Honda CR-Z GT: Maantiesuolattua ja kumipalvattua
Hondan näyttävästi muotoiltu hybridisportti muuttuu säästöporsaasta sähäkäksi menijäksi – aina maun ja tilanteen mukaan.
Kaikkihan tuntevat legendaarisen hybridimaissin, mutta maistakaapas tätä maantiesuolattua ja rengassavussa palvattua palkintokinkkua! Vauhdikkaasti piirrettyyn coupehen on osattu yhdistellä viimeisintä Nipponin hybriditekniikkaa taidokkaan nostalgisiin ulkokuoriin, sillä kuten jo ensituntumissa kesällä kerroimme, mallin henkisenä kantaäitinä toimii 1980-luvun pieni, asianmukaisesti pippuroitu, maantiesuolattu sekä savupalvattu CRX Coupé.
Ei siis mitenkään sattumaa, että ulkomuodossa havaitsee miellyttäviä tuulahduksia tuolta kultaiselta menneeltä vuosikymmeneltä.
CR-Z -hybridin kierrosherkkä 1,5-litrainen bensiinimoottori on todellinen ilo tien päällä varsinkin silloin, kun halutaan hyödyntää suorituskykyä täysimittaisesti, ja urheiluvaunun kyseessä ollen näinhän myös käytännössä usein tapahtuu. Hybridin säästöluonnetta ei tämän auton ohjauspyörän takana tahdo oikein muistaakaan.
Sähkömoottori on mukana kuvioissa aina tilanteen mukaisesti, mutta selvää on, että alle nollan asteen ulkolämpötiloissa pelkällä sähkömoottorilla eteneminen tuskin koskaan luonnistuu. Käynnistettäessä polttomoottori murahtaa kylmällä säällä yleensä nopeammin kuin ennättää lausua "kissa", mutta leivosten lennellessä tilanne muuttuu edukseen. CR-Z:n keskikulutukseksi mittasimme pakkasilla seitsemän litran pintaan.
Mahdollisimman sujuva ja lyhytliikkeinen kuusiportainen manuaalilaatikko on hersyvän mukava operoida ja sporttiin oikea ratkaisu. Kytkinkin on oivallisen lyhytliikkeinen. Portaaton automaatti on saatavilla yksinomaan Jenkeissä. Sekin kuulostaisi näppärältä ratkaisulta käyttösporttia ajatellen.
Entä GT-autossa olennaisen tärkeä ohjaustuntuma? Se on sähköisestä ohjaustehostimesta huolimatta ellei ihanteellinen, niin riittävän tarkka, nahkaratin tarjotessa kunnollisen otteen. Tanakalla jousituksella kelpaa suitsia menemään röykkyiselläkin tiellä, vaikka sitten jämerimmällä Sport-asennolla; CR-Z on edullisesta hintaluokasta välittämättä tehty kaikin puolin kelvoksi ajajan autoksi.
Eläköön: Hondan lähivaloina toimivat ksenonit! Ne poistavat pimeyttä kohtuullisen tehokkaasti, mutta lähilyhytihin verrattuna on sanottava halogeenimallisten kaukovalojen kyyristyvän niiden rinnalla korkeintaan tyydyttäviksi. Päiväajovaloina palvelevat kirkkaasti näkyvät LED-malliset.
Mainion nostalginen ominaistunnelma jatkuu GT:n kabiinissa, jossa huomio saattaa ensikatsannolla kiinnittyä futuristiin, sähkönsinisellä valaistuihin kojelaudan painikkeisiin. Kolme toimintamuotoa eli Eco, Normal ja Sport vaikuttavat kaasuvasteeseen, ohjauksen jäykkyyteen sekä iskunvaimennukseen. Juuri ne tekevät osaltaan CR-Z:sta kompaktin, oikean urheiluvaunun. Luonnollisestikin Sport-asennossa kaasuun vastaaminen on huomattavan herkkää.
Itse asiassa kojelauta näyttää kauttaaltaan versovan erilaisia näyttöjä, painikkeita ja katkaisimia. Ei kuitenkaan hikipisaroita hiusmartoon , sillä kaikeksi onneksi hanikat on sommiteltu sujuvasti hahmotettaviksi, vailla tarvetta käyttöohjekirjan apuun.
Lisäpiristyksenä mittariston värimaailma näyttää superovelalta: Eco, Normal ja Sport-asennoissa nopeusnäyttö muuttuu eri väriseksi sinisen, vihreän ja punaisen välillä, ja vaihtuu vieläpä sävyltään hailakasta syvänpuhuvaksi, henkilökohtaisen ajotavan taloudellisuusasteesta riippuen.
Sokerina pohjalla, ajon päätteeksi ruudulle ilmestyy kukkasia sen mukaisesti, miten taloudellisesti on osannut ajaa.
Totta vieköön. Harvempi taitaa saada tulppaaneja hattuunsa, vietettyään aikaa sähkölaitoksella...!
Etuistuimet antavat varsin kohtalaisen hyvän sivutuen, mutta ristiselän tuesta ei välttämättä muodostu optimaalinen pitkäselkäiselle. Matalasta sportista pois nouseminen sujuu tavallista työläämmin, jonka lisäksi painavat ja pitkät ovet painuvat liian helposti itsestään kiinni, autosta pois noustessa.
CR-Z:n takaistuin toimii ehdottomasti parhaimmillaan tavaratilaksi taitettuna, sillä takaistuimille ei kerta kaikkiaan mahdu ketään – ei aikuista eikä lasta, ei sen paremmin jalka- kuin päätilankaan puolesta. Mutta muistetaanpa, että CR-Z onkin suunnattu aidoksi 2+2 -ajokiksi, ja nyt seuraa yksi tämän auton kovimmista ominaisuuksista: takaselkänojat pudottaen muodostuva alue on todella tilava ja soveltuu hienosti tavarankuljetukseen. Aika kätevä ominaisuus puhtaasti urheiluautolta!
Tavaroiden lastaaminen sujuu kätevästi takaluukun kautta, vaikkakin nostokorkeus on huomattava. Sitä vastoin etuselkänojia taittaen sisäkautta on erittäin hankala koettaa sijoittaa mitään takaistuimelle – etuistuimet eivät nimittäin liu'u automaattisesti etuasentoonsa.
Pikkutavaroille järjestyy mukavasti säilytystilaa keskikonsolissa, mutta vastapainoksi ovikotelot ovat toivottoman ahtaat.
Keille CR-Z:n voi ajatella sopivan parhaiten? No, kyseessähän on tietenkin eräänlainen rajatapaus, jonka asiakaskuntaa ei pysty kristallinkirkkaasti määrittelemään, mutta: puhtaasti GT-kakkosautoksi CR-Z sopii ilman muuta. Lisäksi hybridi-coupe soveltuu tiiviin työaikataulun omaavalle kauppamatkustajalle; tavaratilaahan järjestyy litramääräisesti yllin kyllin, enimmillään aikamoiset 389 litraa.
Omintakeisen erottuva kompaktisportti vaikuttaa ainakin kyydissä olleiden mielestä kalliimman oloiselta kuin todellisuudessa onkaan, ja sehän kuulostaa yksinomaan hauskalta.
Takatilojen niukkuudesta huolimatta CR-Z GT on onnistunut auto, sillä hybridi sykkii vahvasti ajan hermolla. Kahdesta versiosta runsaammin höystetty GT sisältää raikkaita piirteitä – ja hintatasokin on melkoisen kohdallaan.
Teksti: J. Peltonen
Kuvat: T. Lindström
Honda CR-Z GT
nelisylinterinen rivimoottori o iskutilavuus 1497 cm³ o suurin teho 84 kW (114 hv)/6100 r/min o polttomoottorin suurin vääntömomentti 145 Nm/4800 r/min o poltto- ja sähkömoottorin suurin yhteisteho 91 kW (124 hv)/6100 r/min o suurin yhteinen vääntömomentti 174 Nm/1000-1500 r/min o renkaat 195/55 R 16 o tavaratila 215–389 l o polttonestesäiliö 40 l o pituus/leveys/korkeus 4080/1740/1395 mm o akseliväli 2425 mm o maavara ei ilmoitettu o omamassa 1219 kg o 0-100 km/h 10,0 s o huippunopeus 200 km/h o EU-keskikulutus 5,0 l/100 km o CO2-päästöt 117 g/km
Hinta 27 800 e
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Kultaa, platinaa, ruteniumia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi