Hyundai Kona Electricin toimintamatka on yksi markkinoiden parhaista ‒ suuremmalla akkuversiolla pääsee kaupunkiajossa jopa 660 km, yhdistetty toimintamatka on 484 km.

Hyundai Kona Electricin toimintamatka on yksi markkinoiden parhaista ‒ suuremmalla akkuversiolla pääsee kaupunkiajossa jopa 660 km, yhdistetty toimintamatka on 484 km.

Hyundai

Hyundai Kona Electric: Uusi ilme

Hyundain kompakti täyssähköinen SUV-malli Kona Electric uudistuu. Malli sai ensiesittelynsä vuonna 2018, ja lanseerauksensa jälkeen sen kysyntä on ylittänyt kaikki odotukset Euroopassa.

Auto Bild.Uutiset

Kah­des­sa vuo­des­sa on myy­ty maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli 120 000 Kona Elect­ri­ciä, jois­ta yli 53 000 on myy­ty Eu­roo­pas­sa.

Maa­lis­kuus­sa 2020 Hy­un­dai aloit­ti Kona Elect­ri­cin tuo­tan­non Eu­roo­pan teh­taal­laan Tše­kis­sä.

Ly­hy­em­mät toi­mi­tus­mat­kat eu­roop­pa­lai­sil­le asi­ak­kail­le ovat tar­jon­neet mah­dol­li­suu­den ly­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti myös uu­sien säh­kö­au­to­jen toi­mi­tu­sai­ko­ja.

Uu­den Kona Elect­ri­cin myö­tä kaik­ki Suo­meen tuo­ta­vat säh­kö-Ko­nat val­mis­te­taan jat­kos­sa Tše­kin teh­taal­la.

Nyt Hy­un­dai Kona Elect­ric on saa­nut muo­toi­lu­päi­vi­tyk­siä, jot­ka an­ta­vat sil­le uu­den raik­kaan il­meen. Li­säk­si uu­tuus tar­jo­aa ai­em­paa­kin kat­ta­vam­mat tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät ja päi­vi­te­tyn tek­no­lo­gi­a­pa­ke­tin, joka tuo mu­ka­naan mm. odo­te­tun Blu­e­link®-äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sen.

Kona Elect­ric -tuo­te­per­he on saa­nut myös uu­den Fresh-va­rus­te­ta­son, jon­ka kat­ta­vaan va­ki­o­va­rus­te­lis­taan kuu­lu­vat mm. Smart key -äly­a­vain, läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä, pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä run­saas­ti mu­ka­vuus- ja tur­val­li­suus­va­rus­tei­ta.

Su­ju­vaa säh­kö­au­toi­lua

Com­fort ja Style -va­rus­te­ta­sois­sa on nyt va­ki­o­va­rus­tee­na kol­mi­vai­he­la­taus, mo­lem­mis­sa ak­ku­ver­si­ois­sa. Fresh-va­rus­te­ta­soon kol­mi­vai­he­la­taus on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na.

Kol­mi­vai­he­la­tauk­sel­la saa­vu­te­taan eri­tyi­ses­ti ko­ti­la­tauk­ses­sa mer­kit­tä­vä etu, kun su­la­ke­vaa­ti­mus pie­ne­nee ja la­taus­no­peus kas­vaa ai­em­mas­ta.

Hy­un­dai Kona Elect­ric on saa­ta­vil­la kah­del­la vaih­to­eh­toi­sel­la ak­ku­ver­si­ol­la, 39,2 kWh (136 hv / 100 kW) tai 64 kWh (204 hv / 150 kW).

Suu­rem­mal­la akus­tol­la au­to kiih­tyy 7,9 se­kun­nis­sa 100 km/h, pie­nem­mäl­lä 9,9 se­kun­nis­sa. Mo­lem­mat ver­si­ot tar­jo­a­vat 395 Nm:n vään­tö­mo­men­tin.

Kona Elect­ri­cin toi­min­ta­mat­ka on yk­si mark­ki­noi­den par­hais­ta ‒ suu­rem­mal­la ak­ku­ver­si­ol­la pää­see kau­pun­ki­a­jos­sa jopa 660 km, yh­dis­tet­ty toi­min­ta­mat­ka on 484 km.

39,2 kWh:n ak­ku­ver­si­ol­la vas­taa­vat lu­ke­mat ovat 435 km ja 305 km. Tie­dot on il­moi­tet­tu WLTP-mit­taus­ta­van mu­kaan.

Hyundai

Kona Elect­ric 64 kWh -ver­si­oon saa ve­to­kou­kun. Ve­to­mas­sa on vain 300 kg, jo­ten tämä va­rus­te on tar­koi­tet­tu en­si­si­jai­ses­ti ve­to­kouk­kuun asen­net­ta­vaa pol­ku­pyö­rä­te­li­net­tä var­ten. Säh­kö-Ko­nan kat­to­kai­teet kan­ta­vat 80 kg pai­non.

Su­la­va­lin­jai­nen ul­ko­nä­kö an­taa vah­van vies­tin puh­taas­ta säh­köi­ses­tä liik­ku­mi­ses­ta

Kona Elect­ri­cin sul­jet­tu etu­sä­leik­kö on saa­nut uu­den su­la­va­lin­jai­sen il­meen. Uu­det led-päi­vä­a­jo­va­lot an­ta­vat au­tol­le mo­der­nin ul­ko­nä­ön ja ko­ros­ta­vat sen le­ve­ää ole­mus­ta.

Uu­det, te­rä­vä­muo­toi­sem­mat ajo­va­lot ulot­tu­vat au­ton si­vul­le, ja ne on nyt to­teu­tet­tu Mul­ti-Fa­ce­ted Ref­lec­tor (MFR) -hei­jas­tin­tek­nii­kan avul­la. Ajo­va­lot liit­ty­vät ko­rin­vä­ri­siin pyö­rän­kaa­riin.

Pys­ty­suo­rat il­ma­not­to­au­kot pyö­rän­kaa­rien edes­sä pa­ran­ta­vat au­ton ae­ro­dy­na­miik­kaa ja mi­ni­moi­vat tä­ri­nää. Etu­pus­ku­rin ala­o­san le­ve­ää il­ma­not­to­auk­koa ko­ris­ta­vat sa­tii­nin­vä­ri­set vaa­ka­mal­li­set ko­ros­tus­pal­kit.

Au­ton ta­ka­pus­ku­ri on uu­sit­tu ja uu­det vaa­ka­suo­raan ve­ny­te­tyt ta­ka­va­lot täy­den­tä­vät puh­das­lin­jai­sen etuo­san ul­ko­nä­köä. Uu­si Kona Elect­ric on 25 mil­li­met­riä edel­lis­tä mal­li­ver­si­o­ta pi­dem­pi.

Kona Elect­ric on saa­nut myös uu­sia ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­to­ja ja 17 tuu­man ke­vyt­me­tal­li­van­teet va­ki­o­va­rus­teek­si koko mal­lis­toon.

Edis­ty­neet lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut ny­ky­päi­vän kul­jet­ta­jan tar­pei­siin

Uu­si Hy­un­dai Kona Elect­ric on saa­nut uu­den 10,25 tuu­mai­sen di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton. Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män näyt­tö on Style-ver­si­os­sa edel­li­ses­tä mal­li­ver­si­os­ta tut­tu 10,25 tuu­man ko­koi­nen ja tar­jo­aa tä­män päi­vän ku­lut­ta­jaa pal­ve­le­vat mul­ti­me­dia- ja mu­ka­vuu­so­mi­nai­suu­det: Hy­un­dai Live -pal­ve­lut, And­roid Au­to- ja Ap­p­le CarP­lay -val­miu­det sekä li­säk­si nyt myös odo­te­tun Blu­e­link-te­le­ma­tiik­ka­pal­ve­lun.

Fresh- ja Com­fort-va­rus­te­ta­sois­sa on uu­si kah­dek­san tuu­man vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö.

Hy­un­dain Blu­e­link-äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sen avul­la au­ton tie­to­ja voi tar­kas­tel­la ja toi­min­to­ja käyt­tää myös etä­nä mat­ka­pu­he­li­mes­ta. So­vel­lus näyt­tää au­ton jäl­jel­lä ole­van toi­min­ta­mat­kan ja akun va­raus­ti­lan sekä la­tau­sa­jan, kun au­to on kyt­ket­ty­nä jul­ki­seen tai yk­si­tyi­seen la­taus­pis­tee­seen.

Blu­e­link-so­vel­luk­ses­ta voi käyt­tää myös edis­ty­nyt­tä akun­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mää la­tau­sa­jan va­lit­se­mi­ses­sa ja va­li­ta omaan ai­ka­tau­luun tai bud­jet­tiin so­pi­van la­tau­sa­jan käyt­tä­mäl­lä säh­köä sil­loin, kun se on edul­li­sin­ta. Mui­hin Blu­e­link-jär­jes­tel­män etui­hin voit tu­tus­tua tääl­lä.

La­tauk­sen etä­hal­lin­nan an­si­os­ta toi­min­non voi ajoit­taa äly­pu­he­li­mes­ta vain na­pin pai­nal­luk­sel­la. Kyl­mem­pi­nä kuu­kau­si­na voi­daan ajas­taa, mil­loin au­to ha­lu­taan esi­läm­mit­tää. Au­ton tu­lee täl­löin ol­la kyt­ket­ty­nä vir­ta­läh­tee­seen.

Esi­läm­mi­tys tuo pait­si li­sä­mu­ka­vuut­ta mat­kus­ta­jil­le, myös sääs­tää ak­kua, jota muu­ten tar­vit­tai­siin ajo­neu­von läm­mit­tä­mi­seen tien pääl­lä. Ajas­tus voi­daan kyt­keä pääl­le au­tos­ta tai käyt­tä­en Blu­e­link-jär­jes­tel­män etä­hal­lin­taa.

Mat­kus­ta­mo on saa­nut myös uu­den Am­bient-va­lais­tuk­sen, joka va­lai­see kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jan jal­ka­ti­lat.

Luok­kan­sa par­haat tur­val­li­suus­va­rus­teet

Li­sää mie­len­rau­haa tar­joi­lee uu­sit­tu Hy­un­dai Smart­Sen­se -tur­val­li­suus­pa­ket­ti. Uu­si Hy­un­dai Kona Elect­ric va­roit­taa ta­kaa ris­te­ä­väs­tä lii­ken­tees­tä (Rear Cross-Traf­fic Col­li­si­on-Avoi­dan­ce As­sist, RCCA), mikä vä­hen­tää tör­mäys­ris­kiä esi­mer­kik­si py­sä­köin­ti­ruu­dus­ta ajo­kais­tal­le pe­ruu­tet­ta­es­sa.

Kat­ve­a­lu­een tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si Blind-Spot Col­li­si­on-Avoi­dan­ce As­sist (BCA) ei pel­käs­tään va­roi­ta kul­jet­ta­jaa, vaan tar­vit­ta­es­sa myös jar­rut­taa tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si.

Liik­keel­le­läh­töil­moi­tus (Le­a­ding Ve­hic­le De­par­tu­re Alert, LVDA) huo­maut­taa kul­jet­ta­jal­le, kun edes­sä ole­va ajo­neu­vo al­kaa liik­kua ja kul­jet­ta­jan re­ak­tio lii­ken­ne­vir­ran liik­ku­mi­seen myö­häs­tyy esi­mer­kik­si lii­ken­ne­va­lois­sa.

Uu­sia tur­val­li­suus­jär­jes­tel­miä Kona Elect­ri­cis­sä ovat myös Safe Exit War­ning (SEW) ja Rear Seat Alert (RSA), jois­ta en­sim­mäi­nen va­roit­taa mat­kus­ta­jia, jos au­tos­ta pois­tu­mi­nen ei vie­lä ole tur­val­lis­ta muun lii­ken­teen vuok­si.

Jäl­kim­mäi­nen toi­min­to tun­nis­taa, on­ko ta­ka­o­vet avat­tu en­nen liik­keel­le läh­töä. Jär­jes­tel­mä muis­tut­taa mah­dol­li­ses­ta ta­ka­mat­kus­ta­jas­ta au­tos­ta pois­tut­ta­es­sa.

Li­säk­si uu­des­sa Kona Elect­ri­cis­sä on myös eCall-hä­tä­pu­he­lu­toi­min­to. Jär­jes­tel­mä soit­taa au­to­maat­ti­ses­ti hä­tä­kes­kuk­seen, jos tur­va­tyy­nyt ovat lau­en­neet tai eCall-pai­ni­ket­ta pai­ne­taan.

Uu­den Hy­un­dai Kona Elect­ri­cin myyn­ti al­koi Suo­mes­sa hel­mi­kuun alus­sa. Hin­nat al­ka­en 35 390 eu­roa (Hy­un­dai Kona Elect­ric 39 kWh 136 hv Fresh MY21).

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU