Toyota toi maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n.
Toyota
bZ4X: Toyotan ensimmäinen alusta alkaen täyssähköautoksi suunniteltu malli
Toyotan ensimmäinen alusta pitäen täyssähköautoksi suunniteltu malli on ensimmäinen malli Toyotan uudelle bZ (beyond Zero) -alabrändille, jonka Euroopan ensi-ilta koittaa joulukuun alussa 2021.
Toyota toi maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n. Design ja teknologia seuraavat konseptin rohkeaa linjaa uskollisesti tuoden markkinoille Toyotan ensimmäisen alusta lähtien täyssähköautoksi suunnitellun mallin.
Uutta e-TNGA -suunnittelufilosofiaa hyödyntäen malli on kehitetty Toyotan ja Subarun yhteistyönä. Integroimalla korkeajänniteakku osaksi korirakennetta lattian alla saavutetaan matala painopiste, erinomainen painojakauma ja turvallisuutta, ajomukavuutta ja ajodynamiikkaa edesauttava jäykkä korirakenne.
Toyota bZ4X on tilava, mukava crossover, johon saatavilla oleva nelivetojärjestelmä erottaa sen muista. Mallin puhdaslinjainen, sulava ja samalla voimakas ulkodesign tuo esiin sekä täyssähköauton että crossover-mallin ominaisuuksia.
Olennainen osa bZ-mallisarjaa tulee olemaan keulan hammerhead-muotokieli. Pitkä akseliväli saa aikaan erinomaiset ja avarat sisätilat loistavine kuormankuljetuskykyineen.
Varmuus syntyy kokemuksesta. Toyotan liki 25 vuoden kokemus sähköistettyjen voimalinjojen kehittämisestä ja valmistamisesta näkyy myös bZ4X:n korkeajänniteakussa.
Jopa 10 vuoden tai 240 000 ajokilometrin jälkeen korkeajänniteakun suorituskyvyn voidaan odottaa olevan 90 % tasolla uuteen verrattuna.
Toimintamatka täyteen ladatulla akulla on parhaimmillaan yli 450 km (riippuen mallista ja varustetasosta, viralliset lukemat ilmoitetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä).
Toyota bZ4X:n ensi-ilta Euroopassa on 2.12.2021. Samaan aikaan käynnistyy ennakkomyynti, jolloin nopeimmilla on mahdollisuus varmistaa uusi autonsa ensimmäisten joukossa. Uutuudet saapuvat Suomeen kesällä 2022.
Toyotan ensimmäinen täyssähköautolle kehitetty alustarakenne
Toyota
Toyota bZ4X on ensimmäinen malli, joka valmistetaan erityisesti täyssähköautoille kehitetylle e-TNGA -alustarakenteelle. Tämä täysin uusi alustarakenne tuo TNGA-arkkitehtuurista tutun joustavuuden myös täyssähkömalleille mahdollistaen useita erilaisia kokoluokkia sekä vetotapoja.
Matala korkeajänniteakku sijoittuu kokonaisuudessaan ajoneuvon lattian alle muodostaen osan korirakennetta.
Matala painopiste, optimaalinen painojakauma ja korin korkea vääntöjäykkyys tuovat myös täyssähkömalleille sen, mikä TNGA on tarkoittanut Toyotan uutuuksille jo vuosia: nautinnollinen ja tarkka ajettavuus, erinomaiset sisätilat ja merkittävän lähtökohdan kaikista tärkeimmälle ominaisuudelle: turvallisuudelle.
Ulkodesign
bZ4X:n muotokieli on kotonaan sekä kaupungissa että maaseudun sydänmailla yhdistäen täyssähköauton ja crossover-mallien upeat ominaisuudet. Puhdas muotokieli alkaa keulasta, jonka hammerhead-muotoilu mataline valoineen ja kulmia korostavine linjoineen tulee näkymään bZ-mallisarjassa.
Sivusta sulava ja korkeudeltaan matala profiili kertoo uuden alustarakenteen tuomasta matalasta painopisteestä. Isot, kulmiin sijoitetut pyöräkotelot suurine vanteineen kertovat auton crossover-luonteesta. Takana muotoilu korostuu jälleen kulmiin ja koko leveyden kattavaan takavalopaneeliin.
Uuden alustarakenteen vaikutus näkyy verrattaessa bZ4X-mallia saman kokoluokan RAV4-crossoveriin. bZ4X on 85 mm matalampi samalla kun akseliväli on 160 mm pidempi. Keula on 50 mm matalampi, mikä auttaa myös hyödyntämään luokkansa kärkeä olevaa kääntösädettä - vain 5,7 m.
Sisädesign
Sisätilojen teema on lainattu länsinaapuristamme. ”Lagom” tarkoittaa ruotsiksi jotain, mikä on juuri kuten sen pitää ollakin. Mukavuus ja tilavuus, jotka ovat kuten olohuoneesta, on saavutettu pehmeillä, kudotuilla pinnoilla ja satiininkiiltoisilla yksityiskohdilla. Avaruutta voidaan lisätä saatavilla olevalla panoraamakatolla.
Toyota
Matala mittaristo luo tilaa ja parantaa näkyvyyttä ulos autosta. Kuljettajakeskeinen ohjaamo tarkasti sijoitettuine informaatiokeskuksineen on juuri kuljettajan näkökentässä, jolloin tarve siirtää katse kauas tiestä on minimaalinen.
Pitkä akseliväli mahdollistaa luokkansa johtavat jalkatilat kaikille matkustajille. Myös tavaratila on suuri. Kiitos säädettävän tavaratilan pohjan tilaa on jopa yli 450 litraa.
Suorituskyky
Etuvetoinen bZ4X on varustettu erittäin herkästi reagoivalla 150 kW:n sähkömoottorilla. Se tuottaa 204 hevosvoimaa ja 265 Nm:n väännön, jolla 0-100 km/h -kiihdytys sujuu 8,4 sekunnissa. Huippunopeus on rajattu 160 km/h.
Nelivetomallin suurin teho on 217,5 hevosvoimaa ja huippuvääntö 336 Nm. Se suorittaa kiihdytyksen 0-100 km/h 7,7 sekunnissa. Kaikki suorituskykyarvot vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä.
Järjestelmä mahdollistaa täyssähköautoille tyypillisen ajotyylin vain yhtä poljinta käyttäen.
Toimintamatka ja korkeajänniteakku
Toimintamatka on eräs täyssähköautojen tärkeimmistä ominaisuuksista, ja Toyota onkin tuonut siihen oman, pitkän kokemuksensa korkeajänniteakuista. Se kokemus ei tuo pelkästään ajokantamaa, vaan myöskin mielenrauhaa akun kestosta vuosien kuluessa.
Korkeajänniteakun suorituskyvyn odotetaan pysyvän 90 % tasolla aina 10 vuoteen tai 240 000 kilometriin asti. Litium-ioni-akuston kapasiteetti on 71,4 kWh, jonka tarjoama ajokantama on mallista riippuen jopa yli 450 km (vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä).
Kiitos energiatehokkaan, ilmalämpöpumpun sisältävän lämmitysjärjestelmän on auton suorituskyky turvattu myös alhaisissa lämpötiloissa. Auto kykenee ottamaan vastaan 150 kW:n DC-lataustehon, jolloin 80 % varaustaso voidaan saavuttaa noin puolessa tunnissa.
bZ4X on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään nestejäähdytteistä korkeajänniteakkua.
Nelivetojärjestelmä
Toyota on kehittänyt luokkansa johtavaa nelivetojärjestelmää yhteistyössä Subarun kanssa, ja se alleviivaa kummankin yhtiön pitkää kokemusta nelivetoisista autoista.
Nelivetoisissa malleissa on erilliset, 80 kW:n tehoiset sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla ja kehittynyt nelivedon ohjaus mahdollistaa erilaiset ajo-ohjelmat erilaisille ajoalustoille.
Steer-by-wire -ohjaus
Toyota bZ4X on ensimmäinen Toyotan tuotantomalli, johon on saatavilla steer-by-wire -ohjaus. Järjestelmä tulee saataville Euroopassa myöhemmässä vaiheessa. Järjestelmä poistaa mekaanisen yhteyden ohjauspyörän ja etupyörien väliltä.
Elektronisesti ohjattu järjestelmä ohjaa etupyöriä tarkasti kuljettajan aikeiden mukaisesti tarjoten samalla enemmän jalkatilaa ja helpomman kulun autoon ja sieltä pois. Perinteinen ohjauspyörä on korvattu One Motion Grip -ohjaimella, joka vähentää tarvittavien ohjausliikkeiden määrää huomattavasti. Laidasta laitaan -liike vaatii vain 150 asteen käännöksen ohjaimesta.
Toyota
Mekaanisen yhteyden poistuessa poistuvat myös ei-toivotut värinät ohjaimesta, mutta kaikki tarpeellinen tieto tien pinnasta voidaan silti välittää kuljettajalle. Ohjauksen toimintaa voidaan myöskin säätää vapaammin eri ajo-ohjelmien mukaisesti.
Uuden sukupolven Toyota Safety Sense
Uusi bZ4X on aina varustettu uusimmalla, kolmannen sukupolven Toyota Safety Sense -turvallisuusjärjestelmällä, jonka uudet ja aiempia vieläkin paremmat toiminnot tuottavat lisäturvaa pystyen huomioimaan aiempaa laajemman joukon mahdollisia riskejä liikenteessä.
Toimiessaan yhteistyössä kuljettajan kanssa se tähtää suoranaiseen ideaalitilanteeseen: ei turhia kuolemia tai vammautumisia liikenneonnettomuuksissa.
Järjestelmän tutkan ja kameran toimintasädettä kasvattamalla kaikkien toimintojen suorituskykyä on lisätty. Uusia toimintoja ovat mm. vastaantulevan ja eteen ilmestyvän liikenteen huomioiva Pre-Collision -järjestelmä, matalien nopeuksien kiihdytysvahti sekä hätäjarrutusavustus.
Esittelyssä Toyota Beyond Zero
Uusi Toyota bZ4X on ensimmäinen malli Toyotan uudessa bZ-alabrändissä. Nimi tarkoittaa “beyond Zero”, “nollapäästöjäkin pidemmälle” - kuten Toyota on ilmoittanut tavoitteekseen jo vuonna 1997 aloittaessaan automaailman ensimmäisenä sähköistettyjen voimalinjojen esiinmarssin ensimmäisen sukupolven Prius-mallin esittelyn myötä.
bZ4X-mallin esittely vahvistaa Toyotan monikanavaista tapaa kohdata erilaisten asiakkaiden liikkuvuuteen kohdistuvia odotuksia. Se tapa tuo tarjolle asiakkaillemme täyden sähköistettyjen voimalinjojen malliston sisältäen niin itselataavia hybrideitä, ladattavia hybrideitä, täyssähköautoja sekä polttokennoauton.
Toyota tähtää CO2 -päästöjen vähentämiseen tuotteilla, joita on helppo käyttää ja jotka ovat mahdollisimman monien saavutettavissa eikä vain harvojen etuoikeuksia. Nämä teknologiat yhdessä takaavat matkan kohti hiilineutraalia tavoitetta.
Nollapäästöt ovat vain osa Toyotan tavoitteista, aivan kuten “beyond”, “pidemmälle” brändin nimessä kertoo. Toyota on sitoutunut tuottamaan aina parempaa liikkuvuutta kaikille, ja se tarkoittaa sekä tuotteita että palveluita, jotka edesauttavat sekä ajonautinnon, turvallisuuden ja parempien yhteiskuntien rakentumista ympäri maailmaa.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN