Honda CR-Z GT: Maantiesuolattua ja kumipalvattua
Hondan näyttävästi muotoiltu hybridisportti muuttuu säästöporsaasta sähäkäksi menijäksi – aina maun ja tilanteen mukaan.
Kaikkihan tuntevat legendaarisen hybridimaissin, mutta maistakaapas tätä maantiesuolattua ja rengassavussa palvattua palkintokinkkua! Vauhdikkaasti piirrettyyn coupehen on osattu yhdistellä viimeisintä Nipponin hybriditekniikkaa taidokkaan nostalgisiin ulkokuoriin, sillä kuten jo ensituntumissa kesällä kerroimme, mallin henkisenä kantaäitinä toimii 1980-luvun pieni, asianmukaisesti pippuroitu, maantiesuolattu sekä savupalvattu CRX Coupé.
Ei siis mitenkään sattumaa, että ulkomuodossa havaitsee miellyttäviä tuulahduksia tuolta kultaiselta menneeltä vuosikymmeneltä.
CR-Z -hybridin kierrosherkkä 1,5-litrainen bensiinimoottori on todellinen ilo tien päällä varsinkin silloin, kun halutaan hyödyntää suorituskykyä täysimittaisesti, ja urheiluvaunun kyseessä ollen näinhän myös käytännössä usein tapahtuu. Hybridin säästöluonnetta ei tämän auton ohjauspyörän takana tahdo oikein muistaakaan.
Sähkömoottori on mukana kuvioissa aina tilanteen mukaisesti, mutta selvää on, että alle nollan asteen ulkolämpötiloissa pelkällä sähkömoottorilla eteneminen tuskin koskaan luonnistuu. Käynnistettäessä polttomoottori murahtaa kylmällä säällä yleensä nopeammin kuin ennättää lausua "kissa", mutta leivosten lennellessä tilanne muuttuu edukseen. CR-Z:n keskikulutukseksi mittasimme pakkasilla seitsemän litran pintaan.
Mahdollisimman sujuva ja lyhytliikkeinen kuusiportainen manuaalilaatikko on hersyvän mukava operoida ja sporttiin oikea ratkaisu. Kytkinkin on oivallisen lyhytliikkeinen. Portaaton automaatti on saatavilla yksinomaan Jenkeissä. Sekin kuulostaisi näppärältä ratkaisulta käyttösporttia ajatellen.
Entä GT-autossa olennaisen tärkeä ohjaustuntuma? Se on sähköisestä ohjaustehostimesta huolimatta ellei ihanteellinen, niin riittävän tarkka, nahkaratin tarjotessa kunnollisen otteen. Tanakalla jousituksella kelpaa suitsia menemään röykkyiselläkin tiellä, vaikka sitten jämerimmällä Sport-asennolla; CR-Z on edullisesta hintaluokasta välittämättä tehty kaikin puolin kelvoksi ajajan autoksi.
Eläköön: Hondan lähivaloina toimivat ksenonit! Ne poistavat pimeyttä kohtuullisen tehokkaasti, mutta lähilyhytihin verrattuna on sanottava halogeenimallisten kaukovalojen kyyristyvän niiden rinnalla korkeintaan tyydyttäviksi. Päiväajovaloina palvelevat kirkkaasti näkyvät LED-malliset.
Mainion nostalginen ominaistunnelma jatkuu GT:n kabiinissa, jossa huomio saattaa ensikatsannolla kiinnittyä futuristiin, sähkönsinisellä valaistuihin kojelaudan painikkeisiin. Kolme toimintamuotoa eli Eco, Normal ja Sport vaikuttavat kaasuvasteeseen, ohjauksen jäykkyyteen sekä iskunvaimennukseen. Juuri ne tekevät osaltaan CR-Z:sta kompaktin, oikean urheiluvaunun. Luonnollisestikin Sport-asennossa kaasuun vastaaminen on huomattavan herkkää.
Itse asiassa kojelauta näyttää kauttaaltaan versovan erilaisia näyttöjä, painikkeita ja katkaisimia. Ei kuitenkaan hikipisaroita hiusmartoon , sillä kaikeksi onneksi hanikat on sommiteltu sujuvasti hahmotettaviksi, vailla tarvetta käyttöohjekirjan apuun.
Lisäpiristyksenä mittariston värimaailma näyttää superovelalta: Eco, Normal ja Sport-asennoissa nopeusnäyttö muuttuu eri väriseksi sinisen, vihreän ja punaisen välillä, ja vaihtuu vieläpä sävyltään hailakasta syvänpuhuvaksi, henkilökohtaisen ajotavan taloudellisuusasteesta riippuen.
Sokerina pohjalla, ajon päätteeksi ruudulle ilmestyy kukkasia sen mukaisesti, miten taloudellisesti on osannut ajaa.
Totta vieköön. Harvempi taitaa saada tulppaaneja hattuunsa, vietettyään aikaa sähkölaitoksella...!
Etuistuimet antavat varsin kohtalaisen hyvän sivutuen, mutta ristiselän tuesta ei välttämättä muodostu optimaalinen pitkäselkäiselle. Matalasta sportista pois nouseminen sujuu tavallista työläämmin, jonka lisäksi painavat ja pitkät ovet painuvat liian helposti itsestään kiinni, autosta pois noustessa.
CR-Z:n takaistuin toimii ehdottomasti parhaimmillaan tavaratilaksi taitettuna, sillä takaistuimille ei kerta kaikkiaan mahdu ketään – ei aikuista eikä lasta, ei sen paremmin jalka- kuin päätilankaan puolesta. Mutta muistetaanpa, että CR-Z onkin suunnattu aidoksi 2+2 -ajokiksi, ja nyt seuraa yksi tämän auton kovimmista ominaisuuksista: takaselkänojat pudottaen muodostuva alue on todella tilava ja soveltuu hienosti tavarankuljetukseen. Aika kätevä ominaisuus puhtaasti urheiluautolta!
Tavaroiden lastaaminen sujuu kätevästi takaluukun kautta, vaikkakin nostokorkeus on huomattava. Sitä vastoin etuselkänojia taittaen sisäkautta on erittäin hankala koettaa sijoittaa mitään takaistuimelle – etuistuimet eivät nimittäin liu'u automaattisesti etuasentoonsa.
Pikkutavaroille järjestyy mukavasti säilytystilaa keskikonsolissa, mutta vastapainoksi ovikotelot ovat toivottoman ahtaat.
Keille CR-Z:n voi ajatella sopivan parhaiten? No, kyseessähän on tietenkin eräänlainen rajatapaus, jonka asiakaskuntaa ei pysty kristallinkirkkaasti määrittelemään, mutta: puhtaasti GT-kakkosautoksi CR-Z sopii ilman muuta. Lisäksi hybridi-coupe soveltuu tiiviin työaikataulun omaavalle kauppamatkustajalle; tavaratilaahan järjestyy litramääräisesti yllin kyllin, enimmillään aikamoiset 389 litraa.
Omintakeisen erottuva kompaktisportti vaikuttaa ainakin kyydissä olleiden mielestä kalliimman oloiselta kuin todellisuudessa onkaan, ja sehän kuulostaa yksinomaan hauskalta.
Takatilojen niukkuudesta huolimatta CR-Z GT on onnistunut auto, sillä hybridi sykkii vahvasti ajan hermolla. Kahdesta versiosta runsaammin höystetty GT sisältää raikkaita piirteitä – ja hintatasokin on melkoisen kohdallaan.
Teksti: J. Peltonen
Kuvat: T. Lindström
Honda CR-Z GT
nelisylinterinen rivimoottori o iskutilavuus 1497 cm³ o suurin teho 84 kW (114 hv)/6100 r/min o polttomoottorin suurin vääntömomentti 145 Nm/4800 r/min o poltto- ja sähkömoottorin suurin yhteisteho 91 kW (124 hv)/6100 r/min o suurin yhteinen vääntömomentti 174 Nm/1000-1500 r/min o renkaat 195/55 R 16 o tavaratila 215–389 l o polttonestesäiliö 40 l o pituus/leveys/korkeus 4080/1740/1395 mm o akseliväli 2425 mm o maavara ei ilmoitettu o omamassa 1219 kg o 0-100 km/h 10,0 s o huippunopeus 200 km/h o EU-keskikulutus 5,0 l/100 km o CO2-päästöt 117 g/km
Hinta 27 800 e
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klassikkolevysoitin Musical Fidelityltä
Langallisesta langaton
Romanttisesta punamultatorpasta moderniin valmistaloon – Ritva ja Ilkka vaihtoivat helpompaan asumiseen
Toisen sukupolven Gemini
Ruarkilta uusi striimaava radiosoitin
Aurorasoundilta putkihybridi
Betonia sen olla pitää
Schiitin Urd
Highend-tason musiikkipalvelin Antipodesilta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN