Neste suoritti autoilijoille robotteihin liittyvän kyselyn.
Valtaosa autoilijoista uskoo robottien korvaavan ihmisen tulevaisuudessa ‒ siis määrätyissä töissä
Liikkuminen on ennennäkemättömän nopeassa muutoksessa. Nesteen toteuttamasta kyselystä* selviää, että siihen vastanneista autoilijoista peräti 83 % uskoo robottien korvaavan ihmisen tietyissä töissä tulevaisuudessa.
Kyselyyn vastanneista yli 80 prosenttia suhtautuu joko myönteisesti tai neutraalisti niiden hyödyntämiseen palveluissa. Lähes 40 prosenttia uskoo robotiikan lisääntymisen helpottavan omaa autoilua tulevaisuudessa.
“Moni suhtautuu jo nyt myönteisesti robotiikan tarjoamiin mahdollisuuksiin autoilussa. On kiinnostavaa nähdä, miten asenteet sitä kohtaan kehittyvät. Varmaa on, että tulemme näkemään yhä pidemmälle robotisoituja tai automatisoituja palveluita”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen johtaja Panu Kopra.
Hyötyinä “nopeus, tehokkuus rutiiniasioissa” ‒ mutta “elävää ihmiskontaktia ei korvaa mikään”
Robotiikan eduiksi kyselyyn vastanneet autoilijat laskevat sujuvuuden, nopeuden ja palvelun tasalaatuisuuden. Monissa avoimissa vastauksissa robotisointia toivotaan ennen kaikkea päivittäisiin rutiineihin.
Huolta herättävät kuitenkin ongelmatilanteiden asianmukainen hoito sekä ihmiskontaktin puuttuminen asiakaspalvelutilanteessa.
Avoimissa kommenteissa toistuvat vastaukset, joiden mukaan ihmistä ei kuitenkaan voida korvata yksilöllistä palvelua tai tunneälyä vaativissa asioissa: “Elävää ihmiskontaktia ei korvaa mikään”, eräs kyselyyn vastanneista kertoo.
Robotisoiduista palveluista tarvitaan lisää tietoa
Puolet kyselyn vastaajista kertoo käyttäneensä robotisoitua palvelua viimeisen vuoden aikana. Toisaalta kolmannes (33 %) vastaajista ei tiennyt, oliko jo käyttänyt tällaista palvelua vai ei.
“Vaikuttaa siltä, etteivät mielikuvat robotisoiduista palveluista ole aivan selviä. Tällaisten palveluiden tuottajien tulisi tarjota tietoa ja myös konkreettisia mahdollisuuksia tutustua erilaisiin käytännön sovelluksiin.
Tähän liittyen pilotoimme Vantaalla yhtä visiota tulevaisuuden liikenneasemasta, johon kuuluu myös auton tankkaava robottikäsi. Testaamme sillä robotisoitujen palveluiden kuten robottitankkaamisen istumista autoilijoiden arkeen. Kerromme lisää pilotin etenemisestä myöhemmin keväällä”, Kopra lisää.
*) Nesteen toteuttamaan kyselyyn vastasi 132 Nesteen autoilijapaneelin jäsentä (otos 1 495, vastausprosentti 9 %) 10.‒17.10.2018 välisenä aikana. Kyselyn tarkoitus oli kartoittaa yleisiä mielipiteitä robotiikasta sekä sen merkityksestä autoilussa.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tassut subille
Regan uusi neodyymiäänirasia
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
WiiMin pikkuinen älykaiutin
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI