Koeajossa: Hyundai Tucson 1.6 6MT ISG Comfort

Arizonalaisen kaupungin mukaan nimetty Tucson on edennyt kolmanteen sukupolveensa. Samalla se tuo mallinimen takaisin myös Eurooppaan, sillä edellisen sukupolven Tucson tunnettiin maail­man­kol­kas­samme nimellä ix35.

Auto Bild.Uutiset
Ohjauspyörän nappi- ja kytkinarmeija saattaa tuntua liioitellulta.

Ohjauspyörän nappi- ja kytkinarmeija saattaa tuntua liioitellulta.

Moottorina on 132-hevosvoimainen 1,6-litrainen bensiininelikko, joka vääntää 161 Nm/4850 r/min.

Moottorina on 132-hevosvoimainen 1,6-litrainen bensiininelikko, joka vääntää 161 Nm/4850 r/min.

Tucsonin alusta on hyvällä mallilla. Liioiteltu jäykkyys loistaa lähes täysin poissaolollaan, jousituksen ottaessa epätasaisuudet vastaan mallikkaasti.

Tucsonin alusta on hyvällä mallilla. Liioiteltu jäykkyys loistaa lähes täysin poissaolollaan, jousituksen ottaessa epätasaisuudet vastaan mallikkaasti.

Navigation Packin myötä tuleva kahdeksan tuuman näyttö on kosketusherkkä ja käyttöliittymältään tuttu sisarmerkin valikoimasta, reagoiden ripeästi painalluksiin.

Navigation Packin myötä tuleva kahdeksan tuuman näyttö on kosketusherkkä ja käyttöliittymältään tuttu sisarmerkin valikoimasta, reagoiden ripeästi painalluksiin.

Erittäin käyttökelpoinen takaistuin kaatuu tarvittaessa 60/40-suhteessa, laajentaen hyvänkokoista tavaratilaa entisestään. Comfort-varustetasosta alkaen takapenkin reunoilla on myös istuinlämmitys.

Erittäin käyttökelpoinen takaistuin kaatuu tarvittaessa 60/40-suhteessa, laajentaen hyvänkokoista tavaratilaa entisestään. Comfort-varustetasosta alkaen takapenkin reunoilla on myös istuinlämmitys.

Hy­un­dain mal­lis­tos­sa Tuc­son aset­tuu San­ta Fen ala­puo­lel­le pie­nem­pä­nä ka­tu­maas­tu­ri­na, kil­pail­len näin ol­len suo­si­tus­sa mark­ki­na­seg­men­tis­sä muun mu­as­sa Nis­san Qash­qain ja Hon­da CR-V:n kans­sa.

Vä­lit­tö­mim­min Tuc­so­nis­sa is­kee sen uu­dis­tu­nut muo­toi­lu. Hy­un­dai on uu­den muo­toi­lu­lin­jan myö­tä lä­hem­pä­nä si­sar­merk­ki Kian is­ke­vyyt­tä. Tuc­so­nin kyl­ki­lin­jois­sa nä­kyy­kin ix35:ssä al­ka­nut lin­jak­kuus, mut­ta muo­to­kie­li on roh­ke­am­paa. Sa­mal­la keu­lail­mees­tä on tul­lut lä­hes röyh­ke­än mas­sii­vi­nen.

Keu­la­mas­ki ko­ros­tuu vie­lä en­ti­ses­tään au­tois­sa, jois­sa on kro­min­vä­ri­nen keu­la­mas­ki. Lop­pu­tu­lok­se­na Tuc­son on pro­jek­to­ri­va­loi­neen raf­laa­van nä­köi­nen ka­tu­maas­tu­ri, joka näyt­täy­tyy het­kit­täin jopa ko­kois­taan suu­rem­pa­na.

 

Etu­ve­to vai au­to­maat­ti

 

Tuc­son on saa­ta­vis­sa etu­ve­to­na tai ne­li­ve­to­na, moot­to­ri­va­li­koi­man riip­pu­en ve­tä­vien pyö­rien mää­räs­tä. Ne­li­ve­don koh­dal­la tar­jol­la ovat 1,6-lit­rai­nen T-GDI ben­sii­ni­tur­bo sekä 2,0-lit­rai­nen CRDi-die­sel­moot­to­ri kah­te­na te­ho­ver­si­o­na. Näi­den moot­to­rien yh­tey­des­sä voi myös luo­pua vaih­tei­den vaih­ta­mi­ses­ta.

Die­se­lin jat­kok­si on tar­jol­la kuu­si­vaih­tei­nen pe­rin­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to, ben­sa­tur­bon saa­des­sa pa­rik­seen seit­se­män­vaih­tei­sen DCT-kak­si­kyt­kin­vaih­teis­ton.

Etu­ve­don yh­tey­des­sä tar­jol­la ovat puo­les­taan 1,6-lit­rai­nen va­paas­ti hen­git­tä­vä GDI-ben­sii­ni­ko­ne sekä pie­nem­pi 1,7-lit­rai­nen CRDi-die­sel­moot­to­ri. Mo­lem­mat moot­to­rit ovat ai­na kuu­si­vaih­tei­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton ka­ve­ri­na. Näis­tä vaih­to­eh­dois­ta ko­ea­jos­sa on va­paas­ti hen­git­tä­vä ben­sii­ni­moot­to­ri.

132-he­vos­voi­mai­nen GDI-moot­to­ri käy yl­lät­tä­vän nöy­räs­ti jo heti tyh­jä­käyn­nin tun­tu­mas­ta. Vään­nön puut­tees­ta ker­too var­si­nai­sen voi­man puu­te ma­ta­lil­la kier­rok­sil­la, mut­ta moot­to­rin käyn­ti ei mis­sään vai­hees­sa pro­tes­toi lii­al­lis­ta­kaan työ­kuor­maa.

Tur­bo­hen­ki­sen ala­kier­ros­luon­teen vas­ta­pai­no­na va­paas­ti hen­git­tä­vä moot­to­ri ei tun­nu saa­van mer­kit­tä­väs­ti li­sää puh­tia kier­ro­sa­lu­een puo­li­vä­lin jäl­keen, vaik­ka huip­pu­te­hot tu­le­vat­kin vas­ta 6300 kier­rok­sen koh­dal­la.

 

Yl­lä­tyk­se­tön ajet­ta­va

 

Ku­lu­tus­lu­ke­mat py­sy­vät vaih­te­le­vaa ajoa si­säl­tä­neen ko­ea­jon pe­rus­teel­la lä­hel­lä koh­tuul­lis­ta seit­se­män lit­ran ku­lu­tus­ta sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä. Ajo­tie­to­ko­neen vaih­to-opas­tin on oh­jel­moi­tu mel­ko ag­g­res­sii­vi­sek­si mak­si­maa­li­sen ta­lou­del­li­suu­den saa­vut­ta­mi­sek­si, jo­ten kaik­ki kuu­si vaih­det­ta nä­ke­vät käyt­töä jo taa­ja­ma­no­peuk­sis­sa.

Tä­hän vai­kut­ta­vat osal­taan vaih­tei­den ver­rat­tain ti­he­ät vä­li­tyk­set. Vas­ta­pai­no­na moot­to­rin luon­ne edel­lyt­tää usein pie­nem­mäl­le py­kä­läl­le vaih­ta­mis­ta kiih­dy­tyk­sen tai ylä­mä­en koh­dal­la.

On­nek­si vaih­de­ke­pin tun­tu­ma on hyvä, vaih­tei­den erot­tu­es­sa mon­de­o­mai­sen sel­ke­äs­ti. Myös kyt­kin sel­vi­ää moit­teit­ta, jos­kin aa­vis­tuk­sen epä­mää­räi­nen tar­tun­ta­koh­ta saat­taa vaa­tia aluk­si tark­kuut­ta liik­keel­le­läh­döis­sä. Ky­sees­sä on piir­re, jo­hon tot­tuu on­nek­si no­pe­as­ti. Jar­ruis­ta ei ole huo­mau­tet­ta­vaa, sil­lä ne toi­mi­vat ai­na­kin ar­ki­a­jos­sa kuin aja­tus.

Oh­jaus on säh­köi­sen te­hos­tuk­sen pe­rus­ta­paan tun­no­ton, mut­ta pai­no­tet­tu kii­tet­tä­väs­ti. Ha­lu­tes­saan li­sää jä­mäk­kyyt­tä saa oh­jauk­sen sport­ti­ti­lal­la, joka sa­mal­la rau­hoit­taa oh­jaus­ta. Täy­sin il­man tie­toa tien­pin­nas­ta Tuc­so­nis­sa ei kui­ten­kaan ol­la, sil­lä ai­na­kin ke­sä­ren­kail­la jou­si­tus vä­lit­tää na­pa­kas­ti pin­nan­muo­to­ja ko­rin kaut­ta.

Muu­ten Tuc­so­nin alus­ta on hy­väl­lä mal­lil­la. Lii­oi­tel­tu jäyk­kyys lois­taa lä­hes täy­sin pois­sa­o­lol­laan, jou­si­tuk­sen ot­ta­es­sa epä­ta­sai­suu­det vas­taan mal­lik­kaas­ti. Poik­keuk­se­na ovat si­vut­tai­set hei­tot, jois­sa au­to jää jos­kus kei­nah­ta­maan yli­mää­räis­tä. Muu­toin kor­ke­an au­ton pai­no­pis­te ja mas­sa ovat hy­vin hal­lin­nas­sa.

Ihail­ta­vas­ti sama käy­tös jat­kuu myös so­ra­tiel­lä, ei­kä pääl­lys­teen lop­pu­mi­nen tar­koi­ta mer­kit­tä­vää muu­tos­ta mat­kus­tus­mu­ka­vuu­des­sa. Me­lu­ta­so vaih­te­lee as­val­tin kar­keu­des­ta riip­pu­en kes­ki­ta­sos­ta hil­jai­seen, ää­nen tul­les­sa lä­hes yk­si­no­maan tie­jy­ri­näs­tä.

 

Ti­laa ja te­ke­mis­tä

 

Si­säl­lä riit­tää ti­laa. Erit­täin käyt­tö­kel­poi­nen ta­kais­tuin kaa­tuu tar­vit­ta­es­sa 60/40-suh­tees­sa, laa­jen­ta­en hy­vän­ko­kois­ta ta­va­ra­ti­laa en­ti­ses­tään. Com­fort-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en ta­ka­pen­kin reu­noil­la on myös is­tuin­läm­mi­tys.

Edes­sä asi­at ovat niin ikään mai­ni­os­ti, sil­lä ti­laa ja nä­ky­vyyt­tä riit­tää. Myös is­tui­met ovat miel­lyt­tä­vät pi­dem­mäl­lä­kin mat­kal­la, ja sää­tö­va­raa löy­tyy hy­vin ai­na ris­ti­se­län­tu­es­ta al­ka­en. Säi­ly­tys­lo­ke­roi­ta löy­tyy tar­peek­si niin pu­he­li­men kuin au­rin­ko­la­sien huk­kaa­mi­seen.

Useim­pien ny­ky­au­to­jen ta­paan kul­jet­ta­jal­la on edes­sään mel­koi­nen nap­pi­va­li­koi­ma. Ra­tis­ta löy­tyy kah­dek­san na­pin li­säk­si nel­jä kei­nu­vi­pua, joil­la kai­kil­la hal­lin­noi­daan lä­hin­nä mit­ta­ris­ton pik­ku­näy­töl­lä ta­pah­tu­via asi­oi­ta. Oh­jaus­pyl­vään va­sem­mal­ta puo­len löy­tyy vie­lä muu­ta­ma nap­pi eri­lais­ten tur­va­lait­tei­den hal­lin­taan.

Kes­ki­kon­so­liin on ka­sat­tu mo­ni­toi­mi­näy­tön ja il­mas­toin­nin li­säk­si ylei­sim­min tar­vit­ta­vat kyt­ki­met, mai­ni­os­ta ra­tin­läm­mit­ti­mes­tä al­ka­en.

Oh­jaa­mon hal­van­si­ni­nen taus­ta­va­lais­tus hie­man häi­rit­see, mut­ta on­nek­si mit­ta­ris­to on sääs­ty­nyt sil­tä val­koi­sen va­lon tur­vin. Na­vi­ga­ti­on Pac­kin myö­tä tu­le­va kah­dek­san tuu­man näyt­tö on kos­ke­tus­herk­kä ja käyt­tö­liit­ty­mäl­tään tut­tu si­sar­mer­kin va­li­koi­mas­ta, re­a­goi­den ri­pe­äs­ti pai­nal­luk­siin.

Jopa koor­di­naat­tien pe­rus­teel­la suun­nis­ta­mi­nen su­juu na­vi­gaat­to­ril­ta hy­vin. Ikä­vin­tä au­ton käyt­tä­mi­ses­sä on ajo­tie­to­ko­neen ra­joit­tu­nut kie­li­va­li­koi­ma, sil­lä va­li­tet­ta­vas­ti lu­kui­sis­ta kie­li­vaih­to­eh­dois­ta ei löy­dy suo­mea.

 

Mie­len­rau­haa tur­va­va­rus­teil­la

 

Tuc­so­nin mie­len­kiin­toi­sin­ta an­tia ovat sen Com­fort Sa­fe­ty Pac­kin yh­tey­des­sä tu­le­vat lu­kui­sat tur­va­va­rus­teet. Va­rus­teet an­ta­vat mie­len­rau­haa aja­mi­seen, kun­han on val­mis elä­mään piip­paus­kon­ser­ton kes­kel­lä. Muun mu­as­sa kuol­leen­kul­man- ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­ten sekä au­to­maat­ti­sen hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­ti­men li­säk­si pa­ket­tiin si­säl­tyy tar­vit­ta­es­sa ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti (LKAS).

60 km/h no­peu­des­sa ak­ti­voi­tu­va kais­ta­vah­ti voi ha­lut­ta­es­sa osal­lis­tua au­ton tiel­lä pi­tä­mi­seen oh­jaa­mal­la ly­hyi­tä ai­ko­ja it­se. Jär­jes­tel­mä ker­too on­nek­si sel­ke­äs­ti mil­loin tie on sel­lai­nen, et­tä kais­ta­vah­ti erot­taa kais­to­jen ku­lun. Mi­kä­li ra­tis­ta pääs­tää kui­ten­kin ir­ti use­am­mak­si se­kun­nik­si, piip­paa au­to när­käs­ty­nee­nä.

Va­li­tet­ta­vas­ti kais­ta­vah­ti joh­taa vä­lil­lä myös val­ta­kamp­pai­luun, sil­lä sen kä­si­tys au­ton si­jain­nis­ta kais­tal­la saat­taa poi­ke­ta kul­jet­ta­jan toi­veis­ta. Ti­lan­ne ei ole va­ka­va, mut­ta voi ai­heut­taa är­syt­tä­vää sa­haa­mis­ta ra­tin liik­keis­sä, kul­jet­ta­jan ja au­ton kor­ja­tes­sa tois­ten­sa oh­jaus­liik­kei­tä.

Mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat koh­tuul­li­ses­ta 26 990 eu­ros­ta, mut­ta ne­li­ve­to ja au­to­maat­ti­vaih­teis­to nos­ta­vat hin­ta­la­pun jo hel­pos­ti 50 000 eu­ron tie­tä­mil­le. Vas­ti­neek­si tar­jo­taan muun ohel­la pit­kää vii­den vuo­den ta­kuu­ta. Ky­sees­sä on sil­ti kova raha ka­tu­maas­tu­ris­ta, joka te­kee asi­at pe­rus­hy­vin, mut­tei kui­ten­kaan var­si­nai­ses­ti sä­väy­tä.

Jos jak­saa vaih­taa it­se vaih­teen­sa ja muo­toi­lu miel­lyt­tää sil­mää, on Hy­un­dai Tuc­son var­tee­no­tet­ta­va vaih­to­eh­to kil­pail­tuun seg­ment­tiin.

Aa­ke Kin­nu­nen

 

Hy­un­dai Tuc­son 1.6 6MT ISG Com­fort

Moot­to­ri R4, 1591 cm³, 97 kW (132 hv)/6300 r/min, 161 Nm/4850 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 11,5 s, huip­pu­no­peus 182 km/h

Ku­lu­tus 6,3 l/100km 95E

CO₂-pääs­töt 147 g/km

Voi­man­siir­to M6, etu­ve­to

Mi­tat p 4475, l 1850, k 1650 mm, ak­se­li­vä­li 2570 mm, oma­mas­sa 1454 kg, ta­va­ra­ti­la 513–1503 l, tank­ki 62 l

Hin­ta 33 873 eu­roa

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN