Hyvä ja perusteellinen varautuminen ennen auton rattiin hyppäämistä kannattaa toki aina, mutta varsinkin paukkupakkasillase on erityisen suositeltavaa.

Hyvä ja perusteellinen varautuminen ennen auton rattiin hyppäämistä kannattaa toki aina, mutta varsinkin paukkupakkasillase on erityisen suositeltavaa.

Gullwing Communications

Ennätyskovat paukkupakkaset: Ilmenevät kiireenä autohuollossa – tässä asiantuntijoiden vinkit ongelmien ennaltaehkäisyyn!

Hyytävä pakkanen kurittaa edelleen koko Suomea, ja monet autot ovat koetuksella.

Auto Bild.Uutiset

Poik­keuk­sel­li­set ke­li­o­lo­suh­teet ovat täl­lä vii­kol­la nä­ky­neet sel­väs­ti myös K-Au­ton huol­los­sa.

“Yh­tey­de­not­to­mää­rät asi­ak­kail­ta niin pu­he­li­mit­se kuin muil­la ta­voin ovat kas­va­neet hur­jas­ti. Myös lat­ti­a­lii­ken­ne, eli pai­kan pääl­lä käy­vien asi­ak­kai­den mää­rä on li­sään­ty­nyt rei­lus­ti”, ker­too K-Au­ton huol­to­pääl­lik­kö San­te­ri Räty K-Au­ton Hert­to­nie­men toi­mi­pis­tees­tä.

Mil­lai­sia on­gel­ma­ti­lan­tei­ta au­toi­li­joil­la on ol­lut näil­lä pak­ka­sil­la huol­toon tul­lei­den yh­tey­de­not­to­jen pe­rus­teel­la?

Muun mu­as­sa 12 vol­tin ak­ku­jen on­gel­mia, ovien ja luuk­ku­jen jää­ty­mi­siä sekä eri­lais­ten ajo­a­vus­ti­mien toi­mi­mat­to­muut­ta, Räty lu­et­te­lee joi­ta­kin.

Hyvä ja pe­rus­teel­li­nen va­rau­tu­mi­nen en­nen au­ton rat­tiin hyp­pää­mis­tä kan­nat­taa toki ai­na, mut­ta var­sin­kin täl­lai­sel­la ke­lil­lä se on eri­tyi­sen suo­si­tel­ta­vaa.

San­te­ri Räty sekä K-Au­ton va­ra­o­sa­pääl­lik­kö Jani An­ders­son lis­ta­si­vat, mi­ten ylei­sim­piä pak­ka­sen ai­heut­ta­mia on­gel­ma­ti­lan­tei­ta voi en­nal­ta­eh­käis­tä.

• Mi­ten 12 vol­tin ak­ku jak­se­lee?

Vaik­ka akun kans­sa ei oli­si ol­lut on­gel­mia ke­vy­em­mäl­lä pak­ka­sel­la, voi ti­lan­ne ol­la toi­nen ko­vil­la pak­ka­sil­la. On­gel­mia voi en­nal­ta­eh­käis­tä vaih­ta­mal­la akun uu­teen tai käyt­tä­mäl­lä au­tos­sa ns. yl­lä­pi­to­la­tu­ria. Oman au­ton akun iän tar­kis­ta­mi­nen on help­poa, sil­lä tie­to akun iäs­tä löy­tyy sen mii­nus­na­vas­ta. Nyrk­ki­sään­tö­nä voi­daan pi­tää sitä, et­tä yli vii­si vuot­ta van­ha ak­ku oli­si syy­tä vaih­taa uu­teen. K-Au­to voi aut­taa täs­sä myös. Pie­ni vai­va, mut­ta suu­ri ilo au­toi­li­jal­le.

• Älä unoh­da la­tu­ria

Jos au­ton ak­ku on ko­e­tuk­sel­la, myös la­tu­rin hei­ken­ty­nyt teho il­me­nee juu­ri ko­vil­la pak­ka­sil­la. La­tu­rin vaih­to edel­lyt­tää huol­to­kor­jaa­mol­la käyn­tiä.

• Muis­ta tar­kis­taa ren­gas­pai­neet

Kyl­mä il­ma las­kee ren­gas­pai­net­ta luon­nos­taan, min­kä vuok­si au­ton ren­gas­pai­ne­an­tu­rit voi­vat an­taa vi­kail­moi­tuk­sia. Au­toi­li­jan on ai­na syy­tä re­a­goi­da näi­hin il­moi­tuk­siin ja tar­kis­taa pai­neet. Ko­vil­la pak­ka­sil­la ren­gas­pai­nei­ta kan­nat­taa usein myös li­sä­tä. Kun läm­pö­ti­la las­kee 10 as­tet­ta, las­kee ren­kai­den pai­ne 0,1 ba­ria.

• Esi­läm­mi­tys kun­ni­aan

On­pa au­tos­sa­si sit­ten pe­rin­tei­nen läm­mi­tys­jär­jes­tel­mä tai il­ma­läm­pö­pump­pu, ovat ne ko­e­tuk­sel­la kyl­mäl­lä. Läm­mi­tys­jär­jes­tel­män al­ku­kuor­maa ja sa­mal­la ajo­mu­ka­vuut­ta voi li­sä­tä mer­kit­tä­väs­ti esi­läm­mi­tyk­sel­lä. Sik­si se kan­nat­taa teh­dä läm­mi­tys­jär­jes­tel­män tyy­pis­tä huo­li­mat­ta.

• Keu­la­suo­ja die­se­lau­toi­hin?

Ko­vat pak­ka­set ko­et­te­le­vat pe­rin­tei­ses­ti eni­ten die­se­lau­to­ja, jois­sa polt­to­ai­ne voi jää­tyä. Tal­vi­die­se­lin ja ark­ti­sen die­se­lin käyt­tö on tie­tys­ti eh­do­ton jut­tu, mut­ta die­se­lau­toi­li­ja voi sen li­säk­si har­ki­ta, kan­nat­tai­si­ko au­ton keu­laan kiin­nit­tää ns. tuu­len­suo­ja­pa­nee­lit. Nii­den käy­tös­sä on syy­tä ol­la tark­ka­na, jot­ta ei se­koi­ta au­ton luon­tais­ta jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mää. Mo­neen au­to­mal­liin saa au­to­val­mis­ta­jan suun­nit­te­le­mia pa­nee­le­ja.

• Muis­tit­han moot­to­rin esi­läm­mi­tyk­sen?

Polt­to­moot­to­ri­au­tois­sa kova pak­ka­nen jäh­met­tää myös moot­to­ri­öl­jy­jä. Kyl­mä käyn­nis­tys ku­lut­taa moot­to­ria eni­ten. Tätä on­gel­maa voi eh­käis­tä pe­rin­tei­sel­lä loh­ko­läm­mit­ti­mel­lä tai polt­to­ai­ne­käyt­töi­sel­lä li­sä­läm­mit­ti­mel­lä, ku­ten We­bas­tol­la.

• Lu­kot­kin ko­vil­la

Kun pak­ka­nen oi­kein pauk­kuu, au­ton lu­kot­kin voi­vat jäh­met­tyä – lu­kot ei­vät au­kea tai ei­vät mene kiin­ni ol­len­kaan. Luk­ko­su­lan käyt­tä­mi­nen on täl­löin pai­kal­laan, mut­ta myös oven sekä ik­ku­noi­den tii­vis­tei­siin si­li­ko­nin lait­ta­mi­nen aut­taa, jot­ta ovet toi­mi­vat myös kyl­mil­lä ke­leil­lä pa­rem­min.

• Säh­kö­au­toi­li­joil­le: La­taa mah­dol­li­sim­man usein

Kyl­myys li­sää niin säh­kö­au­ton kuin polt­to­moot­to­ri­au­ton ku­lu­tus­ta, sil­lä au­ton läm­mit­tä­mi­nen vie ener­gi­aa. Sa­mal­la kyl­myys voi vai­kut­taa la­taus­te­hoon: jos au­ton ak­ku on kyl­mä la­tu­ril­le saa­vut­ta­es­sa, myös la­taus­te­ho voi ol­la to­tut­tua al­hai­sem­pi.

• Ja muis­tu­tuk­se­na tien pääl­le: läm­pi­miä vaat­tei­ta mu­kaan ja liik­ku­mis­tur­van nu­me­ro val­mii­na

Vaik­ka te­ki­si kaik­ki mah­dol­li­set en­nak­ko­toi­men­pi­teet, mat­ka saat­taa sil­ti kes­key­tyä äkil­li­ses­ti­kin.

Va­raa ai­na kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le riit­tä­väs­ti läm­pi­miä vaat­tei­ta mu­kaan sil­tä va­ral­ta, et­tä apua jou­tuu odot­ta­maan ul­ko­na!

Muis­ta, et­tä Suo­mi on pit­kien vä­li­mat­ko­jen maa, ja et­tä avun saan­nis­sa voi kes­tää kau­an­kin.

Muis­ta myös tal­len­taa liik­ku­mis­tur­van pu­he­lin­nu­me­ro val­miik­si pu­he­li­meen!

K-Au­to -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN