Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutus­palk­ki­o­kam­panja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työlli­syys­ti­lan­netta

Autojen romutuspalkkio on ollut esillä mediassa viime päivinä. Autoalan Keskusliitto (AKL) korostaa hallituksen esityksen mukaisen romutuskampanjan merkittäviä vaikutuksia työllisyyteen ja kiertotalouteen.

Auto Bild.Uutiset

Au­to­a­lan me­nes­tyk­sel­lä on laa­jem­paa vai­ku­tus­ta koko Suo­men hy­vin­voin­tiin ja kil­pai­lu­ky­kyyn. Au­to­a­lan ve­ro­kä­den­jäl­ki on noin 3 mil­jar­dia eu­roa. Ro­mu­tus­palk­kio oli­si te­ho­kas kei­no au­to­kau­pan ky­syn­nän el­vyt­tä­mi­seen. Au­to­a­la ar­vi­oi uu­sien au­to­jen myyn­nin kas­va­van noin 9 000-10 000 kap­pa­leel­la ro­mu­tus­palk­ki­on myö­tä, mikä pa­ran­tai­si alan yri­tys­ten toi­min­ta­e­del­ly­tyk­siä ja työl­li­syyt­tä. Kun uu­sien au­to­jen kaup­pa on use­an vuo­den ol­lut 1990-lu­vun la­man lu­ke­mis­sa, kär­si­vät sii­tä sekä au­to­kau­pat et­tä kor­jaa­mot.

- Ro­mu­tus­palk­kio vai­kut­tai­si po­si­tii­vi­ses­ti koko yh­teis­kun­taan lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­tu­mi­se­na. Kam­pan­ja toi­si myös elin­voi­maa 50 000 hen­keä työl­lis­tä­väl­le yrit­tä­jä­ve­toi­sel­le au­to­a­lal­le, jon­ka työl­li­syys­ti­lan­ne on au­to­kau­pan pit­kä­ai­kai­sen al­hon ta­kia haas­ta­va. Ro­mu­tus­palk­ki­on myö­tä Suo­men ta­lou­teen saa­tai­siin laa­jem­min­kin po­si­tii­vi­sia sig­naa­le­ja, joi­ta nyt tar­vi­taan, AKL:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Lau­sa­la ar­vi­oi ro­mu­tus­palk­ki­on vai­ku­tuk­sia.

Ro­mu­tus­palk­ki­os­sa uu­del­le han­kit­ta­val­le au­tol­le esi­tet­ty pääs­tö­ra­ja 140 g/km (WLTP) mah­dol­lis­tai­si myös edul­li­sem­man hin­ta­luo­kan au­to­jen mu­ka­na­o­lon kam­pan­jas­sa, jol­loin use­am­mal­la ko­ti­ta­lou­del­la oli­si mah­dol­li­suus hyö­dyn­tää kam­pan­jaa uu­den au­ton han­kin­taan. AKL kui­ten­kin ar­vi­oi, et­tä ro­mu­tus­palk­ki­o­kam­pan­jas­sa ro­mu­tet­ta­vat au­tot tu­le­vat kes­ki­mää­rin ole­maan elin­kaa­ren­sa pääs­sä ole­via kes­ki­mää­rin noin 210 g/km (WLTP) pääs­tä­viä hen­ki­lö­au­to­ja, joi­ta voi­tai­siin kor­va­ta uu­sil­la vä­hä­pääs­töi­sil­lä au­toil­la, joi­den kes­ki­pääs­töt jäi­si­vät ar­vi­ol­ta 80 g/km (WLTP) tie­noil­le.

Tra­fi­co­min vuo­si­na 2015 ja 2018 laa­ti­mien, ai­em­pia ro­mu­tus­palk­ki­o­kam­pan­joi­ta kos­ke­vien seu­ran­ta­tut­ki­mus­ten pe­rus­teel­la ro­mu­tus­palk­kio li­sää so­si­aa­lis­ta oi­keu­den­mu­kai­suut­ta, sil­lä ro­mu­tus­palk­ki­on hyö­dyn­tä­jät poik­ke­a­vat uu­den au­ton os­ta­jien val­ta­vir­ras­ta. Ro­mu­tus­palk­kio kan­nus­taa uu­den au­ton han­kin­taan ta­va­no­mais­ta nuo­rem­pia ja pie­ni­tu­loi­sem­pia asi­ak­kai­ta sekä ta­val­lis­ta enem­män nai­sia ver­rat­tu­na kes­ki­mää­räi­seen uu­den au­ton os­ta­jaan. Ro­mu­tus­palk­ki­on hyö­dyn­tä­neet myös asui­vat suh­teel­li­ses­ti use­am­min alu­eil­la, jois­sa uu­sia au­to­ja han­ki­taan kes­ki­mää­räis­tä vä­hem­män.

Ro­mu­tus­palk­kio no­peut­taa au­to­kan­nan uu­dis­tu­mis­ta, mikä osal­taan joh­taa lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ra­ne­mi­seen

Lii­ken­ne­tur­val­li­suus tut­ki­tus­ti pa­ra­nee van­ho­jen au­to­jen kor­vau­tu­es­sa uu­sil­la au­toil­la, jois­sa on pa­kol­li­si­na va­rus­tei­na usei­ta tur­va­jär­jes­tel­miä. Suo­mes­sa au­to­jen ro­mu­tu­si­kä on jo lä­hes 23 vuot­ta ja yli 15-vuo­ti­ai­ta hen­ki­lö­au­to­ja on Suo­men lii­ken­tees­sä noin 1,2 mil­joo­naa.

EU-ko­mis­si­on tur­val­li­suu­sa­se­tuk­sen mu­kai­ses­ti en­si­re­kis­te­röi­tä­vis­sä au­tois­sa on 7.7.2024 läh­tien ol­lut pa­kol­li­se­na uu­sia tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­via va­rus­tei­ta, esi­mer­kik­si au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, hä­tä­ti­lan­tei­den kais­tan­pi­to­jär­jes­tel­mä ja pe­ruu­tus­tut­ka tai ka­me­ra. EU-ko­mis­si­on ar­vi­oi­den mu­kaan tur­val­li­suu­sa­se­tuk­sen muu­tok­set vä­hen­tä­vät koko EU-alu­eel­la vuo­si­na 2021–2037 yh­teen­sä noin 24 800 lii­ken­ne­kuo­le­maa. Au­to­kan­nan uu­dis­ta­mi­nen on myös Suo­mes­sa On­net­to­muus­tie­toins­ti­tuu­tin (OTI) pa­ran­nu­seh­do­tus­ten lis­tal­la lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den ke­hit­tä­mi­sek­si.

Suo­men van­ha au­to­kan­ta nä­kyy myös va­kuu­tu­syh­ti­öi­den va­hin­ko­ti­las­tois­sa. Poh­jo­la Va­kuu­tuk­sen ti­las­to­jen mu­kaan vuo­si­na 2005–2010 val­mis­tet­tu­jen au­to­jen tör­mäys­va­hin­gois­ta (ajo­no­peus yli 60 km/h) lä­hes kym­me­nen pro­sent­tia on joh­ta­nut hen­ki­lö­va­hin­koi­hin. Vuon­na 2021 val­mis­tet­tu­jen tai uu­dem­pien au­to­jen tör­mäyk­sis­sä hen­ki­lö­va­hin­koi­hin on joh­ta­nut vain vii­si pro­sent­tia, vaik­ka uu­dem­mil­la au­toil­la aje­taan enem­män.

Ro­mu­tus­palk­kio edis­tää vah­vas­ti hen­ki­lö­au­to­jen kier­rä­tys­tä

Lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nys­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen tar­vi­taan mo­ni­puo­li­ses­ti usei­ta toi­mia ja ro­mu­tus­palk­kio on osa tätä ko­ko­nai­suut­ta. Au­to­a­lan las­kel­mien pe­rus­teel­la ro­mu­tus­palk­ki­on pääs­tö­vä­hen­nys­vai­ku­tus oli­si noin 11 000 t COe/v.

Ro­mu­tus­palk­kio ede­saut­taa van­ho­jen huo­no­kun­tois­ten au­to­jen pää­ty­mis­tä asi­an­mu­kai­seen kä­sit­te­lyyn ai­em­paa var­hai­sem­mas­sa iäs­sä. Suo­men Au­to­kier­rä­tyk­sen mu­kaan au­tois­ta kier­rä­te­tään ja hyö­dyn­ne­tään ma­te­ri­aa­li­na ja uu­del­leen­käy­tös­sä yli 95 % au­ton pai­nos­ta.

“On hyvä, et­tä ro­mu­tus­palk­kio on koh­den­net­tu uu­den au­ton han­kin­taan, jol­loin kam­pan­jan ra­jal­li­set re­surs­sit kes­ki­te­tään esi­tyk­sen mu­kai­ses­ti te­hok­kaas­ti ja sel­ke­äs­ti kam­pan­jan pää­ta­voit­teen, au­to­kan­nan uu­siu­tu­mi­sen no­peut­ta­mi­seen”, Tero Lau­sa­la to­te­aa.

Vuo­si­na 2020-2021 ro­mu­tus­palk­kio oli mah­dol­lis­ta hyö­dyn­tää vä­hä­pääs­töi­sen au­ton ohel­la myös säh­kö­a­vus­tei­seen pyö­rään. Au­to­kan­nan uu­siu­tu­mi­sen kan­nal­ta se ei ol­lut te­ho­kas­ta, sil­lä mää­rä­ra­ha ku­lui pää­o­sin säh­kö­pyö­rien han­kin­taan. Pol­ku­pyö­rien ajo­suo­rit­teet oli­vat vain mur­to-osa hen­ki­lö­au­toil­la aje­tuis­ta ja tä­ten käy­tän­nös­sä pyö­rät ei­vät kor­van­neet työ­mat­ka- ja ar­ki­liik­ku­mi­sen tar­pei­ta laa­jem­min.

Val­ti­on­ta­lou­den nä­kö­kul­mas­ta ro­mu­tus­palk­kio on net­to­po­si­tii­vi­nen

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­vi­ras­to Tra­fi­co­min seu­ran­ta­tut­ki­mus­ten mu­kaan noin 60 % ai­em­mis­sa ro­mu­tus­palk­ki­ois­sa han­ki­tuis­ta uu­sis­ta au­tois­ta oli­si jää­nyt il­man palk­ki­o­ta hank­ki­mat­ta. Au­to­a­lan las­kel­mien mu­kaan tämä ja kam­pan­jan esi­te­tyt eh­dot huo­mi­oi­den, val­ti­on au­to­ve­ro- ja ar­von­li­sä­ve­ro­tu­lo­jen kas­vu sekä on­net­to­muus­kus­tan­nus­sääs­töt ro­mu­tus­palk­ki­o­kam­pan­jas­ta oli­si­vat yh­teen­sä noin 50 mil­joo­naa eu­roa.

AKL pi­tää kan­na­tet­ta­va­na, et­tä ro­mu­tus­palk­ki­o­ta voi­tai­siin myön­tää hal­li­tuk­sen esi­tyk­sen mu­kai­ses­ti jo 1.10.2025. Tämä mi­ni­moi ris­kiä mark­ki­na­häi­ri­ön syn­ty­mi­sel­le au­to­kaup­paan.

Au­to­bild / Au­to­a­lan Kes­kus­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Nokian Renkaat

Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon

Auto Bild.Uutiset
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Nokian Renkaat

Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon

Auto Bild.Uutiset

Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa

Auto Bild.Uutiset

Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU