Suomessa uusi Audi Q5 Sportback lanseerataan vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Audi Q5 Sportback: SUV-Coupé lanseerataan keväällä 2021
Audin urheilullinen crossover-mallisto täydentyy kolmannella jäsenellä: e-tron Sportback ja Q3 Sportback saavat seurakseen uuden Q5 Sportbackin.
Audi Q5:n kookkaat ilmanottoaukot reunustavat kahdeksankulmaista Singleframe-jäähdyttimensäleikköä. LED-päiväajovalot ovat vakiovaruste ja valittavana on myös Matrix-LED -valoteknologia.
Yhtenäisenä jatkuva olkalinja korostaa pyöriä ja quattro-nelivetoa. Vahvat ovien alalistat korostavat crossoverin vakautta. Matkustamon ikkunalinja kurottaa matalana korin takaosaan saakka ja taittuu voimakkaasti alas, jolloin kolmas sivuikkuna kapenee voimakkaasti.
Jyrkästi kallistettu takaikkuna ja silminnähden korkealle sijoitettu takapuskuri antavat Q5 Sportbackille erittäin dynaamisen ja voimakkaan ulkonäön.
Innovatiiviset takavalot: Digitaalista OLED-teknologiaa
Audi Q5 Sportbackin lisävarusteisiin kuuluvat innovatiiviset digitaaliset OLED-takavalot. Kukin valo muodostuu kolmesta OLED-elementistä, jotka on edelleen jaettu kuuteen segmenttiin.
Punaisten OLED-elementtien valo on tasaista, mutta segmentointi mahdollistaa niiden hallinnan ja ohjaamisen erikseen.
Tilausvaiheessa asiakas voi valita kolmesta eri valotyylistä, joista jokaiseen sisältyvät dynaamiset saattovalot sekä Dynamic-ajoprofiilin yhteydessä käytettävä urheilullinen grafiikka.
Jos toinen ajoneuvo lähestyy pysähtyneenä olevaa autoa takaapäin alle kahden metrin päähän, kaikki OLED-segmentit syttyvät lisävaroituksena.
Uuteen Audi Q5 Sportbackiin on saatavana Advanced- ja S line -varustetasot, jotka eroavat toisistaan mm. Singleframe-jäähdyttimensäleikön, sivuilmanottoaukkojen ja erityisesti takapuskurin osalta.
Valittavana on 12 ulkovärivaihtoehtoa ja erilaisia ulkonäköpaketteja, kuten esimerkiksi musta optiikka -paketti sekä korinväri- ja kontrastiväripaketti.
Audi Q5 Sportback on 4,69 metriä pitkä, eli seitsemän milliä sisarmalliaan pidempi, korkeus ja leveys ovat sen sijaan samat. Q5 Sportbackin ilmanvastuskerroin 0,30 on myös sisarmalliaan pienempi.
Pitkän 2,82 metrin akselivälin ansiosta sisätilat ovat väljät, avaruutta ja ilmavuutta korostetaan myös vaakalinjoilla.
Design selection- ja S line -sisätilapaketit lisäävät tyylikkyyttä tai urheilullisuutta entisestään. Led-sisävalopaketin kohdennetut valotehosteet korostavat Audin sisätilojen korkealuokkaista työnlaatua.
Joustava tilaratkaisu: siirrettävä takaistuin
Tavaratilan koko on 510 litraa, takaistuimien selkänojat taitettuna ja kattoon asti lastattuna tilaa on jopa 1 480 litraa.
Suomessa Audi Q5 Sportback -mallin vakiovarusteisiin kuuluu myös siirrettävä takaistuin plus, jossa on säädettävä selkänoja. Kun istuin on siirrettynä täysin etummaisimpaan asentoonsa tavaratila kasvaa jopa 60 litralla, 570 litraan.
Matkustamo puolestaan on entistäkin mukavampi, kun istuin ja selkänojat ovat takimmaisessa asennossa. Valinnainen säilytyslokeropaketti pitää tavarat järjestyksessä ja turvallisesti paikallaan.
Sähköinen takaluukku on vakiovaruste, ja jos lisävarustelistalta on valittu mukavuusavain takaluukku aukeaa jalkaa heilauttamalla.
Crossoverissa on useita huippuluokan käytännön ominaisuuksia: 150 kW:n (204 hv) 2,0 TDI -dieselmoottorin ansiosta sillä voi vetää jopa 2 400 kg:n (jarrullinen) perävaunua. Alamäkiavustin lisää turvallisuutta jyrkissä rinteissä ja mäkisissä maastoissa.
Lisää maavaraa maastoon: mukautuva ilmajousitus
Lisävarusteena malliin on saatavilla muun muassa sähköisesti säädettävä iskunvaimennus sekä ajomukavuutta lisäävä mukautuva ilmajousitus. Sen avulla ajokorkeutta voi säätää laajalla 60 mm alueella ja maavaraa voi nostaa huonolla tiellä ajettaessa jopa 45 milliä korkeammaksi.
Nopeammassa vauhdissa koria lasketaan automaattisesti 15 mm taloudellisuuden parantamiseksi: painopisteen ollessa alhaisempi ilmanvastuskerroin on pienempi ja käsiteltävyys parempi.
Tavaratilaan sijoitetulla painikkeella ilmajousitus laskee taka-akselia 55 mm, jolloin lastaaminen on helpompaa.
Lisävarusteena saatava säädettävissä oleva dynaaminen ohjaus muuttaa ohjauksen suhdetta, kulmaa ja tehostusta ajonopeudesta riippuen.
Hitaalla nopeudella ohjauksen välitys on suorempi, ratin kääntämiseen reunasta toiseen tarvitsee vähemmän kierroksia ja voimakkaampi tehostus tekee ajamisesta mukavampaa.
Vauhdin lisääntyessä hitaampi ohjaus vaikuttaa positiivisesti ajovakauteen. Vanteiden koko vaihtelee 18:sta aina 21 tuumaan.
Moottorivaihtoehdot: kaksi TFSI- ja kolme TDI-moottoria
Audi Q5 Sportback lanseerataan Suomessa tehokkaalla kaksilitraisella nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Moottorin 150 kW:n (204 hv) teho ja 400 Nm:n vääntömomentti yhdistetään seitsenvaihteiseen S tronic -kaksoiskytkinvaihteistoon ja quattro ultra -nelivetoteknologiaan.
Kevythybridijärjestelmä parantaa taloudellisuutta. Jarrutettaessa käynnistysgeneraattori taltioi osan jarrutusenergiasta litium-ioniakkuun.
Audi Q5 Sportback voi myös rullata moottori sammutettuna, pehmeästi toimiva start-stop -järjestelmä aktivoituu, kun nopeus putoaa alle 22 kilometriin tunnissa.
Tehokas dieselmoottori on paitsi taloudellinen, myös ympäristöystävällinen ja se täyttää viimeisimmän Euro 6d-ISC-FCM-päästöstandardin sekä EU 6 AP:n vaatimukset.
Typen oksidipäästöjä vähennetään kulloisenkin käyttötilanteen mukaisesti uudella SRC-katalysaattorilla ja kaksivaiheisella AdBlue-ruiskutuksella. Urealiuos ruiskutetaan kahteen SCR-katalysaattoriin, jotka on sijoitettu peräkkäin pakojärjestelmään: toinen on lähellä pakosarjaa ja toinen kauempana moottorista pakojärjestelmässä.
Menestyksekkään Q5:n tapaan myös Q5 Sportback tulee saataville ladattavana hybridinä kahdessa teholuokassa. Malliston viimeistelee SQ5 Sportback.
Digitaalinen ja intuitiivinen: hallintalaitteet ja liitettävyys
Audi Q5 Sportbackin hallintalaitteissa, näytöissä ja infotainment-järjestelmissä on käytössä sama uusi teknologia kuin päivitetyssä Q5:ssa: kolmannen sukupolven modulaarinen infotainment-järjestelmä (MIB 3).
Huippuversiossa on virtuaalinen Audi virtual cockpit mittaristo 12,3-tuumaisella näytöllä ja Head-Up Display -tuulilasinäytöllä. Monitoimiohjauspyörän plus-versio mahdollistaa tärkeiden toimintojen sekä näyttöjen turvallisen ja helpon käytön.
MMI navigation plus -järjestelmä on yhdistetty 10,1 tuuman kosketusnäyttöön, jonka aloitusnäkymä on räätälöitävissä. Ajoneuvon asetuksia voi tallentaa paitsi käyttäjäprofiileihin myös myAudi-asiakasportaaliin, jolloin ne ovat käytettävissä muissakin sopivasti varustelluissa Audi-malleissa.
Audi Q5 Sportbackissa hyödynnetään myös Audi-mallien parviälyä. Paikalliset vaaratilanneilmoitukset varoittavat kuljettajaa esimerkiksi tielle jääneistä ajoneuvoista, onnettomuuksista, ruuhka-alueiden alkamisesta, liukkaista teistä tai sumusta.
Online-liikennemerkkitiedot ilmoittaa sekä pysyvät että tilapäiset nopeusrajoituskyltit tai -näytöt. Katupysäköinti ilmoittaa, kuinka todennäköistä on löytää kadun varrelta maksuton pysäköintipaikka ja se kertoo lisäksi hinta- tai asukaspysäköintitietoja.
Audi Q5 Sportbackin huippuversiossa on virtuaalinen Audi virtual cockpit mittaristo 12,3-tuumaisella näytöllä ja Head-Up Display -tuulilasinäytöllä.
MyAudi-sovellus yhdistää auton asiakkaan älypuhelimeen. Valinnaiset lisävarusteet, kuten Audi phone box ja Bang & Olufsen 3D Premium -äänentoisto täydentävät infotainment-järjestelmää.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät
Audi Q5 Sportbackissa on lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on jaettu kolmeen pakettiin. Mukautuva vakionopeudensäädin hoitaa useissa tilanteissa auton kiihdyttämisen, jarruttamisen sekä pitämisen ajokaistalla. Kuljettajan tarvitsee vain koskettaa kapasitiivista ohjauspyörää pitääkseen kaistaohjauksen päällä.
Toinen huipputeknologinen järjestelmä on ennakoiva taloudellisuusavustin. Se opastaa kuljettajaa aktiivisesti käyttäen suunnittelussa apuna navigointijärjestelmää ja kamerapohjaista liikennemerkkien tunnistusta.
Yhdistettynä mukautuvaan vakionopeussäätimeen ennakoivan taloudellisuusavustimen toiminta on todella vakuuttavaa, kun se säätää ajonopeutta automaattisesti reitin ja liikennetilanteen mukaan.
Audi pre sense city -järjestelmä auttaa välttämään tai lieventämään keulatörmäyksiä muiden tienkäyttäjien kanssa. Lisävarusteena saatavat kääntymisavustin, väistämisavustin, risteävän liikenteen varoitin sekä autostapoistumisvaroitin tarjoavat lisäturvallisuutta.
Lanseeraus vuoden 2021 alussa
Audi Q5 Sportback rullaa ulos kokoonpanolinjalta San José Chiapan tehtaalta Meksikosta.
Suomessa uusi Audi Q5 Sportback lanseerataan vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
139 desibeliä 20 hertsillä
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Full Metal Jacket
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Unitran ensimmäinen dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL