Uudet voimalinjat Dacia Dusterille

Duster uudistaa etuvetoisten versioiden voima­lin­ja­va­li­koi­mansa tarjoten enemmän tehoa ja ajomukavuutta säilyttäen samalla edullisuuden.

Auto Bild.Uutiset

Dus­ter hyb­rid 155

Bigs­te­rin jäl­keen myös Dus­ter tu­lee saa­ta­vil­le uu­del­la hyb­rid 155 -voi­ma­lin­jal­la. Tämä voi­ma­lin­ja yh­dis­tää:

- 109 hv ne­li­sy­lin­te­ri­sen ben­sii­ni­moot­to­rin

- Kak­si säh­kö­moot­to­ria (50 hv säh­kö­moot­to­ri ja suur­jän­nit­tei­nen käyn­nis­tin/ge­ne­raat­to­ri)

- 1,4 kWh (230V) akun

- Au­to­maat­ti­sen säh­kö­vaih­teis­ton

Voi­ma­lin­jas­sa on nel­jä vaih­det­ta polt­to­moot­to­ril­le ja kak­si säh­kö­moot­to­reil­le. Il­man kyt­kin­tä toi­mi­va vaih­teis­to tar­jo­aa su­la­van ja te­hok­kaan ajo­ko­ke­muk­sen.

Re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus toi­mii yh­des­sä akun kans­sa, ja sen kor­kea ener­gi­an tal­tee­not­to­ky­ky yh­dis­tet­ty­nä te­hok­kaa­seen au­to­maat­ti­vaih­teis­toon mah­dol­lis­taa sen, et­tä Dus­ter voi kul­kea jopa 80 % kau­pun­ki­a­jos­ta säh­köl­lä. Li­säk­si au­to käyn­nis­tyy ai­na säh­kö­ti­las­sa, mikä pa­ran­taa ener­gi­a­te­hok­kuut­ta ja vä­hen­tää pääs­tö­jä.

Hyb­rid 155 -voi­ma­lin­jal­la Dus­te­rin yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on vain 4,7 l/100 km, mikä on 8 % vä­hem­män kuin ai­em­mal­la hyb­rid 140 -ver­si­ol­la. CO₂-pääs­töt ovat vain 106 g/km, eli 8 g/km vä­hem­män kuin hyb­rid 140 -mal­lis­sa.

Dus­ter mild hyb­rid 140

Mild hyb­rid 140 edus­taa säh­köis­tä­mi­sen en­sim­mäis­tä ta­soa Dus­te­ris­sa. Se yh­dis­tää:

- Uu­den su­ku­pol­ven 1,2-lit­rai­sen kol­mi­sy­lin­te­ri­sen tur­bo­ah­de­tun ben­sii­ni­moot­to­rin, joka pe­rus­tuu Mil­ler-syk­liin (op­ti­moi­tu hyö­ty­suh­de ja vä­hen­net­ty pump­paus­hä­viö)

- 48V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­män

- 6-vaih­tei­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton

Ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä tu­kee polt­to­moot­to­ria eri­tyi­ses­ti käyn­nis­tyk­sen ja kiih­dy­tyk­sen ai­ka­na, mikä pa­ran­taa ajo­mu­ka­vuut­ta ja vä­hen­tää ku­lu­tus­ta. Re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus la­taa 0,8 kWh akun au­to­maat­ti­ses­ti ja huo­maa­mat­to­mas­ti.

Tä­män etu­ve­toi­se­na saa­ta­van voi­ma­lin­jan an­si­os­ta Dus­te­rin kes­ki­ku­lu­tus on 5,4 l/100 km ja CO₂-pääs­töt 122 g/km, mikä on noin 10 % vä­hem­män kuin vas­taa­val­la pel­käl­lä polt­to­moot­to­ril­la va­rus­te­tul­la mal­lil­la.

Kum­pi­kin uu­si voi­ma­lin­ja täyt­tää EU6e-bis-pääs­tös­tan­dar­din.

Dus­te­riin on muil­le mark­ki­noil­le tu­los­sa myös nes­te­kaa­sul­la (LPG) toi­mi­va hyb­rid-G 150 4x4 -voi­ma­lin­ja, mut­ta tämä ver­sio ei tule Suo­men mal­lis­toon saa­ta­vil­le, kos­ka nes­te­kaa­su ei ole Suo­mes­sa sal­lit­tu hen­ki­lö­au­ton polt­to­ai­ne.

Uu­si si­sus­tus

Uu­sien voi­ma­lin­jo­jen myö­tä Dus­te­ris­sa uu­dis­tuu myös Jour­ney-va­rus­te­ta­son si­sus­ta. Tä­hän ver­si­oon tu­lee uu­si tyy­li­käs ver­hoi­lu sekä sii­hen so­pi­vat muut au­ton si­sus­tan yk­si­tyis­koh­dat.

Ext­re­me-va­rus­te­ta­so puo­les­taan saa uu­det mus­tat ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Hyb­rid 155 -voi­ma­lin­jan yh­tey­des­sä Dus­te­riin tu­lee myös mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din – se on va­ki­o­na Jour­neys­sa ja li­sä­va­rus­tee­na Ext­re­mes­sä.

Au­to­bild / Da­cia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana

Auto Bild.Uutiset

Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN