Toyota Yaris on suomalaisten suosikkipikkuauto.

Toyota Yaris on suomalaisten suosikkipikkuauto.

Pekka Virtanen

Voimistunut pikkusuosikki - Koeajossa suomalaisten lempipikkuauto Toyota Yaris

Suomen suosituin pikkuauto sai faceliftissä uutta ajattelua edustavan bensii­ni­moot­torin. Myös Yaris Hybridiä paranneltiin. 

Auto Bild.Koeajot

To­yo­ta Ya­ris on ai­noa pie­ni per­he­au­to, joka on jat­ku­vas­ti re­kis­te­röin­ti­ti­las­to­jen kär­ki­kym­me­ni­kös­sä. Tä­män vuo­den tam­mi–maa­lis­kuus­sa B-seg­ment­tiin si­joit­tu­va Ya­ris oli pe­rä­ti vii­den­nek­si re­kis­te­röi­dyin au­to­mal­li.

Ya­ri­sin suo­sio pe­rus­tuu sii­hen, et­tä se ve­to­aa var­sin eri-ikäi­siin ja eri­lai­ses­sa elä­män­ti­lan­tees­sa ole­viin ih­mi­siin. Myös Ya­ri­sin laa­tu ja jäl­leen­myyn­ti­ar­vo on to­det­tu hy­vik­si.

Ja kun pu­hu­taan pik­ku-To­yo­tan val­teis­ta, ei sovi unoh­taa myös­kään hyb­ri­di­tek­niik­kaa, on­han Ya­ris sekä B-seg­men­tin ai­noa hyb­ri­di et­tä Suo­men edul­li­sin hyb­ri­di. Ya­ris Hyb­ri­diä myös myy­dään, sil­lä Suo­mes­sa tänä vuon­na re­kis­te­röi­tä­vis­tä noin 3 400 Ya­ri­sis­ta suun­nil­leen 40 pro­sent­tia tu­lee ole­maan hyb­ri­de­jä.

Hil­jai­sem­min säh­köl­lä

Ya­ris Hyb­ri­dien hin­nat al­ka­vat 19 900 eu­ros­ta, eli hin­ta­e­roa vas­taa­vas­ti va­rus­tel­tuun ben­sii­ni­moot­to­ri­seen mal­liin on pie­nem­mäs­tä au­to­ve­ros­ta huo­li­mat­ta 2 500–3 000 eu­roa. Ben­saa ja säh­köä käyt­tä­vän Ya­ri­sin kor­ke­am­pi han­kin­ta­hin­ta al­kaa kuo­leen­tua, jos sil­lä aje­taan pää­a­si­as­sa taa­ja­ma- ja kau­pun­ki­a­joa.

Hyb­ri­di­au­toil­ta odo­te­taan enem­män kuin nii­den polt­to­moot­to­ri­käyt­töi­sil­tä si­sar­mal­leil­ta. Tämä nä­kyy myös kol­man­nen su­ku­pol­ven Ya­ri­sin fa­ce­lif­tis­sä: ää­nie­ris­tyk­seen ja alus­taan teh­dyt uu­dis­tuk­sen kos­ke­vat vain Hyb­ri­diä. Tut­ki­mus­ten mu­kaan hyb­ri­dil­lä aje­taan säh­köl­lä kes­ki­mää­rin 55 pro­sent­tia ajas­ta ja 37 pro­sent­tia mat­kas­ta, jo­ten ää­nie­ris­tyk­sen pi­tää ol­la kun­nos­sa.

Toyota Yariksen ilmasuuttimet ja kosketusnäytön sivuilla olevat kytkimet ovat uudistuneet.

Toyota Yariksen ilmasuuttimet ja kosketusnäytön sivuilla olevat kytkimet ovat uudistuneet.

Pekka Virtanen

Ya­ris Hyb­ri­dis­sä on­kin py­rit­ty vai­men­ta­maan eri­tyi­ses­ti kiih­dy­tys­ten ai­kais­ta me­lua. Uu­dis­tuk­sia on teh­ty 1,5-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin kiin­nik­kei­siin, alus­ta­ra­ken­tei­siin ja ve­to­ak­se­lei­hin. Hyb­ri­din ajo-omi­nai­suuk­sien ja oh­jat­ta­vuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si is­kun­vai­men­ti­mia ja säh­köis­tä oh­jaus­te­hos­tin­ta on hie­no­sää­det­ty.

Ko­ea­jo­len­kil­lä 100-he­vos­voi­mai­nen Ya­ris Hyb­ri­di kul­ki siis­tis­ti ja var­sin vä­hää­ä­ni­ses­ti, jo­ten au­toon teh­ty­jen uu­dis­tus­ten po­si­tii­vi­sia vai­ku­tuk­sia ei ole syy­tä ky­see­na­lais­taa.

At­kin­son ja Ot­to

Rans­kas­sa val­mis­tet­ta­van Ya­ri­sin hin­nat al­ka­vat 15 358 eu­ros­ta. Pe­rus­mal­lis­sa ole­va 69-he­vos­vo­mai­nen 3-sy­lin­te­ri­nen riit­tää mai­ni­os­ti pie­neen au­toon, mut­ta lit­rai­sen mal­lin suo­sio jää Suo­mes­sa vä­häi­sek­si. Osal­taan asi­aa vai­kut­taa se, et­tä lit­rai­ses­ta on tar­jol­la vain yk­si Life-pe­rus­va­rus­tel­tu mal­li.

Fa­ce­lif­tin suu­rin uu­dis­tus on 1,33-lit­rai­sen moot­to­rin kor­vaa­mi­nen 1,5-lit­rai­sel­la. To­yo­tan täy­sin uu­si ben­sa­ko­ne on tois­tai­sek­si Ya­ri­sin yk­si­noi­keus. Ya­ris Hyb­ri­dis­sä ole­va 1,5-lit­rai­nen ben­sa­moot­to­ri on säi­ly­nyt en­ti­se­nä, eli se ei ole uu­tuus­moot­to­ri.

Toyota Yariksen etuilme ja valot ovat uudet, mutta led-huo-miovalonauhat kuuluvat vain kahteen ylimpään varustetasoin.

Toyota Yariksen etuilme ja valot ovat uudet, mutta led-huo-miovalonauhat kuuluvat vain kahteen ylimpään varustetasoin.

Pekka Virtanen

Puo­las­sa val­mis­tet­ta­vas­sa va­paas­ti­hen­kit­tä­väs­sä 4-sy­lin­te­ri­ses­sä on rat­kai­su­ja, joil­la vas­ta­taan uu­dis­tu­viin ku­lu­tus- ja pa­ko­kaa­su­mit­tauk­siin. Uu­des­sa moot­to­ris­sa on VVT-iE-jär­jes­tel­mä (Va­ri­ab­le Val­ve Ti­ming – in­tel­li­gent Elect­ric Mo­tor), joka mah­dol­lis­taa moot­to­rin toi­mi­mi­sen sekä Ot­to- et­tä At­kin­son-työ­kier­roil­la, ja pa­ko­sar­jan nes­te­jääh­dy­tys.

Te­hoa on tul­lut li­sää 11 he­vos­voi­maa (nyt 110 hv). Pääs­töt ja nor­mi­ku­lu­tuk­set ovat las­ke­neet myy­vim­mäl­lä Ac­ti­ve-va­rus­te­ta­sol­la ma­nu­aa­lil­la 5 g/km/0,1 lit­raa (nyt 109 g/km, 4,8 l/100 km) ja CVT-au­to­maa­til­la sel­väs­ti enem­män eli 9 g/km/0,4 lit­raa (nyt 105 g/km, 4,7 l/100 km). Nyt au­to­maat­ti on ai­na­kin nor­mi­mit­taus­ten mu­kaan ma­nu­aa­li­vaih­teis­ta ta­lou­del­li­sem­pi.

Herk­kä­toi­mi­nen ka­ve­ri

Ar­ki­käy­tös­sä te­hoa mer­kit­tä­väm­pää on, et­tä vään­tö­mo­ment­ti on kas­va­nut 125:stä 136 new­ton­met­riin. Vään­tö­hui­pun nou­se­mi­nen 4 000:stä 4 400 r/min ei hait­taa, sil­lä uu­tuus­moot­to­ri vään­tää hie­nos­ti jo al­le 2 000 mi­nuut­ti­kier­rok­ses­ta al­ka­en.

Kyt­ki­men ja kaa­su­pol­ki­men käyt­tö vaa­tii to­tut­te­lua, sil­lä kaa­su kie­kai­see tur­haan her­käs­ti liik­keel­le­läh­döis­sä, mikä li­sää hiu­kan sekä ku­lu­tus­ta et­tä ää­ni­saas­tet­ta. Ta­lou­del­li­sen ”kau­pun­ki­au­ton” luon­tee­seen kuu­lui­si moot­to­rin sam­mu­tu­sau­to­ma­tiik­ka, mut­ta se ei kuu­lu Suo­mi-va­rus­te­luun.

Pir­teä Ya­ris on kai­kin puo­lin help­po ja näp­pä­rä ajet­ta­va. Oh­jaus ei ole maan­tiel­lä ai­van kym­pin ar­voi­nen, mut­ta kau­pun­ki­a­jos­sa se on ke­vey­des­tä huo­li­mat­ta riit­tä­vän tark­ka ja tun­no­kas. Myös­kään 6-por­tai­sen ma­nu­aa­li­laa­ti­kon käy­tös­sä tai jou­si­tus­mu­ka­vuu­des­sa ei ole moit­ti­mis­ta.

Ya­ris-mal­lis­toon tu­lee en­si vuon­na erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­nen GRMN-eri­kois­mal­li, jon­ka esi­ku­va­na on Ya­ris WRC. GRMN, jon­ka me­kaa­ni­ses­ti ah­de­tun 1,8-lit­rai­sen moot­to­rin teho on yli 210 he­vos­voi­maa, tu­lee ole­maan ai­nut­laa­tui­nen vaih­to­eh­to luo­kas­saan. GRMN tu­lee myyn­tiin myös Suo­mes­sa – mut­ta vain no­peim­mil­le, ku­ten maa­han­tuo­ja asi­an il­mai­see mo­ni­mer­ki­tyk­si­ses­ti.

Toyota Yariksen istuimet ja etutilat ovat hyvät. Korkeampiin varustetasoihin kuuluva kuljettajan istuimen kyynärnoja on liian ylhäällä.

Toyota Yariksen istuimet ja etutilat ovat hyvät. Korkeampiin varustetasoihin kuuluva kuljettajan istuimen kyynärnoja on liian ylhäällä.

Pekka Virtanen

Tur­vaa va­ki­o­na

Pie­nem­mät pääs­töt pie­nen­tä­vät au­to­ve­roa, ja pa­ran­tu­nees­ta tur­va­va­rus­te­lus­ta huo­li­mat­ta 1,5-lit­rai­set ovat vain hiu­kan kal­liim­pia kuin van­hat 1,33-lit­rai­set. Life-, Ac­ti­ve-, Style- ja Pre­mium-va­rus­te­ta­so­jen li­säk­si tar­jol­la on al­ku­vai­hees­sa myös Ac­ti­ven ylä­puo­lel­le si­joit­tu­via Launch Edi­ti­on -mal­le­ja. Ac­ti­ve tu­lee ole­maan sel­väs­ti myy­dyin va­rus­te­ta­so.

Sil­loin au­tos­sa on muun mu­as­sa 7-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, To­yo­ta Touch -me­di­a­kes­kus (mut­ta ei na­vi­gaat­to­ria), pe­ruu­tus­ka­me­ra, mit­ta­ris­ton in­fo­näyt­tö, va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja 2-asen­toi­nen ta­va­ra­ti­lan poh­ja.

Kai­kis­sa mal­li­ver­si­ois­sa on nyt va­ki­o­na To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­val­li­suus­va­rus­teet eli au­to­maat­ti­sel­la hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­nol­la va­rus­tet­tu tör­mäyk­siä en­na­koi­va Pre-Col­li­si­on-jär­jes­tel­mä, ää­nel­lä ja mit­ta­ris­toon tu­le­val­la ku­val­la va­roit­ta­va kais­ta­vah­ti sekä au­to­maat­ti­ses­ti lähi- ja kau­ko­va­lo­jen vä­lil­lä vaih­ta­va jär­jes­tel­mä. Life-ta­soa lu­kuun ot­ta­mat­ta Ya­ris tun­nis­taa myös lii­ken­ne­merk­ke­jä.

Kun tavaratilan pohjalevy on yläasen-nossa, laajennus on tasapohjainen.

Kun tavaratilan pohjalevy on yläasen-nossa, laajennus on tasapohjainen.

Pekka Virtanen

Hy­vät ta­ka­ti­lat

Ul­koi­set uu­dis­tuk­set ovat mal­til­li­sia. Etu­pus­ku­ria, mas­kia ja va­lo­ja on vii­lat­tu sel­väs­ti vä­hem­män kuin ta­ka­pää­tä, mis­sä ta­ka­va­lot ulot­tu­vat nyt myös ta­ka­luu­kun puo­lel­le. Ya­ri­sin saa myös 2-vä­ri­se­nä, ja sil­loin si­säl­lä on mit­ta­ris­tos­sa, ovis­sa ja is­tui­mis­sa ul­ko­vä­rin mu­kai­sia yk­si­tyis­koh­tia. Crome-li­sä­va­rus­te­pa­ket­tiin kuu­luu kro­mi­lis­tat ta­ka­pus­ku­rin ja ovien ala­reu­nois­sa sekä etuo­vien alu­mii­ni­set kyn­nys­lis­tat.

Si­sä­ti­lat näyt­tä­vät py­sy­neen en­ti­sel­lään, mut­ta hal­lin­ta­lait­tei­siin ja nii­den käy­tet­tä­vyy­teen on teh­ty pa­ran­nuk­sia. Ko­je­lau­dan ra­ken­ne on en­ti­nen, mut­ta sen päis­sä ole­vis­sa il­ma­suut­ti­mis­sa on pot­ku­ri­mai­set ri­ti­lät. Mit­ta­ris­to on täy­sin uu­si, ja sen kes­kel­lä on nyt ison no­peus­mit­ta­rin si­jas­ta 4,2 tuu­man TFT-vä­ri­näyt­tö, jol­le saa muun mu­as­sa ajo­tie­to­ko­neen tie­toa ja na­vi­gaat­to­rin opas­tei­ta. 7-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön si­vuis­sa ole­vat mus­tat pai­no­na­pit on kor­vat­tu kro­mi­sil­la ko­ho­kyt­ki­mil­lä.

Toyota Yariksen takatiloissa on mukavasti jalkatilaa ja hyvät olosuhteet kahdelle aikuiselle.

Toyota Yariksen takatiloissa on mukavasti jalkatilaa ja hyvät olosuhteet kahdelle aikuiselle.

Pekka Virtanen

Näyt­tö on hiu­kan etääl­lä kul­jet­ta­jas­ta au­ton kes­ki­lin­jan oi­ke­al­la puo­lel­la. Vä­li­mat­kaa suu­rem­pi hait­ta syn­tyy sii­tä, et­tä näyt­tö hei­jas­te­lee päi­vän­va­los­sa ikä­väs­ti – on­gel­ma pie­ne­ni­si, jos näyt­töä kään­net­täi­siin hiu­kan kul­jet­ta­jan suun­taan. Ko­je­lau­dan etuo­sas­sa ole­vat il­ma­suut­ti­met hei­jas­tu­vat puo­les­taan tuu­li­la­sil­le.

Tou­ko­kuus­sa Suo­mes­sa esi­tel­tä­vä Ya­ris on ti­la­va pik­ku­au­to. Etuis­tui­mis­sa on hy­vin si­vut­tais­tu­kea, mut­ta kor­ke­an pään­tu­en soi­si sää­ty­vän myös pi­tuus­suun­nas­sa. Pen­kin ja ra­tin sää­döt mah­dol­lis­ta­va hy­vän ajo­a­sen­non. Nä­ky­vyys on hyvä, ja yk­si 2-var­si­nen pyy­hin kat­taa hy­vin koko tuu­li­la­sin.

Pie­nes­sä au­tos­sa on ma­ta­la ta­ka­o­vi­auk­ko mut­ta hy­vät ta­ka­ti­lat. Ken­gät mah­tu­vat etuis­tui­men al­le, pol­vi­ti­laa on riit­tä­väs­ti, ja pään­ti­la­kin riit­tää yli 180-sent­ti­sel­le. Kun ta­va­ra­ti­lan poh­ja on ylä­a­sen­nos­sa, laa­jen­net­tu kont­ti on ta­sa­poh­jai­nen.

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Käy­tet­tä­vyys Kaik­ki toi­mii miel­lyt­tä­vän hel­pos­ti ja ke­vy­es­ti.

Är­syt­tää: Mo­ni­toi­mi­näyt­tö Si­vul­ta tu­le­vat hei­jas­tuk­set hei­ken­tä­vät kos­ke­tus­näy­tön lu­et­ta­vuut­ta.

Yl­lät­tää: Ta­ka­ti­lat Pie­nes­sä au­tos­sa on rei­lus­ti pol­vi­ti­laa, ja jopa pään­ti­la riit­tää.

Yh­teen­ve­to: Ya­ris on pik­ku­au­tok­si yl­lät­tä­vän suo­sit­tu – mut­ta suo­si­ol­le löy­tyy sel­vä pe­rus­te: ko­ko­nai­suus on on­nis­tu­nut. Ajet­ta­vuus on mal­lis­saan, va­rus­te­lu riit­tä­vä, ti­lat au­ton koko huo­mi­oi­den rei­lut…

Täh­det: 4

To­yo­ta Ya­ris 1.5  Dual VVT-i Ac­ti­ve

Moot­to­ri: R4, 1496 cm3,  82 kW (110 hv)/6000 r/min, 136 Nm/4400 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 11,0 s, huip­pu­no­peus 175 km/h

Ku­lu­tus: 4,8 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 109 g/km

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 3945, l. 1695, k. 1510 mm, ak­se­li­vä­li 2510 mm, oma­mas­sa 1040–1125 kg, ta­va­ra­ti­la 286 l,  tank­ki 42 l

Hin­ta: 17 251 eu­roa

Pek­ka Vir­ta­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda

Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä

Auto Bild.Uutiset
Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda Octavia käy kaupaksi

Skoda

Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä

Auto Bild.Uutiset
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Smart

Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosik­ki­a­se­tukset yhden painikkeen taakse

Auto Bild.Uutiset
Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Päivitykset parantavat ja optimoivat autojen käyttömukavuutta varmistaen, että Smart tarjoaa aina käyttäjälleen mahdollisimman nautittavan ajokokemuksen.

Smart

Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosik­ki­a­se­tukset yhden painikkeen taakse

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 hatchback

Kia EV4 hatchback

Kia

Uusi Kia EV4 – ensimmäiset kuvat julkistettu

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 hatchback

Kia EV4 hatchback

Kia

Uusi Kia EV4 – ensimmäiset kuvat julkistettu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU