Harrasteautosta tulee pitää talvikaudella hyvää huolta.
Czinger
Kesäautot laitetaan ennen pitkää talviteloille: Katso täältä hyvät vinkit harrasteautosi pitämiseen kunnossa!
Kesäauton talvisäilytys vaatii huolellista valmistelua, jotta ajoneuvo pysyy hyvässä kunnossa seuraavaa ajokautta odottaessa.
Vaikka autot onkin lähtökohtaisesti suunniteltu kestämään ulkosäilytystä, tallissa säilyttäminen tarjoaa parhaan suojan ruostumista ja muita ongelmia vastaan.
Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu antaa kesäauton omistajalle parhaat vinkit, joilla auto selviää talvesta vahingoittumattomana.
1. Auton talvisäilytyspaikka
Autolle paras talvisäilytyspaikka on lämpimissä sisätiloissa, joissa vaihtuvat sää- ja kosteusolosuhteet eivät pääse aiheuttamaan ongelmia. Toiseksi paras vaihtoehto on viileä, suojaisa sisätila, mutta tuolloin on syytä kiinnittää huomiota kosteusvaihteluihin.
Jos kesäautoa säilytetään ulkona – vaikka suojassakin – talven pakkaset aiheuttavat lisähaasteita auton sisätiloille, bensiinille, akuille ja renkaille. Se, miten hyvin auto on valmisteltu talvisäilytykseen, näkyy keväällä autoa ajoon otettaessa.
”Ulkosäilytyksessä on siis varmistettava autoon riittävä ilmankierto ja poistettava lumet säännöllisesti auton päältä. Varmista myös, ettei autossa ole mitään näkyvillä, mikä voisi houkutella varkaita. Kaikissa tilanteissa kannattaa huolehtia riittävä vakuutusturva auton varalle”, Jani Koivu sanoo.
2. Tankki täyteen
Ennen kuin ajat autosi talvisäilytyspaikkaan, muista tankata tankki täyteen. Täysi tankki ehkäisee kondenssiveden kertymistä, mikä on tärkeää etenkin pitkän säilytysajan aikana ja erityisesti viileässä säilytystilassa. Kondenssivettä alkaa kertyä jo alle +10C lämpötilassa. Kuivissa ja lämpimissä tiloissa kondenssi ei ole ongelma.
Kesäauton liikennekäytöstäpoisto (ja keväällä takaisin käyttöönotto) tehdään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin nettipalvelussa. (1970 Mazda Capella / kKuvituskuva)
Mazda
”Lisäksi 98-oktaaninen bensiini säilyy huomattavasti paremmin ja kerää vähemmän kosteutta kuin 95-oktaaninen. Suositeltavaa on lisätä kausisäilytysainetta. Aine suojaa tankkiin jäänyttä polttoainetta vanhentumiselta ja hapettumiselta sekä estää metallin hapettumista polttoainejärjestelmässä”, Jani Koivu vinkkaa.
3. Vaihda moottoriöljy ja suodattimet
Moottoriöljy ja suodattimet kannattaa vaihtaa talven alla. Käynnistä moottori vaihdon jälkeen, jotta uusi öljy pääsee kiertämään kaikkialle. Tarkista lasinpesunesteen pakkaskestävyys sekä jäähdytinnesteen kunto. Vaihda jäähdytinneste tarvittaessa uuteen, mutta älä tyhjennä jäähdytintä. Jäähdytinneste suojaa jäätymiseltä ja metallin hapettumiselta. Korroosiota kannattaa ehkäistä myös tarkistamalla auton pohjan ja pellin kunto – ja tehdä tarvittaessa suojaustoimenpiteet. Samalla voi tarkistaa auton korin ja ovien vedenpoistoreiät, jotta vesi ei jää seisomaan rakenteisiin.
”Viisasta ennakointia on myös suihkuttaa suoja-aineella auton lukot, kaapelit ja auton nivelet, jotta ne eivät ruostu tai jumitu talven aikana. Varmista, että autossa on vaihde päällä, muttei käsijarru”, Jani Koivu muistuttaa.
4. Puhdas auto – kestävä auto
Ennen talvisäilytystä auto kannattaa pestä huolellisesti sekä sisältä että ulkoa. Puhdas auto kestää paremmin säilytyksen aikana syntyvän lian ja kosteuden.
Muista imuroida auton sisätilat huolellisesti, sillä lattialle unohtuneet reissueväiden murut houkuttelevat hiiriä. Kuivaa auto hyvin pesun jälkeen, jotta kosteus ei jää muhimaan auton sisälle tai ulkopinnoille.
Auton sisätilojen tuuletuksesta on huolehdittava talvisäilytyksen aikana. Käytä autossa kosteudenkeräystuotteita imemään kosteus itseensä talven aikana.
Ikkunat voi jättää hieman raolleen, mutta hiirten ehkäisemiseksi ikkunoiden väliin kannattaa laittaa jotain estämään niiden autoon pääsy. Jos säilytystilassa on sähköt, pistokkeeseen kannattaa laittaa hiiri- ja rottakarkotin.
Auton sisätilojen tuuletuksesta on huolehdittava talvisäilytyksen aikana. Käytä autossa kosteudenkeräystuotteita imemään kosteus itseensä talven aikana. (1947 Alfa Romeo 6C 2500 Sport Freccia d'Oro / kuvituskuva)
Alfa Romeo
”Vahaa auton ulkopinnat ennen talvisäilytystä. Vaha suojaa maalipintaa pölyltä ja muilta epäpuhtauksilta, jotka saattavat kertyä auton pinnalle talven aikana. Keväällä vahattu auto on myös helpompi pestä puhtaaksi. Myös sisätilat kannattaa käsitellä niille tarkoitetuilla hoitoaineilla, erityisesti jos autossa on nahkaverhoilu. Tämä estää nahkapenkkien kuivumisen ja halkeilun talven aikana”, Jani Koivu sanoo.
5. Akun ja renkaiden huolto
Akun talvisäilytys kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa auton valmistajan ohjeista. Yleisohje on, että ennen talvisäilytystä auton akku kannattaa ladata täyteen ja irrottaa sitten autossa akun napoihin tulevat kaapelit. Jos mahdollista, nosta täyteen ladattu akku talvisäilytykseen hyvin tuuletettuun, lämpimään tilaan.
Jos säilytystilan lattia on kalteva, kiilaa renkaat varmuuden vuoksi. Rengaspaineita kannattaa nostaa normaalia korkeammiksi, jotta renkaat eivät vaurioidu pitkäaikaisen säilytyksen aikana.
Jos mahdollista, auton voi nostaa pukkien päälle, jotta auton paino ei ole jousituksen eikä renkaiden varassa. Mikäli autoa säilytetään pukeilla, varmista, että auton nivelet ja kumiosat eivät joudu ääriasentoihin.
”Autoa ei kannata suojata ulkosäilytyksessä pressulla, sillä tuulen riepottaessa pressua auton maalipinta kärsii. Sisällä kevyt suoja on suositeltava, varsinkin jos samassa tilassa tehdään pölyä lisäävää työtä”, Jani Koivu sanoo.
6. Ja lopuksi paperityöt
Kesäauton liikennekäytöstäpoisto (ja keväällä takaisin käyttöönotto) tehdään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin nettipalvelussa.
Liikennekäytöstäpoiston ajalta ei peritä ajoneuvoveroa ja liikennevakuutuksesta enintään yhtiökohtainen minimimaksu. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla ja ilmoituksen tekemiseen tarvitaan yksityisauton rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa (II. osa).
Noudattamalla näitä ohjeita voit varmistaa, että kesäautosi säilyy hyvässä kunnossa talven yli ja on valmis heti, kun ajokausi taas alkaa.
Kamux-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Koaksiaali sateessa
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Tivoli Audio Model Two Digital
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Ø Audio laajentaa
Kaiuttimet selin nurkassa
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
Bose hotkaisi McIntosh Groupin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI