Audi A6 Avant e-tron saavuttaa myös erinomaisen Cd-arvon 0,24, mikä sijoittuu omassa segmenttissään mallikategorian huipulle.
Audi
Audi A6 Sportback e-tron: Kaikkien aikojen aerodynaamisin Audi
Uusi Audi A6 Sportback e-tron kirjoittaa Audille historiaa Cd-arvolla 0,21.
Poikkeuksellisen alhaisella Cd-arvollaan 0,21 (ilmanvastuskerroin) Audi A6 Sportback e-tron on kaikkien aikojen aerodynaamisin Audi ja segmentissään aerodynaamisin auto koko Volkswagen-konsernissa.
Audi A6 Avant e-tron saavuttaa myös erinomaisen Cd-arvon 0,24, mikä sijoittuu omassa segmenttissään mallikategorian huipulle.
Aerodynamiikan kehittäjät Andreas Lauterbach ja Matteo Ghelfi sekä vanteiden suunnittelija Andreas Valencia Pollex selittävät, kuinka he saavuttivat ennätysarvon kiinnittäen erityistä huomiota yksityiskohtiin.
Aerodynamiikalla on aina ollut keskeinen rooli Audin pitkässä menestyshistoriassa.
Jo vuonna 1967 NSU Ro 80:ssä oli aerodynaaminen, kiilamainen kori, jonka Cd-arvo oli 0,35, mikä muutti auton suunnittelun pysyvästi.
Kesällä 1983 esitellyn kolmannen sukupolven Audi 100 (C3) Cd-arvo oli 0,30, mikä oli tuona aikana poikkeuksellista.
Kolmannen sukupolven Audi 80 (B3) jatkoi tätä menestystarinaa aivan kannoillaan 0,29:n ilmanvastuskertoimella.
Nyt Audi A6 e-tron kirjoittaa uutta lukua, mikä osoittaa jälleen kerran, että Audi yhdistää aina auton muodon ja toiminnan täydellisessä symbioosissa.
"Yli 1 300 simulaatiota ja lukemattomia tunteja tuulitunnelissa."
”Asetimme projektin alusta lähtien suuren arvon taloudellisuudelle ja toimintamatkalle ja pyrimme erittäin kunnianhimoisiin tavoitteisiin A6 e-tronin suhteen. Rehellisesti sanottuna emme olleet aluksi varmoja, pystyisimmekö saavuttamaan tavoittelemamme arvot. Cd-arvon viimeisen tuhannesosan saavuttaminen on vaikein osa, mutta lopulta ylitimme tavoitteemme”, Lauterbach muistelee.
Erinomainen tulos saavutettiin ensisijaisesti ”erinomaisella tiimityöllä meidän (aerodynamiikan asiantuntijoiden) ja muotoilukollegoidemme välillä. Me kaikki työskentelimme tiiminä. Projektin alusta lähtien suunnittelijat jakoivat luonnoksiaan kanssamme, jotta pystyimme antamaan alustavia aerodynaamisia arvioita. Iteratiivisessa prosessissa – ensin virtuaalisia simulaatioita ja myöhemmin tuulitunnelin fyysistä mallia käyttäen – jatkettiin auton peruskorin optimointia. Erityisesti auton etuosan soljuvat perusmittasuhteet ja kalteva kattolinja edistävät hyvää aerodynamiikkaa.
Lauterbach ja Ghelfi käyttivät paljon aikaa yksityiskohtien työstämiseen suunnittelutiimin kollegojensa kanssa.
Ghelfi: ”Ajoimme autolla yli 1 300 simulaatiota ja vietimme lukemattomia tunteja tuulitunnelissa ja tapaamisissa tehden yhteistyötä pinta-asiantuntijoiden ja suunnittelijoiden kanssa. Esimerkiksi ilmanohjaimia käytetään parantamaan ilmavirtausta auton etuosan ympärillä. Ilmanohjaimen imuaukon ulkoreuna työntyi hieman ulos, mikä vaikeutti ilmavirtausta. Millimetri millimetriltä pääsimme kompromissiin, joka lopulta toimi molemmille osapuolille.”
Lauterbach lisää: "Toinen esimerkki on taka-akselin raideleveys. Tiimimme olisi toivonut sen olevan kapeampi. Löysimme yhdessä ratkaisun, joka toi parhaat puolet esiin suunnittelun, mittojen ja aerodynamiikan suhteen.”
Ghelfi: "Aerodynamiikan kannalta aerodynamiikkaa koskevat kehykset olivat erityisen tärkeitä. A6 Avant e-tronin takaosan sivuttaisreunat mahdollistivat selkeästi määritellyn virtauksen pysähtymisen. Ne ovat huomattavasti suurempia kuin muissa Audi-malleissa. Työskentelemme tuulitunnelissa suunnittelukollegojemme kanssa, pohdimme huolellisesti molempien osapuolten väitteitä ja pyrimme löytämään parhaan ratkaisun. Tuloksena on, että pelkät ilmapaneelit parantavat toimintamatkaa 0,008, mikä vastaa kahdeksaa kilometriä. Se on merkittävä etu vain yhdestä suunnittelun yksityiskohdasta."
Aerodynamiikalla on aina ollut keskeinen rooli Audin pitkässä menestyshistoriassa.
Audi
”Kun katsoo autoa kokonaisuudessaan, kummankaan osapuolen ei tarvinnut tehdä suuria kompromisseja. Kun kaikki oli sanottu ja tehty, ja soitin kollegalleni suunnitteluosastolle kertoakseni hänelle, että olemme yhdessä saavuttaneet A6 Sportback e-tronin Cd-arvon 0,21, hän tuskin saattoi uskoa sitä”, Lauterbach kertoo ylpeänä.
"Jokainen yksityiskohta hienosäädetty viimeiseen millimetriin."
Huippuluokan Cd-arvojen saavuttaminen A6 Sportback e-tron ja Avant e-tron -malleissa vaati paljon huomiota yksityiskohtiin.
Pelkästään Singleframen alla oleva jäähdytysilmanottoaukko, joka auttaa ilman virtaamaan tämän alueen ympärillä vähäisin häviöin, saavutti Cd-edun 0,012, mikä vastaa noin 12 kilometriä.
Lauterbach: "Auton pohjalla on myös merkittävä rooli auton aerodynaamisessa suorituskyvyssä. A6 Sportback e-tron -malliin lisäsimme säteet, optimoidut jäykistysrivat ja irrotettavat reunat kriittisissä kohdissa. Takadiffuusori on toinen aerodynamiikan tärkeä elementti: tasaisen pohjan ansiosta tämä osa on alttiina suoralle ilmavirralle, ja paineen talteenotolla on positiivinen vaikutus Cd-arvoon.
Ghelfi lisää: "Pohja on suurelta osin valmis, ja olemme hienosäätäneet monia sen osia, mukaan lukien erityisesti sovitetut pyöräspoilerit ja 3D-puskurit auton etuosassa, joista jokainen on optimoitu yksilöllisesti Sportback- ja Avant-malleille CFD-analyysiä käyttämällä – tuulitunnelimittausten mukaan tämä parantaa Cd:tä 0,002 ja 0,009. Auton etuosan suuri lattiasuoja (moottorin alussuoja) optimoitiin lisäämällä ilmanpoistoaukkoon suuri säde; keinupaneeli ja taka-akseli on suurelta osin peitetty. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä. Tarkastelimme käytännössä jokaista yksittäistä sädettä. Pystyimme saavuttamaan kaikki nämä optimoinnit erinomaisen tiimityön ansiosta projektijohtajien, järjestelmätiimien johtajien, komponenttipäälliköiden ja suunnittelijoiden kanssa."
Huippuluokan Cd-arvojen saavuttaminen A6 Sportback e-tron ja Avant e-tron -malleissa vaati paljon huomiota yksityiskohtiin.
Audi
Lauterbach selittää kokonaiskonseptin seuraavasti: "Tasapaino perusmuodon, takakorkeuden, takaosan ääriviivojen ja lattian alla olevan suunnittelun välillä ei vaikuta pelkästään auton Cd-arvoon vaan myös sen nostoon. Saimme ihanteellisen tasapainon nousun ja Cd:n välillä hienosäätämällä lattiaa kuvatulla tavalla."
Ghelfi lisää: "Avantissa on ylimääräinen diffuusorispoileri, joka kompensoi Sportback- ja Avant-siluettien välistä perustavanlaatuista eroa aerodynamiikassa, mikä tarkoittaa, että lattian alla oleva ilmavirta eroaa kahdella A6 e-tron -johdannaisella. Tämä on toinen syy, miksi Avant käyttää leveämpiä 3D-puskureita parantaakseen ilmavirtausta etupyörien ympärillä.
"Käytännössä kaikki A6 e-tronin vanteet on suunniteltu aerodynamiikkaa varten"
Joidenkin erikokoisten vanteiden aerodynamiikka-optimoinnit täydentävät Audi A6 e-tronin aerodynamiikkakonseptia.
Vanteiden suunnittelija Andreas Valencia Pollex: ”Aiemmin vanteiden piti periaatteessa täyttää vain vakausvaatimukset. Nykyään kehitämme ja suunnittelemme älykkäitä aero-vanteita, jotka ovat mahdollisimman taloudellisia, koska vanteilla ja jopa renkailla on suuri vaikutus sähköauton toimintamatkaan. Audi A6 e-tronissa on erityiset 19-tuumaiset Aero-vanteet ja kaksi erityistä 20-tuumaista Aero-vannetta.
Valencia Pollex jatkaa: ”Täydellisen aerodynamiikan saavuttamiseksi vanteiden piti olla hieman litteät, jotta auton etuosaan osuva ilma ohjautuu sivuttain rungon ympärille ilman suurta turbulenssia. Haluamme tuulen virtaavan seinää pitkin geometristen muotojen kokoelman sijaan. Niinpä kehitimme A6 e-tronille myös 21" vanteet, jossa on erikoismuovista tehdyt aero-siivet."
Lauterbach lisää: "Jos tarkastellaan koko vannevalikoimaa, aerodynaamisesti parhaat ja huonoimmat vanteet ovat vain 0,015 Cd:n päässä toisistaan. Tämä tarkoittaa, että käytännössä jokainen vanne on suunniteltu parasta mahdollista aerodynamiikkaa silmällä pitäen.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Aatami pöydälle
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI