Mercedes-Maybach S-mallin kaksivärimaalaus tehdään käsityönä. Useiden maali- ja lakkakerrosten huippulaatuinen viimeistely voi viedä yhden auton osalta viikon.

Mercedes-Maybach S-mallin kaksivärimaalaus tehdään käsityönä. Useiden maali- ja lakkakerrosten huippulaatuinen viimeistely voi viedä yhden auton osalta viikon.

Mercedes-Maybach S-sarja: Jatkaa kohta satavuotista perinnettä

Mercedes-Maybach täyttää auton­val­mis­tajana sata vuotta vuonna 2021, ja juhlavuoden alkupuolella ensimmäiset asiakkaat saavat vastaanottaa uuden sukupolven Mercedes-Maybach S-sarjan autot.

Auto Bild.Uutiset

Uu­den Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan myyn­ti al­kaa pää­mark­ki­na-alu­eil­la Eu­roo­pan ul­ko­puo­lel­la tä­män vuo­den lo­pul­la ja Sak­sas­sa sekä muis­sa Eu­roo­pan mais­sa ke­vääl­lä 2021.

Vaa­ti­vim­man edus­tus­luo­kan tu­lo­kas on eri­tyis­pit­kä, ylel­li­nen ja ha­lut­ta­es­sa kak­si­vä­ri­maa­lat­tu se­dan.

Näyt­tä­vä etu­sä­leik­kö, Ma­y­bach-tun­nus keu­las­sa ja C-pi­la­reis­sa, nor­maa­lia le­ve­äm­mät ta­ka­o­vet ja kiin­te­ät ta­ka­kul­maik­ku­nat erot­ta­vat Ma­y­bach-ta­son ul­ko­nä­öl­tään Mer­ce­des-Benz S-sar­jan au­tois­ta.

En­sim­mäi­nen Ma­y­bach-ni­meä kan­ta­nut hen­ki­lö­au­to oli vuon­na 1921 Ber­lii­nin au­to­näyt­te­lys­sä esi­tel­ty Ma­y­bach Mo­del W3, jon­ka ko­ri­töis­tä vas­ta­si Can­ns­tat­tis­sa toi­mi­nut Au­e­rin ko­ri­teh­das.

Mercedes-Maybach S on iso auto. Kokonaispituus on lähes 5,5 metriä ja akseliväli 3,4 metriä.

Mercedes-Maybach S on iso auto. Kokonaispituus on lähes 5,5 metriä ja akseliväli 3,4 metriä.

1930-lu­vul­la Ma­y­bach vas­ta­si kah­des­ta klas­si­kok­si nous­sees­ta ”Gros­ses Mer­ce­des” -sar­jas­ta.

Jäl­kim­mäi­nen, vuon­na 1938 en­sie­si­tel­ty Mer­ce­des-Benz 770 (W 150), muis­te­taan Suo­mes­sa­kin mar­salk­ka C.G.E. Man­ner­hei­min ja Ja­pa­nis­sa kei­sa­ri Hi­ro­hi­ton edus­tu­sau­to­na.

Ma­y­bach pa­lau­tet­tiin au­ton­val­mis­tuk­sen hui­pul­le uu­del­leen vuon­na 2002 esi­tel­lyl­lä 240-sar­jan mal­lil­la.

Uu­sin­ta, vuon­na 2014 esi­tel­tyä Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan se­da­nia on myy­ty yli 60 000 kap­pa­let­ta – eri­tyi­ses­ti Kii­naan, jos­sa kuu­kau­si­toi­mi­tuk­set ovat vaih­del­leet 600¬–700 au­ton vä­lil­lä.

Mercedes-Maybach S on elegantilla tavalla kaunis auto.

Mercedes-Maybach S on elegantilla tavalla kaunis auto.

Muut tär­keim­mät mark­ki­na-alu­eet ovat Ve­nä­jä, Ete­lä-Ko­rea, Yh­dys­val­lat ja Sak­sa. Vuon­na 2019 Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan au­to­ja myyn­tiin maa­il­man laa­jui­ses­ti enem­män kuin kos­kaan ai­kai­sem­min.

”Ku­ten Ma­y­bac­hin asi­ak­kail­la ai­kai­sem­min­kin, myös ny­kyi­sil­lä au­ton os­ta­jil­la on ko­vat odo­tuk­set eksk­lu­sii­vi­ses­ta ja yk­si­löl­li­ses­tä au­tos­ta, joka on muo­toil­tu ele­gan­tis­ti, vii­meis­tel­ty en­si­luok­kai­ses­ti ja va­rus­tet­tu mo­der­neim­mal­la tek­no­lo­gi­al­la. Uu­den Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan vah­vuu­det täs­sä eri­tyi­sen voi­mak­kaas­ti kil­pail­lus­sa seg­men­tis­sä löy­ty­vät mat­kus­tus­mu­ka­vuu­des­ta, ää­net­tö­myy­des­tä, tur­val­li­suu­des­ta ja muo­toi­lus­ta”, Mer­ce­des-Ma­y­bac­hin tuo­tan­to­joh­ta­ja Dirk Fet­zer luon­neh­tii.

Ruh­ti­naal­li­ses­ti ti­laa ja mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta ta­kais­tui­mil­la

Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan ak­se­li­vä­li on 180 mil­liä pi­dem­pi kuin uu­sim­mas­sa pit­kä­ak­se­li­vä­li­ses­sä Mer­ce­des-Benz S-sar­jan mal­lis­sa, pe­rä­ti 3396 mil­liä. Muut mi­tat ovat (pi­tuus/le­veys/kor­keus): 5469/1921/1510 mm.

Pi­dem­pi ak­se­li­vä­li on käy­tet­ty ko­ko­naan ta­kais­tui­mil­la mat­kus­ta­vien hyö­dyk­si. Va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­luu kak­si Exe­cu­ti­ve-ta­sois­ta eril­li­sis­tuin­ta sekä Chauf­feur-va­rus­te­pa­ket­ti.

Is­tuin­ten is­tui­no­saa ja sel­kä­no­jaa voi sää­tää ha­lut­tuun asen­toon toi­sis­taan riip­pu­mat­ta. Nilk­ka- ja rei­si­tu­kea hyö­dyn­tä­mäl­lä is­tui­met voi sää­tää ren­tout­ta­vaan lepo- ja nuk­ku­ma-asen­toon. Rei­si­tu­ki on noin 50 mil­liä ai­kai­sem­paa pi­dem­pi.

Mercedes-Benz S-sarja on erittäin hiljainen auto. Maybach S on vielä hiljaisempi, Se sulkee ulkomaailman kokonaan pois matkustajaa häiritsemästä.

Mercedes-Benz S-sarja on erittäin hiljainen auto. Maybach S on vielä hiljaisempi, Se sulkee ulkomaailman kokonaan pois matkustajaa häiritsemästä.

Se­a­ting Com­fort -va­rus­te­pa­ket­tiin kuu­luu poh­je­tu­en in­teg­roi­tu hie­ro­ma­toi­min­to. Toi­nen uu­si mu­ka­vuu­so­mi­nai­suus on kau­la-har­ti­a­seu­dun läm­mi­tys. Ta­kais­tui­met on va­rus­tet­tu au­to­maat­ti­sil­la tur­va­vyön ojen­ta­jil­la, jot­ka on in­teg­roi­tu Exe­cu­ti­ve-is­tuin­ten sää­det­tä­viin sel­kä­no­jiin.

Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan si­sä­ti­lat poh­jau­tu­vat S-sar­jan täy­sin uu­dis­tu­nee­seen si­sä­ti­la­suun­nit­te­luun. Kul­jet­ta­jan työ­tä hel­pot­taa va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­va 12,8-tuu­mai­nen te­rä­vä­piir­toi­nen OLED-kes­ki­näyt­tö.

Kaik­ki­aan saa­ta­va­na on vii­si eri­lais­ta ku­va­ruu­tua ja -näyt­töä, muun mu­as­sa 12,3-tuu­mai­nen kul­jet­ta­ja­näyt­tö 3D-sy­vyys­vai­ku­tel­mal­la. Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jas­sa mit­ta­ris­tos­sa on ruu­su­kul­ta­sä­vyi­set ke­hyk­set.

Li­sä­vä­riä tuo 253 LED-va­lol­la to­teu­tet­tu ak­tii­vi­nen tun­nel­ma­va­lais­tus, jos­sa on kak­si uut­ta vä­ri­sä­vyä: ruu­su­kul­ta ja ame­tis­tin­heh­ku.

Ta­ka­na mat­kus­ta­via ter­veh­tii eri­tyi­nen Ter­ve­tu­loa au­toon -va­lo­toi­min­to, ja ta­ka­mat­kus­ta­mos­sa hyö­dyn­ne­tään en­sim­mäis­tä ker­taa myös adap­tii­vis­ta ta­ka­va­lais­tus­ta, jon­ka kirk­kaut­ta sekä koh­de­va­lo­jen mää­rää ja suun­taus­ta voi sää­tää omiin tar­pei­siin so­pi­vik­si.

Loun­ge­mais­ta ylel­li­sen ren­toa tun­nel­maa luo­vat kor­ke­a­luok­kai­set puu­so­mis­teet. Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­ja voi­daan va­rus­taa säh­kö­toi­mi­sil­la ta­ka­o­vil­la, joi­ta voi käyt­tää myös kul­jet­ta­jan is­tui­mel­ta.

MBUX-toi­min­not saa­ta­va­na myös taak­se, vas­ta­me­lu­toi­min­to pa­ran­taa akus­tiik­kaa

Toi­sen su­ku­pol­ven MBUX-käyt­tö­jär­jes­tel­mä (Mer­ce­des-Benz User Ex­pe­rien­ce) en­sie­si­tel­tiin uu­des­sa S-sar­jas­sa, ja Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan myö­tä sen käyt­tö­mah­dol­li­suu­det laa­je­ne­vat en­ti­ses­tään.

Li­sä­va­rus­tee­na MBUX:n si­sä­ti­la-avus­ti­men saa myös ta­kais­tui­men mat­kus­ta­jien käyt­töön. Avus­tin tun­nis­taa esi­mer­kik­si käyt­tä­jän kat­seen suun­nan, kä­sie­lei­tä sekä ke­hon­kiel­tä. Ta­kais­tui­mel­ta ta­pah­tu­va jär­jes­tel­män käyt­tö pe­rus­tuu kat­to­lin­jaan asen­net­tui­hin 3D-la­ser­ka­me­roi­hin.

Jos si­sä­ti­la-avus­tin esi­mer­kik­si to­te­aa ta­ka­mat­kus­ta­jan lii­kut­ta­van kät­tään ta­voi­tel­lak­seen tur­va­vyö­tä, tur­va­vyö ojen­tuu eteen­päin koh­ti mat­kus­ta­jaa hel­pot­ta­maan vyön kiin­nit­tä­mis­tä.

Maybach täyttää ensi vuonna automerkkinä 100 vuotta.

Maybach täyttää ensi vuonna automerkkinä 100 vuotta.

Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan ää­nie­ris­tys­tä on pa­ran­net­tu vie­lä­kin en­ti­ses­tään muun mu­as­sa li­sää­mäl­lä eris­tys­ma­te­ri­aa­lia ta­ka­pyö­rä­kaa­rien alu­eel­le. Au­tos­sa hyö­dyn­ne­tään en­sim­mäis­tä ker­taa ak­tii­vis­ta tie­ää­nien kom­pen­soin­tia eli kuu­lok­keis­ta tut­tua vas­ta­me­lu­toi­min­toa.

Jär­jes­tel­mä vä­hen­tää ei-toi­vot­tua ma­ta­la­taa­juis­ta me­lua vas­ta­me­lua hyö­dyn­tä­en. Ää­nen tuot­ta­mi­seen käy­te­tään Bur­mes­ter 4D sur­round -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män bas­so­kai­ut­ti­mia.

Ta­ka­tur­va­tyy­nyt ja taka-ak­se­li­oh­jaus li­sää­vät mu­ka­vuut­ta ja -tur­val­li­suut­ta

Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat ta­ka­mat­kus­ta­jan etu­tur­va­tyy­nyt. Ne vä­hen­tä­vät ta­ka­mat­kus­ta­jien pään ja nis­kan alu­ei­siin koh­dis­tu­vaa kuor­mi­tus­ta ja tör­mäys­voi­mia mah­dol­li­ses­sa ko­la­ri­ti­lan­tees­sa.

Ta­kais­tui­men etu­tur­va­tyy­ny lau­ke­aa nor­maa­lia peh­me­äm­min uu­den put­ki­mai­sen ra­ken­teen­sa an­si­os­ta.

Aja­mi­sen iloa ja ket­te­ryyt­tä sekä tur­val­li­suut­ta li­sää uu­si E-Ac­ti­ve Body Cont­rol -alus­ta, joka on yh­dis­tet­ty va­ki­o­va­rus­tei­seen Air­ma­tic-il­ma­jou­si­tuk­seen.

Ko­la­ri­ti­lan­tees­sa alus­ta nos­taa ko­ria ylös­päin vain muu­ta­mas­sa kym­me­ne­so­sa­se­kun­nis­sa. Tämä vä­hen­tää mat­kus­ta­jiin koh­dis­tu­vaa kuor­mi­tus­ta, kun tör­mäys suun­tau­tuu ko­rin eri­tyi­sen vank­koi­hin poh­ja­ra­ken­tei­siin.

Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na taka-ak­se­li­oh­jaus, joka pie­nen­tää au­ton kään­töym­py­rää jopa kak­si met­riä ja hel­pot­taa au­ton kä­sit­te­lyä kau­pun­ki­o­lo­suh­teis­sa.

Vaih­to­eh­to­ja on kak­si: 4,5 as­teen tai 10 as­teen taka-ak­se­li­oh­jaus. Nor­maa­lin 13,4 met­rin si­jaan au­to kään­tyy täl­löin joko 12,4:n tai 11,4 met­rin ym­py­räs­sä.

Uu­si ja tois­tai­sek­si vain Sak­sas­sa sal­lit­tu tur­va- ja mu­ka­vuu­so­mi­nai­suus on Di­gi­tal Light -va­lo­jär­jes­tel­mä. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va val­lan­ku­mouk­sel­li­nen ajo­va­lo­tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa ko­ko­naan uu­sia va­lo­toi­min­to­ja ku­ten suun­ta- tai va­roi­tus­merk­kien hei­jas­ta­mi­sen tien pin­taan.

Kuljettajan nautintoa lisää tyylikäs 3D-mittaristo.

Kuljettajan nautintoa lisää tyylikäs 3D-mittaristo.

Di­gi­tal Light -va­lo­jen mo­lem­mis­sa yk­si­köis­sä on va­lo­mo­duu­li, joka si­säl­tää kol­me ää­rim­mäi­sen te­ho­kas­ta LED-va­loa. Näi­den valo tai­te­taan ja koh­den­ne­taan uu­del­leen 1,3 mil­joo­nan mik­ro­pei­lin avul­la. Au­ton ajo­va­lo­jen tark­kuus on näin yli 2,6 mil­joo­naa pik­se­liä.

Ar­vi­ol­ta vuo­den 2021 toi­sel­ta puo­lis­kol­ta läh­tien Mer­ce­des-Ma­y­bach S-sar­jan li­sä­va­rus­teek­si on tu­los­sa Drive Pi­lot -jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la au­tol­la voi­daan ajaa (Sak­sas­sa) lä­hes au­to­maat­ti­ses­ti moot­to­ri­tie­o­suuk­sil­la, kun no­peus on al­le 60 km/h ja teil­lä on run­saas­ti lii­ken­net­tä ja ruuh­kaa.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU