Honda CR-Z GT: Maantiesuolattua ja kumipalvattua

Hondan näyttävästi muotoiltu hybridisportti muuttuu säästöporsaasta sähäkäksi menijäksi – aina maun ja tilanteen mukaan.

Auto Bild.Uutiset

Kaik­ki­han tun­te­vat le­gen­daa­ri­sen hyb­ri­di­mais­sin, mut­ta mais­ta­kaa­pas tätä maan­tie­suo­lat­tua ja ren­gas­sa­vus­sa pal­vat­tua pal­kin­to­kink­kua! Vauh­dik­kaas­ti piir­ret­tyyn cou­pe­hen on osat­tu yh­dis­tel­lä vii­mei­sin­tä Nip­po­nin hyb­ri­di­tek­niik­kaa tai­dok­kaan nos­tal­gi­siin ul­ko­kuo­riin, sil­lä ku­ten jo en­si­tun­tu­mis­sa ke­säl­lä ker­roim­me, mal­lin hen­ki­se­nä kan­ta­äi­ti­nä toi­mii 1980-lu­vun pie­ni, asi­an­mu­kai­ses­ti pip­pu­roi­tu, maan­tie­suo­lat­tu sekä sa­vu­pal­vat­tu CRX Coupé.

Ei siis mi­ten­kään sat­tu­maa, et­tä ul­ko­muo­dos­sa ha­vait­see miel­lyt­tä­viä tuu­lah­duk­sia tuol­ta kul­tai­sel­ta men­neel­tä vuo­si­kym­me­nel­tä.

CR-Z -hyb­ri­din kier­ros­herk­kä 1,5-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri on to­del­li­nen ilo tien pääl­lä var­sin­kin sil­loin, kun ha­lu­taan hyö­dyn­tää suo­ri­tus­ky­kyä täy­si­mit­tai­ses­ti, ja ur­hei­lu­vau­nun ky­sees­sä ol­len näin­hän myös käy­tän­nös­sä usein ta­pah­tuu. Hyb­ri­din sääs­tö­luon­net­ta ei tä­män au­ton oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na tah­do oi­kein muis­taa­kaan.

Säh­kö­moot­to­ri on mu­ka­na ku­vi­ois­sa ai­na ti­lan­teen mu­kai­ses­ti, mut­ta sel­vää on, et­tä al­le nol­lan as­teen ul­ko­läm­pö­ti­lois­sa pel­käl­lä säh­kö­moot­to­ril­la ete­ne­mi­nen tus­kin kos­kaan luon­nis­tuu. Käyn­nis­tet­tä­es­sä polt­to­moot­to­ri mu­rah­taa kyl­mäl­lä sääl­lä yleen­sä no­pe­am­min kuin en­nät­tää lau­sua "kis­sa", mut­ta lei­vos­ten len­nel­les­sä ti­lan­ne muut­tuu eduk­seen. CR-Z:n kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si mit­ta­sim­me pak­ka­sil­la seit­se­män lit­ran pin­taan.

Mah­dol­li­sim­man su­ju­va ja ly­hyt­liik­kei­nen kuu­si­por­tai­nen ma­nu­aa­li­laa­tik­ko on her­sy­vän mu­ka­va ope­roi­da ja sport­tiin oi­kea rat­kai­su. Kyt­kin­kin on oi­val­li­sen ly­hyt­liik­kei­nen. Por­taa­ton au­to­maat­ti on saa­ta­vil­la yk­si­no­maan Jen­keis­sä. Se­kin kuu­los­tai­si näp­pä­räl­tä rat­kai­sul­ta käyt­tös­port­tia aja­tel­len.

En­tä GT-au­tos­sa olen­nai­sen tär­keä oh­jaus­tun­tu­ma? Se on säh­köi­ses­tä oh­jaus­te­hos­ti­mes­ta huo­li­mat­ta el­lei ihan­teel­li­nen, niin riit­tä­vän tark­ka, nah­ka­ra­tin tar­jo­tes­sa kun­nol­li­sen ot­teen. Ta­na­kal­la jou­si­tuk­sel­la kel­paa suit­sia me­ne­mään röyk­kyi­sel­lä­kin tiel­lä, vaik­ka sit­ten jä­me­rim­mäl­lä Sport-asen­nol­la; CR-Z on edul­li­ses­ta hin­ta­luo­kas­ta vä­lit­tä­mät­tä teh­ty kai­kin puo­lin kel­vok­si aja­jan au­tok­si.

Elä­köön: Hon­dan lä­hi­va­loi­na toi­mi­vat kse­no­nit! Ne pois­ta­vat pi­meyt­tä koh­tuul­li­sen te­hok­kaas­ti, mut­ta lä­hi­ly­hy­ti­hin ver­rat­tu­na on sa­not­ta­va ha­lo­gee­ni­mal­lis­ten kau­ko­va­lo­jen kyy­ris­ty­vän nii­den rin­nal­la kor­kein­taan tyy­dyt­tä­vik­si. Päi­vä­a­jo­va­loi­na pal­ve­le­vat kirk­kaas­ti nä­ky­vät LED-mal­li­set.

Mai­ni­on nos­tal­gi­nen omi­nais­tun­nel­ma jat­kuu GT:n ka­bii­nis­sa, jos­sa huo­mio saat­taa en­si­kat­san­nol­la kiin­nit­tyä fu­tu­ris­tiin, säh­kön­si­ni­sel­lä va­lais­tui­hin ko­je­lau­dan pai­nik­kei­siin. Kol­me toi­min­ta­muo­toa eli Eco, Nor­mal ja Sport vai­kut­ta­vat kaa­su­vas­tee­seen, oh­jauk­sen jäyk­kyy­teen sekä is­kun­vai­men­nuk­seen. Juu­ri ne te­ke­vät osal­taan CR-Z:sta kom­pak­tin, oi­ke­an ur­hei­lu­vau­nun. Luon­nol­li­ses­ti­kin Sport-asen­nos­sa kaa­suun vas­taa­mi­nen on huo­mat­ta­van  herk­kää.

It­se asi­as­sa ko­je­lau­ta näyt­tää kaut­taal­taan ver­so­van eri­lai­sia näyt­tö­jä, pai­nik­kei­ta ja kat­kai­si­mia. Ei kui­ten­kaan hi­ki­pi­sa­roi­ta hius­mar­toon , sil­lä kai­kek­si on­nek­si ha­ni­kat on som­mi­tel­tu su­ju­vas­ti hah­mo­tet­ta­vik­si, vail­la tar­vet­ta käyt­tö­oh­je­kir­jan apuun.

Li­sä­pi­ris­tyk­se­nä mit­ta­ris­ton vä­ri­maa­il­ma näyt­tää su­pe­ro­ve­lal­ta: Eco, Nor­mal ja Sport-asen­nois­sa no­peus­näyt­tö muut­tuu eri vä­ri­sek­si si­ni­sen, vih­re­än ja pu­nai­sen vä­lil­lä, ja vaih­tuu vie­lä­pä sä­vyl­tään hai­la­kas­ta sy­vän­pu­hu­vak­si, hen­ki­lö­koh­tai­sen ajo­ta­van ta­lou­del­li­suu­sas­tees­ta riip­pu­en.

So­ke­ri­na poh­jal­la, ajon päät­teek­si ruu­dul­le il­mes­tyy kuk­ka­sia sen mu­kai­ses­ti, mi­ten ta­lou­del­li­ses­ti on osan­nut ajaa.

Tot­ta vie­köön. Har­vem­pi tai­taa saa­da tulp­paa­ne­ja hat­tuun­sa, vie­tet­ty­ään ai­kaa säh­kö­lai­tok­sel­la...!

Etuis­tui­met an­ta­vat var­sin koh­ta­lai­sen hy­vän si­vu­tu­en, mut­ta ris­ti­se­län tu­es­ta ei vält­tä­mät­tä muo­dos­tu op­ti­maa­li­nen pit­kä­sel­käi­sel­le. Ma­ta­las­ta spor­tis­ta pois nou­se­mi­nen su­juu ta­val­lis­ta työ­lääm­min, jon­ka li­säk­si pai­na­vat ja pit­kät ovet pai­nu­vat lii­an hel­pos­ti it­ses­tään kiin­ni, au­tos­ta pois nous­tes­sa.

CR-Z:n ta­kais­tuin toi­mii eh­dot­to­mas­ti par­haim­mil­laan ta­va­ra­ti­lak­si tai­tet­tu­na, sil­lä ta­kais­tui­mil­le ei ker­ta kaik­ki­aan mah­du ke­tään – ei ai­kuis­ta ei­kä las­ta, ei sen pa­rem­min jal­ka- kuin pää­ti­lan­kaan puo­les­ta. Mut­ta muis­te­taan­pa, et­tä CR-Z on­kin suun­nat­tu ai­dok­si 2+2 -ajo­kik­si, ja nyt seu­raa yk­si tä­män au­ton ko­vim­mis­ta omi­nai­suuk­sis­ta: ta­ka­sel­kä­no­jat pu­dot­ta­en muo­dos­tu­va alue on to­del­la ti­la­va ja so­vel­tuu hie­nos­ti ta­va­ran­kul­je­tuk­seen. Ai­ka kä­te­vä omi­nai­suus puh­taas­ti ur­hei­lu­au­tol­ta!

Ta­va­roi­den las­taa­mi­nen su­juu kä­te­väs­ti ta­ka­luu­kun kaut­ta, vaik­ka­kin nos­to­kor­keus on huo­mat­ta­va. Sitä vas­toin etu­sel­kä­no­jia tait­ta­en si­sä­kaut­ta on erit­täin han­ka­la ko­et­taa si­joit­taa mi­tään ta­kais­tui­mel­le – etuis­tui­met ei­vät ni­mit­täin liu'u au­to­maat­ti­ses­ti etu­a­sen­toon­sa.

Pik­ku­ta­va­roil­le jär­jes­tyy mu­ka­vas­ti säi­ly­tys­ti­laa kes­ki­kon­so­lis­sa, mut­ta vas­ta­pai­nok­si ovi­ko­te­lot ovat toi­vot­to­man ah­taat.

Keil­le CR-Z:n voi aja­tel­la so­pi­van par­hai­ten? No, ky­sees­sä­hän on tie­ten­kin erään­lai­nen ra­ja­ta­paus, jon­ka asi­a­kas­kun­taa ei pys­ty kris­tal­lin­kirk­kaas­ti mää­rit­te­le­mään, mut­ta: puh­taas­ti GT-kak­ko­sau­tok­si CR-Z so­pii il­man muu­ta. Li­säk­si hyb­ri­di-cou­pe so­vel­tuu tii­viin työ­ai­ka­tau­lun omaa­val­le kaup­pa­mat­kus­ta­jal­le; ta­va­ra­ti­laa­han jär­jes­tyy lit­ra­mää­räi­ses­ti yl­lin kyl­lin, enim­mil­lään ai­ka­moi­set 389 lit­raa.

Omin­ta­kei­sen erot­tu­va kom­pak­tis­port­ti vai­kut­taa ai­na­kin kyy­dis­sä ol­lei­den mie­les­tä kal­liim­man oloi­sel­ta kuin to­del­li­suu­des­sa on­kaan, ja se­hän kuu­los­taa yk­si­no­maan haus­kal­ta.

Ta­ka­ti­lo­jen niuk­kuu­des­ta huo­li­mat­ta CR-Z GT on on­nis­tu­nut au­to, sil­lä hyb­ri­di syk­kii vah­vas­ti ajan her­mol­la. Kah­des­ta ver­si­os­ta run­saam­min höys­tet­ty GT si­säl­tää raik­kai­ta piir­tei­tä – ja hin­ta­ta­so­kin on mel­koi­sen koh­dal­laan.

Teks­ti: J. Pel­to­nen

Ku­vat: T. Lindst­röm

Hon­da CR-Z GT

ne­li­sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri o is­ku­ti­la­vuus  1497 cm³ o suu­rin teho 84  kW (114 hv)/6100 r/min o polt­to­moot­to­rin suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 145 Nm/4800 r/min o polt­to- ja säh­kö­moot­to­rin suu­rin yh­teis­te­ho 91  kW (124 hv)/6100 r/min o suu­rin yh­tei­nen vään­tö­mo­ment­ti 174 Nm/1000-1500 r/min  o ren­kaat 195/55 R 16  o ta­va­ra­ti­la 215–389 l o polt­to­nes­te­säi­liö 40 l o pi­tuus/le­veys/kor­keus 4080/1740/1395 mm o ak­se­li­vä­li  2425 mm o maa­va­ra  ei il­moi­tet­tu o oma­mas­sa 1219 kg o 0-100 km/h 10,0 s o huip­pu­no­peus 200 km/h o EU-kes­ki­ku­lu­tus 5,0 l/100 km o CO2-pääs­töt 117 g/km

Hin­ta 27 800 e

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN