Juhlavuoden kunniaksi Toyota Corolla sai virtaviivaisemman muotoilun, joka on varsin onnistunut.
Oskari Pentti
Koeajossa nuorennusleikkauksen saanut Toyota Corolla
Corollalla on takanaan 50-vuotinen taival. Uudistunut Corolla on entistä nuorekkaampi, eikä sitä näytä ikä painavan.
Corollan tulee helposti mieltäneeksi hieman harmaaksi ”tavikseksi”, joka hoitaa moitteetta auton tehtävät, mutta ei erotu sen kummemmin massasta. Uudistunut Toyota Corolla on aiempaa virtaviivaisemmaksi ja sirommaksi muututtuaan murtamassa tätä mielikuvaa.
Edestä uutta mallia tarkasteltaessa katse ei kiinnity ensimmäiseksi valoihin ja etumaskiin, jotka olivat edellismallissa varsin korkeat. Nyky-Corollassa katse löytää ensin Toyota-embleemin – tai oikeastaan koko keulan sirompi muotoilu kiinnittää huomion. Katseen on pakko antaa vaeltaa ympäriinsä kuin etsien kiinnekohtaa, mihin voisi tarttua.
Corollan korin muodot eivät ole varsinaisesti muuttuneet, mutta valojen, maskin ja puskurin uudelleenmuotoilu piristää ilmettä. Eritoten puskurin alaosan uudet muodot keventävät ilmettä. Täytyy myöntää, että uusi Toyota Corolla herätti koeajon aikana kanssaautoilijoissa kiinnostusta siinä määrin, että sitä tultiin monta kertaa tutkailemaan kaupan parkkipaikalla.
Myös takana muutokset kohdistuvat valoihin, puskuriin ja listoihin. Keulan tapaan myös perän ilme on kevyempi ja kokonaisuus virtaviivaisemman näköinen.
Vaikka korin pellit ovat kutakuinkin ennallaan, Corollan ulkonäköä on saatu kevennettyä puskurien ja takavalojen muotoilulla.
Oskari Pentti
Tyylikkäämpi myös sisältä
Ulkoisesti keventyneen ja tyylikkäämmäksi kuoriutuneen Toyota Corollan sisätiloissakin muutokset ovat onnistunutta hienosäätöä. Materiaalivalinnat ovat onnistuneet, ja sisätilojen yleisilme on tyylikkäämpi kuin edellismallissa.
Keksikonsolin näytön koko on kasvanut, ja se on muuttunut kosketusnäytöksi. Ulkoasu on tyylikkäämpi kuin edellismallissa, eikä käytettävyyskään ole kärsinyt. Oikeastaan vain nopea nappivirtuoosi huomaa, että kosketusnäyttö ei reagoi ihan yhtä nopeasti kuin perinteinen mekaaninen käyttökytkin.
Lämmityslaitteelle on jätetty perinteisemmät sormituntumaan perustuvat kytkimet. Hyvä niin, sillä näkemisen kannalta tärkeimmät toiminnot löytyvät erillisillä kytkimillä nopeammin kuin silloin, kun niitä pitää etsiä moniotiminäytön valikoista. Kojelaudan yleisilme on nykyisellään varsin samanlainen kuin Toyota Aurisissa.
Hallintalaitteet löytyvät helposti, ja ne on sijoiteltu tutuille paikoin. Vaikka muutokset eivät varsinaisesti ole suuria, materiaalit ja värit ovat paremmin sopusoinnussa keskenään ja luovat siten harmonisemman kokonaisuuden.
Toyota Corallan selkänojan kaltevuudensäätö on portaallinen, mutta heikkoa ristiseläntukea lukuun ottamatta etuistuimet antavat riittävän tuen.
Oskari Pentti
Kuljettajan paikalta takaistuimelle
Kuljettajan paikalle mennessä huomaa, että muotoilu on aiempaa tyköistuvampi. Keskikonsoli on hieman korkeampi ja leveämpi, ja kyynärnoja on paremmassa kohdassa. Etuistuimien muotoilu on riittävä ja ajoasennon saa vaivatta kelvolliseksi, vaikka etuistuimessa ei ole portaatonta selkänojan säätöä eikä istuintyynyn kaltevuussäätöä. Istuimet tarjoavat hyvän tuen sivusuunnassa, mutta huonoselkäinen jää kaipaamaan parempaa ristiseläntukea.
Takaistuin on muotoilut varsin miedosti, mikä on oikeastaan hyvä, sillä näin kolmekin matkustajaa löytää kohtalaisen istuma-asennon. Takana on tilaa kolmelle, joskin sitä on täyskasvuisille aikuisille sivusuunnassa hieman niukasti, ja myös pääntila käy yli 180-senttiselle niukaksi. Tämä on tosin varsin normaalia tämän kokoluokan sedaneissa.
Matkustamossa on kutakuinkin saman verran tilaa kuin edellismallissa. Jo edeltäjässä ollut matala keskitunneli ansaitsee kiitoksen, sillä se ei juurikaan vaikuta keskipaikalla istuvan jalkojen asentoon. Perinteistä porrasperää haluavalle Corolla on yksi varsin harvoista vaihtoehdoista.
Kuormausaukon koko rajoittaa aina sedaneissa tavaratilan käyttöä, mutta tämä valinta on tehty jo korimallia valittaessa. Pienen miinuksen Toyota Corolla saa takaluukun saranoinnista. Takaluukkua täyteen sullottaessa on huomioitava saranoiden tavaratilan puolella vaatima liikerata, jotta vermeitä ei runttaa lyttyyn.
Kojelaudan yleisilme on varsin samanlainen kuin Toyota Aurisissa. Materiaalit vaikuttavat aiempaa korkealaatuisemmilta.
Oskari Pentti
Yksi ainoa
Kieliikö varsin rajallinen voimanlähdevalikoima Toyota Corollan ”tavallisuudesta”, sillä Corollan moottorivalikoima on vaatimattomampi kuin esimerkiksi Aurisissa. Corollaan on tarjolla vain yksi moottorivaihtoehto, 1,6-litrainen Valvematic. Vaihteistoja on kaksi: koeajoauton CVT-automaatin vaihtoehdoksi on tarjolla 6-portainen manuaali. Dieselin perään haikailevat voivat unohtaa Corollan.
Sporttisella ajotavalla moottorin ja vaihteiston yhdistelmä vaatii pientä ennakointia, sillä Corolla ei etene kovin räväkästi väännön voimalla. Toisekseen portaattoman automaatin ominaisuuksiin ei edes kuulu väännöllä herkuttelu, vaan moottorin kierrokset kohoavat reiluissa kiihdytyksissä rajoittimen tuntumaan, ja kiihtyvyys hoidetaan välityssuhdetta muuttamalla.
Rauhallisemmassa ajossa kokonaisuus toimii jo huomattavasti jouhevammin, eikä CVT:lle ominainen moottorin käyntinopeuden ja ajonopeuden välinen ”eripuraisuus” tunnu enää niin häiritsevältä. Jos automaatilla ajamiseen kyllästyy, vaihteista voi vaihdella esiohjelmoitujen välitysten välillä käsin. Tämäkään mahdollisuus ei tee Toyota Corollasta mitään ratakiituria, joten helppouden nimissä automatiikka saa useimmiten hoitaa välityssuhteen valinnan.
Matka-ajossa tulee hieman ristiriitainen tunnelma, sillä tyylikkään näköisen kokonaisuuden moottori ei tarjoile ihan sitä suorituskykyä, mitä jousituksen jämäkkyys antaa odottaa. Jousitus on ihan pintakovan rajamailla, ja pienet tien epätasaisuudet välittyvät koriin hieman turhan terävästi. Ainakin itse kaipasin Corollaan hieman lisää pehmeyttä pieniin joustoliikkeisiin. Toinen, mikä ajettavuudessa jättää hieman toivomisen varaa, on ohjaustunto.
Voimakkaissa kiihdytyksissä moottorin äänet kuuluvat varsin kovina ohjaamoon, kun kierrokset nojaavat lähes punaviivan tuntumassa. Toisaalta rauhallisemmin kiihdytettäessä voimanlähde ei pidä itsestään suurempaa meteliä. Äänieristys on muuten kohtalaisen
Sedaneille tyypilliseen tapaan kontin heikoin puoli on pienehkö lastausaukko. Nurin kipattujen takaselkänojien saumakohtaan jää porras.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Muotoilu. Ulkonäön ja sisätilojen muutokset miellyttävät silmää ja nuorentavat Toyota Corollaa merkittävästi.
Ärsyttää: Jousitus. Pintakovan rajamailla oleva jousitus ei istu ihan saumattomasti auton luonteeseen.
Yllättää: Mallisto. Vain yksi moottorivaihtoehto tuntuu hieman oudolta, mutta ehkäpä bensiinimoottori on yleisimmin Corollaan haluttu voimanlähde.
Yhteenveto: Kunniakkaan 50 vuoden iän saavuttanut Toyota Corolla on muuttunut huomattavasti nuorekkaammaksi, eikä se ole enää harmaa perusauto. Corollan ulkonäkö herättää nykyään jo tunteita, myös sisustan uudistus uusine materiaaleineen on onnistunut. Corolla on vaivattomasti käytettävä perusauto sedania haluavalle, ja parhaassa varusteversiossa on mukavasti varusteitakin.
Tähdet: 3,5
Toyota Corollan keulan ilme on edeltäjään verrattuna kevyempi ja nuorekkaampi.
Oskari Pentti
Toyota Corolla 1,6 Valvematic Premium Multidrive S
Moottori: R4, 1598 cm3, 97 kW (132 hv)/6400 r/min, 160 Nm/4400 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h: 11,1 s, huippunopeus 190 km/h
Kulutus: 5,6 l/100 km, bensiini 95
CO2-päästöt: 129 g/km
Voimansiirto: CVT-automaatti, etuveto
Mitat: p. 4620, l. 1775, k. 1465 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1280 kg, kantavuus 495 kg, tavaratila 530 l, tankki 55 l
Hinta: 28 968 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin sisustat keltaisella
Toimiva koti vanhassa kerrostalossa
Kuulokevahvistin putkilla Serbiasta
Valmistettu Australiassa ranskalaisella aksentilla
Integroitu levysoitin
Hegelin ensimmäinen levysoitinesivahvistin
Hybridikuulokevahvistin Sloveniasta
Psvane vai Linlai
Tidalin Bugatti Royale
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
UUTTA
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
LUETUIMMAT
Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat
Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?
Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?
Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!
Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Volvon jälleenmyyjäverkosto: Vahvistuu uudella toimijalla
Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilökohtaisesta tarpeesta?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.