Mercedes-Maybach S-mallin kaksivärimaalaus tehdään käsityönä. Useiden maali- ja lakkakerrosten huippulaatuinen viimeistely voi viedä yhden auton osalta viikon.
Mercedes-Maybach S-sarja: Jatkaa kohta satavuotista perinnettä
Mercedes-Maybach täyttää autonvalmistajana sata vuotta vuonna 2021, ja juhlavuoden alkupuolella ensimmäiset asiakkaat saavat vastaanottaa uuden sukupolven Mercedes-Maybach S-sarjan autot.
Uuden Mercedes-Maybach S-sarjan myynti alkaa päämarkkina-alueilla Euroopan ulkopuolella tämän vuoden lopulla ja Saksassa sekä muissa Euroopan maissa keväällä 2021.
Vaativimman edustusluokan tulokas on erityispitkä, ylellinen ja haluttaessa kaksivärimaalattu sedan.
Näyttävä etusäleikkö, Maybach-tunnus keulassa ja C-pilareissa, normaalia leveämmät takaovet ja kiinteät takakulmaikkunat erottavat Maybach-tason ulkonäöltään Mercedes-Benz S-sarjan autoista.
Ensimmäinen Maybach-nimeä kantanut henkilöauto oli vuonna 1921 Berliinin autonäyttelyssä esitelty Maybach Model W3, jonka koritöistä vastasi Cannstattissa toiminut Auerin koritehdas.
Mercedes-Maybach S on iso auto. Kokonaispituus on lähes 5,5 metriä ja akseliväli 3,4 metriä.
1930-luvulla Maybach vastasi kahdesta klassikoksi nousseesta ”Grosses Mercedes” -sarjasta.
Jälkimmäinen, vuonna 1938 ensiesitelty Mercedes-Benz 770 (W 150), muistetaan Suomessakin marsalkka C.G.E. Mannerheimin ja Japanissa keisari Hirohiton edustusautona.
Maybach palautettiin autonvalmistuksen huipulle uudelleen vuonna 2002 esitellyllä 240-sarjan mallilla.
Uusinta, vuonna 2014 esiteltyä Mercedes-Maybach S-sarjan sedania on myyty yli 60 000 kappaletta – erityisesti Kiinaan, jossa kuukausitoimitukset ovat vaihdelleet 600¬–700 auton välillä.
Mercedes-Maybach S on elegantilla tavalla kaunis auto.
Muut tärkeimmät markkina-alueet ovat Venäjä, Etelä-Korea, Yhdysvallat ja Saksa. Vuonna 2019 Mercedes-Maybach S-sarjan autoja myyntiin maailman laajuisesti enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
”Kuten Maybachin asiakkailla aikaisemminkin, myös nykyisillä auton ostajilla on kovat odotukset eksklusiivisesta ja yksilöllisestä autosta, joka on muotoiltu elegantisti, viimeistelty ensiluokkaisesti ja varustettu moderneimmalla teknologialla. Uuden Mercedes-Maybach S-sarjan vahvuudet tässä erityisen voimakkaasti kilpaillussa segmentissä löytyvät matkustusmukavuudesta, äänettömyydestä, turvallisuudesta ja muotoilusta”, Mercedes-Maybachin tuotantojohtaja Dirk Fetzer luonnehtii.
Ruhtinaallisesti tilaa ja matkustusmukavuutta takaistuimilla
Mercedes-Maybach S-sarjan akseliväli on 180 milliä pidempi kuin uusimmassa pitkäakselivälisessä Mercedes-Benz S-sarjan mallissa, peräti 3396 milliä. Muut mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 5469/1921/1510 mm.
Pidempi akseliväli on käytetty kokonaan takaistuimilla matkustavien hyödyksi. Vakiovarustukseen kuuluu kaksi Executive-tasoista erillisistuinta sekä Chauffeur-varustepaketti.
Istuinten istuinosaa ja selkänojaa voi säätää haluttuun asentoon toisistaan riippumatta. Nilkka- ja reisitukea hyödyntämällä istuimet voi säätää rentouttavaan lepo- ja nukkuma-asentoon. Reisituki on noin 50 milliä aikaisempaa pidempi.
Mercedes-Benz S-sarja on erittäin hiljainen auto. Maybach S on vielä hiljaisempi, Se sulkee ulkomaailman kokonaan pois matkustajaa häiritsemästä.
Seating Comfort -varustepakettiin kuuluu pohjetuen integroitu hieromatoiminto. Toinen uusi mukavuusominaisuus on kaula-hartiaseudun lämmitys. Takaistuimet on varustettu automaattisilla turvavyön ojentajilla, jotka on integroitu Executive-istuinten säädettäviin selkänojiin.
Mercedes-Maybach S-sarjan sisätilat pohjautuvat S-sarjan täysin uudistuneeseen sisätilasuunnitteluun. Kuljettajan työtä helpottaa vakiovarusteisiin kuuluva 12,8-tuumainen teräväpiirtoinen OLED-keskinäyttö.
Kaikkiaan saatavana on viisi erilaista kuvaruutua ja -näyttöä, muun muassa 12,3-tuumainen kuljettajanäyttö 3D-syvyysvaikutelmalla. Mercedes-Maybach S-sarjassa mittaristossa on ruusukultasävyiset kehykset.
Lisäväriä tuo 253 LED-valolla toteutettu aktiivinen tunnelmavalaistus, jossa on kaksi uutta värisävyä: ruusukulta ja ametistinhehku.
Takana matkustavia tervehtii erityinen Tervetuloa autoon -valotoiminto, ja takamatkustamossa hyödynnetään ensimmäistä kertaa myös adaptiivista takavalaistusta, jonka kirkkautta sekä kohdevalojen määrää ja suuntausta voi säätää omiin tarpeisiin sopiviksi.
Loungemaista ylellisen rentoa tunnelmaa luovat korkealuokkaiset puusomisteet. Mercedes-Maybach S-sarja voidaan varustaa sähkötoimisilla takaovilla, joita voi käyttää myös kuljettajan istuimelta.
MBUX-toiminnot saatavana myös taakse, vastamelutoiminto parantaa akustiikkaa
Toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) ensiesiteltiin uudessa S-sarjassa, ja Mercedes-Maybach S-sarjan myötä sen käyttömahdollisuudet laajenevat entisestään.
Lisävarusteena MBUX:n sisätila-avustimen saa myös takaistuimen matkustajien käyttöön. Avustin tunnistaa esimerkiksi käyttäjän katseen suunnan, käsieleitä sekä kehonkieltä. Takaistuimelta tapahtuva järjestelmän käyttö perustuu kattolinjaan asennettuihin 3D-laserkameroihin.
Jos sisätila-avustin esimerkiksi toteaa takamatkustajan liikuttavan kättään tavoitellakseen turvavyötä, turvavyö ojentuu eteenpäin kohti matkustajaa helpottamaan vyön kiinnittämistä.
Maybach täyttää ensi vuonna automerkkinä 100 vuotta.
Mercedes-Maybach S-sarjan äänieristystä on parannettu vieläkin entisestään muun muassa lisäämällä eristysmateriaalia takapyöräkaarien alueelle. Autossa hyödynnetään ensimmäistä kertaa aktiivista tieäänien kompensointia eli kuulokkeista tuttua vastamelutoimintoa.
Järjestelmä vähentää ei-toivottua matalataajuista melua vastamelua hyödyntäen. Äänen tuottamiseen käytetään Burmester 4D surround -äänentoistojärjestelmän bassokaiuttimia.
Takaturvatyynyt ja taka-akseliohjaus lisäävät mukavuutta ja -turvallisuutta
Mercedes-Maybach S-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvat takamatkustajan etuturvatyynyt. Ne vähentävät takamatkustajien pään ja niskan alueisiin kohdistuvaa kuormitusta ja törmäysvoimia mahdollisessa kolaritilanteessa.
Takaistuimen etuturvatyyny laukeaa normaalia pehmeämmin uuden putkimaisen rakenteensa ansiosta.
Ajamisen iloa ja ketteryyttä sekä turvallisuutta lisää uusi E-Active Body Control -alusta, joka on yhdistetty vakiovarusteiseen Airmatic-ilmajousitukseen.
Kolaritilanteessa alusta nostaa koria ylöspäin vain muutamassa kymmenesosasekunnissa. Tämä vähentää matkustajiin kohdistuvaa kuormitusta, kun törmäys suuntautuu korin erityisen vankkoihin pohjarakenteisiin.
Lisävarusteena on saatavana taka-akseliohjaus, joka pienentää auton kääntöympyrää jopa kaksi metriä ja helpottaa auton käsittelyä kaupunkiolosuhteissa.
Vaihtoehtoja on kaksi: 4,5 asteen tai 10 asteen taka-akseliohjaus. Normaalin 13,4 metrin sijaan auto kääntyy tällöin joko 12,4:n tai 11,4 metrin ympyrässä.
Uusi ja toistaiseksi vain Saksassa sallittu turva- ja mukavuusominaisuus on Digital Light -valojärjestelmä. Lisävarusteena saatava vallankumouksellinen ajovaloteknologia mahdollistaa kokonaan uusia valotoimintoja kuten suunta- tai varoitusmerkkien heijastamisen tien pintaan.
Kuljettajan nautintoa lisää tyylikäs 3D-mittaristo.
Digital Light -valojen molemmissa yksiköissä on valomoduuli, joka sisältää kolme äärimmäisen tehokasta LED-valoa. Näiden valo taitetaan ja kohdennetaan uudelleen 1,3 miljoonan mikropeilin avulla. Auton ajovalojen tarkkuus on näin yli 2,6 miljoonaa pikseliä.
Arviolta vuoden 2021 toiselta puoliskolta lähtien Mercedes-Maybach S-sarjan lisävarusteeksi on tulossa Drive Pilot -järjestelmä, jonka avulla autolla voidaan ajaa (Saksassa) lähes automaattisesti moottoritieosuuksilla, kun nopeus on alle 60 km/h ja teillä on runsaasti liikennettä ja ruuhkaa.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL