Toyota toi maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n.

Toyota toi maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n.

Toyota

bZ4X: Toyotan ensimmäinen alusta alkaen täyssähköautoksi suunniteltu malli

Toyotan ensimmäinen alusta pitäen täyssähköautoksi suunniteltu malli on ensimmäinen malli Toyotan uudelle bZ (beyond Zero) -alabrändille, jonka Euroopan ensi-ilta koittaa joulukuun alussa 2021.

Auto Bild.Uutiset

To­yo­ta toi maa­il­ma­nen­si-il­taan bZ-mal­li­sar­jan en­sim­mäi­sen mal­lin, bZ4X:n. De­sign ja tek­no­lo­gia seu­raa­vat kon­sep­tin roh­ke­aa lin­jaa us­kol­li­ses­ti tuo­den mark­ki­noil­le To­yo­tan en­sim­mäi­sen alus­ta läh­tien täys­säh­kö­au­tok­si suun­ni­tel­lun mal­lin.

Uut­ta e-TNGA -suun­nit­te­lu­fi­lo­so­fi­aa hyö­dyn­tä­en mal­li on ke­hi­tet­ty To­yo­tan ja Su­ba­run yh­teis­työ­nä. In­teg­roi­mal­la kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku osak­si ko­ri­ra­ken­net­ta lat­ti­an al­la saa­vu­te­taan ma­ta­la pai­no­pis­te, eri­no­mai­nen pai­no­ja­kau­ma ja tur­val­li­suut­ta, ajo­mu­ka­vuut­ta ja ajo­dy­na­miik­kaa ede­saut­ta­va jäyk­kä ko­ri­ra­ken­ne.

To­yo­ta bZ4X on ti­la­va, mu­ka­va cros­so­ver, jo­hon saa­ta­vil­la ole­va ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä erot­taa sen muis­ta. Mal­lin puh­das­lin­jai­nen, su­la­va ja sa­mal­la voi­ma­kas ul­ko­de­sign tuo esiin sekä täys­säh­kö­au­ton et­tä cros­so­ver-mal­lin omi­nai­suuk­sia.

Olen­nai­nen osa bZ-mal­li­sar­jaa tu­lee ole­maan keu­lan ham­mer­he­ad-muo­to­kie­li. Pit­kä ak­se­li­vä­li saa ai­kaan eri­no­mai­set ja ava­rat si­sä­ti­lat lois­ta­vi­ne kuor­man­kul­je­tus­ky­kyi­neen.

Var­muus syn­tyy ko­ke­muk­ses­ta. To­yo­tan liki 25 vuo­den ko­ke­mus säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen ke­hit­tä­mi­ses­tä ja val­mis­ta­mi­ses­ta nä­kyy myös bZ4X:n kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­sa.

Jopa 10 vuo­den tai 240 000 ajo­ki­lo­met­rin jäl­keen kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun suo­ri­tus­ky­vyn voi­daan odot­taa ole­van 90 % ta­sol­la uu­teen ver­rat­tu­na.

Toi­min­ta­mat­ka täy­teen la­da­tul­la akul­la on par­haim­mil­laan yli 450 km (riip­pu­en mal­lis­ta ja va­rus­te­ta­sos­ta, vi­ral­li­set lu­ke­mat il­moi­te­taan lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä).

To­yo­ta bZ4X:n en­si-il­ta Eu­roo­pas­sa on 2.12.2021. Sa­maan ai­kaan käyn­nis­tyy en­nak­ko­myyn­ti, jol­loin no­peim­mil­la on mah­dol­li­suus var­mis­taa uu­si au­ton­sa en­sim­mäis­ten jou­kos­sa. Uu­tuu­det saa­pu­vat Suo­meen ke­säl­lä 2022.

To­yo­tan en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­tol­le ke­hi­tet­ty alus­ta­ra­ken­ne

Toyota

To­yo­ta bZ4X on en­sim­mäi­nen mal­li, joka val­mis­te­taan eri­tyi­ses­ti täys­säh­kö­au­toil­le ke­hi­te­tyl­le e-TNGA -alus­ta­ra­ken­teel­le. Tämä täy­sin uu­si alus­ta­ra­ken­ne tuo TNGA-ark­ki­teh­tuu­ris­ta tu­tun jous­ta­vuu­den myös täys­säh­kö­mal­leil­le mah­dol­lis­ta­en usei­ta eri­lai­sia ko­ko­luok­kia sekä ve­to­ta­po­ja.

Ma­ta­la kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku si­joit­tuu ko­ko­nai­suu­des­saan ajo­neu­von lat­ti­an al­le muo­dos­ta­en osan ko­ri­ra­ken­net­ta.

Ma­ta­la pai­no­pis­te, op­ti­maa­li­nen pai­no­ja­kau­ma ja ko­rin kor­kea vään­tö­jäyk­kyys tuo­vat myös täys­säh­kö­mal­leil­le sen, mikä TNGA on tar­koit­ta­nut To­yo­tan uu­tuuk­sil­le jo vuo­sia: nau­tin­nol­li­nen ja tark­ka ajet­ta­vuus, eri­no­mai­set si­sä­ti­lat ja mer­kit­tä­vän läh­tö­koh­dan kai­kis­ta tär­keim­mäl­le omi­nai­suu­del­le: tur­val­li­suu­del­le.

Ul­ko­de­sign

bZ4X:n muo­to­kie­li on ko­to­naan sekä kau­pun­gis­sa et­tä maa­seu­dun sy­dän­mail­la yh­dis­tä­en täys­säh­kö­au­ton ja cros­so­ver-mal­lien upe­at omi­nai­suu­det. Puh­das muo­to­kie­li al­kaa keu­las­ta, jon­ka ham­mer­he­ad-muo­toi­lu ma­ta­li­ne va­loi­neen ja kul­mia ko­ros­ta­vi­ne lin­joi­neen tu­lee nä­ky­mään bZ-mal­li­sar­jas­sa.

Si­vus­ta su­la­va ja kor­keu­del­taan ma­ta­la pro­fii­li ker­too uu­den alus­ta­ra­ken­teen tuo­mas­ta ma­ta­las­ta pai­no­pis­tees­tä. Isot, kul­miin si­joi­te­tut pyö­rä­ko­te­lot suu­ri­ne van­tei­neen ker­to­vat au­ton cros­so­ver-luon­tees­ta. Ta­ka­na muo­toi­lu ko­ros­tuu jäl­leen kul­miin ja koko le­vey­den kat­ta­vaan ta­ka­va­lo­pa­nee­liin.

Uu­den alus­ta­ra­ken­teen vai­ku­tus nä­kyy ver­rat­ta­es­sa bZ4X-mal­lia sa­man ko­ko­luo­kan RAV4-cros­so­ve­riin. bZ4X on 85 mm ma­ta­lam­pi sa­mal­la kun ak­se­li­vä­li on 160 mm pi­dem­pi. Keu­la on 50 mm ma­ta­lam­pi, mikä aut­taa myös hyö­dyn­tä­mään luok­kan­sa kär­keä ole­vaa kään­tö­sä­det­tä - vain 5,7 m.

Si­sä­de­sign

Si­sä­ti­lo­jen tee­ma on lai­nat­tu län­si­naa­pu­ris­tam­me. ”La­gom” tar­koit­taa ruot­sik­si jo­tain, mikä on juu­ri ku­ten sen pi­tää ol­la­kin. Mu­ka­vuus ja ti­la­vuus, jot­ka ovat ku­ten olo­huo­nees­ta, on saa­vu­tet­tu peh­meil­lä, ku­do­tuil­la pin­noil­la ja sa­tii­nin­kiil­toi­sil­la yk­si­tyis­koh­dil­la. Ava­ruut­ta voi­daan li­sä­tä saa­ta­vil­la ole­val­la pa­no­raa­ma­ka­tol­la.

Toyota

Ma­ta­la mit­ta­ris­to luo ti­laa ja pa­ran­taa nä­ky­vyyt­tä ulos au­tos­ta. Kul­jet­ta­ja­kes­kei­nen oh­jaa­mo tar­kas­ti si­joi­tet­tui­ne in­for­maa­ti­o­kes­kuk­si­neen on juu­ri kul­jet­ta­jan nä­kö­ken­täs­sä, jol­loin tar­ve siir­tää kat­se kau­as ties­tä on mi­ni­maa­li­nen.

Pit­kä ak­se­li­vä­li mah­dol­lis­taa luok­kan­sa joh­ta­vat jal­ka­ti­lat kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le. Myös ta­va­ra­ti­la on suu­ri. Kii­tos sää­det­tä­vän ta­va­ra­ti­lan poh­jan ti­laa on jopa yli 450 lit­raa.

Suo­ri­tus­ky­ky

Etu­ve­toi­nen bZ4X on va­rus­tet­tu erit­täin her­käs­ti re­a­goi­val­la 150 kW:n säh­kö­moot­to­ril­la. Se tuot­taa 204 he­vos­voi­maa ja 265 Nm:n vään­nön, jol­la 0-100 km/h -kiih­dy­tys su­juu 8,4 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on ra­jat­tu 160 km/h.

Ne­li­ve­to­mal­lin suu­rin teho on 217,5 he­vos­voi­maa ja huip­pu­vään­tö 336 Nm. Se suo­rit­taa kiih­dy­tyk­sen 0-100 km/h 7,7 se­kun­nis­sa. Kaik­ki suo­ri­tus­ky­ky­ar­vot vah­vis­te­taan lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä.

Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa täys­säh­kö­au­toil­le tyy­pil­li­sen ajo­tyy­lin vain yh­tä pol­jin­ta käyt­tä­en.

Toi­min­ta­mat­ka ja kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku

Toi­min­ta­mat­ka on eräs täys­säh­kö­au­to­jen tär­keim­mis­tä omi­nai­suuk­sis­ta, ja To­yo­ta on­kin tuo­nut sii­hen oman, pit­kän ko­ke­muk­sen­sa kor­ke­a­jän­ni­te­a­kuis­ta. Se ko­ke­mus ei tuo pel­käs­tään ajo­kan­ta­maa, vaan myös­kin mie­len­rau­haa akun kes­tos­ta vuo­sien ku­lu­es­sa.

Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun suo­ri­tus­ky­vyn odo­te­taan py­sy­vän 90 % ta­sol­la ai­na 10 vuo­teen tai 240 000 ki­lo­met­riin as­ti. Li­tium-io­ni-akus­ton ka­pa­si­teet­ti on 71,4 kWh, jon­ka tar­jo­a­ma ajo­kan­ta­ma on mal­lis­ta riip­pu­en jopa yli 450 km (vah­vis­te­taan lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä).

Kii­tos ener­gi­a­te­hok­kaan, il­ma­läm­pö­pum­pun si­säl­tä­vän läm­mi­tys­jär­jes­tel­män on au­ton suo­ri­tus­ky­ky tur­vat­tu myös al­hai­sis­sa läm­pö­ti­lois­sa. Au­to ky­ke­nee ot­ta­maan vas­taan 150 kW:n DC-la­taus­te­hon, jol­loin 80 % va­raus­ta­so voi­daan saa­vut­taa noin puo­les­sa tun­nis­sa.

bZ4X on en­sim­mäi­nen To­yo­tan mal­li, jos­sa käy­te­tään nes­te­jääh­dyt­teis­tä kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kua.

Ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä

To­yo­ta on ke­hit­tä­nyt luok­kan­sa joh­ta­vaa ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mää yh­teis­työs­sä Su­ba­run kans­sa, ja se al­le­vii­vaa kum­man­kin yh­ti­ön pit­kää ko­ke­mus­ta ne­li­ve­toi­sis­ta au­tois­ta.

Ne­li­ve­toi­sis­sa mal­leis­sa on eril­li­set, 80 kW:n te­hoi­set säh­kö­moot­to­rit etu- ja taka-ak­se­leil­la ja ke­hit­ty­nyt ne­li­ve­don oh­jaus mah­dol­lis­taa eri­lai­set ajo-oh­jel­mat eri­lai­sil­le ajo­a­lus­toil­le.

Steer-by-wire -oh­jaus

To­yo­ta bZ4X on en­sim­mäi­nen To­yo­tan tuo­tan­to­mal­li, jo­hon on saa­ta­vil­la steer-by-wire -oh­jaus. Jär­jes­tel­mä tu­lee saa­ta­vil­le Eu­roo­pas­sa myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa. Jär­jes­tel­mä pois­taa me­kaa­ni­sen yh­tey­den oh­jaus­pyö­rän ja etu­pyö­rien vä­lil­tä.

Elekt­ro­ni­ses­ti oh­jat­tu jär­jes­tel­mä oh­jaa etu­pyö­riä tar­kas­ti kul­jet­ta­jan ai­kei­den mu­kai­ses­ti tar­jo­ten sa­mal­la enem­män jal­ka­ti­laa ja hel­pom­man ku­lun au­toon ja siel­tä pois. Pe­rin­tei­nen oh­jaus­pyö­rä on kor­vat­tu One Mo­ti­on Grip -oh­jai­mel­la, joka vä­hen­tää tar­vit­ta­vien oh­jaus­liik­kei­den mää­rää huo­mat­ta­vas­ti. Lai­das­ta lai­taan -lii­ke vaa­tii vain 150 as­teen kään­nök­sen oh­jai­mes­ta.

Toyota

Me­kaa­ni­sen yh­tey­den pois­tu­es­sa pois­tu­vat myös ei-toi­vo­tut vä­ri­nät oh­jai­mes­ta, mut­ta kaik­ki tar­peel­li­nen tie­to tien pin­nas­ta voi­daan sil­ti vä­lit­tää kul­jet­ta­jal­le. Oh­jauk­sen toi­min­taa voi­daan myös­kin sää­tää va­paam­min eri ajo-oh­jel­mien mu­kai­ses­ti.

Uu­den su­ku­pol­ven To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se

Uu­si bZ4X on ai­na va­rus­tet­tu uu­sim­mal­la, kol­man­nen su­ku­pol­ven To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mäl­lä, jon­ka uu­det ja ai­em­pia vie­lä­kin pa­rem­mat toi­min­not tuot­ta­vat li­sä­tur­vaa pys­ty­en huo­mi­oi­maan ai­em­paa laa­jem­man jou­kon mah­dol­li­sia ris­ke­jä lii­ken­tees­sä.

Toi­mies­saan yh­teis­työs­sä kul­jet­ta­jan kans­sa se täh­tää suo­ra­nai­seen ide­aa­li­ti­lan­tee­seen: ei tur­hia kuo­le­mia tai vam­mau­tu­mi­sia lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sis­sa.

Jär­jes­tel­män tut­kan ja ka­me­ran toi­min­ta­sä­det­tä kas­vat­ta­mal­la kaik­kien toi­min­to­jen suo­ri­tus­ky­kyä on li­sät­ty. Uu­sia toi­min­to­ja ovat mm. vas­taan­tu­le­van ja eteen il­mes­ty­vän lii­ken­teen huo­mi­oi­va Pre-Col­li­si­on -jär­jes­tel­mä, ma­ta­lien no­peuk­sien kiih­dy­tys­vah­ti sekä hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­tus.

Esit­te­lys­sä To­yo­ta Bey­ond Zero

Uu­si To­yo­ta bZ4X on en­sim­mäi­nen mal­li To­yo­tan uu­des­sa bZ-alab­rän­dis­sä. Nimi tar­koit­taa “bey­ond Zero”, “nol­la­pääs­tö­jä­kin pi­dem­mäl­le” - ku­ten To­yo­ta on il­moit­ta­nut ta­voit­teek­seen jo vuon­na 1997 aloit­ta­es­saan au­to­maa­il­man en­sim­mäi­se­nä säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen esiin­mars­sin en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Prius-mal­lin esit­te­lyn myö­tä.

bZ4X-mal­lin esit­te­ly vah­vis­taa To­yo­tan mo­ni­ka­na­vais­ta ta­paa koh­da­ta eri­lais­ten asi­ak­kai­den liik­ku­vuu­teen koh­dis­tu­via odo­tuk­sia. Se tapa tuo tar­jol­le asi­ak­kail­lem­me täy­den säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen mal­lis­ton si­säl­tä­en niin it­se­la­taa­via hyb­ri­dei­tä, la­dat­ta­via hyb­ri­dei­tä, täys­säh­kö­au­to­ja sekä polt­to­ken­no­au­ton.

To­yo­ta täh­tää CO2 -pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­seen tuot­teil­la, joi­ta on help­po käyt­tää ja jot­ka ovat mah­dol­li­sim­man mo­nien saa­vu­tet­ta­vis­sa ei­kä vain har­vo­jen etuo­i­keuk­sia. Nämä tek­no­lo­gi­at yh­des­sä ta­kaa­vat mat­kan koh­ti hii­li­neut­raa­lia ta­voi­tet­ta.

Nol­la­pääs­töt ovat vain osa To­yo­tan ta­voit­teis­ta, ai­van ku­ten “bey­ond”, “pi­dem­mäl­le” brän­din ni­mes­sä ker­too. To­yo­ta on si­tou­tu­nut tuot­ta­maan ai­na pa­rem­paa liik­ku­vuut­ta kai­kil­le, ja se tar­koit­taa sekä tuot­tei­ta et­tä pal­ve­lui­ta, jot­ka ede­saut­ta­vat sekä ajo­nau­tin­non, tur­val­li­suu­den ja pa­rem­pien yh­teis­kun­tien ra­ken­tu­mis­ta ym­pä­ri maa­il­maa.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU