Hyundain konseptiautot: Tässä vahvoja viitteitä lähitu­le­vai­suuden autoilusta

Hyundai Motor esitteli äskettäin uusimman konsep­ti­säh­kö­au­tonsa Hyundai Prophecyn, joka ilmentää merkin muotoilullista Sensuous Sportiness -identiteettiä.

Auto Bild.Uutiset

Mui­den­kin Hy­un­dain vii­me­ai­kais­ten kon­sep­ti­mal­lien ta­paan sen muo­toi­lu an­taa vih­jei­tä sii­tä, mil­lai­sel­ta tu­le­vai­suu­den Hy­un­dai-mal­lit saat­ta­vat näyt­tää.

Kon­sep­ti­au­tot an­ta­vat au­ton­val­mis­ta­jil­le ti­lai­suu­den tes­ta­ta suun­nit­te­lun ja muo­toi­lun ra­jo­ja ko­kei­le­mal­la roh­ke­as­ti uu­sia ide­oi­ta ja tyy­le­jä.

Pe­rin­tei­ses­ti mo­net val­mis­ta­jat ovat käyt­tä­neet kon­sep­ti­mal­le­jaan sel­vit­tääk­seen asi­ak­kai­den re­ak­ti­oi­ta ra­di­kaa­lei­hin­kin rat­kai­sui­hin - joi­ta ei eh­kä kos­kaan ole vie­ty tuo­tan­toon saak­ka.

Vii­me vuo­si­na Hy­un­dai on kui­ten­kin esi­tel­lyt usei­ta kon­sep­ti­mal­le­ja, jot­ka ovat an­ta­neet esi­ma­kua myö­hem­mis­tä tuo­tan­to­mal­leis­ta.

Mui­den­kin Hy­un­dain vii­me­ai­kais­ten kon­sep­ti­mal­lien ta­paan sen muo­toi­lu an­taa vih­jei­tä sii­tä, mil­lai­sel­ta tu­le­vai­suu­den Hy­un­dai-mal­lit saat­ta­vat näyt­tää.

Kon­sep­ti­au­tot an­ta­vat au­ton­val­mis­ta­jil­le ti­lai­suu­den tes­ta­ta suun­nit­te­lun ja muo­toi­lun ra­jo­ja ko­kei­le­mal­la roh­ke­as­ti uu­sia ide­oi­ta ja tyy­le­jä.

Pe­rin­tei­ses­ti mo­net val­mis­ta­jat ovat käyt­tä­neet kon­sep­ti­mal­le­jaan sel­vit­tääk­seen asi­ak­kai­den re­ak­ti­oi­ta ra­di­kaa­lei­hin­kin rat­kai­sui­hin - joi­ta ei eh­kä kos­kaan ole vie­ty tuo­tan­toon saak­ka.

Vii­me vuo­si­na Hy­un­dai on kui­ten­kin esi­tel­lyt usei­ta kon­sep­ti­mal­le­ja, jot­ka ovat an­ta­neet esi­ma­kua myö­hem­mis­tä tuo­tan­to­mal­leis­ta.

2012 - Hy­un­dai i-oniq

Vuo­den 2012 Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä Hy­un­dai esit­te­li i-oniq-kon­sep­tin, ur­hei­lul­li­sen viis­to­pe­räi­sen säh­kö­au­ton, jos­sa oli ben­sii­ni­moot­to­ri toi­min­ta­mat­kaa li­sää­mäs­sä.

Hy­un­dain Eu­roo­pan tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­kes­kuk­ses­sa suun­ni­tel­tu mal­li oli en­sim­mäi­nen, jos­sa käy­tet­tiin mer­kil­le tun­nu­so­mai­sek­si muo­dos­tu­nut­ta Cas­ca­ding Gril­le -etu­säi­leik­köä.

Hyundai i-oniqissa on sähkömoottorin ohella polttomoottori lisäämässä toimintamatkaa.

Hyundai i-oniqissa on sähkömoottorin ohella polttomoottori lisäämässä toimintamatkaa.

Hy­un­dain suun­nit­te­li­jat käyt­ti­vät dy­naa­mi­sia mit­ta­suh­tei­ta luo­dak­seen i-oni­qil­le es­teet­ti­sen ja käy­tän­nöl­li­sen ko­ri­muo­don. Au­ton lin­joi­hin on muo­toil­tu sekä herk­kiä et­tä li­hak­sik­kai­ta piir­tei­tä, jois­sa yh­dis­ty­vät kor­kea laa­tu ja ur­hei­lul­li­suus.

Hy­un­dai i-oniq-kon­sep­ti en­na­koi nel­jä vuot­ta myö­hem­min en­sie­si­tel­tyä Hy­un­dai IO­NI­Qia, maa­il­man en­sim­mäis­tä au­to­mal­lia joka tuli saa­ta­vil­le kol­mel­la säh­köis­te­tyl­lä voi­ma­lin­jal­la.

2014 – Hy­un­dai Int­ra­do

Hy­un­dai Int­ra­do -kon­sep­ti pal­jas­tet­tiin vuo­den 2014 Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä, ja se vii­toit­ti mer­kil­le uut­ta suun­taa tar­jo­a­mal­la nä­ke­myk­sen sii­tä, mi­ten au­tot vas­taa­vat tu­le­vai­suu­den liik­ku­mis­tar­pei­siin.

Hy­un­dai Int­ra­do osoit­ti to­dek­si Hy­un­dain us­kon sii­hen, et­tä ke­hit­ty­nyt ajo­neu­vo­tek­no­lo­gia ja äly­käs suun­nit­te­lu voi­daan yh­dis­tää pal­ve­le­maan kul­jet­ta­jaa ja mat­kus­ta­jia en­tis­tä­kin te­hok­kaam­min.

Hyundai Intrado antoi vaikutteita vuonna 2017 lanseeratun Hyundain ensimmäisen kompaktin kokoisen SUV-mallin, Hyundai Konan, muotoilulle.

Hyundai Intrado antoi vaikutteita vuonna 2017 lanseeratun Hyundain ensimmäisen kompaktin kokoisen SUV-mallin, Hyundai Konan, muotoilulle.

Len­to­ko­neen sii­ven ala­pin­nas­ta ni­men­sä lai­nan­neen Int­ra­don erot­tu­va muo­to ker­too tar­kas­ta yk­si­tyis­koh­tien huo­mi­oi­mi­ses­ta ja on ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti te­ho­kas.

Hy­un­dai Int­ra­do an­toi vai­kut­tei­ta vuon­na 2017 lan­see­ra­tun Hy­un­dain en­sim­mäi­sen kom­pak­tin ko­koi­sen SUV-mal­lin, Hy­un­dai Ko­nan, muo­toi­lul­le.

Ko­nan lin­jois­sa ko­ros­tu­vat keu­lan ja pe­rän roh­kea muo­toi­lu, le­ve­än­ma­ta­la ole­mus, joka hen­kii au­ton is­tu­vuut­ta ties­sä sekä su­la­vat mut­ta te­rä­vät lin­jat.

2016 – Hy­un­dai RN30

Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä vuon­na 2016 Hy­un­dai näyt­ti ylei­söl­le Hy­un­dai RN30:n, moot­to­riur­hei­lus­ta am­men­ta­neen sport­ti­sen kon­sep­ti­mal­lin. i30-tuo­tan­to­mal­liin pe­rus­tu­va RN30 ke­hi­tet­tiin tii­viis­sä yh­teis­työs­sä Hy­un­dai Mo­tors­por­tin, Hy­un­dai Mo­to­rin Eu­roo­pan tek­niik­ka­kes­kuk­sen sekä suo­ri­tus­ky­kyis­ten mal­lien ke­hit­tä­mi­seen eri­kois­tu­neen Hy­un­dai Mo­tor Per­for­man­ce De­ve­lop­ment and High Per­for­man­ce Ve­hic­le Di­vi­si­on -osas­ton kans­sa.

Hy­un­dai RN30:n ylis­tet­tiin yh­dis­tä­neen ae­ro­dy­naa­mi­set muo­dot, kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn ta­kaa­van tek­nii­kan ja hen­ke­ä­sal­paa­van no­pe­an ajon ko­ke­muk­sen.

Hy­un­dai RN30:n ul­ko­muo­dos­sa erot­tu­vat lo­ka­suo­jien “kel­lu­vat” muo­dot, jot­ka yh­des­sä ko­rin si­vu­hel­mo­jen kans­sa pa­ran­ta­vat ae­ro­dy­naa­mi­suut­ta ja

luo­vat tun­teen au­ton imey­ty­mi­ses­tä ra­dan pin­taan.

Hyundai RN30 palveli edelläkävijänä muotoilullisille ratkaisuille, joita käytettiin sekä Hyundai i30 N- että Hyundai i30 N TCR -malleissa.

Hyundai RN30 palveli edelläkävijänä muotoilullisille ratkaisuille, joita käytettiin sekä Hyundai i30 N- että Hyundai i30 N TCR -malleissa.

Näi­tä oli­vat muun mu­as­sa kol­mi­o­mai­set ajo­va­lo­ja ke­hys­tä­vät pa­nee­lit, Per­for­man­ce Blue -ko­ri­vä­ri, tur­va­ke­hik­ko sekä N-mode-pai­ni­ke. Hy­un­dai RN30:n oma­mas­saa sääs­tä­vää suun­nit­te­lu­fi­lo­so­fi­aa so­vel­let­tiin Hy­un­dai i30 N TCR -mal­lis­sa.

2017 –Hy­un­dai FE Fuel Cell

Fu­tu­ris­ti­nen Hy­un­dai FE Fuel Cell -kon­sep­ti oli esit­te­lys­sään vuo­den 2017 Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä uu­si as­kel koh­ti ve­ty­käyt­töi­siä ajo­neu­vo­ja. Tä­män mal­lin myö­tä Hy­un­dai vah­vis­ti si­tou­tu­mi­sen­sa polt­to­ken­no­au­to­jen ke­hi­tys­työ­hön.

Luon­non ins­pi­roi­ma­na vir­taa­vat muo­dot saa­neen Hy­un­dai FE Fuel Cell -kon­sep­ti­mal­lin tuot­ta­ma ai­noa pääs­tö on vesi. Au­ton mi­ni­ma­lis­ti­nen, puh­das ja rau­hal­li­nen muo­to­kie­li hen­kii sen saas­tut­ta­ma­ton­ta luon­net­ta.

Luonnon inspiroimana virtaavat muodot saaneen Hyundai FE Fuel Cell -konseptimallin tuottama ainoa päästö on vesi.

Luonnon inspiroimana virtaavat muodot saaneen Hyundai FE Fuel Cell -konseptimallin tuottama ainoa päästö on vesi.

Mal­lin pel­kis­tet­ty tyy­li nä­kyy esi­mer­kik­si dra­maat­ti­sen tyy­lik­käis­sä ta­kail­ma­noh­jai­mis­sa ja pin­to­jen muo­toi­hin in­teg­roi­duis­sa il­ma-au­kois­sa, joi­den äly­käs suun­nit­te­lu ta­kaa hy­vän ae­ro­dy­naa­mi­suu­den.

Hy­un­dain toi­sen su­ku­pol­ven polt­to­ken­no­au­to, Hy­un­dai NEXO, esi­tel­tiin muu­ta­mia kuu­kau­sia Hy­un­dai FE Fuel Cell -kon­sep­tin jäl­keen, jol­ta se peri SUV-tyy­li­sen jä­mä­kän ylei­sil­meen ja sil­mään­pis­tä­vät muo­toi­lun piir­teet.

Hy­un­dai NEXO edus­taa luon­non­mu­kais­ta ja su­la­vaa muo­toi­lua, ja sen kel­lu­val­ta näyt­tä­vää kat­toa ko­ros­ta­vat au­ton si­sä­ti­lo­jen va­loi­suus sekä so­la­kat D-pi­la­rit, jot­ka su­lau­tu­vat ta­kas­poi­le­riin.

2018 – Hy­un­dai Le Fil Rou­ge

Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä vuon­na 2018 Hy­un­dai toi ylei­sön näh­tä­vil­le Hy­un­dai Le Fil Rou­ge -kon­sep­tin (Pu­nai­nen Nuo­li).

Mal­li hei­jas­te­lee Hy­un­dain us­koa sii­hen, et­tä mer­kin men­nei­syys, ny­kyi­syys ja tu­le­vai­suus ovat jat­ku­vas­sa yh­tey­des­sä toi­siin­sa. Hy­un­dai Le Fil Rou­ge sai vah­vas­ti vai­kut­tei­ta Hy­un­dai Pony Cou­pe Con­cept -mal­lis­ta vuo­del­ta 1974.

Hy­un­dai Le Fil Rou­ge on su­la­va­pe­räi­nen fast­back, jon­ka mit­ta­suh­teet pe­rus­tu­vat ns. kul­tai­seen leik­kauk­seen. Hy­un­dain suun­nit­te­li­jat loi­vat mal­lin mit­ta­suh­tei­siin ai­nut­ker­tai­suut­ta pit­käl­lä ak­se­li­vä­lil­lä, suu­ril­la pyö­ril­lä ja ly­hyil­lä etu- ja ta­ka­y­li­tyk­sil­lä.

Hyundai Le Fil Rouge on sulavaperäinen fastback, jonka mittasuhteet perustuvat ns. kultaiseen leikkaukseen. Hyundain suunnittelijat loivat mallin mittasuhteisiin ainutkertaisuutta pitkällä akselivälillä, suurilla pyörillä ja lyhyillä etu- ja takaylityksillä.

Hyundai Le Fil Rouge on sulavaperäinen fastback, jonka mittasuhteet perustuvat ns. kultaiseen leikkaukseen. Hyundain suunnittelijat loivat mallin mittasuhteisiin ainutkertaisuutta pitkällä akselivälillä, suurilla pyörillä ja lyhyillä etu- ja takaylityksillä.

Mal­li il­men­tää Light Arc­hi­tec­tu­re -lä­hes­ty­mis­ta­paa, joka luo au­toon dy­naa­mi­sen ul­ko­muo­don ja vai­ku­tel­man eteen­päin suun­tau­tu­vas­ta liik­kees­tä.

Au­to il­men­si uut­ta al­kua Hy­un­dain muo­toi­lus­sa ja tar­jo­si en­sim­mäi­set mais­ti­ai­set uu­des­ta Sen­suo­us Spor­ti­ness -iden­ti­tee­tis­tä.

“Sen­suo­us” mer­kit­see tun­tei­siin ve­to­a­via ar­vo­ja, joi­ta asi­ak­kaat voi­vat ko­kea muo­toi­lun kaut­ta, ja “Spor­ti­ness” viit­taa noi­den ar­vo­jen to­teut­ta­mi­seen edis­tyk­sel­li­sil­lä liik­ku­mis­rat­kai­suil­la.

Suun­nit­te­lu­rat­kai­su­ja Hy­un­dai Le Fil Rou­ge -mal­lis­ta on otet­tu käyt­töön kah­dek­san­nen su­ku­pol­ven Hy­un­dai So­na­tas­sa sekä seit­se­män­nen su­ku­pol­ven Hy­un­dai Elant­ras­sa.

2019 – Hy­un­dai 45

Hy­un­dai pal­jas­ti Hy­un­dai 45 -kon­sep­tin Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä eli IAA:ssa vuon­na 2019.

Hy­un­dai 45 edus­ti kun­ni­a­no­soi­tus­ta mer­kin pe­rin­teil­le muo­kat­tu­na koh­taa­maan tu­le­vai­suu­den ja en­teil­len Hy­un­dain au­to­muo­toi­lun uut­ta ai­ka­kaut­ta, joka kes­kit­tyy säh­köis­tyk­seen, au­to­no­mi­siin tek­no­lo­gi­oi­hin ja älyk­kää­seen de­sig­niin. Mal­li on uu­si tul­kin­ta iko­ni­ses­ta Hy­un­dai Pony Con­cep­tis­ta, joka en­sie­si­tel­tiin 45 vuot­ta ai­em­min vuon­na 1974.

Au­ton klas­sis­ta luon­net­ta mää­rit­tä­vät sen mo­no­kok­ki­tyyp­pi­nen kori sekä ae­ro­dy­naa­mi­nen ja ke­vyt to­teu­tus, joka on saa­nut ins­pi­raa­ti­o­ta 1920-lu­vun len­to­ko­neis­ta.

Mal­li­ni­mi 45 juon­taa osin juu­ren­sa ko­rin etu- ja ta­ka­o­san muo­dois­sa ole­viin 45 as­teen kul­miin, jot­ka muo­dos­ta­vat ti­mant­tia muis­tut­ta­van si­lu­e­tin. Muo­dot an­ta­vat li­säk­si viit­tei­tä tu­le­vien täys­säh­kö­au­to­jen ul­ko­nä­ös­tä.

Mallinimi 45 juontaa osin juurensa korin etu- ja takaosan muodoissa oleviin 45 asteen kulmiin, jotka muodostavat timanttia muistuttavan siluetin.

Mallinimi 45 juontaa osin juurensa korin etu- ja takaosan muodoissa oleviin 45 asteen kulmiin, jotka muodostavat timanttia muistuttavan siluetin.

De­sig­nin­sa kaut­ta Hy­un­dai 45 rii­suu­tuu kai­kes­ta mo­ni­mut­kai­suu­des­ta ja juh­lis­taa al­ku­pe­räi­sen coupé-kon­sep­tin puh­tai­ta lin­jo­ja ja mi­ni­ma­lis­tis­ta ra­ken­net­ta. Ai­van ku­ten Hy­un­dai Le Fil Rou­ge ai­em­min, Hy­un­dai 45 edus­taa Hy­un­dain Sen­suo­us Spor­ti­ness -muo­toi­lui­den­ti­tee­tin jat­ku­vaa ke­hit­ty­mis­tä.

2019 – Hy­un­dai Vi­si­on T

Vii­me vuo­den Au­to­Mo­bi­li­ty L.A. -näyt­te­lys­sä Hy­un­dai pal­jas­ti in­no­va­tii­vi­sen SUV-hen­ki­sen Hy­un­dai Vi­si­on T -la­taus­hyb­ri­di­kon­sep­tin­sa.

Dy­naa­mi­suut­ta koko to­teu­tuk­sel­laan hei­jas­te­le­va mal­li an­taa viit­tei­tä yh­ti­ön uu­den ur­baa­nia seik­kai­lul­li­suut­ta hen­ki­vän SUV:n tyy­lis­tä.

Sen­suo­us Spor­ti­ness -fi­lo­so­fi­an oh­jaa­man Hy­un­dai Vi­si­on T:n pro­fii­li il­mai­see jat­ku­vaa no­peut­ta ja eteen­päin suun­tau­tu­nut­ta lii­ket­tä.

Pit­kä ko­ne­pel­ti ja ta­sai­nen kat­to­lin­ja yh­des­sä pit­kän ak­se­li­vä­lin ja ly­hyi­den yli­tys­ten kans­sa hei­jas­te­le­vat vah­vas­ti Hy­un­dai Vi­si­on T:n dy­naa­mis­ta luon­net­ta.

Pitkä konepelti ja tasainen kattolinja yhdessä pitkän akselivälin ja lyhyiden ylitysten kanssa heijastelevat vahvasti Hyundai Vision T:n dynaamista luonnetta.

Pitkä konepelti ja tasainen kattolinja yhdessä pitkän akselivälin ja lyhyiden ylitysten kanssa heijastelevat vahvasti Hyundai Vision T:n dynaamista luonnetta.

Vas­ta­koh­ta­na ylei­sel­le kom­pak­tien SUV-mal­lien tyy­lil­le Hy­un­dai Vi­si­on T käyt­tää te­rä­viä ge­o­met­ri­siä kul­mia ja sär­mik­käi­tä reu­no­ja luo­dak­seen hät­käh­dyt­tä­vän kont­ras­tin su­la­van si­lu­e­tin ja mas­ku­lii­ni­sen kul­mik­kuu­den vä­lil­le.

2020 – Hy­un­dai Prop­he­cy

Hy­un­dain vii­mei­sin kon­sep­ti­au­to, Hy­un­dai Prop­he­cy, jul­kis­tet­tiin tä­män vuo­den maa­lis­kuus­sa. Mal­li erot­tuu sel­väs­ti ai­em­min jul­kais­tus­ta Hy­un­dai 45:stä su­la­va­lin­jai­sil­la kaa­ril­laan ja vir­taa­vil­la lin­joil­laan, jois­sa ei käy­tän­nös­sä ole lain­kaan te­rä­viä kul­mia ei­kä reu­no­ja rik­ko­mas­sa lin­jak­kuu­den vai­ku­tel­maa.

Mal­lin uusk­las­si­set muo­dot ku­mar­ta­vat 1920- ja 1930-lu­ku­jen luk­su­sau­toil­le sa­mal­la kun unii­kit yk­si­tyis­koh­dat, ku­ten pik­se­löi­ty va­lo­jen to­teu­tus ja ae­ro­dy­naa­mi­set pyö­rät, saa­vat sen näyt­tä­mään kuin tu­le­vai­suu­des­ta saa­pu­neel­ta. Au­ton nimi, Prop­he­cy eli pro­fe­tia tai en­nus­tus, on sel­keä vih­je sii­tä, et­tä se on esi­ma­kua tu­le­vas­ta.¨

Hyundain viimeisin konseptiauto, Hyundai Prophecy, julkistettiin tämän vuoden maaliskuussa.

Hyundain viimeisin konseptiauto, Hyundai Prophecy, julkistettiin tämän vuoden maaliskuussa.

Hy­un­dai Prop­he­cy on Sen­suo­us Spor­ti­ness -tyy­lin vii­mei­sin il­me­ne­mä. Se edus­taa es­teet­ti­sen har­mo­ni­an ja ae­ro­dy­naa­mi­suu­den täy­del­lis­tä liit­toa.

Au­ton iden­ti­tee­tin voi näh­dä sen täy­del­li­ses­sä si­lu­e­tis­sa, joka koos­tuu yh­des­tä ai­no­as­ta, keu­las­ta pe­rään saak­ka ulot­tu­vas­ta vir­ta­vii­vai­ses­ta kaa­res­ta. Peh­me­ät lin­jat ja su­lok­kaat kur­vit an­ta­vat Prop­he­cyl­le sään hi­o­maa ki­veä muis­tut­ta­van muo­don.

In­tui­tii­vi­sel­la kul­jet­ta­jan käyt­tö­liit­ty­mäl­lä, pääs­töt­tö­mäl­lä voi­ma­lin­jal­la ja ai­nut­ker­tai­sel­la il­man­suo­da­tus­jär­jes­tel­mäl­lä Hy­un­dai Prop­he­cy an­taa sii­nä mat­kaa­vil­le miel­lyt­tä­vän ja ren­tout­ta­van ko­ke­muk­sen suo­jel­len sa­mal­la ym­pä­ris­töä. Voi sa­noa, et­tä to­teu­tus­ta on oh­jan­nut op­ti­mis­ti­nen tu­le­vai­suu­de­nus­ko.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU