Mercedes-Benzin mukaan uudistunut S-sarja määrittelee uudelleen automaailman standardit esimerkiksi ajamisessa ja matkustusmukavuudessa.
Pekka Virtanen
Ykkösluokan tekniikkaa koeajossa - 5 tähden veroinen Mercedes-Benzin S-sarja
Yksi maailman parhaista autoista on saanut uudet 6-sylinteriset rivimoottorit ja ajattelevan vakionopeudensäätimen – ja menettänyt perinteisen Mercedes-viiksen.
Mercedes-Benzin lippulaivamalli oli myös vuonna 2016 maailman eniten myyty luksusmalli. Vuodesta 2013 lähtien S-sarjalaisia on myyty yli 300 000 kappaletta. Viime vuoden aikana myydyistä S-sarjan autoista useampi kuin joka kymmenes oli malliltaan Mercedes-Maybach, jonka tärkeimmät markkina-alueet ovat Kiina, Venäjä ja Korea.
Mercedes-Benzin mukaan uudistunut S-sarja määrittelee uudelleen automaailman standardit ajamisessa, matkustusmukavuudessa ja ylellisyydessä sekä voimanlähteissä, autoilun ekologisessa kestävyydessä ja autonomisessa ajamisessa.
Jos taloudelliset rahkeet sallivat, näiden väittämien oikeellisuutta voi käydä jo nyt arvioimassa Mercedes-liikkeissä, sillä osa vuonna 2013 ensiesitellyn nyky-Ässän faceliftatuista malleista saapui Suomeen elokuussa. Sedanin saa lyhyenä (512,5 cm) ja pitkänä (525,5 cm), ja tarjolla on myös coupé, cabriolet ja Mercedes-Maybach (546,2 cm).
Älykästä nopeutta
Mercedes-Benzin S-sarjan tekniikkapainotteisen faceliftin huomaa ehkä helpoiten niinkin yllättävästä paikasta kuin ohjauspyörästä. Mercedes-Benzille ominainen, mielipiteitä jakava pyyhkimien käyttöviiksi on edelleenkin ohjauspylvään vasemmalla puolalla, mutta sen alla aiemmin ollut vakionopeudensäätimen käyttöviiksi on siirtynyt Ässässä historiaan.
Sähkötoimisesti säätyvä uusi ratti istuu hyvin käteen. Molemmissa vaakapuolisissa on ”sopivasti” säätimiä, joiden logiikka on kohdallaan. Vakionopeudensäädintä käytetään luontevasti vasemman käden peukalolla, ja säädetty ajonopeus heijastetaan selkeälle tuulilasinäytölle. Molemmissa puolissa on touchpad-kosketuspainike, joka tottelee myös pyyhkäisyliikkeitä.
Kuljettajan edessä on uusi ratti ja kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Automaattivaihteiston käyttöviiksi on ohjauspylväässä.
Pekka Virtanen
Uutta käyttötapaakin merkittävämpi käytettävyyttä lisäävä uudistus on se, että aktiivisen vakionopeudensäätimen uusi kehitysversio hyödyntää kartta- ja navigointitietoja aiempaa monipuolisemmin. Järjestelmä hidastaa
tietysti edellä menevän ajoneuvon tahdissa, mutta se hidastaa oikeaoppisesti – siis samalla tavalla, kuin mitä ennakoiva kuljettaja tekisi – myös mutkiin, liikenneympyröihin ja T-risteyksiin.
Väistämisvelvollisuutta edellyttävissä tilanteissa se ei vielä huomioi risteävää liikennettä, mutta kaarreajo hoituu erittäin miellyttävästi – mutkissa ei tule tunnetta, että nopeutta pitäisi hillitä jarruttamalla.
Kaikissa Mercedes-Benzin S-malleissa on uusi etusäleikkö. Multibeam led -ajovalojen yhteydessä etuvaloumpioissa on kolme soihtumaista valoa. Pidemmän ja lyhyemmän korimallin myyntisuhde on Suomessa 60:40.
Pekka Virtanen
Ohjattua ajojumppaa
Uudistunut Intelligent Drive -järjestelmä vie Ässää askeleen lähemmäs itseohjautuvaa ajamista. Aktiivinen ohjausavustin pitää auton melko luotettavasti – mutta ei vielä virheettömästi – omalla kaistalla, ja nopeusrajoitukset tunnistava uudistunut vakionopeudensäädin pitää nopeuden rajoitusten ja ajotilanteiden mukaisena.
Kädet voi pitää lyhyitä aikoja irti ratista, ja otepyynnön voi kuitata helposti pyyhkäisemällä sormella ratin kosketuspainiketta. Ässän eri toimintoja voidaan ensi kertaa ohjata ja muuttaa linguatronic-puheohjauksella. Äänikomentoja voidaan käyttää esimerkiksi ilmastoinnin, istuinlämmityksen/-tuuletuksen, sisävalaistuksen, istuinten hierontatoimintojen ja tuulilasinäytön ohjaamiseen. Käytettävissä on jopa 450 erilaista äänikomentoa kieliversion ja auton varustelun mukaan.
Ässän tietoviihdejärjestelmää voidaan ohjata puheohjauksen lisäksi myös keskikonsolista joko perinteisesti monitoimisäätimellä tai touchpad-kosketuslevyllä.
Mercedes-Benzin S-sarjalaiset ovat mitä suurimmassa määrin takapenkkimatkustajien autoja, joten syksystä alkaen tarjolle tulee uusi energizing-mukavuusjärjestelmä, joka yhdistää toisiinsa auton eri järjestelmät (parfymointi, istuinten lämmitys, tuuletus ja hieronta sekä valaistus ja äänentoisto) ja mahdollistaa omien mieltymysten ja tarpeiden mukaisten mukavuusasetusten valitsemisen. Tarjolla on kuusi 10-minuuttista teemaohjelmaa.
Luksusautossa on tyylikäs sisustus ja todella mainiot etutilat ja -istuimet.
Pekka Virtanen
Vireystilaa ylläpitävän järjestelmän vielä ymmärtää, mutta se, että laajennetun tunnelmavalaistuksen ansiosta auton sisälle voidaan luoda juuri haluttu tunnelma peräti 64 eri värisävyllä, on melkoista ylivarustamista. Niitä huomattavasti tärkeämpiin varusteuutuuksiin lukeutuvat jopa 650 metriin valaisevat ultra range -kaukovalot
Rivikoneiden aikaan
Käytettävyyden ja polttoainetalouden kannalta todella suuret uutuudet löytyvät moottoritilasta. Ässän täysin uudistuneeseen moottorivalikoimaan kuuluu taloudellisten 6-sylinteristen diesel- (2,9 litraa) ja bensiinirivimoottorien (3,0 litraa) lisäksi V8-kaksoisturbo (4,0 litraa), jossa on sylinterien lepuutustoiminto. V6-moottorit ovat siis historiaa.
Bensiinimoottorisissa S 450- (367 hv) ja S 500 -malleissa (435 hv) on 12 voltin sähköjärjestelmän rinnalla 48 V:n järjestelmä, johon virran generoi moottorin ja vaihteiston välissä oleva ISG:ksi nimetty sähkölaite. ISG:ssä yhdistyvät käynnistysmoottorin ja vaihtovirtageneraattorin toiminnot, ja generaattori voi antaa polttomoottorille lyhytaikaisesti lisää vääntöä (jopa 250 m) ja tehoa (16 kW). Eri järjestelmien sähköistäminen ja generaattorin integrointi voimansiirtojärjestelmään poistaa apulaitteiden hihnat, mikä lyhentää moottoria, vähentää melua ja parantaa toimintavarmuutta.
Mercedes-Benzin S-sarjan uudet led-takavalot on toteutettu kristallioptiikalla, ja kaikissa malleissa on uudelleenmuotoiltu takapuskurin alaosa.
Pekka Virtanen
Kevythybridijärjestelmä mahdollistaa muun muassa rullauksen moottori sammutettuna ja ennakoivasti tapahtuvan moottorin sammuttamisen auton ollessa pysähtymässä. Sähköinen lisäahdin poistaa turboviiveen, ja sähköisen kompressorin ansiosta ilmastoinnin toiminta on riippumaton moottorin pyörimisnopeudesta.
ISG-malleissa oleva eco-avustin antaa taloudellisen ajamisen vinkkejä opastamalla kuljettajaa ennakoivaan kaasupolkimen käyttöön. Polttoainetalouden parantamisessa hyödynnetään navigointi- ja liikennemerkkitietoja sekä ajoavustinjärjestelmistä saatuja tietoja.
Puhtaampi diesel
Suomen kannalta tärkeimmissä 350 d- (286 hv) ja 400 d -dieselmalleissa (340 hv) oleva uusi 6-sylinterinen on puhtain Daimlerin koskaan valmistama diesel. Bensiinimoottorin äänettömyydellä ja todella suurella nöyryydellä toimivassa uutuusdieselissä on kaksi perättäistä ahdinta, ja tyhjäkäynnistä käyntinopeuteen 2 400 r/min saakka käytössä on maksimivääntömomentti. Pakokaasujen takaisinkierrätys tapahtuu 3-vaiheisesti, ja EGR:n lisäksi pakokaasuja puhdistetaan SRC-ureakatalysaattorilla.
V8-voimaa edustavat S 560 (469 hv) ja Mercedes-AMG S 63 (612 hv). Suomi-malleissa on myöhemmin esiteltävää V12-moottorista AMG S 65:tä (630 hv) lukuun ottamatta aina 4Matic-neliveto. Vaihteistona on siististi toimiva 9-portainen automaatti.
Ajettavana Mercedes-Benzin S-sarjalainen on hintansa mukainen – siis luksustasoa. Ja maailman parhaisiin lukeutuvan auton takapenkillä viihtyy pidemmilläkin matkoilla.
Mercedes-Benzin S-sarjan mallin takaluukku toimii sähköllä.
Pekka Virtanen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Herraskaisuus. Luksusauto on viiden tähden arvoinen, arvioi sitä kuljettajan tai matkustajan näkövinkkelistä.
Ärsyttää: Autoverotus 32–92 000 euroa autoveroa on paljon, jos lompakko ei ole kunnossa.
Yllättää: Vakionopeudensäädin. Nopeuden sovittaminen tiestön muotoihin ja risteyksiin on hieno lis adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen.
Yhteenveto: Hienoa luksusta – siihen voisi kiteyttää teknisen faceliftin kokeneen Mercedeksen luksusmallin niin ajettavuuden, varustelun kuin ominaisuuksienkin osalta. Onko Ässä maailman paras auto? Ainakin se lukeutuu vahvoihin mestarikandidaatteihin.
Tähdet: 5 tähteä
Mercedes-Benz S 400 d 4Matic
Moottori: R6, turbo, 2925 cm³, 250 kW (340 hv)/3600–4400 r/min, 700 Nm/1200–3200 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus: 5,6 l/100 km, diesel CO2-päästöt 147 g/km
Voimansiirto: A9, neliveto
Mitat: p. 5125, l. 1899, k. 1493 mm, akseliväli 3035 mm, omamassa 2060 kg, tavaratila 510 l, tankki 70 l
Hinta: 138 938 euroa
Pekka Virtanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Epikoret valkoisina
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI