Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n

Porsche laajentaa täyssähköisten SUV-malliensa valikoimaa Macan GTS:llä – erityisen urheilullisella ja kuljet­ta­ja­kes­kei­sellä mallilla.

Auto Bild.Uutiset

Jopa 420 kW:n te­hol­la, säh­köi­ses­ti oh­ja­tul­la ta­ka­ta­saus­pyö­räs­tön lu­kol­la ja ma­dal­le­tul­la Sport-il­ma­jou­si­tuk­sel­la GTS aset­taa uu­det stan­dar­dit ket­te­ryy­del­le ja ajo­dy­na­mii­kal­le. GTS-pe­rin­teen mu­kai­ses­ti Ma­ca­nin vii­des mal­li­ver­sio erot­tuu sekä sisä- et­tä ul­ko­puo­lel­ta oma­lei­mai­sel­la muo­toi­lul­laan ja lu­kui­sil­la tum­ma­sä­vyi­sil­lä yk­si­tyis­koh­dil­la.

”Suo­meen on en­si­re­kis­te­röi­ty jo yli 400 täys­säh­köis­tä Ma­ca­nia. Suo­sio Suo­mes­sa on ol­lut vah­vaa – ku­lu­va­na vuon­na jopa yli 60 pro­sent­tia kai­kis­ta Porsc­he-asi­ak­kais­ta on va­lin­nut Ma­ca­nin. GTS-mal­lit ovat puo­les­taan pe­rin­tei­ses­ti saa­neet Porsc­he-mal­lis­tos­sa pal­jon kii­tos­ta, jo­ten us­kon en­sim­mäis­ten Ma­can GTS kaup­po­jen syn­ty­vän heti myyn­nin aloi­tus­päi­vä­nä”, ker­too K-Au­tol­la Porsc­hes­ta vas­taa­va lii­ke­toi­min­ta­joh­ta­ja Aar­ne Töl­li­nen.

GTS – kol­me kir­jain­ta, joil­la on ol­lut eri­tyi­nen mai­ne Porsc­he-har­ras­ta­jien kes­kuu­des­sa ai­na vuo­des­ta 1963 läh­tien, jol­loin esi­tel­tiin 904 Car­re­ra GTS. En­sim­mäis­tä ker­taa täys­säh­köi­nen Ma­can kan­taa nyt tätä iko­nis­ta ly­hen­net­tä. Tämä uu­sin li­säys säh­köis­ten SUV-mal­lien sar­jaan tar­jo­aa eri­no­mais­ta ajo­dy­na­miik­kaa ja poik­keuk­sel­li­sia kiih­ty­vyys­lu­ke­mia: kiih­dy­tys 0–100 km/h vie vain 3,8 se­kun­tia, 200 km/h saa­vu­te­taan 13,3 se­kun­nis­sa, ja huip­pu­no­peus on ra­joi­tet­tu 250 km/h.

Ma­can Tur­bon ta­voin Ma­can GTS:ssä on mal­li­sar­jan te­hok­kain säh­kö­moot­to­ri taka-ak­se­lil­la. Voi­ma­yk­si­kön hal­kai­si­ja on 230 mil­li­met­riä, ak­tii­vi­nen pi­tuus 210 mm, ja sii­nä on erit­täin te­ho­kas 900 am­pee­rin pii­kar­bi­di­puls­si­muun­nin (SiC). Ma­can GTS:ssä se tuot­taa te­hoa 380 kW (516 hv), ja Launch Cont­rol -toi­min­nol­la teho nou­see 420 kW:iin (571 hv), mak­si­mi­vään­tö­mo­ment­ti on 955 Nm. Ku­ten Ma­can Tur­bos­sa, vaih­teis­to, jon­ka vä­li­tys­suh­de on 9,0:1, on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti kes­tä­mään suo­ri­tus­ky­ky­mal­lien val­ta­vat vään­tö­mo­men­tit.

Ma­can GTS tar­jo­aa jopa 586 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan (WLTP). So­pi­val­la pi­ka­la­tau­sa­se­mal­la 100 kWh:n suur­jän­ni­te­ak­ku voi­daan la­da­ta 10–80 pro­sent­tiin vain 21 mi­nuu­tis­sa, ja la­tauk­sen huip­pu­te­ho on 270 kW.

Sport Chrono -pa­ket­ti kuu­luu va­ki­o­va­rus­tuk­seen, ja sitä on laa­jen­net­tu si­säl­tä­mään Ta­y­ca­nis­ta tu­tun track mode -ajo­ti­lan, joka val­mis­taa au­ton eri­tyi­sen suo­ri­tus­ky­kyi­seen ajoon. Tila li­sää akun jääh­dy­tys­ta­soa, mi­ni­moi­den te­hon­me­ne­tyk­sen, joka joh­tuu läm­mön ker­ty­mi­ses­tä (tun­ne­taan myös ni­mel­lä de­ra­ting-efek­ti), mikä joh­taa sel­väs­ti pa­ran­tu­nee­seen suo­ri­tus­ky­kyyn jat­ku­vas­sa kuor­mi­tuk­ses­sa.

Ur­hei­lul­li­nen il­ma­jou­si­tus GTS-koh­tai­sil­la sää­döil­lä

Uu­si Ma­can GTS tuot­taa te­hon­sa ai­don ur­hei­lu­au­ton tyy­liin – yh­dis­tä­en taka-ak­se­li­pai­not­tei­sen pai­no­ja­kau­man, ma­ta­lan pai­no­pis­teen ja älyk­kään te­hon­hal­lin­nan. No­pe­as­ti re­a­goi­van elekt­ro­ni­sen Porsc­he Trac­ti­on Ma­na­ge­ment (ePTM) -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män rin­nal­la va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­luu Porsc­he Tor­que Vec­to­ring Plus (PTV Plus) -jär­jes­tel­mä. Säh­köi­ses­ti oh­jat­tu ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko pa­ran­taa pi­toa ja ket­te­ryyt­tä, ja se on si­joi­tet­tu suo­raan ta­ka­moot­to­rin taak­se aut­taak­seen saa­vut­ta­maan 48:52 taka-ak­se­li­pai­not­tei­sen pai­no­ja­kau­man.

Ma­can GTS:llä on myös mal­li­sar­jan ma­ta­lin pai­no­pis­te. In­si­nöö­rit ovat hie­no­sää­tä­neet eri­tyi­ses­ti ur­hei­lul­lis­ta il­ma­jou­si­tus­ta, jos­sa on kor­keu­den­sää­tö ja Porsc­he Ac­ti­ve Sus­pen­si­on Ma­na­ge­ment (PASM). 10 mm ma­ta­lam­pi ajo­kor­keus sekä mal­li­koh­tai­nen is­kun­vai­men­ti­mien ja kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jien vi­ri­tys tar­jo­a­vat poik­keuk­sel­lis­ta ket­te­ryyt­tä ja tark­kuut­ta kaar­re­a­jos­sa, jota voi­daan edel­leen pa­ran­taa va­lin­nai­sel­la ta­ka­pyö­rä­oh­jauk­sel­la.

Ma­can GTS:n tun­tei­kas luon­ne ulot­tuu myös sen ää­neen. Porsc­he Elect­ric Sport Sound (PESS) -omi­nai­suus tar­jo­aa kak­si eksk­lu­sii­vis­ta GTS-eri­koi­sää­nip­ro­fii­lia, joil­la on­teen­sa ‘Sport’- ja ‘Sport Plus’ -ti­lois­sa.

Ul­ko­a­su: mus­tat yk­si­tyis­koh­dat ja eksk­lu­sii­vi­set si­vu­hel­mat

Uu­si Ma­can GTS erot­tuu sel­väs­ti yk­si­löl­li­sel­lä muo­toi­lul­laan. Sen ul­ko­nä­köä mää­rit­tä­vät eri­lai­set mus­tak­si maa­la­tut yk­si­tyis­koh­dat edes­sä, si­vuil­la ja ta­ka­na – tun­nu­so­mai­sia ele­ment­te­jä kai­kil­le Porsc­he GTS -mal­leil­le. Eri­tyi­sen huo­mi­o­ta he­rät­tä­viä ovat tum­men­ne­tut Mat­rix LED -ajo­va­lot ja voi­mak­kaas­ti muo­toil­lut ul­ko­reu­nat il­ma­noh­jai­mien ylä­puo­lel­la.

Vuo­den 2026 alus­ta al­ka­en Porsc­he tuo saa­ta­vil­le uu­den Sport De­sign -pa­ke­tin kai­kil­le Ma­can-mal­leil­le, joka si­säl­tää uu­det etu- ja ta­ka­pus­ku­rit. Ma­can GTS on en­sim­mäi­nen mal­li, joka saa sen – ei vain va­ki­o­va­rus­tee­na, vaan myös GTS-eri­kois­muo­toi­lul­la. Kont­ras­tie­le­men­tit, ku­ten il­ma­oh­jai­met, si­vu­ko­ros­tuk­set, pyö­rän­kaa­rien reu­nuk­set ja sää­det­tä­vän ta­kas­poi­le­rin lip­pa, on vii­meis­tel­ty mus­tak­si.

Uu­del­leen muo­toil­lut hel­ma­le­vik­keet, jot­ka le­ve­ne­vät taak­se­päin, vah­vis­ta­vat au­ton mää­rä­tie­tois­ta ul­ko­nä­köä. Ta­ka­pus­ku­ri on muo­toil­tu erot­tu­vas­ti mus­tal­la vii­meis­te­lyl­lä ja ko­ros­te­tul­la dif­fuu­so­ri­pa­nee­lil­la, ja ta­ka­va­lot on tum­men­net­tu vas­taa­maan ajo­va­lo­ja. GTS:ssä on va­ki­o­va­rus­tee­na 21-tuu­mai­set Ma­can De­sign -ke­vyt­me­tal­li­van­teet Anth­ra­ci­te Grey -vä­ris­sä; vaih­to­eh­toi­ses­ti saa­ta­vil­la ovat 22-tuu­mai­set RS Spy­der De­sign -van­teet sa­mas­sa sä­vys­sä.

Uu­den Ma­can GTS:n myö­tä saa­ta­vil­le on tul­lut kol­me uut­ta vä­riä: suo­sit­tu Cra­yon te­kee pa­luun, GTS:lle tyy­pil­li­nen Car­mi­ne Red liit­tyy mu­kaan, ja en­sim­mäis­tä ker­taa Ma­ca­nis­sa näh­dään Lu­ga­no Blue. Porsc­he Car Con­fi­gu­ra­to­rin kaut­ta saa­ta­vil­la on 15 vä­riä, ja Porsc­he Exc­lu­si­ve Ma­nu­fak­tur tar­jo­aa lä­hes 60 li­sä­sä­vyä Paint to Samp­le -oh­jel­man­sa kaut­ta.

Si­sus­ta: va­lin­nai­set ul­ko­vä­riin so­vi­te­tut ko­ris­te­tik­kauk­set

Ur­hei­lul­li­sen ul­ko­nä­ön jat­ka­mi­sek­si si­sä­ti­lois­sa Ma­can GTS:n si­sus­tus si­säl­tää laa­jen­ne­tun Race-Tex-ver­hoi­lun, jos­sa on ele­ment­te­jä mus­tal­la peh­me­äk­si vii­meis­tel­lyl­lä na­hal­la. Race-Tex-ma­te­ri­aa­lia on läm­mi­tet­tä­väs­sä mo­ni­toi­mi­ses­sa GT Sports -oh­jaus­pyö­räs­sä, kes­ki­kon­so­lin ja ovi­pa­nee­lien kä­si­no­jis­sa sekä ko­je­lau­das­sa. Sää­det­tä­vien, 18-suun­tais­ten ur­hei­luis­tuin­ten kes­ki­o­sat on myös ver­hoil­tu Race-Te­xil­lä, kun taas is­tui­mien reu­nat ja nis­ka­tu­et on peh­me­äk­si vii­meis­te­tyl­lä na­hal­la.

En­sim­mäis­tä ker­taa Ma­can-mal­lis­sa li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va GTS-si­sus­ta­pa­ket­ti mah­dol­lis­taa ul­ko- ja si­sä­ti­lo­jen vä­rien yh­teen­so­vit­ta­mi­sen. Pa­ket­ti on saa­ta­vil­la Car­mi­ne Red-, Slate Grey Neo- tai Lu­ga­no Blue -vä­reis­sä, jot­ka vas­taa­vat ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­to­ja. Kont­ras­ti­vä­ri­set ko­ris­te­tik­kauk­set is­tui­mis­sa, oh­jaus­pyö­räs­sä, ovi­pa­nee­leis­sa ja ko­je­lau­dan ylä­o­sas­sa on vii­meis­tel­ty ky­sei­sel­lä vä­ril­lä, sa­moin kuin tur­va­vyöt ja is­tui­mien ”GTS”-kir­jai­met. Oh­jaus­pyö­räs­sä on myös merk­ki, jos­sa on vä­ri­so­vi­tet­tu ”GTS”-kir­jain­mer­kin­tä. Pa­ket­tiin si­säl­tyy myös hii­li­kui­tui­nen si­sus­ta­pa­ket­ti, joka li­sää hii­li­kui­tu­vii­meis­te­lyä oh­jaus­pyö­rään, ko­je­lau­taan ja ovi­pa­nee­lei­hin.

GTS-tee­ma jat­kuu di­gi­taa­li­ses­sa oh­jaa­mos­sa. Au­ton to­del­li­nen ul­ko­vä­ri nä­kyy 3D-vi­su­a­li­soin­nis­sa kes­ki­näy­töl­lä, ja mit­ta­ris­tos­sa on ”GTS”-kir­jain­mer­kin­tä. Va­ki­o­va­rus­tei­sen Sport Chrono -pa­ke­tin mo­net toi­min­not – ku­ten kier­ro­sai­ko­jen mit­taus, te­le­met­ri­a­tal­len­nus ja sek­to­ri­a­na­lyy­si – ovat käy­tet­tä­vis­sä vas­taa­van so­vel­luk­sen kaut­ta kes­ki­näy­töl­lä.

Uu­det avus­ta­vat, mu­ka­vuus- ja viih­de­toi­min­not

Ma­can GTS hyö­tyy myös uu­sim­mis­ta päi­vi­tyk­sis­tä, jot­ka on otet­tu käyt­töön koko Ma­can-mal­lis­ton osal­ta, ja jot­ka pa­ran­ta­vat kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä ja di­gi­taa­li­sia toi­min­to­ja. Näi­hin kuu­lu­vat Porsc­he Di­gi­tal Key fyy­si­sen avai­men li­säk­si, uu­det py­sä­köin­ti­a­vus­tin­toi­min­not, te­ko­ä­lyl­lä tu­et­tu Voi­ce Pi­lot, laa­jen­net­tu va­li­koi­ma si­sä­ti­la­viih­det­tä sekä suu­ren­tu­nut enim­mäis­ve­to­ky­ky, joka on nyt 2 500 ki­log­ram­maa.

Uu­si Ma­can GTS on nyt ti­lat­ta­vis­sa, hin­ta al­ka­en 111 390,00 eu­roa si­säl­tä­en ar­von­li­sä­ve­ron, ar­vi­on au­to­ve­ros­ta ja maa­koh­tai­sen va­rus­te­lun.

Au­to­bild / Porsc­he

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan

Auto Bild.Uutiset

Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?

Auto Bild.Uutiset

Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa

Auto Bild.Uutiset

Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN