Renault Mégane eVision tlee markkinoille ensi vuonna.

Renault Mégane eVision tlee markkinoille ensi vuonna.

Renault Mégane eVision: Sähköautomalli lanseerataan 2021

Renault aloittaa uuden kappaleen yhtiön historiaan Mégane eVisionilla.

Auto Bild.Uutiset

Ky­sees­sä ei ole tu­le­vai­suu­den tut­kiel­ma, vaan Re­nault Mégane eVi­si­on pal­jas­taa pal­jon en­si vuon­na esi­tel­tä­väs­tä uu­des­ta säh­kö­au­tos­ta. Sa­mal­la se saa kun­ni­an esi­tel­lä täy­sin uu­den säh­kö­au­toi­hin suun­ni­tel­lun CMF-EV -pe­rus­ra­ken­teen.

Ai­em­min tänä vuon­na Re­nault esit­te­li val­lan­ku­mouk­sel­li­sen kon­sep­ti­au­ton. Morp­hoz oli mo­nek­si muut­tu­va au­to­no­mi­ses­ti liik­ku­va säh­kö­au­to, joka ker­toi yk­si­löl­li­sen liik­ku­mi­sen uu­sis­ta muo­dois­ta.

Nyt on vuo­ros­sa Re­nault Mégane eVi­si­on, joka tuo kon­sep­ti­au­ton lä­hem­mäs to­del­li­suut­ta niin muo­toi­lun kuin tek­nii­kan osal­ta.

Re­nault Mégane eVi­si­o­nil­la on val­ta­va mer­ki­tys Re­naul­tin tu­le­vai­suu­des­sa, sil­lä se luo uu­del­leen tär­ke­än au­to­luo­kan mark­ki­noil­la.

”Uu­den Al­li­ans­sis­sa ke­hi­te­tyn CMF-EV -pe­rus­ra­ken­teen avul­la me ri­koim­me Mégane eVi­si­o­nin kans­sa au­ton koon, käy­tön, muo­toi­lun ja ener­gi­a­te­hok­kuu­den sään­nöt. Me käy­tim­me kai­kin ta­voin hy­väk­si pel­käs­tään säh­kö­au­toon suun­ni­tel­lun pe­rus­ra­ken­teen suo­mat mah­dol­li­suu­det luo­da uu­del­leen klas­si­nen viis­to­pe­rä tun­tei­siin ve­to­a­val­la ta­val­la. Vain 4,21 met­riä pit­käs­sä ko­ris­sa on mark­ki­noi­den ohuim­man akun an­si­os­ta luok­kaa suu­rem­man au­ton ti­lat eli Mégane eVi­si­on on to­del­li­nen ti­lan­käy­tön mes­ta­ri­te­os. Me otim­me 25 vuot­ta van­han myyn­ti­me­nes­tyk­sem­me ja siir­sim­me sen tu­le­vai­suu­teen. Mégane eVi­si­on kek­sii uu­del­leen Méga­nen ja Re­nault kek­sii uu­del­leen Re­naul­tin. Tämä on vas­ta al­kua; ko­ko­naan uu­si in­no­vaa­ti­oi­ta pur­su­a­va säh­kö­au­to­jen su­ku­pol­vi on tu­los­sa”, to­te­aa Luca de Meo, Grou­pe Re­naul­tin pää­joh­ta­ja.

Eu­roo­pan yk­kö­nen säh­kö­au­tois­sa

Kil­pai­li­joi­hin­sa ver­rat­tu­na Re­naul­til­la on etu­na kym­me­nen vuo­den ko­ke­mus säh­kö­au­to­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä, tuo­tan­nos­sa ja mark­ki­noin­nis­sa. Koko Eu­roo­pan kat­ta­va myyn­ti- ja huol­to-or­ga­ni­saa­tio on jo kou­lu­tet­tu val­miik­si säh­kö­au­to­ja var­ten.

Re­nault on myy­nyt Eu­roo­pas­sa jo 300 000 säh­kö­au­toa. Vuo­des­ta 2010 läh­tien joka vii­des man­te­reel­lam­me re­kis­te­röi­ty säh­kö­au­to on ol­lut Re­nault. Tä­män vuo­den en­sim­mäis­ten kah­dek­san kuu­kau­den jäl­keen Eu­roo­pan eni­ten re­kis­te­röi­ty säh­kö­au­to­mal­li on Re­nault Zoe yli 52 000 kap­pa­leel­la.

Re­nault Mégane eVi­si­on -kon­sep­tiin pe­rus­tu­va en­si vuon­na esi­tel­tä­vä tuo­tan­to­mal­li tu­lee mark­ki­noil­le ai­no­as­taan säh­kö­moot­to­ri­se­na. Se ei sil­ti ole tar­koi­tet­tu vain yh­teen tar­pee­seen tai käyt­töön. Pi­kem­min­kin se aloit­taa uu­den Re­nault-mal­lis­ton, jo­hon esi­tel­lään usei­ta nuo­rek­kai­ta ja mo­ni­käyt­töi­siä säh­kö­au­to­ja.

Muun­nel­ta­va säh­kö­au­to­jen pe­rus­ra­ken­ne CMF-EV

Täy­sin uu­si al­li­ans­sin si­säl­lä ke­hi­tet­ty säh­kö­au­toi­hin suun­ni­tel­tu pe­rus­ra­ken­ne pi­tää si­säl­lään val­ta­van mää­rän uu­sia oi­val­luk­sia, joi­den an­si­os­ta se on to­del­la edis­tyk­sel­li­nen.

Pe­rus­ra­ken­teen CMF-EV -nimi tu­lee sa­nois­ta Com­mon Mo­du­le Fa­mi­ly – Elect­ric Ve­hic­le.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta au­ton ak­se­li­vä­liä voi­daan muut­taa, min­kä li­säk­si ajo­a­kun si­joi­tus­ta ja muo­toa pys­tyy vaih­te­le­maan hy­vin mo­ni­puo­li­ses­ti ja si­ten se so­pii niin ma­ta­laan ur­hei­lu­au­toon kuin kook­kaa­seen ka­tu­maas­tu­riin.

Pe­rus­ra­ken­tees­sa on otet­tu huo­mi­oon, et­tä ai­em­paa pie­nem­män säh­kö­moot­to­rin an­si­os­ta eteen ei tar­vit­se va­ra­ta pal­joa ti­laa. Näin mat­kus­ta­jil­le saa­daan mu­ka­vam­mat ol­ta­vat suu­res­sa mat­kus­ta­mos­sa. Sen ko­koon aut­taa pyö­rien vien­ti ai­van au­ton kul­miin ja enim­mil­lään 2,77 met­rin ak­se­li­vä­li.

Kos­ka au­tos­sa ei ole pa­ko­put­kis­toa ei­kä pe­rin­teis­tä vaih­teis­toa, on lat­ti­as­ta saa­tu ai­van ta­sai­nen, mikä li­sää ti­lan tun­tua ja si­sä­ti­lo­jen muun­nel­ta­vuut­ta.

Uut­ta pe­rus­ra­ken­net­ta ke­hi­tet­tä­es­sä al­li­ans­sin in­si­nöö­rit ja muo­toi­li­jat pa­nos­ti­vat pal­jon sen ma­ta­luu­teen. Sil­lä ta­voin saa­daan pie­nem­pi il­man­vas­tus ja ot­sa­pin­ta-ala, mitä kaut­ta ener­gi­an­ku­lu­tus vä­he­nee. Tä­hän ta­voit­tee­seen pääs­tiin erit­täin ma­ta­lien ak­ku­jen avul­la.

Pe­rus­ra­ken­teen muun­nel­ta­vuus ja suo­ri­tus­ky­ky aut­ta­vat tu­le­vien Re­nault-mal­lien suun­nit­te­lus­sa. Ra­ken­tee­seen voi­daan si­joit­taa toi­nen säh­kö­moot­to­ri taak­se, jol­loin au­toon saa­daan enem­män voi­maa ja ne­li­ve­to.

Re­naul­tit ovat kaut­ta ai­ko­jen ke­rän­neet kii­tos­ta hy­vil­lä ajo-omi­nai­suuk­sil­laan ja mu­ka­vuu­del­laan. Uu­des­sa pe­rus­ra­ken­tees­sa on pai­no­tet­tu haus­kuut­ta, sil­lä al­haal­la ole­va pai­no­pis­te pa­ran­taa au­ton ajet­ta­vuut­ta. Sii­nä aut­ta­vat myös pit­kä ak­se­li­vä­li, no­pea oh­jaus sekä taka-ak­se­lis­ton mo­ni­var­si­tu­en­ta.

Kor­ke­a­ta­soi­nen mat­kus­tus­mu­ka­vuus saa­vu­te­taan in­no­vaa­ti­oil­la, jot­ka vä­hen­tä­vät me­lua ja vä­ri­nöi­tä.

Re­nault Mégane eVi­si­o­nin voi­ma­lin­ja on yk­si te­hok­kaim­mis­ta Re­nault-mal­lis­tos­sa kaik­ki ener­gi­a­läh­teet mu­kaan lu­kien. Säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 160 ki­lo­wat­tia (217 hv) ja 300 Nm vään­tö­mo­men­tin.

Au­to kiih­tyy nol­las­ta sa­taan al­le kah­dek­sas­sa se­kun­nis­sa, mikä omal­ta osal­taan li­sää aja­mi­sen nau­tin­toa. Pe­rus­ra­ken­ne on suun­ni­tel­tu niin, et­tä ener­gi­an­ku­lu­tus on pien­tä. Uu­den ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 60 kWh ja toi­min­ta­mat­ka on yli 450 ki­lo­met­riä.

Pi­ka­la­tauk­ses­sa voi käyt­tää jopa 130 kW te­hoa, jo­ten Re­nault Mégane eVi­si­o­nil­la voi ajaa pit­ki­ä­kin mat­ko­ja, sil­lä ly­hy­en kah­vi­tau­on ai­ka­na ak­kuun saa la­dat­tua pal­jon vir­taa.

Tun­tei­siin ve­to­a­vaa muo­toi­lua

Uu­si säh­kö­au­to­pe­rus­ra­ken­ne soi muo­toi­li­joil­le lä­hes ra­jat­to­mat mah­dol­li­suu­det luo­da ai­van uu­den­lai­nen Re­nault.

Re­nault Mégane eVi­si­o­nin lin­jat ovat täy­sin so­pu­soin­nus­sa Re­naul­tin muo­to­kie­len kans­sa. Niis­sä yh­dis­te­tään peh­meyt­tä jat­ku­vuu­den ja pel­kis­tet­ty­jen pin­to­jen kans­sa. Muo­toi­lu tois­taa Morp­hoz-kon­sep­ti­au­tos­sa näh­tyä, mut­ta tyy­liä on vie­ty lä­hem­mäk­si tuo­tan­to­mal­lia. Yk­si­tyis­koh­tien tark­kuus ja tyy­lik­kyys ko­ros­ta­vat au­ton edis­tyk­sel­lis­tä tek­niik­kaa.

Re­nault Mégane eVi­si­o­nis­sa on per­he­au­tok­si ai­van uu­det mit­ta­suh­teet. Suu­ret pyö­rät, mel­ko kor­kea kori ja jä­me­rä ko­ko­nai­suus ovat vi­su­aa­li­ses­ti ka­tu­maas­tu­riin lii­tet­tä­viä piir­tei­tä.

Toi­saal­ta ly­hy­et yli­tyk­set ja pit­kä ak­se­li­vä­li saa­vat au­ton näyt­tä­mään taa­ja­miin tar­koi­te­tul­ta kom­pak­til­ta viis­to­pe­räl­tä. Ur­hei­lul­li­suut­ta ko­ko­nai­suu­teen tuo­vat kat­tos­poi­le­ri ja alu­mii­ni­nen dif­fuu­so­ri ta­ka­pus­ku­ris­sa.

Keu­la on veis­tok­sel­li­nen ja va­loil­la on saa­tu ai­kaan hie­no efek­ti, kun niil­lä va­lais­taan edes­sä Re­nault-merk­ki. Si­vu­lin­jas­sa au­ton vä­reil­lä on suu­ri mer­ki­tys, sil­lä kul­lan­vä­ri­nen kat­to näyt­tää kel­lu­van kor­ke­al­la sa­tii­nin­har­maal­la mat­ta­vä­ril­lä maa­la­tun ko­rin ylä­puo­lel­la.

Koko pe­rän le­vyi­set ta­ka­va­lot ym­pä­röi­vät kau­niis­ti Re­naul­tin mer­kin.

Va­lois­sa on pal­jon uut­ta tek­niik­kaa, sil­lä Re­nault Mégane eVi­si­o­nis­sa on mat­rii­si­le­di­va­lot. Niil­lä ei ta­voi­tel­la vain per­soo­nal­li­suut­ta, vaan myös hy­vää nä­ky­vyyt­tä pi­me­äl­lä ajet­ta­es­sa.

Yk­si tu­le­vai­suu­des­ta ker­to­va kek­sin­tö on mah­dol­li­suus muut­taa ter­veh­dys- ja si­sä­va­lo­jen sa­no­maa au­ton omis­tuk­sen ai­ka­na use­am­paan ker­taan. Si­säl­le on saa­tu uu­den pe­rus­ra­ken­teen avul­la val­ta­vas­ti ti­laa. Edes­sä is­tu­taan ai­em­paa väl­jem­min ja ta­ka­na on mah­ta­vat jal­ka­ti­lat.

Ti­lan tun­tua tuo osal­taan ohut ja tyy­li­käs ko­je­lau­ta. Suun­nit­te­li­jat ovat luo­neet täy­sin uu­den ym­pä­ris­tön, jos­sa miel­lyt­tä­vä muo­toi­lu ja käy­tän­nöl­li­syys yh­dis­ty­vät.

Tek­ni­set tie­dot

Pi­tuus:

4210 mm

Le­veys:

1800 mm

Kor­keus:

1505 mm

Ak­se­li­vä­li:

270 mm

Van­ne­ko­ko:

20 tuu­maa

Ren­kaat:

Con­ti­nen­tal 245/40 ZR 20

Oma­mas­sa:

1650 kg

Moot­to­ri:

160 kW (217 hv) säh­köi­nen liu­ku­ren­gas­moot­to­ri

Ve­to­ta­pa:

Etu­ve­to

La­taus:

AC jopa 22 kW, DC jopa 130 kW

Akus­to:

60 kWh - 400V

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN