Tällainen on uudistettu SEAT Arona

SEAT aloittaa jännittävän uuden luvun uudistamalla 75-vuotista taivaltaan uudistamalla Aronan, yhden suosituimmista malleistaan.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 2017 lan­see­rat­tua Aro­naa on myy­ty jo yli 750 000 kap­pa­let­ta. Nyt teh­tä­vä mal­lin uu­dis­tus ei ai­no­as­taan juh­lis­ta brän­din pe­rin­töä, vaan vah­vis­taa myös sen si­tou­tu­mis­ta au­toi­luun, joka on kaik­kien ulot­tu­vil­la.

”SEAT Aro­na on yk­si SE­A­Tin to­del­li­sia me­nes­tys­ta­ri­noi­ta. Sil­lä on kes­kei­nen paik­ka mal­lis­tos­sam­me ja brän­din kas­vus­sa. Tämä SE­A­Tin iko­ni­nen mal­li on ol­lut avai­na­se­mas­sa kau­pun­ki­liik­ku­vuu­den edis­tä­mi­ses­sä ja ih­mis­ten voi­maan­nut­ta­mi­ses­sa koh­ti uu­sia mah­dol­li­suuk­sia”, sa­noi SE­A­Tin toi­mi­tus­joh­ta­ja Mar­kus Haupt.

”Uu­dis­te­tun ul­ko­muo­don ja pa­ran­net­tu­jen si­sä­ti­lo­jen myö­tä nos­tam­me sen ar­voa ja ve­to­voi­maa en­ti­ses­tään. Sa­mal­la val­mis­te­lem­me mal­lin tu­le­vai­suut­ta, EU7-vaa­ti­mus­ten täyt­tä­mis­tä ja ke­vyt­hyb­ri­di­voi­man­lin­jan esit­te­lyä.”

Uu­dis­tet­tu ul­ko­muo­to

Uu­si SEAT Aro­na tuo mu­ka­naan il­meik­kääm­män muo­toi­lun, joka hei­jas­taa ny­ky­kul­jet­ta­jien muut­tu­via tar­pei­ta: päi­vi­tet­ty ul­ko­a­su, eloi­sat uu­det vä­rit ja täy­sin uu­dis­tet­tu va­li­koi­ma ke­vyt­me­tal­li­van­tei­ta – saa­ta­vil­la 16–18 tuu­man ko­koi­si­na.

Uu­si muo­toi­lu tuo mu­ka­naan myös uu­den ja it­se­var­mem­man il­meen, sil­lä au­ton etuo­sa on täy­sin uu­dis­tet­tu. Uu­si kuu­si­kul­mai­nen etu­sä­leik­kö yh­dis­tet­ty­nä iko­ni­seen ti­man­tin­muo­toi­seen verk­koon mat­ta­pin­tai­sel­la/kiil­lo­te­tul­la vii­meis­te­lyl­lä ko­ros­taa ur­hei­lul­lis­ta luon­net­ta ja le­ve­äm­piä mit­ta­suh­tei­ta. Uu­det, ka­pe­am­mat täys-led-ajo­va­lot ko­ros­ta­vat au­ton le­veyt­tä ja mää­rit­te­le­vät uu­del­leen etuo­san il­meen. Nii­den va­lo­sig­naa­li luo tek­ni­sem­män ja päät­tä­väi­sem­män il­meen, sa­mal­la kun se pa­ran­taa nä­ky­vyyt­tä suu­rem­mal­la va­lo­kei­lan kan­ta­mal­la ja kirk­kau­del­la – ja ku­lut­taa vä­hem­män ener­gi­aa.

Uu­den etu­pus­ku­rin muo­to­kie­li vah­vis­taa il­mei­käs­tä muo­toi­lua. Sa­mal­la kaik­ki tek­ni­set kom­po­nen­tit, ku­ten sen­so­rit ja su­mu­va­lot, on ke­hys­tet­ty mus­tiin alu­ei­siin, mikä mah­dol­lis­taa suu­rem­man il­mai­sun­va­pau­den etu­pin­noil­la.

Nämä päi­vi­tyk­set su­lau­tu­vat sau­mat­to­mas­ti täy­del­li­ses­ti mi­toi­tet­tuun si­vup­ro­fii­liin, vah­vis­ta­en au­ton dy­naa­mis­ta ole­mus­ta tiel­lä. Tum­ma alu­mii­ni­nen mal­li­mer­kin­tä li­sää mo­der­nin ja erot­tu­van vii­meis­te­lyn.

FR-va­rus­te­lu­ta­sos­sa B-pi­la­rin la­ser­kai­ver­ret­tu FR-logo luo hie­no­va­rai­sen mut­ta ur­hei­lul­li­sen vi­vah­teen. Ur­hei­lul­li­set mit­ta­suh­teet ko­ros­tu­vat en­ti­ses­tään uu­sien ke­vyt­me­tal­li­van­tei­den myö­tä, jois­sa on te­hok­kaam­pi ren­gas­tek­no­lo­gia – pa­ran­ta­en sekä dy­naa­mi­suut­ta et­tä te­hok­kuut­ta. Mal­lis­toon kuu­luu uu­sia van­ne­vaih­to­eh­to­ja: kak­si 16” ja kak­si 18” vaih­to­eh­toa. Tar­jol­la sekä maa­lat­tu­na et­tä ko­neis­tet­tu­na, nämä täy­den­tä­vät ny­kyis­tä va­li­koi­maa tar­jo­ten enem­män vi­su­aa­lis­ta vai­ku­tus­ta ja rää­tä­löin­ti­mah­dol­li­suuk­sia.

Si­sä­ti­lo­ja hal­lit­see es­te­tiik­ka, jos­sa yh­dis­ty­vät roh­ke­at ge­o­met­ri­set muo­dot, odot­ta­mat­to­mat som­mi­tel­mat ja elä­vät vä­rit. SEAT Aro­nan vi­su­aa­li­nen kie­li so­pii sen eloi­saan, dy­naa­mi­seen ja il­meik­kää­seen iden­ti­teet­tiin.

Uu­det si­sä­ti­lat

Si­sä­ti­lois­sa Aro­na nou­see uu­del­le ta­sol­le laa­dus­sa, muo­toi­lus­sa ja lii­tet­tä­vyy­des­sä me­net­tä­mät­tä ti­la­vuu­den ja tark­kuu­den tun­net­taan. Oh­jaa­mos­sa esi­tel­lään uu­sia ko­ho­ku­vi­oi­tu­ja teks­tii­le­jä ja  ma­te­ri­aa­le­ja, tum­mem­pi si­sä­kat­to sekä hil­li­tyt, neut­raa­lit ko­ros­tuk­set il­man­vaih­to­suut­ti­mis­sa.

Ur­hei­lul­li­ses­sa FR-va­rus­te­lus­sa buc­ket-kup­pi-is­tui­met tuo­vat ur­hei­lul­li­sem­man il­meen ja pa­ran­ne­tun mu­ka­vuu­den – tar­jo­ten täy­del­li­sen ta­sa­pai­non ar­jen käy­tet­tä­vyy­den ja dy­naa­mi­sen ajo­tun­tu­man vä­lil­lä.

Uu­si mus­tak­si vii­meis­tel­ty si­sä­kat­to luo il­meik­kääm­män oh­jaa­mon tun­nel­man, jota täy­den­tä­vät ko­ho­ku­vi­oi­dut teks­tii­lit is­tui­mis­sa, teks­tii­li­pin­tai­set ovi­pa­nee­lit ja peh­me­ät ma­te­ri­aa­lit, jot­ka li­sää­vät sekä per­soo­nal­li­suut­ta et­tä ko­et­tua laa­tua. Uu­det ko­ris­te­lis­tat ja teks­tuu­rit nos­ta­vat ti­lan ta­soa. Oh­jaus­pyö­rä on ver­hoil­tu 100 % pre­mium-luo­kan rei’ite­tyl­lä na­hal­la, tar­jo­ten tark­kuu­den ja hal­lin­nan tun­teen heti en­si­kos­ke­tuk­ses­ta. Mus­ta kat­to­pa­nee­li li­sää im­mer­sii­vis­tä tun­nel­maa.

SEAT Aro­na on täy­del­li­ses­ti lin­ki­tet­ty di­gi­taa­li­seen maa­il­maan. And­roid Au­to ja CarP­lay liit­ty­vät lan­gat­to­mas­ti Aro­nan 8.25 tuu­man in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mään. Li­sä­va­rus­tei­nen na­vi­goin­ti­pa­ket­ti suu­ren­taa in­fo­tain­ment-näy­tön 9,2 tuu­mai­sek­si. Uu­si SEAT Sound -jär­jes­tel­mä, jos­sa on kuu­si kai­u­tin­ta, sub­woo­fer ja 300 W vah­vis­tin – tar­jo­aa kor­ke­a­laa­tui­sen ää­ni­ko­ke­muk­sen. Li­säk­si päi­vi­tet­ty 15 W lan­ga­ton pi­ka­la­taus jääh­dy­tys­tek­no­lo­gi­al­la te­kee äly­pu­he­li­men la­taa­mi­ses­ta ja vir­ran saan­nis­ta tien pääl­lä hel­pom­paa kuin kos­kaan. Oh­jaus­pyö­rän ta­kaa löy­tyy joko va­ki­o­va­rus­tei­nen 8” mit­ta­ris­to tai li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va SEAT Di­gi­tal Cock­pit 10,25 tuu­mai­se­na.

Moot­to­rit, va­rus­te­lu­ta­sot ja kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät

Ko­ne­pel­lin al­la SEAT Aro­na tar­jo­aa täy­del­li­sen ta­sa­pai­non dy­naa­mi­suu­den ja ta­lou­del­li­suu­den vä­lil­lä. Suo­mes­sa Aro­na tu­lee saa­ta­vil­le 85 kW ja 110 kW TSI-ben­sii­ni­moot­to­reil­la. Pie­nem­mäl­lä moot­to­ril­la va­rus­tet­tu Aro­na on saa­ta­vil­la joko ma­nu­aa­li­vaih­tei­se­na tai DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la, ja suu­rem­mal­la moot­to­ril­la va­rus­tet­tu ai­no­as­taan DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la.

SEAT Aro­na on myös yk­si luok­kan­sa tur­val­li­sim­mis­ta au­tois­ta seg­men­tis­sään. Va­ki­o­va­rus­tee­na ovat mm. lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus, vä­sy­myk­sen tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä ja Front As­sist – ym­pä­ris­tön­val­von­ta­jär­jes­tel­mä. Tek­no­lo­gi­at ku­ten Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä, yh­dis­tet­ty­nä mu­kau­tu­vaan va­ki­o­no­peu­den­sää­din ACC:n ja kais­tan­pi­to­a­vus­ti­meen te­ke­vät aja­mi­ses­ta myös hel­pom­paa.

SEAT Aro­nan jou­si­tuk­sen kor­keu­den ja ko­ro­te­tun kul­jet­ta­jan is­tui­men an­si­os­ta nä­ky­mä eteen­päin on sel­ke­äm­pi ja oh­jaa­mon hal­lin­nan tun­ne vah­vem­pi. Kor­ke­am­pi ajo­a­sen­to ei ole vain nä­ky­vyy­den vuok­si – se tuo myös läs­nä­o­lon tun­net­ta. Se li­sää mu­ka­vuut­ta ja it­se­var­muut­ta, teh­den jo­kai­ses­ta mat­kas­ta mää­rä­tie­toi­sem­man ko­ke­muk­sen. Usei­den ajo­ti­lo­jen – Eco, Nor­mal, Sport ja In­di­vi­du­al – an­si­os­ta kul­jet­ta­ja voi hel­pos­ti sää­tää moot­to­rin vas­teen, oh­jauk­sen ja vaih­teis­ton vas­taa­maan omaa mie­li­a­laa ja tar­vet­ta.

Suo­mes­sa SEAT Aro­na tu­lee saa­ta­vil­le kah­del­la eri va­rus­te­lu­ta­sol­la: Style ja ur­hei­lul­li­nen FR. Uu­den SEAT Aro­nan myyn­ti al­kaa mar­ras­kuus­sa ja en­sim­mäi­set uu­det SEAT Aro­nat saa­pu­vat SEAT-jäl­leen­myy­jil­le al­ku­vuo­des­ta 2026.

SEAT Aro­na on suun­ni­tel­tu, ke­hi­tet­ty ja val­mis­tet­tu SE­A­Tin huip­pu­mo­der­nil­la Mar­to­rel­lin teh­taal­la Bar­ce­lo­nas­sa. Koko SEAT-mal­lis­to uu­dis­te­taan säh­köis­te­tyil­lä vaih­to­eh­doil­la vuo­teen 2028 men­nes­sä – al­ka­en Aro­na- ja Ibi­za -mal­lien ke­vyt­hyb­ri­deis­tä vuon­na 2027, joi­ta seu­raa täys­hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja SEAT Le­o­nis­sa vuon­na 2028, sekä li­sä­päi­vi­tyk­set Leon- ja Leon Sports­tou­rer -mal­lei­hin vuon­na 2029.

Au­to­bild / Seat

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN