Honda CR-Z GT: Maantiesuolattua ja kumipalvattua
Hondan näyttävästi muotoiltu hybridisportti muuttuu säästöporsaasta sähäkäksi menijäksi – aina maun ja tilanteen mukaan.
Kaikkihan tuntevat legendaarisen hybridimaissin, mutta maistakaapas tätä maantiesuolattua ja rengassavussa palvattua palkintokinkkua! Vauhdikkaasti piirrettyyn coupehen on osattu yhdistellä viimeisintä Nipponin hybriditekniikkaa taidokkaan nostalgisiin ulkokuoriin, sillä kuten jo ensituntumissa kesällä kerroimme, mallin henkisenä kantaäitinä toimii 1980-luvun pieni, asianmukaisesti pippuroitu, maantiesuolattu sekä savupalvattu CRX Coupé.
Ei siis mitenkään sattumaa, että ulkomuodossa havaitsee miellyttäviä tuulahduksia tuolta kultaiselta menneeltä vuosikymmeneltä.
CR-Z -hybridin kierrosherkkä 1,5-litrainen bensiinimoottori on todellinen ilo tien päällä varsinkin silloin, kun halutaan hyödyntää suorituskykyä täysimittaisesti, ja urheiluvaunun kyseessä ollen näinhän myös käytännössä usein tapahtuu. Hybridin säästöluonnetta ei tämän auton ohjauspyörän takana tahdo oikein muistaakaan.
Sähkömoottori on mukana kuvioissa aina tilanteen mukaisesti, mutta selvää on, että alle nollan asteen ulkolämpötiloissa pelkällä sähkömoottorilla eteneminen tuskin koskaan luonnistuu. Käynnistettäessä polttomoottori murahtaa kylmällä säällä yleensä nopeammin kuin ennättää lausua "kissa", mutta leivosten lennellessä tilanne muuttuu edukseen. CR-Z:n keskikulutukseksi mittasimme pakkasilla seitsemän litran pintaan.
Mahdollisimman sujuva ja lyhytliikkeinen kuusiportainen manuaalilaatikko on hersyvän mukava operoida ja sporttiin oikea ratkaisu. Kytkinkin on oivallisen lyhytliikkeinen. Portaaton automaatti on saatavilla yksinomaan Jenkeissä. Sekin kuulostaisi näppärältä ratkaisulta käyttösporttia ajatellen.
Entä GT-autossa olennaisen tärkeä ohjaustuntuma? Se on sähköisestä ohjaustehostimesta huolimatta ellei ihanteellinen, niin riittävän tarkka, nahkaratin tarjotessa kunnollisen otteen. Tanakalla jousituksella kelpaa suitsia menemään röykkyiselläkin tiellä, vaikka sitten jämerimmällä Sport-asennolla; CR-Z on edullisesta hintaluokasta välittämättä tehty kaikin puolin kelvoksi ajajan autoksi.
Eläköön: Hondan lähivaloina toimivat ksenonit! Ne poistavat pimeyttä kohtuullisen tehokkaasti, mutta lähilyhytihin verrattuna on sanottava halogeenimallisten kaukovalojen kyyristyvän niiden rinnalla korkeintaan tyydyttäviksi. Päiväajovaloina palvelevat kirkkaasti näkyvät LED-malliset.
Mainion nostalginen ominaistunnelma jatkuu GT:n kabiinissa, jossa huomio saattaa ensikatsannolla kiinnittyä futuristiin, sähkönsinisellä valaistuihin kojelaudan painikkeisiin. Kolme toimintamuotoa eli Eco, Normal ja Sport vaikuttavat kaasuvasteeseen, ohjauksen jäykkyyteen sekä iskunvaimennukseen. Juuri ne tekevät osaltaan CR-Z:sta kompaktin, oikean urheiluvaunun. Luonnollisestikin Sport-asennossa kaasuun vastaaminen on huomattavan herkkää.
Itse asiassa kojelauta näyttää kauttaaltaan versovan erilaisia näyttöjä, painikkeita ja katkaisimia. Ei kuitenkaan hikipisaroita hiusmartoon , sillä kaikeksi onneksi hanikat on sommiteltu sujuvasti hahmotettaviksi, vailla tarvetta käyttöohjekirjan apuun.
Lisäpiristyksenä mittariston värimaailma näyttää superovelalta: Eco, Normal ja Sport-asennoissa nopeusnäyttö muuttuu eri väriseksi sinisen, vihreän ja punaisen välillä, ja vaihtuu vieläpä sävyltään hailakasta syvänpuhuvaksi, henkilökohtaisen ajotavan taloudellisuusasteesta riippuen.
Sokerina pohjalla, ajon päätteeksi ruudulle ilmestyy kukkasia sen mukaisesti, miten taloudellisesti on osannut ajaa.
Totta vieköön. Harvempi taitaa saada tulppaaneja hattuunsa, vietettyään aikaa sähkölaitoksella...!
Etuistuimet antavat varsin kohtalaisen hyvän sivutuen, mutta ristiselän tuesta ei välttämättä muodostu optimaalinen pitkäselkäiselle. Matalasta sportista pois nouseminen sujuu tavallista työläämmin, jonka lisäksi painavat ja pitkät ovet painuvat liian helposti itsestään kiinni, autosta pois noustessa.
CR-Z:n takaistuin toimii ehdottomasti parhaimmillaan tavaratilaksi taitettuna, sillä takaistuimille ei kerta kaikkiaan mahdu ketään – ei aikuista eikä lasta, ei sen paremmin jalka- kuin päätilankaan puolesta. Mutta muistetaanpa, että CR-Z onkin suunnattu aidoksi 2+2 -ajokiksi, ja nyt seuraa yksi tämän auton kovimmista ominaisuuksista: takaselkänojat pudottaen muodostuva alue on todella tilava ja soveltuu hienosti tavarankuljetukseen. Aika kätevä ominaisuus puhtaasti urheiluautolta!
Tavaroiden lastaaminen sujuu kätevästi takaluukun kautta, vaikkakin nostokorkeus on huomattava. Sitä vastoin etuselkänojia taittaen sisäkautta on erittäin hankala koettaa sijoittaa mitään takaistuimelle – etuistuimet eivät nimittäin liu'u automaattisesti etuasentoonsa.
Pikkutavaroille järjestyy mukavasti säilytystilaa keskikonsolissa, mutta vastapainoksi ovikotelot ovat toivottoman ahtaat.
Keille CR-Z:n voi ajatella sopivan parhaiten? No, kyseessähän on tietenkin eräänlainen rajatapaus, jonka asiakaskuntaa ei pysty kristallinkirkkaasti määrittelemään, mutta: puhtaasti GT-kakkosautoksi CR-Z sopii ilman muuta. Lisäksi hybridi-coupe soveltuu tiiviin työaikataulun omaavalle kauppamatkustajalle; tavaratilaahan järjestyy litramääräisesti yllin kyllin, enimmillään aikamoiset 389 litraa.
Omintakeisen erottuva kompaktisportti vaikuttaa ainakin kyydissä olleiden mielestä kalliimman oloiselta kuin todellisuudessa onkaan, ja sehän kuulostaa yksinomaan hauskalta.
Takatilojen niukkuudesta huolimatta CR-Z GT on onnistunut auto, sillä hybridi sykkii vahvasti ajan hermolla. Kahdesta versiosta runsaammin höystetty GT sisältää raikkaita piirteitä – ja hintatasokin on melkoisen kohdallaan.
Teksti: J. Peltonen
Kuvat: T. Lindström
Honda CR-Z GT
nelisylinterinen rivimoottori o iskutilavuus 1497 cm³ o suurin teho 84 kW (114 hv)/6100 r/min o polttomoottorin suurin vääntömomentti 145 Nm/4800 r/min o poltto- ja sähkömoottorin suurin yhteisteho 91 kW (124 hv)/6100 r/min o suurin yhteinen vääntömomentti 174 Nm/1000-1500 r/min o renkaat 195/55 R 16 o tavaratila 215–389 l o polttonestesäiliö 40 l o pituus/leveys/korkeus 4080/1740/1395 mm o akseliväli 2425 mm o maavara ei ilmoitettu o omamassa 1219 kg o 0-100 km/h 10,0 s o huippunopeus 200 km/h o EU-keskikulutus 5,0 l/100 km o CO2-päästöt 117 g/km
Hinta 27 800 e
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
T+A:n transmissiolinjakaiutin
OePhi Tanskasta
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Thalian transformaatio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN