BYD Seal U lanseerataan Suomessa kevään aikana, ja sen hinnat julkaistaan myöhemmin lähempänä lanseerausta.

BYD Seal U lanseerataan Suomessa kevään aikana, ja sen hinnat julkaistaan myöhemmin lähempänä lanseerausta.

BYD

BYD Seal U: Katumaasturi tarjoaa jopa 500 km sähköisen toimintamatkan

BYD maailman johtava ladattavien ajoneuvojen valmistaja, laajentaa Suomen tuote­va­li­koi­maansa täyssähköisellä Seal U:lla, joka on monipuolinen D-segmentin katumaasturi. Mallinimen U-kirjain viittaa sanaan ”Utility”, ja Seal U on perheauto, jossa on tilava, käytännöllinen ja mukava matkustamo yhdistettynä tyylikkääseen muotoiluun sekä korkealaatuiseen viimeistelyyn. Sähköinen WLTP-toimintamatka on jopa 500 kilometriä.

Auto Bild.Uutiset

BYD:n ”Oce­an”-sar­jan muo­toi­lu­kie­len mal­lit Seal ja Dolp­hin saa­vat pian seu­rak­seen uu­den jä­se­nen. Uu­si Seal U on täys­säh­köi­nen ka­tu­maas­tu­ri (SUV), jon­ka X:n muo­toi­nen etuo­sa omaa pyö­ris­te­tyn ja kaa­re­van muo­toi­lun. Li­säk­si U:n muo­toi­set ajo­va­lot ko­ros­ta­vat Seal U:n vi­su­aa­li­ses­ti huip­pu­tek­nis­tä ul­ko­nä­köä. Ta­sa­pai­noi­sen vir­ta­vii­vai­nen muo­toi­lu jat­kuu voi­mak­kaan kyl­ki­lin­jan myö­tä su­la­vas­ti edes­tä taak­se. Ta­ka­o­san le­veä si­lu­et­ti täy­den­tää etuo­san pyö­reyt­tä ja ko­ros­taa muo­toi­lun har­mo­ni­suut­ta.

Ko­ko­pit­kän LED-ta­ka­va­lon yk­si­tyis­koh­dat ovat saa­neet ins­pi­raa­ti­on­sa ve­si­pi­sa­rois­ta, joka on omi­nais­ta BYD:n pää­suun­nit­te­li­ja Wolf­gang Eg­ge­rin luo­mal­le ”Oce­an” -sar­jan muo­toi­lu­kie­lel­le.

Käy­tän­nöl­li­nen ja mo­ni­käyt­töi­nen

Uu­des­sa Seal U:ssa on kaik­kea mitä voi odot­taa mu­ka­van käy­tän­nöl­li­sel­tä per­he­au­tol­ta. 2765 mm:n ak­se­li­vä­lin ja ta­sai­sen lat­ti­a­ra­ken­teen­sa an­si­os­ta ta­ka­mat­kus­ta­jil­le on run­saas­ti jal­ka­ti­laa, ja se tar­jo­aa eri­tyi­sen hil­jai­sen mat­kus­ta­mo­ko­ke­muk­sen eri­no­mai­sel­la NVH-ta­sol­la (me­lu­vä­räh­te­lyn ko­vuus). Per­he­kes­kei­ses­sä SUV:ssa on kiin­ni­tet­ty pal­jon huo­mi­o­ta käy­tän­nöl­li­syy­teen. Ta­kais­tuin voi­daan kään­tää alas osiin (60:40), jol­loin ta­va­ra­ti­laa on help­po laa­jen­taa 552 lit­ras­ta jopa 1440 lit­raan.

Toi­min­nal­li­suut­ta ko­ros­ta­vat lu­kui­sat säi­ly­tys­lo­ke­rot, kak­si kä­te­vää mu­kin­pi­di­ket­tä kes­ki­kon­so­lis­sa, nel­jä USB-port­tia sekä lan­ga­ton la­taus­mah­dol­li­suus kah­del­le äly­pu­he­li­mel­le sa­ma­nai­kai­ses­ti. Li­säk­si Seal U:n akun V2L-omi­nai­suus (Ve­hic­le-to-Load) mah­dol­lis­taa au­ton käy­tön kan­net­ta­va­na säh­kö­lait­tei­den vir­ta­läh­tee­nä.

En­si­luok­kai­nen oh­jaa­mo­ko­ke­mus

Seal U:n si­sä­ti­lat tar­jo­a­vat mo­der­nia ja ele­gant­tia muo­toi­lua, peh­mei­tä pin­to­ja, kor­ke­a­laa­tuis­ta vii­meis­te­lyä ja tun­nel­mal­li­sen va­lais­tuk­sen. Is­tui­met, ko­je­lau­dan ver­hoi­lun osat, ovi­pa­nee­lit sekä kes­ki­kon­so­li on ver­hoil­tu ve­gaa­ni­sel­la na­hal­la ja kak­sin­ker­tai­sil­la kont­ras­ti­om­pe­leil­la. "Le­ga­cy Ge­ars­hift Pa­nel", jos­sa on kris­tal­li­mai­nen vaih­teen­va­lit­sin, ku­vas­taa val­ta­me­ren ins­pi­roi­maa muo­toi­lu­kiel­tä. Mu­ka­vuus ko­ros­tuu myös suu­ris­sa etuis­tui­mis­sa, jot­ka ovat säh­köi­ses­ti mo­ni­sää­det­tä­vät, läm­mi­te­tyt ja tuu­le­te­tut va­ki­o­na.

Kak­si suur­ta di­gi­taa­lis­ta näyt­töä tuo­vat käyt­tö­mu­ka­vuut­ta sel­ke­än lu­et­ta­vuu­den ja in­tui­tii­vi­sen kos­ke­tus­näy­tön an­si­os­ta.

BYD Blade -ak­ku­tek­no­lo­gia

Ku­ten kaik­ki Eu­roo­pas­sa tar­jot­ta­vat BYD-hen­ki­lö­au­tot, Seal U on va­rus­tet­tu yh­ti­ön it­se ke­hit­tä­mäl­lä ko­bol­tit­to­mal­la Blade -akul­la, joka ta­kaa alan par­haan tur­val­li­suu­den, kes­tä­vyy­den, pit­käi­käi­syy­den, suo­ri­tus­ky­vyn ja ti­lan­käy­tön op­ti­moin­nin. Ak­ku­pa­ket­ti koos­tuu mo­nis­ta ohuis­ta pit­kä­no­mai­sis­ta ken­nois­ta ja käyt­tää li­tium­rau­ta­fos­faat­tia (LFP) ka­to­di­ma­te­ri­aa­li­na tur­val­li­suu­den, kes­tä­vyy­den sekä läm­pös­ta­bii­li­suu­den li­sää­mi­sek­si. Li­säk­si Blade-ak­ku omaa alan­sa joh­ta­van ener­gi­a­ti­hey­den (jopa 145 Wh/kg).

Kak­si te­ho­kas­ta mal­li­ver­si­o­ta

Uu­si Seal U tu­lee saa­ta­vil­le kah­te­na eri mal­li­ver­si­o­na (Com­fort ja De­sign). Com­fort-ver­si­os­sa on 71,8 kWh ak­ku ja toi­min­ta­mat­ka jopa 420 ki­lo­met­riä (WLTP yhd.). De­sign-ver­si­os­sa on 87 kWh ak­ku ja jopa 500 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka (WLTP yhd.). Uu­des­sa Seal U:ssa on va­ki­o­na 11 kW:n 3-vai­hei­nen vaih­to­vir­ta­la­tu­ri, ja li­säk­si se pys­tyy la­taa­maan ta­sa­vir­taa ult­ra­no­pe­as­ti jopa 140 kW:iin as­ti. Tämä tar­koit­taa, et­tä Blade-akun la­taa­mi­nen ta­sa­vir­ral­la 30:stä 80 pro­sen­tin va­raus­ta­soon kes­tää vain 27–28 mi­nuut­tia.

Mo­lem­pia mal­li­ver­si­oi­ta oh­jaa voi­ma­kas kes­to­mag­neet­ti­synk­ro­ni­nen säh­kö­moot­to­ri etu­pyö­rien kaut­ta. Seal U:n mak­si­mi­te­ho on 160 kW/218 hv ja vään­tö­mo­ment­ti jopa 330 Nm. Pit­kä toi­min­ta­mat­ka ja al­hai­nen ener­gi­an­ku­lu­tus ei­vät ole vain Blade-akun ja al­hai­sen, vain 0,32 Cd:n il­man­vas­tus­ker­toi­men an­si­o­ta, vaan myös 8-in-1-säh­kö­voi­man­siir­rol­la on ko­ko­nai­suu­des­sa iso roo­li. Tämä tek­no­lo­gia yh­dis­tää kah­dek­san eri avain­kom­po­nent­tia, mikä joh­taa op­ti­moi­tuun ti­lan­käyt­töön ja li­sää jär­jes­tel­män te­hok­kuut­ta.

Li­säk­si BYD:n 8-in-1-säh­kö­voi­man­siir­to toi­mii yh­des­sä te­hok­kaan läm­pö­pump­pu­jär­jes­tel­män kans­sa ja sää­tää akun läm­pö­ti­laa tar­kas­ti, jot­ta akun mak­si­maa­li­nen suo­ri­tus­ky­ky voi­daan taa­ta kai­kis­sa sää­o­lo­suh­teis­sa.

Äly­käs mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä ja BYD-so­vel­lus

Run­saan va­ki­o­va­rus­te­lun li­säk­si uu­si Seal U tar­jo­aa älyk­kään lii­tet­tä­vyy­den ja in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män, jopa etä­nä BYD-so­vel­luk­sen kaut­ta. BYD:n äly­käs in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä toi­mii 12,8- tai 15,6-tuu­man säh­köi­ses­ti kään­ty­väl­lä näy­töl­lä sa­mal­la kun eri ajo­tie­to­ko­neen tie­dot näy­te­tään 12,3 tuu­man eril­li­sel­lä LCD-pa­nee­lil­la. Äly­käs in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä tar­jo­aa 4G-yh­tey­den, in­teg­roi­dun Spo­ti­fy-so­vel­luk­sen sekä HERE-na­vi­goin­nin, äly­pu­he­li­men in­teg­roin­nin And­roid Au­ton tai Ap­p­le CarP­la­yn kaut­ta ja älyk­kään ää­ni­oh­jauk­sen, joka voi­daan ak­ti­voi­da ää­ni­ko­men­nol­la "Hi BYD".

Uusi Seal U tulee saataville kahtena eri malliversiona (Comfort ja Design). Comfort-versiossa on 71,8 kWh akku ja toimintamatka jopa 420 kilometriä (WLTP yhd.). Design-versiossa on 87 kWh akku ja jopa 500 kilometrin toimintamatka (WLTP yhd.). Uudessa Seal U:ssa on vakiona 11 kW:n 3-vaiheinen vaihtovirtalaturi, ja lisäksi se pystyy lataamaan tasavirtaa ultranopeasti jopa 140 kW:iin asti. Tämä tarkoittaa, että Blade-akun lataaminen tasavirralla 30:stä 80 prosentin varaustasoon kestää valmistajan mukaan vain 27–28 minuuttia.

Uusi Seal U tulee saataville kahtena eri malliversiona (Comfort ja Design). Comfort-versiossa on 71,8 kWh akku ja toimintamatka jopa 420 kilometriä (WLTP yhd.). Design-versiossa on 87 kWh akku ja jopa 500 kilometrin toimintamatka (WLTP yhd.). Uudessa Seal U:ssa on vakiona 11 kW:n 3-vaiheinen vaihtovirtalaturi, ja lisäksi se pystyy lataamaan tasavirtaa ultranopeasti jopa 140 kW:iin asti. Tämä tarkoittaa, että Blade-akun lataaminen tasavirralla 30:stä 80 prosentin varaustasoon kestää valmistajan mukaan vain 27–28 minuuttia.

BYD

Li­säk­si jär­jes­tel­mä käyt­tää Over-The-Air (OTA) -päi­vi­tyk­siä pi­tääk­seen it­sen­sä ai­na täy­sin ajan ta­sal­la.

Seal U:n usei­den ajo­neu­von toi­min­to­jen etä­oh­jaus on mah­dol­lis­ta äly­pu­he­li­men tai muun mo­bii­li­lait­teen BYD-so­vel­luk­sen kaut­ta. So­vel­luk­sen kaut­ta voi esi­mer­kik­si lu­ki­ta ja ava­ta ovet, sul­kea avoi­met ik­ku­nat, oh­ja­ta il­mas­toin­tia, is­tuin­läm­mi­tys­tä/tuu­le­tus­ta, tun­nel­ma­va­lais­tus­ta sekä tar­kis­taa jäl­jel­lä ole­van la­tau­sa­jan ja toi­min­ta­mat­kan.

Edis­ty­nyt­tä pas­sii­vis­ta ja ak­tii­vis­ta tur­val­li­suut­ta

BYD aset­taa kor­ke­at vaa­ti­muk­set au­to­jen­sa pas­sii­vi­sel­le ja ak­tii­vi­sel­le tur­val­li­suu­del­le. Uu­si Seal U on­kin yk­si luok­kan­sa tur­val­li­sim­mis­ta täys­säh­köi­sis­tä per­he­ka­tu­maas­tu­reis­ta. Kor­ke­a­lu­juus­te­räk­sen laa­jan käy­tön ja ak­kua suo­jaa­van erit­täin vah­van hu­na­ja­ken­no­ra­ken­teen li­säk­si Seal U tar­jo­aa myös va­kaan alus­ta­dy­na­mii­kan ja ajo­tun­tu­man MacP­her­son-etu­jou­si­tuk­sen ja Mul­ti­link-ta­ka­jou­si­tuk­sen an­si­os­ta.

Uu­si Seal U on va­rus­tet­tu va­ki­o­na laa­jal­la va­li­koi­mal­la edis­ty­nei­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via ak­tii­vi­sen tur­val­li­suu­den jär­jes­tel­miä (ADAS), jot­ka käyt­tä­vät nel­jää tut­kaa ja yh­tä ka­me­raa.

Näi­tä jär­jes­tel­miä ovat esi­mer­kik­si etu­tör­mäys­va­roi­tin, au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, ta­ka­tör­mäys­va­roi­tin, ta­ka­na ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus, kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, äly­käs no­peus­ra­joi­tus sekä kat­ve­a­lu­een tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä. De­sign-mal­li­ver­sio on va­rus­tet­tu li­säk­si myös Head Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­töl­lä. Pi­me­äa­jon ai­ka­na nä­ky­vyyt­tä pa­ran­ta­vat täys-LED-va­lo­tek­no­lo­gia, kau­ko­va­lo­a­vus­tin sekä mu­kau­tu­vat ajo­va­lot.

Tur­val­li­sen ajon ja py­sä­köin­nin hel­pot­ta­mi­sek­si pa­no­raa­ma­ka­me­ra tar­jo­aa 360 as­teen nä­ky­vyy­den yl­hääl­tä ja au­ton ym­pä­ril­tä ani­moi­dun au­ton avul­la. Uu­si Seal U omaa 6 vuo­den/150 000 km au­ton ta­kuun sekä 8 vuo­den/200 000 km ta­kuun ajo­a­kul­le.

BYD Seal U lan­see­ra­taan Suo­mes­sa ke­vään ai­ka­na, ja sen hin­nat jul­kais­taan myö­hem­min lä­hem­pä­nä lan­see­raus­ta.

BYD-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN