RML:n lyhytakselivälisen urheiluauton moottorina toimii Ferrarin 485-hevosvoimainen V12 linkitettynä 6-portaiseen manuaalivaihteistoon.

RML:n lyhytakselivälisen urheiluauton moottorina toimii Ferrarin 485-hevosvoimainen V12 linkitettynä 6-portaiseen manuaalivaihteistoon.

MATTHEW HOWELL

Perinteitä ja nykyaikaa: Lyhytak­se­li­vä­li­sessä RML-urheiluautossa on hiilikuitua pelissä

Ensimmäinen brittiläinen RML-brändin lyhytak­se­li­vä­linen coupé on viimeis­te­ly­vaiheen loppusuoralla, ja auto saadaan tuotan­to­val­miiksi vielä ennen kuluvan vuoden loppua.

Auto Bild.Klassikot

RML:n ly­hy­tak­se­li­vä­li­sen coupén esi­ku­va­na on Fer­ra­rin ly­hy­tak­se­li­vä­li­nen 250 SWB. RML:n ko­rit ja kyn­nyk­set asen­net­tiin äs­ket­täin en­sim­mäis­tä ker­taa au­ton mo­di­fi­oi­tuun alus­taan.

RML:n ly­hy­tak­se­li­vä­li­sen ur­hei­lu­au­ton moot­to­ri­na toi­mii Fer­ra­rin 485-he­vos­voi­mai­nen V12 lin­ki­tet­ty­nä 6-por­tai­seen ma­nu­aa­li­vaih­teis­toon.

Hii­li­kui­tu­kom­po­siit­ti­o­sat skan­nat­tiin ja mi­tat­tiin nii­den kui­va­so­vi­tuk­sen jäl­keen, mikä pal­jas­ti, et­tä 99 pro­sent­tia ra­ken­tees­ta oli 2,5 mm to­le­rans­sin si­säl­lä ja et­tä häm­mäs­tyt­tä­vät 60 pro­sent­tia oli­vat 1 mm to­le­rans­sin si­säl­lä.

"Olem­me erit­täin tyy­ty­väi­siä tu­lok­seen", luon­neh­ti Ben Amos, RML:n ly­hy­en ak­se­li­vä­lin ur­hei­lu­au­ton val­mis­tuk­sen pää­in­si­nöö­ri.

RML

"En­sim­mäi­sen tuo­tan­to­au­ton ko­ri­ra­ken­teen nä­ke­mi­nen näin täy­del­li­ses­sä kun­nos­sa, run­koon kiin­ni­tet­ty­nä, ää­nen­vai­men­nus- ja läm­mö­ne­ris­tys pai­kal­laan, on var­sin eri­kois­ta. Meil­lä on jopa oven­tii­vis­teet asen­net­tui­na ja val­mii­na lii­mauk­seen."

En­na­koi­va suun­nit­te­lu, jos­sa käy­te­tään CAD-suun­nit­te­lua (tie­to­ko­ne­a­vus­teis­ta suun­nit­te­lua) ja CFD:tä (las­ken­ta­vir­taus­dy­na­miik­kaa), ovat juu­ri sel­lai­sia alu­ei­ta, jois­sa RML:llä on laa­jaa ko­ke­mus­ta, sil­lä sil­le on ai­em­min us­kot­tu usei­ta mo­ni­mut­kai­sia, koko au­ton kä­sit­tä­viä oh­jel­mia al­ku­pe­räi­so­sien val­mis­ta­jien ta­hol­ta.

Pro­ses­si no­peut­taa ke­hi­ty­sai­ko­ja, mut­ta ta­kaa myös pal­jon vaa­ti­vam­man ja laa­duk­kaam­man lop­pu­tu­lok­sen, kun kom­po­nen­tit on val­mis­tet­tu ja val­mii­ta lo­pul­li­seen ko­koon­pa­noon.

Erit­täin jäyk­kä ko­ri­ra­ken­ne

RML:n ly­hy­tak­se­li­vä­li­sen ko­rin ko­ko­nais­ra­ken­ne on ää­ret­tö­män jäyk­kä, mikä pa­ran­taa sekä tur­val­li­suut­ta et­tä ajo­dy­na­miik­kaa. Se on myös ke­vyt.

Vaik­ka hie­no hii­li­kui­tu-kom­po­siit­ti­ko­ri maa­la­taan mar­ras­kuus­sa, au­tos­sa on edel­leen koh­tia, jois­sa hii­li­kui­tu­ku­dos on tar­koi­tuk­sel­la nä­ky­vil­lä, ku­ten oven si­sä­o­sat sekä jääh­dy­tys­nes­teen pai­sun­ta­säi­liö sekä il­man­suo­da­tin­ko­te­lo moot­to­ri­ti­las­sa.

RML

MATTHEW HOWELL

"Ha­lu­am­me muis­tut­taa RML:n omis­ta­jia kor­ke­a­laa­tui­sis­ta ma­te­ri­aa­leis­ta, joi­ta tä­hän au­toon käy­te­tään", Amos sa­noi.

En­sim­mäi­sen yk­si­lön ("Car Zero") vii­mei­set ra­ken­nus­vai­heet kä­sit­tä­vät voi­man­siir­ron, ul­ko­pin­nat, joh­to­sar­jat sekä jar­ru­let­kut.

”Tuo­tan­to­au­to täyt­tää poik­keuk­sel­li­sen kor­ke­at vaa­ti­muk­set", sa­noi RML:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mic­ha­el Mal­lock.

”Val­mis laa­tu ei eroa sii­tä, mitä al­ku­pe­räi­so­sia ti­laa­vat asi­ak­kaam­me odot­ta­vat; toi­sin sa­no­en olem­me sii­nä suh­tees­sa alan par­hai­den jou­kos­sa.”

RML-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN