lä yk­si­lö on saa­nut kun­ni­a­no­soi­tuk­sia joh­ta­vis­sa con­cours-ta­pah­tu­mis­sa ym­pä­ri Poh­jois-Ame­rik­kaa.

Tä­män vuo­den ta­pah­tu­ma jär­jes­te­tään Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa, Hamp­ton Court Pa­la­cen alu­eel­la 1.–3. syys­kuu­ta.

Sil­loin pää­see tu­tus­tu­maan ku­vis­sa ko­mei­le­vaan vir­ta­vii­vai­seen, ja hät­käh­dyt­tä­vän in­no­va­tii­vi­seen 1930-lu­vun eri­koi­syk­si­löön. Ky­sees­sä on kieh­to­va pala au­to­te­ol­li­suu­den his­to­ri­aa, jol­la on yh­tä kieh­to­va taus­ta­ta­ri­nan­sa.

Hof­f­ma­nin taus­ta­ta­ri­na

Hof­f­man X-8 suun­ni­tel­tiin 1930-lu­vun alus­sa, kun jouk­ko ame­rik­ka­lai­sia Fis­he­rin vel­jek­siä päät­ti kes­kus­tel­la asi­as­ta kuu­lui­san Hud­son Mo­tor Com­pa­nyn kans­sa.

To­dis­taak­seen pä­te­vyy­ten­sä vel­jet päät­ti­vät, et­tä he tar­vit­si­vat huip­pu­luo­kan au­ton, jot­ta he oli­si­vat au­to­te­ol­li­suu­den kär­jes­sä ja et­tä he voi­si­vat osoit­taa tar­koit­ta­van­sa kaup­paa os­to­tar­jouk­sel­la.

Takavetoisen Hoffmanin epätavallinen takamoottori linkittyi 3-vaihteiseen manuaalivaihteistoon, joka sijaitsi takaistuimen ja taka-akselin välissä.

Takavetoisen Hoffmanin epätavallinen takamoottori linkittyi 3-vaihteiseen manuaalivaihteistoon, joka sijaitsi takaistuimen ja taka-akselin välissä.

Concours of Elegance

Innovatiivinen Hoffman X-8 valmistettiin myös hämmästyttävän korkeatasoisesti niin sisä- kuin ulkopuolelta.

Innovatiivinen Hoffman X-8 valmistettiin myös hämmästyttävän korkeatasoisesti niin sisä- kuin ulkopuolelta.

Concours of Elegance

Et­sies­sään uraa­uur­ta­vaa kon­sep­tia, Fis­he­rin vel­jek­set kään­tyi­vät ek­sent­ri­sen, mut­ta in­no­va­tii­vi­sen suun­nit­te­li­jan, in­si­nöö­rin ja au­ton­ra­ken­ta­jan, Ros­coe C. “Rod” Hof­f­ma­nin puo­leen.

Hof­f­man oli kieh­to­va hah­mo ja to­del­li­nen au­to­te­ol­li­suu­den vi­si­o­nää­ri, joka työs­ken­te­li eri val­mis­ta­jil­le lu­kui­sis­sa huip­pu­luo­kan pro­jek­teis­sa – mu­kaan lu­kien 1930-lu­vun etu­ve­toi­nen Pac­kard – mut­ta teki il­mei­ses­tyi töi­tä myös GM:lle sekä Stu­de­ba­ke­ril­le. Hof­f­man pa­ten­toi sa­mal­la epä­ta­val­li­sia voi­man­siir­to­rat­kai­su­ja jo vuo­sia en­nen kuin val­ta­vir­ran au­to­val­mis­ta­jat har­kit­si­vat nii­tä.

Fis­he­rin vel­jek­set pyy­si­vät Hof­f­ma­nia ke­hit­tä­mään jo­tain täy­sin uut­ta, ja hank­keel­le van­no­tet­tiin täy­del­li­nen sa­las­sa­pi­to.

Lop­pu­tu­lok­se­na ole­va au­to, joka näh­dään syys­kuus­sa Hamp­ton Court Pa­la­cen vi­he­ri­öil­lä, on var­sin näyt­tä­vä, ae­ro­dy­naa­mi­nen, te­räs­ko­ri­nen se­dan, jos­sa on ka­pe­ne­va, pi­sa­ra­mai­nen ko­ri­muo­to pi­sa­ra­mai­set ajo­va­lot. Au­to on häm­mäs­tyt­tä­vän fu­tu­ris­ti­nen 1930-lu­vun luo­muk­sek­si.

Noin 1400-ki­loi­ses­sa pro­to­tyy­pis­sä on 115 tuu­man ak­se­li­vä­li.

Ar­voi­tuk­sel­li­nen ke­hi­tys

Au­ton ra­ken­ta­mi­ses­ta tie­de­tään va­li­tet­ta­vas­ti vä­hän, sil­lä Hof­f­man piti sa­nan­sa ja vei mo­net au­ton sa­lai­suuk­sis­ta, mu­kaan lu­kien ta­ka­moot­to­ria ja sen ra­ken­ta­ja­yh­ti­ö­tä kos­ke­vat tie­dot mu­ka­naan hau­taan.

Ko­rin us­ko­taan ole­van Hof­f­ma­nin it­sen­sä suun­nit­te­le­ma, sa­moin kuin au­ton 60-as­tei­nen ve­si­jääh­dyt­tei­nen kan­si­vent­tii­li-"X-8" -täh­ti­moot­to­ri (ei siis V8). Moot­to­rin loh­ko lie­nee Hof­f­ma­nin ide­oi­ma.

Ky­sees­sä oli en­sim­mäi­nen ja ai­noa täl­lai­nen moot­to­ri la­jis­saan; mel­koi­nen in­si­nöö­ri­tai­don­näy­te ai­nut­kap­pa­leek­si, pu­hu­mat­ta­kaan yli 80 vuo­den ta­kai­ses­ta pro­jek­tis­ta.

Korin uskotaan olevan Hoffmanin itsensä suunnittelema, samoin kuin auton 60-asteinen vesijäähdytteinen kansiventtiili-"X-8" -tähtimoottori (ei siis V8). Moottorin lohko lienee Hoffmanin ideoima.

Korin uskotaan olevan Hoffmanin itsensä suunnittelema, samoin kuin auton 60-asteinen vesijäähdytteinen kansiventtiili-"X-8" -tähtimoottori (ei siis V8). Moottorin lohko lienee Hoffmanin ideoima.

Concours of Elegance

Noin 1400-kiloisessa prototyypissä on 115 tuuman akseliväli.

Noin 1400-kiloisessa prototyypissä on 115 tuuman akseliväli.

Concours of Elegance

Ta­ka­ve­toi­sen Hof­f­ma­nin epä­ta­val­li­nen moot­to­ri lin­kit­tyi 3-vaih­tei­seen ma­nu­aa­li­vaih­teis­toon, joka si­jait­si ta­kais­tui­men ja taka-ak­se­lin vä­lis­sä.

Vaik­ka Hof­f­man X-8 oli epäi­le­mät­tä in­no­va­tii­vi­nen, se val­mis­tet­tiin myös häm­mäs­tyt­tä­vän kor­ke­a­ta­soi­ses­ti niin sisä- kuin ul­ko­puo­lel­ta.

Voi siis to­del­la­kin an­taa it­sel­leen an­teek­si, mi­kä­li luu­lee sitä sar­ja­tuo­tan­to­yk­si­lök­si sa­lai­sen, ker­ta­luon­tei­sen pro­to­tyy­pin si­jaan.

Hof­f­man X-8 on edel­leen eri­no­mai­ses­sa, kieh­to­van al­ku­pe­räi­ses­sä kun­nos­sa.

Vuo­sia pii­los­sa

Fis­her-vel­jes­ten ”val­taus” Hud­so­nis­ta ei kos­kaan to­teu­tu­nut, ja hei­dän au­ton­sa py­syi Hof­f­ma­nin hoi­dos­sa täy­sin pii­los­sa, kun­nes se lah­joi­tet­tiin 1960-lu­vul­la suun­nit­te­li­ja Ste­ven­sil­le.

Sii­tä läh­tien X-8 ma­jai­li Ste­ven­sin per­heen ko­ko­el­mas­sa vuo­si­kym­me­nien ajan, ja sitä ar­vos­tet­tiin, sil­lä mo­nia mui­ta sen ym­pä­ril­lä ol­lei­ta au­to­ja myy­tiin eteen­päin.

Hoffman X-8 -prototyyppi on edelleen erinomaisessa, kiehtovan alkuperäisessä kunnossa.

Hoffman X-8 -prototyyppi on edelleen erinomaisessa, kiehtovan alkuperäisessä kunnossa.

Concours of Elegance

Hof­f­man X-8 siir­tyi ny­kyi­sel­le omis­ta­jal­leen 2010-lu­vun alus­sa. Tämä on tut­ki­nut au­ton pe­rus­teel­li­ses­ti, kai­va­nut esiin run­saas­ti uut­ta tie­toa sekä esi­tel­lyt au­toa suu­rel­le ylei­söl­le.

Tämä kieh­to­va ou­to­lin­tu on sit­tem­min ke­rän­nyt suur­ta huo­mi­o­ta lu­kui­sis­sa kor­ke­an ta­son con­cours-ta­pah­tu­mis­sa ym­pä­ri Yh­dys­val­to­ja, mu­kaan lu­kien Peb­b­le Be­ach ja Con­cours d'Ele­gan­ce of Ame­ri­ca.

Hof­f­ma­nin luo­mus on myös saa­nut His­to­ric Ve­hic­le As­so­ci­a­ti­o­nin ar­vos­te­tun Na­ti­o­nal Au­to­mo­ti­ve He­ri­ta­ge Award -pal­kin­non - kun­ni­a­no­soi­tuk­sen, joka myön­ne­tään vain va­li­tuil­le au­toil­le, joi­den kat­so­taan ole­van eri­tyi­sen tär­kei­tä Yh­dys­val­tain au­to­te­ol­li­suu­den his­to­ri­an kan­nal­ta.

Hof­f­man liit­tyy 70 har­vi­nai­sen ja näyt­tä­vän Con­cours-au­ton esit­te­lyyn syys­kuun ta­pah­tu­mas­sa. Pää­näy­tök­sen ul­ko­puo­lel­la Con­cours of Ele­gan­ce ko­ko­aa noin 1 000 muu­ta au­toa.

Con­cours if Ele­gan­ce -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN