Juhlavuoden kunniaksi Toyota Corolla sai virtaviivaisemman muotoilun, joka on varsin onnistunut.
Oskari Pentti
Koeajossa nuorennusleikkauksen saanut Toyota Corolla
Corollalla on takanaan 50-vuotinen taival. Uudistunut Corolla on entistä nuorekkaampi, eikä sitä näytä ikä painavan.
Corollan tulee helposti mieltäneeksi hieman harmaaksi ”tavikseksi”, joka hoitaa moitteetta auton tehtävät, mutta ei erotu sen kummemmin massasta. Uudistunut Toyota Corolla on aiempaa virtaviivaisemmaksi ja sirommaksi muututtuaan murtamassa tätä mielikuvaa.
Edestä uutta mallia tarkasteltaessa katse ei kiinnity ensimmäiseksi valoihin ja etumaskiin, jotka olivat edellismallissa varsin korkeat. Nyky-Corollassa katse löytää ensin Toyota-embleemin – tai oikeastaan koko keulan sirompi muotoilu kiinnittää huomion. Katseen on pakko antaa vaeltaa ympäriinsä kuin etsien kiinnekohtaa, mihin voisi tarttua.
Corollan korin muodot eivät ole varsinaisesti muuttuneet, mutta valojen, maskin ja puskurin uudelleenmuotoilu piristää ilmettä. Eritoten puskurin alaosan uudet muodot keventävät ilmettä. Täytyy myöntää, että uusi Toyota Corolla herätti koeajon aikana kanssaautoilijoissa kiinnostusta siinä määrin, että sitä tultiin monta kertaa tutkailemaan kaupan parkkipaikalla.
Myös takana muutokset kohdistuvat valoihin, puskuriin ja listoihin. Keulan tapaan myös perän ilme on kevyempi ja kokonaisuus virtaviivaisemman näköinen.
Vaikka korin pellit ovat kutakuinkin ennallaan, Corollan ulkonäköä on saatu kevennettyä puskurien ja takavalojen muotoilulla.
Oskari Pentti
Tyylikkäämpi myös sisältä
Ulkoisesti keventyneen ja tyylikkäämmäksi kuoriutuneen Toyota Corollan sisätiloissakin muutokset ovat onnistunutta hienosäätöä. Materiaalivalinnat ovat onnistuneet, ja sisätilojen yleisilme on tyylikkäämpi kuin edellismallissa.
Keksikonsolin näytön koko on kasvanut, ja se on muuttunut kosketusnäytöksi. Ulkoasu on tyylikkäämpi kuin edellismallissa, eikä käytettävyyskään ole kärsinyt. Oikeastaan vain nopea nappivirtuoosi huomaa, että kosketusnäyttö ei reagoi ihan yhtä nopeasti kuin perinteinen mekaaninen käyttökytkin.
Lämmityslaitteelle on jätetty perinteisemmät sormituntumaan perustuvat kytkimet. Hyvä niin, sillä näkemisen kannalta tärkeimmät toiminnot löytyvät erillisillä kytkimillä nopeammin kuin silloin, kun niitä pitää etsiä moniotiminäytön valikoista. Kojelaudan yleisilme on nykyisellään varsin samanlainen kuin Toyota Aurisissa.
Hallintalaitteet löytyvät helposti, ja ne on sijoiteltu tutuille paikoin. Vaikka muutokset eivät varsinaisesti ole suuria, materiaalit ja värit ovat paremmin sopusoinnussa keskenään ja luovat siten harmonisemman kokonaisuuden.
Toyota Corallan selkänojan kaltevuudensäätö on portaallinen, mutta heikkoa ristiseläntukea lukuun ottamatta etuistuimet antavat riittävän tuen.
Oskari Pentti
Kuljettajan paikalta takaistuimelle
Kuljettajan paikalle mennessä huomaa, että muotoilu on aiempaa tyköistuvampi. Keskikonsoli on hieman korkeampi ja leveämpi, ja kyynärnoja on paremmassa kohdassa. Etuistuimien muotoilu on riittävä ja ajoasennon saa vaivatta kelvolliseksi, vaikka etuistuimessa ei ole portaatonta selkänojan säätöä eikä istuintyynyn kaltevuussäätöä. Istuimet tarjoavat hyvän tuen sivusuunnassa, mutta huonoselkäinen jää kaipaamaan parempaa ristiseläntukea.
Takaistuin on muotoilut varsin miedosti, mikä on oikeastaan hyvä, sillä näin kolmekin matkustajaa löytää kohtalaisen istuma-asennon. Takana on tilaa kolmelle, joskin sitä on täyskasvuisille aikuisille sivusuunnassa hieman niukasti, ja myös pääntila käy yli 180-senttiselle niukaksi. Tämä on tosin varsin normaalia tämän kokoluokan sedaneissa.
Matkustamossa on kutakuinkin saman verran tilaa kuin edellismallissa. Jo edeltäjässä ollut matala keskitunneli ansaitsee kiitoksen, sillä se ei juurikaan vaikuta keskipaikalla istuvan jalkojen asentoon. Perinteistä porrasperää haluavalle Corolla on yksi varsin harvoista vaihtoehdoista.
Kuormausaukon koko rajoittaa aina sedaneissa tavaratilan käyttöä, mutta tämä valinta on tehty jo korimallia valittaessa. Pienen miinuksen Toyota Corolla saa takaluukun saranoinnista. Takaluukkua täyteen sullottaessa on huomioitava saranoiden tavaratilan puolella vaatima liikerata, jotta vermeitä ei runttaa lyttyyn.
Kojelaudan yleisilme on varsin samanlainen kuin Toyota Aurisissa. Materiaalit vaikuttavat aiempaa korkealaatuisemmilta.
Oskari Pentti
Yksi ainoa
Kieliikö varsin rajallinen voimanlähdevalikoima Toyota Corollan ”tavallisuudesta”, sillä Corollan moottorivalikoima on vaatimattomampi kuin esimerkiksi Aurisissa. Corollaan on tarjolla vain yksi moottorivaihtoehto, 1,6-litrainen Valvematic. Vaihteistoja on kaksi: koeajoauton CVT-automaatin vaihtoehdoksi on tarjolla 6-portainen manuaali. Dieselin perään haikailevat voivat unohtaa Corollan.
Sporttisella ajotavalla moottorin ja vaihteiston yhdistelmä vaatii pientä ennakointia, sillä Corolla ei etene kovin räväkästi väännön voimalla. Toisekseen portaattoman automaatin ominaisuuksiin ei edes kuulu väännöllä herkuttelu, vaan moottorin kierrokset kohoavat reiluissa kiihdytyksissä rajoittimen tuntumaan, ja kiihtyvyys hoidetaan välityssuhdetta muuttamalla.
Rauhallisemmassa ajossa kokonaisuus toimii jo huomattavasti jouhevammin, eikä CVT:lle ominainen moottorin käyntinopeuden ja ajonopeuden välinen ”eripuraisuus” tunnu enää niin häiritsevältä. Jos automaatilla ajamiseen kyllästyy, vaihteista voi vaihdella esiohjelmoitujen välitysten välillä käsin. Tämäkään mahdollisuus ei tee Toyota Corollasta mitään ratakiituria, joten helppouden nimissä automatiikka saa useimmiten hoitaa välityssuhteen valinnan.
Matka-ajossa tulee hieman ristiriitainen tunnelma, sillä tyylikkään näköisen kokonaisuuden moottori ei tarjoile ihan sitä suorituskykyä, mitä jousituksen jämäkkyys antaa odottaa. Jousitus on ihan pintakovan rajamailla, ja pienet tien epätasaisuudet välittyvät koriin hieman turhan terävästi. Ainakin itse kaipasin Corollaan hieman lisää pehmeyttä pieniin joustoliikkeisiin. Toinen, mikä ajettavuudessa jättää hieman toivomisen varaa, on ohjaustunto.
Voimakkaissa kiihdytyksissä moottorin äänet kuuluvat varsin kovina ohjaamoon, kun kierrokset nojaavat lähes punaviivan tuntumassa. Toisaalta rauhallisemmin kiihdytettäessä voimanlähde ei pidä itsestään suurempaa meteliä. Äänieristys on muuten kohtalaisen
Sedaneille tyypilliseen tapaan kontin heikoin puoli on pienehkö lastausaukko. Nurin kipattujen takaselkänojien saumakohtaan jää porras.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Muotoilu. Ulkonäön ja sisätilojen muutokset miellyttävät silmää ja nuorentavat Toyota Corollaa merkittävästi.
Ärsyttää: Jousitus. Pintakovan rajamailla oleva jousitus ei istu ihan saumattomasti auton luonteeseen.
Yllättää: Mallisto. Vain yksi moottorivaihtoehto tuntuu hieman oudolta, mutta ehkäpä bensiinimoottori on yleisimmin Corollaan haluttu voimanlähde.
Yhteenveto: Kunniakkaan 50 vuoden iän saavuttanut Toyota Corolla on muuttunut huomattavasti nuorekkaammaksi, eikä se ole enää harmaa perusauto. Corollan ulkonäkö herättää nykyään jo tunteita, myös sisustan uudistus uusine materiaaleineen on onnistunut. Corolla on vaivattomasti käytettävä perusauto sedania haluavalle, ja parhaassa varusteversiossa on mukavasti varusteitakin.
Tähdet: 3,5
Toyota Corollan keulan ilme on edeltäjään verrattuna kevyempi ja nuorekkaampi.
Oskari Pentti
Toyota Corolla 1,6 Valvematic Premium Multidrive S
Moottori: R4, 1598 cm3, 97 kW (132 hv)/6400 r/min, 160 Nm/4400 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h: 11,1 s, huippunopeus 190 km/h
Kulutus: 5,6 l/100 km, bensiini 95
CO2-päästöt: 129 g/km
Voimansiirto: CVT-automaatti, etuveto
Mitat: p. 4620, l. 1775, k. 1465 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1280 kg, kantavuus 495 kg, tavaratila 530 l, tankki 55 l
Hinta: 28 968 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV3 on vuoden auto 2025
Kia EV3 on vuoden auto 2025
Renaultin pieni paholainen.
Renaultin pieni paholainen.
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
FOKUS MEDIA
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Uusi optinen äänirasia
Kaikki yhdessä - tai erikseen
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL