Virheellinen käsitys väistämissäännöistä lisää kolareiden riskiä
Autoklinikan Pysäköintiviikon tutkimus paljastaa, että noin joka kolmannelle suomalaiselle pysäköintihallin T-risteyksien väistämissäännöt aiheuttavat harmaita hiuksia.
Perussääntö on yksiselitteinen: oikealta tulevalla on etuajo-oikeus. Myös kahden auton yhtäaikainen peruuttaminen parkkiruutuun aiheuttaa monessa epävarmuutta.
Autoklinikan teettämän kyselyn mukaan 70 prosenttia vastaajista tuntee säännön, että T-risteyksessä vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa. Noin kolmannes vastasi kysymykseen väärin, ja luuli väylän leveydellä olevan merkitystä tai ei osannut sanoa lainkaan, miten väistämisvelvollisuus menee.
– Eniten epävarmuutta T-risteyksien väistämissäännöistä on kyselymme perusteella alle 25-vuotiaiden keskuudessa. Lähes 50 prosentilla heistä oli säännöt hakusessa, Heli Avikainen Autoklinikalta kertoo.
Vastaajista 7 prosenttia oletti, että oikealta tulevan etuajo-oikeus ei säily, jos tämä tulee risteykseen ”pienemmältä käytävältä”. Väylien risteykset ovat kuitenkin tasa-arvoisia, ellei liikennemerkein ole muuta osoitettu. Toisin kuin usein kuvitellaan, väylän leveydellä ei ole asiaan vaikutusta.
Peruuttamistilanteet aiheuttavat epävarmuutta
Pysäköintiruudusta lähtevä kuljettaja on tieliikennelain mukaan aina väistämisvelvollinen kaikkea ajoväylällä olevaa liikennettä kohtaan. Erikoinen tilanne on kuitenkin edessä, kun kaksi autoa alkaa peruuttaa samaan aikaan vastakkaisiin ruutuihin.
Kyselyn vastaajista 85 prosenttia toimisi varovasti ja antaisi toiselle tilaa. Lähes joka kymmenes ei tiedä, miten tilanteessa tulisi toimia, ja 6 prosenttia ilmoitti jatkavansa peruuttamista, jos kokee ehtivänsä ensin.
Jos kaksi autoa alkaa peruuttaa yhtä aikaa ja törmää toisiinsa parkkihallissa, molemmat osapuolet ovat todennäköisesti syyllisiä onnettomuuteen. Molempien peruuttajien on aina varmistettava, ettei peruutus aiheuta vaaraa tai estä muita.
Ylipäätään Avikainen toivoo, että pysäköintialueilla muistettaisiin maltilliset ajonopeudet. Lähes puolet kaikista vakuutusyhtiöiden tietoon tulevista liikennevahingoista sattuu parkkipaikoilla, ja pysäköintiturvallisuuden parantamiseksi Autoklinikka on julistanut syyskuun viimeisen viikon Pysäköintiviikoksi.
– Käytännössä pysäköintialueella ei pitäisi olla tarvetta liikkua kävelynopeutta kovempaa. Kun ajonopeus on maltillinen, pystyy paljon paremmin reagoimaan yllättäviin tilanteisiin, kuten vaikkapa parkkipaikalle juoksevaan lapseen, Avikainen muistuttaa
Vinkit kuljettajille:
- Muista perussääntö: väistä aina oikealta tulevaa, ellei liikennemerkillä ole toisin osoitettu.
- Vältä turhaa peruuttamista lähtiessä: valitse läpiajettava ruutu tai peruuta ruutuun, jotta parkkiruudusta lähtiessäsi voit ajaa eteenpäin.
- Havainnoi huolellisesti: myös vastakkaisesta ruudusta voi lähteä auto samanaikaisesti.
- Pidä vauhti maltillisena: kävelynopeus riittää pysäköintialueella.
Tutkimuksesta
Tutkimuksen toteutti Syno International Oy internetpaneelina kesäkuussa 2025. Kyselyyn vastasi 1 000 henkilöä, joiden ikä oli 18–80 vuotta. Otos on kansallisesti edustava iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.
Autobild / Autoklinikka
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volvo Cars investoi rajusti
Kia EV4:n hinnat julki
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istuinergonomiaan
Virheellinen käsitys väistämissäännöistä lisää kolareiden riskiä
Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille
Mercedes-Benzien valmistus Uudessakaupungissa loppuu
Hyötyautojen sähköistyminen verkkaista – ei buumia
Opelin hyötyajoneuvojen tehdastakuu laajenee
Mitsubishi sähköistää mallistoaan uuden Eclipse Cross -mallin myötä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
Making Vinyl 2025
Cabassen kotiteatterihelmet
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Sonoron eksotiikkaa
Trianglen uusi ulkokaiutin
Fynen uusi bassokaiutin
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Cd-unelma
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kia EV4:n hinnat julki
Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istuinergonomiaan
Virheellinen käsitys väistämissäännöistä lisää kolareiden riskiä
Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille
Mercedes-Benzien valmistus Uudessakaupungissa loppuu
Hyötyautojen sähköistyminen verkkaista – ei buumia
Opelin hyötyajoneuvojen tehdastakuu laajenee
Mitsubishi sähköistää mallistoaan uuden Eclipse Cross -mallin myötä
Uusi täyssähköinen Nissan Micra tarjoaa 500 kiloa vetokykyä
Kia EV4 on merkin ensimmäinen täyssähköinen viistoperämalli
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Tällainen on uusi Kia Stonic
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ