Mazda RX-3 oli saatavana coupé-, sedan- ja farmarikorisena, ja niitä valmistettiin yli 286 775 kappaletta.
Mazda
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
Japanissa Mazda Savannaksi kutsuttu wankelmoottorinen Mazda RX-3 lanseerattiin vuonna 1971.
Mallin mäntämoottoriversioita markkinoitiin Suomessa nimellä Mazda 818, ja eräillä markkina-alueilla nimillä Mazda 808 ja Mazda Grand Familia.
Mazda RX-3 oli saatavana coupé-, sedan- ja farmarikorisena, ja niitä valmistettiin yli 286 775 kappaletta.
Mazda juhlisti viime vuonna satavuotisjuhlaansa vuonna 2020, ja tänä vuonna on kulunut 50 vuotta siitä, kun lanseerattiin yksi Mazdan mielenkiintoisimmista ja menestyneimmistä automalleista.
Mazda RX-3 unohdetaan usein verrattuna myöhempään RX-7 Coupéhen tai aikaisempaan, paljon harvinaisempaan Mazda Cosmo Sportiin.
Mazda RX-3 oli merkittävä auto Mazdan historiassa – se oli malli, joka vahvisti Mazdan yhteyttä wankelmoottoriin sekä Japanissa että ulkomailla, ja RX-3:n viennin onnistuminen auttoi Mazdaa kartoittamaan asemiaan maailmanlaajuisena autonvalmistajana.
Mazdan ensimmäinen wankel-moottorinen farmari
Kun RX-3:n tuotanto päättyi vuonna 1978, oli erilaisia RX-3 -malleja valmistettu kaikkiaan 286 757 kappaletta – kyseessä on myydyin Mazdan wankel-malli RX-7:n ohella.
Vaikka RX-3:n kaksiovinen coupe (hardtop) oli suosituin ja vaikka se muistetaan parhaiten, RX-3 oli saatavana coupe-, sedan- ja farmariautokorisena - joten RX-3 oli myös Mazdan ensimmäinen wankel-farmari.
Mazda lanseerasi upean, wankel-moottorisen Cosmo Sport 110S -urheiluauton vuonna 1967. Sitä seurasivat vuonna 1968 pieni R100 Familia Coupe, sekä vuonna 1969 tyylikäs, Bertonen piirtämä R130 Luce Coupe.
Sen jälkeen Mazda esitteli RX-2 Coupe vuonna 1970. Uuden vuosikymmenen ensimmäisenä vuonna vietiin ensimmäiset wankel-moottoriset autot Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin, minkä ansiosta wankel-moottoristen coupeiden joukko oli vuoden 1970 loppuun mennessä saavuttanut 100 000 yksikköä.
Mazda lanseerasi upean, wankel-moottorisen Cosmo Sport 110S -urheiluauton vuonna 1967.
Mazda
Vuoden 1970 Tokion autonäyttelyssä Mazda esitteli myös radikaalin Mazda RX-500 -konseptiauton, jossa oli puhdasoppisen futuristinen muotoilu, wankel-moottori sekä turvallisuustekniikkaa.
Kiilan muotoinen, keskimoottorinen ja takavetoinen urheiluauto eteenpäin ylös avautuvine ovineen ja monivärisine takaosan nauhamaisine valoineen osoitti, jarruttiko auto, lipuiko se vai kiihdyttikö se – sen näki värin vaihtumisesta. Mallissa oli 10A-tyypin wankelmoottori.
RX-3:lla osallistuttiin menestyksekkäästi useisiin ratakisoihin eri mantereilla.
Mazda
Juuri tähän wankel-moottorijaksoon Mazda lanseerasi uuden Mazda RX-3:n syyskuussa 1971. Malli oli kompaktimpi ja urheilullisempi kuin Mazda RX-2.
Wankel-moottorista RX-3 -mallia Japanissa Mazda Savannaksi Japanissa, mutta se oli suurelta osin identtinen samanaikaisesti lanseeratun nelisylinterisen Mazda Grand Familian kanssa.
Kuten Mazda oli tehnyt aikaisempien mallien kanssa, mäntä- ja wankel-versiot kasvattivat valikoimaa ja asiakkaiden valinnanvaraa huomattavasti.
Kiistatilanteita
Jotta ymmärtäisi kokonaiskuvan täysimittaisesti, on ensin päästävä mallin nimeämisstrategiaan. Japanissa wankel-versio sai nimen Savanna, kun taas vientiversioissa käytettiin RX-3 -tunnusta.
Japanilaisissa mäntämoottorilla varustetuissa autoissa oli Grand Familia -merkki, kun taas vientimallien nimeksi tuli Mazda 808. Vielä hämmentävämpää on kuitenkin se, että Mazda 808 jouduttiin muuttamaan Peugeot'n omistaman ”keskinollalla” varustetun mallinumeron vuoksi Euroopassa muotoon Mazda 818.
Vastaavasti Porsche 901 jouduttiin vuonna 1964 muuttamaan muotoon Porsche 911.
Kuitenkin Australiaan ja Yhdysvaltoihin viedyt autot säilyttivät 808-mallinimen, vaikka myöhemmin Pohjois-Amerikassa 1,3-litraisia versioita kutsuttiinkin vuodesta 1976 Mazda Mizeriksi.
Mazda 808 oli jopa lisensoitu Kialle mäntämoottorisena Kia Brisa K303 -mallina.
Ulkoisesti RX-3 Wankel ja mäntämoottorinen Mazda 818 erottuivat toisistaan erilaisin jäähdytinsäleiköin ja ajovaloin. RX-3:ssa oli kaksi pyöreää ajovaloa, kun taas 818/Grand Familiassa oli kulmikkaat tai pyöreät yksittäiset ajovalot.
Lisäksi RX-3:n ainutlaatuiset roottorin muotoiset merkit eivät jättäneet epäilyksiä konepellin alla olevan moottorin tyypistä.
Syyskuussa 1971 lanseeratuissa RX-3 Coupessa, sedanissa ja farmarissa oli kaikissa 982-kuutioinen 10A-moottori, kun taas Yhdysvaltain versioissa oli tehokkaampi 1146-kuutioinen 12A -moottori.
Vuodesta 1972 Mazda Savanna GT -mallia myytiin Japanissa suuremmalla 12A-moottorilla, joka tuotiin myös muille markkinoille 10A-versioiden rinnalla, kunnes 10A:n valmistus lopetettiin vuonna 1974.
Vuoteen 1976 mennessä vienti Australiaan ja Uuteen-Seelantiin oli päättynyt, mutta RX-3 pysyi myynnissä Japanissa ja Yhdysvalloissa tuotannon loppuun saakka, vuoteen 1978.
Pienet visuaalisten yksityiskohtien muutokset erottavat ykkössukupolven 1971-1973 mallit myöhemmistä kakkos- ja kolmossukupolven (1973-1978) versioista.
Motor Magazine testasi vuonna 1973 RX-3 Coupén varustettuna 982-kuutioisella 110-hevosvoimaisella 10A-moottorilla. RX-3 Coupén kiihtyvyys 0-100 km/h oli noin 10,5 sekuntia. Autossa oli juohea vaihteensiirto, vankka rakenne ja mukavat hallintalaitteet.
Sama aviisi testasi 1272 cm3 4-sylinterisellä varustetun 81-hevosvoimaisen Mazda 818 Sedanin he tallensivat hitaamman noin 15,5 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan. Sitä vastoin mäntämoottorinen oli taloudellisempi.
RX-3 nousi merkittäväksi harrasteautoksi
Vaikka 818 oli edullisempi, Britanniassa myytiin vuonna 1973 kolme kertaa enemmän RX-kolmosia kuin Mazda 818 -mallia.
Todettakoon lopuksi lyhyesti, että RX-3 näytteli merkittävää osaa Mazdalle myös ratakisoissa. Mazda ajatti Cosmo- ja R100 Coupe -malleja Euroopassa esimerkiksi kuuluisissa Marathon de la Route sekä Span 24 tunnin ajoissa, mutta sen jälkeen Mazda keskittyi ratakisoihin kotikentällä Japanissa, jossa mitteli voimiaan Nissan Skylinea vastaan.
Australiassa Mazdan malleja nähtiin Bathurst 1000 -ratakisassa (R 100 Coupé, RX-2 ja RX-3) ja Yhdysvalloissa muun muassa Daytonan 24 tunnin ajoissa (RX-3).
Mazda RX-3:lla on edelleen kulttiasema wankel-harrastajien joukossa, ja mallia viritetään edelleen ympäri maailmaa.
Hyvää syntymäpäivää, RX-3!
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Kia
Kia
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Jaguar F-Type R-Dynamic Black: Vielä ylellisempiä muunnoksia
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pääsiäisen kivat koristeet
Universaalia kanavasäätöä striimaajille
Melody PRO88 MKII
Trianglelta kaksi 40th Anniversary -kaiutinta
Advancen uusi esivahvistin
Sami Sykkö: ”Taiteilen sisustajana hyvän maun ja mauttomuuden rajapinnassa”
Kuulokkeet vaeltavalle audiofiilille
Paluu juurille ja opettajan uranvaihto: Keltainen puutalo on nyt koti ja työpaikka
Luxmanin vuoro juhlia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
Audi esittelee quattro ultra -nelivetojärjestelmän
Volvo Cars: Suunnittelee käynnistävänsä autonomisen ajamisen kokeen Kiinassa
Seat Ateca -katumaasturi: Suomeen syksyllä 2016
Ohoh: Nyt löytyi sympaattinen superharvinaisuus – näitä autoja ei muuten ihan heti tule vastaan!
Suomi-elokuvan myyttinen avoautoharvinaisuus: Katosi jäljettömiin 1939 – muurattiin mystiseen salakäytävään?
UUTTA
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
5 VUOTTA SITTEN...
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
Toyota GR 86: Uusi vastaisku esiteltiin Japanissa
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
LUETUIMMAT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
BMW i4: Esimakua vuosi sitten julkaistusta BMW i4 -konseptiautosta
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Kia EV6 -täyssähköauto: Jopa 510 km toimintamatka – 0-100 km/h 3,5 sekuntia
Goodyear: Lanseeraa uuden nastarenkaan, jonka jarrutussuorituskyky jäällä ja lumella sekä käsittely lumella on ylivertainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.