Suomessa uusi Audi Q5 Sportback lanseerataan vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Suomessa uusi Audi Q5 Sportback lanseerataan vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Audi Q5 Sportback: SUV-Coupé lanseerataan keväällä 2021

Audin urheilullinen crossover-mallisto täydentyy kolmannella jäsenellä: e-tron Sportback ja Q3 Sportback saavat seurakseen uuden Q5 Sportbackin.

Auto Bild.Uutiset

Au­di Q5:n kook­kaat il­ma­not­to­au­kot reu­nus­ta­vat kah­dek­san­kul­mais­ta Sing­lef­ra­me-jääh­dyt­ti­men­sä­leik­köä. LED-päi­vä­a­jo­va­lot ovat va­ki­o­va­rus­te ja va­lit­ta­va­na on myös Mat­rix-LED -va­lo­tek­no­lo­gia.

Yh­te­näi­se­nä jat­ku­va ol­ka­lin­ja ko­ros­taa pyö­riä ja qu­at­t­ro-ne­li­ve­toa. Vah­vat ovien ala­lis­tat ko­ros­ta­vat cros­so­ve­rin va­kaut­ta. Mat­kus­ta­mon ik­ku­na­lin­ja ku­rot­taa ma­ta­la­na ko­rin ta­ka­o­saan saak­ka ja tait­tuu voi­mak­kaas­ti alas, jol­loin kol­mas si­vuik­ku­na ka­pe­nee voi­mak­kaas­ti.

Jyr­käs­ti kal­lis­tet­tu ta­kaik­ku­na ja sil­min­näh­den kor­ke­al­le si­joi­tet­tu ta­ka­pus­ku­ri an­ta­vat Q5 Sport­bac­kil­le erit­täin dy­naa­mi­sen ja voi­mak­kaan ul­ko­nä­ön.

In­no­va­tii­vi­set ta­ka­va­lot: Di­gi­taa­lis­ta OLED-tek­no­lo­gi­aa

Au­di Q5 Sport­bac­kin li­sä­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat in­no­va­tii­vi­set di­gi­taa­li­set OLED-ta­ka­va­lot. Ku­kin valo muo­dos­tuu kol­mes­ta OLED-ele­men­tis­tä, jot­ka on edel­leen ja­et­tu kuu­teen seg­ment­tiin.

Pu­nais­ten OLED-ele­ment­tien valo on ta­sais­ta, mut­ta seg­men­toin­ti mah­dol­lis­taa nii­den hal­lin­nan ja oh­jaa­mi­sen erik­seen.

Ti­laus­vai­hees­sa asi­a­kas voi va­li­ta kol­mes­ta eri va­lo­tyy­lis­tä, jois­ta jo­kai­seen si­säl­ty­vät dy­naa­mi­set saat­to­va­lot sekä Dy­na­mic-ajop­ro­fii­lin yh­tey­des­sä käy­tet­tä­vä ur­hei­lul­li­nen gra­fiik­ka.

Jos toi­nen ajo­neu­vo lä­hes­tyy py­säh­ty­nee­nä ole­vaa au­toa ta­kaa­päin al­le kah­den met­rin pää­hän, kaik­ki OLED-seg­men­tit syt­ty­vät li­sä­va­roi­tuk­se­na.

Uu­teen Au­di Q5 Sport­bac­kiin on saa­ta­va­na Ad­van­ced- ja S line -va­rus­te­ta­sot, jot­ka ero­a­vat toi­sis­taan mm. Sing­lef­ra­me-jääh­dyt­ti­men­sä­lei­kön, si­vuil­ma­not­to­auk­ko­jen ja eri­tyi­ses­ti ta­ka­pus­ku­rin osal­ta.

Va­lit­ta­va­na on 12 ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­toa ja eri­lai­sia ul­ko­nä­kö­pa­ket­te­ja, ku­ten esi­mer­kik­si mus­ta op­tiik­ka -pa­ket­ti sekä ko­rin­vä­ri- ja kont­ras­ti­vä­ri­pa­ket­ti.

Au­di Q5 Sport­back on 4,69 met­riä pit­kä, eli seit­se­män mil­liä si­sar­mal­li­aan pi­dem­pi, kor­keus ja le­veys ovat sen si­jaan sa­mat. Q5 Sport­bac­kin il­man­vas­tus­ker­roin 0,30 on myös si­sar­mal­li­aan pie­nem­pi.

Pit­kän 2,82 met­rin ak­se­li­vä­lin an­si­os­ta si­sä­ti­lat ovat väl­jät, ava­ruut­ta ja il­ma­vuut­ta ko­ros­te­taan myös vaa­ka­lin­joil­la.

De­sign se­lec­ti­on- ja S line -si­sä­ti­la­pa­ke­tit li­sää­vät tyy­lik­kyyt­tä tai ur­hei­lul­li­suut­ta en­ti­ses­tään. Led-si­sä­va­lo­pa­ke­tin koh­den­ne­tut va­lo­te­hos­teet ko­ros­ta­vat Au­din si­sä­ti­lo­jen kor­ke­a­luok­kais­ta työn­laa­tua.

Jous­ta­va ti­la­rat­kai­su: siir­ret­tä­vä ta­kais­tuin

Ta­va­ra­ti­lan koko on 510 lit­raa, ta­kais­tui­mien sel­kä­no­jat tai­tet­tu­na ja kat­toon as­ti las­tat­tu­na ti­laa on jopa 1 480 lit­raa.

Suo­mes­sa Au­di Q5 Sport­back -mal­lin va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu myös siir­ret­tä­vä ta­kais­tuin plus, jos­sa on sää­det­tä­vä sel­kä­no­ja. Kun is­tuin on siir­ret­ty­nä täy­sin etum­mai­sim­paan asen­toon­sa ta­va­ra­ti­la kas­vaa jopa 60 lit­ral­la, 570 lit­raan.

Mat­kus­ta­mo puo­les­taan on en­tis­tä­kin mu­ka­vam­pi, kun is­tuin ja sel­kä­no­jat ovat ta­kim­mai­ses­sa asen­nos­sa. Va­lin­nai­nen säi­ly­tys­lo­ke­ro­pa­ket­ti pi­tää ta­va­rat jär­jes­tyk­ses­sä ja tur­val­li­ses­ti pai­kal­laan.

Säh­köi­nen ta­ka­luuk­ku on va­ki­o­va­rus­te, ja jos li­sä­va­rus­te­lis­tal­ta on va­lit­tu mu­ka­vuu­sa­vain ta­ka­luuk­ku au­ke­aa jal­kaa hei­laut­ta­mal­la.

Cros­so­ve­ris­sa on usei­ta huip­pu­luo­kan käy­tän­nön omi­nai­suuk­sia: 150 kW:n (204 hv) 2,0 TDI -die­sel­moot­to­rin an­si­os­ta sil­lä voi ve­tää jopa 2 400 kg:n (jar­rul­li­nen) pe­rä­vau­nua. Ala­mä­ki­a­vus­tin li­sää tur­val­li­suut­ta jyr­kis­sä rin­teis­sä ja mä­ki­sis­sä maas­tois­sa.

Li­sää maa­va­raa maas­toon: mu­kau­tu­va il­ma­jou­si­tus

Li­sä­va­rus­tee­na mal­liin on saa­ta­vil­la muun mu­as­sa säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vä is­kun­vai­men­nus sekä ajo­mu­ka­vuut­ta li­sää­vä mu­kau­tu­va il­ma­jou­si­tus. Sen avul­la ajo­kor­keut­ta voi sää­tää laa­jal­la 60 mm alu­eel­la ja maa­va­raa voi nos­taa huo­nol­la tiel­lä ajet­ta­es­sa jopa 45 mil­liä kor­ke­am­mak­si.

No­pe­am­mas­sa vauh­dis­sa ko­ria las­ke­taan au­to­maat­ti­ses­ti 15 mm ta­lou­del­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si: pai­no­pis­teen ol­les­sa al­hai­sem­pi il­man­vas­tus­ker­roin on pie­nem­pi ja kä­si­tel­tä­vyys pa­rem­pi.

Ta­va­ra­ti­laan si­joi­te­tul­la pai­nik­keel­la il­ma­jou­si­tus las­kee taka-ak­se­lia 55 mm, jol­loin las­taa­mi­nen on hel­pom­paa.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va sää­det­tä­vis­sä ole­va dy­naa­mi­nen oh­jaus muut­taa oh­jauk­sen suh­det­ta, kul­maa ja te­hos­tus­ta ajo­no­peu­des­ta riip­pu­en.

Hi­taal­la no­peu­del­la oh­jauk­sen vä­li­tys on suo­rem­pi, ra­tin kään­tä­mi­seen reu­nas­ta toi­seen tar­vit­see vä­hem­män kier­rok­sia ja voi­mak­kaam­pi te­hos­tus te­kee aja­mi­ses­ta mu­ka­vam­paa.

Vauh­din li­sään­ty­es­sä hi­taam­pi oh­jaus vai­kut­taa po­si­tii­vi­ses­ti ajo­va­kau­teen. Van­tei­den koko vaih­te­lee 18:sta ai­na 21 tuu­maan.

Moot­to­ri­vaih­to­eh­dot: kak­si TFSI- ja kol­me TDI-moot­to­ria

Au­di Q5 Sport­back lan­see­ra­taan Suo­mes­sa te­hok­kaal­la kak­si­lit­rai­sel­la ne­li­sy­lin­te­ri­sel­lä die­sel­moot­to­ril­la. Moot­to­rin 150 kW:n (204 hv) teho ja 400 Nm:n vään­tö­mo­ment­ti yh­dis­te­tään seit­sen­vaih­tei­seen S tro­nic -kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon ja qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­to­tek­no­lo­gi­aan.

Ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä pa­ran­taa ta­lou­del­li­suut­ta. Jar­ru­tet­ta­es­sa käyn­nis­tys­ge­ne­raat­to­ri tal­ti­oi osan jar­ru­tu­se­ner­gi­as­ta li­tium-io­ni­ak­kuun.

Au­di Q5 Sport­back voi myös rul­la­ta moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na, peh­me­äs­ti toi­mi­va start-stop -jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­tuu, kun no­peus pu­to­aa al­le 22 ki­lo­met­riin tun­nis­sa.

Te­ho­kas die­sel­moot­to­ri on pait­si ta­lou­del­li­nen, myös ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­nen ja se täyt­tää vii­mei­sim­män Eu­ro 6d-ISC-FCM-pääs­tös­tan­dar­din sekä EU 6 AP:n vaa­ti­muk­set.

Ty­pen ok­si­di­pääs­tö­jä vä­hen­ne­tään kul­loi­sen­kin käyt­tö­ti­lan­teen mu­kai­ses­ti uu­del­la SRC-ka­ta­ly­saat­to­ril­la ja kak­si­vai­hei­sel­la AdB­lue-ruis­ku­tuk­sel­la. Ure­a­liu­os ruis­ku­te­taan kah­teen SCR-ka­ta­ly­saat­to­riin, jot­ka on si­joi­tet­tu pe­räk­käin pa­ko­jär­jes­tel­mään: toi­nen on lä­hel­lä pa­ko­sar­jaa ja toi­nen kau­em­pa­na moot­to­ris­ta pa­ko­jär­jes­tel­mäs­sä.

Me­nes­tyk­sek­kään Q5:n ta­paan myös Q5 Sport­back tu­lee saa­ta­vil­le la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä kah­des­sa te­ho­luo­kas­sa. Mal­lis­ton vii­meis­te­lee SQ5 Sport­back.

Di­gi­taa­li­nen ja in­tui­tii­vi­nen: hal­lin­ta­lait­teet ja lii­tet­tä­vyys

Au­di Q5 Sport­bac­kin hal­lin­ta­lait­teis­sa, näy­töis­sä ja in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mis­sä on käy­tös­sä sama uu­si tek­no­lo­gia kuin päi­vi­te­tys­sä Q5:ssa: kol­man­nen su­ku­pol­ven mo­du­laa­ri­nen in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä (MIB 3).

Huip­pu­ver­si­os­sa on vir­tu­aa­li­nen Au­di vir­tu­al cock­pit mit­ta­ris­to 12,3-tuu­mai­sel­la näy­töl­lä ja Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­töl­lä. Mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rän plus-ver­sio mah­dol­lis­taa tär­kei­den toi­min­to­jen sekä näyt­tö­jen tur­val­li­sen ja hel­pon käy­tön.

MMI na­vi­ga­ti­on plus -jär­jes­tel­mä on yh­dis­tet­ty 10,1 tuu­man kos­ke­tus­näyt­töön, jon­ka aloi­tus­nä­ky­mä on rää­tä­löi­tä­vis­sä. Ajo­neu­von ase­tuk­sia voi tal­len­taa pait­si käyt­tä­jäp­ro­fii­lei­hin myös my­Au­di-asi­a­kas­por­taa­liin, jol­loin ne ovat käy­tet­tä­vis­sä muis­sa­kin so­pi­vas­ti va­rus­tel­luis­sa Au­di-mal­leis­sa.

Au­di Q5 Sport­bac­kis­sa hyö­dyn­ne­tään myös Au­di-mal­lien par­vi­ä­lyä. Pai­kal­li­set vaa­ra­ti­lan­neil­moi­tuk­set va­roit­ta­vat kul­jet­ta­jaa esi­mer­kik­si tiel­le jää­neis­tä ajo­neu­vois­ta, on­net­to­muuk­sis­ta, ruuh­ka-alu­ei­den al­ka­mi­ses­ta, liuk­kais­ta teis­tä tai su­mus­ta.

On­li­ne-lii­ken­ne­merk­ki­tie­dot il­moit­taa sekä py­sy­vät et­tä ti­la­päi­set no­peus­ra­joi­tus­kyl­tit tai -näy­töt. Ka­tu­py­sä­köin­ti il­moit­taa, kuin­ka to­den­nä­köis­tä on löy­tää ka­dun var­rel­ta mak­su­ton py­sä­köin­ti­paik­ka ja se ker­too li­säk­si hin­ta- tai asu­kas­py­sä­köin­ti­tie­to­ja.

Audi Q5 Sportbackin huippuversiossa on virtuaalinen Audi virtual cockpit mittaristo 12,3-tuumaisella näytöllä ja Head-Up Display -tuulilasinäytöllä.

Audi Q5 Sportbackin huippuversiossa on virtuaalinen Audi virtual cockpit mittaristo 12,3-tuumaisella näytöllä ja Head-Up Display -tuulilasinäytöllä.

My­Au­di-so­vel­lus yh­dis­tää au­ton asi­ak­kaan äly­pu­he­li­meen. Va­lin­nai­set li­sä­va­rus­teet, ku­ten Au­di phone box ja Bang & Oluf­sen 3D Pre­mium -ää­nen­tois­to täy­den­tä­vät in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mää.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät

Au­di Q5 Sport­bac­kis­sa on lu­kui­sia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, jot­ka on ja­et­tu kol­meen pa­ket­tiin. Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din hoi­taa useis­sa ti­lan­teis­sa au­ton kiih­dyt­tä­mi­sen, jar­rut­ta­mi­sen sekä pi­tä­mi­sen ajo­kais­tal­la. Kul­jet­ta­jan tar­vit­see vain kos­ket­taa ka­pa­si­tii­vis­ta oh­jaus­pyö­rää pi­tääk­seen kais­ta­oh­jauk­sen pääl­lä.

Toi­nen huip­pu­tek­no­lo­gi­nen jär­jes­tel­mä on en­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin. Se opas­taa kul­jet­ta­jaa ak­tii­vi­ses­ti käyt­tä­en suun­nit­te­lus­sa apu­na na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mää ja ka­me­ra­poh­jais­ta lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­ta.

Yh­dis­tet­ty­nä mu­kau­tu­vaan va­ki­o­no­peus­sää­ti­meen en­na­koi­van ta­lou­del­li­suu­sa­vus­ti­men toi­min­ta on to­del­la va­kuut­ta­vaa, kun se sää­tää ajo­no­peut­ta au­to­maat­ti­ses­ti rei­tin ja lii­ken­ne­ti­lan­teen mu­kaan.

Au­di pre sen­se city -jär­jes­tel­mä aut­taa vält­tä­mään tai lie­ven­tä­mään keu­la­tör­mäyk­siä mui­den tien­käyt­tä­jien kans­sa. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vat kään­ty­mi­sa­vus­tin, väis­tä­mi­sa­vus­tin, ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin sekä au­tos­ta­pois­tu­mis­va­roi­tin tar­jo­a­vat li­sä­tur­val­li­suut­ta.

Lan­see­raus vuo­den 2021 alus­sa

Au­di Q5 Sport­back rul­laa ulos ko­koon­pa­no­lin­jal­ta San José Chi­a­pan teh­taal­ta Mek­si­kos­ta.

Suo­mes­sa uu­si Au­di Q5 Sport­back lan­see­ra­taan vuo­den 2021 en­sim­mäi­sel­lä vuo­si­puo­lis­kol­la.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN