Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla

Peugeot on ollut jo vuosikymmenten ajan merkittävä toimija Euroopan C-segmentin autojen markkinoilla. Peugeot 308 on ollut osa tätä tarinaa ja kuuluu segmentin myydyimpiin malleihin monissa maissa.

Auto Bild.Uutiset

Uu­det Peu­ge­ot 308 ja 308 SW tu­le­vat tar­jol­le nel­jäl­lä ke­hit­ty­neel­lä voi­ma­lin­jal­la – täys­säh­kö­nä, la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä, hyb­ri­di­nä sekä die­se­li­nä. Va­rus­te­ta­so­ja puo­les­taan on vii­si – Style, Al­lu­re, GT, Bu­si­ness ja GT Exc­lu­si­ve.

Peu­ge­ot 308 on suun­ni­tel­tu Rans­kas­sa ja au­tot val­mis­te­taan Mul­hou­sen teh­taal­la edus­ta­en rans­ka­lais­ta huip­puo­saa­mis­ta. Ku­ten kaik­ki Peu­ge­o­tin säh­kö- ja hyb­ri­di­a­jo­neu­vot myös uu­sien 308-mal­lien kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to­jen ta­kuu on 8 vuo­den tai 160 000 ki­lo­met­riä.

Rans­ka­lais­ta tyy­liä

Ny­kyi­sen su­ku­pol­ven jul­kai­sun yh­tey­des­sä Peu­ge­ot 308 ja 308 SW te­ki­vät vai­ku­tuk­sen roh­ke­al­la muo­toi­lul­laan. Ne oli­vat myös en­sim­mäi­set mal­lit, jois­sa esi­tel­tiin ny­kyi­nen Peu­ge­ot-logo. Ja nyt logo saa jäl­leen uut­ta il­met­tä ol­len en­sim­mäis­tä ker­taa va­lais­tu. Lo­gon taak­se on si­joi­tet­tu etäi­syys­tut­ka ja lo­gon ylä­puo­lel­ta löy­ty­vät ajo­va­loi­hin yh­dis­ty­vät va­lo­nau­hat ko­ros­ta­vat au­ton vank­kaa ole­mus­ta.

Uu­dis­tu­neen mas­kin li­säk­si keu­las­ta löy­tyy nyt mal­lis­toon su­ku­nä­köä tuo­vat kol­men ohu­en LED-nau­han kyn­ne­no­mai­set päi­vä­a­jo­va­lot. Myös ajo­va­lot hyö­dyn­tä­vät LED-tek­no­lo­gi­aa ja GT-va­rus­te­ta­sois­sa käy­te­tään ajo­ti­lan­tei­siin mu­kau­tu­vaa Mat­rix LED -tek­no­lo­gi­aa. Pus­ku­rin lai­dois­ta löy­ty­vät il­ma­not­to­au­kot oh­jaa­vat il­ma­vir­taa pyö­rä­ko­te­loi­hin pa­ran­ta­en ae­ro­dy­na­miik­kaa ja si­ten polt­to­ai­ne­te­hok­kuut­ta sekä toi­min­ta­mat­kaa säh­kö- ja hyb­ri­di­mal­leis­sa. Ta­ka­va­loi­na toi­mi­vat niin ikään kol­me ”LED-kynt­tä".

Sel­keä si­sus­tus

Si­sä­ti­lois­sa lin­jat ovat sel­kei­tä ja puh­tai­ta, mit­ta­ris­to yh­dis­tyy sau­mat­to­mas­ti 10” kes­kus­näy­tön sekä kes­ki­kon­so­lin toi­min­to­jen kans­sa. Ko­je­lau­dan ai­nut­laa­tui­nen ark­ki­teh­tuu­ri on suun­ni­tel­tu mak­si­moi­maan ti­lan käyt­tö etu­mat­kus­ta­jien hy­väk­si. Laa­duk­kaat ma­te­ri­aa­lit, ku­ten ai­to alu­mii­ni ja Al­can­ta­ra® li­sää­vät mu­ka­vuut­ta.

Kai­kis­sa uu­sis­sa Peu­ge­ot 308 -mal­leis­sa on di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to va­ki­o­na. Se si­säl­tää uu­det 3D-gra­fii­kat (va­lin­nai­nen GT-mal­lis­sa, va­ki­o­na GT Exc­lu­si­ve -mal­lis­sa), jot­ka li­sää­vät aja­mi­sen nau­tin­toa tyy­lik­kyy­del­lään ja eri­no­mai­sel­la lu­et­ta­vuu­del­laan.

Kes­kus­näy­tön al­la ole­vas­sa tyy­lik­kääs­sä mus­tas­sa pa­nee­lis­sa si­jait­se­vat vii­si i-Tog­g­le-pai­ni­ket­ta. Näi­den avul­la käyt­tä­jä voi mää­rit­tää pi­ka­va­lin­to­ja suo­sik­ki­toi­min­noil­leen ku­ten il­mas­toin­nil­le, pu­he­li­nyh­teyk­sil­le, ra­di­o­ka­na­vil­le tai na­vi­goin­nil­le. Oh­jaa­mon tun­nel­man vii­meis­te­lee ko­je­lau­das­ta ovi­pa­nee­lei­hin ulot­tu­va tun­nel­ma­va­lais­tus.

Peu­ge­ot 308 SW tar­jo­aa myös käy­tän­nöl­li­syyt­tä. Toi­sen ri­vin is­tui­met saa kaa­det­tua kol­mes­sa osas­sa ja­ol­la 40/20/40 ja ne saa kaa­det­tua myös ta­va­ra­ti­las­ta kä­sin. Ta­va­ra­ti­lan käyt­töä hel­pot­taa kah­teen ta­soon sää­det­tä­vä vä­li­poh­ja ja ti­la­vuut­ta on käyt­tö­voi­mas­ta ja is­tuin­ten asen­nos­ta riip­pu­en 598-1 487 lit­raa. Help­po­käyt­töi­syy­den kruu­naa säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku.

Laa­ja voi­ma­lin­ja­va­li­koi­ma

Uu­dis­tu­nut mal­li on tar­jol­la täys­säh­kö­nä, la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä, hyb­ri­di­nä sekä die­se­li­nä.

Täys­säh­köi­nen Peu­ge­ot E-308 tar­jo­aa ta­lou­del­li­sen voi­ma­lin­jan ja en­tis­tä­kin pi­dem­män toi­min­ta­mat­kan. 115 kW (156 hv) tuot­ta­va säh­kö­moot­to­ri ja 270 Nm vään­tö mah­dol­lis­ta­vat vai­vat­to­man suo­ri­tus­ky­vyn. Uu­dis­tu­nees­sa mal­lis­sa 400 vol­tin ark­ki­teh­tuu­ria hyö­dyn­tä­vän akus­ton ka­pa­si­teet­ti on 58,4 kWh (55,4 kWh käy­tet­tä­vis­sä) ja toi­min­ta­mat­kak­si yh­del­lä la­tauk­sel­la kir­ja­taan jopa 450 ki­lo­met­riä (WLTP), mikä on 34 ki­lo­met­riä edel­tä­jää enem­män. 100 kW:n pi­ka­la­tu­ril­la la­taus va­raus­vä­lil­lä 20-80 % kes­tää vain 32 mi­nuut­tia.

Re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus te­kee aja­mi­ses­ta eri­lai­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä su­la­vaa. Oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na ole­vil­la sii­vek­keil­lä kul­jet­ta­ja voi sää­tää hi­das­tu­vuut­ta kol­mes­sa vai­hees­sa:

Ma­ta­la (-0.8 m/s²): tun­tu­ma kuin polt­to­moot­to­ri­au­tos­sa

Koh­ta­lai­nen (-1.3 m/s²): voi­mak­kaam­pi hi­das­tu­mi­nen

Te­hos­tet­tu (-1.8 m/s²): mak­si­maa­li­nen hi­das­tus vä­hen­tää tar­vet­ta jar­ru­pol­ki­men käyt­töön

Kah­del­la te­hok­kaim­mal­la ta­sol­la jar­ru­va­lot syt­ty­vät au­to­maat­ti­ses­ti.

Peu­ge­ot 308 Plug-in Hyb­rid yh­dis­tää 92 kW (125 hv) tuot­ta­van säh­kö­moot­to­rin ja 1,6-lit­rai­sen tur­bo­ah­de­tun ben­sii­ni­moot­to­rin (150 hv). Voi­ma­lin­jan yh­teis­te­ho on 195 he­vos­voi­maa ja voi­ma vä­li­te­tään eteen­päin 7-vaih­tei­sen e-DCS7-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton kaut­ta. Plug-in Hyb­rid on va­rus­tet­tu 17,2 kWh:n akus­tol­la ja tä­män tur­vin säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa on tar­jol­la yh­del­lä la­tauk­sel­la 85 ki­lo­met­riä (WLTP). La­taus kes­tää 2 h 05 min (7,4 kW la­tu­ri) tai 7 h 25 min ta­val­li­ses­ta pis­to­ra­si­as­ta.

Peu­ge­ot 308 Hyb­rid tar­jo­aa hy­vän en­si­as­ke­leen säh­köis­ty­mi­seen. 6-vaih­tei­nen e-DCS6-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to ja au­to­maat­ti­ses­ti ajon ai­ka­na la­tau­tu­va ak­ku pa­ran­ta­vat ta­lou­del­li­suut­ta il­man ul­koi­sen la­taa­mi­sen tar­vet­ta. Vaih­teis­to­ko­te­lon si­säl­le si­joi­te­tun säh­kö­moot­to­rin tur­vin voi­daan kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä liik­kua jopa 50 % ajas­ta, mikä pa­ran­taa mer­kit­tä­väs­ti voi­ma­lin­jan ta­lou­del­li­suut­ta. Hyb­rid-mal­lin kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si kir­ja­taan 4,7-5,0 l/100 km (WLTP).

Peu­ge­ot 308 on saa­ta­vil­la myös 1,5-lit­rai­sel­la Blu­eH­Di die­sel­moot­to­ril­la. Ne­li­sy­lin­te­rin 130-he­vos­voi­mai­nen moot­to­ri on yh­dis­tet­ty 8-vaih­tei­seen EAT8-au­to­maat­ti­vaih­teis­toon. Tämä voi­ma­lin­ja tar­jo­aa vai­vat­to­muut­ta ja ta­lou­del­li­suut­ta eten­kin pit­kän mat­kan ajos­sa.

Mu­ka­vuut­ta kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le

Uu­sis­sa Peu­ge­ot 308 -mal­leis­sa on ur­hei­lul­li­set ja tyy­lik­käät etuis­tui­met. AGR-ser­ti­fi­oi­dut is­tui­met ovat saa­ta­vil­la Al­lu­re- ja GT-mal­lei­hin, ja mu­ka­vuut­ta voi pa­ran­taa hie­ron­ta­toi­min­nol­la.

Li­sä­va­rus­tei­nen Clean Ca­bin toi­min­to huo­leh­tii si­säil­man puh­tau­des­ta ja eril­li­nen AQS-toi­min­to (Air Qu­a­li­ty Sys­tem) ak­ti­voi tar­vit­ta­es­sa si­säil­man kier­rä­tyk­sen. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va pa­no­raa­ma­kat­to li­sää mer­kit­tä­väs­ti oh­jaa­mon va­loi­suut­ta ja viih­tyi­syyt­tä.

Ää­nen­tois­ton osal­ta Fo­cal® Pre­mium Hi-Fi -jär­jes­tel­mä tar­jo­aa ihas­tut­ta­van ää­ni­ko­ke­muk­sen. Jär­jes­tel­mä on ke­hi­tet­ty yh­teis­työs­sä rans­ka­lai­sen huip­pu­ää­nen­tois­tob­rän­din Fo­cal®in kans­sa ja se koos­tuu 10 kai­ut­ti­mes­ta sekä 12-ka­na­vai­ses­ta 690 W vah­vis­ti­mes­ta.

Kai­kis­sa uu­sis­sa Peu­ge­ot 308 -mal­leis­sa on va­ki­o­na kat­ta­vat lii­tet­tä­vyy­so­mi­nai­suu­det, ku­ten lan­ga­ton äly­pu­he­li­men pei­laus (Ap­p­le CarP­lay ja And­roid Au­to) sekä nel­jä USB-C-port­tia, jois­ta kak­si löy­tyy edes­tä ja kak­si ta­kaa.

Konk­reet­tis­ta vas­tuul­li­suut­ta

Uu­det Peu­ge­ot 308 ja 308 SW -mal­lit ot­ta­vat myös vas­tuul­li­suu­den huo­mi­oon ai­em­paa konk­reet­ti­sem­min. Ra­ken­teis­sa on käy­tet­ty yli 30 % kier­rä­tet­ty­jä, tai uu­siu­tu­via ma­te­ri­aa­le­ja. Li­säk­si au­tois­ta löy­tyy yli 30 po­ly­mee­ri­kom­po­nent­tia, ku­ten hamp­pu­kui­dus­ta val­mis­tet­tu ko­je­lau­ta ja kier­rä­tys­muo­via pus­ku­reis­sa ja säi­ly­tys­lo­ke­rois­sa.

Kaik­ki ajo­neu­vot täyt­tä­vät ny­ky­ään tiu­kat kier­rä­tet­tä­vyys­vaa­ti­muk­set, joi­den mu­kaan 85 % mas­sas­ta täy­tyy ol­la kier­rä­tet­tä­vis­sä ja 95 % hyö­dyn­net­tä­vis­sä uu­del­leen.

Peu­ge­ot 308: 31 % kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja (405 kg), 34 % te­räk­sis­tä ja 58 % alu­mii­nis­ta kier­rä­tet­tyä, 40 kg kier­rä­tet­ty­jä po­ly­mee­re­jä ja bi­o­ma­te­ri­aa­le­ja.

Peu­ge­ot 308 SW: 31 % kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja (423 kg), 33 % te­räk­sis­tä ja 58 % alu­mii­nis­ta kier­rä­tet­tyä, 40 kg kier­rä­tet­ty­jä po­ly­mee­re­jä ja bi­o­ma­te­ri­aa­le­ja.

Nämä lu­vut osoit­ta­vat Peu­ge­o­tin si­tou­tu­mi­sen ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­syy­teen ja te­ke­vät uu­sis­ta 308-mal­leis­ta vas­tuul­li­sen va­lin­nan. Tä­män li­säk­si Peu­ge­ot 308 -mal­lit on suun­ni­tel­tu ja val­mis­te­taan Rans­kas­sa teh­den näis­tä vah­vas­ti eu­roop­pa­lai­sia tuot­tei­ta.

Yh­dis­tet­tä­vyyt­tä au­tos­sa ja sen ul­ko­puo­lel­la

Uu­det Peu­ge­ot 308 -mal­lit hyö­ty­vät etä­päi­vi­tet­tä­väs­tä oh­jel­mis­tos­ta, jol­loin käyt­tä­jät saa­vat uu­sim­mat päi­vi­tyk­set il­man käyn­tiä huol­los­sa. Style- ja Al­lu­re-mal­leis­sa on va­ki­o­na Peu­ge­ot i-Con­nect® -jär­jes­tel­mä, joka tar­jo­aa lan­gat­to­man pei­lauk­sen (Ap­p­le CarP­lay/And­roid Au­to). Li­sä­va­rus­tee­na, tai Bu­si­ness-, GT- ja GT Exc­lu­si­ve -mal­leis­sa tek­no­lo­gi­nen ko­ke­mus täy­den­tyy Peu­ge­ot i-Con­nect® Ad­van­ced -jär­jes­tel­mäl­lä, jos­sa on Tom­To­min kart­ta­da­taa hyö­dyn­tä­vä na­vi­goin­ti.

Peu­ge­ot tar­jo­aa säh­kö­au­tol­la mat­kan suun­nit­te­lua hel­pot­ta­van Trip Plan­ner -toi­min­non uu­des­sa E-308-mal­lis­sa. Se op­ti­moi rei­tin ja la­tauk­set, huo­mi­oi­den mat­kan pi­tuu­den, akun va­raus­ta­son, ta­voi­tel­lun va­raus­ta­son pe­ril­lä ja la­tau­sa­se­mien si­jain­nin. Jär­jes­tel­mä ot­taa huo­mi­oon myös ku­lu­tuk­sen en­nus­teen, jo­hon vai­kut­ta­vat no­peus, lii­ken­ne, tien tyyp­pi ja kor­keu­se­rot.

My­Peu­ge­ot-so­vel­lus tuo li­sää mah­dol­li­suuk­sia au­ton hal­lin­taan. Sen avul­la käyt­tä­jä voi suo­rit­taa seu­raa­via toi­min­to­ja:

Pai­kan­taa au­ton esi­mer­kik­si ka­dun var­rel­ta

Lu­ki­ta ovet ja ak­ti­voi­da va­lot, tai ää­ni­mer­kin etä­nä*

Hal­li­ta akun la­taus­ta – ajas­taa, käyn­nis­tää tai siir­tää la­taus­ta*

Hal­li­ta il­mas­toin­tia ja läm­mi­tys­tä – ajas­taa tai käyn­nis­tää*

*Il­mai­sen ko­kei­lu­jak­son jäl­keen pal­ve­lut saa­ta­vil­la kuu­kau­si­mak­sul­li­sel­la Peu­ge­ot Con­nect Plus -pa­ke­til­la.

Uu­den Peu­ge­ot 308 ja 308 SW:n tuo­tan­to al­kaa syk­syl­lä 2025. Uu­dis­tu­neen mal­lis­ton hin­nat jul­kais­taan lop­pu­vuo­den ai­ka­na. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen vuo­den vaih­teen jäl­keen.

Au­to­bild / Peu­ge­ot

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot

K-Auto

Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä

Auto Bild.Uutiset

K-Auto

Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU