Nokian Renkaiden talvirenkaat kauan sitten kuorma-autossa.

Nokian Renkaiden talvirenkaat kauan sitten kuorma-autossa.

Nokian Renkaat

Oletko ikinä kuullut legendaarisesta rengasmerkistä nimeltä Kelirengas? Talvirenkaan keksimisestä on kulunut 90 vuotta!

Talvirengas täyttää tänä syksynä 90 vuotta. Nokian Renkaat keksi maailman ensimmäisen talvirenkaan vuonna 1934, ja 90 vuotta myöhemmin yhtiö on edelleen turvallisen talviautoilun edelläkävijä.

Auto Bild.Uutiset

Tal­vi­ren­gas­ta ke­hi­te­tään jat­ku­vas­ti, jot­ta se vas­taa ny­ky­päi­vän au­toi­li­joi­den sekä muut­tu­vien olo­suh­tei­den vaa­ti­muk­siin.

No­ki­an Ren­kaat kek­si tal­vi­ren­kaan rat­kai­suk­si Suo­men an­ka­raan tal­veen. En­nen No­ki­an Ren­kai­den in­no­vaa­ti­o­ta tal­vi­a­joon so­pi­via ren­kai­ta ei ol­lut saa­ta­vil­la, sil­lä ren­kai­den pin­ta oli si­leä, ja tal­vi­pi­toa var­ten nii­hin piti asen­taa lu­mi­ket­jut.

Tal­vi­ren­kaa­seen ke­hi­tet­tiin voi­mak­kaas­ti ku­vi­oi­tu pin­ta­ku­vio pi­don ta­kaa­mi­sek­si, ja ku­vio suun­ni­tel­tiin myös riit­tä­vän avoi­mek­si, jol­loin se puh­dis­tui it­ses­tään lu­mes­ta ajon ai­ka­na.

Tämän näköinen oli 90 vuotta sitten Kelirengas!

Tämän näköinen oli 90 vuotta sitten Kelirengas!

Nokian Renkaat

Maailman ensimmäinen talvirengas eli Kelirengas oli suunniteltu lähinnä kuorma-autoihin. Kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 1936, esiteltiin erityisesti henkilöautoihin tarkoitettu malli Lumi-Hakkapeliitta.

Maailman ensimmäinen talvirengas eli Kelirengas oli suunniteltu lähinnä kuorma-autoihin. Kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 1936, esiteltiin erityisesti henkilöautoihin tarkoitettu malli Lumi-Hakkapeliitta.

Nokian Renkaat

Maa­il­man en­sim­mäi­nen tal­vi­ren­gas eli Ke­li­ren­gas oli suun­ni­tel­tu lä­hin­nä kuor­ma-au­toi­hin. Kak­si vuot­ta myö­hem­min, vuon­na 1936, esi­tel­tiin eri­tyi­ses­ti hen­ki­lö­au­toi­hin tar­koi­tet­tu mal­li Lumi-Hak­ka­pe­liit­ta.

Lumi-Hak­ka­pe­lii­tas­sa pie­net imu­ku­pit es­ti­vät liu­kas­te­lua teil­lä, jot­ka oli­vat muut­tu­neet liuk­kaik­si li­sään­ty­neen au­to­mää­rän ja au­rauk­sen vuok­si. Lä­hes 90 vuot­ta myö­hem­min No­ki­an Ty­res Hak­ka­pe­liit­ta on yhä yk­si maa­il­man tun­ne­tuim­mis­ta tal­vi­ren­gasb­rän­deis­tä.

No­ki­an Ren­kai­den in­no­vaa­ti­os­ta käyn­nis­tyi tal­vi­a­jon val­lan­ku­mous, kun liik­ku­mi­ses­ta tuli huo­mat­ta­vas­ti tur­val­li­sem­paa sää­o­lo­suh­teis­ta huo­li­mat­ta.

1960-lu­vun alus­sa ren­kai­siin tuo­tiin nas­tat, ja uu­si tur­val­lis­ta tal­vi­au­toi­lua tu­ke­va in­no­vaa­tio oli jäl­leen syn­ty­nyt.

No­ki­an Ren­kaat val­mis­taa tal­vi­ren­kai­ta Poh­jois­mai­den ja Poh­jois-Ame­ri­kan mark­ki­noil­le Suo­men-teh­taal­laan, ja Kes­ki-Eu­roop­paan tar­koi­te­tut ren­kaat tul­laan val­mis­ta­maan Ro­ma­ni­as­sa si­jait­se­val­la teh­taal­la.

No­ki­an-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU