Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
Autojen romutuspalkkio on ollut esillä mediassa viime päivinä. Autoalan Keskusliitto (AKL) korostaa hallituksen esityksen mukaisen romutuskampanjan merkittäviä vaikutuksia työllisyyteen ja kiertotalouteen.
Autoalan menestyksellä on laajempaa vaikutusta koko Suomen hyvinvointiin ja kilpailukykyyn. Autoalan verokädenjälki on noin 3 miljardia euroa. Romutuspalkkio olisi tehokas keino autokaupan kysynnän elvyttämiseen. Autoala arvioi uusien autojen myynnin kasvavan noin 9 000-10 000 kappaleella romutuspalkkion myötä, mikä parantaisi alan yritysten toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä. Kun uusien autojen kauppa on usean vuoden ollut 1990-luvun laman lukemissa, kärsivät siitä sekä autokaupat että korjaamot.
- Romutuspalkkio vaikuttaisi positiivisesti koko yhteiskuntaan liikenneturvallisuuden parantumisena. Kampanja toisi myös elinvoimaa 50 000 henkeä työllistävälle yrittäjävetoiselle autoalalle, jonka työllisyystilanne on autokaupan pitkäaikaisen alhon takia haastava. Romutuspalkkion myötä Suomen talouteen saataisiin laajemminkin positiivisia signaaleja, joita nyt tarvitaan, AKL:n toimitusjohtaja Tero Lausala arvioi romutuspalkkion vaikutuksia.
Romutuspalkkiossa uudelle hankittavalle autolle esitetty päästöraja 140 g/km (WLTP) mahdollistaisi myös edullisemman hintaluokan autojen mukanaolon kampanjassa, jolloin useammalla kotitaloudella olisi mahdollisuus hyödyntää kampanjaa uuden auton hankintaan. AKL kuitenkin arvioi, että romutuspalkkiokampanjassa romutettavat autot tulevat keskimäärin olemaan elinkaarensa päässä olevia keskimäärin noin 210 g/km (WLTP) päästäviä henkilöautoja, joita voitaisiin korvata uusilla vähäpäästöisillä autoilla, joiden keskipäästöt jäisivät arviolta 80 g/km (WLTP) tienoille.
Traficomin vuosina 2015 ja 2018 laatimien, aiempia romutuspalkkiokampanjoita koskevien seurantatutkimusten perusteella romutuspalkkio lisää sosiaalista oikeudenmukaisuutta, sillä romutuspalkkion hyödyntäjät poikkeavat uuden auton ostajien valtavirrasta. Romutuspalkkio kannustaa uuden auton hankintaan tavanomaista nuorempia ja pienituloisempia asiakkaita sekä tavallista enemmän naisia verrattuna keskimääräiseen uuden auton ostajaan. Romutuspalkkion hyödyntäneet myös asuivat suhteellisesti useammin alueilla, joissa uusia autoja hankitaan keskimääräistä vähemmän.
Romutuspalkkio nopeuttaa autokannan uudistumista, mikä osaltaan johtaa liikenneturvallisuuden paranemiseen
Liikenneturvallisuus tutkitusti paranee vanhojen autojen korvautuessa uusilla autoilla, joissa on pakollisina varusteina useita turvajärjestelmiä. Suomessa autojen romutusikä on jo lähes 23 vuotta ja yli 15-vuotiaita henkilöautoja on Suomen liikenteessä noin 1,2 miljoonaa.
EU-komission turvallisuusasetuksen mukaisesti ensirekisteröitävissä autoissa on 7.7.2024 lähtien ollut pakollisena uusia turvallisuutta parantavia varusteita, esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä ja peruutustutka tai kamera. EU-komission arvioiden mukaan turvallisuusasetuksen muutokset vähentävät koko EU-alueella vuosina 2021–2037 yhteensä noin 24 800 liikennekuolemaa. Autokannan uudistaminen on myös Suomessa Onnettomuustietoinstituutin (OTI) parannusehdotusten listalla liikenneturvallisuuden kehittämiseksi.
Suomen vanha autokanta näkyy myös vakuutusyhtiöiden vahinkotilastoissa. Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan vuosina 2005–2010 valmistettujen autojen törmäysvahingoista (ajonopeus yli 60 km/h) lähes kymmenen prosenttia on johtanut henkilövahinkoihin. Vuonna 2021 valmistettujen tai uudempien autojen törmäyksissä henkilövahinkoihin on johtanut vain viisi prosenttia, vaikka uudemmilla autoilla ajetaan enemmän.
Romutuspalkkio edistää vahvasti henkilöautojen kierrätystä
Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan monipuolisesti useita toimia ja romutuspalkkio on osa tätä kokonaisuutta. Autoalan laskelmien perusteella romutuspalkkion päästövähennysvaikutus olisi noin 11 000 t COe/v.
Romutuspalkkio edesauttaa vanhojen huonokuntoisten autojen päätymistä asianmukaiseen käsittelyyn aiempaa varhaisemmassa iässä. Suomen Autokierrätyksen mukaan autoista kierrätetään ja hyödynnetään materiaalina ja uudelleenkäytössä yli 95 % auton painosta.
“On hyvä, että romutuspalkkio on kohdennettu uuden auton hankintaan, jolloin kampanjan rajalliset resurssit keskitetään esityksen mukaisesti tehokkaasti ja selkeästi kampanjan päätavoitteen, autokannan uusiutumisen nopeuttamiseen”, Tero Lausala toteaa.
Vuosina 2020-2021 romutuspalkkio oli mahdollista hyödyntää vähäpäästöisen auton ohella myös sähköavusteiseen pyörään. Autokannan uusiutumisen kannalta se ei ollut tehokasta, sillä määräraha kului pääosin sähköpyörien hankintaan. Polkupyörien ajosuoritteet olivat vain murto-osa henkilöautoilla ajetuista ja täten käytännössä pyörät eivät korvanneet työmatka- ja arkiliikkumisen tarpeita laajemmin.
Valtiontalouden näkökulmasta romutuspalkkio on nettopositiivinen
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin seurantatutkimusten mukaan noin 60 % aiemmissa romutuspalkkioissa hankituista uusista autoista olisi jäänyt ilman palkkiota hankkimatta. Autoalan laskelmien mukaan tämä ja kampanjan esitetyt ehdot huomioiden, valtion autovero- ja arvonlisäverotulojen kasvu sekä onnettomuuskustannussäästöt romutuspalkkiokampanjasta olisivat yhteensä noin 50 miljoonaa euroa.
AKL pitää kannatettavana, että romutuspalkkiota voitaisiin myöntää hallituksen esityksen mukaisesti jo 1.10.2025. Tämä minimoi riskiä markkinahäiriön syntymiselle autokauppaan.
Autobild / Autoalan Keskusliitto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Sonoron eksotiikkaa
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
Primare alkukielellä
Unitran ensimmäinen dac
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ