Audi

Audi A6 Avant uudistuu

Uusi Audi A6 Avant on dynaamisempi, taloudellisempi ja digitaalisempi kuin koskaan. Modernit moottorit lisäävät suorituskykyä ja vähentävät CO2-päästöjä.

Auto Bild.Uutiset

Pit­kil­lä mat­koil­la ja kau­pun­gis­sa mu­kau­tu­va il­ma­jou­si­tus ja ne­li­pyö­rä­oh­jaus ta­kaa­vat kor­ke­an ajo­mu­ka­vuu­den ja ket­te­rän kä­si­tel­tä­vyy­den. Eri­no­mai­nen il­man­vas­tus­ker­roin 0,25 – pa­ras ar­vo Au­di Avan­til­le polt­to­moot­to­ri­au­tos­sa – tar­koit­taa kor­ke­aa ta­lou­del­li­suut­ta.

Mal­lis­ta löy­tyy in­tui­tii­vi­nen ja käyt­tä­jä­kes­kei­nen in­fo­tain­ment-kon­sep­ti, jos­sa on Au­di MMI pa­no­raa­ma­näyt­tö ja li­sä­va­rus­tei­nen etu­mat­kus­ta­jan näyt­tö. Li­sä­o­mi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat myös älyk­käät kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät.

Uu­si Au­di A6 Avant pe­rus­tuu Pre­mium Plat­form Com­bus­ti­on (PPC) -alus­ta­ra­ken­tee­seen Au­di Q5 ja A5 -mal­lien ta­paan. E³ 1.2 -elekt­ro­niik­ka-ark­ki­teh­tuu­ri ta­kaa mo­der­nin yh­tey­den­pi­don, päi­vi­tyk­set ja di­gi­ta­li­saa­tio-omi­nai­suu­det kai­kis­sa näis­sä uu­sis­sa mal­leis­sa. Uu­si Au­di A6 Avant val­mis­te­taan Nec­kar­sul­mis­sa, Sak­sas­sa.

"Kir­joi­tam­me seu­raa­vaa lu­kua Avant-his­to­ri­aam­me: Uu­si Au­di A6 yh­dis­tää ele­gan­tin ja dy­naa­mi­sen muo­toi­lun poik­keuk­sel­li­seen ae­ro­dy­na­miik­kaan. Ta­lou­del­li­set mut­ta suo­ri­tus­ky­kyi­set voi­ma­lin­jat ja huip­pu­tek­ni­nen jou­si­tus­tek­no­lo­gia yh­dis­tä­vät ur­hei­lul­li­suu­den ja kor­ke­an mu­ka­vuu­den ta­son, teh­den A6:ssa mat­kus­ta­mi­ses­ta en­si­luok­kai­sen ko­ke­muk­sen", sa­noo Au­din toi­mi­tus­joh­ta­ja Ger­not Döl­l­ner.

Tä­män mal­lin myö­tä yh­tiö jat­kaa myös vuon­na 2024 al­ka­nut­ta suur­ta mal­liu­u­dis­tus­ten sar­jaa. Tuo­te­port­fo­li­on mo­der­ni­soin­ti ja nuo­ren­ta­mi­nen on osa Au­di Agen­daa, jol­la Au­di ase­moi­tuu tu­le­vai­suut­ta var­ten ki­ris­ty­väs­sä kil­pai­lus­sa.

Pa­ran­net­tu alus­ta ja oh­jaus

Uu­si A6 Avant omaa va­lin­nai­se­na li­sä­va­rus­tee­na ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen ja mu­kau­tu­van il­ma­jou­si­tuk­sen. Jäl­kim­mäi­nen sää­te­lee ko­rin kor­keut­ta ja is­kun­vai­men­nus­ta.

Uu­den A6 Avan­tin va­ki­o­na ole­va prog­res­sii­vi­nen oh­jaus re­a­goi nyt en­tis­tä suo­rem­min. Kaik­ki uu­dis­tuk­set pa­ran­ta­vat huo­mat­ta­vas­ti oh­jaus­vas­tet­ta ja li­sää­vät tun­toa tie­hen, mikä yh­des­sä suo­ri­tus­ky­kyi­sen voi­ma­lin­jan kans­sa joh­taa tark­kaan ja ke­vy­es­ti kä­si­tel­tä­vään ajo­ko­ke­muk­seen.

Ne­li­pyö­rä­oh­jaus on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na yh­des­sä qu­at­t­ro-ne­li­ve­don kans­sa. Se toi­mii dy­naa­mi­sel­la toi­min­nol­la, jon­ka re­ak­ti­o­no­peut­ta on pa­ran­net­tu en­ti­ses­tään. Al­hai­sil­la no­peuk­sil­la ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät jopa vii­si as­tet­ta vas­tak­kai­seen suun­taan etu­pyö­riin näh­den. Au­to on näin ol­len ket­te­räm­pi kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä ja tiu­kois­sa mut­kis­sa, ja kään­töym­py­rä pie­ne­nee jopa yh­del­lä met­ril­lä. Kes­ki­no­peuk­sil­la ja suu­rem­mil­la no­peuk­sil­la ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät sa­maan suun­taan, mikä mah­dol­lis­taa va­kaan ja en­tis­tä tar­kem­man kä­si­tel­tä­vyy­den.

Li­sää ti­lan tun­tua

Au­di A6 Avant on ko­ko­nais­pi­tuu­del­taan 4,99 met­riä, mikä on 60 mil­li­met­riä pi­dem­pi kuin edel­li­nen mal­li. Ak­se­li­vä­li on 2 927 mil­li­met­riä, mikä te­kee pit­kis­tä mat­kois­ta mu­ka­vam­pia ja li­sää si­sä­ti­lan ava­ruut­ta. A6 Avant on il­man pei­le­jä hie­man al­le 1,88 met­riä le­veä.

Uu­si pa­no­raa­ma­la­si­kat­to li­sää ti­la­vuu­den tun­net­ta. Se ulot­tuu lä­hes koko oh­jaa­mon ja ta­ka­o­san yli ja mah­dol­lis­taa si­sä­ti­lo­jen tul­vi­mi­sen va­lol­la tai te­hok­kaan var­jos­tuk­sen. Yh­dek­sän seg­ment­tiä muo­dos­ta­vat pe­rus­tan eri­lai­sil­le ku­vi­oil­le, jois­sa alu­ei­ta voi­daan kyt­keä pääl­le ja pois pääl­tä täy­del­li­sen häi­käi­sy­suo­jan tar­jo­a­mi­sek­si. "Di­gi­taa­lis­ta ver­hoa" oh­ja­taan kat­to­e­le­men­tis­sä ole­val­la pai­nik­keel­la.

Uu­den A6 Avant -mal­lin ta­va­ra­ti­la on iso. Le­vey­den ol­les­sa 1 050 mil­li­met­riä, kak­si suur­ta mat­ka­lauk­kua mah­tuu hel­pos­ti vie­rek­käin. Va­ki­o­na ole­vat 40:20:40 tait­tu­vat ta­kais­tui­met mah­dol­lis­ta­vat muut­tu­van kuor­mauk­sen esi­mer­kik­si hiih­to­va­rus­teil­le. Kun ta­kais­tui­men sel­kä­no­jat tai­te­taan ko­ko­naan alas, ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus kas­vaa lä­hes kol­min­ker­tai­sek­si. Kis­ko­jär­jes­tel­mä, säi­ly­tys- ja ta­va­ra­ti­la­pa­ket­ti sekä vä­li­verk­ko kuu­lu­vat myös A6 Avant -mal­lin va­ki­o­va­rus­tei­siin ja li­sää­vät sen mo­ni­puo­li­suut­ta. Kuor­man­si­don­ta­sar­ja, jos­sa on te­les­koop­pi­tan­ko ja ki­ris­tys­nau­ha, on saa­ta­va­na li­sä­va­rus­tee­na. Säh­köi­nen ta­ka­luuk­ku kuu­luu va­ki­o­va­rus­tei­siin. Se avau­tuu ja sul­keu­tuu ja­lan liik­keel­lä, ja pro­ji­soin­ti­va­lo osoit­taa, mi­hin "jal­ka oh­ja­taan".

Di­gi­taa­lis­ta per­so­noin­tia

Pa­no­raa­ma- ja mat­kus­ta­ja­näyt­tö­jen an­si­os­ta di­gi­taa­li­nen ko­ke­mus nou­see uu­del­le ta­sol­le. Per­so­noin­ti on kes­kei­ses­sä roo­lis­sa – myös va­lais­tuk­ses­sa. Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta seit­se­mäs­tä di­gi­taa­li­ses­ta va­lo­ku­vi­os­ta edes­sä ja ta­ka­na. Ak­tii­vi­set seg­men­tit, jot­ka kir­kas­tu­vat ja him­me­ne­vät älyk­kääs­ti, esit­te­le­vät in­no­va­tii­vis­ta tek­no­lo­gi­aa nä­ky­väs­ti, eri­tyi­ses­ti yh­des­sä toi­sen su­ku­pol­ven di­gi­taa­lis­ten OLED-ta­ka­va­lo­jen kans­sa. Ne luo­vat vah­van tun­nis­tet­ta­vuu­den ja li­sää­vät sa­mal­la lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta.

Bang & Oluf­se­nin 3D-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä ta­kaa eri­no­mai­sen ää­ni­ko­ke­muk­sen, ja etuis­tuin­ten kai­ut­ti­met tar­jo­a­vat rää­tä­löi­tyä kuun­te­lu­nau­tin­toa.

Va­lin­nai­nen il­man­laa­tu­pa­ket­ti si­säl­tää io­ni­saat­to­rin ja hie­no­pö­ly­sen­so­rin, jot­ka pa­ran­ta­vat il­man­laa­tua si­sä­ti­lois­sa.

Di­gi­taa­li­nen näyt­tä­mö pyö­rii Au­di MMI pa­no­raa­ma­näy­tön ja va­lin­nai­sen MMI mat­kus­ta­ja­näy­tön ym­pä­ril­lä. Ohut Au­di MMI pa­no­raa­ma­näyt­tö on kaa­re­va ja sii­nä on OLED-tek­niik­ka. Se koos­tuu Au­di vir­tu­aa­li­ses­ta oh­jaa­mos­ta, jos­sa on 11,9 tuu­man näyt­tö ja 14,5 tuu­man MMI kos­ke­tus­näyt­tö. Au­di täy­den­tää di­gi­taa­lis­ta näyt­tä­möä etu­mat­kus­ta­jil­le va­lin­nai­sel­la 10,9 tuu­man MMI etu­mat­kus­ta­ja­näy­töl­lä, joka on täy­del­li­ses­ti in­teg­roi­tu ko­je­lau­dan muo­toi­luun. Se mah­dol­lis­taa etu­mat­kus­ta­jan se­lail­la verk­ko­si­vus­to­ja ja suo­ra­tois­taa vi­de­o­ta sekä aut­taa na­vi­goin­nis­sa tai lä­him­män huol­to­a­se­man et­si­mi­ses­sä. Dy­naa­mi­sen yk­si­tyi­syys­ti­lan an­si­os­ta häi­rit­se­vää si­säl­töä, ku­ten vi­de­oi­ta, ei voi­da kat­sel­la kul­jet­ta­jan pai­kal­ta ajon ai­ka­na. Jos mat­kus­ta­ja­näyt­töä ei käy­te­tä tai mat­kus­ta­jia ei ha­vai­ta, näy­te­tään di­gi­taa­li­nen taus­ta­ku­va.

Suu­rem­pi ja tar­kem­pi Head-up Disp­lay

Uu­si Au­di A6 Avant voi­daan va­rus­taa myös li­sä­va­rus­tei­sel­la Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­töl­lä (HUD). HUD:lle voi­daan näyt­tää laa­ja va­li­koi­ma tie­to­ja, mu­kaan lu­kien no­peus, ak­tii­vi­set avus­tus­jär­jes­tel­mät, na­vi­goin­ti­oh­jeet ja me­di­a­tie­dot. En­sim­mäis­tä ker­taa kul­jet­ta­jil­la on mah­dol­li­suus hal­li­ta au­to- ja in­fo­tain­ment-toi­min­to­ja Head-up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­tön kaut­ta. Asen­nus­ti­lan mak­si­maa­li­sen hyö­dyn­tä­mi­sen ja mu­kau­te­tun näyt­tö­tek­nii­kan an­si­os­ta nä­ky­vä kuva-alue on yli 85 pro­sent­tia suu­rem­pi kuin ai­em­min, ja näyt­tö on huo­mat­ta­vas­ti tar­kem­pi.

Osa­na uu­dis­tet­tua si­sä­ti­laa ja oh­jaa­moa, jot­ka luo­vat di­gi­taa­li­sen näyt­tä­mön, dy­naa­mi­nen vies­tin­tä­va­lo hel­pot­taa vies­tin­tää au­ton ja sen mat­kus­ta­jien vä­lil­lä. Se koos­tuu 84 LED-va­los­ta ja si­jait­see tuu­li­la­sin ala­puo­lel­la, va­lais­ten suu­ren kaa­ren, joka ulot­tuu va­sem­mal­ta oi­ke­al­le A-pi­la­ril­le. Ter­ve­tu­lo­toi­min­non li­säk­si vies­tin­tä­va­lo si­säl­tää eri­tyi­sen va­lais­tus­sek­vens­sin, joka ak­ti­voi­tuu, kun au­to lu­ki­taan tai ava­taan. Se tu­kee myös tur­val­li­suut­ta näyt­tä­mäl­lä dy­naa­mi­sen vil­kun.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät

Uu­si Au­di A6 Avant on va­rus­tet­tu lu­kui­sil­la mo­der­neil­la kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­la jär­jes­tel­mil­lä. Nämä jär­jes­tel­mät li­sää­vät mu­ka­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta jo­kai­sel­la mat­kal­la hel­pot­ta­mal­la kul­jet­ta­jan työ­tä ja ot­ta­mal­la hoi­taak­seen tär­kei­tä teh­tä­viä.

Au­tos­ta löy­tyy va­ki­o­va­rus­tee­na mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, lii­ken­ne­merk­kien mu­kaan re­a­goi­va no­peu­den­ra­joi­tin, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus, pe­ruu­tus­ka­me­ra ja park as­sist plus -jär­jes­tel­mä. Mui­ta va­kio-omi­nai­suuk­sia ovat park as­sist plus etäi­syys­näy­töl­lä, kais­ta­vah­ti, ris­te­ä­vän lii­ken­teen avus­tin, väis­tö­a­vus­tin, etu­kään­ty­mi­sa­vus­tin ja hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­tin. Asi­ak­kaat voi­vat myös kon­fi­gu­roi­da li­sä­va­lin­nai­sia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via pa­ket­te­ja.

Mu­kau­tu­va ajo­a­vus­tin plus on yk­si ko­ho­koh­dis­ta: eri­lai­set an­tu­rit seu­raa­vat jat­ku­vas­ti au­ton ym­pä­ris­töä, mut­ta se käyt­tää myös kor­ke­an re­so­luu­ti­on kart­ta­tie­to­ja ja pil­vi­poh­jai­sia par­vi­ai­neis­to­ja muis­ta ajo­neu­vois­ta. Tä­män avul­la jär­jes­tel­mä voi op­ti­moi­da lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sen ja tar­jo­ta tu­kea kiih­dyt­tä­mi­ses­sä, no­peu­den ja etäi­syyk­sien yl­lä­pi­tä­mi­ses­sä sekä kais­tan oh­jauk­ses­sa.

Ke­rät­ty­jen tie­to­jen pe­rus­teel­la jär­jes­tel­mä las­kee rei­tin eteen­päin ja oh­jaa au­toa su­ju­vas­ti lii­ken­tees­sä kais­tan kes­kel­lä sitä tu­ke­vil­la oh­jaus­liik­keil­lä. Sa­mal­la se re­a­goi edes­sä ole­viin ajo­neu­voi­hin ja liit­ty­vään lii­ken­tee­seen etäi­syy­teen sää­tä­en no­peut­taan etu­kä­teen.  Lu­kui­sien huo­mi­oon otet­ta­vien pa­ra­met­rien an­si­os­ta mu­kau­tu­va ajo­a­vus­tin plus pa­ran­taa ajo­mu­ka­vuut­ta – kai­kil­la no­peu­sa­lu­eil­la ja ruuh­kai­ses­sa lii­ken­tees­sä.

Suo­men maa­han­tuon­ti­oh­jel­ma

Suo­men maa­han­tuon­ti­oh­jel­maan kuu­lu­vat vain la­dat­ta­vat hyb­ri­di­ver­si­ot. Uu­den Au­di A6 Avan­tin ti­laus­kir­jat avau­tu­vat vie­lä maa­lis­kuun ai­ka­na, jol­loin ker­ro­taan tar­kem­mat hin­nat ja Suo­men tuon­ti­oh­jel­man mu­kai­set va­rus­te­lu­ta­sot sekä la­dat­ta­vien hyb­ri­dien tek­ni­siä tie­to­ja. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le syk­syl­lä 2025, jol­loin myös en­sim­mäi­set asi­a­ka­sau­to­jen luo­vu­tuk­set al­ka­vat.

Au­to­Bild / Au­di

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN