Mazda RX-3 oli saatavana coupé-, sedan- ja farmarikorisena, ja niitä valmistettiin yli 286 775 kappaletta.

Mazda RX-3 oli saatavana coupé-, sedan- ja farmarikorisena, ja niitä valmistettiin yli 286 775 kappaletta.

Mazda

Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!

Japanissa Mazda Savannaksi kutsuttu wankel­moot­to­rinen Mazda RX-3 lanseerattiin vuonna 1971.

Auto Bild.Klassikot

Mal­lin män­tä­moot­to­ri­ver­si­oi­ta mark­ki­noi­tiin Suo­mes­sa ni­mel­lä Maz­da 818, ja eräil­lä mark­ki­na-alu­eil­la ni­mil­lä Maz­da 808 ja Maz­da Grand Fa­mi­lia.

Maz­da RX-3 oli saa­ta­va­na coupé-, se­dan- ja far­ma­ri­ko­ri­se­na, ja nii­tä val­mis­tet­tiin yli 286 775 kap­pa­let­ta.

Maz­da juh­lis­ti vii­me vuon­na sa­ta­vuo­tis­juh­laan­sa vuon­na 2020, ja tänä vuon­na on ku­lu­nut 50 vuot­ta sii­tä, kun lan­see­rat­tiin yk­si Maz­dan mie­len­kiin­toi­sim­mis­ta ja me­nes­ty­neim­mis­tä au­to­mal­leis­ta.

Maz­da RX-3 unoh­de­taan usein ver­rat­tu­na myö­hem­pään RX-7 Coupé­hen tai ai­kai­sem­paan, pal­jon har­vi­nai­sem­paan Maz­da Cos­mo Spor­tiin.

Maz­da RX-3 oli mer­kit­tä­vä au­to Maz­dan his­to­ri­as­sa – se oli mal­li, joka vah­vis­ti Maz­dan yh­teyt­tä wan­kel­moot­to­riin sekä Ja­pa­nis­sa et­tä ul­ko­mail­la, ja RX-3:n vien­nin on­nis­tu­mi­nen aut­toi Maz­daa kar­toit­ta­maan ase­mi­aan maa­il­man­laa­jui­se­na au­ton­val­mis­ta­ja­na.

Maz­dan en­sim­mäi­nen wan­kel-moot­to­ri­nen far­ma­ri

Kun RX-3:n tuo­tan­to päät­tyi vuon­na 1978, oli eri­lai­sia RX-3 -mal­le­ja val­mis­tet­tu kaik­ki­aan 286 757 kap­pa­let­ta – ky­sees­sä on myy­dyin Maz­dan wan­kel-mal­li RX-7:n ohel­la.

Vaik­ka RX-3:n kak­si­o­vi­nen cou­pe (hard­top) oli suo­si­tuin ja vaik­ka se muis­te­taan par­hai­ten, RX-3 oli saa­ta­va­na cou­pe-, se­dan- ja far­ma­ri­au­to­ko­ri­se­na - jo­ten RX-3 oli myös Maz­dan en­sim­mäi­nen wan­kel-far­ma­ri.

Maz­da lan­see­ra­si upe­an, wan­kel-moot­to­ri­sen Cos­mo Sport 110S -ur­hei­lu­au­ton vuon­na 1967. Sitä seu­ra­si­vat vuon­na 1968 pie­ni R100 Fa­mi­lia Cou­pe, sekä vuon­na 1969 tyy­li­käs, Ber­to­nen piir­tä­mä R130 Luce Cou­pe.

Sen jäl­keen Maz­da esit­te­li RX-2 Cou­pe vuon­na 1970. Uu­den vuo­si­kym­me­nen en­sim­mäi­se­nä vuon­na vie­tiin en­sim­mäi­set wan­kel-moot­to­ri­set au­tot Eu­roop­paan ja Yh­dys­val­toi­hin, min­kä an­si­os­ta wan­kel-moot­to­ris­ten cou­pei­den jouk­ko oli vuo­den 1970 lop­puun men­nes­sä saa­vut­ta­nut 100 000 yk­sik­köä.

Mazda lanseerasi upean, wankel-moottorisen Cosmo Sport 110S -urheiluauton vuonna 1967.

Mazda lanseerasi upean, wankel-moottorisen Cosmo Sport 110S -urheiluauton vuonna 1967.

Mazda

Vuo­den 1970 To­ki­on au­to­näyt­te­lys­sä Maz­da esit­te­li myös ra­di­kaa­lin Maz­da RX-500 -kon­sep­ti­au­ton, jos­sa oli puh­da­sop­pi­sen fu­tu­ris­ti­nen muo­toi­lu, wan­kel-moot­to­ri sekä tur­val­li­suus­tek­niik­kaa.

Kii­lan muo­toi­nen, kes­ki­moot­to­ri­nen ja ta­ka­ve­toi­nen ur­hei­lu­au­to eteen­päin ylös avau­tu­vi­ne ovi­neen ja mo­ni­vä­ri­si­ne ta­ka­o­san nau­ha­mai­si­ne va­loi­neen osoit­ti, jar­rut­ti­ko au­to, li­pui­ko se vai kiih­dyt­ti­kö se – sen näki vä­rin vaih­tu­mi­ses­ta. Mal­lis­sa oli 10A-tyy­pin wan­kel­moot­to­ri.

RX-3:lla osallistuttiin menestyksekkäästi useisiin ratakisoihin eri mantereilla.

RX-3:lla osallistuttiin menestyksekkäästi useisiin ratakisoihin eri mantereilla.

Mazda

Juu­ri tä­hän wan­kel-moot­to­ri­jak­soon Maz­da lan­see­ra­si uu­den Maz­da RX-3:n syys­kuus­sa 1971. Mal­li oli kom­pak­tim­pi ja ur­hei­lul­li­sem­pi kuin Maz­da RX-2.

Wan­kel-moot­to­ris­ta RX-3 -mal­lia Ja­pa­nis­sa Maz­da Sa­van­nak­si Ja­pa­nis­sa, mut­ta se oli suu­rel­ta osin ident­ti­nen sa­ma­nai­kai­ses­ti lan­see­ra­tun ne­li­sy­lin­te­ri­sen Maz­da Grand Fa­mi­li­an kans­sa.

Ku­ten Maz­da oli teh­nyt ai­kai­sem­pien mal­lien kans­sa, män­tä- ja wan­kel-ver­si­ot kas­vat­ti­vat va­li­koi­maa ja asi­ak­kai­den va­lin­nan­va­raa huo­mat­ta­vas­ti.

Kiis­ta­ti­lan­tei­ta

Jot­ta ym­mär­täi­si ko­ko­nais­ku­van täy­si­mit­tai­ses­ti, on en­sin pääs­tä­vä mal­lin ni­me­ä­mis­st­ra­te­gi­aan. Ja­pa­nis­sa wan­kel-ver­sio sai ni­men Sa­van­na, kun taas vien­ti­ver­si­ois­sa käy­tet­tiin RX-3 -tun­nus­ta.

Ja­pa­ni­lai­sis­sa män­tä­moot­to­ril­la va­rus­te­tuis­sa au­tois­sa oli Grand Fa­mi­lia -merk­ki, kun taas vien­ti­mal­lien ni­mek­si tuli Maz­da 808. Vie­lä häm­men­tä­väm­pää on kui­ten­kin se, et­tä Maz­da 808 jou­dut­tiin muut­ta­maan Peu­ge­ot'n omis­ta­man ”kes­ki­nol­lal­la” va­rus­te­tun mal­li­nu­me­ron vuok­si Eu­roo­pas­sa muo­toon Maz­da 818.

Vas­taa­vas­ti Porsc­he 901 jou­dut­tiin vuon­na 1964 muut­ta­maan muo­toon Porsc­he 911.

Kui­ten­kin Aust­ra­li­aan ja Yh­dys­val­toi­hin vie­dyt au­tot säi­lyt­ti­vät 808-mal­li­ni­men, vaik­ka myö­hem­min Poh­jois-Ame­ri­kas­sa 1,3-lit­rai­sia ver­si­oi­ta kut­sut­tiin­kin vuo­des­ta 1976 Maz­da Mi­ze­rik­si.

Maz­da 808 oli jopa li­sen­soi­tu Ki­al­le män­tä­moot­to­ri­se­na Kia Brisa K303 -mal­li­na.

Ul­koi­ses­ti RX-3 Wan­kel ja män­tä­moot­to­ri­nen Maz­da 818 erot­tui­vat toi­sis­taan eri­lai­sin jääh­dy­tin­sä­lei­köin ja ajo­va­loin. RX-3:ssa oli kak­si pyö­re­ää ajo­va­loa, kun taas 818/Grand Fa­mi­li­as­sa oli kul­mik­kaat tai pyö­re­ät yk­sit­täi­set ajo­va­lot.

Li­säk­si RX-3:n ai­nut­laa­tui­set root­to­rin muo­toi­set mer­kit ei­vät jät­tä­neet epäi­lyk­siä ko­ne­pel­lin al­la ole­van moot­to­rin tyy­pis­tä.

Syys­kuus­sa 1971 lan­see­ra­tuis­sa RX-3 Cou­pes­sa, se­da­nis­sa ja far­ma­ris­sa oli kai­kis­sa 982-kuu­ti­oi­nen 10A-moot­to­ri, kun taas Yh­dys­val­tain ver­si­ois­sa oli te­hok­kaam­pi 1146-kuu­ti­oi­nen 12A -moot­to­ri.

Vuo­des­ta 1972 Maz­da Sa­van­na GT -mal­lia myy­tiin Ja­pa­nis­sa suu­rem­mal­la 12A-moot­to­ril­la, joka tuo­tiin myös muil­le mark­ki­noil­le 10A-ver­si­oi­den rin­nal­la, kun­nes 10A:n val­mis­tus lo­pe­tet­tiin vuon­na 1974.

Vuo­teen 1976 men­nes­sä vien­ti Aust­ra­li­aan ja Uu­teen-See­lan­tiin oli päät­ty­nyt, mut­ta RX-3 py­syi myyn­nis­sä Ja­pa­nis­sa ja Yh­dys­val­lois­sa tuo­tan­non lop­puun saak­ka, vuo­teen 1978.

Pie­net vi­su­aa­lis­ten yk­si­tyis­koh­tien muu­tok­set erot­ta­vat yk­kös­su­ku­pol­ven 1971-1973 mal­lit myö­hem­mis­tä kak­kos- ja kol­mos­su­ku­pol­ven (1973-1978) ver­si­ois­ta.

Mo­tor Ma­ga­zi­ne tes­ta­si vuon­na 1973 RX-3 Coupén va­rus­tet­tu­na 982-kuu­ti­oi­sel­la 110-he­vos­voi­mai­sel­la 10A-moot­to­ril­la. RX-3 Coupén kiih­ty­vyys 0-100 km/h oli noin 10,5 se­kun­tia. Au­tos­sa oli juo­hea vaih­teen­siir­to, vank­ka ra­ken­ne ja mu­ka­vat hal­lin­ta­lait­teet.

Sama avii­si tes­ta­si 1272 cm3 4-sy­lin­te­ri­sel­lä va­rus­te­tun 81-he­vos­voi­mai­sen Maz­da 818 Se­da­nin he tal­len­si­vat hi­taam­man noin 15,5 se­kun­nin kiih­ty­vyy­den nol­las­ta sa­taan. Sitä vas­toin män­tä­moot­to­ri­nen oli ta­lou­del­li­sem­pi.

RX-3 nou­si mer­kit­tä­väk­si har­ras­te­au­tok­si

Vaik­ka 818 oli edul­li­sem­pi, Bri­tan­ni­as­sa myy­tiin vuon­na 1973 kol­me ker­taa enem­män RX-kol­mo­sia kuin Maz­da 818 -mal­lia.

To­det­ta­koon lo­puk­si ly­hy­es­ti, et­tä RX-3 näyt­te­li mer­kit­tä­vää osaa Maz­dal­le myös ra­ta­ki­sois­sa. Maz­da ajat­ti Cos­mo- ja R100 Cou­pe -mal­le­ja Eu­roo­pas­sa esi­mer­kik­si kuu­lui­sis­sa Ma­rat­hon de la Rou­te sekä Span 24 tun­nin ajois­sa, mut­ta sen jäl­keen Maz­da kes­kit­tyi ra­ta­ki­soi­hin ko­ti­ken­täl­lä Ja­pa­nis­sa, jos­sa mit­te­li voi­mi­aan Nis­san Sky­li­nea vas­taan.

Aust­ra­li­as­sa Maz­dan mal­le­ja näh­tiin Bat­hurst 1000 -ra­ta­ki­sas­sa (R 100 Coupé, RX-2 ja RX-3) ja Yh­dys­val­lois­sa muun mu­as­sa Da­y­to­nan 24 tun­nin ajois­sa (RX-3).

Maz­da RX-3:lla on edel­leen kult­ti­a­se­ma wan­kel-har­ras­ta­jien jou­kos­sa, ja mal­lia vi­ri­te­tään edel­leen ym­pä­ri maa­il­maa.

Hy­vää syn­ty­mä­päi­vää, RX-3!

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN