Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut

Audi Q3 on yksi Audin suosituimmista malleista – todellinen tilaihme, jolla on tärkeä asema Audin mallistossa.

Auto Bild.Uutiset

Au­di Q3 -mal­lin kol­mas su­ku­pol­vi tuo tul­les­saan pal­jon uu­dis­tuk­sia. Suo­mes­sa Au­di Q3 -mal­lis­ton myyn­ti on nyt al­ka­nut Au­di Q3 e-hyb­rid -mal­lin 200 kW:n ver­si­ol­la ja sitä voi ihan­teel­li­sis­sa olo­suh­teis­sa la­da­ta jopa 50 kW:n te­hol­la (DC), ja se on suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi ja ta­lou­del­li­sem­pi kuin kos­kaan ai­em­min.

Au­tos­sa on uu­si kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku, jon­ka brut­to­ka­pa­si­teet­ti on 25,7 kWh (net­to 19,7 kWh). Tämä ak­ku mah­dol­lis­taa jopa 119 ki­lo­met­rin säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan WLTP-tes­ti­syk­lin mu­kaan. Au­ton uu­si kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to va­ras­toi­vat huo­mat­ta­vas­ti enem­män ener­gi­aa kuin ai­kai­sem­min.

Au­di Q3 e-hyb­rid la­dat­ta­va hyb­ri­di­on suun­ni­tel­tu pit­kil­le mat­koil­le. Au­ton sy­dä­me­nä on uu­si ne­li­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, joka tuot­taa 130 kW (177 hv) te­hoa ja 250 Nm vään­töä. Polt­to­moot­to­rin rin­nal­la ole­va säh­kö­moot­to­ri tuot­taa 85 kW:n huip­pu­te­hon ja 330 Nm:n vään­tö­mo­men­tin. Polt­to­moot­to­ri ja säh­kö­moot­to­ri tar­jo­a­vat yh­des­sä jopa 200 kW:n (272 hv) jär­jes­tel­mä­te­hon ja 400 Nm huip­pu­vään­tö­mo­men­tin. Au­di Q3 la­dat­ta­van hyb­ri­din huip­pu­no­peus on 215 km/h ja puh­taas­ti säh­köi­ses­sä ajo­ti­las­sa jopa 140 km/h.

Au­di Q3 la­dat­ta­van hyb­ri­din käy­tän­nöl­li­syy­den osoit­taa 375 lit­ran ta­va­ra­ti­la. Kun ta­kais­tui­men sel­kä­no­jat tai­te­taan alas, ta­va­ra­ti­la kas­vaa jopa 1 293 lit­raan. Ta­kais­tuin on va­ki­o­na pi­tuus­suun­nas­sa sää­det­tä­vä ja sen sel­kä­no­jan kal­lis­tus­kul­maa voi sää­tää. SUV-mal­lin ve­to­ky­ky on jopa 1400 ki­log­ram­maa.

Au­di Q3 e-hyb­rid mah­dol­lis­taa myös ta­lou­del­li­sen ja mu­ka­van pit­kän mat­kan säh­köi­sen mat­kus­ta­mi­sen. Au­di tar­jo­aa DC-la­tauk­sen pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la: Q3 e-hyb­ri­diä voi­daan la­da­ta jopa 50 kW DC-la­taus­te­hol­la ihan­teel­li­sis­sa olo­suh­teis­sa, mikä tar­koit­taa, et­tä la­tau­sai­ka on 10-80 % la­taus­syk­lil­lä noin 26 mi­nuut­tia.

Kol­mi­vai­hei­nen la­taus on myös mah­dol­lis­ta 11 kW:n AC-la­taus­pis­teis­sä, jol­loin la­taus kes­tää noin 2,5 tun­tia. Tar­vit­ta­va Mode 3 -la­taus­kaa­pe­li on va­ki­o­va­rus­te. Au­din oma la­taus­pal­ve­lu Au­di Char­ging tar­jo­aa pää­syn lu­kui­siin la­taus­pis­tei­siin 28:ssa Eu­roo­pan maas­sa. 

En­sim­mäis­tä ker­taa Au­di Q3:ssa saa­ta­vil­la ole­vat Di­gi­tal Mat­rix LED -ajo­va­lot ovat saa­ta­vi­na li­sä­va­rus­tee­na. Si­sä­ti­lois­sa uu­si oh­jaus­pyö­rän hal­lin­ta­yk­sik­kö tuo li­sää säi­ly­tys­ti­laa kes­ki­kon­so­liin, uu­den­lai­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen ja pa­rem­man ti­lan­tun­nun. Oh­jau­syk­sik­köön on en­sim­mäis­tä ker­taa in­teg­roi­tu kak­si uut­ta oh­jau­syk­sik­köä: oi­ke­an­puo­lei­nen toi­mii vaih­teen­va­lit­si­me­na ja va­sem­man­puo­lei­nen va­lo­toi­min­to­jen ja tuu­li­la­sin­pyyh­ki­mien oh­jai­me­na.

Ta­lou­del­li­suut­ta älyk­kääl­lä moot­to­ri­noh­jauk­sel­la

La­dat­ta­van hyb­ri­din voi­ma­lin­jan oh­jaus on suun­ni­tel­tu op­ti­maa­lis­ta ta­lou­del­li­suut­ta var­ten. Kul­jet­ta­ja voi pri­o­ri­soi­da säh­kö­moot­to­ril­la aja­mis­ta va­lit­se­mal­la EV-ajo­ti­lan oh­jaus­pa­nee­lis­ta tai MMI-näy­tön kaut­ta, jol­loin au­tol­la voi ajaa kuin säh­kö­au­tol­la. En­si­si­jai­nen ajo­ti­la, “Au­to Hyb­rid”, hyö­dyn­tää älyk­kääs­ti polt­to­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin käyt­töä. Tämä tila käyt­tää säh­köis­tä ajoa al­hai­sil­la no­peuk­sil­la, TFSI-moot­to­ria kor­ke­am­mil­la no­peuk­sil­la ja käyt­tää usein myös mo­lem­pia yh­des­sä.

Au­di Q3 e-hyb­rid mu­kau­tuu eri­lai­siin ajo­ti­lan­tei­siin rul­laa­mal­la, ener­gi­aa tal­teen ot­ta­mal­la säh­kö­moot­to­rin avul­la (sekä rul­lauk­sen et­tä jar­ru­tuk­sen ai­ka­na) tai li­sää­mäl­lä suo­ri­tus­ky­kyä säh­kö­moot­to­rin ja polt­to­moot­to­rin yh­dis­te­tyl­lä te­hol­la. Li­säk­si hyb­ri­di­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä yl­lä­pi­tää ta­sais­ta akun va­raus­ta­soa, var­mis­ta­en riit­tä­vän akun va­raus­ti­lan myö­hem­pää käyt­töä var­ten, ku­ten vä­hä­pääs­töi­sel­lä alu­eel­la aja­mi­seen.

Kun kul­jet­ta­ja nos­taa jal­kan­sa kaa­su­pol­ki­mel­ta, ajo­ti­lan­tees­ta riip­pu­en Q3 e-hyb­rid joko rul­laa moot­to­rit sam­mu­tet­tui­na tai va­ras­toi lii­ke-ener­gi­aa re­ku­pe­roi­mal­la.

Au­ton näy­töis­tä kul­jet­ta­ja nä­kee hel­pos­ti kes­kei­sim­mät ajo­tie­dot. Va­ki­o­va­rus­tei­ses­sa Au­di vir­tu­aa­li­mit­ta­ris­tos­sa esi­te­tään käy­tös­sä ole­va teho, ajo­ti­la, akun va­raus­ta­so sekä jäl­jel­lä ole­va toi­min­ta­mat­ka. MMI-näy­tös­tä näh­dään ener­gi­a­vir­ta-nä­ky­mä, joka vi­su­a­li­soi käy­tet­tä­vän voi­ma­lin­jan käyt­tö re­aa­li­ai­kai­ses­ti.

Myyn­ti on al­ka­nut

Au­di Q3 e-hyb­rid 200 kW -mal­lin hin­ta al­ka­en on 49 387,88 eu­roa. La­dat­ta­vas­sa hyb­ri­di­mal­lis­sa on pal­jon mu­ka­vuus­toi­min­to­ja, ku­ten mu­ka­vuus­sei­son­tail­mas­toin­ti, jon­ka an­si­os­ta au­ton si­sä­ti­lat voi­daan vii­len­tää ke­säl­lä ja läm­mit­tää tal­vi­sis­sa olo­suh­teis­sa. Kul­jet­ta­ja voi ajas­taa sei­son­tail­mas­toin­nin MMI-kos­ke­tus­näy­tön tai my­Au­di-so­vel­luk­sen avul­la.

Au­di Q3 -mal­lis­ton ai­noa Suo­meen tuo­ta­va polt­to­moot­to­ri­vaih­to­eh­to on Au­di Q3 TFSI qu­at­t­ro 150 kW, jos­sa on ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä. 2,0-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri ja seit­se­män­vaih­tei­nen S tro­nic -vaih­teis­to tuot­ta­vat 150 kW (204 hv) ja 320 Nm vään­töä kai­kil­le nel­jäl­le pyö­räl­le. Au­di Q3 TFSI qu­at­t­ro 150 kW -mal­lin hin­ta al­ka­en on 57 396,66 eu­roa.

Au­di Q3 -mal­lis­ton va­ki­o­va­rus­te­lua on so­peu­tet­tu suo­ma­lai­sen tar­pei­siin. Suo­men kat­ta­vas­ta va­ki­o­va­rus­te­lus­ta löy­ty­vät mm. mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din, äly­käs ovien avaus- ja lu­ki­tus­jär­jes­tel­mä, ur­hei­luis­tui­met säh­köi­sil­lä ris­ti­se­län­tu­en sää­döil­lä, py­sä­köin­ti­a­vus­tin pe­ruu­tus­ka­me­ral­la, ää­nie­ris­te­la­sit sekä LED-ajo­va­lot laa­jen­ne­tuin toi­min­noin.

En­sim­mäi­set esit­te­ly­au­tot saa­pu­vat Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le näh­tä­vik­si ja ko­ea­jet­ta­vik­si lop­pu­syk­sys­tä 2025. Toi­mi­tu­sai­ka tä­män het­ken tuo­tan­to­ti­lan­teen mu­kaan uu­sis­sa asi­a­kas­ti­lauk­sis­sa on noin 4 kuu­kaut­ta ti­lauk­ses­ta.

Suo­men Au­di Q3 -mal­lis­to laa­je­nee vie­lä myö­hem­min syk­syl­lä Sport­back-mal­li­ver­si­ol­la.

Au­to­bild / Au­di

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot

K-Auto

Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä

Auto Bild.Uutiset

K-Auto

Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU