Renault Emblème esitellään Renaultin osastolla Pariisin autonäyttelyssä 2024. Lokakuun aikana Ampere esittelee auton kokonaisuudessaan, jolloin kerrotaan syvällisemmin auton teknologiasta päästöjen vähentämiseksi.
Renault
Renault Emblème -konseptiauto: Sähkömoottori ja polttokenno - näin leikataan 90 % CO2-päästöistä
Renault on asettanut itselleen haasteen tehdä kaikesta toiminnastaan Euroopassa hiilineutraalia vuoteen 2040 mennessä.
Renault Emblème -tutkielma kehitettiin näyttämään, miten auton elinkaaren aikaisia hiilidioksidipäästöjä voidaan pudottaa 90 prosenttia. Upea farmariauto toimii yhtä aikaa sekä sähköllä että vedyllä.
Renault osoittaa uudella Renault Emblème -prototyypillään, että yhtiön visio päästöjen todella rajusta vähentämisestä on mahdollinen.
Tutkielmalla näytetään, miten Renault Groupin on mahdollista edetä hiilineutraaliksi Euroopassa vuoteen 2040 mennessä ja maailmanlaajuisesti kymmenen vuotta myöhemmin.
Tavoitteeseen pääsy vaatii vallankumouksellisia muutoksia tapaan suunnitella uusia autoja ja valmistaa niitä.
Renaulution-strategian mukainen lähestyminen hiilineutraaliin tulevaisuuteen
Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ja leikkaaminen nollaan on tärkein asia ilmaston muutosta vastaan taisteltaessa.
Asetetun vuositavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä, joista kertoo Pariisin autonäyttelyssä lokakuun 14. päivänä esiteltävä Renault Emblème.
Se on konkreettinen laboratorio niistä innovaatioista, joita Renault, Ampere ja niiden yhteistyökumppanit ovat kehittäneet päästöjen vähentämiseksi.
Pyrittäessä kunnianhimoiseen päästöjen vähentämiseen Renault Emblèmen kehittäminen vaati aivan uuden tavan työskennellä. Projektissa oli mukana Renaultin ja Amperen lisäksi 20 yhteistyökumppania, jotka ovat kukin oma alansa huipputasoa. Kaikki antoivat työhön oman teknologiansa ja osaamisensa hiilidioksidipäästöjen pudottamiseksi 90 prosentilla.
Renault
Päähaaste päästöjen vähentämisessä on ulottaa se kaikkeen auton elinkaaren aikana alkaen sen valmistuksesta ja päättyen kierrätykseen.
Uusi Renault Emblème jatkaa vuonna 2022 esitellyn Renault Scenic Vision H2-Tech -tutkielman hengessä vieden asioita askeleen pidemmälle.
Renault Emblèmen ilmakehään vaikuttavat päästöt (CO2 ja muut) ovat auton elinkaaren aikana 90 prosenttia vähäisemmät, kun vastaavan nykyisin valmistettavan polttomoottoriauton. Koko elinkaaren aikana syntyy vain viisi tonnia hiilidioksidia.
Uskomattoman päästövähennyksen saavuttamiseksi projektin aikana tutkittiin kaikki mahdollinen päämäärään pääsemiseksi.
Mukana ovat kierrätetyt materiaalit, joilla on vähäinen hiilijalanjälki, luonnon materiaalit, tuotantoprosessi täysin uusiutuvaa energiaa käyttäen, kierrätysosien käyttö auton elinkaaren päätyttyä ja paljon muuta. Sama ajattelu koski myös auton tekniikkaa voimalinja mukaan lukien.
Tehokkuus on Renaultin uuden muotokielen ydin
Renault Emblème symbolisoi uutta holistista lähestymistä auton muotoiluun. Sen ulkonäössä yhdistyvät urheilullisuus, tyylikkyys ja tunteisiin vetoava aistillisuus pyöreydessä sekä grafiikassa ja teknisissä linjoissa luoden äärimmäisen haluttavan kokonaisuuden.
Muotoilu on myös aerodynamiikan optimoinnin tulos, jolla halutaan vähentää energian kulutusta estetiikasta tinkimättä.
Yksityiskohtia ovat muun muassa ulkopeilien korvaaminen kameroilla, jotka on integroitu lokasuojiin, tuulilasinpyyhkijöiden sijoittaminen konepellin alle ja oven kahvojen upottaminen koriin.
Kaksi evää konepellissä ohjaa ilmavirtaa optimaalisesti tuulilasille ja etupuskurista alkavat kanavat vievät ilmavirran tehokkaasti etupyörien taakse. Vanteet ovat täysin katetut, millä tehostetaan ilman virtausta korin myötäisesti.
Renault Emblèmessä on 160 kW sähkömoottori, missä ei käytetä harvinaisia metalleja, mikä sekin on yksi ympäristön huomioon ottava seikka. Voimaa sähkömoottori saa tässä sähköautokokoluokassa energiasisällöltään kohtuullisen pieneltä 40 kW (NMC) ajoakulta. Se on paljon kevyempi, pienempi, halvempi ja ympäristöystävällisempi kuin tämän kokoisissa autoissa yleensä käytettävät ajoakut. Sitä käyttäen toimintamatka on satoja kilometrejä, mikä riittää normaaliin käyttöön. Toisena moottorina on 30 kW tehoinen PEMFC-polttokenno, joka toimii 2,8 kilon tankista saatavalla vedyllä pitkillä matkoilla. Kaiken lisäksi polttokennon energiatehokkuus on 60 prosentin luokkaa. Yhdessä kaksi voimalinjaa tekevät mahdolliseksi 1 000 kilometrin pituisen matkan yhtä nopeasti kuin polttomoottorisella autolla. Matkan aikana ei tarvitse pysähtyä lataamaan, vaan kaksi viiden minuutin pituista vedyn tankkaustaukoa riittää kattamaan matkan.
Renault
Formula 1 -autoista tuttua tasaista pohjan muotoa tehostetaan aktiivisesti säätyvällä diffuusorilla, jolla tasapainotetaan ilman virtaus, minimoiden aerodynaaminen ajovastus. Muotoilua hiottiin ainutlaatuisella digitaalisella simulointitekniikalla, mikä saatiin käyttöön BWT Alpine F1 -tiimiltä osana tehokasta Renaultin ja Amperen yhteistyötä.
Renault
Formula 1 -autoista tuttua tasaista pohjan muotoa tehostetaan aktiivisesti säätyvällä diffuusorilla, jolla tasapainotetaan ilman virtaus, minimoiden aerodynaaminen ajovastus.
Muotoilua hiottiin ainutlaatuisella digitaalisella simulointitekniikalla, mikä saatiin käyttöön BWT Alpine F1 -tiimiltä osana tehokasta Renaultin ja Amperen yhteistyötä.
Yhdistämällä osastojen ammattitaidot ja hyödyntämällä aktiivista sekä passiivista aerodynamiikkaa, ilman virtaus saatiin optimoitua, ja Renault Emblèmen ilmanvastuskertoimeksi saatiin hyvä 0,25.
Hienostunut, tinkimätön elämäntapafarmari
Kyseessä ei ole mikään utopistinen koemalli, sillä kauneus on tärkeä tekijä Renaultille. Niinpä Renault Emblème on tyylikäs elämäntapafarmari, jonka optimoitu aerodynamiikka lisää sen tehokkuutta ja taloudellisuutta.
Kori on 4,8 metriä pitkä, mikä muistuttaa Renaultin siirtymisestä yhä suurempiin autoluokkiin.
Akseliväli on 2,9 metriä, mikä yhdessä farmarikorin kanssa varmistaa runsaat tilat. Toisaalta perän muoto ja kohtuullinen 1,52 metrin korkeus tuovat mieleen coupén.
Auton koko muistuttaa myös siitä, että Renault on vahvistumassa yhä merkittävämmäksi tekijäksi keskikokoisten ja sitä suurempien autojen luokissa eli C- ja D-segmenteissä. Samalla jatketaan nykyisellä linjalla, että ostaja saa Renaultin valitessaan rahalleen mainion vastineen.
Muotoilussa on myös uutta ajattelua siinä, miten Renaultin logoa voidaan käyttää tunnusmerkkinä valoissa, jolloin auto on entistä helpompi tunnistaa Renaultiksi.
Yksi merkittävä tekijä auton energiatehokkuudessa on sen omamassa, joka on tietenkin myös suhteessa auton kokoon.
Pienempi paino alentaa hiilidioksidipäästöjä kaikessa auton elinkaaren aikana tuotannosta kuljetuksiin ja auton käyttöön.
Kevyt auto on myös raskasta helpompi kierrättää. Sen takia muotoilijat ja insinöörit ovat metsästäneet jokaista ylimääräistä kiloa tavoitteenaan saavuttaa 1 750 kilon omamassa. Sen painoisena Renault Emblème painaa vähemmän kuin samankokoiset hybridit sähköautoista puhumattakaan.
Voimalinja yhdistää monipuolisuuden ja alhaiset päästöt
Renault Emblème on sähköauto, jossa on kaksi voimalinjaa. Auto on suunniteltu vähentämään hiilidioksidipäästöjä auton käytettävyydestä tinkimättä.
Voimalinjassa on energiasisällöltään 40 kilowattitunnin ajoakku arkikäyttöön, kun taas pidemmillä matkoilla voidaan käyttää polttokennotekniikkaa.
Perustana on takavetoinen AmpR Medium -perusrakenne, johon voidaan liittää erilaisia komponentteja, kuten sähkömoottori, ajoakku, polttokenno ja vetytankki. Painopiste on alhaalla ja optimaalinen painonjakauma varmistaa hyvät ajo-ominaisuudet.
Renault Emblèmessä on 160 kW sähkömoottori, missä ei käytetä harvinaisia metalleja, mikä sekin on yksi ympäristön huomioon ottava seikka.
Voimaa sähkömoottori saa tässä sähköautokokoluokassa energiasisällöltään kohtuullisen pieneltä 40 kilowattitunnin (NMC) ajoakulta.
Se on paljon kevyempi, pienempi, halvempi ja ympäristöystävällisempi kuin tämän kokoisissa autoissa yleensä käytettävät ajoakut. Sitä käyttäen toimintamatka on satoja kilometrejä, mikä riittää normaaliin käyttöön.
Uusi Renault Emblème jatkaa vuonna 2022 esitellyn Scenic Vision H2-Tech -tutkielman hengessä vieden asioita askeleen pidemmälle.
Renault
Toisena moottorina on 30 kW tehoinen PEMFC-polttokenno, joka toimii 2,8 kilon tankista saatavalla vedyllä pitkillä matkoilla. Kaiken lisäksi polttokennon energiatehokkuus on 60 prosentin luokkaa.
Yhdessä kaksi voimalinjaa tekevät mahdolliseksi 1 000 kilometrin pituisen matkan yhtä nopeasti kuin polttomoottorisella autolla.
Matkan aikana ei tarvitse pysähtyä lataamaan, vaan kaksi viiden minuutin pituista vedyn tankkaustaukoa riittää kattamaan matkan.
Esimerkiksi matkalla Pariisista Marseilleen kolme neljännestä matkasta käytetään vetyä, jolloin ei ole mitään muuta päästöä kuin puhdasta vettä.
Innovatiivinen tapa tehdä työtä
Pyrittäessä kunnianhimoiseen päästöjen vähentämiseen Renault Emblèmen kehittäminen vaati aivan uuden tavan työskennellä.
Projektissa oli mukana Renaultin ja Amperen lisäksi 20 yhteistyökumppania, jotka ovat kukin oma alansa huipputasoa. Kaikki antoivat työhön oman teknologiansa ja osaamisensa hiilidioksidipäästöjen pudottamiseksi 90 prosentilla.
Kollektiivinen, horisontaalinen lähestyminen rohkaisi tekemään ennakkoluulottomia innovaatioita. Renault Emblème osoittaa jälleen kerran, että Renault Group on kehityksen kärjessä innovaatioiden, liikkumispalvelujen ja autonvalmistuksen suhteen, kun se yhdistää koko ekojärjestelmän prosessiin.
Renault Emblème esitellään Renaultin osastolla Pariisin autonäyttelyssä 2024.
Lokakuun aikana Ampere esittelee auton kokonaisuudessaan, jolloin kerrotaan syvällisemmin auton teknologiasta päästöjen vähentämiseksi.
Auton elinkaaren analysointi
Elinkaarianalyysi (LCA, Life Cycle analysis) on tieteellinen metodi, jolla määritellään ympäristövaikutukset auton elinkaaren aikana kehdosta hautaan.
Lähtökohtana ovat materiaalit ja komponenttien valmistus, mistä edetään auton kokoamiseen, kuljetukseen, käyttöön, huoltoon ja kierrätykseen. LCA on maailmanlaajuisesti käytettävä standardisoitu työkalu, jolla myös Renault Group mittaa autojaan.
Yksi tärkeimmistä käyttötarkoituksista on laskea maapallon lämpenemiseen kohdistuva vaikutus kasvihuoneilmiöön vaikuttavien päästöjen, lähinnä CO2, muodossa myytyä autoa kohden.
Renault Group ottaa laskennassa huomioon autojen todellisen kulutuksen 200 000 kilometriin saakka.
Renault Group ja Ampere kannattavat myös Ranskan autoteollisuuden tekemää ehdotusta mitata vaikutus koko auton elinkaaren ajalta.
Uuden Renault Megane E-Tech 100% electricin kokonaispäästöt sen elinkaaren ajalta ovat 24 tonnia CO2. Se on puolet vastaavan polttomoottorisen henkilöauton päästöistä (49 tonnia CO2, polttomoottorinen Captur). Laskelma kertoo konkreettisesti sähköauton vaikutuksesta päästömääriin.
Renault Emblème -projektin tavoitteena on päästä laskelmassa viiteen tonniin, mikä olisi ainoastaan kymmenys polttomoottoriseen henkilöautoon verrattuna.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Torvikaiuttimia Japanista
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
SystemDekin paluu
Dali Kupid
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL