Honda e tulee myyntiin kahtena vaihtoehtona, joiden monipuolista ja kattava ja monipuolinen varustelu on tullut esiin jo edellä. Honda e Comfort maksaa 35 624 euroa ja siinä on siis koko kojelaudan kattavat näytöt, älyavain, lasi-panoraamakatto, tummennetut takalasit, erittäin monipuolinen Honda Sensing (liikennemerkkitunnistus, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka jne.), varashälytysjärjestelmä, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana ja paljon muuta.

Honda e tulee myyntiin kahtena vaihtoehtona, joiden monipuolista ja kattava ja monipuolinen varustelu on tullut esiin jo edellä. Honda e Comfort maksaa 35 624 euroa ja siinä on siis koko kojelaudan kattavat näytöt, älyavain, lasi-panoraamakatto, tummennetut takalasit, erittäin monipuolinen Honda Sensing (liikennemerkkitunnistus, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka jne.), varashälytysjärjestelmä, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana ja paljon muuta.

Sähköauto Honda e: Visio tulevaisuudesta jo tänään

Honda e on suunniteltu taajama-ajokiksi, jolla voi lyhyen latausajan ja mainion ajettavuuden ansiosta lähteä pidemmällekin. Kuljettajan apuna olevat järjestelmät ja liitettävyys ovat aivan omalla tasollaan.

Auto Bild.Uutiset

Au­to­te­ol­li­suus ja au­tot muut­tu­vat no­pe­am­min kuin eh­kä kos­kaan nii­den yli sa­dan vuo­den mit­tai­sen his­to­ri­an ai­ka­na. Hon­da en­nus­taa, et­tä vuo­teen 2030 men­nes­sä au­to­jen ke­hi­tys kes­kit­tyy säh­köis­ty­mi­seen, au­to­ma­ti­oon ja pal­ve­lui­hin. Ym­pä­ris­tö­a­si­at, ku­ten il­mas­ton läm­pe­ne­mi­nen aja­vat koh­ti vä­hä­pääs­töi­sem­pää au­toi­lua no­peut­ta­en siir­ty­mis­tä säh­kön käyt­töön.

No­pe­as­sa ke­hi­tyk­ses­sä etu­lin­jas­sa ovat au­to­no­mi­nen au­toi­lu ja kei­no­ä­lyn mu­ka­naan tuo­ma tek­no­lo­gia. Nii­den avul­la asi­ak­kai­den suh­de au­toi­hin­sa ke­hit­tyy. Ih­mi­set ko­ke­vat au­tot osa­na päi­vit­täin käy­tet­tä­viä äly­vä­li­nei­tä, joi­den avul­la ol­laan jat­ku­vas­ti yh­tey­des­sä ul­ko­puo­li­seen maa­il­maan. Ih­mis­kes­kei­ses­sä lä­hes­ty­mi­ses­sä au­to­a­la nä­kee asi­ak­kai­den suh­tau­tu­van liik­ku­vuu­teen enem­män pal­ve­lu­na kuin tuot­tee­na, jon­ka he omis­ta­vat.

Hon­da e on syn­ty­nyt Hon­dan vuo­den 2030 en­nus­teen in­noit­ta­ma­na. Uu­del­la säh­kö­au­tol­la pa­ran­ne­taan ym­pä­ris­tön ti­laa eten­kin taa­ja­mis­sa. Uu­tuus on suun­ni­tel­tu alus­ta al­ka­en täy­del­li­sek­si pa­ke­tik­si kau­pun­geis­sa ja taa­ja­mis­sa liik­ku­mi­seen. Hon­da e to­teut­taa myös yh­ti­ön fi­lo­so­fi­aa ih­mis­kes­kei­ses­tä lä­hes­ty­mi­ses­tä, mis­sä lii­tet­tä­vyys ja eri­lai­set jat­ku­vas­ti päi­vit­ty­vät so­vel­luk­set ovat olen­nai­ses­sa roo­lis­sa.

Pel­kis­te­tyt lin­jat

Hon­da e näh­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran Ur­ban EV -ni­mi­se­nä ko­e­mal­li­na vuon­na 2017 ja maa­lis­kuus­sa 2019 Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä esi­tel­tiin lä­hes lo­pul­li­nen Hon­da e Pro­to­ty­pe. Syk­syl­lä 2019 Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä oli tuo­tan­to­mal­lin vuo­ro, joka on roh­ke­an pel­kis­tet­ty­nä edel­leen lin­joil­taan kuin tut­kiel­ma tai ko­e­mal­li.

Hon­da e:n mit­ta­suh­teis­sa ja pe­rus­muo­dos­sa on pal­jon sa­maa kuin yh­ti­ön var­si­nai­sen hen­ki­lö­au­to­tuo­tan­non vä­hän yli puo­li vuo­si­sa­taa sit­ten aloit­ta­neis­sa N360/N600-mal­leis­sa. Pe­ru­sa­ja­tus ei ole muut­tu­nut mik­si­kään. Au­tos­sa on mah­dol­li­sim­man pit­kä ak­se­li­vä­li (2,53 met­riä) ja ko­ris­sa ly­hy­et yli­tyk­set. Niin­pä 3,9 met­rin mit­tai­seen 1,75 met­riä le­ve­ään ko­riin on saa­tu mai­ni­ot ti­lat nel­jäl­le. Si­sä­ti­lat ovat­kin yh­tä suu­ret kuin ul­ko­mi­toil­taan luok­kaa suu­rem­mis­sa au­tois­sa.

Pel­kis­te­tyt lin­jat ovat hal­lit­se­vi­na Hon­da e:n muo­toi­lus­sa. Sekä edes­sä et­tä ta­ka­na on pyö­re­ät, au­tol­le ys­tä­väl­li­sen il­meen an­ta­vat va­lot, joi­hin on koot­tu kaik­ki toi­min­not. Kyl­ki on lä­hes täy­sin ta­sai­nen, sil­lä niin edes­sä kuin ta­ka­na ovien kah­vat on upo­tet­tu ja pe­rin­teis­ten ul­ko­pei­lien ti­lal­la Hon­da e:ssä on ai­no­a­na luo­kas­saan pie­net ka­me­rat. Nii­den an­si­os­ta etu­pi­la­rei­hin ei ole tar­vin­nut muo­toil­la tuu­len oh­jaus­ta ja kori on sekä ae­ro­dy­naa­mi­nen et­tä hil­jai­nen.

Hon­dan suun­nit­te­lun mo­ni­puo­li­suus ko­ros­tuu ko­ne­pel­tiin si­joi­te­tus­sa la­taus­pis­tok­kees­sa. Erit­täin kes­tä­väs­tä la­sis­ta teh­ty la­taus­pis­tok­keen kan­si on kes­kel­lä, jo­ten sitä on help­po käyt­tää, on la­tu­ri sit­ten au­ton oi­ke­al­la tai va­sem­mal­la puo­lel­la. Kan­si avau­tuu joko avai­men pai­nik­kees­ta tai äly­pu­he­li­men My Hon­da+ -so­vel­luk­sel­la. Kan­nen läpi nä­ky­vät le­di­va­lot ker­to­vat la­tauk­sen ti­lan.

Olo­huo­ne­mai­nen mat­kus­ta­mo

Pel­kis­tet­ty lin­ja jat­kuu Hon­da e:n si­säl­lä, sil­lä oh­jaa­mos­ta on teh­ty ren­tout­ta­va ja ny­ky­ai­kai­nen tila, jos­sa on help­po viih­tyä. Pit­kä ak­se­li­vä­li tuo ti­laa ja va­ki­o­na ole­va lasi-pa­no­raa­ma­kat­to va­loi­suut­ta. Ma­te­ri­aa­lien va­lin­nal­la on py­rit­ty luo­maan miel­lyt­tä­vä tun­nel­ma. Is­tuin­ver­hoi­lu­na on tyy­li­käs tweed, min­kä ohel­la ko­ris­tee­na run­saas­ti käy­tet­ty syn­teet­ti­nen puu luo läm­pöä ja ko­toi­suut­ta oh­jaa­moon.

Kul­jet­ta­jan edes­sä on täy­del­tä le­vey­del­tä LCD-näyt­tö­jä, joi­den avul­la ko­je­lau­ta on pi­det­ty ma­ta­la­na. Sil­lä ja nä­kö­ken­tän ul­ko­puo­lel­le jää­vien tuu­li­la­sin­pyyh­ki­jöi­den ja ul­ko­pei­lien ka­me­roil­la kor­vaa­mi­sen kans­sa pa­ran­ne­taan nä­ky­vyyt­tä. Ko­je­lau­dan päis­sä on ka­me­ran avul­la ta­ka­nä­ky­mät esit­tä­vät 6-tuu­mai­set näy­töt. Aja­jan edes­sä on 8,8-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, jon­ka si­säl­lön voi sää­tää mie­len­sä mu­kai­sek­si.

Ko­ko­nai­suu­den täy­den­tä­vät kak­si 12,3-tuu­mais­ta kos­ke­tus­näyt­töä, jot­ka ovat pää­a­si­as­sa tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mää var­ten. Edis­tyk­sel­li­nen ko­ko­nai­suus on in­tui­tii­vi­nen ja mo­ni­puo­li­ses­ti rää­tä­löi­tä­vis­sä käyt­tä­jien toi­vei­ta vas­taa­vak­si. Aja­ja ja edes­sä mat­kus­ta­va voi­vat si­joit­taa näyt­töi­hin kuu­si mie­lei­sin­tä so­vel­lus­taan. Au­ton ol­les­sa pai­kal­laan, ku­ten is­tä la­da­tes­sa, oh­jaa­mon voi muut­taa vaik­ka elo­ku­va­te­at­te­rik­si.

Vi­su­aa­li­seen nau­tin­toon kuu­luu myös ää­nen­tois­to, min­kä ta­kia Hon­da e:ssä on va­ki­o­na kuu­si kau­tin­ta ja 180 wa­tin te­hoi­nen jär­jes­tel­mä. Pa­rem­min va­rus­te­tus­sa Ad­van­ces­sa on vie­lä 75 wa­tin te­hoi­nen sub­woo­fer ta­ka­pen­kin al­la ja 45 wa­tin kes­ki­kai­u­tin täy­den­tä­mäs­sä 376 wa­tin te­hois­ta ää­nen­tois­toa.

Hon­da on kuun­nel­lut käyt­tä­jiä, min­kä ta­kia ylei­sim­min tar­vit­ta­via kat­kai­si­mia ei ole pii­lo­tet­tu tie­to-viih­de­jär­jes­tel­män kät­köi­hin. Muun mu­as­sa il­mas­toin­tia käy­te­tään pe­rin­tei­sin nap­pu­loin, min­kä li­säk­si kes­ki­kon­so­lis­sa on yk­si­pol­jin-ajon sekä ajo­ti­lan va­lit­si­met, joi­den vie­res­sä on säh­köi­sen kä­si­jar­run kat­kai­sin. Myös ää­nen­tois­ton pääl­le ja pois kyt­ken­tä sekä ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­tö hoi­tuu kä­te­väs­ti kes­ki­kon­so­lis­ta.

Hon­dan en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to

Hon­da tun­nus­te­li säh­kö­au­to­mark­ki­noi­ta 2010-lu­vun al­ku­puo­lel­la Jaz­zis­ta (Ja­pa­nis­sa ja Poh­jois-Ame­ri­kas­sa Fit) teh­dyl­lä säh­kö­moot­to­ri­sel­la ver­si­ol­la, jota val­mis­tet­tiin vä­hän yli tu­han­nen kap­pa­leen ra­joi­tet­tu erä. Hon­da Fit EV oli myyn­nis­sä ai­no­as­taan Ja­pa­nis­sa ja Yh­dys­val­lois­sa, ja sen suu­rin on­gel­ma oli ly­hyt vain vä­hän yli sa­dan ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka.

Hon­da e on yh­ti­ön en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to, joka on ke­hi­tet­ty alus­ta al­ka­en säh­köl­lä toi­mi­vak­si. Au­tos­sa on täy­sin uu­si pe­rus­ra­ken­ne, jos­sa moot­to­ri on ta­ka­na ja pai­no ja­kau­tuu ta­san ak­se­lien kes­ken. Lat­ti­an al­le asen­ne­tun ajo­a­kun an­si­os­ta pai­no­pis­te on hy­vin ma­ta­lal­la, mikä pa­ran­taa ajo-omi­nai­suuk­sia ja vä­hen­tää kal­lis­te­lua.

Haus­ka ajaa kaik­ki­al­la

Hon­dan ta­paan myös e-mal­lis­sa on an­nos ur­hei­lul­li­suut­ta. Sekä edes­sä et­tä ta­ka­na on jous­tin­tu­et ja oh­jauk­ses­sa on muun­tu­va vä­li­tys. Sen an­si­os­ta Hon­da e on suu­rem­mil­la no­peuk­sil­la hy­vin va­kaa ja taa­ja­mis­sa lii­kut­ta­es­sa erit­täin näp­pä­rä. Kään­tö­sä­de on ai­no­as­taan al­le yh­dek­sän met­riä, mikä hel­pot­taa puik­ke­leh­ti­mis­ta ah­tais­sa pai­kois­sa.

Aja­mis­ta hel­pot­taa omal­ta osal­taan mah­dol­li­suus ajaa yh­del­lä pol­ki­mel­la (Sing­le Pe­dal Cont­rol Sys­tem), joka on erit­täin kä­te­vä eten­kin hi­taas­sa kau­pun­ki­a­jos­sa. Aja­ja voi pai­naa ener­gi­a­pol­jin­ta kiih­dyt­tä­es­sään ja kun hän nos­taa jal­kaa pol­ki­mel­la, vauh­ti vä­he­nee te­hok­kaas­ti py­säh­dyk­siin saak­ka. Oh­jaus­pyö­räs­tä voi sää­tää jar­ru­tuk­sen te­hok­kuut­ta.

Ajo­ti­lak­si on kak­si vaih­to­eh­toa. Nor­mal Mode -ti­las­sa kiih­dy­tyk­set ovat miel­lyt­tä­viä ja ajo pai­not­tuu ren­toon ete­ne­mi­seen. Sport Mode -ti­las­sa au­to vas­taa her­kem­min ener­gi­a­pol­ki­men pai­nal­luk­seen ja kiih­ty­vyys on ri­pe­äm­pää. Ajo­ti­lat an­ta­vat kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den sää­tää au­toa omaan ajo­tyy­liin so­pi­vak­si.

Hon­dan säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää pe­rus­mal­lis­sa 100 ki­lo­wat­tia (136 hv) ja Ad­van­ce-mal­lis­sa 113 ki­lo­wat­tia (154 hv). Mo­lem­mis­sa moot­to­rin suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 315 Nm, mikä vas­taa polt­to­moot­to­reis­sa kak­si­lit­rais­ta tur­boa tai kol­me­lit­rais­ta va­paas­ti hen­git­tä­vää voi­man­läh­det­tä.

Voi­maa on mu­ka­vas­ti, sil­lä Hon­da e kiih­tyy nol­las­ta sa­taan ta­san yh­dek­säs­sä se­kun­nis­sa. Hon­da e Ad­van­cel­la kiih­dy­tys on­nis­tuu vie­lä pal­jon no­pe­am­min 8,3 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on mo­lem­mil­la ra­joi­tet­tu 145 km/h.

Hon­da on va­lin­nut säh­kö­au­toon­sa fi­lo­so­fi­an, jos­sa mu­ka­na ei kul­je­te­ta suur­ta, pai­na­vaa ajo­ak­kua. Suu­rin osa hen­ki­lö­au­toil­la ajet­ta­vis­ta mat­kois­ta on ly­hyi­tä ja la­taus­mah­dol­li­suu­det li­sään­ty­vät no­pe­aan tah­tiin. Niin­pä Hon­da e:ssä ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 35,5 kWh, jol­la toi­min­ta­mat­ka on 16-tuu­mai­sil­la pyö­ril­lä 222 ki­lo­met­riä ja 17-tuu­mai­sil­la pyö­ril­lä 211 ki­lo­met­riä.

Pi­ka­la­tauk­sel­la pit­käl­le

Pit­ki­ä­kään mat­ko­ja ei tar­vit­se pe­lä­tä, sil­lä käyt­tä­mäl­lä 50 kW:n te­hois­ta pi­ka­la­tu­ria (CCS2 DC) ajo­ak­kuun saa 80 pro­sen­tin la­tauk­sen 31 mi­nuu­tis­sa eli vä­hän rei­lum­man kah­vi­tau­on ai­ka­na. Maan­tiel­lä liik­ku­mis­ta edis­tä­vät li­säk­si Hon­da e:n al­hai­nen pai­no­pis­te, op­ti­maa­li­nen pai­non­ja­kau­ma ja oma­mas­san mu­ka­naan tuo­ma va­kaus. Hon­da e pai­naa va­rus­te­ta­son mu­kaan hi­ve­nen yli 1 500 ki­loa, mikä on pik­ku­au­tok­si pal­jon, mut­ta säh­kö­au­tok­si vä­hän.

La­taus Type 2 AC -liit­ti­mel­lä täyt­tää ajo­a­kun 7,4 kW te­hol­la vä­hän yli nel­jäs­sä tun­nis­sa. Mi­kä­li käy­te­tään ko­to­na ta­val­lis­ta verk­ko­vir­taa 2,3 kW:n te­hol­la, la­tauk­seen ku­luu 18,8 tun­tia.

Hon­da e hel­pot­taa elä­mää

Suu­ret kos­ke­tus­näy­töt tuo­vat au­toon val­ta­vas­ti tie­toa ja nii­tä voi vaik­ka vaih­taa kes­ke­nään. Mat­kus­ta­ja voi ra­ken­taa reit­ti­suun­ni­tel­man ja siir­tää näy­tön sen jäl­keen aja­jan puo­lel­le. Hel­poin­ta on kui­ten­kin pyy­tää apua kei­no­ä­lyl­lä toi­mi­val­ta hen­ki­lö­koh­tai­sel­ta avus­ta­jal­ta, Hon­da Per­so­nal As­sis­ten­til­ta.

Aloit­ta­mal­la OK Hon­da, voi sen jäl­keen liit­tää ky­sy­myk­sen tai oh­jei­den pyyn­nön. Näyt­töön tu­le­vat abst­rak­tit kas­vot, toi­vee­seen vas­ta­taan, min­kä li­säk­si tu­le­vat vie­lä konk­reet­ti­set oh­jeet. Kei­no­ä­ly op­pii tun­te­maan käyt­tä­jän ää­nen, mikä aut­taa ajan mit­taan en­tis­tä täs­mäl­li­sem­piin vas­tauk­siin. Kos­ka jär­jes­tel­mä on ajan ta­sal­la, se ot­taa huo­mi­oon vaik­ka­pa ra­vin­to­loi­den au­ki­o­lo­a­jat.

My Hon­da+ -so­vel­lus an­taa mah­dol­li­suu­den käyt­tää Hon­da e:n toi­min­to­ja etä­nä. Sen avul­la voi hal­li­ta au­ton la­taus­ta ja lu­ki­tus­ta, läm­mit­tää tai jääh­dyt­tää mat­kus­ta­mon tai ihan vain yk­sin­ker­tai­ses­ti et­siä au­ton. So­vel­luk­sel­la voi äly­pu­he­lin­ta käyt­tää myös au­ton avai­me­na ja täl­lä ta­voin au­ton voi an­taa vaik­ka ka­ve­rin käyt­töön il­man han­ka­laa avai­men toi­mit­ta­mis­ta.

Hon­da SEN­SING on yk­si mark­ki­noi­den mo­ni­puo­li­sim­mis­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien pa­ke­teis­ta ja Hon­da e:ssä sii­hen on lii­tet­ty en­nen nä­ke­mät­tö­miä omi­nai­suuk­sia. Uu­te­na jär­jes­tel­mä­nä on edel­lä aja­van au­ton liik­keel­le läh­te­mi­ses­tä il­moit­ta­vat Lead Car De­par­tu­re No­ti­fi­ca­ti­on Sys­tem. Li­säk­si Hon­da e es­tää kiih­dyt­tä­mäs­tä liik­keel­le eteen- tai taak­se­päin, mi­kä­li jär­jes­tel­mä ha­vait­see es­teen au­ton edes­sä tai ta­ka­na, min­kä li­säk­si hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to on pääl­lä myös hy­vin al­hai­sis­sa no­peuk­sis­sa.

Kak­si hy­vin va­rus­tet­tua vaih­to­eh­toa

Hon­da e tu­lee myyn­tiin kah­te­na vaih­to­eh­to­na, joi­den mo­ni­puo­lis­ta ja kat­ta­va ja mo­ni­puo­li­nen va­rus­te­lu on tul­lut esiin jo edel­lä. Hon­da e Com­fort mak­saa 35 624 eu­roa ja sii­nä on siis koko ko­je­lau­dan kat­ta­vat näy­töt, äly­a­vain, lasi-pa­no­raa­ma­kat­to, tum­men­ne­tut ta­ka­la­sit, erit­täin mo­ni­puo­li­nen Hon­da Sen­sing (lii­ken­ne­merk­ki­tun­nis­tus, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka jne.), va­ras­hä­ly­tys­jär­jes­tel­mä, pe­ruu­tus­ka­me­ra, py­sä­köin­ti­tut­kat edes­sä ja ta­ka­na ja pal­jon muu­ta.

Vaih­to­eh­to­na on 41 986 eu­ron hin­tai­nen Hon­da e Ad­van­ce, jos­sa on te­hok­kaam­man säh­kö­moot­to­rin li­säk­si vie­lä täy­del­li­sem­pi va­rus­te­lu. Suu­rin ul­koi­nen ero ovat 17-tuu­mai­sik­si kas­va­vat pyö­rät, min­kä li­säk­si edel­lä mai­nit­tiin pa­rem­pi ää­nen­tois­to. Kul­jet­ta­jan apu­na on py­sä­köin­ti­a­vus­tin, joka et­sii py­sä­köin­ti­pai­kan ja si­joit­taa au­ton it­se­näi­ses­ti sii­hen (Hon­da Par­king Pi­lot).

Si­sä­taus­ta­pei­lin ta­val­li­sen näy­tön ti­lal­le voi vaih­taa ha­lu­tes­saan ka­me­ran an­ta­man ku­van. Tur­va­va­rus­te­pa­ket­tiin tu­le­vat vie­lä kuol­leen kul­man avus­tin ja poi­kit­tais­lii­ken­ne­hä­ly­tin. Suo­men tal­veen so­pi­via va­rus­tei­ta ovat läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä ja tuu­li­la­si.

Hon­da e:n toi­mi­tuk­set asi­ak­kail­le al­ka­vat syys­kuus­sa.

Hon­da-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen Kuva: Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU