Juhlavuoden kunniaksi Toyota Corolla sai virtaviivaisemman muotoilun, joka on varsin onnistunut.

Juhlavuoden kunniaksi Toyota Corolla sai virtaviivaisemman muotoilun, joka on varsin onnistunut.

Oskari Pentti

Koeajossa nuoren­nus­leik­kauksen saanut Toyota Corolla

Corollalla on takanaan 50-vuotinen taival. Uudistunut Corolla on entistä nuorekkaampi, eikä sitä näytä ikä painavan. 

Auto Bild.Koeajot

Co­rol­lan tu­lee hel­pos­ti miel­tä­neek­si hie­man har­maak­si ”ta­vik­sek­si”, joka hoi­taa moit­teet­ta au­ton teh­tä­vät, mut­ta ei ero­tu sen kum­mem­min mas­sas­ta. Uu­dis­tu­nut To­yo­ta Co­rol­la on ai­em­paa vir­ta­vii­vai­sem­mak­si ja si­rom­mak­si muu­tut­tu­aan mur­ta­mas­sa tätä mie­li­ku­vaa.

Edes­tä uut­ta mal­lia tar­kas­tel­ta­es­sa kat­se ei kiin­ni­ty en­sim­mäi­sek­si va­loi­hin ja etu­mas­kiin, jot­ka oli­vat edel­lis­mal­lis­sa var­sin kor­ke­at. Nyky-Co­rol­las­sa kat­se löy­tää en­sin To­yo­ta-emb­lee­min – tai oi­ke­as­taan koko keu­lan si­rom­pi muo­toi­lu kiin­nit­tää huo­mi­on. Kat­seen on pak­ko an­taa va­el­taa ym­pä­riin­sä kuin et­sien kiin­ne­koh­taa, mi­hin voi­si tart­tua.

Co­rol­lan ko­rin muo­dot ei­vät ole var­si­nai­ses­ti muut­tu­neet, mut­ta va­lo­jen, mas­kin ja pus­ku­rin uu­del­leen­muo­toi­lu pi­ris­tää il­met­tä. Eri­to­ten pus­ku­rin ala­o­san uu­det muo­dot ke­ven­tä­vät il­met­tä. Täy­tyy myön­tää, et­tä uu­si To­yo­ta Co­rol­la he­rät­ti ko­ea­jon ai­ka­na kans­saa­u­toi­li­jois­sa kiin­nos­tus­ta sii­nä mää­rin, et­tä sitä tul­tiin mon­ta ker­taa tut­kai­le­maan kau­pan park­ki­pai­kal­la.

Myös ta­ka­na muu­tok­set koh­dis­tu­vat va­loi­hin, pus­ku­riin ja lis­toi­hin. Keu­lan ta­paan myös pe­rän il­me on ke­vy­em­pi ja ko­ko­nai­suus vir­ta­vii­vai­sem­man nä­köi­nen.

Vaikka korin pellit ovat kutakuinkin ennallaan, Corollan ulkonäköä on saatu kevennettyä puskurien ja takavalojen muotoilulla.

Vaikka korin pellit ovat kutakuinkin ennallaan, Corollan ulkonäköä on saatu kevennettyä puskurien ja takavalojen muotoilulla.

Oskari Pentti

Tyy­lik­kääm­pi myös si­säl­tä

Ul­koi­ses­ti ke­ven­ty­neen ja tyy­lik­kääm­mäk­si kuo­riu­tu­neen To­yo­ta Co­rol­lan si­sä­ti­lois­sa­kin muu­tok­set ovat on­nis­tu­nut­ta hie­no­sää­töä. Ma­te­ri­aa­li­va­lin­nat ovat on­nis­tu­neet, ja si­sä­ti­lo­jen ylei­sil­me on tyy­lik­kääm­pi kuin edel­lis­mal­lis­sa.

Kek­si­kon­so­lin näy­tön koko on kas­va­nut, ja se on muut­tu­nut kos­ke­tus­näy­tök­si. Ul­ko­a­su on tyy­lik­kääm­pi kuin edel­lis­mal­lis­sa, ei­kä käy­tet­tä­vyys­kään ole kär­si­nyt. Oi­ke­as­taan vain no­pea nap­pi­vir­tuo­o­si huo­maa, et­tä kos­ke­tus­näyt­tö ei re­a­goi ihan yh­tä no­pe­as­ti kuin pe­rin­tei­nen me­kaa­ni­nen käyt­tö­kyt­kin.

Läm­mi­tys­lait­teel­le on jä­tet­ty pe­rin­tei­sem­mät sor­mi­tun­tu­maan pe­rus­tu­vat kyt­ki­met. Hyvä niin, sil­lä nä­ke­mi­sen kan­nal­ta tär­keim­mät toi­min­not löy­ty­vät eril­li­sil­lä kyt­ki­mil­lä no­pe­am­min kuin sil­loin, kun nii­tä pi­tää et­siä mo­ni­o­ti­mi­näy­tön va­li­kois­ta. Ko­je­lau­dan ylei­sil­me on ny­kyi­sel­lään var­sin sa­man­lai­nen kuin To­yo­ta Au­ri­sis­sa.

Hal­lin­ta­lait­teet löy­ty­vät hel­pos­ti, ja ne on si­joi­tel­tu tu­tuil­le pai­koin. Vaik­ka muu­tok­set ei­vät var­si­nai­ses­ti ole suu­ria, ma­te­ri­aa­lit ja vä­rit ovat pa­rem­min so­pu­soin­nus­sa kes­ke­nään ja luo­vat si­ten har­mo­ni­sem­man ko­ko­nai­suu­den.

Toyota Corallan selkänojan kaltevuudensäätö on portaallinen, mutta heikkoa ristiseläntukea lukuun ottamatta etuistuimet antavat riittävän tuen.

Toyota Corallan selkänojan kaltevuudensäätö on portaallinen, mutta heikkoa ristiseläntukea lukuun ottamatta etuistuimet antavat riittävän tuen.

Oskari Pentti

Kul­jet­ta­jan pai­kal­ta ta­kais­tui­mel­le

Kul­jet­ta­jan pai­kal­le men­nes­sä huo­maa, et­tä muo­toi­lu on ai­em­paa ty­köis­tu­vam­pi. Kes­ki­kon­so­li on hie­man kor­ke­am­pi ja le­ve­äm­pi, ja kyy­när­no­ja on pa­rem­mas­sa koh­das­sa. Etuis­tui­mien muo­toi­lu on riit­tä­vä ja ajo­a­sen­non saa vai­vat­ta kel­vol­li­sek­si, vaik­ka etuis­tui­mes­sa ei ole por­taa­ton­ta sel­kä­no­jan sää­töä ei­kä is­tuin­tyy­nyn kal­te­vuus­sää­töä. Is­tui­met tar­jo­a­vat hy­vän tuen si­vu­suun­nas­sa, mut­ta huo­no­sel­käi­nen jää kai­paa­maan pa­rem­paa ris­ti­se­län­tu­kea.

Ta­kais­tuin on muo­toi­lut var­sin mie­dos­ti, mikä on oi­ke­as­taan hyvä, sil­lä näin kol­me­kin mat­kus­ta­jaa löy­tää koh­ta­lai­sen is­tu­ma-asen­non. Ta­ka­na on ti­laa kol­mel­le, jos­kin sitä on täys­kas­vui­sil­le ai­kui­sil­le si­vu­suun­nas­sa hie­man niu­kas­ti, ja myös pään­ti­la käy yli 180-sent­ti­sel­le niu­kak­si. Tämä on to­sin var­sin nor­maa­lia tä­män ko­ko­luo­kan se­da­neis­sa.

Mat­kus­ta­mos­sa on ku­ta­kuin­kin sa­man ver­ran ti­laa kuin edel­lis­mal­lis­sa. Jo edel­tä­jäs­sä ol­lut ma­ta­la kes­ki­tun­ne­li an­sait­see kii­tok­sen, sil­lä se ei juu­ri­kaan vai­ku­ta kes­ki­pai­kal­la is­tu­van jal­ko­jen asen­toon. Pe­rin­teis­tä por­ras­pe­rää ha­lu­a­val­le Co­rol­la on yk­si var­sin har­vois­ta vaih­to­eh­dois­ta.

Kuor­mau­sau­kon koko ra­joit­taa ai­na se­da­neis­sa ta­va­ra­ti­lan käyt­töä, mut­ta tämä va­lin­ta on teh­ty jo ko­ri­mal­lia va­lit­ta­es­sa. Pie­nen mii­nuk­sen To­yo­ta Co­rol­la saa ta­ka­luu­kun sa­ra­noin­nis­ta. Ta­ka­luuk­kua täy­teen sul­lot­ta­es­sa on huo­mi­oi­ta­va sa­ra­noi­den ta­va­ra­ti­lan puo­lel­la vaa­ti­ma lii­ke­ra­ta, jot­ta ver­mei­tä ei runt­taa lyt­tyyn.

Kojelaudan yleisilme on varsin samanlainen kuin Toyota Aurisissa. Materiaalit vaikuttavat aiempaa korkealaatuisemmilta.

Kojelaudan yleisilme on varsin samanlainen kuin Toyota Aurisissa. Materiaalit vaikuttavat aiempaa korkealaatuisemmilta.

Oskari Pentti

Yk­si ai­noa

Kie­lii­kö var­sin ra­jal­li­nen voi­man­läh­de­va­li­koi­ma To­yo­ta Co­rol­lan ”ta­val­li­suu­des­ta”, sil­lä Co­rol­lan moot­to­ri­va­li­koi­ma on vaa­ti­mat­to­mam­pi kuin esi­mer­kik­si Au­ri­sis­sa. Co­rol­laan on tar­jol­la vain yk­si moot­to­ri­vaih­to­eh­to, 1,6-lit­rai­nen Val­ve­ma­tic. Vaih­teis­to­ja on kak­si: ko­ea­jo­au­ton CVT-au­to­maa­tin vaih­to­eh­dok­si on tar­jol­la 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li. Die­se­lin pe­rään hai­kai­le­vat voi­vat unoh­taa Co­rol­lan.

Sport­ti­sel­la ajo­ta­val­la moot­to­rin ja vaih­teis­ton yh­dis­tel­mä vaa­tii pien­tä en­na­koin­tia, sil­lä Co­rol­la ei ete­ne ko­vin rä­vä­käs­ti vään­nön voi­mal­la. Toi­sek­seen por­taat­to­man au­to­maa­tin omi­nai­suuk­siin ei edes kuu­lu vään­nöl­lä her­kut­te­lu, vaan moot­to­rin kier­rok­set ko­ho­a­vat rei­luis­sa kiih­dy­tyk­sis­sä ra­joit­ti­men tun­tu­maan, ja kiih­ty­vyys hoi­de­taan vä­li­tys­suh­det­ta muut­ta­mal­la.

Rau­hal­li­sem­mas­sa ajos­sa ko­ko­nai­suus toi­mii jo huo­mat­ta­vas­ti jou­he­vam­min, ei­kä CVT:lle omi­nai­nen moot­to­rin käyn­ti­no­peu­den ja ajo­no­peu­den vä­li­nen ”eri­pu­rai­suus” tun­nu enää niin häi­rit­se­väl­tä. Jos au­to­maa­til­la aja­mi­seen kyl­läs­tyy, vaih­teis­ta voi vaih­del­la esi­oh­jel­moi­tu­jen vä­li­tys­ten vä­lil­lä kä­sin. Tä­mä­kään mah­dol­li­suus ei tee To­yo­ta Co­rol­las­ta mi­tään ra­ta­kii­tu­ria, jo­ten help­pou­den ni­mis­sä au­to­ma­tiik­ka saa useim­mi­ten hoi­taa vä­li­tys­suh­teen va­lin­nan.

Mat­ka-ajos­sa tu­lee hie­man ris­ti­rii­tai­nen tun­nel­ma, sil­lä tyy­lik­kään nä­köi­sen ko­ko­nai­suu­den moot­to­ri ei tar­joi­le ihan sitä suo­ri­tus­ky­kyä, mitä jou­si­tuk­sen jä­mäk­kyys an­taa odot­taa. Jou­si­tus on ihan pin­ta­ko­van ra­ja­mail­la, ja pie­net tien epä­ta­sai­suu­det vä­lit­ty­vät ko­riin hie­man tur­han te­rä­väs­ti. Ai­na­kin it­se kai­pa­sin Co­rol­laan hie­man li­sää peh­meyt­tä pie­niin jous­to­liik­kei­siin. Toi­nen, mikä ajet­ta­vuu­des­sa jät­tää hie­man toi­vo­mi­sen va­raa, on oh­jaus­tun­to.

Voi­mak­kais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä moot­to­rin ää­net kuu­lu­vat var­sin ko­vi­na oh­jaa­moon, kun kier­rok­set no­jaa­vat lä­hes pu­na­vii­van tun­tu­mas­sa. Toi­saal­ta rau­hal­li­sem­min kiih­dy­tet­tä­es­sä voi­man­läh­de ei pidä it­ses­tään suu­rem­paa me­te­liä. Ää­nie­ris­tys on muu­ten koh­ta­lai­sen

Sedaneille tyypilliseen tapaan kontin heikoin puoli on pienehkö lastausaukko. Nurin kipattujen takaselkänojien saumakohtaan jää porras.

Sedaneille tyypilliseen tapaan kontin heikoin puoli on pienehkö lastausaukko. Nurin kipattujen takaselkänojien saumakohtaan jää porras.

Oskari Pentti

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Muo­toi­lu. Ul­ko­nä­ön ja si­sä­ti­lo­jen muu­tok­set miel­lyt­tä­vät sil­mää ja nuo­ren­ta­vat To­yo­ta Co­rol­laa mer­kit­tä­väs­ti.

Är­syt­tää: Jou­si­tus. Pin­ta­ko­van ra­ja­mail­la ole­va jou­si­tus ei is­tu ihan sau­mat­to­mas­ti au­ton luon­tee­seen.

Yl­lät­tää: Mal­lis­to. Vain yk­si moot­to­ri­vaih­to­eh­to tun­tuu hie­man ou­dol­ta, mut­ta eh­kä­pä ben­sii­ni­moot­to­ri on ylei­sim­min Co­rol­laan ha­lut­tu voi­man­läh­de.

Yh­teen­ve­to: Kun­ni­ak­kaan 50 vuo­den iän saa­vut­ta­nut To­yo­ta Co­rol­la on muut­tu­nut huo­mat­ta­vas­ti nuo­rek­kaam­mak­si, ei­kä se ole enää har­maa pe­ru­sau­to. Co­rol­lan ul­ko­nä­kö he­rät­tää ny­ky­ään jo tun­tei­ta, myös si­sus­tan uu­dis­tus uu­si­ne ma­te­ri­aa­lei­neen on on­nis­tu­nut. Co­rol­la on vai­vat­to­mas­ti käy­tet­tä­vä pe­ru­sau­to se­da­nia ha­lu­a­val­le, ja par­haas­sa va­rus­te­ver­si­os­sa on mu­ka­vas­ti va­rus­tei­ta­kin.

Täh­det: 3,5

Toyota Corollan keulan ilme on edeltäjään verrattuna kevyempi ja nuorekkaampi.

Toyota Corollan keulan ilme on edeltäjään verrattuna kevyempi ja nuorekkaampi.

Oskari Pentti

To­yo­ta Co­rol­la 1,6 Val­ve­ma­tic Pre­mium Mul­tid­ri­ve S

Moot­to­ri: R4, 1598 cm3, 97 kW (132 hv)/6400 r/min, 160 Nm/4400 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0−100 km/h: 11,1 s, huip­pu­no­peus 190 km/h

Ku­lu­tus: 5,6 l/100 km, ben­sii­ni 95

CO2-pääs­töt: 129 g/km

Voi­man­siir­to: CVT-au­to­maat­ti, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4620, l. 1775, k. 1465 mm, ak­se­li­vä­li 2700 mm, oma­mas­sa 1280 kg, kan­ta­vuus 495 kg, ta­va­ra­ti­la 530 l, tank­ki 55 l

Hin­ta: 28 968 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU