Suomessa vakiovarusteisiin kuuluvat mm. LED-ajo- ja takavalot, avaimeton käynnistys, 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo sek'ä 10-tuumainen multimediajärjestelmä.

Suomessa vakiovarusteisiin kuuluvat mm. LED-ajo- ja takavalot, avaimeton käynnistys, 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo sek'ä 10-tuumainen multimediajärjestelmä.

2020 VW Golf: 8. sukupolvi rantautuu

Uusimman polven Golfin myynti alkaa Suomessa tulevan vuoden alussa.

Auto Bild.Uutiset

VW Gol­fia on myy­ty tä­hän men­nes­sä jo yli 35 mil­joo­naa kap­pa­let­ta. Sen di­gi­taa­li­nen ark­ki­teh­tuu­ri tar­jo­aa täy­sin uu­den­lai­sia in­tui­tii­vi­sia toi­min­to­ja; avus­tet­tua aja­mis­ta ai­na 210 km/h no­peu­teen saak­ka.

VW Golf on en­sim­mäi­nen Volks­wa­gen, joka käyt­tää Car2X-pal­ve­lui­den lii­ken­ne­tie­toa vä­lit­tääk­seen en­na­koi­vas­ti tie­toa uh­kaa­vis­ta vaa­rois­ta lii­ken­tees­sä; ja vii­del­lä hyb­ri­di­ver­si­ol­laan se säh­köis­tää kom­pak­tia au­to­luok­kaa.  

Volks­wa­gen Gol­fin va­ki­o­va­rus­tei­ta on enem­män kuin kos­kaan. Gol­fin va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat mm. kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sist, ym­pä­ris­tön­val­von­ta­jär­jes­tel­mä Front As­sist hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mäl­lä, joka on va­rus­tet­tu ja­lan­kul­ki­ja- ja pyö­räi­li­jä­tun­nis­tuk­sel­la,

Car2X-pal­ve­lut, di­gi­taa­li­nen oh­jaa­mo, ai­na verk­koon lii­tet­ty in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä kos­ke­tus­näy­töl­lä ja lan­ga­ton äly­pu­he­lin­lii­tän­tä App-Con­nect sekä led-ajo- ja ta­ka­va­lot.

Muo­toi­lu­e­le­ment­te­jä

Hal­lit­se­vis­ta muo­toi­lu­e­le­men­teis­tä mai­nit­ta­koon C-pi­la­rit, voi­mak­kaat har­ti­a­lin­jat sekä voi­ma­kas ta­ka­o­sa. Keu­las­sa on ai­em­paa ka­pe­am­pi jääh­dy­tin­sä­leik­kö ja au­ton ym­pä­ri kul­kee te­rä­vä lin­ja oven­kah­vo­jen kor­keu­del­la.

Led-tek­no­lo­gia kor­vaa pe­rin­tei­sen va­lo­tek­no­lo­gi­an kai­kis­sa mal­li­ver­si­ois­sa, tuo­den Gol­fiin sa­mal­la uu­den­lai­sen hal­lit­se­van muo­toi­lu­e­le­men­tin.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­le tu­le­vat myös IQ.Light-led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, jot­ka edel­leen pa­ran­ta­vat tur­val­li­suut­ta var­sin­kin yöl­lä ajet­ta­es­sa.

Uu­si VW Golf vai­kut­taa ma­ta­lam­mal­ta ja dy­naa­mi­sem­mal­ta vaik­ka sen ul­ko­mi­tat ovat py­sy­neet lä­hes en­nal­laan. Au­ton jo­kai­nen run­go­no­sa on kui­ten­kin uu­del­leen­muo­toi­lu.

Ensimmäistä kertaa Golfista tulee saataville kahdeksan eri moottoriversiota. TSI, TDI, TGI, eTSI ja ladattava hybridi: uuden Golfin moottorivalikoimassa ovat niin bensiini-, diesel- ja kaasumoottori, hybridi kuin ladattava hybridikin.

Ensimmäistä kertaa Golfista tulee saataville kahdeksan eri moottoriversiota. TSI, TDI, TGI, eTSI ja ladattava hybridi: uuden Golfin moottorivalikoimassa ovat niin bensiini-, diesel- ja kaasumoottori, hybridi kuin ladattava hybridikin.

VW Golf on 4 284 mm pit­kä, 1 789 mm le­veä ja 1 456 mm kor­kea. Sen ak­se­li­vä­li on 2 636 mm. VW Gol­fis­sa on ta­va­ra­ti­laa 380–1 237 lit­raa. Golf on myös ai­em­paa hil­jai­sem­pi ja mu­ka­vam­pi. Tuu­li­tun­ne­lia hy­väk­si­käyt­tä­en uu­den VW Gol­fin il­man­vas­tus­ta on saa­tu las­ket­tua edel­leen ja sen Cd-ar­vo nyt vain 0,275 (0,3).

Täy­sin di­gi­taa­li­nen oh­jaa­mo

Volks­wa­gen Gol­fin oh­jaa­mo on täy­sin di­gi­taa­li­nen ja uu­det toi­min­not ja on­li­ne-in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä su­lau­tu­vat yh­teen. Uu­den­lai­set kos­ke­tus­pai­nik­keet ja liu­ku­näp­päi­met sekä luon­nol­li­nen ää­ni­oh­jaus täy­den­tä­vät di­gi­taa­li­sen maa­il­man.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­le tu­lee myös tuu­li­la­si­näyt­tö (Head-Up Disp­lay). Uu­den VW Gol­fin jär­jes­tel­mät on myös lin­ki­tet­ty au­ton ul­ko­puo­li­seen maa­il­maan OCU-on­li­ne-lii­tet­tä­vyy­syk­si­kön avul­la.

Nämä pal­ve­lut te­ke­vät esi­mer­kik­si na­vi­goin­nis­ta in­te­rak­tii­vis­ta; näy­töl­lä ker­ro­taan au­to­maat­ti­ses­ti rei­tin var­rel­la ole­vat kiin­nos­ta­vat koh­teet (POI), jol­loin äly­pu­he­li­men Blu­e­tooth-yh­tey­den avul­la voi­daan va­ra­ta mm. ha­lu­tus­ta ra­vin­to­las­ta pöy­tä. 

Avus­tet­tua aja­mis­ta ja tur­val­li­suut­ta

Kah­dek­san­nen su­ku­pol­ven VW Golf on myös kom­pak­tin ko­ko­luo­kan mit­ta­puu kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien suh­teen. Au­to­no­mis­ta aja­mis­ta tu­ke­va Tra­vel As­sist te­kee en­sie­siin­ty­mi­sen kom­pak­tin ko­ko­luo­kan au­tos­sa.

Tra­vel As­sist oh­jaa, kiih­dyt­tää ja jar­rut­taa avus­tei­ses­ti ai­na 210 km/h no­peu­teen saak­ka, il­man et­tä kul­jet­ta­jan täy­tyy ak­tii­vi­ses­ti it­se ajaa. Tämä pa­ran­taa ajo­mu­ka­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta, var­sin­kin pi­dem­mil­lä mat­koil­la.

Uu­sin VW Golf on myös en­sim­mäi­nen Volks­wa­gen, jos­sa käy­te­tään ak­tii­vi­ses­ti Car2X-pal­ve­lui­ta.

Car2X-tie­toa vas­taa­no­te­taan muis­ta au­tois­ta jopa 800 met­rin pääs­tä, ja näin voi­daan in­for­moi­da kul­jet­ta­jaa rei­tin var­rel­la ole­vis­ta lii­ken­ne­ta­pah­tu­mis­ta ja myös vä­lit­tää tie­toa muil­le au­toi­li­joil­le.

Gol­fin kah­dek­san uut­ta moot­to­ri­ver­si­o­ta

En­sim­mäis­tä ker­taa Gol­fis­ta tu­lee saa­ta­vil­le kah­dek­san eri moot­to­ri­ver­si­o­ta. TSI, TDI, TGI, eT­SI ja la­dat­ta­va hyb­ri­di: uu­den Gol­fin moot­to­ri­va­li­koi­mas­sa ovat niin ben­sii­ni-, die­sel- ja kaa­su­moot­to­ri, hyb­ri­di kuin la­dat­ta­va hyb­ri­di­kin.

Kaik­ki tur­bo­ah­de­tut ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­rit on va­rus­tet­tu suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la. Suo­mes­sa va­li­koi­ma al­kaa te­ho­luo­kas­ta 81 kW (110 hv) ja mal­lis­ton huip­pu­mal­li­na tu­lee ole­maan Golf R (yli 300 hv).

Suo­mes­sa myyn­tiin tu­le­va mal­lis­to täy­den­tyy no­pe­as­ti ke­vään ja ke­sän ai­ka­na. Mal­lis­toon tu­le­vat sekä 1,0-lit­rai­nen 81 kW (115 hv) ben­sii­ni­moot­to­ri­ver­sio et­tä hyb­ri­di ja mo­lem­mat la­dat­ta­vat hyb­ri­dit te­ho­luo­kis­sa 150 kW (204 hv) ja GTE 180 kW (245 hv), ku­ten myös GTI, GTI TCR ja R -mal­li­ver­si­ot.

VW Gol­fin 1,5 TGI 96 kW (130 kW) -kaa­su­ver­sio tu­lee saa­ta­vil­le syk­syl­lä. Myö­hem­min mal­lis­to täy­den­tyy vie­lä 1,5 eT­SI 96 kW hyb­ri­di­ver­si­ol­la, 2,0 TSI 140 kW (190 hv) 4MO­TI­ON-ne­li­ve­to DSG-au­to­maat­ti­ver­si­ol­la sekä GTD-mal­lil­la.

Suo­mes­sa lan­see­raus­vai­hees­sa tu­lee saa­ta­vil­le ne­li­sy­lin­te­ri­nen 96 kW (130 hv) ben­sii­ni­moot­to­ri sekä 110 kW (150 hv) hyb­ri­di­ver­sio. Die­sel­moot­to­reis­ta puo­les­taan ne­li­sy­lin­te­ri­nen 85 kW (115 hv).

Var­sin­kin uu­det TSI-ben­sii­ni­moot­to­rit ku­lut­ta­vat en­tis­tä vä­hem­män polt­to­ai­net­ta ja tuot­ta­vat en­tis­tä vä­hem­män pääs­tö­jä, in­no­va­tii­vi­sen TSI Mil­ler -pa­lop­ro­ses­sin an­si­os­ta.

Uu­sis­sa TDI-die­sel­moot­to­reis­sa on puo­les­taan käy­tös­sä kak­si­vai­hei­nen AdB­lue-tup­la­ruis­ku­tus, joka vä­hen­tää huo­mat­ta­vas­ti NOx-pääs­tö­jä. Uu­den TDI-die­sel­moot­to­rin ku­lu­tus on jopa 17 % al­hai­sem­pi kuin en­nen.

Kol­me hyb­ri­diä ja kak­si la­dat­ta­vaa hyb­ri­diä

Uu­si VW Golf on myös en­sim­mäi­nen Volks­wa­gen, joka tu­lee saa­ta­vil­le vii­te­nä eri hyb­ri­di­ver­si­o­na. Volks­wa­ge­nin 48 V:n ke­vyt­hyb­ri­di te­kee en­sie­siin­ty­mi­sen­sä Gol­fis­sa: 48 V:n hih­nal­la toi­mi­va start­ti­ge­ne­raat­to­ri, 48 vol­tin li­tiu­mi­o­ni­ak­ku ja vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven TSI-ben­sii­ni­moot­to­rit luo­vat eT­SI-ke­vyt­hyb­ri­dien pe­rus­tan.

Ku­lu­tus on vä­hen­ty­nyt noin 10 % (WLTP).

Volks­wa­gen Gol­fin hyb­ri­di­ver­si­ot tu­le­vat saa­ta­vil­le kol­mes­sa te­ho­luo­kas­sa ja ai­na DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä: 81 kW (110 hv), 96 kW (130 hv) ja 110 kW (150 hv).

VW Gol­fin kah­dek­sas su­ku­pol­vi tu­lee saa­ta­vil­le myös kah­te­na la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­ver­si­o­na. Uu­si la­dat­ta­va hyb­ri­di­ver­sio tuot­taa te­hoa 150 kW (204 hv) kun taas GTE-ver­sio uu­sil­la, erit­täin ur­hei­lul­li­sil­la ase­tuk­sil­la tuot­taa 180 kW (245 hv).

Mo­lem­mat la­dat­ta­vat hyb­ri­dit on va­rus­tet­tu uu­del­la 13 kWh:n li­tiu­mi­o­ni­a­kul­la, joka ta­kaa pit­kän toi­min­ta­mat­kan ja het­kel­li­ses­ti pääs­töt­tö­män ajon.  

Va­rus­te­ta­sot

Volks­wa­gen on myös mää­ri­tel­lyt uu­del­leen vii­si­o­vi­sen Gol­fin va­rus­te­lu­ta­sot. Van­hat ta­sot Trend­li­ne, Com­fort­li­ne ja High­li­ne jää­vät his­to­ri­aan. Suo­men va­rus­te­lu­ta­sot ovat täs­tä läh­tien: Golf, Style ja R-Line.

Kai­kis­sa va­rus­te­lu­ta­sois­sa on myös enem­män va­ki­o­va­rus­tei­ta ver­rat­ta­es­sa sa­man ta­soi­seen ai­kai­sem­paan va­rus­te­lu­ta­soon. Lan­see­raus­vai­hees­sa on va­lit­ta­vis­sa yh­dek­sän ul­ko­vä­riä.

Suo­mes­sa va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat mm. led-ajo- ja ta­ka­va­lot, avai­me­ton käyn­nis­tys, 10,25” di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, 10” in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä, We Con­nect ja We Con­nect Plus -pal­ve­lut (sis. mm hä­tä­pu­he­lu­pal­ve­lun ja li­sä­läm­mit­ti­mien ja ovien lu­ki­tuk­sen etä­oh­jauk­sen).

Li­säk­si mu­ka­na ovat uu­den­lai­nen läm­mi­tet­tä­vä nah­ka­ver­hoil­tu mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä, täy­sau­to­maat­ti­nen il­mas­toin­ti, jota voi oh­ja­ta myös ää­ni­oh­jauk­sel­la, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din ACC en­na­koi­val­la no­peus­sää­döl­lä, py­sä­köin­ti­tut­kat edes­sä ja ta­ka­na sekä lan­ga­ton App-Con­nect äly­pu­he­lin­lii­tän­tä ja kak­si USB-C-lii­tin­tä sekä 16” ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Style-va­rus­te­lu­ta­son va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat li­säk­si mm. led per­for­man­ce -ajo­va­lot, säh­köi­ses­ti ko­ria vas­ten tait­tu­vat ul­ko­pei­lit, läm­mi­tet­tä­vä nah­ka­ver­hoil­tu mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä vaih­teen­va­lit­si­mil­la, Art Ve­lours mic­rof­lee­ce-ver­hoi­lu, säh­kö­sää­töi­nen Er­go­Ac­ti­ve kul­jet­ta­ja­nis­tuin muis­ti­toi­min­nol­la,

Am­bien­te-va­lais­tus oh­jaa­mos­sa (32 vä­riä) ja kau­ko­va­lo­a­vus­tin Light As­sist sekä 17” ke­vyt­me­tal­li­van­teet. R-Line-va­rus­te­lu­ta­so tu­lee myyn­tiin ke­vääl­lä 2020.

Li­sä­va­rus­tei­na on saa­ta­vil­la mm. Har­man Kar­don 480 W ää­ni­jär­jes­tel­mä (8 kai­u­tin­ta, kes­ki­kai­u­tin ja sub­woo­fer), tuu­li­la­si­näyt­tö Head-up disp­lay, py­sä­köin­ti­a­vus­tin Park As­sist 3.0, IQ.Light-led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, mu­kau­tu­va alus­tan­sää­tö DCC, ve­to­kouk­ku ja polt­to­ai­ne­käyt­töi­nen li­sä­läm­mi­tin.

Li­säk­si no­pe­an ti­laa­jan etu­na Volks­wa­gen tar­jo­aa Dis­co­ver Pro huip­pu­na­vi­goin­nin ve­loi­tuk­set­ta kaik­kiin mal­li­vuo­den 2020 au­to­ja kos­ke­viin ti­lauk­siin. Edun ar­vo on jopa 1275 eu­roa (il­man au­to­ve­roa).

Suo­men Volks­wa­gen-jäl­leen­myy­jil­le en­sim­mäi­set lan­see­raus­vai­heen Volks­wa­gen Gol­fit saa­pu­vat ke­vääl­lä 2020.

Volks­wa­gen Gol­fin hin­nas­toa ja li­sä­va­rus­te­hin­nas­toa ei ole vie­lä vah­vis­tet­tu.  

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU