Toyota toi maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n.

Toyota toi maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n.

Toyota

bZ4X: Toyotan ensimmäinen alusta alkaen täyssähköautoksi suunniteltu malli

Toyotan ensimmäinen alusta pitäen täyssähköautoksi suunniteltu malli on ensimmäinen malli Toyotan uudelle bZ (beyond Zero) -alabrändille, jonka Euroopan ensi-ilta koittaa joulukuun alussa 2021.

Auto Bild.Uutiset

To­yo­ta toi maa­il­ma­nen­si-il­taan bZ-mal­li­sar­jan en­sim­mäi­sen mal­lin, bZ4X:n. De­sign ja tek­no­lo­gia seu­raa­vat kon­sep­tin roh­ke­aa lin­jaa us­kol­li­ses­ti tuo­den mark­ki­noil­le To­yo­tan en­sim­mäi­sen alus­ta läh­tien täys­säh­kö­au­tok­si suun­ni­tel­lun mal­lin.

Uut­ta e-TNGA -suun­nit­te­lu­fi­lo­so­fi­aa hyö­dyn­tä­en mal­li on ke­hi­tet­ty To­yo­tan ja Su­ba­run yh­teis­työ­nä. In­teg­roi­mal­la kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku osak­si ko­ri­ra­ken­net­ta lat­ti­an al­la saa­vu­te­taan ma­ta­la pai­no­pis­te, eri­no­mai­nen pai­no­ja­kau­ma ja tur­val­li­suut­ta, ajo­mu­ka­vuut­ta ja ajo­dy­na­miik­kaa ede­saut­ta­va jäyk­kä ko­ri­ra­ken­ne.

To­yo­ta bZ4X on ti­la­va, mu­ka­va cros­so­ver, jo­hon saa­ta­vil­la ole­va ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä erot­taa sen muis­ta. Mal­lin puh­das­lin­jai­nen, su­la­va ja sa­mal­la voi­ma­kas ul­ko­de­sign tuo esiin sekä täys­säh­kö­au­ton et­tä cros­so­ver-mal­lin omi­nai­suuk­sia.

Olen­nai­nen osa bZ-mal­li­sar­jaa tu­lee ole­maan keu­lan ham­mer­he­ad-muo­to­kie­li. Pit­kä ak­se­li­vä­li saa ai­kaan eri­no­mai­set ja ava­rat si­sä­ti­lat lois­ta­vi­ne kuor­man­kul­je­tus­ky­kyi­neen.

Var­muus syn­tyy ko­ke­muk­ses­ta. To­yo­tan liki 25 vuo­den ko­ke­mus säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen ke­hit­tä­mi­ses­tä ja val­mis­ta­mi­ses­ta nä­kyy myös bZ4X:n kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­sa.

Jopa 10 vuo­den tai 240 000 ajo­ki­lo­met­rin jäl­keen kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun suo­ri­tus­ky­vyn voi­daan odot­taa ole­van 90 % ta­sol­la uu­teen ver­rat­tu­na.

Toi­min­ta­mat­ka täy­teen la­da­tul­la akul­la on par­haim­mil­laan yli 450 km (riip­pu­en mal­lis­ta ja va­rus­te­ta­sos­ta, vi­ral­li­set lu­ke­mat il­moi­te­taan lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä).

To­yo­ta bZ4X:n en­si-il­ta Eu­roo­pas­sa on 2.12.2021. Sa­maan ai­kaan käyn­nis­tyy en­nak­ko­myyn­ti, jol­loin no­peim­mil­la on mah­dol­li­suus var­mis­taa uu­si au­ton­sa en­sim­mäis­ten jou­kos­sa. Uu­tuu­det saa­pu­vat Suo­meen ke­säl­lä 2022.

To­yo­tan en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­tol­le ke­hi­tet­ty alus­ta­ra­ken­ne

Toyota

To­yo­ta bZ4X on en­sim­mäi­nen mal­li, joka val­mis­te­taan eri­tyi­ses­ti täys­säh­kö­au­toil­le ke­hi­te­tyl­le e-TNGA -alus­ta­ra­ken­teel­le. Tämä täy­sin uu­si alus­ta­ra­ken­ne tuo TNGA-ark­ki­teh­tuu­ris­ta tu­tun jous­ta­vuu­den myös täys­säh­kö­mal­leil­le mah­dol­lis­ta­en usei­ta eri­lai­sia ko­ko­luok­kia sekä ve­to­ta­po­ja.

Ma­ta­la kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku si­joit­tuu ko­ko­nai­suu­des­saan ajo­neu­von lat­ti­an al­le muo­dos­ta­en osan ko­ri­ra­ken­net­ta.

Ma­ta­la pai­no­pis­te, op­ti­maa­li­nen pai­no­ja­kau­ma ja ko­rin kor­kea vään­tö­jäyk­kyys tuo­vat myös täys­säh­kö­mal­leil­le sen, mikä TNGA on tar­koit­ta­nut To­yo­tan uu­tuuk­sil­le jo vuo­sia: nau­tin­nol­li­nen ja tark­ka ajet­ta­vuus, eri­no­mai­set si­sä­ti­lat ja mer­kit­tä­vän läh­tö­koh­dan kai­kis­ta tär­keim­mäl­le omi­nai­suu­del­le: tur­val­li­suu­del­le.

Ul­ko­de­sign

bZ4X:n muo­to­kie­li on ko­to­naan sekä kau­pun­gis­sa et­tä maa­seu­dun sy­dän­mail­la yh­dis­tä­en täys­säh­kö­au­ton ja cros­so­ver-mal­lien upe­at omi­nai­suu­det. Puh­das muo­to­kie­li al­kaa keu­las­ta, jon­ka ham­mer­he­ad-muo­toi­lu ma­ta­li­ne va­loi­neen ja kul­mia ko­ros­ta­vi­ne lin­joi­neen tu­lee nä­ky­mään bZ-mal­li­sar­jas­sa.

Si­vus­ta su­la­va ja kor­keu­del­taan ma­ta­la pro­fii­li ker­too uu­den alus­ta­ra­ken­teen tuo­mas­ta ma­ta­las­ta pai­no­pis­tees­tä. Isot, kul­miin si­joi­te­tut pyö­rä­ko­te­lot suu­ri­ne van­tei­neen ker­to­vat au­ton cros­so­ver-luon­tees­ta. Ta­ka­na muo­toi­lu ko­ros­tuu jäl­leen kul­miin ja koko le­vey­den kat­ta­vaan ta­ka­va­lo­pa­nee­liin.

Uu­den alus­ta­ra­ken­teen vai­ku­tus nä­kyy ver­rat­ta­es­sa bZ4X-mal­lia sa­man ko­ko­luo­kan RAV4-cros­so­ve­riin. bZ4X on 85 mm ma­ta­lam­pi sa­mal­la kun ak­se­li­vä­li on 160 mm pi­dem­pi. Keu­la on 50 mm ma­ta­lam­pi, mikä aut­taa myös hyö­dyn­tä­mään luok­kan­sa kär­keä ole­vaa kään­tö­sä­det­tä - vain 5,7 m.

Si­sä­de­sign

Si­sä­ti­lo­jen tee­ma on lai­nat­tu län­si­naa­pu­ris­tam­me. ”La­gom” tar­koit­taa ruot­sik­si jo­tain, mikä on juu­ri ku­ten sen pi­tää ol­la­kin. Mu­ka­vuus ja ti­la­vuus, jot­ka ovat ku­ten olo­huo­nees­ta, on saa­vu­tet­tu peh­meil­lä, ku­do­tuil­la pin­noil­la ja sa­tii­nin­kiil­toi­sil­la yk­si­tyis­koh­dil­la. Ava­ruut­ta voi­daan li­sä­tä saa­ta­vil­la ole­val­la pa­no­raa­ma­ka­tol­la.

Toyota

Ma­ta­la mit­ta­ris­to luo ti­laa ja pa­ran­taa nä­ky­vyyt­tä ulos au­tos­ta. Kul­jet­ta­ja­kes­kei­nen oh­jaa­mo tar­kas­ti si­joi­tet­tui­ne in­for­maa­ti­o­kes­kuk­si­neen on juu­ri kul­jet­ta­jan nä­kö­ken­täs­sä, jol­loin tar­ve siir­tää kat­se kau­as ties­tä on mi­ni­maa­li­nen.

Pit­kä ak­se­li­vä­li mah­dol­lis­taa luok­kan­sa joh­ta­vat jal­ka­ti­lat kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le. Myös ta­va­ra­ti­la on suu­ri. Kii­tos sää­det­tä­vän ta­va­ra­ti­lan poh­jan ti­laa on jopa yli 450 lit­raa.

Suo­ri­tus­ky­ky

Etu­ve­toi­nen bZ4X on va­rus­tet­tu erit­täin her­käs­ti re­a­goi­val­la 150 kW:n säh­kö­moot­to­ril­la. Se tuot­taa 204 he­vos­voi­maa ja 265 Nm:n vään­nön, jol­la 0-100 km/h -kiih­dy­tys su­juu 8,4 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on ra­jat­tu 160 km/h.

Ne­li­ve­to­mal­lin suu­rin teho on 217,5 he­vos­voi­maa ja huip­pu­vään­tö 336 Nm. Se suo­rit­taa kiih­dy­tyk­sen 0-100 km/h 7,7 se­kun­nis­sa. Kaik­ki suo­ri­tus­ky­ky­ar­vot vah­vis­te­taan lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä.

Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa täys­säh­kö­au­toil­le tyy­pil­li­sen ajo­tyy­lin vain yh­tä pol­jin­ta käyt­tä­en.

Toi­min­ta­mat­ka ja kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku

Toi­min­ta­mat­ka on eräs täys­säh­kö­au­to­jen tär­keim­mis­tä omi­nai­suuk­sis­ta, ja To­yo­ta on­kin tuo­nut sii­hen oman, pit­kän ko­ke­muk­sen­sa kor­ke­a­jän­ni­te­a­kuis­ta. Se ko­ke­mus ei tuo pel­käs­tään ajo­kan­ta­maa, vaan myös­kin mie­len­rau­haa akun kes­tos­ta vuo­sien ku­lu­es­sa.

Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun suo­ri­tus­ky­vyn odo­te­taan py­sy­vän 90 % ta­sol­la ai­na 10 vuo­teen tai 240 000 ki­lo­met­riin as­ti. Li­tium-io­ni-akus­ton ka­pa­si­teet­ti on 71,4 kWh, jon­ka tar­jo­a­ma ajo­kan­ta­ma on mal­lis­ta riip­pu­en jopa yli 450 km (vah­vis­te­taan lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä).

Kii­tos ener­gi­a­te­hok­kaan, il­ma­läm­pö­pum­pun si­säl­tä­vän läm­mi­tys­jär­jes­tel­män on au­ton suo­ri­tus­ky­ky tur­vat­tu myös al­hai­sis­sa läm­pö­ti­lois­sa. Au­to ky­ke­nee ot­ta­maan vas­taan 150 kW:n DC-la­taus­te­hon, jol­loin 80 % va­raus­ta­so voi­daan saa­vut­taa noin puo­les­sa tun­nis­sa.

bZ4X on en­sim­mäi­nen To­yo­tan mal­li, jos­sa käy­te­tään nes­te­jääh­dyt­teis­tä kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kua.

Ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä

To­yo­ta on ke­hit­tä­nyt luok­kan­sa joh­ta­vaa ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mää yh­teis­työs­sä Su­ba­run kans­sa, ja se al­le­vii­vaa kum­man­kin yh­ti­ön pit­kää ko­ke­mus­ta ne­li­ve­toi­sis­ta au­tois­ta.

Ne­li­ve­toi­sis­sa mal­leis­sa on eril­li­set, 80 kW:n te­hoi­set säh­kö­moot­to­rit etu- ja taka-ak­se­leil­la ja ke­hit­ty­nyt ne­li­ve­don oh­jaus mah­dol­lis­taa eri­lai­set ajo-oh­jel­mat eri­lai­sil­le ajo­a­lus­toil­le.

Steer-by-wire -oh­jaus

To­yo­ta bZ4X on en­sim­mäi­nen To­yo­tan tuo­tan­to­mal­li, jo­hon on saa­ta­vil­la steer-by-wire -oh­jaus. Jär­jes­tel­mä tu­lee saa­ta­vil­le Eu­roo­pas­sa myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa. Jär­jes­tel­mä pois­taa me­kaa­ni­sen yh­tey­den oh­jaus­pyö­rän ja etu­pyö­rien vä­lil­tä.

Elekt­ro­ni­ses­ti oh­jat­tu jär­jes­tel­mä oh­jaa etu­pyö­riä tar­kas­ti kul­jet­ta­jan ai­kei­den mu­kai­ses­ti tar­jo­ten sa­mal­la enem­män jal­ka­ti­laa ja hel­pom­man ku­lun au­toon ja siel­tä pois. Pe­rin­tei­nen oh­jaus­pyö­rä on kor­vat­tu One Mo­ti­on Grip -oh­jai­mel­la, joka vä­hen­tää tar­vit­ta­vien oh­jaus­liik­kei­den mää­rää huo­mat­ta­vas­ti. Lai­das­ta lai­taan -lii­ke vaa­tii vain 150 as­teen kään­nök­sen oh­jai­mes­ta.

Toyota

Me­kaa­ni­sen yh­tey­den pois­tu­es­sa pois­tu­vat myös ei-toi­vo­tut vä­ri­nät oh­jai­mes­ta, mut­ta kaik­ki tar­peel­li­nen tie­to tien pin­nas­ta voi­daan sil­ti vä­lit­tää kul­jet­ta­jal­le. Oh­jauk­sen toi­min­taa voi­daan myös­kin sää­tää va­paam­min eri ajo-oh­jel­mien mu­kai­ses­ti.

Uu­den su­ku­pol­ven To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se

Uu­si bZ4X on ai­na va­rus­tet­tu uu­sim­mal­la, kol­man­nen su­ku­pol­ven To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mäl­lä, jon­ka uu­det ja ai­em­pia vie­lä­kin pa­rem­mat toi­min­not tuot­ta­vat li­sä­tur­vaa pys­ty­en huo­mi­oi­maan ai­em­paa laa­jem­man jou­kon mah­dol­li­sia ris­ke­jä lii­ken­tees­sä.

Toi­mies­saan yh­teis­työs­sä kul­jet­ta­jan kans­sa se täh­tää suo­ra­nai­seen ide­aa­li­ti­lan­tee­seen: ei tur­hia kuo­le­mia tai vam­mau­tu­mi­sia lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sis­sa.

Jär­jes­tel­män tut­kan ja ka­me­ran toi­min­ta­sä­det­tä kas­vat­ta­mal­la kaik­kien toi­min­to­jen suo­ri­tus­ky­kyä on li­sät­ty. Uu­sia toi­min­to­ja ovat mm. vas­taan­tu­le­van ja eteen il­mes­ty­vän lii­ken­teen huo­mi­oi­va Pre-Col­li­si­on -jär­jes­tel­mä, ma­ta­lien no­peuk­sien kiih­dy­tys­vah­ti sekä hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­tus.

Esit­te­lys­sä To­yo­ta Bey­ond Zero

Uu­si To­yo­ta bZ4X on en­sim­mäi­nen mal­li To­yo­tan uu­des­sa bZ-alab­rän­dis­sä. Nimi tar­koit­taa “bey­ond Zero”, “nol­la­pääs­tö­jä­kin pi­dem­mäl­le” - ku­ten To­yo­ta on il­moit­ta­nut ta­voit­teek­seen jo vuon­na 1997 aloit­ta­es­saan au­to­maa­il­man en­sim­mäi­se­nä säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen esiin­mars­sin en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Prius-mal­lin esit­te­lyn myö­tä.

bZ4X-mal­lin esit­te­ly vah­vis­taa To­yo­tan mo­ni­ka­na­vais­ta ta­paa koh­da­ta eri­lais­ten asi­ak­kai­den liik­ku­vuu­teen koh­dis­tu­via odo­tuk­sia. Se tapa tuo tar­jol­le asi­ak­kail­lem­me täy­den säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen mal­lis­ton si­säl­tä­en niin it­se­la­taa­via hyb­ri­dei­tä, la­dat­ta­via hyb­ri­dei­tä, täys­säh­kö­au­to­ja sekä polt­to­ken­no­au­ton.

To­yo­ta täh­tää CO2 -pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­seen tuot­teil­la, joi­ta on help­po käyt­tää ja jot­ka ovat mah­dol­li­sim­man mo­nien saa­vu­tet­ta­vis­sa ei­kä vain har­vo­jen etuo­i­keuk­sia. Nämä tek­no­lo­gi­at yh­des­sä ta­kaa­vat mat­kan koh­ti hii­li­neut­raa­lia ta­voi­tet­ta.

Nol­la­pääs­töt ovat vain osa To­yo­tan ta­voit­teis­ta, ai­van ku­ten “bey­ond”, “pi­dem­mäl­le” brän­din ni­mes­sä ker­too. To­yo­ta on si­tou­tu­nut tuot­ta­maan ai­na pa­rem­paa liik­ku­vuut­ta kai­kil­le, ja se tar­koit­taa sekä tuot­tei­ta et­tä pal­ve­lui­ta, jot­ka ede­saut­ta­vat sekä ajo­nau­tin­non, tur­val­li­suu­den ja pa­rem­pien yh­teis­kun­tien ra­ken­tu­mis­ta ym­pä­ri maa­il­maa.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN