Mercedes-Benzin mukaan uudistunut S-sarja määrittelee uudelleen automaailman standardit esimerkiksi ajamisessa ja matkustusmukavuudessa.

Mercedes-Benzin mukaan uudistunut S-sarja määrittelee uudelleen automaailman standardit esimerkiksi ajamisessa ja matkustusmukavuudessa.

Pekka Virtanen

Ykkösluokan tekniikkaa koeajossa - 5 tähden veroinen Mercedes-Benzin S-sarja

Yksi maailman parhaista autoista on saanut uudet 6-sylinteriset rivimoottorit ja ajattelevan vakio­no­peu­den­sää­timen – ja menettänyt perinteisen Mercedes-viiksen. 

Auto Bild.Koeajot

Mer­ce­des-Ben­zin lip­pu­lai­va­mal­li oli myös vuon­na 2016 maa­il­man eni­ten myy­ty luk­sus­mal­li. Vuo­des­ta 2013 läh­tien S-sar­ja­lai­sia on myy­ty yli 300 000 kap­pa­let­ta. Vii­me vuo­den ai­ka­na myy­dyis­tä S-sar­jan au­tois­ta use­am­pi kuin joka kym­me­nes oli mal­lil­taan Mer­ce­des-Ma­y­bach, jon­ka tär­keim­mät mark­ki­na-alu­eet ovat Kii­na, Ve­nä­jä ja Ko­rea.

Mer­ce­des-Ben­zin mu­kaan uu­dis­tu­nut S-sar­ja mää­rit­te­lee uu­del­leen au­to­maa­il­man stan­dar­dit aja­mi­ses­sa, mat­kus­tus­mu­ka­vuu­des­sa ja ylel­li­syy­des­sä sekä voi­man­läh­teis­sä, au­toi­lun eko­lo­gi­ses­sa kes­tä­vyy­des­sä ja au­to­no­mi­ses­sa aja­mi­ses­sa.

Jos ta­lou­del­li­set rah­keet sal­li­vat, näi­den väit­tä­mien oi­keel­li­suut­ta voi käy­dä jo nyt ar­vi­oi­mas­sa Mer­ce­des-liik­keis­sä, sil­lä osa vuon­na 2013 en­sie­si­tel­lyn nyky-Äs­sän fa­ce­lif­ta­tuis­ta mal­leis­ta saa­pui Suo­meen elo­kuus­sa. Se­da­nin saa ly­hy­e­nä (512,5 cm) ja pit­kä­nä (525,5 cm), ja tar­jol­la on myös coupé, cab­ri­o­let ja Mer­ce­des-Ma­y­bach (546,2 cm).

Äly­käs­tä no­peut­ta

Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­jan tek­niik­ka­pai­not­tei­sen fa­ce­lif­tin huo­maa eh­kä hel­poi­ten niin­kin yl­lät­tä­väs­tä pai­kas­ta kuin oh­jaus­pyö­räs­tä. Mer­ce­des-Ben­zil­le omi­nai­nen, mie­li­pi­tei­tä ja­ka­va pyyh­ki­mien käyt­tö­viik­si on edel­leen­kin oh­jaus­pyl­vään va­sem­mal­la puo­lal­la, mut­ta sen al­la ai­em­min ol­lut va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men käyt­tö­viik­si on siir­ty­nyt Äs­säs­sä his­to­ri­aan.

Säh­kö­toi­mi­ses­ti sää­ty­vä uu­si rat­ti is­tuu hy­vin kä­teen. Mo­lem­mis­sa vaa­ka­puo­li­sis­sa on ”so­pi­vas­ti” sää­ti­miä, joi­den lo­giik­ka on koh­dal­laan. Va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä käy­te­tään luon­te­vas­ti va­sem­man kä­den peu­ka­lol­la, ja sää­det­ty ajo­no­peus hei­jas­te­taan sel­ke­äl­le tuu­li­la­si­näy­töl­le. Mo­lem­mis­sa puo­lis­sa on touch­pad-kos­ke­tus­pai­ni­ke, joka tot­te­lee myös pyyh­käi­sy­liik­kei­tä.

Kuljettajan edessä on uusi ratti ja kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Automaattivaihteiston käyttöviiksi on ohjauspylväässä.

Kuljettajan edessä on uusi ratti ja kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Automaattivaihteiston käyttöviiksi on ohjauspylväässä.

Pekka Virtanen

Uut­ta käyt­tö­ta­paa­kin mer­kit­tä­väm­pi käy­tet­tä­vyyt­tä li­sää­vä uu­dis­tus on se, et­tä ak­tii­vi­sen va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men uu­si ke­hi­tys­ver­sio hyö­dyn­tää kart­ta- ja na­vi­goin­ti­tie­to­ja ai­em­paa mo­ni­puo­li­sem­min. Jär­jes­tel­mä hi­das­taa 
tie­tys­ti edel­lä me­ne­vän ajo­neu­von tah­dis­sa, mut­ta se hi­das­taa oi­ke­aop­pi­ses­ti – siis sa­mal­la ta­val­la, kuin mitä en­na­koi­va kul­jet­ta­ja te­ki­si – myös mut­kiin, lii­ken­neym­py­röi­hin ja T-ris­teyk­siin.

Väis­tä­mis­vel­vol­li­suut­ta edel­lyt­tä­vis­sä ti­lan­teis­sa se ei vie­lä huo­mi­oi ris­te­ä­vää lii­ken­net­tä, mut­ta kaar­re­a­jo hoi­tuu erit­täin miel­lyt­tä­väs­ti – mut­kis­sa ei tule tun­net­ta, et­tä no­peut­ta pi­täi­si hil­li­tä jar­rut­ta­mal­la.

Kaikissa Mercedes-Benzin S-malleissa  on uusi etusäleikkö. Multibeam led -ajovalojen yhteydessä etuvaloumpioissa on kolme soihtumaista valoa. Pidemmän ja lyhyemmän korimallin myyntisuhde on Suomessa 60:40.

Kaikissa Mercedes-Benzin S-malleissa on uusi etusäleikkö. Multibeam led -ajovalojen yhteydessä etuvaloumpioissa on kolme soihtumaista valoa. Pidemmän ja lyhyemmän korimallin myyntisuhde on Suomessa 60:40.

Pekka Virtanen

Oh­jat­tua ajo­jump­paa

Uu­dis­tu­nut In­tel­li­gent Drive -jär­jes­tel­mä vie Äs­sää as­ke­leen lä­hem­mäs it­se­oh­jau­tu­vaa aja­mis­ta. Ak­tii­vi­nen oh­jau­sa­vus­tin pi­tää au­ton mel­ko luo­tet­ta­vas­ti – mut­ta ei vie­lä vir­heet­tö­mäs­ti – omal­la kais­tal­la, ja no­peus­ra­joi­tuk­set tun­nis­ta­va uu­dis­tu­nut va­ki­o­no­peu­den­sää­din pi­tää no­peu­den ra­joi­tus­ten ja ajo­ti­lan­tei­den mu­kai­se­na.

Kä­det voi pi­tää ly­hyi­tä ai­ko­ja ir­ti ra­tis­ta, ja ote­pyyn­nön voi kui­ta­ta hel­pos­ti pyyh­käi­se­mäl­lä sor­mel­la ra­tin kos­ke­tus­pai­ni­ket­ta. Äs­sän eri toi­min­to­ja voi­daan en­si ker­taa oh­ja­ta ja muut­taa lin­gu­at­ro­nic-pu­he­oh­jauk­sel­la. Ää­ni­ko­men­to­ja voi­daan käyt­tää esi­mer­kik­si il­mas­toin­nin, is­tuin­läm­mi­tyk­sen/-tuu­le­tuk­sen, si­sä­va­lais­tuk­sen, is­tuin­ten hie­ron­ta­toi­min­to­jen ja tuu­li­la­si­näy­tön oh­jaa­mi­seen. Käy­tet­tä­vis­sä on jopa 450 eri­lais­ta ää­ni­ko­men­toa kie­li­ver­si­on ja au­ton va­rus­te­lun mu­kaan. 

Äs­sän tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mää voi­daan oh­ja­ta pu­he­oh­jauk­sen li­säk­si myös kes­ki­kon­so­lis­ta joko pe­rin­tei­ses­ti mo­ni­toi­mi­sää­ti­mel­lä tai touch­pad-kos­ke­tus­le­vyl­lä.

Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­ja­lai­set ovat mitä suu­rim­mas­sa mää­rin ta­ka­penk­ki­mat­kus­ta­jien au­to­ja, jo­ten syk­sys­tä al­ka­en tar­jol­le tu­lee uu­si ener­gi­zing-mu­ka­vuus­jär­jes­tel­mä, joka yh­dis­tää toi­siin­sa au­ton eri jär­jes­tel­mät (par­fy­moin­ti, is­tuin­ten läm­mi­tys, tuu­le­tus ja hie­ron­ta sekä va­lais­tus ja ää­nen­tois­to) ja mah­dol­lis­taa omien miel­ty­mys­ten ja tar­pei­den mu­kais­ten mu­ka­vuu­sa­se­tus­ten va­lit­se­mi­sen. Tar­jol­la on kuu­si 10-mi­nuut­tis­ta tee­ma­oh­jel­maa.

Luksusautossa on tyylikäs sisustus ja todella mainiot etutilat ja -istuimet.

Luksusautossa on tyylikäs sisustus ja todella mainiot etutilat ja -istuimet.

Pekka Virtanen

Vi­reys­ti­laa yl­lä­pi­tä­vän jär­jes­tel­män vie­lä ym­mär­tää, mut­ta se, et­tä laa­jen­ne­tun tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen an­si­os­ta au­ton si­säl­le voi­daan luo­da juu­ri ha­lut­tu tun­nel­ma pe­rä­ti 64 eri vä­ri­sä­vyl­lä, on mel­kois­ta yli­va­rus­ta­mis­ta. Nii­tä huo­mat­ta­vas­ti tär­ke­äm­piin va­rus­teu­u­tuuk­siin lu­keu­tu­vat jopa 650 met­riin va­lai­se­vat ult­ra ran­ge -kau­ko­va­lot

Ri­vi­ko­nei­den ai­kaan

Käy­tet­tä­vyy­den ja polt­to­ai­ne­ta­lou­den kan­nal­ta to­del­la suu­ret uu­tuu­det löy­ty­vät moot­to­ri­ti­las­ta. Äs­sän täy­sin uu­dis­tu­nee­seen moot­to­ri­va­li­koi­maan kuu­luu ta­lou­del­lis­ten 6-sy­lin­te­ris­ten die­sel- (2,9 lit­raa) ja ben­sii­ni­ri­vi­moot­to­rien (3,0 lit­raa) li­säk­si V8-kak­sois­tur­bo (4,0 lit­raa), jos­sa on sy­lin­te­rien le­puu­tus­toi­min­to. V6-moot­to­rit ovat siis his­to­ri­aa.

Ben­sii­ni­moot­to­ri­sis­sa S 450- (367 hv) ja S 500 -mal­leis­sa (435 hv) on 12 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­män rin­nal­la 48 V:n jär­jes­tel­mä, jo­hon vir­ran ge­ne­roi moot­to­rin ja vaih­teis­ton vä­lis­sä ole­va ISG:ksi ni­met­ty säh­kö­lai­te. ISG:ssä yh­dis­ty­vät käyn­nis­tys­moot­to­rin ja vaih­to­vir­ta­ge­ne­raat­to­rin toi­min­not, ja ge­ne­raat­to­ri voi an­taa polt­to­moot­to­ril­le ly­hy­tai­kai­ses­ti li­sää vään­töä (jopa 250 m) ja te­hoa (16 kW). Eri jär­jes­tel­mien säh­köis­tä­mi­nen ja ge­ne­raat­to­rin in­teg­roin­ti voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mään pois­taa apu­lait­tei­den hih­nat, mikä ly­hen­tää moot­to­ria, vä­hen­tää me­lua ja pa­ran­taa toi­min­ta­var­muut­ta. 

Mercedes-Benzin S-sarjan uudet led-takavalot on toteutettu kristallioptiikalla, ja kaikissa malleissa on uudelleenmuotoiltu takapuskurin alaosa.

Mercedes-Benzin S-sarjan uudet led-takavalot on toteutettu kristallioptiikalla, ja kaikissa malleissa on uudelleenmuotoiltu takapuskurin alaosa.

Pekka Virtanen

Ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa muun mu­as­sa rul­lauk­sen moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na ja en­na­koi­vas­ti ta­pah­tu­van moot­to­rin sam­mut­ta­mi­sen au­ton ol­les­sa py­säh­ty­mäs­sä. Säh­köi­nen li­sä­ah­din pois­taa tur­bo­vii­veen, ja säh­köi­sen komp­res­so­rin an­si­os­ta il­mas­toin­nin toi­min­ta on riip­pu­ma­ton moot­to­rin pyö­ri­mis­no­peu­des­ta.

ISG-mal­leis­sa ole­va eco-avus­tin an­taa ta­lou­del­li­sen aja­mi­sen vink­ke­jä opas­ta­mal­la kul­jet­ta­jaa en­na­koi­vaan kaa­su­pol­ki­men käyt­töön. Polt­to­ai­ne­ta­lou­den pa­ran­ta­mi­ses­sa hyö­dyn­ne­tään na­vi­goin­ti- ja lii­ken­ne­merk­ki­tie­to­ja sekä ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­mis­tä saa­tu­ja tie­to­ja.

Puh­taam­pi die­sel

Suo­men kan­nal­ta tär­keim­mis­sä 350 d- (286 hv) ja 400 d -die­sel­mal­leis­sa (340 hv) ole­va uu­si 6-sy­lin­te­ri­nen on puh­tain Daim­le­rin kos­kaan val­mis­ta­ma die­sel. Ben­sii­ni­moot­to­rin ää­net­tö­myy­del­lä ja to­del­la suu­rel­la nöy­ryy­del­lä toi­mi­vas­sa uu­tuus­die­se­lis­sä on kak­si pe­rät­täis­tä ah­din­ta, ja tyh­jä­käyn­nis­tä käyn­ti­no­peu­teen 2 400 r/min saak­ka käy­tös­sä on mak­si­mi­vään­tö­mo­ment­ti. Pa­ko­kaa­su­jen ta­kai­sin­kier­rä­tys ta­pah­tuu 3-vai­hei­ses­ti, ja EGR:n li­säk­si pa­ko­kaa­su­ja puh­dis­te­taan SRC-ure­a­ka­ta­ly­saat­to­ril­la.

V8-voi­maa edus­ta­vat S 560 (469 hv) ja Mer­ce­des-AMG S 63 (612 hv). Suo­mi-mal­leis­sa on myö­hem­min esi­tel­tä­vää V12-moot­to­ris­ta AMG S 65:tä (630 hv) lu­kuun ot­ta­mat­ta ai­na 4Ma­tic-ne­li­ve­to. Vaih­teis­to­na on siis­tis­ti toi­mi­va 9-por­tai­nen au­to­maat­ti.

Ajet­ta­va­na Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­ja­lai­nen on hin­tan­sa mu­kai­nen – siis luk­sus­ta­soa. Ja maa­il­man par­hai­siin lu­keu­tu­van au­ton ta­ka­pen­kil­lä viih­tyy pi­dem­mil­lä­kin mat­koil­la.

Mercedes-Benzin S-sarjan mallin takaluukku toimii sähköllä.

Mercedes-Benzin S-sarjan mallin takaluukku toimii sähköllä.

Pekka Virtanen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Her­ras­kai­suus. Luk­su­sau­to on vii­den täh­den ar­voi­nen, ar­vi­oi sitä kul­jet­ta­jan tai mat­kus­ta­jan nä­kö­vink­ke­lis­tä.

Är­syt­tää: Au­to­ve­ro­tus 32–92 000 eu­roa au­to­ve­roa on pal­jon, jos lom­pak­ko ei ole kun­nos­sa.

Yl­lät­tää: Va­ki­o­no­peu­den­sää­din. No­peu­den so­vit­ta­mi­nen ties­tön muo­toi­hin ja ris­teyk­siin on hie­no lis adap­tii­vi­seen va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­meen.

Yh­teen­ve­to: Hie­noa luk­sus­ta – sii­hen voi­si ki­teyt­tää tek­ni­sen fa­ce­lif­tin ko­ke­neen Mer­ce­dek­sen luk­sus­mal­lin niin ajet­ta­vuu­den, va­rus­te­lun kuin omi­nai­suuk­sien­kin osal­ta. On­ko Äs­sä maa­il­man pa­ras au­to? Ai­na­kin se lu­keu­tuu vah­voi­hin mes­ta­ri­kan­di­daat­tei­hin.

Täh­det: 5 täh­teä

Mer­ce­des-Benz S 400 d 4Ma­tic

Moot­to­ri: R6, tur­bo, 2925 cm³, 250 kW (340 hv)/3600–4400 r/min, 700 Nm/1200–3200 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 5,2 s, huip­pu­no­peus 250 km/h

Ku­lu­tus: 5,6 l/100 km, die­sel CO2-pääs­töt 147 g/km

Voi­man­siir­to: A9, ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 5125, l. 1899, k. 1493 mm, ak­se­li­vä­li 3035 mm, oma­mas­sa 2060 kg, ta­va­ra­ti­la 510 l, tank­ki 70 l

Hin­ta: 138 938 eu­roa

Pek­ka Vir­ta­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN