Honda CR-Z GT: Maantiesuolattua ja kumipalvattua
Hondan näyttävästi muotoiltu hybridisportti muuttuu säästöporsaasta sähäkäksi menijäksi – aina maun ja tilanteen mukaan.
Kaikkihan tuntevat legendaarisen hybridimaissin, mutta maistakaapas tätä maantiesuolattua ja rengassavussa palvattua palkintokinkkua! Vauhdikkaasti piirrettyyn coupehen on osattu yhdistellä viimeisintä Nipponin hybriditekniikkaa taidokkaan nostalgisiin ulkokuoriin, sillä kuten jo ensituntumissa kesällä kerroimme, mallin henkisenä kantaäitinä toimii 1980-luvun pieni, asianmukaisesti pippuroitu, maantiesuolattu sekä savupalvattu CRX Coupé.
Ei siis mitenkään sattumaa, että ulkomuodossa havaitsee miellyttäviä tuulahduksia tuolta kultaiselta menneeltä vuosikymmeneltä.
CR-Z -hybridin kierrosherkkä 1,5-litrainen bensiinimoottori on todellinen ilo tien päällä varsinkin silloin, kun halutaan hyödyntää suorituskykyä täysimittaisesti, ja urheiluvaunun kyseessä ollen näinhän myös käytännössä usein tapahtuu. Hybridin säästöluonnetta ei tämän auton ohjauspyörän takana tahdo oikein muistaakaan.
Sähkömoottori on mukana kuvioissa aina tilanteen mukaisesti, mutta selvää on, että alle nollan asteen ulkolämpötiloissa pelkällä sähkömoottorilla eteneminen tuskin koskaan luonnistuu. Käynnistettäessä polttomoottori murahtaa kylmällä säällä yleensä nopeammin kuin ennättää lausua "kissa", mutta leivosten lennellessä tilanne muuttuu edukseen. CR-Z:n keskikulutukseksi mittasimme pakkasilla seitsemän litran pintaan.
Mahdollisimman sujuva ja lyhytliikkeinen kuusiportainen manuaalilaatikko on hersyvän mukava operoida ja sporttiin oikea ratkaisu. Kytkinkin on oivallisen lyhytliikkeinen. Portaaton automaatti on saatavilla yksinomaan Jenkeissä. Sekin kuulostaisi näppärältä ratkaisulta käyttösporttia ajatellen.
Entä GT-autossa olennaisen tärkeä ohjaustuntuma? Se on sähköisestä ohjaustehostimesta huolimatta ellei ihanteellinen, niin riittävän tarkka, nahkaratin tarjotessa kunnollisen otteen. Tanakalla jousituksella kelpaa suitsia menemään röykkyiselläkin tiellä, vaikka sitten jämerimmällä Sport-asennolla; CR-Z on edullisesta hintaluokasta välittämättä tehty kaikin puolin kelvoksi ajajan autoksi.
Eläköön: Hondan lähivaloina toimivat ksenonit! Ne poistavat pimeyttä kohtuullisen tehokkaasti, mutta lähilyhytihin verrattuna on sanottava halogeenimallisten kaukovalojen kyyristyvän niiden rinnalla korkeintaan tyydyttäviksi. Päiväajovaloina palvelevat kirkkaasti näkyvät LED-malliset.
Mainion nostalginen ominaistunnelma jatkuu GT:n kabiinissa, jossa huomio saattaa ensikatsannolla kiinnittyä futuristiin, sähkönsinisellä valaistuihin kojelaudan painikkeisiin. Kolme toimintamuotoa eli Eco, Normal ja Sport vaikuttavat kaasuvasteeseen, ohjauksen jäykkyyteen sekä iskunvaimennukseen. Juuri ne tekevät osaltaan CR-Z:sta kompaktin, oikean urheiluvaunun. Luonnollisestikin Sport-asennossa kaasuun vastaaminen on huomattavan herkkää.
Itse asiassa kojelauta näyttää kauttaaltaan versovan erilaisia näyttöjä, painikkeita ja katkaisimia. Ei kuitenkaan hikipisaroita hiusmartoon , sillä kaikeksi onneksi hanikat on sommiteltu sujuvasti hahmotettaviksi, vailla tarvetta käyttöohjekirjan apuun.
Lisäpiristyksenä mittariston värimaailma näyttää superovelalta: Eco, Normal ja Sport-asennoissa nopeusnäyttö muuttuu eri väriseksi sinisen, vihreän ja punaisen välillä, ja vaihtuu vieläpä sävyltään hailakasta syvänpuhuvaksi, henkilökohtaisen ajotavan taloudellisuusasteesta riippuen.
Sokerina pohjalla, ajon päätteeksi ruudulle ilmestyy kukkasia sen mukaisesti, miten taloudellisesti on osannut ajaa.
Totta vieköön. Harvempi taitaa saada tulppaaneja hattuunsa, vietettyään aikaa sähkölaitoksella...!
Etuistuimet antavat varsin kohtalaisen hyvän sivutuen, mutta ristiselän tuesta ei välttämättä muodostu optimaalinen pitkäselkäiselle. Matalasta sportista pois nouseminen sujuu tavallista työläämmin, jonka lisäksi painavat ja pitkät ovet painuvat liian helposti itsestään kiinni, autosta pois noustessa.
CR-Z:n takaistuin toimii ehdottomasti parhaimmillaan tavaratilaksi taitettuna, sillä takaistuimille ei kerta kaikkiaan mahdu ketään – ei aikuista eikä lasta, ei sen paremmin jalka- kuin päätilankaan puolesta. Mutta muistetaanpa, että CR-Z onkin suunnattu aidoksi 2+2 -ajokiksi, ja nyt seuraa yksi tämän auton kovimmista ominaisuuksista: takaselkänojat pudottaen muodostuva alue on todella tilava ja soveltuu hienosti tavarankuljetukseen. Aika kätevä ominaisuus puhtaasti urheiluautolta!
Tavaroiden lastaaminen sujuu kätevästi takaluukun kautta, vaikkakin nostokorkeus on huomattava. Sitä vastoin etuselkänojia taittaen sisäkautta on erittäin hankala koettaa sijoittaa mitään takaistuimelle – etuistuimet eivät nimittäin liu'u automaattisesti etuasentoonsa.
Pikkutavaroille järjestyy mukavasti säilytystilaa keskikonsolissa, mutta vastapainoksi ovikotelot ovat toivottoman ahtaat.
Keille CR-Z:n voi ajatella sopivan parhaiten? No, kyseessähän on tietenkin eräänlainen rajatapaus, jonka asiakaskuntaa ei pysty kristallinkirkkaasti määrittelemään, mutta: puhtaasti GT-kakkosautoksi CR-Z sopii ilman muuta. Lisäksi hybridi-coupe soveltuu tiiviin työaikataulun omaavalle kauppamatkustajalle; tavaratilaahan järjestyy litramääräisesti yllin kyllin, enimmillään aikamoiset 389 litraa.
Omintakeisen erottuva kompaktisportti vaikuttaa ainakin kyydissä olleiden mielestä kalliimman oloiselta kuin todellisuudessa onkaan, ja sehän kuulostaa yksinomaan hauskalta.
Takatilojen niukkuudesta huolimatta CR-Z GT on onnistunut auto, sillä hybridi sykkii vahvasti ajan hermolla. Kahdesta versiosta runsaammin höystetty GT sisältää raikkaita piirteitä – ja hintatasokin on melkoisen kohdallaan.
Teksti: J. Peltonen
Kuvat: T. Lindström
Honda CR-Z GT
nelisylinterinen rivimoottori o iskutilavuus 1497 cm³ o suurin teho 84 kW (114 hv)/6100 r/min o polttomoottorin suurin vääntömomentti 145 Nm/4800 r/min o poltto- ja sähkömoottorin suurin yhteisteho 91 kW (124 hv)/6100 r/min o suurin yhteinen vääntömomentti 174 Nm/1000-1500 r/min o renkaat 195/55 R 16 o tavaratila 215–389 l o polttonestesäiliö 40 l o pituus/leveys/korkeus 4080/1740/1395 mm o akseliväli 2425 mm o maavara ei ilmoitettu o omamassa 1219 kg o 0-100 km/h 10,0 s o huippunopeus 200 km/h o EU-keskikulutus 5,0 l/100 km o CO2-päästöt 117 g/km
Hinta 27 800 e
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kreikkalainen noita Prahasta
Michi Q5
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kansainvälistä ääntä
Goldring GR3 -levysoitin
Lohikäärmeen jäljillä
Aktiivinen utopia
Valinnanvapautta
Aatami pöydälle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Nissan: Lanseeraa edullisen Vehicle to Grid -teknologian vuonna 2026
LUETUIMMAT
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI