Soveltamalla täyssähköistä BMW i3S:n tekniikkaa, Makkina on pystynyt luomaan Triumph TR25:een lähes 50/50 % painonjakauman, mikä mahdollistaa autolle kelpo kaarreominaisuudet, kuten todellisen urheiluauton kuuluukin.
Makkina
Herttileeria! Nyt ilmestyi todella tyrmäävä brittiläinen avourheiluauto: Saadaanko tämä roadster pian sarjatuotantoon…?
100 vuotta sen jälkeen, kun Triumph Motor Company otti historiallisen paikkansa eräänä johtavana urheiluautomerkkinä, Triumph Motor Company nousee uutisotsikoihin uudella, täyssähköisellä Triumph TR25 -konseptiautolla. Sen on luonut johtava autoteollisuuden suunnittelutalo Makkina.
Lontoossa paljastettu, Makkinan luoma Triumph TR25 on kunnianosoitus Jabbeke Triumph TR2 -ennätysautolle, MVC575:lle, joka rikkoi alle kaksilitraisten tuotantoautojen maanopeusennätyksen toukokuussa 1953.
Nykyään, eli 70 vuotta tuosta ennätyksestä, sekä 100 vuotta Triumph-brändinimen ilmestymisestä ensimmäisen kerran tuotantoautossa, roadsterissa on uusi, moderni muotoilusuunta, kuten Makkinan muotoilemassa Triumph TR25 Conceptissa.
Iso-Britanniassa toimiva designtalo Makkina on syvällisesti keskittynyt käsityötaitoon ja innovaatioon, ja se loi Triumph TR25:n ilmentämään ammoisen ennätysauton ominaisuuksia nykyaikaisella tavalla, realistisin mittasuhtein, jotka ovat uskollisia Triumph-brändille.
Nopeusennätyshistoriaan nimensä kirjoittaneella Triumph TR2 MVC575:llä kilpailtiin nopeuskokeissa Jabbekessa, Pohjois-Belgiassa vuonna 1953.
Yhdessä matalan painopisteen ja kompaktien mittasuhteiden kanssa i3S toimii täydellisenä perustana Makkinalle.
Makkina
Saksimalliset ovet ovat pysäyttävät.
Makkina
Alkuperäinen 'Jabbeke' TR2 oli ikimuistoinen tapaus. Sillä saavutettiin testeissä vaikuttava ennätysnopeus 200,989 km/h (124,889 mph). Autoa luotsasi Ken Richardson.
'Jabbeke' TR2, joka tunnetaan myös nimellä MVC575, oli esituotantoa edeltävä prototyyppi varustettuna virtaviivaisin korikomponentein, mukaan lukien metallinen ohjaamon suojakupu.
Auton väri, vaalean sinivihreä, on luontainen "Jabbeke" TR2:lle. Alkuperäinen auto lepää nykyään British Motor Museumissa Gaydonissa, Isossa-Britanniassa.
Makkinalla tahdottiin esitellä ominaisuuksia, jotka tekivät MVC575:stä niin tärkeän.
Keulassa on kaksi erottuvaa ajovaloa – muotoilu synkkaa myös myöhempiin Triumph-urheiluautoihin – minkä lisäksi mallissa on tyylikkäät, aerodynaamisesti optimoidut ulkopinnat, yksipaikkainen ohjaamo, jossa on valinnainen, taitettava istuin matkustajalle, sekä tinkimättömän kuljettajakeskeinen kojelauta.
Soveltamalla täyssähköistä BMW i3S:n tekniikkaa, Makkina on pystynyt luomaan Triumph TR25:een lähes 50/50 % painonjakauman, mikä mahdollistaa autolle kelpo kaarreominaisuudet, kuten todellisen urheiluauton kuuluukin.
Yhdessä matalan painopisteen ja kompaktien mittasuhteiden kanssa i3S toimii täydellisenä perustana Makkinalle, sen kehittäessä seuraavaa lukua brittiläisten urheiluautojen historiassa.
Alkuperäinen 'Jabbeke' TR2 oli ikimuistoinen tapaus. Sillä saavutettiin testeissä vaikuttava ennätysnopeus 200,989 km/h (124,889 mph). Autoa luotsasi Ken Richardson.
British Motor Industry Heritage Trust, Gaydon
Triumph TR25 Concept.
Makkina
Triumph TR25 Concept.
Makkina
Triumph TR25 Conceptin ohjauspyörän itsekeskittyvä näyttö näyttää kaikki tärkeät tiedot, kun taas keskellä oleva näyttö kertoo ajonopeuden, lataustasot sekä ajoakuston mahdollistaman toimintamatkan.
Makkina
Triumph TR25 Concept.
Makkina
Triumph TR25 Conceptin keulailmeessä on jotain tutunomaista.
Makkina
Makkinan johtaja Michael Ani toteaa:
"Tavoitteenamme oli päivittää alkuperäisen ennätysauton, "Jabbeke" TR2:n todellinen luonne yhtä lailla sisä- ja ulkosuunnittelussa. BMW i3S -pohjalevyn avulla voimme luoda sekoituksen vanhaa ja uutta TR2-vaikutteisen korimuodon sekä monipuolisen, mukautuvan voimansiirron kanssa, mikä luo saumattoman täyssähköisen kokemuksen. i3S-alusta todistaa, että sähköautolla ajaminen voi olla hauskaa! Välittömän vääntömomentin, kiihtyvyyden, ketteryyden ja hiljaisuuden yhdistelmä on nyt vakuuttavampi kuin koskaan.”
Minimalistisen sisustuksen ansiosta Triumph TR25 Conceptin kojelaudassa pyritään siihen , ettei kuljettajalla esiinny tarpeettomia häiriötekijöitä.
Minimalistiset päänäytöt sekä hallintalaitteet mahdollistavat puhdasoppisen ajokokemuksen, joka herättää tunteita. Nämä asiat ovat avainasemassa Makkinan hengessä.
Triumph TR25 Conceptin ajovalot heijastavat 'Jabbeke' TR2:n ajovalojen perinnettä, ja keskellä on tunnus "25", Makkinan 25-vuotisjuhlan kunniaksi.
Yksipaikkaisuus kohentaa aitoa urheiluautokokemusta, kun taas yksityiskohtiin kuuluu päivitetty versio Triumph Motor Companyn tunnuksesta.
Ohjauspyörässä oleva itsekeskittyvä näyttö näyttää kaikki tärkeät tiedot, kun taas keskellä oleva näyttö kertoo ajonopeuden, lataustasot sekä ajoakuston mahdollistaman toimintamatkan.
Ohjauspyörän myötä kunnioitetaan 'Jabbeke' TR2:n ohjauspyörää, ja sen kautta kuljettaja pääsee ajotiloihin ja navigointijärjestelmään.
Makkina-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI