Mercedes-Benzin mukaan uudistunut S-sarja määrittelee uudelleen automaailman standardit esimerkiksi ajamisessa ja matkustusmukavuudessa.
Pekka Virtanen
Ykkösluokan tekniikkaa koeajossa - 5 tähden veroinen Mercedes-Benzin S-sarja
Yksi maailman parhaista autoista on saanut uudet 6-sylinteriset rivimoottorit ja ajattelevan vakionopeudensäätimen – ja menettänyt perinteisen Mercedes-viiksen.
Mercedes-Benzin lippulaivamalli oli myös vuonna 2016 maailman eniten myyty luksusmalli. Vuodesta 2013 lähtien S-sarjalaisia on myyty yli 300 000 kappaletta. Viime vuoden aikana myydyistä S-sarjan autoista useampi kuin joka kymmenes oli malliltaan Mercedes-Maybach, jonka tärkeimmät markkina-alueet ovat Kiina, Venäjä ja Korea.
Mercedes-Benzin mukaan uudistunut S-sarja määrittelee uudelleen automaailman standardit ajamisessa, matkustusmukavuudessa ja ylellisyydessä sekä voimanlähteissä, autoilun ekologisessa kestävyydessä ja autonomisessa ajamisessa.
Jos taloudelliset rahkeet sallivat, näiden väittämien oikeellisuutta voi käydä jo nyt arvioimassa Mercedes-liikkeissä, sillä osa vuonna 2013 ensiesitellyn nyky-Ässän faceliftatuista malleista saapui Suomeen elokuussa. Sedanin saa lyhyenä (512,5 cm) ja pitkänä (525,5 cm), ja tarjolla on myös coupé, cabriolet ja Mercedes-Maybach (546,2 cm).
Älykästä nopeutta
Mercedes-Benzin S-sarjan tekniikkapainotteisen faceliftin huomaa ehkä helpoiten niinkin yllättävästä paikasta kuin ohjauspyörästä. Mercedes-Benzille ominainen, mielipiteitä jakava pyyhkimien käyttöviiksi on edelleenkin ohjauspylvään vasemmalla puolalla, mutta sen alla aiemmin ollut vakionopeudensäätimen käyttöviiksi on siirtynyt Ässässä historiaan.
Sähkötoimisesti säätyvä uusi ratti istuu hyvin käteen. Molemmissa vaakapuolisissa on ”sopivasti” säätimiä, joiden logiikka on kohdallaan. Vakionopeudensäädintä käytetään luontevasti vasemman käden peukalolla, ja säädetty ajonopeus heijastetaan selkeälle tuulilasinäytölle. Molemmissa puolissa on touchpad-kosketuspainike, joka tottelee myös pyyhkäisyliikkeitä.
Kuljettajan edessä on uusi ratti ja kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Automaattivaihteiston käyttöviiksi on ohjauspylväässä.
Pekka Virtanen
Uutta käyttötapaakin merkittävämpi käytettävyyttä lisäävä uudistus on se, että aktiivisen vakionopeudensäätimen uusi kehitysversio hyödyntää kartta- ja navigointitietoja aiempaa monipuolisemmin. Järjestelmä hidastaa
tietysti edellä menevän ajoneuvon tahdissa, mutta se hidastaa oikeaoppisesti – siis samalla tavalla, kuin mitä ennakoiva kuljettaja tekisi – myös mutkiin, liikenneympyröihin ja T-risteyksiin.
Väistämisvelvollisuutta edellyttävissä tilanteissa se ei vielä huomioi risteävää liikennettä, mutta kaarreajo hoituu erittäin miellyttävästi – mutkissa ei tule tunnetta, että nopeutta pitäisi hillitä jarruttamalla.
Kaikissa Mercedes-Benzin S-malleissa on uusi etusäleikkö. Multibeam led -ajovalojen yhteydessä etuvaloumpioissa on kolme soihtumaista valoa. Pidemmän ja lyhyemmän korimallin myyntisuhde on Suomessa 60:40.
Pekka Virtanen
Ohjattua ajojumppaa
Uudistunut Intelligent Drive -järjestelmä vie Ässää askeleen lähemmäs itseohjautuvaa ajamista. Aktiivinen ohjausavustin pitää auton melko luotettavasti – mutta ei vielä virheettömästi – omalla kaistalla, ja nopeusrajoitukset tunnistava uudistunut vakionopeudensäädin pitää nopeuden rajoitusten ja ajotilanteiden mukaisena.
Kädet voi pitää lyhyitä aikoja irti ratista, ja otepyynnön voi kuitata helposti pyyhkäisemällä sormella ratin kosketuspainiketta. Ässän eri toimintoja voidaan ensi kertaa ohjata ja muuttaa linguatronic-puheohjauksella. Äänikomentoja voidaan käyttää esimerkiksi ilmastoinnin, istuinlämmityksen/-tuuletuksen, sisävalaistuksen, istuinten hierontatoimintojen ja tuulilasinäytön ohjaamiseen. Käytettävissä on jopa 450 erilaista äänikomentoa kieliversion ja auton varustelun mukaan.
Ässän tietoviihdejärjestelmää voidaan ohjata puheohjauksen lisäksi myös keskikonsolista joko perinteisesti monitoimisäätimellä tai touchpad-kosketuslevyllä.
Mercedes-Benzin S-sarjalaiset ovat mitä suurimmassa määrin takapenkkimatkustajien autoja, joten syksystä alkaen tarjolle tulee uusi energizing-mukavuusjärjestelmä, joka yhdistää toisiinsa auton eri järjestelmät (parfymointi, istuinten lämmitys, tuuletus ja hieronta sekä valaistus ja äänentoisto) ja mahdollistaa omien mieltymysten ja tarpeiden mukaisten mukavuusasetusten valitsemisen. Tarjolla on kuusi 10-minuuttista teemaohjelmaa.
Luksusautossa on tyylikäs sisustus ja todella mainiot etutilat ja -istuimet.
Pekka Virtanen
Vireystilaa ylläpitävän järjestelmän vielä ymmärtää, mutta se, että laajennetun tunnelmavalaistuksen ansiosta auton sisälle voidaan luoda juuri haluttu tunnelma peräti 64 eri värisävyllä, on melkoista ylivarustamista. Niitä huomattavasti tärkeämpiin varusteuutuuksiin lukeutuvat jopa 650 metriin valaisevat ultra range -kaukovalot
Rivikoneiden aikaan
Käytettävyyden ja polttoainetalouden kannalta todella suuret uutuudet löytyvät moottoritilasta. Ässän täysin uudistuneeseen moottorivalikoimaan kuuluu taloudellisten 6-sylinteristen diesel- (2,9 litraa) ja bensiinirivimoottorien (3,0 litraa) lisäksi V8-kaksoisturbo (4,0 litraa), jossa on sylinterien lepuutustoiminto. V6-moottorit ovat siis historiaa.
Bensiinimoottorisissa S 450- (367 hv) ja S 500 -malleissa (435 hv) on 12 voltin sähköjärjestelmän rinnalla 48 V:n järjestelmä, johon virran generoi moottorin ja vaihteiston välissä oleva ISG:ksi nimetty sähkölaite. ISG:ssä yhdistyvät käynnistysmoottorin ja vaihtovirtageneraattorin toiminnot, ja generaattori voi antaa polttomoottorille lyhytaikaisesti lisää vääntöä (jopa 250 m) ja tehoa (16 kW). Eri järjestelmien sähköistäminen ja generaattorin integrointi voimansiirtojärjestelmään poistaa apulaitteiden hihnat, mikä lyhentää moottoria, vähentää melua ja parantaa toimintavarmuutta.
Mercedes-Benzin S-sarjan uudet led-takavalot on toteutettu kristallioptiikalla, ja kaikissa malleissa on uudelleenmuotoiltu takapuskurin alaosa.
Pekka Virtanen
Kevythybridijärjestelmä mahdollistaa muun muassa rullauksen moottori sammutettuna ja ennakoivasti tapahtuvan moottorin sammuttamisen auton ollessa pysähtymässä. Sähköinen lisäahdin poistaa turboviiveen, ja sähköisen kompressorin ansiosta ilmastoinnin toiminta on riippumaton moottorin pyörimisnopeudesta.
ISG-malleissa oleva eco-avustin antaa taloudellisen ajamisen vinkkejä opastamalla kuljettajaa ennakoivaan kaasupolkimen käyttöön. Polttoainetalouden parantamisessa hyödynnetään navigointi- ja liikennemerkkitietoja sekä ajoavustinjärjestelmistä saatuja tietoja.
Puhtaampi diesel
Suomen kannalta tärkeimmissä 350 d- (286 hv) ja 400 d -dieselmalleissa (340 hv) oleva uusi 6-sylinterinen on puhtain Daimlerin koskaan valmistama diesel. Bensiinimoottorin äänettömyydellä ja todella suurella nöyryydellä toimivassa uutuusdieselissä on kaksi perättäistä ahdinta, ja tyhjäkäynnistä käyntinopeuteen 2 400 r/min saakka käytössä on maksimivääntömomentti. Pakokaasujen takaisinkierrätys tapahtuu 3-vaiheisesti, ja EGR:n lisäksi pakokaasuja puhdistetaan SRC-ureakatalysaattorilla.
V8-voimaa edustavat S 560 (469 hv) ja Mercedes-AMG S 63 (612 hv). Suomi-malleissa on myöhemmin esiteltävää V12-moottorista AMG S 65:tä (630 hv) lukuun ottamatta aina 4Matic-neliveto. Vaihteistona on siististi toimiva 9-portainen automaatti.
Ajettavana Mercedes-Benzin S-sarjalainen on hintansa mukainen – siis luksustasoa. Ja maailman parhaisiin lukeutuvan auton takapenkillä viihtyy pidemmilläkin matkoilla.
Mercedes-Benzin S-sarjan mallin takaluukku toimii sähköllä.
Pekka Virtanen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Herraskaisuus. Luksusauto on viiden tähden arvoinen, arvioi sitä kuljettajan tai matkustajan näkövinkkelistä.
Ärsyttää: Autoverotus 32–92 000 euroa autoveroa on paljon, jos lompakko ei ole kunnossa.
Yllättää: Vakionopeudensäädin. Nopeuden sovittaminen tiestön muotoihin ja risteyksiin on hieno lis adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen.
Yhteenveto: Hienoa luksusta – siihen voisi kiteyttää teknisen faceliftin kokeneen Mercedeksen luksusmallin niin ajettavuuden, varustelun kuin ominaisuuksienkin osalta. Onko Ässä maailman paras auto? Ainakin se lukeutuu vahvoihin mestarikandidaatteihin.
Tähdet: 5 tähteä
Mercedes-Benz S 400 d 4Matic
Moottori: R6, turbo, 2925 cm³, 250 kW (340 hv)/3600–4400 r/min, 700 Nm/1200–3200 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus: 5,6 l/100 km, diesel CO2-päästöt 147 g/km
Voimansiirto: A9, neliveto
Mitat: p. 5125, l. 1899, k. 1493 mm, akseliväli 3035 mm, omamassa 2060 kg, tavaratila 510 l, tankki 70 l
Hinta: 138 938 euroa
Pekka Virtanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
Lenco LBT345WA
Orangen uusi putkitesteri
Skanditunnelmaa ja avaruutta 70-luvun talossa
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Trianglen uusi Borea
Elipsonin tehokkaampi pallo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN