Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Peugeot on ollut jo vuosikymmenten ajan merkittävä toimija Euroopan C-segmentin autojen markkinoilla. Peugeot 308 on ollut osa tätä tarinaa ja kuuluu segmentin myydyimpiin malleihin monissa maissa.
Uudet Peugeot 308 ja 308 SW tulevat tarjolle neljällä kehittyneellä voimalinjalla – täyssähkönä, ladattavana hybridinä, hybridinä sekä dieselinä. Varustetasoja puolestaan on viisi – Style, Allure, GT, Business ja GT Exclusive.
Peugeot 308 on suunniteltu Ranskassa ja autot valmistetaan Mulhousen tehtaalla edustaen ranskalaista huippuosaamista. Kuten kaikki Peugeotin sähkö- ja hybridiajoneuvot myös uusien 308-mallien korkeajänniteakustojen takuu on 8 vuoden tai 160 000 kilometriä.
Ranskalaista tyyliä
Nykyisen sukupolven julkaisun yhteydessä Peugeot 308 ja 308 SW tekivät vaikutuksen rohkealla muotoilullaan. Ne olivat myös ensimmäiset mallit, joissa esiteltiin nykyinen Peugeot-logo. Ja nyt logo saa jälleen uutta ilmettä ollen ensimmäistä kertaa valaistu. Logon taakse on sijoitettu etäisyystutka ja logon yläpuolelta löytyvät ajovaloihin yhdistyvät valonauhat korostavat auton vankkaa olemusta.
Uudistuneen maskin lisäksi keulasta löytyy nyt mallistoon sukunäköä tuovat kolmen ohuen LED-nauhan kynnenomaiset päiväajovalot. Myös ajovalot hyödyntävät LED-teknologiaa ja GT-varustetasoissa käytetään ajotilanteisiin mukautuvaa Matrix LED -teknologiaa. Puskurin laidoista löytyvät ilmanottoaukot ohjaavat ilmavirtaa pyöräkoteloihin parantaen aerodynamiikkaa ja siten polttoainetehokkuutta sekä toimintamatkaa sähkö- ja hybridimalleissa. Takavaloina toimivat niin ikään kolme ”LED-kynttä".
Selkeä sisustus
Sisätiloissa linjat ovat selkeitä ja puhtaita, mittaristo yhdistyy saumattomasti 10” keskusnäytön sekä keskikonsolin toimintojen kanssa. Kojelaudan ainutlaatuinen arkkitehtuuri on suunniteltu maksimoimaan tilan käyttö etumatkustajien hyväksi. Laadukkaat materiaalit, kuten aito alumiini ja Alcantara® lisäävät mukavuutta.
Kaikissa uusissa Peugeot 308 -malleissa on digitaalinen mittaristo vakiona. Se sisältää uudet 3D-grafiikat (valinnainen GT-mallissa, vakiona GT Exclusive -mallissa), jotka lisäävät ajamisen nautintoa tyylikkyydellään ja erinomaisella luettavuudellaan.
Keskusnäytön alla olevassa tyylikkäässä mustassa paneelissa sijaitsevat viisi i-Toggle-painiketta. Näiden avulla käyttäjä voi määrittää pikavalintoja suosikkitoiminnoilleen kuten ilmastoinnille, puhelinyhteyksille, radiokanaville tai navigoinnille. Ohjaamon tunnelman viimeistelee kojelaudasta ovipaneeleihin ulottuva tunnelmavalaistus.
Peugeot 308 SW tarjoaa myös käytännöllisyyttä. Toisen rivin istuimet saa kaadettua kolmessa osassa jaolla 40/20/40 ja ne saa kaadettua myös tavaratilasta käsin. Tavaratilan käyttöä helpottaa kahteen tasoon säädettävä välipohja ja tilavuutta on käyttövoimasta ja istuinten asennosta riippuen 598-1 487 litraa. Helppokäyttöisyyden kruunaa sähkötoiminen takaluukku.
Laaja voimalinjavalikoima
Uudistunut malli on tarjolla täyssähkönä, ladattavana hybridinä, hybridinä sekä dieselinä.
Täyssähköinen Peugeot E-308 tarjoaa taloudellisen voimalinjan ja entistäkin pidemmän toimintamatkan. 115 kW (156 hv) tuottava sähkömoottori ja 270 Nm vääntö mahdollistavat vaivattoman suorituskyvyn. Uudistuneessa mallissa 400 voltin arkkitehtuuria hyödyntävän akuston kapasiteetti on 58,4 kWh (55,4 kWh käytettävissä) ja toimintamatkaksi yhdellä latauksella kirjataan jopa 450 kilometriä (WLTP), mikä on 34 kilometriä edeltäjää enemmän. 100 kW:n pikalaturilla lataus varausvälillä 20-80 % kestää vain 32 minuuttia.
Regeneratiivinen jarrutus tekee ajamisesta erilaisissa ympäristöissä sulavaa. Ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä kuljettaja voi säätää hidastuvuutta kolmessa vaiheessa:
Matala (-0.8 m/s²): tuntuma kuin polttomoottoriautossa
Kohtalainen (-1.3 m/s²): voimakkaampi hidastuminen
Tehostettu (-1.8 m/s²): maksimaalinen hidastus vähentää tarvetta jarrupolkimen käyttöön
Kahdella tehokkaimmalla tasolla jarruvalot syttyvät automaattisesti.
Peugeot 308 Plug-in Hybrid yhdistää 92 kW (125 hv) tuottavan sähkömoottorin ja 1,6-litraisen turboahdetun bensiinimoottorin (150 hv). Voimalinjan yhteisteho on 195 hevosvoimaa ja voima välitetään eteenpäin 7-vaihteisen e-DCS7-kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Plug-in Hybrid on varustettu 17,2 kWh:n akustolla ja tämän turvin sähköistä toimintamatkaa on tarjolla yhdellä latauksella 85 kilometriä (WLTP). Lataus kestää 2 h 05 min (7,4 kW laturi) tai 7 h 25 min tavallisesta pistorasiasta.
Peugeot 308 Hybrid tarjoaa hyvän ensiaskeleen sähköistymiseen. 6-vaihteinen e-DCS6-kaksoiskytkinvaihteisto ja automaattisesti ajon aikana latautuva akku parantavat taloudellisuutta ilman ulkoisen lataamisen tarvetta. Vaihteistokotelon sisälle sijoitetun sähkömoottorin turvin voidaan kaupunkiliikenteessä liikkua jopa 50 % ajasta, mikä parantaa merkittävästi voimalinjan taloudellisuutta. Hybrid-mallin keskikulutukseksi kirjataan 4,7-5,0 l/100 km (WLTP).
Peugeot 308 on saatavilla myös 1,5-litraisella BlueHDi dieselmoottorilla. Nelisylinterin 130-hevosvoimainen moottori on yhdistetty 8-vaihteiseen EAT8-automaattivaihteistoon. Tämä voimalinja tarjoaa vaivattomuutta ja taloudellisuutta etenkin pitkän matkan ajossa.
Mukavuutta kaikille matkustajille
Uusissa Peugeot 308 -malleissa on urheilulliset ja tyylikkäät etuistuimet. AGR-sertifioidut istuimet ovat saatavilla Allure- ja GT-malleihin, ja mukavuutta voi parantaa hierontatoiminnolla.
Lisävarusteinen Clean Cabin toiminto huolehtii sisäilman puhtaudesta ja erillinen AQS-toiminto (Air Quality System) aktivoi tarvittaessa sisäilman kierrätyksen. Lisävarusteena saatava panoraamakatto lisää merkittävästi ohjaamon valoisuutta ja viihtyisyyttä.
Äänentoiston osalta Focal® Premium Hi-Fi -järjestelmä tarjoaa ihastuttavan äänikokemuksen. Järjestelmä on kehitetty yhteistyössä ranskalaisen huippuäänentoistobrändin Focal®in kanssa ja se koostuu 10 kaiuttimesta sekä 12-kanavaisesta 690 W vahvistimesta.
Kaikissa uusissa Peugeot 308 -malleissa on vakiona kattavat liitettävyysominaisuudet, kuten langaton älypuhelimen peilaus (Apple CarPlay ja Android Auto) sekä neljä USB-C-porttia, joista kaksi löytyy edestä ja kaksi takaa.
Konkreettista vastuullisuutta
Uudet Peugeot 308 ja 308 SW -mallit ottavat myös vastuullisuuden huomioon aiempaa konkreettisemmin. Rakenteissa on käytetty yli 30 % kierrätettyjä, tai uusiutuvia materiaaleja. Lisäksi autoista löytyy yli 30 polymeerikomponenttia, kuten hamppukuidusta valmistettu kojelauta ja kierrätysmuovia puskureissa ja säilytyslokeroissa.
Kaikki ajoneuvot täyttävät nykyään tiukat kierrätettävyysvaatimukset, joiden mukaan 85 % massasta täytyy olla kierrätettävissä ja 95 % hyödynnettävissä uudelleen.
Peugeot 308: 31 % kierrätysmateriaaleja (405 kg), 34 % teräksistä ja 58 % alumiinista kierrätettyä, 40 kg kierrätettyjä polymeerejä ja biomateriaaleja.
Peugeot 308 SW: 31 % kierrätysmateriaaleja (423 kg), 33 % teräksistä ja 58 % alumiinista kierrätettyä, 40 kg kierrätettyjä polymeerejä ja biomateriaaleja.
Nämä luvut osoittavat Peugeotin sitoutumisen ympäristöystävällisyyteen ja tekevät uusista 308-malleista vastuullisen valinnan. Tämän lisäksi Peugeot 308 -mallit on suunniteltu ja valmistetaan Ranskassa tehden näistä vahvasti eurooppalaisia tuotteita.
Yhdistettävyyttä autossa ja sen ulkopuolella
Uudet Peugeot 308 -mallit hyötyvät etäpäivitettävästä ohjelmistosta, jolloin käyttäjät saavat uusimmat päivitykset ilman käyntiä huollossa. Style- ja Allure-malleissa on vakiona Peugeot i-Connect® -järjestelmä, joka tarjoaa langattoman peilauksen (Apple CarPlay/Android Auto). Lisävarusteena, tai Business-, GT- ja GT Exclusive -malleissa teknologinen kokemus täydentyy Peugeot i-Connect® Advanced -järjestelmällä, jossa on TomTomin karttadataa hyödyntävä navigointi.
Peugeot tarjoaa sähköautolla matkan suunnittelua helpottavan Trip Planner -toiminnon uudessa E-308-mallissa. Se optimoi reitin ja lataukset, huomioiden matkan pituuden, akun varaustason, tavoitellun varaustason perillä ja latausasemien sijainnin. Järjestelmä ottaa huomioon myös kulutuksen ennusteen, johon vaikuttavat nopeus, liikenne, tien tyyppi ja korkeuserot.
MyPeugeot-sovellus tuo lisää mahdollisuuksia auton hallintaan. Sen avulla käyttäjä voi suorittaa seuraavia toimintoja:
Paikantaa auton esimerkiksi kadun varrelta
Lukita ovet ja aktivoida valot, tai äänimerkin etänä*
Hallita akun latausta – ajastaa, käynnistää tai siirtää latausta*
Hallita ilmastointia ja lämmitystä – ajastaa tai käynnistää*
*Ilmaisen kokeilujakson jälkeen palvelut saatavilla kuukausimaksullisella Peugeot Connect Plus -paketilla.
Uuden Peugeot 308 ja 308 SW:n tuotanto alkaa syksyllä 2025. Uudistuneen malliston hinnat julkaistaan loppuvuoden aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden vaihteen jälkeen.
Autobild / Peugeot
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.
Juha Peltonen
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.
Juha Peltonen
K-Auto
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
Nissan Qashqai e-POWER ajoi halki Ison-Britannian yhdellä tankillisella
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Autokauppa keskittyy entistä suuremmille toimijoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Uusi striimerivahvistin Cary Audiolta
Pro-Jectin uusi lähtötason levysoitin
Dali Kupid
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Luxmanin uusi cd-soitin
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
Autokauppa keskittyy entistä suuremmille toimijoille
Kia käynnistää sähköautojen tuotannon Euroopassa EV4 Hatchback -mallilla
Tässä ovat maailman kymmenen myydyintä autoa.
Kia julkaisi EV9 GT:n hinnat
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Jaguarilta radikaali päätös
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL