Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut

Audi Q3 on yksi Audin suosituimmista malleista – todellinen tilaihme, jolla on tärkeä asema Audin mallistossa.

Auto Bild.Uutiset

Au­di Q3 -mal­lin kol­mas su­ku­pol­vi tuo tul­les­saan pal­jon uu­dis­tuk­sia. Suo­mes­sa Au­di Q3 -mal­lis­ton myyn­ti on nyt al­ka­nut Au­di Q3 e-hyb­rid -mal­lin 200 kW:n ver­si­ol­la ja sitä voi ihan­teel­li­sis­sa olo­suh­teis­sa la­da­ta jopa 50 kW:n te­hol­la (DC), ja se on suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi ja ta­lou­del­li­sem­pi kuin kos­kaan ai­em­min.

Au­tos­sa on uu­si kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku, jon­ka brut­to­ka­pa­si­teet­ti on 25,7 kWh (net­to 19,7 kWh). Tämä ak­ku mah­dol­lis­taa jopa 119 ki­lo­met­rin säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan WLTP-tes­ti­syk­lin mu­kaan. Au­ton uu­si kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to va­ras­toi­vat huo­mat­ta­vas­ti enem­män ener­gi­aa kuin ai­kai­sem­min.

Au­di Q3 e-hyb­rid la­dat­ta­va hyb­ri­di­on suun­ni­tel­tu pit­kil­le mat­koil­le. Au­ton sy­dä­me­nä on uu­si ne­li­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, joka tuot­taa 130 kW (177 hv) te­hoa ja 250 Nm vään­töä. Polt­to­moot­to­rin rin­nal­la ole­va säh­kö­moot­to­ri tuot­taa 85 kW:n huip­pu­te­hon ja 330 Nm:n vään­tö­mo­men­tin. Polt­to­moot­to­ri ja säh­kö­moot­to­ri tar­jo­a­vat yh­des­sä jopa 200 kW:n (272 hv) jär­jes­tel­mä­te­hon ja 400 Nm huip­pu­vään­tö­mo­men­tin. Au­di Q3 la­dat­ta­van hyb­ri­din huip­pu­no­peus on 215 km/h ja puh­taas­ti säh­köi­ses­sä ajo­ti­las­sa jopa 140 km/h.

Au­di Q3 la­dat­ta­van hyb­ri­din käy­tän­nöl­li­syy­den osoit­taa 375 lit­ran ta­va­ra­ti­la. Kun ta­kais­tui­men sel­kä­no­jat tai­te­taan alas, ta­va­ra­ti­la kas­vaa jopa 1 293 lit­raan. Ta­kais­tuin on va­ki­o­na pi­tuus­suun­nas­sa sää­det­tä­vä ja sen sel­kä­no­jan kal­lis­tus­kul­maa voi sää­tää. SUV-mal­lin ve­to­ky­ky on jopa 1400 ki­log­ram­maa.

Au­di Q3 e-hyb­rid mah­dol­lis­taa myös ta­lou­del­li­sen ja mu­ka­van pit­kän mat­kan säh­köi­sen mat­kus­ta­mi­sen. Au­di tar­jo­aa DC-la­tauk­sen pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la: Q3 e-hyb­ri­diä voi­daan la­da­ta jopa 50 kW DC-la­taus­te­hol­la ihan­teel­li­sis­sa olo­suh­teis­sa, mikä tar­koit­taa, et­tä la­tau­sai­ka on 10-80 % la­taus­syk­lil­lä noin 26 mi­nuut­tia.

Kol­mi­vai­hei­nen la­taus on myös mah­dol­lis­ta 11 kW:n AC-la­taus­pis­teis­sä, jol­loin la­taus kes­tää noin 2,5 tun­tia. Tar­vit­ta­va Mode 3 -la­taus­kaa­pe­li on va­ki­o­va­rus­te. Au­din oma la­taus­pal­ve­lu Au­di Char­ging tar­jo­aa pää­syn lu­kui­siin la­taus­pis­tei­siin 28:ssa Eu­roo­pan maas­sa. 

En­sim­mäis­tä ker­taa Au­di Q3:ssa saa­ta­vil­la ole­vat Di­gi­tal Mat­rix LED -ajo­va­lot ovat saa­ta­vi­na li­sä­va­rus­tee­na. Si­sä­ti­lois­sa uu­si oh­jaus­pyö­rän hal­lin­ta­yk­sik­kö tuo li­sää säi­ly­tys­ti­laa kes­ki­kon­so­liin, uu­den­lai­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen ja pa­rem­man ti­lan­tun­nun. Oh­jau­syk­sik­köön on en­sim­mäis­tä ker­taa in­teg­roi­tu kak­si uut­ta oh­jau­syk­sik­köä: oi­ke­an­puo­lei­nen toi­mii vaih­teen­va­lit­si­me­na ja va­sem­man­puo­lei­nen va­lo­toi­min­to­jen ja tuu­li­la­sin­pyyh­ki­mien oh­jai­me­na.

Ta­lou­del­li­suut­ta älyk­kääl­lä moot­to­ri­noh­jauk­sel­la

La­dat­ta­van hyb­ri­din voi­ma­lin­jan oh­jaus on suun­ni­tel­tu op­ti­maa­lis­ta ta­lou­del­li­suut­ta var­ten. Kul­jet­ta­ja voi pri­o­ri­soi­da säh­kö­moot­to­ril­la aja­mis­ta va­lit­se­mal­la EV-ajo­ti­lan oh­jaus­pa­nee­lis­ta tai MMI-näy­tön kaut­ta, jol­loin au­tol­la voi ajaa kuin säh­kö­au­tol­la. En­si­si­jai­nen ajo­ti­la, “Au­to Hyb­rid”, hyö­dyn­tää älyk­kääs­ti polt­to­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin käyt­töä. Tämä tila käyt­tää säh­köis­tä ajoa al­hai­sil­la no­peuk­sil­la, TFSI-moot­to­ria kor­ke­am­mil­la no­peuk­sil­la ja käyt­tää usein myös mo­lem­pia yh­des­sä.

Au­di Q3 e-hyb­rid mu­kau­tuu eri­lai­siin ajo­ti­lan­tei­siin rul­laa­mal­la, ener­gi­aa tal­teen ot­ta­mal­la säh­kö­moot­to­rin avul­la (sekä rul­lauk­sen et­tä jar­ru­tuk­sen ai­ka­na) tai li­sää­mäl­lä suo­ri­tus­ky­kyä säh­kö­moot­to­rin ja polt­to­moot­to­rin yh­dis­te­tyl­lä te­hol­la. Li­säk­si hyb­ri­di­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä yl­lä­pi­tää ta­sais­ta akun va­raus­ta­soa, var­mis­ta­en riit­tä­vän akun va­raus­ti­lan myö­hem­pää käyt­töä var­ten, ku­ten vä­hä­pääs­töi­sel­lä alu­eel­la aja­mi­seen.

Kun kul­jet­ta­ja nos­taa jal­kan­sa kaa­su­pol­ki­mel­ta, ajo­ti­lan­tees­ta riip­pu­en Q3 e-hyb­rid joko rul­laa moot­to­rit sam­mu­tet­tui­na tai va­ras­toi lii­ke-ener­gi­aa re­ku­pe­roi­mal­la.

Au­ton näy­töis­tä kul­jet­ta­ja nä­kee hel­pos­ti kes­kei­sim­mät ajo­tie­dot. Va­ki­o­va­rus­tei­ses­sa Au­di vir­tu­aa­li­mit­ta­ris­tos­sa esi­te­tään käy­tös­sä ole­va teho, ajo­ti­la, akun va­raus­ta­so sekä jäl­jel­lä ole­va toi­min­ta­mat­ka. MMI-näy­tös­tä näh­dään ener­gi­a­vir­ta-nä­ky­mä, joka vi­su­a­li­soi käy­tet­tä­vän voi­ma­lin­jan käyt­tö re­aa­li­ai­kai­ses­ti.

Myyn­ti on al­ka­nut

Au­di Q3 e-hyb­rid 200 kW -mal­lin hin­ta al­ka­en on 49 387,88 eu­roa. La­dat­ta­vas­sa hyb­ri­di­mal­lis­sa on pal­jon mu­ka­vuus­toi­min­to­ja, ku­ten mu­ka­vuus­sei­son­tail­mas­toin­ti, jon­ka an­si­os­ta au­ton si­sä­ti­lat voi­daan vii­len­tää ke­säl­lä ja läm­mit­tää tal­vi­sis­sa olo­suh­teis­sa. Kul­jet­ta­ja voi ajas­taa sei­son­tail­mas­toin­nin MMI-kos­ke­tus­näy­tön tai my­Au­di-so­vel­luk­sen avul­la.

Au­di Q3 -mal­lis­ton ai­noa Suo­meen tuo­ta­va polt­to­moot­to­ri­vaih­to­eh­to on Au­di Q3 TFSI qu­at­t­ro 150 kW, jos­sa on ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä. 2,0-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri ja seit­se­män­vaih­tei­nen S tro­nic -vaih­teis­to tuot­ta­vat 150 kW (204 hv) ja 320 Nm vään­töä kai­kil­le nel­jäl­le pyö­räl­le. Au­di Q3 TFSI qu­at­t­ro 150 kW -mal­lin hin­ta al­ka­en on 57 396,66 eu­roa.

Au­di Q3 -mal­lis­ton va­ki­o­va­rus­te­lua on so­peu­tet­tu suo­ma­lai­sen tar­pei­siin. Suo­men kat­ta­vas­ta va­ki­o­va­rus­te­lus­ta löy­ty­vät mm. mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din, äly­käs ovien avaus- ja lu­ki­tus­jär­jes­tel­mä, ur­hei­luis­tui­met säh­köi­sil­lä ris­ti­se­län­tu­en sää­döil­lä, py­sä­köin­ti­a­vus­tin pe­ruu­tus­ka­me­ral­la, ää­nie­ris­te­la­sit sekä LED-ajo­va­lot laa­jen­ne­tuin toi­min­noin.

En­sim­mäi­set esit­te­ly­au­tot saa­pu­vat Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le näh­tä­vik­si ja ko­ea­jet­ta­vik­si lop­pu­syk­sys­tä 2025. Toi­mi­tu­sai­ka tä­män het­ken tuo­tan­to­ti­lan­teen mu­kaan uu­sis­sa asi­a­kas­ti­lauk­sis­sa on noin 4 kuu­kaut­ta ti­lauk­ses­ta.

Suo­men Au­di Q3 -mal­lis­to laa­je­nee vie­lä myö­hem­min syk­syl­lä Sport­back-mal­li­ver­si­ol­la.

Au­to­bild / Au­di

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN