Tämäkin malli on jäänyt pitkälti unholaan: Škoda Felicia Fun.

Tämäkin malli on jäänyt pitkälti unholaan: Škoda Felicia Fun.

Tämäkin malli on jäänyt pitkälti unholaan: Škoda Felicia Fun

Škoda Felicia Fun piristi avolava-mallitarjontaa, ja sen sisätiloihin liittyi yksi erityisen kätevä ominaisuus.

Auto Bild.Klassikot

Eu­roo­pan teil­lä ai­na­kin eu­roop­pa­lai­set avo­la­va­mal­lit oli­vat har­vi­nai­sia 1990- lu­vul­la. Nii­den suo­si­on oras­ta­es­sa Škoda laa­jen­si Fe­li­cia-mal­lis­toa Pic­kup-avo­la­va­mal­lil­la.

Tum­man­kel­tai­nen avo­la­va

Maa­lis­kuus­sa 1995 esi­tel­tiin uu­si, eri­lai­nen avo­la­vai­nen Škoda Fe­li­cia Fun.

Huo­mi­o­ta he­rät­tä­vän kel­tai­se­na sen mal­li­ni­mi sai ka­tet­ta ja teki sel­väk­si, mitä Ško­dal­la oli aja­tel­tu tätä au­toa suun­ni­tel­ta­es­sa: ha­lut­tiin luo­da haus­ka au­to ih­mis­ten va­paa-ai­kaan.

Omis­ta­jat ar­vos­ti­vat eten­kin yh­tä si­sä­ti­lo­jen ne­ro­kas­ta oi­val­lus­ta: kä­den­kään­tees­sä kak­si­paik­kai­nen au­to muut­tui ne­li­paik­kai­sek­si. Sel­lais­ta myös Au­to Bild Suo­men toi­mit­ta­ja on ai­koi­naan ko­ea­ja­nut.

Škoda Felicia Fun -mallissa oli paljon samaa kuin Pickup-mallissa, kuten esimerkiksi 2450 millimetrin akseliväli. Auton pituus oli 4245 mm, leveys 1680 mm ja korkeus 1465 mm.

Škoda Felicia Fun -mallissa oli paljon samaa kuin Pickup-mallissa, kuten esimerkiksi 2450 millimetrin akseliväli. Auton pituus oli 4245 mm, leveys 1680 mm ja korkeus 1465 mm.

Tätä au­toa eh­dit­tiin elo­kuu­hun 2000 men­nes­sä teh­dä 4 016 kap­pa­let­ta, ja ny­ky­ään se on klas­sik­ko­au­to­har­ras­ta­jien pii­ris­sä erit­täin ha­lut­tu.

Ško­dan 125-vuo­ti­sen his­to­ri­an saa­tos­sa mal­li­ni­mi Fe­li­cia on ai­na liit­ty­nyt eri­tyi­sen kau­nis­lin­jai­siin ja tyy­lik­käi­siin au­toi­hin, jot­ka so­vel­tui­vat mai­ni­os­ti ar­ki­päi­vän ajoi­hin, mut­ta myös ins­pi­roi­vat muo­toi­lul­laan.

Le­gen­daa­ri­nen Ro­ads­ter

Ai­na kun Fe­li­cia mai­ni­taan mal­li­ni­me­nä, au­to­jen his­to­ri­as­ta kiin­nos­tu­neil­le nou­see mie­leen se yk­si le­gen­daa­ri­nen Ro­ads­ter. Se pie­ni unel­maur­hei­lu­au­to, jota val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1959‒1964. Se, joka on lu­nas­ta­nut paik­kan­sa yh­te­nä Ško­dan his­to­ri­an iko­ni­se­na au­to­mal­li­na.

Sitä teh­tiin mel­kein 15 000 kap­pa­let­ta ilok­si kau­nii­den ke­vät- ja ke­sä­päi­vien au­to­ret­kil­le.

Si­ron, kak­si­paik­kai­sen au­ton ky­syn­tä ylit­ti tar­jon­nan, ja val­ta­o­sa näis­tä ajat­to­man tyy­lik­käis­tä avo­au­tois­ta vie­tiin ul­ko­mail­le. Fe­li­cia ei ai­ka­naan saa­nut seu­raa­ja­mal­lia: Škoda siir­tyi ta­ka­moot­to­ris­ten ta­ka­ve­tois­ten au­to­jen ai­ka­kau­teen, mikä pit­kän ai­kaa ra­joit­ti mah­dol­li­suuk­sia teh­dä ko­ril­taan eri­mal­li­sia au­to­ja.

Por­ras­pe­räi­sen mal­lin rin­nal­la teh­tiin pie­ni sar­ja sport­tis­ta coupé-mal­lia, mut­ta ta­ka­moot­to­ris­ta ta­ka­ve­tois­ta avo­au­to­mal­lia ei kos­kaan edes suun­ni­tel­tu pro­to­tyyp­pi­as­teen muun­nel­mia pi­tem­mäl­le.

Myö­hem­min vas­ta etu­moot­to­ri­nen ja etu­ve­toi­nen Fa­vo­rit tar­jo­si mah­dol­li­suuk­sia myös mui­den ko­ri­mal­lien to­teut­ta­mi­seen: Škoda esit­te­li tuon täy­sin uu­den­lai­sen mal­li­per­heen hatch­back-mal­lin Brnon me­tal­lin­työs­tö­mes­suil­la 16. syys­kuu­ta 1987.

Sitä seu­ra­si muo­toi­li­joi­den ja suun­nit­te­li­joi­den eri­lai­sia tut­kiel­ma­mal­le­ja, jois­ta yk­si oli pro­to­tyyp­pi­mal­li Škoda 781 Tremp.

Kak­si­paik­kai­ses­sa, ne­li­o­vi­ses­sa Trem­pis­sä oli kiin­teä kat­to kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan suo­ja­na, mut­ta sen jat­ko­na oli vank­ka put­ki­ra­ken­ne­ke­hik­ko ja tur­va­kaa­ri B-pi­la­rei­den ta­sal­la. Tämä ai­nut­laa­tui­nen au­to on ny­ky­ään Škoda-mu­se­os­sa.

Tuo­tan­toon saak­ka yl­si kak­si ko­ri­mal­lia: For­man-ni­men saa­nut far­ma­ri esi­tel­tiin 1990 ja vuot­ta myö­hem­min kak­si­paik­kai­nen avo­la­va­mal­li Pic­kup.

Škoda osoit­ti Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä (IAA) 1993, et­tä myös tuos­sa ta­va­ran­kul­je­tuk­seen tar­koi­te­tus­sa au­to­mal­lis­sa pii­li tiet­tyä char­mia: näyt­te­lyyn tuo­tiin kak­si ajo­kun­tois­ta kon­sep­ti­au­to­mal­lia ni­mel­tään Škoda Fa­vo­rit Fun. Ne pe­rus­tui­vat Fa­vo­rit-mal­liin, jon­ka ko­ria oli nos­tet­tu ylem­mäs. Si­ten 60 mil­li­met­riä suu­rem­pi maa­va­ra mah­dol­lis­ti myös ke­vy­en maas­to­a­jon.

Keu­laa hal­lit­si kar­ja­pus­ku­ri­mai­nen suo­jus. Mas­sii­vi­nen tur­va­kaa­ri mah­dol­lis­ti kat­to­te­li­neen kans­sa kook­kai­den ta­va­roi­den ku­ten surf­fi­lau­dan tai maas­to­pyö­rien kul­jet­ta­mi­sen.

Säh­köi­ses­ti avat­ta­va ta­ka­sei­nä

Näi­den näyt­tä­vien yk­si­tyis­koh­tien ohel­la yk­si omi­nai­suus eri­tyi­ses­ti he­rät­ti ko­hua: Oh­jaa­mon ta­ka­sei­nän lasi oli säh­kö­toi­mi­ses­ti avat­ta­va, ja koko ta­ka­sei­nän sai vi­pu­me­ka­nis­mil­la kään­net­tyä alas, jol­loin kak­si is­tuin­ta li­sää oli mah­dol­lis­ta asen­taa avoi­men tai­vaan al­le.

Täl­löin jäl­jel­le jää­nyt avo­la­va­ti­la oli vie­lä riit­tä­vän suu­ri vaik­ka kyl­mä­lau­kuil­le tai mat­ka­ta­va­roil­le.

Au­to­näyt­te­lyn kel­tai­nen ja vi­o­let­ti au­to oli­vat vi­su­aa­li­ses­ti upe­at myös si­sus­tuk­sel­taan ja seit­se­män­puo­lai­si­ne ke­vyt­me­tal­li­van­tei­neen.

Näi­tä kah­ta au­to­näyt­te­ly-yk­si­löä vah­vas­ti muis­tut­ta­nut sar­ja­tuo­tan­to­mal­li esi­tel­tiin maa­lis­kuus­sa 1995, kun Škoda Fe­li­cia Fun as­tui par­ras­va­loi­hin Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä.

Mon­ta kah­den kon­sep­ti­au­ton ide­aa ja yk­si­tyis­koh­taa to­teu­tet­tiin sar­ja­tuo­tan­to­mal­lis­sa, joka oli tar­koi­tet­tu puh­taas­ti va­paa-ajan ilok­si.

Tek­ni­ses­ti au­to pe­rus­tui Škoda Fe­li­cia -mal­liin, joka oli kat­ta­vas­ti uu­dis­te­tul­la tek­nii­kal­la esi­tel­ty edel­li­se­nä vuon­na. Uut­ta Fe­li­ci­aa var­ten Škoda uu­dis­ti kaik­ki­aan 1187 osaa, pa­ran­si mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta sekä eri­tyi­ses­ti vii­meis­te­ly­laa­tua.

Suurin yllätys Felicia Fun -mallissa oli sen sisätiloissa: Innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä päätyi myös sarjatuotantomalliin, joten idea ei jäänyt pelkästään autonäyttelyn futuristiseksi kikaksi. Felicia Fun -mallin vakiovarusteista takaseinän nerokasta mekanismia kutsuttiin sisäpiirissä nimellä ‘party trick’.

Suurin yllätys Felicia Fun -mallissa oli sen sisätiloissa: Innovatiivinen idea ohjaamon alas kääntyvästä ja siirtyvästä takaseinästä päätyi myös sarjatuotantomalliin, joten idea ei jäänyt pelkästään autonäyttelyn futuristiseksi kikaksi. Felicia Fun -mallin vakiovarusteista takaseinän nerokasta mekanismia kutsuttiin sisäpiirissä nimellä ‘party trick’.

Suu­rin yl­lä­tys Fe­li­cia Fun -mal­lis­sa oli sen si­sä­ti­lois­sa: in­no­va­tii­vi­nen idea oh­jaa­mon alas kään­ty­väs­tä ja siir­ty­väs­tä ta­ka­sei­näs­tä pää­tyi myös sar­ja­tuo­tan­to­mal­liin, jo­ten idea ei jää­nyt pel­käs­tään au­to­näyt­te­lyn fu­tu­ris­ti­sek­si ki­kak­si.

Tuo­ta Fe­li­cia Fun -mal­lin va­ki­o­va­rus­tuk­seen si­säl­ty­nyt­tä ta­ka­sei­nän ne­ro­kas­ta me­ka­nis­mia kut­sut­tiin si­sä­pii­ris­sä ni­mel­lä ‘par­ty trick’.

Kun ti­la­päi­sis­tui­met kään­net­tiin is­tu­mi­sa­sen­toon, kuu­si­puul­la pin­noi­te­tun la­van käyt­tö­pi­tuus pie­ne­ni 1370 mil­li­met­ris­tä 850 mil­li­met­riin.

Se ei kui­ten­kaan pi­lan­nut tä­män tyy­lik­kään avo­la­va­mal­lin käy­tän­nöl­li­syyt­tä. Sport­ti­suut­ta ko­ros­ti ai­na kirk­kaan kel­tai­nen ta­kas­poi­le­ri.

Näin ker­rot­tiin esit­tees­sä

“Au­ton raik­kaan kel­tai­nen väri vies­tii niis­tä seik­kai­luis­ta, joi­hin Fe­li­cia Fun si­nut mie­lel­lään vie. Tar­tu kirk­kaan kel­tai­seen oh­jaus­pyö­rään, kyt­ke sy­ty­tys­vir­ta, käyn­nis­tä moot­to­ri ja suun­taa koh­ti au­rin­koa ja haus­kan­pi­toa.”

Škoda Fe­li­cia Fun -mal­lis­sa oli pal­jon sa­maa kuin Pic­kup-mal­lis­sa. Esi­mer­kik­si 2 450 mil­li­met­rin ak­se­li­vä­li. Au­ton pi­tuus oli 4 245 mm, le­veys 1 680 mm ja kor­keus 1 465 mm.

Va­lit­ta­vis­sa oli kol­me ne­li­sy­lin­te­ris­tä moot­to­ria. Die­sel­moot­to­rin is­ku­ti­la­vuus oli 1896 cm3 ja teho 47 kW (64 hv).

Ben­sii­ni­moot­to­ri­vaih­to­eh­to­ja oli kak­si: 1,3-lit­rai­nen te­hol­taan 50 kW (68 hv) ja 1598 cm3 :n moot­to­ri te­hol­taan 55 kW (75 hv), jol­la au­to yl­si huip­pu­no­peu­teen 163 km/h.

1,6-lit­rai­sel­la moot­to­ril­la polt­to­ai­neen kes­ki­ku­lu­tus oli tuon ajan ku­lu­tus­mit­tau­sa­jos­sa mi­tat­tu­na 7,3 lit­raa 100 ki­lo­met­ril­lä.

Pe­rus­ver­si­on 1.3 MPI -moot­to­ril­la ja LX-va­rus­te­lul­la au­to mak­soi 304 900 ko­ru­naa. Te­hok­kaam­man ne­li­sy­lin­te­ri­sen 1.6 MPI-moot­to­rin myö­tä au­to pai­noi 1035 kg, kan­ta­vuut­ta oli 445 ki­loa ja hin­taa 40 000 ko­ru­naa enem­män.

Die­sel­mal­li oli 50 000 ko­ru­naa pe­rus­ver­si­o­ta kal­liim­pi.

Lo­ka­kuun 1995 ja elo­kuun 2000 vä­li­se­nä ai­ka­na Vrchlabín teh­das val­mis­ti Škoda Fe­li­cia Fun -mal­le­ja kaik­ki­aan 4 016 kap­pa­let­ta.

Ny­ky­ään ke­räi­li­jät ovat niis­tä erit­täin kiin­nos­tu­nei­ta, ja Suo­mes­sa­kin näi­tä on vie­lä muu­ta­ma yk­si­lö.

Yli 1,4 mil­joo­nas­ta val­mis­te­tus­ta Fe­li­cia-mal­lis­ta ne ovat näyt­tä­vim­män nä­köi­set ja har­vi­nai­sim­mat.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU