Mercedes-Benzin mukaan uudistunut S-sarja määrittelee uudelleen automaailman standardit esimerkiksi ajamisessa ja matkustusmukavuudessa.

Mercedes-Benzin mukaan uudistunut S-sarja määrittelee uudelleen automaailman standardit esimerkiksi ajamisessa ja matkustusmukavuudessa.

Pekka Virtanen

Ykkösluokan tekniikkaa koeajossa - 5 tähden veroinen Mercedes-Benzin S-sarja

Yksi maailman parhaista autoista on saanut uudet 6-sylinteriset rivimoottorit ja ajattelevan vakio­no­peu­den­sää­timen – ja menettänyt perinteisen Mercedes-viiksen. 

Auto Bild.Koeajot

Mer­ce­des-Ben­zin lip­pu­lai­va­mal­li oli myös vuon­na 2016 maa­il­man eni­ten myy­ty luk­sus­mal­li. Vuo­des­ta 2013 läh­tien S-sar­ja­lai­sia on myy­ty yli 300 000 kap­pa­let­ta. Vii­me vuo­den ai­ka­na myy­dyis­tä S-sar­jan au­tois­ta use­am­pi kuin joka kym­me­nes oli mal­lil­taan Mer­ce­des-Ma­y­bach, jon­ka tär­keim­mät mark­ki­na-alu­eet ovat Kii­na, Ve­nä­jä ja Ko­rea.

Mer­ce­des-Ben­zin mu­kaan uu­dis­tu­nut S-sar­ja mää­rit­te­lee uu­del­leen au­to­maa­il­man stan­dar­dit aja­mi­ses­sa, mat­kus­tus­mu­ka­vuu­des­sa ja ylel­li­syy­des­sä sekä voi­man­läh­teis­sä, au­toi­lun eko­lo­gi­ses­sa kes­tä­vyy­des­sä ja au­to­no­mi­ses­sa aja­mi­ses­sa.

Jos ta­lou­del­li­set rah­keet sal­li­vat, näi­den väit­tä­mien oi­keel­li­suut­ta voi käy­dä jo nyt ar­vi­oi­mas­sa Mer­ce­des-liik­keis­sä, sil­lä osa vuon­na 2013 en­sie­si­tel­lyn nyky-Äs­sän fa­ce­lif­ta­tuis­ta mal­leis­ta saa­pui Suo­meen elo­kuus­sa. Se­da­nin saa ly­hy­e­nä (512,5 cm) ja pit­kä­nä (525,5 cm), ja tar­jol­la on myös coupé, cab­ri­o­let ja Mer­ce­des-Ma­y­bach (546,2 cm).

Äly­käs­tä no­peut­ta

Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­jan tek­niik­ka­pai­not­tei­sen fa­ce­lif­tin huo­maa eh­kä hel­poi­ten niin­kin yl­lät­tä­väs­tä pai­kas­ta kuin oh­jaus­pyö­räs­tä. Mer­ce­des-Ben­zil­le omi­nai­nen, mie­li­pi­tei­tä ja­ka­va pyyh­ki­mien käyt­tö­viik­si on edel­leen­kin oh­jaus­pyl­vään va­sem­mal­la puo­lal­la, mut­ta sen al­la ai­em­min ol­lut va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men käyt­tö­viik­si on siir­ty­nyt Äs­säs­sä his­to­ri­aan.

Säh­kö­toi­mi­ses­ti sää­ty­vä uu­si rat­ti is­tuu hy­vin kä­teen. Mo­lem­mis­sa vaa­ka­puo­li­sis­sa on ”so­pi­vas­ti” sää­ti­miä, joi­den lo­giik­ka on koh­dal­laan. Va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä käy­te­tään luon­te­vas­ti va­sem­man kä­den peu­ka­lol­la, ja sää­det­ty ajo­no­peus hei­jas­te­taan sel­ke­äl­le tuu­li­la­si­näy­töl­le. Mo­lem­mis­sa puo­lis­sa on touch­pad-kos­ke­tus­pai­ni­ke, joka tot­te­lee myös pyyh­käi­sy­liik­kei­tä.

Kuljettajan edessä on uusi ratti ja kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Automaattivaihteiston käyttöviiksi on ohjauspylväässä.

Kuljettajan edessä on uusi ratti ja kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Automaattivaihteiston käyttöviiksi on ohjauspylväässä.

Pekka Virtanen

Uut­ta käyt­tö­ta­paa­kin mer­kit­tä­väm­pi käy­tet­tä­vyyt­tä li­sää­vä uu­dis­tus on se, et­tä ak­tii­vi­sen va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men uu­si ke­hi­tys­ver­sio hyö­dyn­tää kart­ta- ja na­vi­goin­ti­tie­to­ja ai­em­paa mo­ni­puo­li­sem­min. Jär­jes­tel­mä hi­das­taa 
tie­tys­ti edel­lä me­ne­vän ajo­neu­von tah­dis­sa, mut­ta se hi­das­taa oi­ke­aop­pi­ses­ti – siis sa­mal­la ta­val­la, kuin mitä en­na­koi­va kul­jet­ta­ja te­ki­si – myös mut­kiin, lii­ken­neym­py­röi­hin ja T-ris­teyk­siin.

Väis­tä­mis­vel­vol­li­suut­ta edel­lyt­tä­vis­sä ti­lan­teis­sa se ei vie­lä huo­mi­oi ris­te­ä­vää lii­ken­net­tä, mut­ta kaar­re­a­jo hoi­tuu erit­täin miel­lyt­tä­väs­ti – mut­kis­sa ei tule tun­net­ta, et­tä no­peut­ta pi­täi­si hil­li­tä jar­rut­ta­mal­la.

Kaikissa Mercedes-Benzin S-malleissa  on uusi etusäleikkö. Multibeam led -ajovalojen yhteydessä etuvaloumpioissa on kolme soihtumaista valoa. Pidemmän ja lyhyemmän korimallin myyntisuhde on Suomessa 60:40.

Kaikissa Mercedes-Benzin S-malleissa on uusi etusäleikkö. Multibeam led -ajovalojen yhteydessä etuvaloumpioissa on kolme soihtumaista valoa. Pidemmän ja lyhyemmän korimallin myyntisuhde on Suomessa 60:40.

Pekka Virtanen

Oh­jat­tua ajo­jump­paa

Uu­dis­tu­nut In­tel­li­gent Drive -jär­jes­tel­mä vie Äs­sää as­ke­leen lä­hem­mäs it­se­oh­jau­tu­vaa aja­mis­ta. Ak­tii­vi­nen oh­jau­sa­vus­tin pi­tää au­ton mel­ko luo­tet­ta­vas­ti – mut­ta ei vie­lä vir­heet­tö­mäs­ti – omal­la kais­tal­la, ja no­peus­ra­joi­tuk­set tun­nis­ta­va uu­dis­tu­nut va­ki­o­no­peu­den­sää­din pi­tää no­peu­den ra­joi­tus­ten ja ajo­ti­lan­tei­den mu­kai­se­na.

Kä­det voi pi­tää ly­hyi­tä ai­ko­ja ir­ti ra­tis­ta, ja ote­pyyn­nön voi kui­ta­ta hel­pos­ti pyyh­käi­se­mäl­lä sor­mel­la ra­tin kos­ke­tus­pai­ni­ket­ta. Äs­sän eri toi­min­to­ja voi­daan en­si ker­taa oh­ja­ta ja muut­taa lin­gu­at­ro­nic-pu­he­oh­jauk­sel­la. Ää­ni­ko­men­to­ja voi­daan käyt­tää esi­mer­kik­si il­mas­toin­nin, is­tuin­läm­mi­tyk­sen/-tuu­le­tuk­sen, si­sä­va­lais­tuk­sen, is­tuin­ten hie­ron­ta­toi­min­to­jen ja tuu­li­la­si­näy­tön oh­jaa­mi­seen. Käy­tet­tä­vis­sä on jopa 450 eri­lais­ta ää­ni­ko­men­toa kie­li­ver­si­on ja au­ton va­rus­te­lun mu­kaan. 

Äs­sän tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mää voi­daan oh­ja­ta pu­he­oh­jauk­sen li­säk­si myös kes­ki­kon­so­lis­ta joko pe­rin­tei­ses­ti mo­ni­toi­mi­sää­ti­mel­lä tai touch­pad-kos­ke­tus­le­vyl­lä.

Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­ja­lai­set ovat mitä suu­rim­mas­sa mää­rin ta­ka­penk­ki­mat­kus­ta­jien au­to­ja, jo­ten syk­sys­tä al­ka­en tar­jol­le tu­lee uu­si ener­gi­zing-mu­ka­vuus­jär­jes­tel­mä, joka yh­dis­tää toi­siin­sa au­ton eri jär­jes­tel­mät (par­fy­moin­ti, is­tuin­ten läm­mi­tys, tuu­le­tus ja hie­ron­ta sekä va­lais­tus ja ää­nen­tois­to) ja mah­dol­lis­taa omien miel­ty­mys­ten ja tar­pei­den mu­kais­ten mu­ka­vuu­sa­se­tus­ten va­lit­se­mi­sen. Tar­jol­la on kuu­si 10-mi­nuut­tis­ta tee­ma­oh­jel­maa.

Luksusautossa on tyylikäs sisustus ja todella mainiot etutilat ja -istuimet.

Luksusautossa on tyylikäs sisustus ja todella mainiot etutilat ja -istuimet.

Pekka Virtanen

Vi­reys­ti­laa yl­lä­pi­tä­vän jär­jes­tel­män vie­lä ym­mär­tää, mut­ta se, et­tä laa­jen­ne­tun tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen an­si­os­ta au­ton si­säl­le voi­daan luo­da juu­ri ha­lut­tu tun­nel­ma pe­rä­ti 64 eri vä­ri­sä­vyl­lä, on mel­kois­ta yli­va­rus­ta­mis­ta. Nii­tä huo­mat­ta­vas­ti tär­ke­äm­piin va­rus­teu­u­tuuk­siin lu­keu­tu­vat jopa 650 met­riin va­lai­se­vat ult­ra ran­ge -kau­ko­va­lot

Ri­vi­ko­nei­den ai­kaan

Käy­tet­tä­vyy­den ja polt­to­ai­ne­ta­lou­den kan­nal­ta to­del­la suu­ret uu­tuu­det löy­ty­vät moot­to­ri­ti­las­ta. Äs­sän täy­sin uu­dis­tu­nee­seen moot­to­ri­va­li­koi­maan kuu­luu ta­lou­del­lis­ten 6-sy­lin­te­ris­ten die­sel- (2,9 lit­raa) ja ben­sii­ni­ri­vi­moot­to­rien (3,0 lit­raa) li­säk­si V8-kak­sois­tur­bo (4,0 lit­raa), jos­sa on sy­lin­te­rien le­puu­tus­toi­min­to. V6-moot­to­rit ovat siis his­to­ri­aa.

Ben­sii­ni­moot­to­ri­sis­sa S 450- (367 hv) ja S 500 -mal­leis­sa (435 hv) on 12 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­män rin­nal­la 48 V:n jär­jes­tel­mä, jo­hon vir­ran ge­ne­roi moot­to­rin ja vaih­teis­ton vä­lis­sä ole­va ISG:ksi ni­met­ty säh­kö­lai­te. ISG:ssä yh­dis­ty­vät käyn­nis­tys­moot­to­rin ja vaih­to­vir­ta­ge­ne­raat­to­rin toi­min­not, ja ge­ne­raat­to­ri voi an­taa polt­to­moot­to­ril­le ly­hy­tai­kai­ses­ti li­sää vään­töä (jopa 250 m) ja te­hoa (16 kW). Eri jär­jes­tel­mien säh­köis­tä­mi­nen ja ge­ne­raat­to­rin in­teg­roin­ti voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mään pois­taa apu­lait­tei­den hih­nat, mikä ly­hen­tää moot­to­ria, vä­hen­tää me­lua ja pa­ran­taa toi­min­ta­var­muut­ta. 

Mercedes-Benzin S-sarjan uudet led-takavalot on toteutettu kristallioptiikalla, ja kaikissa malleissa on uudelleenmuotoiltu takapuskurin alaosa.

Mercedes-Benzin S-sarjan uudet led-takavalot on toteutettu kristallioptiikalla, ja kaikissa malleissa on uudelleenmuotoiltu takapuskurin alaosa.

Pekka Virtanen

Ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa muun mu­as­sa rul­lauk­sen moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na ja en­na­koi­vas­ti ta­pah­tu­van moot­to­rin sam­mut­ta­mi­sen au­ton ol­les­sa py­säh­ty­mäs­sä. Säh­köi­nen li­sä­ah­din pois­taa tur­bo­vii­veen, ja säh­köi­sen komp­res­so­rin an­si­os­ta il­mas­toin­nin toi­min­ta on riip­pu­ma­ton moot­to­rin pyö­ri­mis­no­peu­des­ta.

ISG-mal­leis­sa ole­va eco-avus­tin an­taa ta­lou­del­li­sen aja­mi­sen vink­ke­jä opas­ta­mal­la kul­jet­ta­jaa en­na­koi­vaan kaa­su­pol­ki­men käyt­töön. Polt­to­ai­ne­ta­lou­den pa­ran­ta­mi­ses­sa hyö­dyn­ne­tään na­vi­goin­ti- ja lii­ken­ne­merk­ki­tie­to­ja sekä ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­mis­tä saa­tu­ja tie­to­ja.

Puh­taam­pi die­sel

Suo­men kan­nal­ta tär­keim­mis­sä 350 d- (286 hv) ja 400 d -die­sel­mal­leis­sa (340 hv) ole­va uu­si 6-sy­lin­te­ri­nen on puh­tain Daim­le­rin kos­kaan val­mis­ta­ma die­sel. Ben­sii­ni­moot­to­rin ää­net­tö­myy­del­lä ja to­del­la suu­rel­la nöy­ryy­del­lä toi­mi­vas­sa uu­tuus­die­se­lis­sä on kak­si pe­rät­täis­tä ah­din­ta, ja tyh­jä­käyn­nis­tä käyn­ti­no­peu­teen 2 400 r/min saak­ka käy­tös­sä on mak­si­mi­vään­tö­mo­ment­ti. Pa­ko­kaa­su­jen ta­kai­sin­kier­rä­tys ta­pah­tuu 3-vai­hei­ses­ti, ja EGR:n li­säk­si pa­ko­kaa­su­ja puh­dis­te­taan SRC-ure­a­ka­ta­ly­saat­to­ril­la.

V8-voi­maa edus­ta­vat S 560 (469 hv) ja Mer­ce­des-AMG S 63 (612 hv). Suo­mi-mal­leis­sa on myö­hem­min esi­tel­tä­vää V12-moot­to­ris­ta AMG S 65:tä (630 hv) lu­kuun ot­ta­mat­ta ai­na 4Ma­tic-ne­li­ve­to. Vaih­teis­to­na on siis­tis­ti toi­mi­va 9-por­tai­nen au­to­maat­ti.

Ajet­ta­va­na Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­ja­lai­nen on hin­tan­sa mu­kai­nen – siis luk­sus­ta­soa. Ja maa­il­man par­hai­siin lu­keu­tu­van au­ton ta­ka­pen­kil­lä viih­tyy pi­dem­mil­lä­kin mat­koil­la.

Mercedes-Benzin S-sarjan mallin takaluukku toimii sähköllä.

Mercedes-Benzin S-sarjan mallin takaluukku toimii sähköllä.

Pekka Virtanen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Her­ras­kai­suus. Luk­su­sau­to on vii­den täh­den ar­voi­nen, ar­vi­oi sitä kul­jet­ta­jan tai mat­kus­ta­jan nä­kö­vink­ke­lis­tä.

Är­syt­tää: Au­to­ve­ro­tus 32–92 000 eu­roa au­to­ve­roa on pal­jon, jos lom­pak­ko ei ole kun­nos­sa.

Yl­lät­tää: Va­ki­o­no­peu­den­sää­din. No­peu­den so­vit­ta­mi­nen ties­tön muo­toi­hin ja ris­teyk­siin on hie­no lis adap­tii­vi­seen va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­meen.

Yh­teen­ve­to: Hie­noa luk­sus­ta – sii­hen voi­si ki­teyt­tää tek­ni­sen fa­ce­lif­tin ko­ke­neen Mer­ce­dek­sen luk­sus­mal­lin niin ajet­ta­vuu­den, va­rus­te­lun kuin omi­nai­suuk­sien­kin osal­ta. On­ko Äs­sä maa­il­man pa­ras au­to? Ai­na­kin se lu­keu­tuu vah­voi­hin mes­ta­ri­kan­di­daat­tei­hin.

Täh­det: 5 täh­teä

Mer­ce­des-Benz S 400 d 4Ma­tic

Moot­to­ri: R6, tur­bo, 2925 cm³, 250 kW (340 hv)/3600–4400 r/min, 700 Nm/1200–3200 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 5,2 s, huip­pu­no­peus 250 km/h

Ku­lu­tus: 5,6 l/100 km, die­sel CO2-pääs­töt 147 g/km

Voi­man­siir­to: A9, ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 5125, l. 1899, k. 1493 mm, ak­se­li­vä­li 3035 mm, oma­mas­sa 2060 kg, ta­va­ra­ti­la 510 l, tank­ki 70 l

Hin­ta: 138 938 eu­roa

Pek­ka Vir­ta­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU