Hispano Suiza Hortensia

Hispano Suiza Hortensia

Hispano Suiza

Hispano Suiza ja Torinossa toimiva Istituto Europeo di Design: Suunnittelivat hurjia ideoita liittyen tulevaisuuden urheiluautoihin

Legendaarinen Hispano Suiza suunnitteli yhteistyössä eurooppalaisen suunnittelu-instituutin, Italian Torinossa toimivan Istituto Europeo di Designin (IED) kanssa luovan projektin, joka liittyy Hispano Suizan 120-vuotiseen toimintaan – suurta juhlaa tullaan viettämään vuonna 2024.

Auto Bild.Uutiset

IED To­ri­non kul­je­tus­vä­li­nei­den suun­nit­te­lu­kurs­sin kol­man­nen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­jat ot­ti­vat tie­ton­sa ja mie­li­ku­vi­tuk­sen­sa an­si­os­ta haas­teek­seen tul­ki­ta uu­del­leen His­pa­no Sui­za Al­fon­so XIII -mal­lia, ja mu­kaut­taa sen lä­hi­tu­le­vai­suu­teen.

Ky­sei­sen mal­lin (joka tun­ne­taan myös ni­mel­lä T45), suun­nit­te­li Marc Bir­kigt, ja sitä val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1911–1914.

Hispano Suiza Mireia

Hispano Suiza Mireia

Hispano Suiza

Hispano Suiza Ala

Hispano Suiza Ala

Hispano Suiza

Hispano Suiza Anvil

Hispano Suiza Anvil

Francesc Arenas

Moni pi­tää mal­lia au­toi­lun his­to­ri­an en­sim­mäi­se­nä var­si­nai­se­na ur­hei­lu­au­to­na, ja it­se asi­as­sa au­tois­ta in­nos­tu­nut Es­pan­jan ku­nin­gas Al­fon­so XIII tee­tät­ti sen it­sel­leen. Hän oli toki in­nos­tu­nut myös His­pa­no Sui­zas­ta merk­ki­nä.

Al­fon­so an­toi ai­koi­naan ly­hy­et ja sel­ke­ät val­mis­tu­soh­jeet: ra­ken­ta­kaa hä­nel­le sekä ur­hei­lul­li­nen et­tä ket­te­rä au­to.

Al­fon­son vas­taa­not­ta­ma kak­si­paik­kai­nen His­pa­no Sui­za täyt­ti hä­nen odo­tuk­sen­sa. Se saa­vut­ti sii­hen ai­kaan eri­no­mai­sen 120 km/h huip­pu­no­peu­den, kii­tos ne­li­sy­lin­te­ri­sen ri­vi­moot­to­rin. 60:n ve­ro­he­vos­voi­man te­hoi­nen (59,18-he­vos­voi­mai­nen) ur­hei­lu­au­to oli luon­nol­li­ses­ti­kin ta­ka­ve­toi­nen.

His­pa­no Sui­za täyt­tää vuon­na 2024 ko­me­at 120 vuot­ta

Brän­din 120-vuo­tis­juh­lia tul­laan viet­tä­mään vuon­na 2024. Juh­lan kun­ni­ak­si ja sen sekä li­säk­si To­ri­non IED:n kans­sa sol­mi­tun yh­teis­työ­so­pi­muk­sen tu­lok­se­na His­pa­no Sui­zal­ta pyy­det­tiin IED:n kol­man­nen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joi­ta tul­kit­se­maan His­pa­no Sui­za Al­fon­so XIII -mal­lia uu­des­sa va­los­sa.

Opis­ke­li­joi­ta pyy­det­tiin tut­ki­maan ja suun­nit­te­le­maan tu­le­vai­suu­den Al­fon­so XIII:n ul­kois­ta, si­sä­puo­lis­ta ja käyt­tö­ko­ke­mus­ta ny­kyi­sen tek­no­lo­gi­an sekä ra­jat­to­man mie­li­ku­vi­tuk­sen avul­la.

Hispano Suiza Ciguena

Hispano Suiza Ciguena

Francesc Arenas

Hispano Suiza Lucia

Hispano Suiza Lucia

Hispano Suiza

H

Hispano Suiza Poly

Hispano Suiza Poly

Hispano Suiza

0is­pa­no Sui­zan suun­nit­te­lu­joh­ta­ja Fran­cesc Are­nas on työs­ken­nel­lyt tii­viis­ti mu­ka­na ole­vien opis­ke­li­joi­den kans­sa vii­me kuu­kau­si­na, neu­vo­nut hei­tä ja so­vel­ta­nut kor­vaa­ma­ton­ta tie­to­tai­to­aan ja ko­ke­mus­taan yh­teis­työs­sä To­ri­non IED:n kans­sa.

His­pa­no Sui­za osoit­ti jäl­leen ker­ran si­tou­tu­mi­sen­sa nuor­ten ky­kyi­hin, jot­ka toi­mit­ti­vat ide­oi­ta ja pro­jek­te­ja, sekä muo­toi­li­vat uu­sia kon­sep­ti­au­to­ja – ai­van, ku­ten ai­koi­naan Marc Bir­kigt; sveit­si­läi­nen in­si­nöö­ri, joka pe­rus­ti His­pa­nio Sui­zan yh­des­sä Da­mián Ma­teun kans­sa vuon­na 1904.

His­pa­no Sui­za on ai­na ol­lut tek­nii­kan ja muo­toi­lun etu­rin­ta­mas­sa, ku­ten se on osoit­ta­nut his­to­ri­al­li­ses­ti, mut­ta myös jäl­leen vii­me ai­koi­na uu­sim­pi­ne mal­lei­neen, jot­ka esi­tel­tiin vuo­si­na 2019-2020.

His­pa­no Sui­za Car­men ja His­pa­no Sui­za Car­men Bou­log­ne ovat to­del­li­sia tai­de­te­ok­sia, 100-pro­sent­ti­ses­ti säh­kö­käyt­töi­siä au­to­ja, joi­hin liit­tyy ”une­no­mai­sia omi­nai­suuk­sia” sekä yh­ti­ön pe­rin­töä kun­ni­oit­ta­vaa aja­ton­ta muo­toi­lua.

Ku­ten yh­teis­työ To­ri­non IED:n kans­sa osoit­taa, His­pa­no Sui­za jat­kaa työs­ken­te­lyä tä­män päi­vän ja huo­mi­sen au­to­mal­lien pa­ris­sa.

Tie­dät­kö, mitä His­pa­no Sui­zan pii­riin kuu­luu?

His­pa­no Sui­za on his­to­ri­al­li­nen es­pan­ja­lai­nen au­to­merk­ki, jon­ka Su­qué Ma­teun per­he on omis­ta­nut jo nel­jän su­ku­pol­ven ajan.

His­pa­no Sui­za Au­to­mo­bi­le Fac­to­ry S.A.:n pe­rus­ti Bar­ce­lo­nas­sa vuon­na 1904 Da­mián Ma­teu tek­ni­sen joh­ta­jan ja in­si­nöö­rin Marc Bir­kig­tin avus­tuk­sel­la. Jäl­kim­mäi­nen oli niin ikään yh­ti­ön osa­kas.

Vuo­si­na 1904–1946 His­pa­no Sui­za val­mis­ti yli 12 000 no­pe­aa lois­to­au­toa sekä 50 000 len­to­ko­ne­moot­to­ria.

Täl­lä het­kel­lä Bar­ce­lo­nas­sa si­jait­se­van pää­kont­to­rin­sa, tek­ni­sen kes­kuk­sen­sa sekä tuo­tan­to­lai­tok­sen­sa myö­tä His­pa­no Sui­za il­men­tää hen­keä, jos­sa yh­dis­ty­vät es­pan­ja­lai­sen brän­din yl­peys ja vank­ka per­hey­ri­tyk­sen pe­rin­tö.

His­pa­no Sui­za val­mis­ti vuon­na 2000 kak­si­paik­kai­sen lois­to­ta­son su­pe­rau­ton­sa pro­to­tyy­pin, HS21:n, joka esi­tel­tiin sa­ma­na vuon­na Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä.

Vuo­si­na 2001 ja 2002 lan­see­rat­tiin K8- ja HS21-GTS -mal­lit, jot­ka ovat edel­li­sen ajo­neu­von li­sä­ke­hi­ty­sas­tei­ta.

Vuon­na 2019 brän­di esit­te­li His­pa­no Sui­za Car­me­nin, uu­den 100-pro­sent­ti­ses­ti säh­köi­sen "hy­per­ca­rin", ja vuot­ta myö­hem­min se nou­si etu­si­jal­le His­pa­no Sui­za Car­men Bou­log­nen myö­tä.

Vii­mek­si mai­nit­tua tul­laan val­mis­ta­maan yh­teen­sä vain 24 yk­si­löä.

Brän­din pe­rus­ta­mi­ses­ta läh­tien Su­qué Ma­teun per­heen nel­jä su­ku­pol­vea ovat säi­lyt­tä­neet brän­din ja an­ta­neet sy­säyk­sen dy­naa­mi­suu­den säi­lyt­tä­mi­sek­si. His­pa­no Sui­zan ny­kyi­nen pu­heen­joh­ta­ja, Mi­gu­el Su­qué Ma­teu, on brän­din pe­rus­ta­jan po­jan­poi­ka.

His­pa­no Sui­za kuu­luu osa­na Pe­ra­la­da-kon­ser­niin, joka edus­taa lois­to­ta­son ruo­kai­lun ja viih­teen huip­pua maa­il­man­laa­jui­sen ka­si­noi­den, ra­vin­to­loi­den, ho­tel­lien, golf­kent­tien, vii­ni­tar­ho­jen, mu­siik­ki­fes­ti­vaa­lien ja ve­ne­sa­ta­mien an­si­os­ta.

His­pa­no Sui­za -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN