Renault Emblème esitellään Renaultin osastolla Pariisin autonäyttelyssä 2024. Lokakuun aikana Ampere esittelee auton kokonaisuudessaan, jolloin kerrotaan syvällisemmin auton teknologiasta päästöjen vähentämiseksi.
Renault
Renault Emblème -konseptiauto: Sähkömoottori ja polttokenno - näin leikataan 90 % CO2-päästöistä
Renault on asettanut itselleen haasteen tehdä kaikesta toiminnastaan Euroopassa hiilineutraalia vuoteen 2040 mennessä.
Renault Emblème -tutkielma kehitettiin näyttämään, miten auton elinkaaren aikaisia hiilidioksidipäästöjä voidaan pudottaa 90 prosenttia. Upea farmariauto toimii yhtä aikaa sekä sähköllä että vedyllä.
Renault osoittaa uudella Renault Emblème -prototyypillään, että yhtiön visio päästöjen todella rajusta vähentämisestä on mahdollinen.
Tutkielmalla näytetään, miten Renault Groupin on mahdollista edetä hiilineutraaliksi Euroopassa vuoteen 2040 mennessä ja maailmanlaajuisesti kymmenen vuotta myöhemmin.
Tavoitteeseen pääsy vaatii vallankumouksellisia muutoksia tapaan suunnitella uusia autoja ja valmistaa niitä.
Renaulution-strategian mukainen lähestyminen hiilineutraaliin tulevaisuuteen
Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ja leikkaaminen nollaan on tärkein asia ilmaston muutosta vastaan taisteltaessa.
Asetetun vuositavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä, joista kertoo Pariisin autonäyttelyssä lokakuun 14. päivänä esiteltävä Renault Emblème.
Se on konkreettinen laboratorio niistä innovaatioista, joita Renault, Ampere ja niiden yhteistyökumppanit ovat kehittäneet päästöjen vähentämiseksi.
Pyrittäessä kunnianhimoiseen päästöjen vähentämiseen Renault Emblèmen kehittäminen vaati aivan uuden tavan työskennellä. Projektissa oli mukana Renaultin ja Amperen lisäksi 20 yhteistyökumppania, jotka ovat kukin oma alansa huipputasoa. Kaikki antoivat työhön oman teknologiansa ja osaamisensa hiilidioksidipäästöjen pudottamiseksi 90 prosentilla.
Renault
Päähaaste päästöjen vähentämisessä on ulottaa se kaikkeen auton elinkaaren aikana alkaen sen valmistuksesta ja päättyen kierrätykseen.
Uusi Renault Emblème jatkaa vuonna 2022 esitellyn Renault Scenic Vision H2-Tech -tutkielman hengessä vieden asioita askeleen pidemmälle.
Renault Emblèmen ilmakehään vaikuttavat päästöt (CO2 ja muut) ovat auton elinkaaren aikana 90 prosenttia vähäisemmät, kun vastaavan nykyisin valmistettavan polttomoottoriauton. Koko elinkaaren aikana syntyy vain viisi tonnia hiilidioksidia.
Uskomattoman päästövähennyksen saavuttamiseksi projektin aikana tutkittiin kaikki mahdollinen päämäärään pääsemiseksi.
Mukana ovat kierrätetyt materiaalit, joilla on vähäinen hiilijalanjälki, luonnon materiaalit, tuotantoprosessi täysin uusiutuvaa energiaa käyttäen, kierrätysosien käyttö auton elinkaaren päätyttyä ja paljon muuta. Sama ajattelu koski myös auton tekniikkaa voimalinja mukaan lukien.
Tehokkuus on Renaultin uuden muotokielen ydin
Renault Emblème symbolisoi uutta holistista lähestymistä auton muotoiluun. Sen ulkonäössä yhdistyvät urheilullisuus, tyylikkyys ja tunteisiin vetoava aistillisuus pyöreydessä sekä grafiikassa ja teknisissä linjoissa luoden äärimmäisen haluttavan kokonaisuuden.
Muotoilu on myös aerodynamiikan optimoinnin tulos, jolla halutaan vähentää energian kulutusta estetiikasta tinkimättä.
Yksityiskohtia ovat muun muassa ulkopeilien korvaaminen kameroilla, jotka on integroitu lokasuojiin, tuulilasinpyyhkijöiden sijoittaminen konepellin alle ja oven kahvojen upottaminen koriin.
Kaksi evää konepellissä ohjaa ilmavirtaa optimaalisesti tuulilasille ja etupuskurista alkavat kanavat vievät ilmavirran tehokkaasti etupyörien taakse. Vanteet ovat täysin katetut, millä tehostetaan ilman virtausta korin myötäisesti.
Renault Emblèmessä on 160 kW sähkömoottori, missä ei käytetä harvinaisia metalleja, mikä sekin on yksi ympäristön huomioon ottava seikka. Voimaa sähkömoottori saa tässä sähköautokokoluokassa energiasisällöltään kohtuullisen pieneltä 40 kW (NMC) ajoakulta. Se on paljon kevyempi, pienempi, halvempi ja ympäristöystävällisempi kuin tämän kokoisissa autoissa yleensä käytettävät ajoakut. Sitä käyttäen toimintamatka on satoja kilometrejä, mikä riittää normaaliin käyttöön. Toisena moottorina on 30 kW tehoinen PEMFC-polttokenno, joka toimii 2,8 kilon tankista saatavalla vedyllä pitkillä matkoilla. Kaiken lisäksi polttokennon energiatehokkuus on 60 prosentin luokkaa. Yhdessä kaksi voimalinjaa tekevät mahdolliseksi 1 000 kilometrin pituisen matkan yhtä nopeasti kuin polttomoottorisella autolla. Matkan aikana ei tarvitse pysähtyä lataamaan, vaan kaksi viiden minuutin pituista vedyn tankkaustaukoa riittää kattamaan matkan.
Renault
Formula 1 -autoista tuttua tasaista pohjan muotoa tehostetaan aktiivisesti säätyvällä diffuusorilla, jolla tasapainotetaan ilman virtaus, minimoiden aerodynaaminen ajovastus. Muotoilua hiottiin ainutlaatuisella digitaalisella simulointitekniikalla, mikä saatiin käyttöön BWT Alpine F1 -tiimiltä osana tehokasta Renaultin ja Amperen yhteistyötä.
Renault
Formula 1 -autoista tuttua tasaista pohjan muotoa tehostetaan aktiivisesti säätyvällä diffuusorilla, jolla tasapainotetaan ilman virtaus, minimoiden aerodynaaminen ajovastus.
Muotoilua hiottiin ainutlaatuisella digitaalisella simulointitekniikalla, mikä saatiin käyttöön BWT Alpine F1 -tiimiltä osana tehokasta Renaultin ja Amperen yhteistyötä.
Yhdistämällä osastojen ammattitaidot ja hyödyntämällä aktiivista sekä passiivista aerodynamiikkaa, ilman virtaus saatiin optimoitua, ja Renault Emblèmen ilmanvastuskertoimeksi saatiin hyvä 0,25.
Hienostunut, tinkimätön elämäntapafarmari
Kyseessä ei ole mikään utopistinen koemalli, sillä kauneus on tärkeä tekijä Renaultille. Niinpä Renault Emblème on tyylikäs elämäntapafarmari, jonka optimoitu aerodynamiikka lisää sen tehokkuutta ja taloudellisuutta.
Kori on 4,8 metriä pitkä, mikä muistuttaa Renaultin siirtymisestä yhä suurempiin autoluokkiin.
Akseliväli on 2,9 metriä, mikä yhdessä farmarikorin kanssa varmistaa runsaat tilat. Toisaalta perän muoto ja kohtuullinen 1,52 metrin korkeus tuovat mieleen coupén.
Auton koko muistuttaa myös siitä, että Renault on vahvistumassa yhä merkittävämmäksi tekijäksi keskikokoisten ja sitä suurempien autojen luokissa eli C- ja D-segmenteissä. Samalla jatketaan nykyisellä linjalla, että ostaja saa Renaultin valitessaan rahalleen mainion vastineen.
Muotoilussa on myös uutta ajattelua siinä, miten Renaultin logoa voidaan käyttää tunnusmerkkinä valoissa, jolloin auto on entistä helpompi tunnistaa Renaultiksi.
Yksi merkittävä tekijä auton energiatehokkuudessa on sen omamassa, joka on tietenkin myös suhteessa auton kokoon.
Pienempi paino alentaa hiilidioksidipäästöjä kaikessa auton elinkaaren aikana tuotannosta kuljetuksiin ja auton käyttöön.
Kevyt auto on myös raskasta helpompi kierrättää. Sen takia muotoilijat ja insinöörit ovat metsästäneet jokaista ylimääräistä kiloa tavoitteenaan saavuttaa 1 750 kilon omamassa. Sen painoisena Renault Emblème painaa vähemmän kuin samankokoiset hybridit sähköautoista puhumattakaan.
Voimalinja yhdistää monipuolisuuden ja alhaiset päästöt
Renault Emblème on sähköauto, jossa on kaksi voimalinjaa. Auto on suunniteltu vähentämään hiilidioksidipäästöjä auton käytettävyydestä tinkimättä.
Voimalinjassa on energiasisällöltään 40 kilowattitunnin ajoakku arkikäyttöön, kun taas pidemmillä matkoilla voidaan käyttää polttokennotekniikkaa.
Perustana on takavetoinen AmpR Medium -perusrakenne, johon voidaan liittää erilaisia komponentteja, kuten sähkömoottori, ajoakku, polttokenno ja vetytankki. Painopiste on alhaalla ja optimaalinen painonjakauma varmistaa hyvät ajo-ominaisuudet.
Renault Emblèmessä on 160 kW sähkömoottori, missä ei käytetä harvinaisia metalleja, mikä sekin on yksi ympäristön huomioon ottava seikka.
Voimaa sähkömoottori saa tässä sähköautokokoluokassa energiasisällöltään kohtuullisen pieneltä 40 kilowattitunnin (NMC) ajoakulta.
Se on paljon kevyempi, pienempi, halvempi ja ympäristöystävällisempi kuin tämän kokoisissa autoissa yleensä käytettävät ajoakut. Sitä käyttäen toimintamatka on satoja kilometrejä, mikä riittää normaaliin käyttöön.
Uusi Renault Emblème jatkaa vuonna 2022 esitellyn Scenic Vision H2-Tech -tutkielman hengessä vieden asioita askeleen pidemmälle.
Renault
Toisena moottorina on 30 kW tehoinen PEMFC-polttokenno, joka toimii 2,8 kilon tankista saatavalla vedyllä pitkillä matkoilla. Kaiken lisäksi polttokennon energiatehokkuus on 60 prosentin luokkaa.
Yhdessä kaksi voimalinjaa tekevät mahdolliseksi 1 000 kilometrin pituisen matkan yhtä nopeasti kuin polttomoottorisella autolla.
Matkan aikana ei tarvitse pysähtyä lataamaan, vaan kaksi viiden minuutin pituista vedyn tankkaustaukoa riittää kattamaan matkan.
Esimerkiksi matkalla Pariisista Marseilleen kolme neljännestä matkasta käytetään vetyä, jolloin ei ole mitään muuta päästöä kuin puhdasta vettä.
Innovatiivinen tapa tehdä työtä
Pyrittäessä kunnianhimoiseen päästöjen vähentämiseen Renault Emblèmen kehittäminen vaati aivan uuden tavan työskennellä.
Projektissa oli mukana Renaultin ja Amperen lisäksi 20 yhteistyökumppania, jotka ovat kukin oma alansa huipputasoa. Kaikki antoivat työhön oman teknologiansa ja osaamisensa hiilidioksidipäästöjen pudottamiseksi 90 prosentilla.
Kollektiivinen, horisontaalinen lähestyminen rohkaisi tekemään ennakkoluulottomia innovaatioita. Renault Emblème osoittaa jälleen kerran, että Renault Group on kehityksen kärjessä innovaatioiden, liikkumispalvelujen ja autonvalmistuksen suhteen, kun se yhdistää koko ekojärjestelmän prosessiin.
Renault Emblème esitellään Renaultin osastolla Pariisin autonäyttelyssä 2024.
Lokakuun aikana Ampere esittelee auton kokonaisuudessaan, jolloin kerrotaan syvällisemmin auton teknologiasta päästöjen vähentämiseksi.
Auton elinkaaren analysointi
Elinkaarianalyysi (LCA, Life Cycle analysis) on tieteellinen metodi, jolla määritellään ympäristövaikutukset auton elinkaaren aikana kehdosta hautaan.
Lähtökohtana ovat materiaalit ja komponenttien valmistus, mistä edetään auton kokoamiseen, kuljetukseen, käyttöön, huoltoon ja kierrätykseen. LCA on maailmanlaajuisesti käytettävä standardisoitu työkalu, jolla myös Renault Group mittaa autojaan.
Yksi tärkeimmistä käyttötarkoituksista on laskea maapallon lämpenemiseen kohdistuva vaikutus kasvihuoneilmiöön vaikuttavien päästöjen, lähinnä CO2, muodossa myytyä autoa kohden.
Renault Group ottaa laskennassa huomioon autojen todellisen kulutuksen 200 000 kilometriin saakka.
Renault Group ja Ampere kannattavat myös Ranskan autoteollisuuden tekemää ehdotusta mitata vaikutus koko auton elinkaaren ajalta.
Uuden Renault Megane E-Tech 100% electricin kokonaispäästöt sen elinkaaren ajalta ovat 24 tonnia CO2. Se on puolet vastaavan polttomoottorisen henkilöauton päästöistä (49 tonnia CO2, polttomoottorinen Captur). Laskelma kertoo konkreettisesti sähköauton vaikutuksesta päästömääriin.
Renault Emblème -projektin tavoitteena on päästä laskelmassa viiteen tonniin, mikä olisi ainoastaan kymmenys polttomoottoriseen henkilöautoon verrattuna.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Auto Bild 14/2024 on kaupoissa
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
Marantzin langaton pallo
Lähellä luontoa
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Kuun kolmas kierros
Quad 33/303 jälleen saatavana
Avoin suljettu kuuloke
Arendal 1528-kaiutinsarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI