Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutus­palk­ki­o­kam­panja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työlli­syys­ti­lan­netta

Autojen romutuspalkkio on ollut esillä mediassa viime päivinä. Autoalan Keskusliitto (AKL) korostaa hallituksen esityksen mukaisen romutuskampanjan merkittäviä vaikutuksia työllisyyteen ja kiertotalouteen.

Auto Bild.Uutiset

Au­to­a­lan me­nes­tyk­sel­lä on laa­jem­paa vai­ku­tus­ta koko Suo­men hy­vin­voin­tiin ja kil­pai­lu­ky­kyyn. Au­to­a­lan ve­ro­kä­den­jäl­ki on noin 3 mil­jar­dia eu­roa. Ro­mu­tus­palk­kio oli­si te­ho­kas kei­no au­to­kau­pan ky­syn­nän el­vyt­tä­mi­seen. Au­to­a­la ar­vi­oi uu­sien au­to­jen myyn­nin kas­va­van noin 9 000-10 000 kap­pa­leel­la ro­mu­tus­palk­ki­on myö­tä, mikä pa­ran­tai­si alan yri­tys­ten toi­min­ta­e­del­ly­tyk­siä ja työl­li­syyt­tä. Kun uu­sien au­to­jen kaup­pa on use­an vuo­den ol­lut 1990-lu­vun la­man lu­ke­mis­sa, kär­si­vät sii­tä sekä au­to­kau­pat et­tä kor­jaa­mot.

- Ro­mu­tus­palk­kio vai­kut­tai­si po­si­tii­vi­ses­ti koko yh­teis­kun­taan lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­tu­mi­se­na. Kam­pan­ja toi­si myös elin­voi­maa 50 000 hen­keä työl­lis­tä­väl­le yrit­tä­jä­ve­toi­sel­le au­to­a­lal­le, jon­ka työl­li­syys­ti­lan­ne on au­to­kau­pan pit­kä­ai­kai­sen al­hon ta­kia haas­ta­va. Ro­mu­tus­palk­ki­on myö­tä Suo­men ta­lou­teen saa­tai­siin laa­jem­min­kin po­si­tii­vi­sia sig­naa­le­ja, joi­ta nyt tar­vi­taan, AKL:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Lau­sa­la ar­vi­oi ro­mu­tus­palk­ki­on vai­ku­tuk­sia.

Ro­mu­tus­palk­ki­os­sa uu­del­le han­kit­ta­val­le au­tol­le esi­tet­ty pääs­tö­ra­ja 140 g/km (WLTP) mah­dol­lis­tai­si myös edul­li­sem­man hin­ta­luo­kan au­to­jen mu­ka­na­o­lon kam­pan­jas­sa, jol­loin use­am­mal­la ko­ti­ta­lou­del­la oli­si mah­dol­li­suus hyö­dyn­tää kam­pan­jaa uu­den au­ton han­kin­taan. AKL kui­ten­kin ar­vi­oi, et­tä ro­mu­tus­palk­ki­o­kam­pan­jas­sa ro­mu­tet­ta­vat au­tot tu­le­vat kes­ki­mää­rin ole­maan elin­kaa­ren­sa pääs­sä ole­via kes­ki­mää­rin noin 210 g/km (WLTP) pääs­tä­viä hen­ki­lö­au­to­ja, joi­ta voi­tai­siin kor­va­ta uu­sil­la vä­hä­pääs­töi­sil­lä au­toil­la, joi­den kes­ki­pääs­töt jäi­si­vät ar­vi­ol­ta 80 g/km (WLTP) tie­noil­le.

Tra­fi­co­min vuo­si­na 2015 ja 2018 laa­ti­mien, ai­em­pia ro­mu­tus­palk­ki­o­kam­pan­joi­ta kos­ke­vien seu­ran­ta­tut­ki­mus­ten pe­rus­teel­la ro­mu­tus­palk­kio li­sää so­si­aa­lis­ta oi­keu­den­mu­kai­suut­ta, sil­lä ro­mu­tus­palk­ki­on hyö­dyn­tä­jät poik­ke­a­vat uu­den au­ton os­ta­jien val­ta­vir­ras­ta. Ro­mu­tus­palk­kio kan­nus­taa uu­den au­ton han­kin­taan ta­va­no­mais­ta nuo­rem­pia ja pie­ni­tu­loi­sem­pia asi­ak­kai­ta sekä ta­val­lis­ta enem­män nai­sia ver­rat­tu­na kes­ki­mää­räi­seen uu­den au­ton os­ta­jaan. Ro­mu­tus­palk­ki­on hyö­dyn­tä­neet myös asui­vat suh­teel­li­ses­ti use­am­min alu­eil­la, jois­sa uu­sia au­to­ja han­ki­taan kes­ki­mää­räis­tä vä­hem­män.

Ro­mu­tus­palk­kio no­peut­taa au­to­kan­nan uu­dis­tu­mis­ta, mikä osal­taan joh­taa lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ra­ne­mi­seen

Lii­ken­ne­tur­val­li­suus tut­ki­tus­ti pa­ra­nee van­ho­jen au­to­jen kor­vau­tu­es­sa uu­sil­la au­toil­la, jois­sa on pa­kol­li­si­na va­rus­tei­na usei­ta tur­va­jär­jes­tel­miä. Suo­mes­sa au­to­jen ro­mu­tu­si­kä on jo lä­hes 23 vuot­ta ja yli 15-vuo­ti­ai­ta hen­ki­lö­au­to­ja on Suo­men lii­ken­tees­sä noin 1,2 mil­joo­naa.

EU-ko­mis­si­on tur­val­li­suu­sa­se­tuk­sen mu­kai­ses­ti en­si­re­kis­te­röi­tä­vis­sä au­tois­sa on 7.7.2024 läh­tien ol­lut pa­kol­li­se­na uu­sia tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­via va­rus­tei­ta, esi­mer­kik­si au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, hä­tä­ti­lan­tei­den kais­tan­pi­to­jär­jes­tel­mä ja pe­ruu­tus­tut­ka tai ka­me­ra. EU-ko­mis­si­on ar­vi­oi­den mu­kaan tur­val­li­suu­sa­se­tuk­sen muu­tok­set vä­hen­tä­vät koko EU-alu­eel­la vuo­si­na 2021–2037 yh­teen­sä noin 24 800 lii­ken­ne­kuo­le­maa. Au­to­kan­nan uu­dis­ta­mi­nen on myös Suo­mes­sa On­net­to­muus­tie­toins­ti­tuu­tin (OTI) pa­ran­nu­seh­do­tus­ten lis­tal­la lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den ke­hit­tä­mi­sek­si.

Suo­men van­ha au­to­kan­ta nä­kyy myös va­kuu­tu­syh­ti­öi­den va­hin­ko­ti­las­tois­sa. Poh­jo­la Va­kuu­tuk­sen ti­las­to­jen mu­kaan vuo­si­na 2005–2010 val­mis­tet­tu­jen au­to­jen tör­mäys­va­hin­gois­ta (ajo­no­peus yli 60 km/h) lä­hes kym­me­nen pro­sent­tia on joh­ta­nut hen­ki­lö­va­hin­koi­hin. Vuon­na 2021 val­mis­tet­tu­jen tai uu­dem­pien au­to­jen tör­mäyk­sis­sä hen­ki­lö­va­hin­koi­hin on joh­ta­nut vain vii­si pro­sent­tia, vaik­ka uu­dem­mil­la au­toil­la aje­taan enem­män.

Ro­mu­tus­palk­kio edis­tää vah­vas­ti hen­ki­lö­au­to­jen kier­rä­tys­tä

Lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nys­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen tar­vi­taan mo­ni­puo­li­ses­ti usei­ta toi­mia ja ro­mu­tus­palk­kio on osa tätä ko­ko­nai­suut­ta. Au­to­a­lan las­kel­mien pe­rus­teel­la ro­mu­tus­palk­ki­on pääs­tö­vä­hen­nys­vai­ku­tus oli­si noin 11 000 t COe/v.

Ro­mu­tus­palk­kio ede­saut­taa van­ho­jen huo­no­kun­tois­ten au­to­jen pää­ty­mis­tä asi­an­mu­kai­seen kä­sit­te­lyyn ai­em­paa var­hai­sem­mas­sa iäs­sä. Suo­men Au­to­kier­rä­tyk­sen mu­kaan au­tois­ta kier­rä­te­tään ja hyö­dyn­ne­tään ma­te­ri­aa­li­na ja uu­del­leen­käy­tös­sä yli 95 % au­ton pai­nos­ta.

“On hyvä, et­tä ro­mu­tus­palk­kio on koh­den­net­tu uu­den au­ton han­kin­taan, jol­loin kam­pan­jan ra­jal­li­set re­surs­sit kes­ki­te­tään esi­tyk­sen mu­kai­ses­ti te­hok­kaas­ti ja sel­ke­äs­ti kam­pan­jan pää­ta­voit­teen, au­to­kan­nan uu­siu­tu­mi­sen no­peut­ta­mi­seen”, Tero Lau­sa­la to­te­aa.

Vuo­si­na 2020-2021 ro­mu­tus­palk­kio oli mah­dol­lis­ta hyö­dyn­tää vä­hä­pääs­töi­sen au­ton ohel­la myös säh­kö­a­vus­tei­seen pyö­rään. Au­to­kan­nan uu­siu­tu­mi­sen kan­nal­ta se ei ol­lut te­ho­kas­ta, sil­lä mää­rä­ra­ha ku­lui pää­o­sin säh­kö­pyö­rien han­kin­taan. Pol­ku­pyö­rien ajo­suo­rit­teet oli­vat vain mur­to-osa hen­ki­lö­au­toil­la aje­tuis­ta ja tä­ten käy­tän­nös­sä pyö­rät ei­vät kor­van­neet työ­mat­ka- ja ar­ki­liik­ku­mi­sen tar­pei­ta laa­jem­min.

Val­ti­on­ta­lou­den nä­kö­kul­mas­ta ro­mu­tus­palk­kio on net­to­po­si­tii­vi­nen

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­vi­ras­to Tra­fi­co­min seu­ran­ta­tut­ki­mus­ten mu­kaan noin 60 % ai­em­mis­sa ro­mu­tus­palk­ki­ois­sa han­ki­tuis­ta uu­sis­ta au­tois­ta oli­si jää­nyt il­man palk­ki­o­ta hank­ki­mat­ta. Au­to­a­lan las­kel­mien mu­kaan tämä ja kam­pan­jan esi­te­tyt eh­dot huo­mi­oi­den, val­ti­on au­to­ve­ro- ja ar­von­li­sä­ve­ro­tu­lo­jen kas­vu sekä on­net­to­muus­kus­tan­nus­sääs­töt ro­mu­tus­palk­ki­o­kam­pan­jas­ta oli­si­vat yh­teen­sä noin 50 mil­joo­naa eu­roa.

AKL pi­tää kan­na­tet­ta­va­na, et­tä ro­mu­tus­palk­ki­o­ta voi­tai­siin myön­tää hal­li­tuk­sen esi­tyk­sen mu­kai­ses­ti jo 1.10.2025. Tämä mi­ni­moi ris­kiä mark­ki­na­häi­ri­ön syn­ty­mi­sel­le au­to­kaup­paan.

Au­to­bild / Au­to­a­lan Kes­kus­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN