Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla

Peugeot on ollut jo vuosikymmenten ajan merkittävä toimija Euroopan C-segmentin autojen markkinoilla. Peugeot 308 on ollut osa tätä tarinaa ja kuuluu segmentin myydyimpiin malleihin monissa maissa.

Auto Bild.Uutiset

Uu­det Peu­ge­ot 308 ja 308 SW tu­le­vat tar­jol­le nel­jäl­lä ke­hit­ty­neel­lä voi­ma­lin­jal­la – täys­säh­kö­nä, la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä, hyb­ri­di­nä sekä die­se­li­nä. Va­rus­te­ta­so­ja puo­les­taan on vii­si – Style, Al­lu­re, GT, Bu­si­ness ja GT Exc­lu­si­ve.

Peu­ge­ot 308 on suun­ni­tel­tu Rans­kas­sa ja au­tot val­mis­te­taan Mul­hou­sen teh­taal­la edus­ta­en rans­ka­lais­ta huip­puo­saa­mis­ta. Ku­ten kaik­ki Peu­ge­o­tin säh­kö- ja hyb­ri­di­a­jo­neu­vot myös uu­sien 308-mal­lien kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to­jen ta­kuu on 8 vuo­den tai 160 000 ki­lo­met­riä.

Rans­ka­lais­ta tyy­liä

Ny­kyi­sen su­ku­pol­ven jul­kai­sun yh­tey­des­sä Peu­ge­ot 308 ja 308 SW te­ki­vät vai­ku­tuk­sen roh­ke­al­la muo­toi­lul­laan. Ne oli­vat myös en­sim­mäi­set mal­lit, jois­sa esi­tel­tiin ny­kyi­nen Peu­ge­ot-logo. Ja nyt logo saa jäl­leen uut­ta il­met­tä ol­len en­sim­mäis­tä ker­taa va­lais­tu. Lo­gon taak­se on si­joi­tet­tu etäi­syys­tut­ka ja lo­gon ylä­puo­lel­ta löy­ty­vät ajo­va­loi­hin yh­dis­ty­vät va­lo­nau­hat ko­ros­ta­vat au­ton vank­kaa ole­mus­ta.

Uu­dis­tu­neen mas­kin li­säk­si keu­las­ta löy­tyy nyt mal­lis­toon su­ku­nä­köä tuo­vat kol­men ohu­en LED-nau­han kyn­ne­no­mai­set päi­vä­a­jo­va­lot. Myös ajo­va­lot hyö­dyn­tä­vät LED-tek­no­lo­gi­aa ja GT-va­rus­te­ta­sois­sa käy­te­tään ajo­ti­lan­tei­siin mu­kau­tu­vaa Mat­rix LED -tek­no­lo­gi­aa. Pus­ku­rin lai­dois­ta löy­ty­vät il­ma­not­to­au­kot oh­jaa­vat il­ma­vir­taa pyö­rä­ko­te­loi­hin pa­ran­ta­en ae­ro­dy­na­miik­kaa ja si­ten polt­to­ai­ne­te­hok­kuut­ta sekä toi­min­ta­mat­kaa säh­kö- ja hyb­ri­di­mal­leis­sa. Ta­ka­va­loi­na toi­mi­vat niin ikään kol­me ”LED-kynt­tä".

Sel­keä si­sus­tus

Si­sä­ti­lois­sa lin­jat ovat sel­kei­tä ja puh­tai­ta, mit­ta­ris­to yh­dis­tyy sau­mat­to­mas­ti 10” kes­kus­näy­tön sekä kes­ki­kon­so­lin toi­min­to­jen kans­sa. Ko­je­lau­dan ai­nut­laa­tui­nen ark­ki­teh­tuu­ri on suun­ni­tel­tu mak­si­moi­maan ti­lan käyt­tö etu­mat­kus­ta­jien hy­väk­si. Laa­duk­kaat ma­te­ri­aa­lit, ku­ten ai­to alu­mii­ni ja Al­can­ta­ra® li­sää­vät mu­ka­vuut­ta.

Kai­kis­sa uu­sis­sa Peu­ge­ot 308 -mal­leis­sa on di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to va­ki­o­na. Se si­säl­tää uu­det 3D-gra­fii­kat (va­lin­nai­nen GT-mal­lis­sa, va­ki­o­na GT Exc­lu­si­ve -mal­lis­sa), jot­ka li­sää­vät aja­mi­sen nau­tin­toa tyy­lik­kyy­del­lään ja eri­no­mai­sel­la lu­et­ta­vuu­del­laan.

Kes­kus­näy­tön al­la ole­vas­sa tyy­lik­kääs­sä mus­tas­sa pa­nee­lis­sa si­jait­se­vat vii­si i-Tog­g­le-pai­ni­ket­ta. Näi­den avul­la käyt­tä­jä voi mää­rit­tää pi­ka­va­lin­to­ja suo­sik­ki­toi­min­noil­leen ku­ten il­mas­toin­nil­le, pu­he­li­nyh­teyk­sil­le, ra­di­o­ka­na­vil­le tai na­vi­goin­nil­le. Oh­jaa­mon tun­nel­man vii­meis­te­lee ko­je­lau­das­ta ovi­pa­nee­lei­hin ulot­tu­va tun­nel­ma­va­lais­tus.

Peu­ge­ot 308 SW tar­jo­aa myös käy­tän­nöl­li­syyt­tä. Toi­sen ri­vin is­tui­met saa kaa­det­tua kol­mes­sa osas­sa ja­ol­la 40/20/40 ja ne saa kaa­det­tua myös ta­va­ra­ti­las­ta kä­sin. Ta­va­ra­ti­lan käyt­töä hel­pot­taa kah­teen ta­soon sää­det­tä­vä vä­li­poh­ja ja ti­la­vuut­ta on käyt­tö­voi­mas­ta ja is­tuin­ten asen­nos­ta riip­pu­en 598-1 487 lit­raa. Help­po­käyt­töi­syy­den kruu­naa säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku.

Laa­ja voi­ma­lin­ja­va­li­koi­ma

Uu­dis­tu­nut mal­li on tar­jol­la täys­säh­kö­nä, la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä, hyb­ri­di­nä sekä die­se­li­nä.

Täys­säh­köi­nen Peu­ge­ot E-308 tar­jo­aa ta­lou­del­li­sen voi­ma­lin­jan ja en­tis­tä­kin pi­dem­män toi­min­ta­mat­kan. 115 kW (156 hv) tuot­ta­va säh­kö­moot­to­ri ja 270 Nm vään­tö mah­dol­lis­ta­vat vai­vat­to­man suo­ri­tus­ky­vyn. Uu­dis­tu­nees­sa mal­lis­sa 400 vol­tin ark­ki­teh­tuu­ria hyö­dyn­tä­vän akus­ton ka­pa­si­teet­ti on 58,4 kWh (55,4 kWh käy­tet­tä­vis­sä) ja toi­min­ta­mat­kak­si yh­del­lä la­tauk­sel­la kir­ja­taan jopa 450 ki­lo­met­riä (WLTP), mikä on 34 ki­lo­met­riä edel­tä­jää enem­män. 100 kW:n pi­ka­la­tu­ril­la la­taus va­raus­vä­lil­lä 20-80 % kes­tää vain 32 mi­nuut­tia.

Re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus te­kee aja­mi­ses­ta eri­lai­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä su­la­vaa. Oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na ole­vil­la sii­vek­keil­lä kul­jet­ta­ja voi sää­tää hi­das­tu­vuut­ta kol­mes­sa vai­hees­sa:

Ma­ta­la (-0.8 m/s²): tun­tu­ma kuin polt­to­moot­to­ri­au­tos­sa

Koh­ta­lai­nen (-1.3 m/s²): voi­mak­kaam­pi hi­das­tu­mi­nen

Te­hos­tet­tu (-1.8 m/s²): mak­si­maa­li­nen hi­das­tus vä­hen­tää tar­vet­ta jar­ru­pol­ki­men käyt­töön

Kah­del­la te­hok­kaim­mal­la ta­sol­la jar­ru­va­lot syt­ty­vät au­to­maat­ti­ses­ti.

Peu­ge­ot 308 Plug-in Hyb­rid yh­dis­tää 92 kW (125 hv) tuot­ta­van säh­kö­moot­to­rin ja 1,6-lit­rai­sen tur­bo­ah­de­tun ben­sii­ni­moot­to­rin (150 hv). Voi­ma­lin­jan yh­teis­te­ho on 195 he­vos­voi­maa ja voi­ma vä­li­te­tään eteen­päin 7-vaih­tei­sen e-DCS7-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton kaut­ta. Plug-in Hyb­rid on va­rus­tet­tu 17,2 kWh:n akus­tol­la ja tä­män tur­vin säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa on tar­jol­la yh­del­lä la­tauk­sel­la 85 ki­lo­met­riä (WLTP). La­taus kes­tää 2 h 05 min (7,4 kW la­tu­ri) tai 7 h 25 min ta­val­li­ses­ta pis­to­ra­si­as­ta.

Peu­ge­ot 308 Hyb­rid tar­jo­aa hy­vän en­si­as­ke­leen säh­köis­ty­mi­seen. 6-vaih­tei­nen e-DCS6-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to ja au­to­maat­ti­ses­ti ajon ai­ka­na la­tau­tu­va ak­ku pa­ran­ta­vat ta­lou­del­li­suut­ta il­man ul­koi­sen la­taa­mi­sen tar­vet­ta. Vaih­teis­to­ko­te­lon si­säl­le si­joi­te­tun säh­kö­moot­to­rin tur­vin voi­daan kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä liik­kua jopa 50 % ajas­ta, mikä pa­ran­taa mer­kit­tä­väs­ti voi­ma­lin­jan ta­lou­del­li­suut­ta. Hyb­rid-mal­lin kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si kir­ja­taan 4,7-5,0 l/100 km (WLTP).

Peu­ge­ot 308 on saa­ta­vil­la myös 1,5-lit­rai­sel­la Blu­eH­Di die­sel­moot­to­ril­la. Ne­li­sy­lin­te­rin 130-he­vos­voi­mai­nen moot­to­ri on yh­dis­tet­ty 8-vaih­tei­seen EAT8-au­to­maat­ti­vaih­teis­toon. Tämä voi­ma­lin­ja tar­jo­aa vai­vat­to­muut­ta ja ta­lou­del­li­suut­ta eten­kin pit­kän mat­kan ajos­sa.

Mu­ka­vuut­ta kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le

Uu­sis­sa Peu­ge­ot 308 -mal­leis­sa on ur­hei­lul­li­set ja tyy­lik­käät etuis­tui­met. AGR-ser­ti­fi­oi­dut is­tui­met ovat saa­ta­vil­la Al­lu­re- ja GT-mal­lei­hin, ja mu­ka­vuut­ta voi pa­ran­taa hie­ron­ta­toi­min­nol­la.

Li­sä­va­rus­tei­nen Clean Ca­bin toi­min­to huo­leh­tii si­säil­man puh­tau­des­ta ja eril­li­nen AQS-toi­min­to (Air Qu­a­li­ty Sys­tem) ak­ti­voi tar­vit­ta­es­sa si­säil­man kier­rä­tyk­sen. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va pa­no­raa­ma­kat­to li­sää mer­kit­tä­väs­ti oh­jaa­mon va­loi­suut­ta ja viih­tyi­syyt­tä.

Ää­nen­tois­ton osal­ta Fo­cal® Pre­mium Hi-Fi -jär­jes­tel­mä tar­jo­aa ihas­tut­ta­van ää­ni­ko­ke­muk­sen. Jär­jes­tel­mä on ke­hi­tet­ty yh­teis­työs­sä rans­ka­lai­sen huip­pu­ää­nen­tois­tob­rän­din Fo­cal®in kans­sa ja se koos­tuu 10 kai­ut­ti­mes­ta sekä 12-ka­na­vai­ses­ta 690 W vah­vis­ti­mes­ta.

Kai­kis­sa uu­sis­sa Peu­ge­ot 308 -mal­leis­sa on va­ki­o­na kat­ta­vat lii­tet­tä­vyy­so­mi­nai­suu­det, ku­ten lan­ga­ton äly­pu­he­li­men pei­laus (Ap­p­le CarP­lay ja And­roid Au­to) sekä nel­jä USB-C-port­tia, jois­ta kak­si löy­tyy edes­tä ja kak­si ta­kaa.

Konk­reet­tis­ta vas­tuul­li­suut­ta

Uu­det Peu­ge­ot 308 ja 308 SW -mal­lit ot­ta­vat myös vas­tuul­li­suu­den huo­mi­oon ai­em­paa konk­reet­ti­sem­min. Ra­ken­teis­sa on käy­tet­ty yli 30 % kier­rä­tet­ty­jä, tai uu­siu­tu­via ma­te­ri­aa­le­ja. Li­säk­si au­tois­ta löy­tyy yli 30 po­ly­mee­ri­kom­po­nent­tia, ku­ten hamp­pu­kui­dus­ta val­mis­tet­tu ko­je­lau­ta ja kier­rä­tys­muo­via pus­ku­reis­sa ja säi­ly­tys­lo­ke­rois­sa.

Kaik­ki ajo­neu­vot täyt­tä­vät ny­ky­ään tiu­kat kier­rä­tet­tä­vyys­vaa­ti­muk­set, joi­den mu­kaan 85 % mas­sas­ta täy­tyy ol­la kier­rä­tet­tä­vis­sä ja 95 % hyö­dyn­net­tä­vis­sä uu­del­leen.

Peu­ge­ot 308: 31 % kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja (405 kg), 34 % te­räk­sis­tä ja 58 % alu­mii­nis­ta kier­rä­tet­tyä, 40 kg kier­rä­tet­ty­jä po­ly­mee­re­jä ja bi­o­ma­te­ri­aa­le­ja.

Peu­ge­ot 308 SW: 31 % kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja (423 kg), 33 % te­räk­sis­tä ja 58 % alu­mii­nis­ta kier­rä­tet­tyä, 40 kg kier­rä­tet­ty­jä po­ly­mee­re­jä ja bi­o­ma­te­ri­aa­le­ja.

Nämä lu­vut osoit­ta­vat Peu­ge­o­tin si­tou­tu­mi­sen ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­syy­teen ja te­ke­vät uu­sis­ta 308-mal­leis­ta vas­tuul­li­sen va­lin­nan. Tä­män li­säk­si Peu­ge­ot 308 -mal­lit on suun­ni­tel­tu ja val­mis­te­taan Rans­kas­sa teh­den näis­tä vah­vas­ti eu­roop­pa­lai­sia tuot­tei­ta.

Yh­dis­tet­tä­vyyt­tä au­tos­sa ja sen ul­ko­puo­lel­la

Uu­det Peu­ge­ot 308 -mal­lit hyö­ty­vät etä­päi­vi­tet­tä­väs­tä oh­jel­mis­tos­ta, jol­loin käyt­tä­jät saa­vat uu­sim­mat päi­vi­tyk­set il­man käyn­tiä huol­los­sa. Style- ja Al­lu­re-mal­leis­sa on va­ki­o­na Peu­ge­ot i-Con­nect® -jär­jes­tel­mä, joka tar­jo­aa lan­gat­to­man pei­lauk­sen (Ap­p­le CarP­lay/And­roid Au­to). Li­sä­va­rus­tee­na, tai Bu­si­ness-, GT- ja GT Exc­lu­si­ve -mal­leis­sa tek­no­lo­gi­nen ko­ke­mus täy­den­tyy Peu­ge­ot i-Con­nect® Ad­van­ced -jär­jes­tel­mäl­lä, jos­sa on Tom­To­min kart­ta­da­taa hyö­dyn­tä­vä na­vi­goin­ti.

Peu­ge­ot tar­jo­aa säh­kö­au­tol­la mat­kan suun­nit­te­lua hel­pot­ta­van Trip Plan­ner -toi­min­non uu­des­sa E-308-mal­lis­sa. Se op­ti­moi rei­tin ja la­tauk­set, huo­mi­oi­den mat­kan pi­tuu­den, akun va­raus­ta­son, ta­voi­tel­lun va­raus­ta­son pe­ril­lä ja la­tau­sa­se­mien si­jain­nin. Jär­jes­tel­mä ot­taa huo­mi­oon myös ku­lu­tuk­sen en­nus­teen, jo­hon vai­kut­ta­vat no­peus, lii­ken­ne, tien tyyp­pi ja kor­keu­se­rot.

My­Peu­ge­ot-so­vel­lus tuo li­sää mah­dol­li­suuk­sia au­ton hal­lin­taan. Sen avul­la käyt­tä­jä voi suo­rit­taa seu­raa­via toi­min­to­ja:

Pai­kan­taa au­ton esi­mer­kik­si ka­dun var­rel­ta

Lu­ki­ta ovet ja ak­ti­voi­da va­lot, tai ää­ni­mer­kin etä­nä*

Hal­li­ta akun la­taus­ta – ajas­taa, käyn­nis­tää tai siir­tää la­taus­ta*

Hal­li­ta il­mas­toin­tia ja läm­mi­tys­tä – ajas­taa tai käyn­nis­tää*

*Il­mai­sen ko­kei­lu­jak­son jäl­keen pal­ve­lut saa­ta­vil­la kuu­kau­si­mak­sul­li­sel­la Peu­ge­ot Con­nect Plus -pa­ke­til­la.

Uu­den Peu­ge­ot 308 ja 308 SW:n tuo­tan­to al­kaa syk­syl­lä 2025. Uu­dis­tu­neen mal­lis­ton hin­nat jul­kais­taan lop­pu­vuo­den ai­ka­na. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen vuo­den vaih­teen jäl­keen.

Au­to­bild / Peu­ge­ot

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN