Harrasteautosta tulee pitää talvikaudella hyvää huolta.
Czinger
Kesäautot laitetaan ennen pitkää talviteloille: Katso täältä hyvät vinkit harrasteautosi pitämiseen kunnossa!
Kesäauton talvisäilytys vaatii huolellista valmistelua, jotta ajoneuvo pysyy hyvässä kunnossa seuraavaa ajokautta odottaessa.
Vaikka autot onkin lähtökohtaisesti suunniteltu kestämään ulkosäilytystä, tallissa säilyttäminen tarjoaa parhaan suojan ruostumista ja muita ongelmia vastaan.
Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu antaa kesäauton omistajalle parhaat vinkit, joilla auto selviää talvesta vahingoittumattomana.
1. Auton talvisäilytyspaikka
Autolle paras talvisäilytyspaikka on lämpimissä sisätiloissa, joissa vaihtuvat sää- ja kosteusolosuhteet eivät pääse aiheuttamaan ongelmia. Toiseksi paras vaihtoehto on viileä, suojaisa sisätila, mutta tuolloin on syytä kiinnittää huomiota kosteusvaihteluihin.
Jos kesäautoa säilytetään ulkona – vaikka suojassakin – talven pakkaset aiheuttavat lisähaasteita auton sisätiloille, bensiinille, akuille ja renkaille. Se, miten hyvin auto on valmisteltu talvisäilytykseen, näkyy keväällä autoa ajoon otettaessa.
”Ulkosäilytyksessä on siis varmistettava autoon riittävä ilmankierto ja poistettava lumet säännöllisesti auton päältä. Varmista myös, ettei autossa ole mitään näkyvillä, mikä voisi houkutella varkaita. Kaikissa tilanteissa kannattaa huolehtia riittävä vakuutusturva auton varalle”, Jani Koivu sanoo.
2. Tankki täyteen
Ennen kuin ajat autosi talvisäilytyspaikkaan, muista tankata tankki täyteen. Täysi tankki ehkäisee kondenssiveden kertymistä, mikä on tärkeää etenkin pitkän säilytysajan aikana ja erityisesti viileässä säilytystilassa. Kondenssivettä alkaa kertyä jo alle +10C lämpötilassa. Kuivissa ja lämpimissä tiloissa kondenssi ei ole ongelma.
Kesäauton liikennekäytöstäpoisto (ja keväällä takaisin käyttöönotto) tehdään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin nettipalvelussa. (1970 Mazda Capella / kKuvituskuva)
Mazda
”Lisäksi 98-oktaaninen bensiini säilyy huomattavasti paremmin ja kerää vähemmän kosteutta kuin 95-oktaaninen. Suositeltavaa on lisätä kausisäilytysainetta. Aine suojaa tankkiin jäänyttä polttoainetta vanhentumiselta ja hapettumiselta sekä estää metallin hapettumista polttoainejärjestelmässä”, Jani Koivu vinkkaa.
3. Vaihda moottoriöljy ja suodattimet
Moottoriöljy ja suodattimet kannattaa vaihtaa talven alla. Käynnistä moottori vaihdon jälkeen, jotta uusi öljy pääsee kiertämään kaikkialle. Tarkista lasinpesunesteen pakkaskestävyys sekä jäähdytinnesteen kunto. Vaihda jäähdytinneste tarvittaessa uuteen, mutta älä tyhjennä jäähdytintä. Jäähdytinneste suojaa jäätymiseltä ja metallin hapettumiselta. Korroosiota kannattaa ehkäistä myös tarkistamalla auton pohjan ja pellin kunto – ja tehdä tarvittaessa suojaustoimenpiteet. Samalla voi tarkistaa auton korin ja ovien vedenpoistoreiät, jotta vesi ei jää seisomaan rakenteisiin.
”Viisasta ennakointia on myös suihkuttaa suoja-aineella auton lukot, kaapelit ja auton nivelet, jotta ne eivät ruostu tai jumitu talven aikana. Varmista, että autossa on vaihde päällä, muttei käsijarru”, Jani Koivu muistuttaa.
4. Puhdas auto – kestävä auto
Ennen talvisäilytystä auto kannattaa pestä huolellisesti sekä sisältä että ulkoa. Puhdas auto kestää paremmin säilytyksen aikana syntyvän lian ja kosteuden.
Muista imuroida auton sisätilat huolellisesti, sillä lattialle unohtuneet reissueväiden murut houkuttelevat hiiriä. Kuivaa auto hyvin pesun jälkeen, jotta kosteus ei jää muhimaan auton sisälle tai ulkopinnoille.
Auton sisätilojen tuuletuksesta on huolehdittava talvisäilytyksen aikana. Käytä autossa kosteudenkeräystuotteita imemään kosteus itseensä talven aikana.
Ikkunat voi jättää hieman raolleen, mutta hiirten ehkäisemiseksi ikkunoiden väliin kannattaa laittaa jotain estämään niiden autoon pääsy. Jos säilytystilassa on sähköt, pistokkeeseen kannattaa laittaa hiiri- ja rottakarkotin.
Auton sisätilojen tuuletuksesta on huolehdittava talvisäilytyksen aikana. Käytä autossa kosteudenkeräystuotteita imemään kosteus itseensä talven aikana. (1947 Alfa Romeo 6C 2500 Sport Freccia d'Oro / kuvituskuva)
Alfa Romeo
”Vahaa auton ulkopinnat ennen talvisäilytystä. Vaha suojaa maalipintaa pölyltä ja muilta epäpuhtauksilta, jotka saattavat kertyä auton pinnalle talven aikana. Keväällä vahattu auto on myös helpompi pestä puhtaaksi. Myös sisätilat kannattaa käsitellä niille tarkoitetuilla hoitoaineilla, erityisesti jos autossa on nahkaverhoilu. Tämä estää nahkapenkkien kuivumisen ja halkeilun talven aikana”, Jani Koivu sanoo.
5. Akun ja renkaiden huolto
Akun talvisäilytys kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa auton valmistajan ohjeista. Yleisohje on, että ennen talvisäilytystä auton akku kannattaa ladata täyteen ja irrottaa sitten autossa akun napoihin tulevat kaapelit. Jos mahdollista, nosta täyteen ladattu akku talvisäilytykseen hyvin tuuletettuun, lämpimään tilaan.
Jos säilytystilan lattia on kalteva, kiilaa renkaat varmuuden vuoksi. Rengaspaineita kannattaa nostaa normaalia korkeammiksi, jotta renkaat eivät vaurioidu pitkäaikaisen säilytyksen aikana.
Jos mahdollista, auton voi nostaa pukkien päälle, jotta auton paino ei ole jousituksen eikä renkaiden varassa. Mikäli autoa säilytetään pukeilla, varmista, että auton nivelet ja kumiosat eivät joudu ääriasentoihin.
”Autoa ei kannata suojata ulkosäilytyksessä pressulla, sillä tuulen riepottaessa pressua auton maalipinta kärsii. Sisällä kevyt suoja on suositeltava, varsinkin jos samassa tilassa tehdään pölyä lisäävää työtä”, Jani Koivu sanoo.
6. Ja lopuksi paperityöt
Kesäauton liikennekäytöstäpoisto (ja keväällä takaisin käyttöönotto) tehdään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin nettipalvelussa.
Liikennekäytöstäpoiston ajalta ei peritä ajoneuvoveroa ja liikennevakuutuksesta enintään yhtiökohtainen minimimaksu. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla ja ilmoituksen tekemiseen tarvitaan yksityisauton rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa (II. osa).
Noudattamalla näitä ohjeita voit varmistaa, että kesäautosi säilyy hyvässä kunnossa talven yli ja on valmis heti, kun ajokausi taas alkaa.
Kamux-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Kesäautot laitetaan ennen pitkää talviteloille: Katso täältä hyvät vinkit harrasteautosi pitämiseen kunnossa!
Auto Bild 11/2024 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pätevä usb-dac huntilla?
Puu korvilla
Elipsonin 60-vuotistribuutti
Audio-Technicalta uusi lähtötason soitin
Puutalokoti Pietarsaaressa palasi 1950-luvulle
Noblelta langaton laatukuuloke
Pro-Ject Debut - vielä kerran
Nakamichin uusi 12 tuumainen subi
McIntosh & Bluetooth
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon
Volkswagen Transporter T7: Täysin uuden mallin myynti alkaa Suomessa
Polestar ja Zaptec: Tarjoavat korkeatasoisia kotilatausratkaisuja Suomessa
Toyota RAV4: Uusi Anniversary Edition -mallisto lanseerattiin
LUETUIMMAT