Tämäkin malli on jäänyt pitkälti unholaan: Škoda Felicia Fun.

Tämäkin malli on jäänyt pitkälti unholaan: Škoda Felicia Fun.

Tämäkin malli on jäänyt pitkälti unholaan: Škoda Felicia Fun

Škoda Felicia Fun piristi avolava-mallitarjontaa, ja sen sisätiloihin liittyi yksi erityisen kätevä ominaisuus.

Auto Bild.Klassikot

Eu­roo­pan teil­lä ai­na­kin eu­roop­pa­lai­set avo­la­va­mal­lit oli­vat har­vi­nai­sia 1990- lu­vul­la. Nii­den suo­si­on oras­ta­es­sa Škoda laa­jen­si Fe­li­cia-mal­lis­toa Pic­kup-avo­la­va­mal­lil­la.

Tum­man­kel­tai­nen avo­la­va

Maa­lis­kuus­sa 1995 esi­tel­tiin uu­si, eri­lai­nen avo­la­vai­nen Škoda Fe­li­cia Fun.

Huo­mi­o­ta he­rät­tä­vän kel­tai­se­na sen mal­li­ni­mi sai ka­tet­ta ja teki sel­väk­si, mitä Ško­dal­la oli aja­tel­tu tätä au­toa suun­ni­tel­ta­es­sa: ha­lut­tiin luo­da haus­ka au­to ih­mis­ten va­paa-ai­kaan.

Omis­ta­jat ar­vos­ti­vat eten­kin yh­tä si­sä­ti­lo­jen ne­ro­kas­ta oi­val­lus­ta: kä­den­kään­tees­sä kak­si­paik­kai­nen au­to muut­tui ne­li­paik­kai­sek­si. Sel­lais­ta myös Au­to Bild Suo­men toi­mit­ta­ja on ai­koi­naan ko­ea­ja­nut.

Škoda Felicia Fun -mallissa oli paljon samaa kuin Pickup-mallissa, kuten esimerkiksi 2450 millimetrin akseliväli. Auton pituus oli 4245 mm, leveys 1680 mm ja korkeus 1465 mm.

Škoda Felicia Fun -mallissa oli paljon samaa kuin Pickup-mallissa, kuten esimerkiksi 2450 millimetrin akseliväli. Auton pituus oli 4245 mm, leveys 1680 mm ja korkeus 1465 mm.

Tätä au­toa eh­dit­tiin elo­kuu­hun 2000 men­nes­sä teh­dä 4 016 kap­pa­let­ta, ja ny­ky­ään se on klas­sik­ko­au­to­har­ras­ta­jien pii­ris­sä erit­täin ha­lut­tu.

Ško­dan 125-vuo­ti­sen his­to­ri­an saa­tos­sa mal­li­ni­mi Fe­li­cia on ai­na liit­ty­nyt eri­tyi­sen kau­nis­lin­jai­siin ja tyy­lik­käi­siin au­toi­hin, jot­ka so­vel­tui­vat mai­ni­os­ti ar­ki­päi­vän ajoi­hin, mut­ta myös ins­pi­roi­vat muo­toi­lul­laan.

Le­gen­daa­ri­nen Ro­ads­ter

Ai­na kun Fe­li­cia mai­ni­taan mal­li­ni­me­nä, au­to­jen his­to­ri­as­ta kiin­nos­tu­neil­le nou­see mie­leen se yk­si le­gen­daa­ri­nen Ro­ads­ter. Se pie­ni unel­maur­hei­lu­au­to, jota val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1959‒1964. Se, joka on lu­nas­ta­nut paik­kan­sa yh­te­nä Ško­dan his­to­ri­an iko­ni­se­na au­to­mal­li­na.

Sitä teh­tiin mel­kein 15 000 kap­pa­let­ta ilok­si kau­nii­den ke­vät- ja ke­sä­päi­vien au­to­ret­kil­le.

Si­ron, kak­si­paik­kai­sen au­ton ky­syn­tä ylit­ti tar­jon­nan, ja val­ta­o­sa näis­tä ajat­to­man tyy­lik­käis­tä avo­au­tois­ta vie­tiin ul­ko­mail­le. Fe­li­cia ei ai­ka­naan saa­nut seu­raa­ja­mal­lia: Škoda siir­tyi ta­ka­moot­to­ris­ten ta­ka­ve­tois­ten au­to­jen ai­ka­kau­teen, mikä pit­kän ai­kaa ra­joit­ti mah­dol­li­suuk­sia teh­dä ko­ril­taan eri­mal­li­sia au­to­ja.

Por­ras­pe­räi­sen mal­lin rin­nal­la teh­tiin pie­ni sar­ja sport­tis­ta coupé-mal­lia, mut­ta ta­ka­moot­to­ris­ta ta­ka­ve­tois­ta avo­au­to­mal­lia ei kos­kaan edes suun­ni­tel­tu pro­to­tyyp­pi­as­teen muun­nel­mia pi­tem­mäl­le.

Myö­hem­min vas­ta etu­moot­to­ri­nen ja etu­ve­toi­nen Fa­vo­rit tar­jo­si mah­dol­li­suuk­sia myös mui­den ko­ri­mal­lien to­teut­ta­mi­seen: Škoda esit­te­li tuon täy­sin uu­den­lai­sen mal­li­per­heen hatch­back-mal­lin Brnon me­tal­lin­työs­tö­mes­suil­la 16. syys­kuu­ta 1987.

Sitä seu­ra­si muo­toi­li­joi­den ja suun­nit­te­li­joi­den eri­lai­sia tut­kiel­ma­mal­le­ja, jois­ta yk­si oli pro­to­tyyp­pi­mal­li Škoda 781 Tremp.

Kak­si­paik­kai­ses­sa, ne­li­o­vi­ses­sa Trem­pis­sä oli kiin­teä kat­to kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan suo­ja­na, mut­ta sen jat­ko­na oli vank­ka put­ki­ra­ken­ne­ke­hik­ko ja tur­va­kaa­ri B-pi­la­rei­den ta­sal­la. Tämä ai­nut­laa­tui­nen au­to on ny­ky­ään Škoda-mu­se­os­sa.

Tuo­tan­toon saak­ka yl­si kak­si ko­ri­mal­lia: For­man-ni­men saa­nut far­ma­ri esi­tel­tiin 1990 ja vuot­ta myö­hem­min kak­si­paik­kai­nen avo­la­va­mal­li Pic­kup.

Škoda osoit­ti Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä (IAA) 1993, et­tä myös tuos­sa ta­va­ran­kul­je­tuk­seen tar­koi­te­tus­sa au­to­mal­lis­sa pii­li tiet­tyä char­mia: näyt­te­lyyn tuo­tiin kak­si ajo­kun­tois­ta kon­sep­ti­au­to­mal­lia ni­mel­tään Škoda Fa­vo­rit Fun. Ne pe­rus­tui­vat Fa­vo­rit-mal­liin, jon­ka ko­ria oli nos­tet­tu ylem­mäs. Si­ten 60 mil­li­met­riä suu­rem­pi maa­va­ra mah­dol­lis­ti myös ke­vy­en maas­to­a­jon.

Keu­laa hal­lit­si kar­ja­pus­ku­ri­mai­nen suo­jus. Mas­sii­vi­nen tur­va­kaa­ri mah­dol­lis­ti kat­to­te­li­neen kans­sa kook­kai­den ta­va­roi­den ku­ten surf­fi­lau­dan tai maas­to­pyö­rien kul­jet­ta­mi­sen.

Säh­köi­ses­ti avat­ta­va ta­ka­sei­nä

Näi­den näyt­tä­vien yk­si­tyis­koh­tien ohel­la yk­si omi­nai­suus eri­tyi­ses­ti he­rät­ti ko­hua: Oh­jaa­mon ta­ka­sei­nän lasi oli säh­kö­toi­mi­ses­ti avat­ta­va, ja koko ta­ka­sei­nän sai vi­pu­me­ka­nis­mil­la kään­net­tyä alas, jol­loin kak­si is­tuin­ta li­sää oli mah­dol­lis­ta asen­taa avoi­men tai­vaan al­le.

Täl­löin jäl­jel­le jää­nyt avo­la­va­ti­la oli vie­lä riit­tä­vän suu­ri vaik­ka kyl­mä­lau­kuil­le tai mat­ka­ta­va­roil­le.

Au­to­näyt­te­lyn kel­tai­nen ja vi­o­let­ti au­to oli­vat vi­su­aa­li­ses­ti upe­at myös si­sus­tuk­sel­taan ja seit­se­män­puo­lai­si­ne ke­vyt­me­tal­li­van­tei­neen.

Näi­tä kah­ta au­to­näyt­te­ly-yk­si­löä vah­vas­ti muis­tut­ta­nut sar­ja­tuo­tan­to­mal­li esi­tel­tiin maa­lis­kuus­sa 1995, kun Škoda Fe­li­cia Fun as­tui par­ras­va­loi­hin Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä.

Mon­ta kah­den kon­sep­ti­au­ton ide­aa ja yk­si­tyis­koh­taa to­teu­tet­tiin sar­ja­tuo­tan­to­mal­lis­sa, joka oli tar­koi­tet­tu puh­taas­ti va­paa-ajan ilok­si.

Tek­ni­ses­ti au­to pe­rus­tui Škoda Fe­li­cia -mal­liin, joka oli kat­ta­vas­ti uu­dis­te­tul­la tek­nii­kal­la esi­tel­ty edel­li­se­nä vuon­na. Uut­ta Fe­li­ci­aa var­ten Škoda uu­dis­ti kaik­ki­aan 1187 osaa, pa­ran­si mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta sekä eri­tyi­ses­ti vii­meis­te­ly­laa­tua.

Suurin yllätys Felicia Fun -mallissa oli sen sisätiloissa: Innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä päätyi myös sarjatuotantomalliin, joten idea ei jäänyt pelkästään autonäyttelyn futuristiseksi kikaksi. Felicia Fun -mallin vakiovarusteista takaseinän nerokasta mekanismia kutsuttiin sisäpiirissä nimellä ‘party trick’.

Suurin yllätys Felicia Fun -mallissa oli sen sisätiloissa: Innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä päätyi myös sarjatuotantomalliin, joten idea ei jäänyt pelkästään autonäyttelyn futuristiseksi kikaksi. Felicia Fun -mallin vakiovarusteista takaseinän nerokasta mekanismia kutsuttiin sisäpiirissä nimellä ‘party trick’.

Suu­rin yl­lä­tys Fe­li­cia Fun -mal­lis­sa oli sen si­sä­ti­lois­sa: in­no­va­tii­vi­nen idea oh­jaa­mon alas kään­ty­väs­tä ja siir­ty­väs­tä ta­ka­sei­näs­tä pää­tyi myös sar­ja­tuo­tan­to­mal­liin, jo­ten idea ei jää­nyt pel­käs­tään au­to­näyt­te­lyn fu­tu­ris­ti­sek­si ki­kak­si.

Tuo­ta Fe­li­cia Fun -mal­lin va­ki­o­va­rus­tuk­seen si­säl­ty­nyt­tä ta­ka­sei­nän ne­ro­kas­ta me­ka­nis­mia kut­sut­tiin si­sä­pii­ris­sä ni­mel­lä ‘par­ty trick’.

Kun ti­la­päi­sis­tui­met kään­net­tiin is­tu­mi­sa­sen­toon, kuu­si­puul­la pin­noi­te­tun la­van käyt­tö­pi­tuus pie­ne­ni 1370 mil­li­met­ris­tä 850 mil­li­met­riin.

Se ei kui­ten­kaan pi­lan­nut tä­män tyy­lik­kään avo­la­va­mal­lin käy­tän­nöl­li­syyt­tä. Sport­ti­suut­ta ko­ros­ti ai­na kirk­kaan kel­tai­nen ta­kas­poi­le­ri.

Näin ker­rot­tiin esit­tees­sä

“Au­ton raik­kaan kel­tai­nen väri vies­tii niis­tä seik­kai­luis­ta, joi­hin Fe­li­cia Fun si­nut mie­lel­lään vie. Tar­tu kirk­kaan kel­tai­seen oh­jaus­pyö­rään, kyt­ke sy­ty­tys­vir­ta, käyn­nis­tä moot­to­ri ja suun­taa koh­ti au­rin­koa ja haus­kan­pi­toa.”

Škoda Fe­li­cia Fun -mal­lis­sa oli pal­jon sa­maa kuin Pic­kup-mal­lis­sa. Esi­mer­kik­si 2 450 mil­li­met­rin ak­se­li­vä­li. Au­ton pi­tuus oli 4 245 mm, le­veys 1 680 mm ja kor­keus 1 465 mm.

Va­lit­ta­vis­sa oli kol­me ne­li­sy­lin­te­ris­tä moot­to­ria. Die­sel­moot­to­rin is­ku­ti­la­vuus oli 1896 cm3 ja teho 47 kW (64 hv).

Ben­sii­ni­moot­to­ri­vaih­to­eh­to­ja oli kak­si: 1,3-lit­rai­nen te­hol­taan 50 kW (68 hv) ja 1598 cm3 :n moot­to­ri te­hol­taan 55 kW (75 hv), jol­la au­to yl­si huip­pu­no­peu­teen 163 km/h.

1,6-lit­rai­sel­la moot­to­ril­la polt­to­ai­neen kes­ki­ku­lu­tus oli tuon ajan ku­lu­tus­mit­tau­sa­jos­sa mi­tat­tu­na 7,3 lit­raa 100 ki­lo­met­ril­lä.

Pe­rus­ver­si­on 1.3 MPI -moot­to­ril­la ja LX-va­rus­te­lul­la au­to mak­soi 304 900 ko­ru­naa. Te­hok­kaam­man ne­li­sy­lin­te­ri­sen 1.6 MPI-moot­to­rin myö­tä au­to pai­noi 1035 kg, kan­ta­vuut­ta oli 445 ki­loa ja hin­taa 40 000 ko­ru­naa enem­män.

Die­sel­mal­li oli 50 000 ko­ru­naa pe­rus­ver­si­o­ta kal­liim­pi.

Lo­ka­kuun 1995 ja elo­kuun 2000 vä­li­se­nä ai­ka­na Vrchlabín teh­das val­mis­ti Škoda Fe­li­cia Fun -mal­le­ja kaik­ki­aan 4 016 kap­pa­let­ta.

Ny­ky­ään ke­räi­li­jät ovat niis­tä erit­täin kiin­nos­tu­nei­ta, ja Suo­mes­sa­kin näi­tä on vie­lä muu­ta­ma yk­si­lö.

Yli 1,4 mil­joo­nas­ta val­mis­te­tus­ta Fe­li­cia-mal­lis­ta ne ovat näyt­tä­vim­män nä­köi­set ja har­vi­nai­sim­mat.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN