Opel Zafira tarjoilee entiseen tapaan istumapaikat seitsemälle.

Opel Zafira tarjoilee entiseen tapaan istumapaikat seitsemälle.

Oskari Pentti

Hyvin muunneltava tila-auto - koeajossa Opel Zafira

Uudistuneen Zafiran kojelautanäkymä on tasapainoisempi kuin edellismallissa. Istumapaikkoja on edelleen seitsemän,  ja tilojen muunneltavuus on hyvä. 

Auto Bild.Koeajot

Ope­lin tila-au­to pa­la­si mal­li­ni­mes­sä juu­ril­leen, sil­lä Za­fi­ran pe­räs­sä ei ole enää edel­lis­su­ku­pol­ves­sa käy­tet­tyä Tou­rer-mer­kin­tää. Hyvä niin, sil­lä Tou­rer viit­taa mo­nel­la muul­la mer­kil­lä – ja myös Ope­lil­la – far­ma­ri­mal­liin. Za­fi­ra on kui­ten­kin pe­rin­tei­nen tila-au­to.

Opel Za­fi­ran ul­ko­muo­to ei muut­tu­nut uu­dis­tuk­ses­sa sa­not­ta­vas­ti. Suu­rin muu­tos on keu­lan il­mees­sä, sil­lä etu­va­lot on muo­toil­tu hil­li­tym­min. Um­pi­ot ovat pie­nen­ty­neet huo­mat­ta­vas­ti, ja niis­sä on nyt su­ku­nä­köä Ast­ran kans­sa. Mas­ki on le­ve­äm­pi, mikä ke­ven­tää il­met­tä huo­mat­ta­vas­ti.

Kol­mes­sa ri­vis­sä

Vaik­ka pe­rus­kon­sep­ti on­kin en­nal­laan ja Za­fi­ra tar­joi­lee en­ti­seen ta­paan is­tu­ma­pai­kat seit­se­mäl­le, on tila-au­to uu­dis­tu­nut si­sä­puo­lel­ta huo­mat­ta­vas­ti. Tut­tua on, et­tä kol­man­nen ri­vin is­tui­met voi­daan tait­taa lat­ti­a­ta­sok­si sil­loin, kun niil­le ei ole käyt­töä.

Ta­kim­mai­sel­le is­tuin­ri­vil­le pää­se­mi­nen vaa­tii ku­mar­te­lua ja jal­ko­jen so­vit­te­lua. Ai­kui­nen is­tuu ta­ka­na pol­vet mel­ko kou­kus­sa, jo­ten asen­to ei ole luon­te­van ren­to ja puu­dut­taa pit­kil­lä mat­koil­la. Ti­laa on kui­ten­kin sekä kor­keus- et­tä si­vut­tais­suun­nas­sa riit­tä­väs­ti jopa ai­kui­sel­le, ja vain pol­vi­ti­la jät­tää pie­niä toi­vei­ta.

Opel Zafiran etuistuimella saattaa tuntea itsensä pieneksi, jos istuimen painaa ala-asentoon. Ajoasento on sekoitus matalamman auton ja tila-autolle tyypillistä pystympää asentoa.

Opel Zafiran etuistuimella saattaa tuntea itsensä pieneksi, jos istuimen painaa ala-asentoon. Ajoasento on sekoitus matalamman auton ja tila-autolle tyypillistä pystympää asentoa.

Oskari Pentti

Takimmaiset paikat soveltuvat pääasiassa lapsille. Istuintyyny on varsin lähellä lattiaa, ja aikuisella polvet jäävät melko koukkuun.

Takimmaiset paikat soveltuvat pääasiassa lapsille. Istuintyyny on varsin lähellä lattiaa, ja aikuisella polvet jäävät melko koukkuun.

Oskari Pentti

Kes­ki­pen­keil­lä on hy­vin ti­laa, vaik­ka edes­sä oli­si pi­dem­pi­ä­kin is­tu­jia. Kes­kim­mäi­sen ri­vin is­tui­mis­sa on pit­kit­täis­sää­tö, jo­ten ta­kim­mai­sel­le is­tui­mel­le saa­daan tar­vit­ta­es­sa li­sää pol­vi­ti­laa. Reu­nim­mai­set is­tui­met liik­ku­vat eteen­päin siir­ret­tä­es­sä aa­vis­tuk­sen ul­ko­lai­toi­hin päin. Lii­ke on pie­ni, mut­ta se tuo juu­ri so­pi­vas­ti li­sää ti­laa is­tui­mien vä­liin. Kes­ki­pai­koil­la is­tu­taan tila-au­tol­le tyy­pil­li­seen ta­paan pys­tyh­kön ryh­dik­kääs­ti, mut­ta asen­to on sil­ti luon­te­va.

Jos tar­vet­ta on vain kah­del­le kes­ki­ri­vin pai­kal­le, kes­kim­mäi­sen is­tui­men sel­kä­no­jan saa ki­pat­tua nu­rin ja sel­kä­no­jan reu­nois­ta saa kään­net­tyä kä­si­no­jat. Opel Za­fi­ras­sa on to­sin sen ver­ran le­veyt­tä, et­tä kyy­när­no­ja jää hie­man etääl­le.

Sää­det­tä­vä kat­to

Edes­sä asen­non saa hel­pos­ti so­pi­vak­si, ja etu­pen­keil­le pää­see hel­pos­ti. Hal­lin­ta­lait­tei­den si­joit­te­lus­sa ei ole moit­ti­mis­ta, kaik­ki on koh­dil­laan. Kul­jet­ta­jan pai­kal­la tun­tee it­sen­sä kui­ten­kin jo­ten­kin pie­nek­si, sil­lä asen­non saa var­sin sa­man­lai­sek­si, kuin mitä se on ma­ta­lam­mis­sa far­ma­reis­sa tai muis­sa ko­ri­mal­leis­sa. Pään ylä­puo­lel­la on sil­loin rei­lus­ti ti­laa, ja myös si­vut­tais­suun­nas­sa ti­laa on rut­kas­ti. Kun is­tuin on ylä­a­sen­nos­sa, au­to ei tun­nu enää yh­tä le­ve­äl­tä, vaik­ka kor­keut­ta on yhä edel­leen riit­tä­väs­ti.

Pit­käl­le eteen jat­ku­va ko­je­lau­ta li­sää tun­net­ta suu­res­ta koos­ta. Pit­kän ko­je­lau­dan var­jo­puo­le­na on se, et­tä keu­lan kul­ku­lin­jan tark­ka ar­vi­oi­mi­nen on han­ka­laa. Ava­ruu­den tun­tua voi ko­ros­taa etu­reu­nas­ta lii­ku­tel­ta­val­la kat­to­ver­hoi­lul­la, joka on sa­man­kal­tai­nen kuin DS4:ssä. Eli si­sä­ka­ton etu­reu­naa au­rin­ko­lip­poi­neen voi lii­kut­taa taak­se­päin, jot­ta tuu­li­la­si nä­kyy ko­ko­naan, tai sit­ten ky­sei­sen pa­nee­lin voi työn­tää eteen­päin ”pie­nen­tääk­seen” tuu­li­la­sia.

Kaik­ki pai­kat ovat har­voin jat­ku­vas­ti käy­tös­sä, mut­ta ta­kim­mai­set pai­kat ovat mu­ka­va lisä. Vii­den mat­kaa­jan käy­tös­sä ta­va­ra­ti­laa on rei­lus­ti, vaik­ka se 7-paik­kai­se­na saat­taa tun­tua pie­nel­tä. Jos vain etuis­tui­met ovat käy­tös­sä, Opel Za­fi­ran ta­va­ran­kul­je­tus­ka­pa­si­teet­ti on pik­ku­pa­ku­jen luok­kaa. Ti­lo­jen muun­nel­ta­vuus on hyvä ja lop­pu­tu­los mai­nio. Ta­kim­mai­set is­tui­mien tait­te­lu on­nis­tuu vai­vat­ta, vaik­ka kes­kim­mäi­sen is­tuin­ri­vis­tön ni­put­ta­mi­nen vaa­tii hie­man rei­lum­min voi­maa.

Kak­si va­rus­te­ta­soa

Za­fi­ran va­rus­te­ta­sot ovat En­joy ja In­no­va­ti­on, jois­ta ko­ea­jo­au­to oli pa­rem­min va­rus­tel­tu In­no­va­ti­on. Suu­ren koon ta­kia muu­ta­ma va­rus­te tun­tuu lä­hes pa­kol­li­sel­ta. Py­sä­köin­ti­tut­kat eteen ja taak­se ovat näil­lä mi­toil­la hyö­dyl­li­set: ne kuu­lu­vat In­no­va­ti­on-va­rus­tuk­seen, mut­ta En­jo­y­hin ne on han­kit­ta­va va­rus­te­pa­ke­tis­sa.

Polt­to­ai­ne­käyt­töi­nen li­sä­läm­mi­tin on oi­va lisä läm­mit­tä­mi­seen – jo kym­me­nes­sä pak­ka­sas­tees­sa suu­ri mat­kus­ta­mo läm­pe­nee var­sin verk­kai­ses­ti, vaik­ka läm­pöä riit­tää­kin sen jäl­keen, kun moot­to­ri on läm­men­nyt. Mu­ka­vuut­ta li­sää­vä läm­mi­tin on li­sä­va­rus­te, joka mak­saa ko­ea­jo­au­toon 1 065 eu­roa. Läm­mi­tin käyn­nis­te­tään kau­ko-oh­jai­mel­la tai ajas­tin­kel­lol­la. Läm­mi­tet­tä­vän oh­jaus­pyö­rän an­si­os­ta ajet­ta­es­sa ei tar­vit­se käyt­tää kä­si­nei­tä.

Alemmas asennettu keskikonsolin näyttö ei peitä enää näkyvyyttä, niin kuin se teki edellismallissa. Lämmityslaitteen säätimet ovat selkeät ja helppokäyttöiset.

Alemmas asennettu keskikonsolin näyttö ei peitä enää näkyvyyttä, niin kuin se teki edellismallissa. Lämmityslaitteen säätimet ovat selkeät ja helppokäyttöiset.

Oskari Pentti

In­no­va­ti­on-va­rus­tuk­seen kuu­luu myös Opel Eye -ka­me­ra­pa­ket­ti, joka tun­nis­taa lii­ken­ne­mer­kit, va­roit­taa kais­tal­la pois­tu­mi­ses­ta, il­mai­see tur­va­vä­lin ja va­roit­taa tör­mäyk­ses­tä. Pa­ket­tiin kuu­lu­va pe­ruu­tus­ka­me­ra mah­dol­lis­taa tar­kan pe­ruut­te­lun ah­tais­sa­kin ti­lois­sa – mut­ta ku­ten yleen­sä, ka­me­ran lins­si on herk­kä li­kaan­tu­maan ku­ra­ke­leil­lä ja ajet­ta­es­sa lu­mi­pö­pe­rös­sä.

Hel­pon let­keä

6-por­tai­nen au­to­maat­ti yh­dis­tet­ty­nä 170-he­vos­voi­mai­seen die­se­liin on Opel Za­fi­ran kal­tai­seen ajo­pe­liin so­pi­va ko­ko­nai­suus. Ei Za­fi­ras­ta vie­lä noil­la te­hoil­la kuo­riu­du kiih­dy­ty­sau­toa, mut­ta kul­ku­puo­li on per­he­au­tol­le riit­tä­vä rei­lum­mal­la­kin kuor­mal­la. Au­to­maat­ti­vaih­teis­to ta­kaa aja­mi­sen help­pou­den, jota op­pii no­pe­as­ti ar­vos­ta­maan. No­pe­as­ti edes­ta­kai­sin sa­ha­tes­sa vaih­tei­den kyt­key­ty­mi­siä jou­tuu toi­si­naan hie­man odot­te­le­maan, mut­ta rau­hal­li­sem­mis­sa suun­nan­vaih­dok­sis­sa py­kä­lät löy­ty­vät moit­teet­ta.

Ko­ea­jo­au­tos­sa oli Flex­Ri­de-alus­ta, joka on täs­sä mal­lis­sa 1 0131 eu­ron hin­tai­nen li­sä­va­rus­te. Kul­jet­ta­jal­la on siis va­lit­ta­vis­sa kol­me ajo­a­se­tus­ta: nor­maa­li, tou­ring ja sport. Spor­til­la is­ku­vai­men­nus on jäy­kem­pi, vaih­teet vaih­tu­vat no­pe­am­min, ja oh­jauk­ses­sa on suu­rem­pi vas­tus. Tou­ring-ase­tuk­sel­la oh­jaus on ke­veim­mil­lään, is­kun­vai­men­nus peh­meim­mil­lään ja vaih­teet vaih­tu­vat verk­kai­sim­min. Nor­maa­li­a­se­tus on sit­ten näi­den kah­den vä­lil­lä.

Ko­kei­lu­jen jäl­keen pää­dyn käyt­tä­mään nor­maa­lia, sil­lä kor­ke­am­mil­la kier­rok­sil­la kie­ku­va moot­to­ri tai na­pa­kam­min vaih­ta­va vaih­teis­to ei tuo au­ton luon­ne huo­mi­oi­den suu­rem­min li­sä­ar­voa. Nor­maa­li­a­sen­nol­la vaih­teis­to vaih­te­lee peh­me­än jou­he­as­ti ei­kä py­käl­lä kiih­dy­tyk­sis­sä yh­tä her­käs­ti pie­nem­mäl­le. Tä­mä­kin riit­tää, sil­lä 2-lit­rai­nen moot­to­ri tar­joi­lee vään­tö­mo­ment­tia mu­ka­vas­ti: täy­det 400 new­ton­met­riä on tar­jol­la jo käyn­ti­no­peu­des­ta 1 750 r/min läh­tien.

Tun­tu­vim­mil­laan eri ase­tus­ten vä­li­nen ero on mut­kai­sil­la teil­lä. Jä­mä­käm­pi is­kun­vai­men­nus vä­hen­tää ko­rin kal­lis­te­lua kaar­teis­sa. Vaik­ka kori ei lii­ko­ja kal­lis­te­le, mat­kus­tus­mu­ka­vuus ei ai­na­kaan pa­ra­ne, jos kyy­ti­läi­set jou­tu­vat mut­kis­sa roik­ku­maan tur­va­vöis­sä.

Suurin muutos on ulkoisesti Opel Zafiran keulan ilmeessä, sillä etuvalot on muotoiltu hillitymmin.

Suurin muutos on ulkoisesti Opel Zafiran keulan ilmeessä, sillä etuvalot on muotoiltu hillitymmin.

Oskari Pentti

OnS­tar-pal­ve­lu

Ope­lin OnS­tar-pal­ve­lu hel­pot­taa käyt­töä ja an­taa kul­jet­ta­jal­le au­tos­ta in­for­maa­ti­o­ta, vaik­ka hän ei oli­si­kaan au­tos­sa. Se, et­tä jär­jes­tel­mäs­sä on hä­tä­pu­he­lu­toi­min­to, ei ole var­si­nai­nen uu­tuus, se­hän on ny­ky­ään mo­nes­sa au­tos­sa va­ki­o­va­rus­te. Mikä sit­ten te­kee Ope­lin OnS­tar-pal­ve­lus­ta eri­lai­sen?

Sii­nä on myös au­to­maat­ti­nen hä­tä­pu­he­lu, joka ak­ti­voi­tuu heti, jos tur­va­tyy­ny on lau­en­nut. Pu­he­lu ei mene suo­raan hä­tä­kes­kuk­seen vaan Ope­lin OnS­tar-kes­kuk­seen. Siel­tä tie­dus­tel­laan ti­lan­net­ta au­tos­ta ja mah­dol­lis­ta avun­tar­vet­ta. Jos li­sä­a­pu on tar­peen, OnS­tar-kes­kus vä­lit­tää tie­don eteen­päin au­ton paik­ka­tie­toa myö­ten.

Jär­jes­tel­mäs­sä on myös pai­ni­ke, jol­la voi soit­taa OnS­tar-asi­a­kas­pal­ve­luun. Pu­he­luun vas­ta­taan kaik­ki­na vuo­ro­kau­de­nai­koi­na, ja ai­na­kin päi­vä­sai­kaan pal­ve­lua saa suo­mek­si. Esi­mer­kik­si lä­hin­tä huol­to­a­se­maa tie­dus­tel­ta­es­sa pai­kan ajo-oh­jeet siir­ty­vät myös na­vi­gaat­to­riin. Pal­ve­lus­ta voi ky­sel­lä myös tek­ni­siä neu­vo­ja, jos nii­tä tien pääl­lä tar­vit­see.

Opel Zafiran laajennettu tavaratila on kookas, eikä sen koossa ole valittamista, vaikka matkaajia olisi yhteensä viisi.

Opel Zafiran laajennettu tavaratila on kookas, eikä sen koossa ole valittamista, vaikka matkaajia olisi yhteensä viisi.

Oskari Pentti

OnS­ta­rin voi la­da­ta myös äly­pu­he­lin­so­vel­luk­se­na, jol­loin esi­mer­kik­si ovet voi lu­ki­ta tai ava­ta pu­he­li­mel­la etä­nä – sil­loin ei tar­vit­se miet­tiä, tu­li­ko ovet lu­kit­tua, sil­lä ne voi lu­ki­ta pu­he­li­mel­la. So­vel­luk­sel­la voi myös tar­kas­taa esi­mer­kik­si ren­gas­pai­neet ja polt­to­ai­ne­mää­rän tai pai­kan­taa au­ton, mi­kä­li on sat­tu­nut unoh­ta­maan, mi­hin se tuli py­sä­köi­tyä. Ai­na­kaan vie­lä au­toa tai polt­to­ai­ne­käyt­töis­tä li­sä­läm­mi­tin­tä ei pys­ty käyn­nis­tä­mään tai sam­mut­ta­maan so­vel­luk­sel­la. Pu­he­li­noh­jaus on sa­la­sa­na­suo­jat­tu, jo­ten pu­he­lin­ta hi­pe­löi­des­sään toi­min­to­ja ei voi teh­dä va­hin­gos­sa.

Jär­jes­tel­män kol­mas pai­ni­ke on ole­mas­sa yk­si­tyi­syy­den suo­jaa­mi­sek­si, eli sitä pai­na­mal­la gps ei lä­he­tä au­ton paik­ka­tie­toa. Mah­dol­li­sen on­net­to­muu­den ja sos-pu­he­lun ak­ti­voi­tu­mi­sen yh­tey­des­sä paik­ka­tie­to vä­li­te­tään au­to­maat­ti­ses­ti. OnS­tar-pal­ve­lu on en­sim­mäi­sen vuo­den mak­su­ton – sen jäl­keen se mak­saa 9,90 eu­roa kuu­kau­des­sa tai 99 eu­roa vuo­des­sa.

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ava­ruus. Opel Za­fi­ra on pe­rin­tei­nen tila-au­to, ja sii­nä on hy­vin ti­lan­tun­tua – ja ka­ton etu­reu­nan siir­ret­tä­väl­lä ver­hoi­lul­la avoi­muu­den tun­tua saa vie­lä li­sää.

Är­syt­tää: Li­sä­läm­mi­tin. Kook­kaas­sa au­tos­sa polt­to­ai­ne­käyt­töi­sen li­sä­läm­mit­ti­men soi­si ole­van mat­kus­tus­mu­ka­vuu­den ta­kaa­mi­sek­si va­ki­o­na.

Yl­lät­tää: Muun­nel­ta­vuus. Kaik­ki is­tui­met ovat eril­li­sis­tui­mia, mikä ta­kaa hy­vän muun­nel­ta­vuu­den.

Yh­teen­ve­to: Opel Za­fi­ra on pe­rin­tei­nen tila-au­to, jon­ka ra­tin ta­ka­na tun­tee it­sen­sä hie­man pie­nek­si. Sen li­säk­si, et­tä Za­fi­ra tun­tuu ti­la­val­ta, se myös on sitä. Kah­del­la mat­kus­ta­jal­la mie­hi­tet­ty­nä ta­va­ra­ti­lan koko laa­je­nee mie­hek­kää­seen 1,8 kuu­ti­o­met­riin.

Täh­det: 3,5

Opel Za­fi­ra In­no­va­ti­on

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1598 cm3, 125 kW (170 hv)/3750 r/min, 400 Nm/1750−2500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0−100 km/h: 9,9 s, huip­pu­no­peus 205 km/h

Ku­lu­tus: 5,8 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt: 153 g/km Voi­man­siir­to A6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4666 mm, l. 1884 mm, k. 1660 mm, ak­se­li­vä­li 2760 mm, oma­mas­sa 1733 kg, kan­ta­vuus 692 kg, ta­va­ra­ti­la 152−1792 l, tank­ki 58 l

Hin­ta: 38 986 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Smart

Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosik­ki­a­se­tukset yhden painikkeen taakse

Auto Bild.Uutiset
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Smart

Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosik­ki­a­se­tukset yhden painikkeen taakse

Auto Bild.Uutiset
Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda

Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä

Auto Bild.Uutiset
Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda

Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä

Auto Bild.Uutiset
Porsche Carrera S

Porsche Carrera S

K-Auto

Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa

Auto Bild.Uutiset
Porsche Carrera S

Porsche Carrera S

K-Auto

Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa

Auto Bild.Uutiset

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!