Uusin Ford Explorer on lähtökohtaisesti takavetoinen, ja etuveto voidaan kytkeä kardaanin välityksellä tarvittaessa. Erilaisiin tilanteisin soveltuvia ajotiloja on peräti seitsemän kappaletta.

Uusin Ford Explorer on lähtökohtaisesti takavetoinen, ja etuveto voidaan kytkeä kardaanin välityksellä tarvittaessa. Erilaisiin tilanteisin soveltuvia ajotiloja on peräti seitsemän kappaletta.

Juha Peltonen

Ford Explorer: 7-paikkainen amerikkalainen pistokeladattava hybridi-katumaasturi vääntää 825 Nm - syyskuussa Suomessa

Pisto­ke­la­dat­tavan hybri­di­ka­tu­maasturi Explorerin voimanlähteenä ovat 3,0-litrainen EcoBoost V6 sekä sähkömoottori, joiden järjes­tel­mä­te­hoksi ilmoitetaan 457 hevosvoimaa.

Auto Bild.Uutiset

Jä­reä 2450-ki­loi­nen jenk­ki-ka­tu­maas­tu­ri käyn­nis­tyy läh­tö­koh­tai­ses­ti säh­köl­lä ja sen puh­taas­ti säh­köi­sek­si ajo­mää­räk­si il­moi­te­taan noin 42 ki­lo­met­riä.

Polt­to­moot­to­ri­na mu­ri­see 3,0-lit­rai­nen V6 Eco­Boost (355 hv) va­rus­tet­tu­na kah­del­la tur­bo­ah­ti­mel­la, ah­toil­man jääh­dyt­ti­mel­lä ja suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la. Sen seu­ra­na on 102 hv säh­kö­moot­to­ri. Jär­jes­tel­mä­te­hok­si il­moi­te­taan 457 hv ja jär­jes­tel­mä­vään­nök­si hui­mat 825 Nm.

Akus­to si­jais­tee lat­ti­an al­la. Vaih­teis­to­na toi­mii Mus­tan­gis­ta tut­tu 10-no­peuk­si­nen, mo­men­tin­muun­ti­mel­la va­rus­tet­tu au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Uu­sin Ford Exp­lo­rer on läh­tö­koh­tai­ses­ti ta­ka­ve­toi­nen, ja etu­ve­to voi­daan kyt­keä kar­daa­nin vä­li­tyk­sel­lä tar­vit­ta­es­sa. Eri­lai­siin ti­lan­tei­sin so­vel­tu­via ajo­ti­lo­ja on pe­rä­ti seit­se­män kap­pa­let­ta, mu­kaan lu­kien syvä lu­mi­han­ki/peh­meä hiek­ka.

Ford Exp­lo­re­rin alus­ta­tun­tu­ma on jä­mäk­kä ja oh­jaus­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa ren­to.

Kak­si va­rus­te­ta­soa

Ti­la­vaa ja no­pe­aa Exp­lo­re­ria myy­dään Suo­mes­sa ST-Line- ja Pla­ti­num-va­rus­tein. Kum­man­kin mal­lin va­rus­te­ta­so on sekä tur­va­va­rus­tei­den et­tä mu­ka­vuus­va­rus­tei­den osal­ta erit­täin kat­ta­va.

Ford Exp­lo­re­rin pis­to­ke­la­taus kes­tää 5 h 50 min ko­ti­la­tauk­sel­la. Sei­nä­la­taus­lait­teel­la tai la­tau­sa­se­mal­la akus­to saa­daan täy­teen ajas­sa 4 h 20 min. Ajaa voi pel­käl­lä säh­köl­lä, hyb­ri­di­nä, pel­käl­lä polt­to­moot­to­ril­la tai la­taus­ti­las­sa, jol­loin polt­to­moot­to­ri la­taa akus­toa. Tämä on tär­keä omi­nai­suus sil­loin, jos ja kun la­taus­pis­tei­tä ei ole käy­tet­tä­vis­sä.

Polttomoottorina murisee 3,0-litrainen V6 EcoBoost (355 hv) varustettuna kahdella turboahtimella, ahtoilman jäähdyttimellä ja suorasuihkutuksella. Sen seurana on 102 hv sähkömoottori. Järjestelmätehoksi ilmoitetaan 457 hv ja järjestelmäväännöksi huimat 825 Nm.

Polttomoottorina murisee 3,0-litrainen V6 EcoBoost (355 hv) varustettuna kahdella turboahtimella, ahtoilman jäähdyttimellä ja suorasuihkutuksella. Sen seurana on 102 hv sähkömoottori. Järjestelmätehoksi ilmoitetaan 457 hv ja järjestelmäväännöksi huimat 825 Nm.

Ko­je­lau­das­sa huo­mio kiin­nit­tyy 10,1-tuu­mai­seen pys­ty­mal­li­seen vä­ri­kos­ke­tus­näyt­töön ja muun mu­as­sa 360 as­teen pe­ruu­tus­ka­me­raan. Ford Mus­tan­gia muis­tut­ta­va di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to on 12,3-tuu­mai­nen.

Val­ta­vat si­sä­ti­lat

Ly­hy­en en­si­tu­tus­tu­mi­sen yh­tey­des­sä to­te­sim­me etuis­tuin­ten tar­jo­a­van eri­no­mai­sen si­vut­tais­tu­en. Ta­kais­tui­mil­la on run­saas­ti pol­vi­ti­laa ja kes­ki­pai­kal­le­kin mah­tuu is­tu­maan. Kol­mos­ri­vin is­tui­mil­le pää­sy vaa­tii hie­man ak­ro­ba­ti­aa, mut­ta siel­lä on ti­laa odot­ta­mat­to­man pal­jon.

Mai­nit­ta­koon, et­tä B&O:n pre­mium-ta­son au­di­o­jär­jes­tel­mään kuu­lu­vat 14 kai­u­tin­ta sub­ba­rei­neen sekä 980 wa­tin vah­vis­tin­te­ho.

Ur­hei­lul­lis­sä­vyt­tei­sen Ford Exp­lo­rer ST-Li­nen hin­ta läh­tee 82 962 eu­ros­ta, kun taas ylel­li­sem­män Pla­ti­nu­min hin­ta on al­ka­en 84 323 eu­roa.

Ford Exp­lo­re­ril­la saa ve­tää jar­rul­lis­ta 2500-ki­lois­ta vau­nua. Ta­va­ra­ti­laa saa­daan pie­nim­mil­lään­kin 330 lit­raa ja suu­rim­mil­laan 2274 lit­raa.

Ford / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU