Mazda RX-3 oli saatavana coupé-, sedan- ja farmarikorisena, ja niitä valmistettiin yli 286 775 kappaletta.
Mazda
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
Japanissa Mazda Savannaksi kutsuttu wankelmoottorinen Mazda RX-3 lanseerattiin vuonna 1971.
Mallin mäntämoottoriversioita markkinoitiin Suomessa nimellä Mazda 818, ja eräillä markkina-alueilla nimillä Mazda 808 ja Mazda Grand Familia.
Mazda RX-3 oli saatavana coupé-, sedan- ja farmarikorisena, ja niitä valmistettiin yli 286 775 kappaletta.
Mazda juhlisti viime vuonna satavuotisjuhlaansa vuonna 2020, ja tänä vuonna on kulunut 50 vuotta siitä, kun lanseerattiin yksi Mazdan mielenkiintoisimmista ja menestyneimmistä automalleista.
Mazda RX-3 unohdetaan usein verrattuna myöhempään RX-7 Coupéhen tai aikaisempaan, paljon harvinaisempaan Mazda Cosmo Sportiin.
Mazda RX-3 oli merkittävä auto Mazdan historiassa – se oli malli, joka vahvisti Mazdan yhteyttä wankelmoottoriin sekä Japanissa että ulkomailla, ja RX-3:n viennin onnistuminen auttoi Mazdaa kartoittamaan asemiaan maailmanlaajuisena autonvalmistajana.
Mazdan ensimmäinen wankel-moottorinen farmari
Kun RX-3:n tuotanto päättyi vuonna 1978, oli erilaisia RX-3 -malleja valmistettu kaikkiaan 286 757 kappaletta – kyseessä on myydyin Mazdan wankel-malli RX-7:n ohella.
Vaikka RX-3:n kaksiovinen coupe (hardtop) oli suosituin ja vaikka se muistetaan parhaiten, RX-3 oli saatavana coupe-, sedan- ja farmariautokorisena - joten RX-3 oli myös Mazdan ensimmäinen wankel-farmari.
Mazda lanseerasi upean, wankel-moottorisen Cosmo Sport 110S -urheiluauton vuonna 1967. Sitä seurasivat vuonna 1968 pieni R100 Familia Coupe, sekä vuonna 1969 tyylikäs, Bertonen piirtämä R130 Luce Coupe.
Sen jälkeen Mazda esitteli RX-2 Coupe vuonna 1970. Uuden vuosikymmenen ensimmäisenä vuonna vietiin ensimmäiset wankel-moottoriset autot Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin, minkä ansiosta wankel-moottoristen coupeiden joukko oli vuoden 1970 loppuun mennessä saavuttanut 100 000 yksikköä.
Mazda lanseerasi upean, wankel-moottorisen Cosmo Sport 110S -urheiluauton vuonna 1967.
Mazda
Vuoden 1970 Tokion autonäyttelyssä Mazda esitteli myös radikaalin Mazda RX-500 -konseptiauton, jossa oli puhdasoppisen futuristinen muotoilu, wankel-moottori sekä turvallisuustekniikkaa.
Kiilan muotoinen, keskimoottorinen ja takavetoinen urheiluauto eteenpäin ylös avautuvine ovineen ja monivärisine takaosan nauhamaisine valoineen osoitti, jarruttiko auto, lipuiko se vai kiihdyttikö se – sen näki värin vaihtumisesta. Mallissa oli 10A-tyypin wankelmoottori.
RX-3:lla osallistuttiin menestyksekkäästi useisiin ratakisoihin eri mantereilla.
Mazda
Juuri tähän wankel-moottorijaksoon Mazda lanseerasi uuden Mazda RX-3:n syyskuussa 1971. Malli oli kompaktimpi ja urheilullisempi kuin Mazda RX-2.
Wankel-moottorista RX-3 -mallia Japanissa Mazda Savannaksi Japanissa, mutta se oli suurelta osin identtinen samanaikaisesti lanseeratun nelisylinterisen Mazda Grand Familian kanssa.
Kuten Mazda oli tehnyt aikaisempien mallien kanssa, mäntä- ja wankel-versiot kasvattivat valikoimaa ja asiakkaiden valinnanvaraa huomattavasti.
Kiistatilanteita
Jotta ymmärtäisi kokonaiskuvan täysimittaisesti, on ensin päästävä mallin nimeämisstrategiaan. Japanissa wankel-versio sai nimen Savanna, kun taas vientiversioissa käytettiin RX-3 -tunnusta.
Japanilaisissa mäntämoottorilla varustetuissa autoissa oli Grand Familia -merkki, kun taas vientimallien nimeksi tuli Mazda 808. Vielä hämmentävämpää on kuitenkin se, että Mazda 808 jouduttiin muuttamaan Peugeot'n omistaman ”keskinollalla” varustetun mallinumeron vuoksi Euroopassa muotoon Mazda 818.
Vastaavasti Porsche 901 jouduttiin vuonna 1964 muuttamaan muotoon Porsche 911.
Kuitenkin Australiaan ja Yhdysvaltoihin viedyt autot säilyttivät 808-mallinimen, vaikka myöhemmin Pohjois-Amerikassa 1,3-litraisia versioita kutsuttiinkin vuodesta 1976 Mazda Mizeriksi.
Mazda 808 oli jopa lisensoitu Kialle mäntämoottorisena Kia Brisa K303 -mallina.
Ulkoisesti RX-3 Wankel ja mäntämoottorinen Mazda 818 erottuivat toisistaan erilaisin jäähdytinsäleiköin ja ajovaloin. RX-3:ssa oli kaksi pyöreää ajovaloa, kun taas 818/Grand Familiassa oli kulmikkaat tai pyöreät yksittäiset ajovalot.
Lisäksi RX-3:n ainutlaatuiset roottorin muotoiset merkit eivät jättäneet epäilyksiä konepellin alla olevan moottorin tyypistä.
Syyskuussa 1971 lanseeratuissa RX-3 Coupessa, sedanissa ja farmarissa oli kaikissa 982-kuutioinen 10A-moottori, kun taas Yhdysvaltain versioissa oli tehokkaampi 1146-kuutioinen 12A -moottori.
Vuodesta 1972 Mazda Savanna GT -mallia myytiin Japanissa suuremmalla 12A-moottorilla, joka tuotiin myös muille markkinoille 10A-versioiden rinnalla, kunnes 10A:n valmistus lopetettiin vuonna 1974.
Vuoteen 1976 mennessä vienti Australiaan ja Uuteen-Seelantiin oli päättynyt, mutta RX-3 pysyi myynnissä Japanissa ja Yhdysvalloissa tuotannon loppuun saakka, vuoteen 1978.
Pienet visuaalisten yksityiskohtien muutokset erottavat ykkössukupolven 1971-1973 mallit myöhemmistä kakkos- ja kolmossukupolven (1973-1978) versioista.
Motor Magazine testasi vuonna 1973 RX-3 Coupén varustettuna 982-kuutioisella 110-hevosvoimaisella 10A-moottorilla. RX-3 Coupén kiihtyvyys 0-100 km/h oli noin 10,5 sekuntia. Autossa oli juohea vaihteensiirto, vankka rakenne ja mukavat hallintalaitteet.
Sama aviisi testasi 1272 cm3 4-sylinterisellä varustetun 81-hevosvoimaisen Mazda 818 Sedanin he tallensivat hitaamman noin 15,5 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan. Sitä vastoin mäntämoottorinen oli taloudellisempi.
RX-3 nousi merkittäväksi harrasteautoksi
Vaikka 818 oli edullisempi, Britanniassa myytiin vuonna 1973 kolme kertaa enemmän RX-kolmosia kuin Mazda 818 -mallia.
Todettakoon lopuksi lyhyesti, että RX-3 näytteli merkittävää osaa Mazdalle myös ratakisoissa. Mazda ajatti Cosmo- ja R100 Coupe -malleja Euroopassa esimerkiksi kuuluisissa Marathon de la Route sekä Span 24 tunnin ajoissa, mutta sen jälkeen Mazda keskittyi ratakisoihin kotikentällä Japanissa, jossa mitteli voimiaan Nissan Skylinea vastaan.
Australiassa Mazdan malleja nähtiin Bathurst 1000 -ratakisassa (R 100 Coupé, RX-2 ja RX-3) ja Yhdysvalloissa muun muassa Daytonan 24 tunnin ajoissa (RX-3).
Mazda RX-3:lla on edelleen kulttiasema wankel-harrastajien joukossa, ja mallia viritetään edelleen ympäri maailmaa.
Hyvää syntymäpäivää, RX-3!
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN