Tämäkin malli on jäänyt pitkälti unholaan: Škoda Felicia Fun.
Tämäkin malli on jäänyt pitkälti unholaan: Škoda Felicia Fun
Škoda Felicia Fun piristi avolava-mallitarjontaa, ja sen sisätiloihin liittyi yksi erityisen kätevä ominaisuus.
Euroopan teillä ainakin eurooppalaiset avolavamallit olivat harvinaisia 1990- luvulla. Niiden suosion orastaessa Škoda laajensi Felicia-mallistoa Pickup-avolavamallilla.
Tummankeltainen avolava
Maaliskuussa 1995 esiteltiin uusi, erilainen avolavainen Škoda Felicia Fun.
Huomiota herättävän keltaisena sen mallinimi sai katetta ja teki selväksi, mitä Škodalla oli ajateltu tätä autoa suunniteltaessa: haluttiin luoda hauska auto ihmisten vapaa-aikaan.
Omistajat arvostivat etenkin yhtä sisätilojen nerokasta oivallusta: kädenkäänteessä kaksipaikkainen auto muuttui nelipaikkaiseksi. Sellaista myös Auto Bild Suomen toimittaja on aikoinaan koeajanut.
Škoda Felicia Fun -mallissa oli paljon samaa kuin Pickup-mallissa, kuten esimerkiksi 2450 millimetrin akseliväli. Auton pituus oli 4245 mm, leveys 1680 mm ja korkeus 1465 mm.
Tätä autoa ehdittiin elokuuhun 2000 mennessä tehdä 4 016 kappaletta, ja nykyään se on klassikkoautoharrastajien piirissä erittäin haluttu.
Škodan 125-vuotisen historian saatossa mallinimi Felicia on aina liittynyt erityisen kaunislinjaisiin ja tyylikkäisiin autoihin, jotka soveltuivat mainiosti arkipäivän ajoihin, mutta myös inspiroivat muotoilullaan.
Legendaarinen Roadster
Aina kun Felicia mainitaan mallinimenä, autojen historiasta kiinnostuneille nousee mieleen se yksi legendaarinen Roadster. Se pieni unelmaurheiluauto, jota valmistettiin vuosina 1959‒1964. Se, joka on lunastanut paikkansa yhtenä Škodan historian ikonisena automallina.
Sitä tehtiin melkein 15 000 kappaletta iloksi kauniiden kevät- ja kesäpäivien autoretkille.
Siron, kaksipaikkaisen auton kysyntä ylitti tarjonnan, ja valtaosa näistä ajattoman tyylikkäistä avoautoista vietiin ulkomaille. Felicia ei aikanaan saanut seuraajamallia: Škoda siirtyi takamoottoristen takavetoisten autojen aikakauteen, mikä pitkän aikaa rajoitti mahdollisuuksia tehdä koriltaan erimallisia autoja.
Porrasperäisen mallin rinnalla tehtiin pieni sarja sporttista coupé-mallia, mutta takamoottorista takavetoista avoautomallia ei koskaan edes suunniteltu prototyyppiasteen muunnelmia pitemmälle.
Myöhemmin vasta etumoottorinen ja etuvetoinen Favorit tarjosi mahdollisuuksia myös muiden korimallien toteuttamiseen: Škoda esitteli tuon täysin uudenlaisen malliperheen hatchback-mallin Brnon metallintyöstömessuilla 16. syyskuuta 1987.
Sitä seurasi muotoilijoiden ja suunnittelijoiden erilaisia tutkielmamalleja, joista yksi oli prototyyppimalli Škoda 781 Tremp.
Kaksipaikkaisessa, neliovisessa Trempissä oli kiinteä katto kuljettajan ja etumatkustajan suojana, mutta sen jatkona oli vankka putkirakennekehikko ja turvakaari B-pilareiden tasalla. Tämä ainutlaatuinen auto on nykyään Škoda-museossa.
Tuotantoon saakka ylsi kaksi korimallia: Forman-nimen saanut farmari esiteltiin 1990 ja vuotta myöhemmin kaksipaikkainen avolavamalli Pickup.
Škoda osoitti Frankfurtin autonäyttelyssä (IAA) 1993, että myös tuossa tavarankuljetukseen tarkoitetussa automallissa piili tiettyä charmia: näyttelyyn tuotiin kaksi ajokuntoista konseptiautomallia nimeltään Škoda Favorit Fun. Ne perustuivat Favorit-malliin, jonka koria oli nostettu ylemmäs. Siten 60 millimetriä suurempi maavara mahdollisti myös kevyen maastoajon.
Keulaa hallitsi karjapuskurimainen suojus. Massiivinen turvakaari mahdollisti kattotelineen kanssa kookkaiden tavaroiden kuten surffilaudan tai maastopyörien kuljettamisen.
Sähköisesti avattava takaseinä
Näiden näyttävien yksityiskohtien ohella yksi ominaisuus erityisesti herätti kohua: Ohjaamon takaseinän lasi oli sähkötoimisesti avattava, ja koko takaseinän sai vipumekanismilla käännettyä alas, jolloin kaksi istuinta lisää oli mahdollista asentaa avoimen taivaan alle.
Tällöin jäljelle jäänyt avolavatila oli vielä riittävän suuri vaikka kylmälaukuille tai matkatavaroille.
Autonäyttelyn keltainen ja violetti auto olivat visuaalisesti upeat myös sisustukseltaan ja seitsemänpuolaisine kevytmetallivanteineen.
Näitä kahta autonäyttely-yksilöä vahvasti muistuttanut sarjatuotantomalli esiteltiin maaliskuussa 1995, kun Škoda Felicia Fun astui parrasvaloihin Geneven autonäyttelyssä.
Monta kahden konseptiauton ideaa ja yksityiskohtaa toteutettiin sarjatuotantomallissa, joka oli tarkoitettu puhtaasti vapaa-ajan iloksi.
Teknisesti auto perustui Škoda Felicia -malliin, joka oli kattavasti uudistetulla tekniikalla esitelty edellisenä vuonna. Uutta Feliciaa varten Škoda uudisti kaikkiaan 1187 osaa, paransi matkustusmukavuutta ja turvallisuutta sekä erityisesti viimeistelylaatua.
Suurin yllätys Felicia Fun -mallissa oli sen sisätiloissa: Innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä päätyi myös sarjatuotantomalliin, joten idea ei jäänyt pelkästään autonäyttelyn futuristiseksi kikaksi. Felicia Fun -mallin vakiovarusteista takaseinän nerokasta mekanismia kutsuttiin sisäpiirissä nimellä ‘party trick’.
Suurin yllätys Felicia Fun -mallissa oli sen sisätiloissa: innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä päätyi myös sarjatuotantomalliin, joten idea ei jäänyt pelkästään autonäyttelyn futuristiseksi kikaksi.
Tuota Felicia Fun -mallin vakiovarustukseen sisältynyttä takaseinän nerokasta mekanismia kutsuttiin sisäpiirissä nimellä ‘party trick’.
Kun tilapäisistuimet käännettiin istumisasentoon, kuusipuulla pinnoitetun lavan käyttöpituus pieneni 1370 millimetristä 850 millimetriin.
Se ei kuitenkaan pilannut tämän tyylikkään avolavamallin käytännöllisyyttä. Sporttisuutta korosti aina kirkkaan keltainen takaspoileri.
Näin kerrottiin esitteessä
“Auton raikkaan keltainen väri viestii niistä seikkailuista, joihin Felicia Fun sinut mielellään vie. Tartu kirkkaan keltaiseen ohjauspyörään, kytke sytytysvirta, käynnistä moottori ja suuntaa kohti aurinkoa ja hauskanpitoa.”
Škoda Felicia Fun -mallissa oli paljon samaa kuin Pickup-mallissa. Esimerkiksi 2 450 millimetrin akseliväli. Auton pituus oli 4 245 mm, leveys 1 680 mm ja korkeus 1 465 mm.
Valittavissa oli kolme nelisylinteristä moottoria. Dieselmoottorin iskutilavuus oli 1896 cm3 ja teho 47 kW (64 hv).
Bensiinimoottorivaihtoehtoja oli kaksi: 1,3-litrainen teholtaan 50 kW (68 hv) ja 1598 cm3 :n moottori teholtaan 55 kW (75 hv), jolla auto ylsi huippunopeuteen 163 km/h.
1,6-litraisella moottorilla polttoaineen keskikulutus oli tuon ajan kulutusmittausajossa mitattuna 7,3 litraa 100 kilometrillä.
Perusversion 1.3 MPI -moottorilla ja LX-varustelulla auto maksoi 304 900 korunaa. Tehokkaamman nelisylinterisen 1.6 MPI-moottorin myötä auto painoi 1035 kg, kantavuutta oli 445 kiloa ja hintaa 40 000 korunaa enemmän.
Dieselmalli oli 50 000 korunaa perusversiota kalliimpi.
Lokakuun 1995 ja elokuun 2000 välisenä aikana Vrchlabín tehdas valmisti Škoda Felicia Fun -malleja kaikkiaan 4 016 kappaletta.
Nykyään keräilijät ovat niistä erittäin kiinnostuneita, ja Suomessakin näitä on vielä muutama yksilö.
Yli 1,4 miljoonasta valmistetusta Felicia-mallista ne ovat näyttävimmän näköiset ja harvinaisimmat.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Thalian transformaatio
Austrian Audio Full Score One
Strattonin pienempi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Estelonin uusi mestariteos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN