Mazda RX-3 oli saatavana coupé-, sedan- ja farmarikorisena, ja niitä valmistettiin yli 286 775 kappaletta.
Mazda
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
Japanissa Mazda Savannaksi kutsuttu wankelmoottorinen Mazda RX-3 lanseerattiin vuonna 1971.
Mallin mäntämoottoriversioita markkinoitiin Suomessa nimellä Mazda 818, ja eräillä markkina-alueilla nimillä Mazda 808 ja Mazda Grand Familia.
Mazda RX-3 oli saatavana coupé-, sedan- ja farmarikorisena, ja niitä valmistettiin yli 286 775 kappaletta.
Mazda juhlisti viime vuonna satavuotisjuhlaansa vuonna 2020, ja tänä vuonna on kulunut 50 vuotta siitä, kun lanseerattiin yksi Mazdan mielenkiintoisimmista ja menestyneimmistä automalleista.
Mazda RX-3 unohdetaan usein verrattuna myöhempään RX-7 Coupéhen tai aikaisempaan, paljon harvinaisempaan Mazda Cosmo Sportiin.
Mazda RX-3 oli merkittävä auto Mazdan historiassa – se oli malli, joka vahvisti Mazdan yhteyttä wankelmoottoriin sekä Japanissa että ulkomailla, ja RX-3:n viennin onnistuminen auttoi Mazdaa kartoittamaan asemiaan maailmanlaajuisena autonvalmistajana.
Mazdan ensimmäinen wankel-moottorinen farmari
Kun RX-3:n tuotanto päättyi vuonna 1978, oli erilaisia RX-3 -malleja valmistettu kaikkiaan 286 757 kappaletta – kyseessä on myydyin Mazdan wankel-malli RX-7:n ohella.
Vaikka RX-3:n kaksiovinen coupe (hardtop) oli suosituin ja vaikka se muistetaan parhaiten, RX-3 oli saatavana coupe-, sedan- ja farmariautokorisena - joten RX-3 oli myös Mazdan ensimmäinen wankel-farmari.
Mazda lanseerasi upean, wankel-moottorisen Cosmo Sport 110S -urheiluauton vuonna 1967. Sitä seurasivat vuonna 1968 pieni R100 Familia Coupe, sekä vuonna 1969 tyylikäs, Bertonen piirtämä R130 Luce Coupe.
Sen jälkeen Mazda esitteli RX-2 Coupe vuonna 1970. Uuden vuosikymmenen ensimmäisenä vuonna vietiin ensimmäiset wankel-moottoriset autot Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin, minkä ansiosta wankel-moottoristen coupeiden joukko oli vuoden 1970 loppuun mennessä saavuttanut 100 000 yksikköä.
Mazda lanseerasi upean, wankel-moottorisen Cosmo Sport 110S -urheiluauton vuonna 1967.
Mazda
Vuoden 1970 Tokion autonäyttelyssä Mazda esitteli myös radikaalin Mazda RX-500 -konseptiauton, jossa oli puhdasoppisen futuristinen muotoilu, wankel-moottori sekä turvallisuustekniikkaa.
Kiilan muotoinen, keskimoottorinen ja takavetoinen urheiluauto eteenpäin ylös avautuvine ovineen ja monivärisine takaosan nauhamaisine valoineen osoitti, jarruttiko auto, lipuiko se vai kiihdyttikö se – sen näki värin vaihtumisesta. Mallissa oli 10A-tyypin wankelmoottori.
RX-3:lla osallistuttiin menestyksekkäästi useisiin ratakisoihin eri mantereilla.
Mazda
Juuri tähän wankel-moottorijaksoon Mazda lanseerasi uuden Mazda RX-3:n syyskuussa 1971. Malli oli kompaktimpi ja urheilullisempi kuin Mazda RX-2.
Wankel-moottorista RX-3 -mallia Japanissa Mazda Savannaksi Japanissa, mutta se oli suurelta osin identtinen samanaikaisesti lanseeratun nelisylinterisen Mazda Grand Familian kanssa.
Kuten Mazda oli tehnyt aikaisempien mallien kanssa, mäntä- ja wankel-versiot kasvattivat valikoimaa ja asiakkaiden valinnanvaraa huomattavasti.
Kiistatilanteita
Jotta ymmärtäisi kokonaiskuvan täysimittaisesti, on ensin päästävä mallin nimeämisstrategiaan. Japanissa wankel-versio sai nimen Savanna, kun taas vientiversioissa käytettiin RX-3 -tunnusta.
Japanilaisissa mäntämoottorilla varustetuissa autoissa oli Grand Familia -merkki, kun taas vientimallien nimeksi tuli Mazda 808. Vielä hämmentävämpää on kuitenkin se, että Mazda 808 jouduttiin muuttamaan Peugeot'n omistaman ”keskinollalla” varustetun mallinumeron vuoksi Euroopassa muotoon Mazda 818.
Vastaavasti Porsche 901 jouduttiin vuonna 1964 muuttamaan muotoon Porsche 911.
Kuitenkin Australiaan ja Yhdysvaltoihin viedyt autot säilyttivät 808-mallinimen, vaikka myöhemmin Pohjois-Amerikassa 1,3-litraisia versioita kutsuttiinkin vuodesta 1976 Mazda Mizeriksi.
Mazda 808 oli jopa lisensoitu Kialle mäntämoottorisena Kia Brisa K303 -mallina.
Ulkoisesti RX-3 Wankel ja mäntämoottorinen Mazda 818 erottuivat toisistaan erilaisin jäähdytinsäleiköin ja ajovaloin. RX-3:ssa oli kaksi pyöreää ajovaloa, kun taas 818/Grand Familiassa oli kulmikkaat tai pyöreät yksittäiset ajovalot.
Lisäksi RX-3:n ainutlaatuiset roottorin muotoiset merkit eivät jättäneet epäilyksiä konepellin alla olevan moottorin tyypistä.
Syyskuussa 1971 lanseeratuissa RX-3 Coupessa, sedanissa ja farmarissa oli kaikissa 982-kuutioinen 10A-moottori, kun taas Yhdysvaltain versioissa oli tehokkaampi 1146-kuutioinen 12A -moottori.
Vuodesta 1972 Mazda Savanna GT -mallia myytiin Japanissa suuremmalla 12A-moottorilla, joka tuotiin myös muille markkinoille 10A-versioiden rinnalla, kunnes 10A:n valmistus lopetettiin vuonna 1974.
Vuoteen 1976 mennessä vienti Australiaan ja Uuteen-Seelantiin oli päättynyt, mutta RX-3 pysyi myynnissä Japanissa ja Yhdysvalloissa tuotannon loppuun saakka, vuoteen 1978.
Pienet visuaalisten yksityiskohtien muutokset erottavat ykkössukupolven 1971-1973 mallit myöhemmistä kakkos- ja kolmossukupolven (1973-1978) versioista.
Motor Magazine testasi vuonna 1973 RX-3 Coupén varustettuna 982-kuutioisella 110-hevosvoimaisella 10A-moottorilla. RX-3 Coupén kiihtyvyys 0-100 km/h oli noin 10,5 sekuntia. Autossa oli juohea vaihteensiirto, vankka rakenne ja mukavat hallintalaitteet.
Sama aviisi testasi 1272 cm3 4-sylinterisellä varustetun 81-hevosvoimaisen Mazda 818 Sedanin he tallensivat hitaamman noin 15,5 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan. Sitä vastoin mäntämoottorinen oli taloudellisempi.
RX-3 nousi merkittäväksi harrasteautoksi
Vaikka 818 oli edullisempi, Britanniassa myytiin vuonna 1973 kolme kertaa enemmän RX-kolmosia kuin Mazda 818 -mallia.
Todettakoon lopuksi lyhyesti, että RX-3 näytteli merkittävää osaa Mazdalle myös ratakisoissa. Mazda ajatti Cosmo- ja R100 Coupe -malleja Euroopassa esimerkiksi kuuluisissa Marathon de la Route sekä Span 24 tunnin ajoissa, mutta sen jälkeen Mazda keskittyi ratakisoihin kotikentällä Japanissa, jossa mitteli voimiaan Nissan Skylinea vastaan.
Australiassa Mazdan malleja nähtiin Bathurst 1000 -ratakisassa (R 100 Coupé, RX-2 ja RX-3) ja Yhdysvalloissa muun muassa Daytonan 24 tunnin ajoissa (RX-3).
Mazda RX-3:lla on edelleen kulttiasema wankel-harrastajien joukossa, ja mallia viritetään edelleen ympäri maailmaa.
Hyvää syntymäpäivää, RX-3!
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi