IQ.Light led-ajovaloissa on erityisen tehokkaat kaukovalot.
Juha Peltonen
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Mallina T-Roc on toiseksi suosituin VW:n katumaasturi Tiguanin jälkeen. Auto Bild Suomi pääsi tutustumaan jo ennakolta T-Rociin Münchenissä, kylmien tyyppien muodossa.
Suomessa oli kesäkuuhun mennessä rekisteröity vuodesta 2017 lähtien kaikkiaan 6 378 Volkswagen T-Roc -yksilöä.
Kyseessä on Suomen mallistossa viidenneksi suosituin VW-malli.
Volkswagenin uuden T-Roc-sukupolven aloitus tapahtuu 48 V kevythybridien merkeissä, ja vuonna 2026 on luvassa lisäksi täyshybridi. Ohjelmistoon ei sisälly pistokeladattavia hybridejä eikä täyssähköisiä versioita.
Volkswagen T-Roc on aluksi saatavana etuvetoisena kevythybridinä. Ensi vuonna tulee etuvetoisia täyshybridejä, mutta myös nelivetoversioita..
Juha Peltonen
Suomen myynti alkoi torstaina 28.8. ja ensimmäiset autot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille marraskuussa.
Juha Peltonen
Digikojelaudassa 10,25-tuumainen kosketusnäyttö on ”kelluvaa” mallia. Digitaalinen puheassistentti IDA toimii ChatGPT-tekoälypohjaisesti.
Juha Peltonen
Vakiona on 10-tuumainen digimittaristo.
Juha Peltonen
Volkswagenien ohjauspyörän painikkeiden luonteesta on käyty paljon keskustelua. Uudessa T-Rocissa ne ovat ilahduttavasti mekaaniset ja tunnokkaat.
Juha Peltonen
VW T-Rocin 10,25-tuumainen kosketusnäyttö.
Juha Peltonen
Radion äänenvoimakkuuden kiertosäädin on mekaaninen ja hienosti valaistu.
Juha Peltonen
Etuistuimet välittävät pikaisten kylmien tyyppien perusteella kunnollisen sivuttaistuen, ja ajoasennosta säätyy sopiva.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo mennä, ja sinne mahtuu pitkäjalkainenkin matkustaja yllättävän hyvin. Pääntilaa on kohtuullisesti.
Juha Peltonen
Kevythybridimallien tehokkainta kärkeä edustavassa T-Roc R-Linessa sovelletaan vakiona 4-sylinteristä 110 kW (150 hv) eTSI-turbotekniikkaa, jonka maksimiväännöksi ilmoitetaan 250 Nm.. Siinä on muuttuvageometrinen turboahdin sekä sylinterin lepuutusjärjestelmä (ACTplus). Lisäksi moottorissa on Miller-prosessi. 48 V järjestelmään kuuluu käynnistingeneraattori.
Juha Peltonen
Lähtökohtaisesti T-Roc-kevythybridit on varustettu 4-sylinterisellä eTSI-bensiiniturbolla, joka kehittää 85 kW (116 hv). Sen maksimivääntö on 220 Nm, ja se linkittyy 7-nopeuksiseen kaksoiskytkinvaihteistoon.
Kevythybridimallien tehokkainta kärkeä edustavassa T-Roc R-Linessa sovelletaan vakiona 4-sylinteristä 110 kW (150 hv) eTSI-turbotekniikkaa, jonka maksimiväännöksi ilmoitetaan 250 Nm. Myös sen yhteydessä käytetään 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa.
Monipuolisia ratkaisuja
Volkswagenin täyshybridien 1,5-litraisissa TSI evo2 -moottoreissa on tehoa 96/110 kW ja vääntöä on 250 Nm.
Täyshybridin järjestelmäteho on 100/125 kW ja järjestelmävääntö on 306 Nm.
Ominaispiirteinä sekä kevyt- että täyshybrideissä aktiivinen sylinterien lepuutusjärjestelmä käyttää 4-sylinteristä turbomoottoria 2:lla sylinterillä aina, kun se on mahdollista.
Mukana ovat myös muuttuvageometrinen turboahdin, Miller-prosessi sekä 48 V hihnakäyttöinen käynnistingeneraattori.
Miller-prosessi on moottorin termodynaaminen sykli, jossa imuventtiilit sulkeutuvat jo kesken imutahdin, ennen imutahdin päättymistä.
Tämä poikkeama tavallisesta ottomoottorin prosessista johtaa tehokkaampaan ja puhtaampaan palamiseen pienemmällä polttoaineen kulutuksella, erityisesti korkeilla kierrosluvuilla.
Miller-prosessi tunnetaan myös varhaisena imuventtiilien sulkeutumisena (Early Intake Valve Closing, eli EIVC), ja se vähentää puristuksen määrää.
Volkswagen T-Roc -kevythybridit ja täyshybridit ovat etuvetoisia, mutta myöhemmin on luvassa myös nelivetoisia. 48 V kevythybridijärjestelmä tarjoaa hetkellisesti 14 kW lisätehoa sekä 56 Nm lisää vääntöä.
Ensimmäiset yksilöt Suomeen marraskuussa
Suomen myynti alkoi torstaina 28.8. ja ensimmäiset autot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille marraskuussa.
Suomen varustetasot ovat Comfort, Style ja R-Line.
Hinnoista mainittakoon, että T-Roc Comfort 1.5 eTSI 85 kW -kevythybridi varustettuna DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla maksaa alkaen 34 388 euroa.
Juha Peltonen, teksti ja kuvat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.
Juha Peltonen
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.
Juha Peltonen
Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.
Juha Peltonen
Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.
Juha Peltonen
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.
K-Auto
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
Nissan Qashqai e-POWER ajoi halki Ison-Britannian yhdellä tankillisella
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
FiiOn aktiivikaiuttimet
Dali Kupid
AVIDin uusi juhlakalu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
Autokauppa keskittyy entistä suuremmille toimijoille
Kia käynnistää sähköautojen tuotannon Euroopassa EV4 Hatchback -mallilla
Tässä ovat maailman kymmenen myydyintä autoa.
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Näitä autoja nuoret ostavat
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL