Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Stellantis

Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa

Stellantis-konsernin autoja Suomeen maahantuovan Auto-Bonin toimitusjohtajan Markus Vuolteen mukaan uusien poltto­moot­to­ri­au­tojen tuotantoa voidaan joutua rajoittamaan vuonna 2025. Taustalla on EU:n asettama päästötavoite, joka käytännössä pakottaa valmistajat keskittymään sähkö- ja hybridiautojen tuotantoon.

Auto Bild.Uutiset

Val­mis­ta­jil­le pääs­tö­ra­jo­jen yli­tyk­sis­tä voi lan­ge­ta mil­jar­di­luo­kan sa­kot, jot­ka voi­vat kei­nut­taa koko alaa.

- Val­mis­ta­jat jou­tu­vat ra­joit­ta­maan polt­to­moot­to­ri­au­to­jen­sa tuo­tan­toa vält­ty­äk­seen jät­ti­mäi­sil­tä sa­koil­ta. Suo­ma­lai­sil­le ku­lut­ta­jil­le tämä nä­kyy si­ten, et­tä polt­to­moot­to­ri­au­to­jen hin­nat saat­ta­vat nous­ta. Sa­mal­la myös au­to­jen saa­ta­vuu­des­ta voi tul­la pu­laa. Vaa­ra­na on, et­tä nä­em­me odot­ta­mat­to­mia ket­ju­re­ak­ti­oi­ta, joi­den vai­ku­tuk­set ulot­tu­vat Suo­meen as­ti, Vuol­le en­nus­taa.

EU:n uu­si pääs­tö­ta­voi­te as­tuu voi­maan heti en­si vuo­den alus­sa. Hen­ki­lö­au­to­jen CO2-pääs­tö­jen kes­ki­mää­räi­nen ylä­ra­ja pu­to­aa ny­kyi­ses­tä 115 g/km ta­sos­ta 93,6 gram­maan ki­lo­met­ril­tä.

Uu­sien pa­ket­ti­au­to­jen koh­dal­la pääs­tö­ra­jat ki­ris­ty­vät 198 g/km 153,9 gram­maan ki­lo­met­ril­tä. Mi­kä­li val­mis­ta­jat ei­vät pää­se ta­voit­tei­siin, jou­tu­vat ne mak­sa­maan 95 eu­roa jo­kai­sel­ta ylit­tä­mäl­tään pääs­tög­ram­mal­ta per au­to.

- Kertapudotus on todella raju.115 gramman nykypäästöillä valmistaja joutuisi maksamaan ensi vuonna pelkästään yhdestä autosta 1 995 euroa sakkoa. Pakettiautojen kohdalla sakko olisi peräti 4 180 euroa. Valmistajien onkin kaikin keinoin myytävä riittävä määrä sähköautoja tavoitteeseen pääsemiseksi, mutta sähköautojen tuotanto on useille valmistajille tänä päivänä tappiollista, Vuolle muistuttaa.

- Kertapudotus on todella raju.115 gramman nykypäästöillä valmistaja joutuisi maksamaan ensi vuonna pelkästään yhdestä autosta 1 995 euroa sakkoa. Pakettiautojen kohdalla sakko olisi peräti 4 180 euroa. Valmistajien onkin kaikin keinoin myytävä riittävä määrä sähköautoja tavoitteeseen pääsemiseksi, mutta sähköautojen tuotanto on useille valmistajille tänä päivänä tappiollista, Vuolle muistuttaa.

Auto-Bon Oy

- Ker­ta­pu­do­tus on to­del­la raju.115 gram­man ny­ky­pääs­töil­lä val­mis­ta­ja jou­tui­si mak­sa­maan en­si vuon­na pel­käs­tään yh­des­tä au­tos­ta 1 995 eu­roa sak­koa. Pa­ket­ti­au­to­jen koh­dal­la sak­ko oli­si pe­rä­ti 4 180 eu­roa. Val­mis­ta­jien on­kin kai­kin kei­noin myy­tä­vä riit­tä­vä mää­rä säh­kö­au­to­ja ta­voit­tee­seen pää­se­mi­sek­si, mut­ta säh­kö­au­to­jen tuo­tan­to on useil­le val­mis­ta­jil­le tänä päi­vä­nä tap­pi­ol­lis­ta, Vuol­le muis­tut­taa.

- Stel­lan­tis on täy­sin si­tou­tu­nut pääs­tö­ta­voit­tei­siin kai­kil­la mark­ki­noil­la ja olem­me nii­hin val­mii­na. Stel­lan­tik­sen lin­ja on, et­tei se ei aio kom­pen­soi­da pääs­tö­jään sa­koil­la. Tämä tar­koit­taa, et­tä täys­säh­kö­au­to­jen myyn­nin on ol­ta­va ko­ko­nais­myyn­nis­tä nel­jän­nes vuon­na 2025. Hyvä säh­kö­au­to­jen myyn­ti mah­dol­lis­taa myös polt­to­moot­to­ri­au­to­jen myyn­nin, Vuol­le pai­not­taa.

EU:n pääs­tö­ta­voit­teet tiuk­ke­ne­vat en­ti­ses­tään vuon­na 2030. Vuo­si­na 2030-2034 hen­ki­lö­au­to­jen ylä­pääs­tö­ra­ja on 49,5 g/km.

Vuo­des­ta 2035 al­ka­en koko EU:n uu­den ajo­neu­vo­kan­nan hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­ta­voi­te on nol­la gram­maa ki­lo­met­ril­tä.

Käy­tän­nös­sä tämä lo­pet­taa uu­sien polt­to­moot­to­ri­au­to­jen myyn­nin Eu­roo­pas­sa.

- Mark­ki­noil­la tu­lee ole­maan vie­lä pit­kään polt­to­moot­to­ri­au­to­ja, mut­ta niis­tä saat­taa tul­la jol­lain ai­ka­vä­lil­lä har­vo­jen herk­kua. Säh­kö­au­tois­ta tu­lee joka ta­pauk­ses­sa val­ta­vir­taa, Vuol­le sa­noo.

Au­to-Bon Oy on yk­si Suo­men suu­rim­mis­ta au­ton­maa­han­tuon­tiy­ri­tyk­sis­tä. Se edus­taa Suo­mes­sa ja Bal­ti­as­sa maa­il­man nel­jän­nek­si suu­rim­man au­ton­val­mis­ta­jan eli Stel­lan­tik­sen Al­fa Ro­meo-, Cit­roën, DS Au­to­mo­bi­les-, Fiat-, Fiat Pro­fes­si­o­nal-, Jeep-, Opel- ja Peu­ge­ot-brän­de­jä.

Merk­kien tuo­te­va­li­koi­mas­sa on täl­lä­kin het­kel­lä Suo­mes­sa yh­teen­sä yli 30 säh­kö­au­to­mal­lia.

Au­to-Bon Oy -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN