Hoffman X-8 siirtyi nykyiselle omistajalleen 2010-luvun alussa. Tämä on tutkinut auton perusteellisesti, kaivanut esiin runsaasti uutta tietoa sekä esitellyt autoa suurelle yleisölle.
Concours of Elegance
Oho! Tällaista prototyyppiä tuskin olet koskaan nähnyt: Suunnittelija vei useimmat tiedot mukanaan hautaan!
Ison-Britannian Hampton Courtin Concours of Elegance -tapahtumassa vierailevilla on mahdollisuus kuluvana vuonna nähdä todella ainutlaatuinen auto, joka on ollut vuosikymmeniä mysteeripuheiden velloma sekä julkisuudessa piilossa.
Hätkähdyttävä 1935-mallinen Hoffman X-8 -prototyyppi on ensimmäisen kerran esillä tällä puolella Atlanttia, sillä yksilö on saanut kunnianosoituksia johtavissa concours-tapahtumissa ympäri Pohjois-Amerikkaa.
Tämän vuoden tapahtuma järjestetään Isossa-Britanniassa, Hampton Court Palacen alueella 1.–3. syyskuuta.
Silloin pääsee tutustumaan kuvissa komeilevaan virtaviivaiseen, ja hätkähdyttävän innovatiiviseen 1930-luvun erikoisyksilöön. Kyseessä on kiehtova pala autoteollisuuden historiaa, jolla on yhtä kiehtova taustatarinansa.
Hoffmanin taustatarina
Hoffman X-8 suunniteltiin 1930-luvun alussa, kun joukko amerikkalaisia Fisherin veljeksiä päätti keskustella asiasta kuuluisan Hudson Motor Companyn kanssa.
Todistaakseen pätevyytensä veljet päättivät, että he tarvitsivat huippuluokan auton, jotta he olisivat autoteollisuuden kärjessä ja että he voisivat osoittaa tarkoittavansa kauppaa ostotarjouksella.
Takavetoisen Hoffmanin epätavallinen takamoottori linkittyi 3-vaihteiseen manuaalivaihteistoon, joka sijaitsi takaistuimen ja taka-akselin välissä.
Concours of Elegance
Innovatiivinen Hoffman X-8 valmistettiin myös hämmästyttävän korkeatasoisesti niin sisä- kuin ulkopuolelta.
Concours of Elegance
Etsiessään uraauurtavaa konseptia, Fisherin veljekset kääntyivät eksentrisen, mutta innovatiivisen suunnittelijan, insinöörin ja autonrakentajan, Roscoe C. “Rod” Hoffmanin puoleen.
Hoffman oli kiehtova hahmo ja todellinen autoteollisuuden visionääri, joka työskenteli eri valmistajille lukuisissa huippuluokan projekteissa – mukaan lukien 1930-luvun etuvetoinen Packard – mutta teki ilmeisestyi töitä myös GM:lle sekä Studebakerille. Hoffman patentoi samalla epätavallisia voimansiirtoratkaisuja jo vuosia ennen kuin valtavirran autovalmistajat harkitsivat niitä.
Fisherin veljekset pyysivät Hoffmania kehittämään jotain täysin uutta, ja hankkeelle vannotettiin täydellinen salassapito.
Lopputuloksena oleva auto, joka nähdään syyskuussa Hampton Court Palacen viheriöillä, on varsin näyttävä, aerodynaaminen, teräskorinen sedan, jossa on kapeneva, pisaramainen korimuoto pisaramaiset ajovalot. Auto on hämmästyttävän futuristinen 1930-luvun luomukseksi.
Noin 1400-kiloisessa prototyypissä on 115 tuuman akseliväli.
Arvoituksellinen kehitys
Auton rakentamisesta tiedetään valitettavasti vähän, sillä Hoffman piti sanansa ja vei monet auton salaisuuksista, mukaan lukien takamoottoria ja sen rakentajayhtiötä koskevat tiedot mukanaan hautaan.
Korin uskotaan olevan Hoffmanin itsensä suunnittelema, samoin kuin auton 60-asteinen vesijäähdytteinen kansiventtiili-"X-8" -tähtimoottori (ei siis V8). Moottorin lohko lienee Hoffmanin ideoima.
Kyseessä oli ensimmäinen ja ainoa tällainen moottori lajissaan; melkoinen insinööritaidonnäyte ainutkappaleeksi, puhumattakaan yli 80 vuoden takaisesta projektista.
Korin uskotaan olevan Hoffmanin itsensä suunnittelema, samoin kuin auton 60-asteinen vesijäähdytteinen kansiventtiili-"X-8" -tähtimoottori (ei siis V8). Moottorin lohko lienee Hoffmanin ideoima.
Concours of Elegance
Noin 1400-kiloisessa prototyypissä on 115 tuuman akseliväli.
Concours of Elegance
Takavetoisen Hoffmanin epätavallinen moottori linkittyi 3-vaihteiseen manuaalivaihteistoon, joka sijaitsi takaistuimen ja taka-akselin välissä.
Vaikka Hoffman X-8 oli epäilemättä innovatiivinen, se valmistettiin myös hämmästyttävän korkeatasoisesti niin sisä- kuin ulkopuolelta.
Voi siis todellakin antaa itselleen anteeksi, mikäli luulee sitä sarjatuotantoyksilöksi salaisen, kertaluonteisen prototyypin sijaan.
Hoffman X-8 on edelleen erinomaisessa, kiehtovan alkuperäisessä kunnossa.
Vuosia piilossa
Fisher-veljesten ”valtaus” Hudsonista ei koskaan toteutunut, ja heidän autonsa pysyi Hoffmanin hoidossa täysin piilossa, kunnes se lahjoitettiin 1960-luvulla suunnittelija Stevensille.
Siitä lähtien X-8 majaili Stevensin perheen kokoelmassa vuosikymmenien ajan, ja sitä arvostettiin, sillä monia muita sen ympärillä olleita autoja myytiin eteenpäin.
Hoffman X-8 -prototyyppi on edelleen erinomaisessa, kiehtovan alkuperäisessä kunnossa.
Concours of Elegance
Hoffman X-8 siirtyi nykyiselle omistajalleen 2010-luvun alussa. Tämä on tutkinut auton perusteellisesti, kaivanut esiin runsaasti uutta tietoa sekä esitellyt autoa suurelle yleisölle.
Tämä kiehtova outolintu on sittemmin kerännyt suurta huomiota lukuisissa korkean tason concours-tapahtumissa ympäri Yhdysvaltoja, mukaan lukien Pebble Beach ja Concours d'Elegance of America.
Hoffmanin luomus on myös saanut Historic Vehicle Associationin arvostetun National Automotive Heritage Award -palkinnon - kunnianosoituksen, joka myönnetään vain valituille autoille, joiden katsotaan olevan erityisen tärkeitä Yhdysvaltain autoteollisuuden historian kannalta.
Hoffman liittyy 70 harvinaisen ja näyttävän Concours-auton esittelyyn syyskuun tapahtumassa. Päänäytöksen ulkopuolella Concours of Elegance kokoaa noin 1 000 muuta autoa.
Concours if Elegance -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL