IQ.Light led-ajovaloissa on erityisen tehokkaat kaukovalot.

IQ.Light led-ajovaloissa on erityisen tehokkaat kaukovalot.

Juha Peltonen

Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa

Mallina T-Roc on toiseksi suosituin VW:n katumaasturi Tiguanin jälkeen. Auto Bild Suomi pääsi tutustumaan jo ennakolta T-Rociin Münchenissä, kylmien tyyppien muodossa.

Auto Bild.Uutiset

Suo­mes­sa oli ke­sä­kuu­hun men­nes­sä re­kis­te­röi­ty vuo­des­ta 2017 läh­tien kaik­ki­aan 6 378 Volks­wa­gen T-Roc -yk­si­löä.

Ky­sees­sä on Suo­men mal­lis­tos­sa vii­den­nek­si suo­si­tuin VW-mal­li.

Volks­wa­ge­nin uu­den T-Roc-su­ku­pol­ven aloi­tus ta­pah­tuu 48 V ke­vyt­hyb­ri­dien mer­keis­sä, ja vuon­na 2026 on lu­vas­sa li­säk­si täys­hyb­ri­di. Oh­jel­mis­toon ei si­säl­ly pis­to­ke­la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä ei­kä täys­säh­köi­siä ver­si­oi­ta.

Volkswagen T-Roc on aluksi saatavana etuvetoisena kevythybridinä. Ensi vuonna tulee etuvetoisia täyshybridejä, mutta myös nelivetoversioita..

Volkswagen T-Roc on aluksi saatavana etuvetoisena kevythybridinä. Ensi vuonna tulee etuvetoisia täyshybridejä, mutta myös nelivetoversioita..

Juha Peltonen

Suomen myynti alkoi torstaina 28.8. ja ensimmäiset autot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille marraskuussa.

Suomen myynti alkoi torstaina 28.8. ja ensimmäiset autot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille marraskuussa.

Juha Peltonen

Digikojelaudassa 10,25-tuumainen kosketusnäyttö on ”kelluvaa” mallia. Digitaalinen puheassistentti IDA toimii ChatGPT-tekoälypohjaisesti.

Digikojelaudassa 10,25-tuumainen kosketusnäyttö on ”kelluvaa” mallia. Digitaalinen puheassistentti IDA toimii ChatGPT-tekoälypohjaisesti.

Juha Peltonen

Vakiona on 10-tuumainen digimittaristo.

Vakiona on 10-tuumainen digimittaristo.

Juha Peltonen

Volkswagenien ohjauspyörän painikkeiden luonteesta on käyty paljon keskustelua. Uudessa T-Rocissa ne ovat ilahduttavasti mekaaniset ja tunnokkaat.

Volkswagenien ohjauspyörän painikkeiden luonteesta on käyty paljon keskustelua. Uudessa T-Rocissa ne ovat ilahduttavasti mekaaniset ja tunnokkaat.

Juha Peltonen

VW T-Rocin 10,25-tuumainen kosketusnäyttö.

VW T-Rocin 10,25-tuumainen kosketusnäyttö.

Juha Peltonen

Radion äänenvoimakkuuden kiertosäädin on mekaaninen ja hienosti valaistu.

Radion äänenvoimakkuuden kiertosäädin on mekaaninen ja hienosti valaistu.

Juha Peltonen

Etuistuimet välittävät pikaisten kylmien tyyppien perusteella kunnollisen sivuttaistuen, ja ajoasennosta säätyy sopiva.

Etuistuimet välittävät pikaisten kylmien tyyppien perusteella kunnollisen sivuttaistuen, ja ajoasennosta säätyy sopiva.

Juha Peltonen

Takaistuimelle on helppo mennä, ja sinne mahtuu pitkäjalkainenkin matkustaja yllättävän hyvin. Pääntilaa on kohtuullisesti.

Takaistuimelle on helppo mennä, ja sinne mahtuu pitkäjalkainenkin matkustaja yllättävän hyvin. Pääntilaa on kohtuullisesti.

Juha Peltonen

Kevythybridimallien tehokkainta kärkeä edustavassa T-Roc R-Linessa sovelletaan vakiona 4-sylinteristä 110 kW (150 hv) eTSI-turbotekniikkaa, jonka maksimiväännöksi ilmoitetaan 250 Nm.. Siinä on muuttuvageometrinen turboahdin sekä sylinterin lepuutusjärjestelmä (ACTplus). Lisäksi moottorissa on Miller-prosessi. 48 V järjestelmään kuuluu käynnistingeneraattori.

Kevythybridimallien tehokkainta kärkeä edustavassa T-Roc R-Linessa sovelletaan vakiona 4-sylinteristä 110 kW (150 hv) eTSI-turbotekniikkaa, jonka maksimiväännöksi ilmoitetaan 250 Nm.. Siinä on muuttuvageometrinen turboahdin sekä sylinterin lepuutusjärjestelmä (ACTplus). Lisäksi moottorissa on Miller-prosessi. 48 V järjestelmään kuuluu käynnistingeneraattori.

Juha Peltonen

Läh­tö­koh­tai­ses­ti T-Roc-ke­vyt­hyb­ri­dit on va­rus­tet­tu 4-sy­lin­te­ri­sel­lä eT­SI-ben­sii­ni­tur­bol­la, joka ke­hit­tää 85 kW (116 hv). Sen mak­si­mi­vään­tö on 220 Nm, ja se lin­kit­tyy 7-no­peuk­si­seen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon.

Ke­vyt­hyb­ri­di­mal­lien te­hok­kain­ta kär­keä edus­ta­vas­sa T-Roc R-Li­nes­sa so­vel­le­taan va­ki­o­na 4-sy­lin­te­ris­tä 110 kW (150 hv) eT­SI-tur­bo­tek­niik­kaa, jon­ka mak­si­mi­vään­nök­si il­moi­te­taan 250 Nm. Myös sen yh­tey­des­sä käy­te­tään 7-no­peuk­sis­ta kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toa.

Mo­ni­puo­li­sia rat­kai­su­ja

Volks­wa­ge­nin täys­hyb­ri­dien 1,5-lit­rai­sis­sa TSI evo2 -moot­to­reis­sa on te­hoa 96/110 kW ja vään­töä on 250 Nm.

Täys­hyb­ri­din jär­jes­tel­mä­te­ho on 100/125 kW ja jär­jes­tel­mä­vään­tö on 306 Nm.

Omi­nais­piir­tei­nä sekä ke­vyt- et­tä täys­hyb­ri­deis­sä ak­tii­vi­nen sy­lin­te­rien le­puu­tus­jär­jes­tel­mä käyt­tää 4-sy­lin­te­ris­tä tur­bo­moot­to­ria 2:lla sy­lin­te­ril­lä ai­na, kun se on mah­dol­lis­ta.

Mu­ka­na ovat myös muut­tu­va­ge­o­met­ri­nen tur­bo­ah­din, Mil­ler-pro­ses­si sekä 48 V hih­na­käyt­töi­nen käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ri.

Mil­ler-pro­ses­si on moot­to­rin ter­mo­dy­naa­mi­nen syk­li, jos­sa imu­vent­tii­lit sul­keu­tu­vat jo kes­ken imu­tah­din, en­nen imu­tah­din päät­ty­mis­tä.

Tämä poik­ke­a­ma ta­val­li­ses­ta ot­to­moot­to­rin pro­ses­sis­ta joh­taa te­hok­kaam­paan ja puh­taam­paan pa­la­mi­seen pie­nem­mäl­lä polt­to­ai­neen ku­lu­tuk­sel­la, eri­tyi­ses­ti kor­keil­la kier­ros­lu­vuil­la.

Mil­ler-pro­ses­si tun­ne­taan myös var­hai­se­na imu­vent­tii­lien sul­keu­tu­mi­se­na (Ear­ly In­ta­ke Val­ve Clo­sing, eli EIVC), ja se vä­hen­tää pu­ris­tuk­sen mää­rää.

Volks­wa­gen T-Roc -ke­vyt­hyb­ri­dit ja täys­hyb­ri­dit ovat etu­ve­toi­sia, mut­ta myö­hem­min on lu­vas­sa myös ne­li­ve­toi­sia. 48 V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä tar­jo­aa het­kel­li­ses­ti 14 kW li­sä­te­hoa sekä 56 Nm li­sää vään­töä.

En­sim­mäi­set yk­si­löt Suo­meen mar­ras­kuus­sa

Suo­men myyn­ti al­koi tors­tai­na 28.8. ja en­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Volks­wa­gen-jäl­leen­myy­jil­le mar­ras­kuus­sa.

Suo­men va­rus­te­ta­sot ovat Com­fort, Style ja R-Line.

Hin­nois­ta mai­nit­ta­koon, et­tä T-Roc Com­fort 1.5 eT­SI 85 kW -ke­vyt­hyb­ri­di va­rus­tet­tu­na DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tol­la mak­saa al­ka­en 34 388 eu­roa.

Juha Pel­to­nen, teks­ti ja ku­vat

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia

Auto Bild.Koeajot
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia

Auto Bild.Koeajot
Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan

Auto Bild.Koeajot
Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan

Auto Bild.Koeajot
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

K-Auto

Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin

Auto Bild.Uutiset
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

K-Auto

Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU