IQ.Light led-ajovaloissa on erityisen tehokkaat kaukovalot.
Juha Peltonen
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Mallina T-Roc on toiseksi suosituin VW:n katumaasturi Tiguanin jälkeen. Auto Bild Suomi pääsi tutustumaan jo ennakolta T-Rociin Münchenissä, kylmien tyyppien muodossa.
Suomessa oli kesäkuuhun mennessä rekisteröity vuodesta 2017 lähtien kaikkiaan 6 378 Volkswagen T-Roc -yksilöä.
Kyseessä on Suomen mallistossa viidenneksi suosituin VW-malli.
Volkswagenin uuden T-Roc-sukupolven aloitus tapahtuu 48 V kevythybridien merkeissä, ja vuonna 2026 on luvassa lisäksi täyshybridi. Ohjelmistoon ei sisälly pistokeladattavia hybridejä eikä täyssähköisiä versioita.
Volkswagen T-Roc on aluksi saatavana etuvetoisena kevythybridinä. Ensi vuonna tulee etuvetoisia täyshybridejä, mutta myös nelivetoversioita..
Juha Peltonen
Suomen myynti alkoi torstaina 28.8. ja ensimmäiset autot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille marraskuussa.
Juha Peltonen
Digikojelaudassa 10,25-tuumainen kosketusnäyttö on ”kelluvaa” mallia. Digitaalinen puheassistentti IDA toimii ChatGPT-tekoälypohjaisesti.
Juha Peltonen
Vakiona on 10-tuumainen digimittaristo.
Juha Peltonen
Volkswagenien ohjauspyörän painikkeiden luonteesta on käyty paljon keskustelua. Uudessa T-Rocissa ne ovat ilahduttavasti mekaaniset ja tunnokkaat.
Juha Peltonen
VW T-Rocin 10,25-tuumainen kosketusnäyttö.
Juha Peltonen
Radion äänenvoimakkuuden kiertosäädin on mekaaninen ja hienosti valaistu.
Juha Peltonen
Etuistuimet välittävät pikaisten kylmien tyyppien perusteella kunnollisen sivuttaistuen, ja ajoasennosta säätyy sopiva.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo mennä, ja sinne mahtuu pitkäjalkainenkin matkustaja yllättävän hyvin. Pääntilaa on kohtuullisesti.
Juha Peltonen
Kevythybridimallien tehokkainta kärkeä edustavassa T-Roc R-Linessa sovelletaan vakiona 4-sylinteristä 110 kW (150 hv) eTSI-turbotekniikkaa, jonka maksimiväännöksi ilmoitetaan 250 Nm.. Siinä on muuttuvageometrinen turboahdin sekä sylinterin lepuutusjärjestelmä (ACTplus). Lisäksi moottorissa on Miller-prosessi. 48 V järjestelmään kuuluu käynnistingeneraattori.
Juha Peltonen
Lähtökohtaisesti T-Roc-kevythybridit on varustettu 4-sylinterisellä eTSI-bensiiniturbolla, joka kehittää 85 kW (116 hv). Sen maksimivääntö on 220 Nm, ja se linkittyy 7-nopeuksiseen kaksoiskytkinvaihteistoon.
Kevythybridimallien tehokkainta kärkeä edustavassa T-Roc R-Linessa sovelletaan vakiona 4-sylinteristä 110 kW (150 hv) eTSI-turbotekniikkaa, jonka maksimiväännöksi ilmoitetaan 250 Nm. Myös sen yhteydessä käytetään 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa.
Monipuolisia ratkaisuja
Volkswagenin täyshybridien 1,5-litraisissa TSI evo2 -moottoreissa on tehoa 96/110 kW ja vääntöä on 250 Nm.
Täyshybridin järjestelmäteho on 100/125 kW ja järjestelmävääntö on 306 Nm.
Ominaispiirteinä sekä kevyt- että täyshybrideissä aktiivinen sylinterien lepuutusjärjestelmä käyttää 4-sylinteristä turbomoottoria 2:lla sylinterillä aina, kun se on mahdollista.
Mukana ovat myös muuttuvageometrinen turboahdin, Miller-prosessi sekä 48 V hihnakäyttöinen käynnistingeneraattori.
Miller-prosessi on moottorin termodynaaminen sykli, jossa imuventtiilit sulkeutuvat jo kesken imutahdin, ennen imutahdin päättymistä.
Tämä poikkeama tavallisesta ottomoottorin prosessista johtaa tehokkaampaan ja puhtaampaan palamiseen pienemmällä polttoaineen kulutuksella, erityisesti korkeilla kierrosluvuilla.
Miller-prosessi tunnetaan myös varhaisena imuventtiilien sulkeutumisena (Early Intake Valve Closing, eli EIVC), ja se vähentää puristuksen määrää.
Volkswagen T-Roc -kevythybridit ja täyshybridit ovat etuvetoisia, mutta myöhemmin on luvassa myös nelivetoisia. 48 V kevythybridijärjestelmä tarjoaa hetkellisesti 14 kW lisätehoa sekä 56 Nm lisää vääntöä.
Ensimmäiset yksilöt Suomeen marraskuussa
Suomen myynti alkoi torstaina 28.8. ja ensimmäiset autot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille marraskuussa.
Suomen varustetasot ovat Comfort, Style ja R-Line.
Hinnoista mainittakoon, että T-Roc Comfort 1.5 eTSI 85 kW -kevythybridi varustettuna DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla maksaa alkaen 34 388 euroa.
Juha Peltonen, teksti ja kuvat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
AVIDin uusi Celsus
Kristalliunelmia
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Vain 1200
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ