Skoda Kodiaq ensiesitellään syksyllä

Škoda Kodiaq, jonka maailman ensiesittely tapahtuu syyskuussa, on yhdistelmä voimakasta muotoilua ja runsaita tiloja. Ulkomuoto on selkeä erottuvien kolmiulotteisten linjojen ansiosta.

Auto Bild.Uutiset

Suun­nit­te­lu­luon­nok­ses­ta nä­kyy, et­tä lin­jat ovat sel­ke­ät, tar­kat ja te­rä­vät. Kor­ke­al­le nos­tet­tu ol­ka­lin­ja ko­ros­taa Ško­dan ison ka­tu­maas­tu­rin jy­ke­vyyt­tä. Ka­ven­tu­van muo­toi­set ajo­va­lot on si­joi­tet­tu Ško­dan le­ve­än etu­sä­lei­kön mo­lem­mil­le puo­lil­le.

Si­sus­tas­sa ul­ko­puo­len vai­kut­ta­va muo­toi­lu jat­kuu sel­ke­ä­nä. Myös tääl­lä muo­to ja toi­mi­vuus yh­dis­ty­vät: si­sus­ta vai­kut­taa suo­jaa­val­ta ja jy­ke­väl­tä, mut­ta va­kuut­taa myös tyy­lik­kyy­del­lään. Tun­nel­ma on aja­ton ja toi­mi­va. Kaik­ki toi­min­not huo­ku­vat sel­keyt­tä ja rau­hal­li­suut­ta.

Si­sus­tal­le tun­nu­so­mai­sia ovat voi­mak­kaat pys­ty­suun­tai­set ele­men­tit, ku­ten nel­jä suur­ta tuu­le­tus­suu­tin­ta. Suu­ri näyt­tö ja­kaa ko­je­lau­dan kah­teen yh­tä suu­reen osaan kul­jet­ta­jal­le ja etu­mat­kus­ta­jal­le. Ko­je­lau­dan etuo­sa on kol­miu­lot­tei­nen ja se on ja­et­tu kah­dek­si alu­eek­si. Sa­man­lai­nen muo­toi­lu­tyy­li jat­kuu ovien ko­ris­te­lis­tois­sa. Tar­kas­ti lei­ka­tut kris­tal­li­mai­set osat an­ta­vat lop­pu­si­lauk­sen.

Auton takaosa korostaa ŠKODA KODIAQ -mallin urheilullista ja jykevää katumaasturiluonnetta. LED-takavalot on muotoiltu brändille tyypilliseen C-muotoon. Myös näkymä sivusuunnasta on voimakas. Pitkä akseliväli ja lyhyet ylitykset antavat osviittaa tilavasta sisustasta. Katumaasturiin on saatavissa myös kolmas penkkirivi, kahdella lisäistuimella.

Auton takaosa korostaa ŠKODA KODIAQ -mallin urheilullista ja jykevää katumaasturiluonnetta. LED-takavalot on muotoiltu brändille tyypilliseen C-muotoon. Myös näkymä sivusuunnasta on voimakas. Pitkä akseliväli ja lyhyet ylitykset antavat osviittaa tilavasta sisustasta. Katumaasturiin on saatavissa myös kolmas penkkirivi, kahdella lisäistuimella.

Ško­dan pää­muo­toi­li­jan Jo­zef Ka­ba­ňin haas­tat­te­lu: ”ŠKODA on jat­kos­sa en­tis­tä enem­män täyn­nä tun­net­ta”

Mitä Škoda Ko­di­a­qin muo­toi­lu mer­kit­see koko brän­dil­le?

Jo­zef Ka­baň: ŠKODA KO­DI­AQ on uraa­uur­ta­va mal­li brän­dil­lem­me kah­des­sa suh­tees­sa. Siir­rym­me uu­teen luok­kaan, sil­lä mal­li on en­sim­mäi­nen iso ka­tu­maas­tu­ri, joka si­joit­tuu Ye­tin ylä­puo­lel­le. Sa­maan ai­kaan KO­DI­AQ on en­sim­mäi­nen ka­tu­maas­tu­ri, jos­sa käy­te­tään Ško­dan uut­ta muo­to­kiel­tä. Se on voi­ma­kas ja täyn­nä tun­net­ta, mut­ta myös aja­ton.

Mitä eri­kois­ta ison ka­tu­maas­tu­rin muo­toi­lu­kie­les­sä on?

Ka­baň: ŠKODA KO­DI­AQ on erit­täin mo­ni­puo­li­nen. Se on poik­keuk­sel­li­sen ti­la­va. Kom­pak­tien ul­ko­mit­to­jen myö­tä se tar­jo­aa luo­kan par­haan ko­ko­nai­suu­den. Mal­li on myös jy­ke­vä, so­vel­tuu kai­ken­lai­siin maas­toi­hin ja tar­jo­aa eri­no­mai­sen toi­mi­vuu­den. Ha­lu­sim­me tuo­da nämä omi­nai­suu­det nä­ky­viin niin si­sus­tan kuin ul­ko­puo­len­kin muo­toi­lus­sa. Täs­tä syys­tä muo­toi­lu ja toi­mi­vuus ovat ta­sa­pai­nos­sa Škoda Ko­di­a­qis­sa.

Mi­ten muo­toi­lun ja toi­mi­vuu­den voi yh­dis­tää?

Ka­baň: Py­rim­me yh­dis­tä­mään es­te­tii­kan kor­ke­an ta­son mah­dol­li­sim­man hy­vään toi­mi­vuu­teen si­ten, et­tei eri kri­tee­reis­tä enää edes kes­kus­tel­la. Et­sim­me kau­neut­ta il­man, et­tä toi­mi­vuus tai er­go­no­mia jä­te­tään huo­mi­ot­ta. Hy­vän muo­toi­lun an­si­os­ta toi­mi­vuu­des­ta tu­lee hou­kut­te­le­vaa. Tämä toi­mi­vuu­den ja es­te­tii­kan ta­sa­pai­no erot­taa Škoda Ko­di­a­qin muis­ta.

Mil­lai­nen roo­li tšek­ki­läi­sel­lä kris­tal­li­tai­teel­la on täs­sä?

Ka­baň: Mal­liem­me jo­kai­nen yk­si­tyis­koh­ta ker­too ta­ri­nan. Se on brän­din tun­ne­poh­jai­nen voi­ma­va­ra. Škoda Ko­di­a­qin kris­tal­li­mais­ten ele­ment­tien taus­tal­la on pe­rin­tei­nen tšek­ki­läi­nen kris­tal­li­la­si­tai­de. Lin­jat ovat sel­ke­ät, täs­mäl­li­set ja te­rä­väs­ti piir­re­tyt. Valo ja var­jo käy­vät vuo­ro­pu­he­lua voi­mak­kaas­ti muo­toil­luil­la pin­noil­la. Kris­tal­li­mai­nen ra­ken­ne tois­tuu myös yk­si­tyis­koh­dis­sa, esi­mer­kik­si ajo­va­lois­sa ja ko­ris­te­lis­tois­sa.

Si­sus­tan muo­toi­lus­sa käy­tet­ty luo­vuus ja yk­si­tyis­koh­tien huo­mi­oi­mi­nen nä­kyy sel­väs­ti. Mikä on mie­les­tä­si Škoda Ko­di­a­qin si­sus­tan mie­len­kiin­toi­sin muo­toi­luo­mi­nai­suus?

Ka­baň: Ul­ko­puo­lel­la nou­da­te­tut sel­ke­ät lin­jat jat­ku­vat si­sus­tas­sa. Pai­no­pis­tee­nä on muo­don ja toi­mi­vuu­den ta­sa­pai­no, rau­hal­li­suus ja sel­keys. Mi­nus­ta au­ton on toi­mit­ta­va täy­del­li­ses­ti ja sä­teil­tä­vä myös es­te­tiik­kaa. Si­sus­tan pi­tää he­rät­tää luot­ta­muk­sen ja hy­vin­voin­nin tun­tei­ta. Tätä fi­lo­so­fi­aa nou­dat­ta­en olem­me luo­neet tun­nel­man, joka on sa­maan ai­kaan tyy­li­käs, mu­ka­va ja toi­mi­va.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU