Yhtiö ilmoitti, että Lucid Airin täysin sähköisen uuden sedan-mallin toimintasäteeksi on saatu puolueettomassa arvioinnissa 532 mailia eli noin 832 kilometriä yhdellä latauksella.

Yhtiö ilmoitti, että Lucid Airin täysin sähköisen uuden sedan-mallin toimintasäteeksi on saatu puolueettomassa arvioinnissa 532 mailia eli noin 832 kilometriä yhdellä latauksella.

Lucid Air: Asettaa uudet standardit sähköautoille 832 kilometrin toimin­ta­sä­teellään yhdellä latauksella!

Puolueeton arviointi vahvisti uuden sähköauton Lucid Airin arvioiduksi toimintasäteeksi (EPA) 832 kilometriä yhdellä latauksella.

Auto Bild.Uutiset

Tu­los on osoi­tus Lu­cid Mo­tor­sin ta­lon oman in­si­nöö­ri­kun­nan vah­vas­ta tie­to­tai­dos­ta, joka poh­jau­tuu tii­min ko­ke­muk­seen muun mu­as­sa säh­kö­au­to­jen voi­man­siir­ros­ta ja akuis­ta.

Lu­cid Mo­tors ai­koo aset­taa uu­det stan­dar­dit kes­tä­väl­le liik­ku­mi­sel­le ke­hit­tä­mil­lään edis­tyk­sel­li­sil­lä ja ylel­li­sil­lä säh­kö­au­toil­la.

Yh­tiö il­moit­ti, et­tä Lu­cid Ai­rin täy­sin säh­köi­sen uu­den se­dan-mal­lin toi­min­ta­sä­teek­si on saa­tu puo­lu­eet­to­mas­sa ar­vi­oin­nis­sa 532 mai­lia eli noin 832 ki­lo­met­riä yh­del­lä la­tauk­sel­la.

En­nä­tyk­sel­li­sen tu­lok­sen vah­vis­ti yh­dys­val­ta­lai­nen tek­ni­nen tut­ki­mus­lai­tos FEV North Ame­ri­ca, Inc., joka hyö­dyn­si tes­tis­sä yh­dys­val­ta­lais­ta EPA-stan­dar­dia (SAE J1634 Oct 2012 Stan­dard). Tes­ti vah­vis­ti, et­tä Lu­cid Ai­ril­la on tä­hän men­nes­sä mark­ki­noi­den pi­sin toi­min­ta­sä­de.

“Olen erit­täin mie­lis­sä­ni sii­tä, et­tä Lu­cid Air on saa­vut­ta­nut FE­Vin puo­lu­eet­to­mas­sa ar­vi­oin­nis­sa 832 ki­lo­met­rin toi­min­ta­sä­teen, ja tämä mer­kit­tä­vä saa­vu­tus säh­kö­au­to­jen ke­hi­tyk­sen his­to­ri­as­sa on saa­tu ai­kaan täy­sin Lu­ci­din ta­lon si­säl­lä ke­hit­tä­mäl­lä tek­no­lo­gi­al­la” toi­mi­tus­joh­ta­ja ja tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja Pe­ter Raw­lin­son Lu­cid Mo­tor­sil­ta sa­noo.

“Us­kon, et­tä 900 vol­tin ark­ki­teh­tuu­ri, au­to­ki­sois­sa­kin tes­ta­tut ak­kum­me, pie­ni­ko­koi­set moot­to­rit ja te­ho­e­lekt­ro­niik­ka, in­teg­roi­dut au­ton vaih­de­jär­jes­tel­mät, ae­ro­dy­na­miik­ka, au­ton alus­ta ja läm­pö­jär­jes­tel­mä, oh­jel­mis­to ja yli­pää­tään jär­jes­tel­mäm­me te­hok­kuus ovat nyt saa­vut­ta­neen sen ta­son, joka mää­rit­te­lee stan­dar­dit uu­del­leen ja tar­jo­aa jou­kon asi­oi­ta, jot­ka ovat maa­il­man en­sim­mäi­siä.”

Puo­lu­ee­ton vah­vis­tus uu­del­le toi­min­ta­sä­de-en­nä­tyk­sel­le

FEV on joh­ta­va yk­si­tyi­nen, kan­sain­vä­li­nen asi­an­tun­ti­ja­y­ri­tys, joka on eri­kois­tu­nut ajo­neu­voi­hin ja voi­man­siir­toon. Se ar­vi­oi niin lait­teis­to­ja kuin oh­jel­mis­to­ja­kin ja sen pal­ve­lui­hin kuu­lu­vat myös eri­lai­set ser­ti­fi­oin­nit.

Lucid toteutti tuhansien kilometrien edestä testejä kentällä ja FEV:n saamat tulokset vahvistavat nämä pyrkimykset. FEV on johtava, yksityuinen asiantuntijayritys.

Lucid toteutti tuhansien kilometrien edestä testejä kentällä ja FEV:n saamat tulokset vahvistavat nämä pyrkimykset. FEV on johtava, yksityuinen asiantuntijayritys.

FEV:n pe­rus­teel­li­nen ar­vi­oin­tip­ro­ses­si seu­raa tii­viis­ti EPA:n vi­ral­lis­ta tes­taus­me­net­te­lyä, ja yh­tiö on to­teut­ta­nut vas­taa­via tes­te­jä useil­le joh­ta­vil­le ajo­neu­vo­jen val­mis­ta­jil­le.

Lu­cid to­teut­ti tu­han­sien ki­lo­met­rien edes­tä tes­te­jä ken­täl­lä ja FEV:n saa­mat tu­lok­set vah­vis­ta­vat nämä pyr­ki­myk­set.

”FEV on tes­tan­nut mo­nia ajo­neu­vo­ja niin ku­lut­ta­ja- kuin te­ol­li­suus­tar­koi­tuk­sis­sa­kin, ja säh­kö­au­to­jen ke­hi­tys sekä tes­taus on­kin yk­si pää­o­saa­mi­sa­lu­eis­tam­me”, FEV Poh­jois-Ame­ri­kan tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja Dean To­ma­zic sa­noo.

“Olem­me vai­kut­tu­nei­ta ke­hi­tyk­ses­tä säh­kö­au­to­jen sa­ral­la, mis­tä yk­si osoi­tus on Lu­cid Ai­rin tes­taa­mi­nen. Olem­me yl­pei­tä sii­tä, et­tä meil­lä on mer­kit­tä­vä roo­li säh­köi­sen lii­ken­teen ke­hit­tä­mi­ses­sä.”

Ta­lon si­säl­lä ke­hi­tet­ty tek­no­lo­gia op­ti­moi jo­kai­sen osa-alu­een

FEV:n saa­vut­ta­ma toi­min­ta­sä­de vas­taa hy­vin pit­käl­ti Lu­ci­din tie­to­ko­ne­mal­lin­net­tua ar­vi­o­ta.

Lu­cid sai ai­kaan tu­lok­sen pa­ten­toi­dul­la tek­no­lo­gi­al­laan ja huo­lel­li­sel­la in­si­nöö­ri­työl­lä, joka huo­mi­oi jo­kai­sen yk­si­tyis­koh­dan Ai­rin suo­ri­tus­ky­vys­tä ja te­hok­kuu­des­ta.

Työ al­koi ta­lon si­säl­lä ke­hi­te­tys­tä, alan joh­ta­vas­ta voi­man­siir­ros­ta, jon­ka jäl­keen Lu­cid jat­koi Ai­rin moot­to­rien, vaih­teis­ton sekä muun­ti­men pie­nen­tä­mi­sel­lä ja in­teg­roin­nil­la. Kaik­ki tämä yh­dis­te­tään yli 900 vol­tin ark­ki­teh­tuu­riin, jot­ta saa­vu­te­taan ver­taan­sa vail­la ole­va kom­pak­tius ja teho.

Lu­cid hyö­dyn­si Ai­rin ak­ku­ja suun­ni­tel­les­saan 10 vuo­den ko­ke­mus­ta ja yli 32 mil­joo­nan ki­lo­met­rin to­sie­lä­män tes­taus­tu­lok­sia. Li­säk­si Lu­ci­din tek­no­lo­gi­a­di­vi­si­oo­na Atie­val­la oli tär­keä ase­ma suun­nit­te­lus­sa, sil­lä se on toi­mit­ta­nut vuo­des­ta 2018 as­ti akut For­mu­la E -kil­pai­lu­sar­jaan ja jat­kaa vuo­teen 2022 as­ti.

Tu­lok­se­na Lu­cid Air on saa­nut ak­ku­jär­jes­tel­män, joka tar­jo­aa ver­taan­sa vail­la ole­vaa tur­val­li­suut­ta, suo­ri­tus­ky­kyä ja ener­gi­a­ti­heyt­tä mat­kus­ta­mon ym­pä­ril­le muo­toil­tu­na ko­ko­nai­suu­te­na.

“Toi­min­ta­sä­det­tä ja te­hoa pi­de­tään ylei­ses­ti tär­ke­äm­pi­nä mit­ta­rei­na, kun mi­ta­taan säh­kö­au­to­jen tek­nis­tä ky­kyä. Muu­ta­ma vuo­si sit­ten pal­jas­tim­me alp­hap­ro­to­tyy­pit Lu­cid Ai­ris­ta ja lu­pa­sim­me tuol­loin 643 ki­lo­met­rin toi­min­ta­sä­teen, joka pe­rus­tui ar­vi­o­na sen ai­kai­seen tek­no­lo­gi­aan.”

Lucid hyödynsi Airin akkuja suunnitellessaan 10 vuoden kokemusta ja yli 32 miljoonan kilometrin tosielämän testaustuloksia. Lisäksi Lucidin teknologiadivisioona Atievalla oli tärkeä asema suunnittelussa, sillä se on toimittanut vuodesta 2018 asti akut Formula E -kilpailusarjaan ja jatkaa vuoteen 2022 asti.

Lucid hyödynsi Airin akkuja suunnitellessaan 10 vuoden kokemusta ja yli 32 miljoonan kilometrin tosielämän testaustuloksia. Lisäksi Lucidin teknologiadivisioona Atievalla oli tärkeä asema suunnittelussa, sillä se on toimittanut vuodesta 2018 asti akut Formula E -kilpailusarjaan ja jatkaa vuoteen 2022 asti.

”Olem­me saa­vut­ta­neet mo­nia tek­no­lo­gi­sia lä­pi­mur­to­ja sen jäl­keen, ja ne kaik­ki kul­mi­noi­tu­vat nyt ylit­tä­mät­tö­mään ener­gi­a­te­hok­kuu­sas­tee­seen. Olen­kin to­del­la tyy­ty­väi­nen, kun olem­me tois­tu­vas­ti saa­vut­ta­neet ar­vi­oi­dun 832 ki­lo­met­rin EPAn sa­mal­la kun olem­me voi­neet mer­kit­tä­väs­ti vä­hen­tää ak­ku­jem­me ka­pa­si­teet­tia ja si­ten myös ajo­neu­von pai­noa ja kus­tan­nuk­sia. Tämä mer­kit­see myös pa­ran­net­tu­ja si­sä­ti­lo­ja. Poik­keuk­sel­li­nen te­hok­kuus ta­lon si­säl­lä ke­hi­te­tyl­lä tek­no­lo­gi­al­la toi­mii mit­ta­ri­na to­del­li­sel­le säh­kö­au­toi­lun tek­no­lo­gi­ay­ri­tyk­sel­le”, Raw­lin­son sa­noo.

Tuo­tan­to­ver­sio Lu­cid Ai­ris­ta pal­jas­te­taan 9. syys­kuu­ta 2020, jol­loin ker­ro­taan au­ton lo­pul­li­ses­ta sisä- ja ul­ko­kuo­ren muo­toi­lus­ta sekä an­ne­taan uut­ta tie­toa tuo­tan­nos­ta, saa­ta­vil­la ole­vis­ta kon­fi­gu­raa­ti­ois­ta ja hin­noit­te­lus­ta.

Lu­cid Mo­tors

Lu­ci­din mis­si­o­na on edis­tää kes­tä­vää lii­ken­net­tä luo­mal­la kieh­to­vim­mat säh­kö­a­jo­neu­vot, joi­den kes­ki­pis­tees­sä on ih­mis­ko­ke­mus.

Yri­tyk­sen en­sim­mäi­nen au­to, Lu­cid Air, on omaa luok­kaan­sa ole­va luk­sus­se­dan, jon­ka Ka­li­for­ni­an ins­pi­roi­ma muo­toi­lu pe­rus­tuu au­to­ki­sois­sa to­dis­tet­tuun tek­niik­kaan. Air-mal­lis­sa on ylel­li­set si­sä­ti­lat yh­dis­tet­ty­nä kes­ki­ko­koi­seen ul­ko­kuo­reen.

Lu­cid Air tuo­te­taan Lu­ci­din uu­des­sa teh­taas­sa Casa Gran­des­sa, Ari­zo­nas­sa, ja sen asi­a­kas­toi­mi­tuk­set al­ka­vat vuo­den 2021 al­ku­puo­lel­la.

Lu­cid Air -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN