EyeSight on ensimmäinen kuljettajan avustinjärjestelmä, joka käyttää stereokameraa tietojen hakemiseen.

EyeSight on ensimmäinen kuljettajan avustinjärjestelmä, joka käyttää stereokameraa tietojen hakemiseen.

Martin Fordal Persson

Subaru EyeSight: Yli 5 miljoonaa EyeSightilla varustettua Subarua maanteillä

Subarun kuljettajaa avustava järjestelmä EyeSight ylitti tärkeän virstanpylvään tänä kesänä. EyeSightin käyttöönoton jälkeen on myyty yli viisi miljoonaa EyeSightilla varustettua autoa, mikä on parantanut liiken­ne­tur­val­li­suutta maail­man­laa­jui­sesti toukokuusta 2008 lähtien.

Auto Bild.Uutiset

Yli vii­si mil­joo­naa Ey­e­Sight-kul­jet­ta­jaa avus­ta­val­la jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tua Su­ba­rua on tul­lut mark­ki­noil­le vuo­des­ta 2008 läh­tien.

Ey­e­Sight on en­sim­mäi­nen kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­mä, joka käyt­tää ste­re­o­ka­me­raa tie­to­jen ha­ke­mi­seen.

Ja­pa­ni­lai­ses­ta lii­ken­ne­tur­val­li­suu­sins­ti­tuu­tis­ta IAR­DAs­ta saa­tu­jen lii­ken­ne­tur­val­li­suus­tie­to­jen mu­kaan Ey­e­Sight-kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu­jen au­to­jen to­den­nä­köi­syys jou­tua lii­ken­ne­on­net­to­muu­teen on vain 0,06 %.

Ame­rik­ka­lai­nen lii­ken­ne­tur­val­li­suus­vi­ras­to IIHS on ha­vain­nut tut­ki­muk­ses­saan, et­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­va jär­jes­tel­mä Ey­e­Sight vä­hen­tää toi­seen au­toon tör­mäyk­sen ris­kiä 85 %.

Vuon­na 2021 nel­jän­nen su­ku­pol­ven Ey­e­Sight sai Eu­ro NCAP:n tur­val­li­suus­pis­te­mää­rän 95 %, mikä on kor­kein kul­jet­ta­jaa avus­ta­val­le jär­jes­tel­mäl­le kos­kaan an­net­tu pis­te­mää­rä.

Pe­rä­ti 91 % kai­kis­ta ny­kyi­sis­tä maa­il­man­laa­jui­ses­ti myy­dyis­tä Su­ba­ru-mal­leis­ta on va­rus­tet­tu Ey­e­sigh­til­la.

Elekt­ro­niik­kaan in­teg­roi­tu apu­kul­jet­ta­ja

Ey­e­Sigh­tin ke­hi­tys­työ on jat­ku­vaa. Kun Su­ba­ru esit­te­li en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Ey­e­Sigh­tin Ja­pa­nis­sa tou­ko­kuus­sa 2008, se oli tek­no­lo­gi­nen in­no­vaa­tio. Ey­e­Sight on au­ton elekt­ro­niik­kaan in­teg­roi­tu apu­kul­jet­ta­ja, joka on aset­ta­nut uu­den ja kor­ke­am­man stan­dar­din tie­tur­val­li­suu­del­le ja elekt­ro­ni­sil­le kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­le jär­jes­tel­mil­le.

Ey­e­Sight oli en­sim­mäi­nen kul­jet­ta­jaa avus­ta­va jär­jes­tel­mä maa­il­mas­sa, joka käyt­ti ste­re­o­ka­me­raa kul­jet­ta­jaa avus­ta­vis­sa toi­min­nois­sa, ku­ten mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men ja kais­tan­pi­to­a­vus­ti­men sää­te­lys­sä.

Ensimmäinen EyeSight-sukupolvi perustui Subarun intensiivisen ja määrätietoisen tutkimuksen tuloksiin kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja niiden merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Työt aloitettiin jo vuonna 1989.

Ensimmäinen EyeSight-sukupolvi perustui Subarun intensiivisen ja määrätietoisen tutkimuksen tuloksiin kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja niiden merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Työt aloitettiin jo vuonna 1989.

Subaru

Ey­e­Sigh­tia hyö­dyn­ne­tään myös en­nal­ta­eh­käi­se­vis­sä tur­va­toi­min­nois­sa, jot­ka ha­vait­se­vat es­teet ja ryh­ty­vät tar­vit­ta­es­sa toi­miin vält­tääk­seen tör­mäyk­siä, ei vain mui­ta au­to­ja ja kiin­tei­tä esi­nei­tä, vaan myös ja­lan­kul­ki­joi­ta, pyö­räi­li­jöi­tä ja eläi­miä koh­dat­ta­es­sa.

En­sim­mäi­nen Ey­e­Sight-su­ku­pol­vi pe­rus­tui Su­ba­run in­ten­sii­vi­sen ja mää­rä­tie­toi­sen tut­ki­muk­sen tu­lok­siin kul­jet­ta­jaa avus­ta­vis­ta jär­jes­tel­mis­tä ja nii­den mer­ki­tyk­ses­tä lii­ken­ne­tur­val­li­suu­del­le. Työt aloi­tet­tiin jo vuon­na 1989.

Esit­te­lyn­sä jäl­keen tou­ko­kuus­sa 2008 Ey­e­Sight osoit­tau­tui no­pe­as­ti kat­ta­vak­si ja erit­täin te­hok­kaak­si.

Lii­ken­ne­tur­val­li­suus­da­taa

Kun Su­ba­ru seu­ra­si kol­man­nen su­ku­pol­ven Ey­e­Sigh­tin suo­ri­tus­ky­kyä to­del­li­sis­sa olo­suh­teis­sa, tut­kit­tiin Ja­pa­nin lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sien tut­ki­mus- ja tie­to­a­na­lyy­si-ins­ti­tuu­tin (ITAR­DA) lii­ken­ne­tur­val­li­suus­tie­to­ja.

Ana­lyy­si osoit­ti, et­tä vuo­si­na 2014–2018 val­mis­tet­tu­jen Su­ba­ru­jen, jois­sa oli kol­man­nen su­ku­pol­ven Ey­e­Sight, on­net­to­muusp­ro­sent­ti oli vain 0,06 %.

Yh­dys­val­lois­sa In­su­ran­ce Ins­ti­tu­te for High­way Sa­fe­tyn (IIHS) vuon­na 2017 te­ke­mä riip­pu­ma­ton tes­ti osoit­ti, et­tä Ey­e­Sight, Su­ba­run vuo­si­mal­leis­sa 2013– 2015, alen­si ris­kiä tör­mä­tä edes­sä ole­vaan au­toon jopa 85 %.

Su­ba­run Eu­roo­pas­sa te­ke­mäs­sä omis­ta­ja­ky­se­lys­sä 95 % yh­teen­sä 3 440 vas­taa­jas­ta vas­ta­si, et­tä Ey­e­Sight sai hei­dät tun­te­maan olon­sa tur­val­li­sem­mak­si au­tos­sa.

Jopa 87 % il­moit­ti, et­tä jär­jes­tel­mäl­lä oli rat­kai­se­va roo­li au­ton han­kin­nas­sa, ja 35 % vas­ta­si, et­tä Ey­e­Sight oli aut­ta­nut hei­tä vält­tä­mään on­net­to­muu­den ai­na­kin ker­ran.

Ey­e­Sight on myös myö­tä­vai­kut­ta­nut Su­ba­run tois­tu­viin huip­pu­tu­lok­siin lii­ken­ne­tur­val­li­suus­tes­teis­sä maa­il­man­laa­jui­ses­ti.

Kun Eu­ro NCAP tes­ta­si uu­sim­man su­ku­pol­ven Su­ba­ru Out­bac­kia, se sai kor­keim­man ylei­sen tur­val­li­suus­luo­ki­tuk­sen kai­kis­ta vuo­si­na 2020–2021 tes­ta­tuis­ta au­tois­ta.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien luo­kas­sa Ey­e­Sight suo­riu­tui 95 %:lla, mikä oli kaik­kien ai­ko­jen kor­kein au­tol­le täs­sä ka­te­go­ri­as­sa an­net­tu pis­te­mää­rä.

Ey­e­Sight on ke­hit­ty­nyt jat­ku­vas­ti 14 vuot­ta sit­ten ta­pah­tu­neen esit­te­lyn­sä jäl­keen jat­ku­vas­ti pa­ran­net­tu­jen ja uu­sien omi­nai­suuk­sien myö­tä.

Suo­mes­sa Su­ba­run to­dis­te­tus­ti toi­mi­van kul­jet­ta­jaa avus­ta­van jär­jes­tel­män nel­jäs su­ku­pol­vi esi­tel­tiin vuon­na 2021 kuu­den­nen su­ku­pol­ven Su­ba­ru Out­bac­kin esit­te­lyn yh­tey­des­sä.

Uu­sia ja pa­ran­net­tu­ja omi­nai­suuk­sia ovat ste­re­o­ka­me­ra, jos­sa ai­em­paa le­ve­äm­pi kat­se­lu­kul­ma tar­jo­aa huo­mat­ta­vas­ti laa­jem­man nä­kö­ken­tän.

Oh­jel­mis­to tar­jo­aa en­tis­tä kor­ke­am­man re­so­luu­ti­on tien­käyt­tä­jien ja koh­tei­den huo­mi­oi­mi­seen ja tun­nis­ta­mi­seen ku­vas­sa, mu­kaan lu­kien nii­den liik­keen no­pe­am­man ana­ly­soin­nin.

Tun­nus­te­tun kul­jet­ta­jaa avus­ta­van jär­jes­tel­män evo­luu­ti­on pa­ran­nuk­set tar­koit­ta­vat, et­tä Su­ba­run elekt­ro­ni­nen avus­tin­jär­jes­tel­mä on en­tis­tä te­rä­väm­pi ja hal­lit­see täy­sin lii­ken­ne­ti­lan­net­ta ja ym­pä­röi­vää ym­pä­ris­töä.

Ey­e­Sigh­tia ke­hi­te­tään jat­ku­vas­ti

Ey­e­Sigh­tin ke­hi­tys­työ on jat­ku­vaa. Ja­pa­nis­sa Su­ba­ru on tuo­nut mark­ki­noil­le laa­jen­ne­tun ver­si­on Ey­e­Sigh­tis­ta, jos­sa ste­re­o­ka­me­raa täy­den­tää nel­jä tut­ka an­tu­ria, yk­si jo­kai­ses­sa kul­mas­sa, joka mah­dol­lis­taa au­ton kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sen maan­tie­teel­li­sen pai­kan­nuk­sen.

Tämä jär­jes­tel­mä on ni­mel­tään Ey­e­Sight X, ja se mah­dol­lis­taa au­to­no­mis­ten ajo­toi­min­to­jen, ku­ten kais­tan­vaih­to­a­vus­ta­jan ja no­peu­den sää­tä­mi­sen, laa­jen­ta­mi­sen, jo­hon si­säl­tyy täy­sin it­se­a­ja­via omi­nai­suuk­sia jo­no­a­jon yh­tey­des­sä.

Vuon­na 2020 avat­tiin myös To­ki­on Shi­bu­yan kau­pun­gi­no­sas­sa si­jait­se­va uu­si tut­ki­mus­lai­tos Su­ba­ru-Lab, jon­ka ta­voit­tee­na on teh­dä te­ko­ä­lyn tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­työ­tä, joka te­kee Ey­e­Sigh­tin tu­le­vis­ta su­ku­pol­vis­ta en­tis­tä­kin pa­rem­pia en­nus­ta­maan lii­ken­teen kul­kua ja ta­pah­tu­mia eteen­päin suun­na­tun ste­re­o­ka­me­ran tie­doil­la.

Kaik­ki edel­lä mai­nit­tu nou­dat­taa Su­ba­run pe­rus­fi­lo­so­fi­aa tar­jo­ta jat­ku­vas­ti pa­rem­paa ajo­nau­tin­toa ja tur­val­li­suut­ta ke­hit­tä­mäl­lä en­si­si­jais­ta, ak­tii­vis­ta, pas­sii­vis­ta ja en­nal­ta­eh­käi­se­vää tur­val­li­suut­ta.

Su­ba­ru-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU