Toyota toi maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n.
Toyota
bZ4X: Toyotan ensimmäinen alusta alkaen täyssähköautoksi suunniteltu malli
Toyotan ensimmäinen alusta pitäen täyssähköautoksi suunniteltu malli on ensimmäinen malli Toyotan uudelle bZ (beyond Zero) -alabrändille, jonka Euroopan ensi-ilta koittaa joulukuun alussa 2021.
Toyota toi maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n. Design ja teknologia seuraavat konseptin rohkeaa linjaa uskollisesti tuoden markkinoille Toyotan ensimmäisen alusta lähtien täyssähköautoksi suunnitellun mallin.
Uutta e-TNGA -suunnittelufilosofiaa hyödyntäen malli on kehitetty Toyotan ja Subarun yhteistyönä. Integroimalla korkeajänniteakku osaksi korirakennetta lattian alla saavutetaan matala painopiste, erinomainen painojakauma ja turvallisuutta, ajomukavuutta ja ajodynamiikkaa edesauttava jäykkä korirakenne.
Toyota bZ4X on tilava, mukava crossover, johon saatavilla oleva nelivetojärjestelmä erottaa sen muista. Mallin puhdaslinjainen, sulava ja samalla voimakas ulkodesign tuo esiin sekä täyssähköauton että crossover-mallin ominaisuuksia.
Olennainen osa bZ-mallisarjaa tulee olemaan keulan hammerhead-muotokieli. Pitkä akseliväli saa aikaan erinomaiset ja avarat sisätilat loistavine kuormankuljetuskykyineen.
Varmuus syntyy kokemuksesta. Toyotan liki 25 vuoden kokemus sähköistettyjen voimalinjojen kehittämisestä ja valmistamisesta näkyy myös bZ4X:n korkeajänniteakussa.
Jopa 10 vuoden tai 240 000 ajokilometrin jälkeen korkeajänniteakun suorituskyvyn voidaan odottaa olevan 90 % tasolla uuteen verrattuna.
Toimintamatka täyteen ladatulla akulla on parhaimmillaan yli 450 km (riippuen mallista ja varustetasosta, viralliset lukemat ilmoitetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä).
Toyota bZ4X:n ensi-ilta Euroopassa on 2.12.2021. Samaan aikaan käynnistyy ennakkomyynti, jolloin nopeimmilla on mahdollisuus varmistaa uusi autonsa ensimmäisten joukossa. Uutuudet saapuvat Suomeen kesällä 2022.
Toyotan ensimmäinen täyssähköautolle kehitetty alustarakenne
Toyota
Toyota bZ4X on ensimmäinen malli, joka valmistetaan erityisesti täyssähköautoille kehitetylle e-TNGA -alustarakenteelle. Tämä täysin uusi alustarakenne tuo TNGA-arkkitehtuurista tutun joustavuuden myös täyssähkömalleille mahdollistaen useita erilaisia kokoluokkia sekä vetotapoja.
Matala korkeajänniteakku sijoittuu kokonaisuudessaan ajoneuvon lattian alle muodostaen osan korirakennetta.
Matala painopiste, optimaalinen painojakauma ja korin korkea vääntöjäykkyys tuovat myös täyssähkömalleille sen, mikä TNGA on tarkoittanut Toyotan uutuuksille jo vuosia: nautinnollinen ja tarkka ajettavuus, erinomaiset sisätilat ja merkittävän lähtökohdan kaikista tärkeimmälle ominaisuudelle: turvallisuudelle.
Ulkodesign
bZ4X:n muotokieli on kotonaan sekä kaupungissa että maaseudun sydänmailla yhdistäen täyssähköauton ja crossover-mallien upeat ominaisuudet. Puhdas muotokieli alkaa keulasta, jonka hammerhead-muotoilu mataline valoineen ja kulmia korostavine linjoineen tulee näkymään bZ-mallisarjassa.
Sivusta sulava ja korkeudeltaan matala profiili kertoo uuden alustarakenteen tuomasta matalasta painopisteestä. Isot, kulmiin sijoitetut pyöräkotelot suurine vanteineen kertovat auton crossover-luonteesta. Takana muotoilu korostuu jälleen kulmiin ja koko leveyden kattavaan takavalopaneeliin.
Uuden alustarakenteen vaikutus näkyy verrattaessa bZ4X-mallia saman kokoluokan RAV4-crossoveriin. bZ4X on 85 mm matalampi samalla kun akseliväli on 160 mm pidempi. Keula on 50 mm matalampi, mikä auttaa myös hyödyntämään luokkansa kärkeä olevaa kääntösädettä - vain 5,7 m.
Sisädesign
Sisätilojen teema on lainattu länsinaapuristamme. ”Lagom” tarkoittaa ruotsiksi jotain, mikä on juuri kuten sen pitää ollakin. Mukavuus ja tilavuus, jotka ovat kuten olohuoneesta, on saavutettu pehmeillä, kudotuilla pinnoilla ja satiininkiiltoisilla yksityiskohdilla. Avaruutta voidaan lisätä saatavilla olevalla panoraamakatolla.
Toyota
Matala mittaristo luo tilaa ja parantaa näkyvyyttä ulos autosta. Kuljettajakeskeinen ohjaamo tarkasti sijoitettuine informaatiokeskuksineen on juuri kuljettajan näkökentässä, jolloin tarve siirtää katse kauas tiestä on minimaalinen.
Pitkä akseliväli mahdollistaa luokkansa johtavat jalkatilat kaikille matkustajille. Myös tavaratila on suuri. Kiitos säädettävän tavaratilan pohjan tilaa on jopa yli 450 litraa.
Suorituskyky
Etuvetoinen bZ4X on varustettu erittäin herkästi reagoivalla 150 kW:n sähkömoottorilla. Se tuottaa 204 hevosvoimaa ja 265 Nm:n väännön, jolla 0-100 km/h -kiihdytys sujuu 8,4 sekunnissa. Huippunopeus on rajattu 160 km/h.
Nelivetomallin suurin teho on 217,5 hevosvoimaa ja huippuvääntö 336 Nm. Se suorittaa kiihdytyksen 0-100 km/h 7,7 sekunnissa. Kaikki suorituskykyarvot vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä.
Järjestelmä mahdollistaa täyssähköautoille tyypillisen ajotyylin vain yhtä poljinta käyttäen.
Toimintamatka ja korkeajänniteakku
Toimintamatka on eräs täyssähköautojen tärkeimmistä ominaisuuksista, ja Toyota onkin tuonut siihen oman, pitkän kokemuksensa korkeajänniteakuista. Se kokemus ei tuo pelkästään ajokantamaa, vaan myöskin mielenrauhaa akun kestosta vuosien kuluessa.
Korkeajänniteakun suorituskyvyn odotetaan pysyvän 90 % tasolla aina 10 vuoteen tai 240 000 kilometriin asti. Litium-ioni-akuston kapasiteetti on 71,4 kWh, jonka tarjoama ajokantama on mallista riippuen jopa yli 450 km (vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä).
Kiitos energiatehokkaan, ilmalämpöpumpun sisältävän lämmitysjärjestelmän on auton suorituskyky turvattu myös alhaisissa lämpötiloissa. Auto kykenee ottamaan vastaan 150 kW:n DC-lataustehon, jolloin 80 % varaustaso voidaan saavuttaa noin puolessa tunnissa.
bZ4X on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään nestejäähdytteistä korkeajänniteakkua.
Nelivetojärjestelmä
Toyota on kehittänyt luokkansa johtavaa nelivetojärjestelmää yhteistyössä Subarun kanssa, ja se alleviivaa kummankin yhtiön pitkää kokemusta nelivetoisista autoista.
Nelivetoisissa malleissa on erilliset, 80 kW:n tehoiset sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla ja kehittynyt nelivedon ohjaus mahdollistaa erilaiset ajo-ohjelmat erilaisille ajoalustoille.
Steer-by-wire -ohjaus
Toyota bZ4X on ensimmäinen Toyotan tuotantomalli, johon on saatavilla steer-by-wire -ohjaus. Järjestelmä tulee saataville Euroopassa myöhemmässä vaiheessa. Järjestelmä poistaa mekaanisen yhteyden ohjauspyörän ja etupyörien väliltä.
Elektronisesti ohjattu järjestelmä ohjaa etupyöriä tarkasti kuljettajan aikeiden mukaisesti tarjoten samalla enemmän jalkatilaa ja helpomman kulun autoon ja sieltä pois. Perinteinen ohjauspyörä on korvattu One Motion Grip -ohjaimella, joka vähentää tarvittavien ohjausliikkeiden määrää huomattavasti. Laidasta laitaan -liike vaatii vain 150 asteen käännöksen ohjaimesta.
Toyota
Mekaanisen yhteyden poistuessa poistuvat myös ei-toivotut värinät ohjaimesta, mutta kaikki tarpeellinen tieto tien pinnasta voidaan silti välittää kuljettajalle. Ohjauksen toimintaa voidaan myöskin säätää vapaammin eri ajo-ohjelmien mukaisesti.
Uuden sukupolven Toyota Safety Sense
Uusi bZ4X on aina varustettu uusimmalla, kolmannen sukupolven Toyota Safety Sense -turvallisuusjärjestelmällä, jonka uudet ja aiempia vieläkin paremmat toiminnot tuottavat lisäturvaa pystyen huomioimaan aiempaa laajemman joukon mahdollisia riskejä liikenteessä.
Toimiessaan yhteistyössä kuljettajan kanssa se tähtää suoranaiseen ideaalitilanteeseen: ei turhia kuolemia tai vammautumisia liikenneonnettomuuksissa.
Järjestelmän tutkan ja kameran toimintasädettä kasvattamalla kaikkien toimintojen suorituskykyä on lisätty. Uusia toimintoja ovat mm. vastaantulevan ja eteen ilmestyvän liikenteen huomioiva Pre-Collision -järjestelmä, matalien nopeuksien kiihdytysvahti sekä hätäjarrutusavustus.
Esittelyssä Toyota Beyond Zero
Uusi Toyota bZ4X on ensimmäinen malli Toyotan uudessa bZ-alabrändissä. Nimi tarkoittaa “beyond Zero”, “nollapäästöjäkin pidemmälle” - kuten Toyota on ilmoittanut tavoitteekseen jo vuonna 1997 aloittaessaan automaailman ensimmäisenä sähköistettyjen voimalinjojen esiinmarssin ensimmäisen sukupolven Prius-mallin esittelyn myötä.
bZ4X-mallin esittely vahvistaa Toyotan monikanavaista tapaa kohdata erilaisten asiakkaiden liikkuvuuteen kohdistuvia odotuksia. Se tapa tuo tarjolle asiakkaillemme täyden sähköistettyjen voimalinjojen malliston sisältäen niin itselataavia hybrideitä, ladattavia hybrideitä, täyssähköautoja sekä polttokennoauton.
Toyota tähtää CO2 -päästöjen vähentämiseen tuotteilla, joita on helppo käyttää ja jotka ovat mahdollisimman monien saavutettavissa eikä vain harvojen etuoikeuksia. Nämä teknologiat yhdessä takaavat matkan kohti hiilineutraalia tavoitetta.
Nollapäästöt ovat vain osa Toyotan tavoitteista, aivan kuten “beyond”, “pidemmälle” brändin nimessä kertoo. Toyota on sitoutunut tuottamaan aina parempaa liikkuvuutta kaikille, ja se tarkoittaa sekä tuotteita että palveluita, jotka edesauttavat sekä ajonautinnon, turvallisuuden ja parempien yhteiskuntien rakentumista ympäri maailmaa.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Cd-unelma
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL