Kiinalainen pidennetty: Audi A6L vieläpä sähköautona!

Audi A6L:stä on suunnitteilla täyssähköversio, jonka kehitystyötä viedään eteenpäin Kiinan Shanghaissa. Ensimmäisen kerran A6L BEV –malli (Battery Electric Vehicle) esiteltiin lokakuun 30. päivänä viime vuonna Shanghain Jiadingissa. Ensiesittelyn yhteydessä olivat läsnä Kiinan tiede- ja tekno­lo­gi­a­mi­nisteri Wan Gang sekä Audin johdon hallituksen puheenjohtaja Rupert Stadler.

Auto Bild.Uutiset

Au­di A6L:stä on suun­nit­teil­la täys­säh­kö­ver­sio, jon­ka ke­hi­tys­työ­tä vie­dään eteen­päin Kii­nan Shang­hais­sa. En­sim­mäi­sen ker­ran A6L BEV –mal­li (Bat­te­ry Elect­ric Ve­hic­le) esi­tel­tiin lo­ka­kuun 30. päi­vä­nä vii­me vuon­na Shang­hain Ji­a­din­gis­sa. En­sie­sit­te­lyn yh­tey­des­sä oli­vat läs­nä Kii­nan tie­de- ja tek­no­lo­gi­a­mi­nis­te­ri Wan Gang sekä Au­din joh­don hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Ru­pert Stad­ler.

Nyt tiet­tä­väs­ti sama au­to­yk­si­lö osui var­sin val­miin nä­köi­se­nä Au­to Bild Suo­men haa­viin Shang­hain au­to­mu­se­on lä­hei­syy­des­sä jär­jes­te­tys­sä eri­lais­ten hyb­ri­di- ja säh­kö­au­to­jen ko­ea­jo- ja esit­te­ly­ta­pah­tu­mas­sa huh­ti­kuun lo­pul­la. Tämä ker­too sii­tä, et­tä au­ton ke­hi­tys­työ­tä on edel­leen jat­ket­tu. Au­di ja Shang­hain yli­o­pis­tol­li­nen Tong­ji-au­to­la­bo­ra­to­rio ovat yh­teis­työs­sä hank­keen ta­ka­na.

Au­tol­la ker­ro­taan en­si vai­hees­sa ole­van mak­si­mis­saan 130 ki­lo­met­rin toi­min­ta­sä­de ja 138 ki­lo­met­rin huip­pu­no­peus. Mui­ta tek­ni­siä tie­to­ja ei vie­lä täs­sä vai­hees­sa jul­kis­tet­tu, mut­ta on ole­tet­ta­vaa, et­tä nyt saa­vu­te­tut ar­vot ei­vät Au­din joh­dol­le vie­lä rii­tä – ai­na­kaan Eu­roo­pan mark­ki­noil­la. Pää­tös­tä au­ton tuo­tan­non aloit­ta­mi­ses­ta ei vie­lä ole teh­ty.

Au­di A6L on par­hai­ten Kii­nas­sa myy­vä suu­ri luk­sus­se­dan, sil­lä se on val­ti­on­hal­lin­non vir­ka­mies­ten suo­si­os­sa. Täys­säh­kö­ver­si­on tuo­tan­non aloit­ta­mi­sen si­jaan näyt­täi­si kui­ten­kin sil­tä, et­tä en­sin Au­di-Tong­jin la­bo­ra­to­ri­on ke­hi­tys­työn tu­lok­se­na näh­täi­siin en­sin jo­kin hyb­ri­di­ver­sio. Au­di A6L tai Q5-hyb­ri­din voi­daan odot­taa rul­laa­van ulos kii­na­lai­sen FAW-VW:n teh­tail­ta jo en­si vuo­den ai­ka­na.

Teks­ti ja kuva: Har­ry Kuu­rio, Kii­na

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU