EyeSight on ensimmäinen kuljettajan avustinjärjestelmä, joka käyttää stereokameraa tietojen hakemiseen.

EyeSight on ensimmäinen kuljettajan avustinjärjestelmä, joka käyttää stereokameraa tietojen hakemiseen.

Martin Fordal Persson

Subaru EyeSight: Yli 5 miljoonaa EyeSightilla varustettua Subarua maanteillä

Subarun kuljettajaa avustava järjestelmä EyeSight ylitti tärkeän virstanpylvään tänä kesänä. EyeSightin käyttöönoton jälkeen on myyty yli viisi miljoonaa EyeSightilla varustettua autoa, mikä on parantanut liiken­ne­tur­val­li­suutta maail­man­laa­jui­sesti toukokuusta 2008 lähtien.

Auto Bild.Uutiset

Yli vii­si mil­joo­naa Ey­e­Sight-kul­jet­ta­jaa avus­ta­val­la jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tua Su­ba­rua on tul­lut mark­ki­noil­le vuo­des­ta 2008 läh­tien.

Ey­e­Sight on en­sim­mäi­nen kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­mä, joka käyt­tää ste­re­o­ka­me­raa tie­to­jen ha­ke­mi­seen.

Ja­pa­ni­lai­ses­ta lii­ken­ne­tur­val­li­suu­sins­ti­tuu­tis­ta IAR­DAs­ta saa­tu­jen lii­ken­ne­tur­val­li­suus­tie­to­jen mu­kaan Ey­e­Sight-kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu­jen au­to­jen to­den­nä­köi­syys jou­tua lii­ken­ne­on­net­to­muu­teen on vain 0,06 %.

Ame­rik­ka­lai­nen lii­ken­ne­tur­val­li­suus­vi­ras­to IIHS on ha­vain­nut tut­ki­muk­ses­saan, et­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­va jär­jes­tel­mä Ey­e­Sight vä­hen­tää toi­seen au­toon tör­mäyk­sen ris­kiä 85 %.

Vuon­na 2021 nel­jän­nen su­ku­pol­ven Ey­e­Sight sai Eu­ro NCAP:n tur­val­li­suus­pis­te­mää­rän 95 %, mikä on kor­kein kul­jet­ta­jaa avus­ta­val­le jär­jes­tel­mäl­le kos­kaan an­net­tu pis­te­mää­rä.

Pe­rä­ti 91 % kai­kis­ta ny­kyi­sis­tä maa­il­man­laa­jui­ses­ti myy­dyis­tä Su­ba­ru-mal­leis­ta on va­rus­tet­tu Ey­e­sigh­til­la.

Elekt­ro­niik­kaan in­teg­roi­tu apu­kul­jet­ta­ja

Ey­e­Sigh­tin ke­hi­tys­työ on jat­ku­vaa. Kun Su­ba­ru esit­te­li en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Ey­e­Sigh­tin Ja­pa­nis­sa tou­ko­kuus­sa 2008, se oli tek­no­lo­gi­nen in­no­vaa­tio. Ey­e­Sight on au­ton elekt­ro­niik­kaan in­teg­roi­tu apu­kul­jet­ta­ja, joka on aset­ta­nut uu­den ja kor­ke­am­man stan­dar­din tie­tur­val­li­suu­del­le ja elekt­ro­ni­sil­le kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­le jär­jes­tel­mil­le.

Ey­e­Sight oli en­sim­mäi­nen kul­jet­ta­jaa avus­ta­va jär­jes­tel­mä maa­il­mas­sa, joka käyt­ti ste­re­o­ka­me­raa kul­jet­ta­jaa avus­ta­vis­sa toi­min­nois­sa, ku­ten mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men ja kais­tan­pi­to­a­vus­ti­men sää­te­lys­sä.

Ensimmäinen EyeSight-sukupolvi perustui Subarun intensiivisen ja määrätietoisen tutkimuksen tuloksiin kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja niiden merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Työt aloitettiin jo vuonna 1989.

Ensimmäinen EyeSight-sukupolvi perustui Subarun intensiivisen ja määrätietoisen tutkimuksen tuloksiin kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja niiden merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Työt aloitettiin jo vuonna 1989.

Subaru

Ey­e­Sigh­tia hyö­dyn­ne­tään myös en­nal­ta­eh­käi­se­vis­sä tur­va­toi­min­nois­sa, jot­ka ha­vait­se­vat es­teet ja ryh­ty­vät tar­vit­ta­es­sa toi­miin vält­tääk­seen tör­mäyk­siä, ei vain mui­ta au­to­ja ja kiin­tei­tä esi­nei­tä, vaan myös ja­lan­kul­ki­joi­ta, pyö­räi­li­jöi­tä ja eläi­miä koh­dat­ta­es­sa.

En­sim­mäi­nen Ey­e­Sight-su­ku­pol­vi pe­rus­tui Su­ba­run in­ten­sii­vi­sen ja mää­rä­tie­toi­sen tut­ki­muk­sen tu­lok­siin kul­jet­ta­jaa avus­ta­vis­ta jär­jes­tel­mis­tä ja nii­den mer­ki­tyk­ses­tä lii­ken­ne­tur­val­li­suu­del­le. Työt aloi­tet­tiin jo vuon­na 1989.

Esit­te­lyn­sä jäl­keen tou­ko­kuus­sa 2008 Ey­e­Sight osoit­tau­tui no­pe­as­ti kat­ta­vak­si ja erit­täin te­hok­kaak­si.

Lii­ken­ne­tur­val­li­suus­da­taa

Kun Su­ba­ru seu­ra­si kol­man­nen su­ku­pol­ven Ey­e­Sigh­tin suo­ri­tus­ky­kyä to­del­li­sis­sa olo­suh­teis­sa, tut­kit­tiin Ja­pa­nin lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sien tut­ki­mus- ja tie­to­a­na­lyy­si-ins­ti­tuu­tin (ITAR­DA) lii­ken­ne­tur­val­li­suus­tie­to­ja.

Ana­lyy­si osoit­ti, et­tä vuo­si­na 2014–2018 val­mis­tet­tu­jen Su­ba­ru­jen, jois­sa oli kol­man­nen su­ku­pol­ven Ey­e­Sight, on­net­to­muusp­ro­sent­ti oli vain 0,06 %.

Yh­dys­val­lois­sa In­su­ran­ce Ins­ti­tu­te for High­way Sa­fe­tyn (IIHS) vuon­na 2017 te­ke­mä riip­pu­ma­ton tes­ti osoit­ti, et­tä Ey­e­Sight, Su­ba­run vuo­si­mal­leis­sa 2013– 2015, alen­si ris­kiä tör­mä­tä edes­sä ole­vaan au­toon jopa 85 %.

Su­ba­run Eu­roo­pas­sa te­ke­mäs­sä omis­ta­ja­ky­se­lys­sä 95 % yh­teen­sä 3 440 vas­taa­jas­ta vas­ta­si, et­tä Ey­e­Sight sai hei­dät tun­te­maan olon­sa tur­val­li­sem­mak­si au­tos­sa.

Jopa 87 % il­moit­ti, et­tä jär­jes­tel­mäl­lä oli rat­kai­se­va roo­li au­ton han­kin­nas­sa, ja 35 % vas­ta­si, et­tä Ey­e­Sight oli aut­ta­nut hei­tä vält­tä­mään on­net­to­muu­den ai­na­kin ker­ran.

Ey­e­Sight on myös myö­tä­vai­kut­ta­nut Su­ba­run tois­tu­viin huip­pu­tu­lok­siin lii­ken­ne­tur­val­li­suus­tes­teis­sä maa­il­man­laa­jui­ses­ti.

Kun Eu­ro NCAP tes­ta­si uu­sim­man su­ku­pol­ven Su­ba­ru Out­bac­kia, se sai kor­keim­man ylei­sen tur­val­li­suus­luo­ki­tuk­sen kai­kis­ta vuo­si­na 2020–2021 tes­ta­tuis­ta au­tois­ta.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien luo­kas­sa Ey­e­Sight suo­riu­tui 95 %:lla, mikä oli kaik­kien ai­ko­jen kor­kein au­tol­le täs­sä ka­te­go­ri­as­sa an­net­tu pis­te­mää­rä.

Ey­e­Sight on ke­hit­ty­nyt jat­ku­vas­ti 14 vuot­ta sit­ten ta­pah­tu­neen esit­te­lyn­sä jäl­keen jat­ku­vas­ti pa­ran­net­tu­jen ja uu­sien omi­nai­suuk­sien myö­tä.

Suo­mes­sa Su­ba­run to­dis­te­tus­ti toi­mi­van kul­jet­ta­jaa avus­ta­van jär­jes­tel­män nel­jäs su­ku­pol­vi esi­tel­tiin vuon­na 2021 kuu­den­nen su­ku­pol­ven Su­ba­ru Out­bac­kin esit­te­lyn yh­tey­des­sä.

Uu­sia ja pa­ran­net­tu­ja omi­nai­suuk­sia ovat ste­re­o­ka­me­ra, jos­sa ai­em­paa le­ve­äm­pi kat­se­lu­kul­ma tar­jo­aa huo­mat­ta­vas­ti laa­jem­man nä­kö­ken­tän.

Oh­jel­mis­to tar­jo­aa en­tis­tä kor­ke­am­man re­so­luu­ti­on tien­käyt­tä­jien ja koh­tei­den huo­mi­oi­mi­seen ja tun­nis­ta­mi­seen ku­vas­sa, mu­kaan lu­kien nii­den liik­keen no­pe­am­man ana­ly­soin­nin.

Tun­nus­te­tun kul­jet­ta­jaa avus­ta­van jär­jes­tel­män evo­luu­ti­on pa­ran­nuk­set tar­koit­ta­vat, et­tä Su­ba­run elekt­ro­ni­nen avus­tin­jär­jes­tel­mä on en­tis­tä te­rä­väm­pi ja hal­lit­see täy­sin lii­ken­ne­ti­lan­net­ta ja ym­pä­röi­vää ym­pä­ris­töä.

Ey­e­Sigh­tia ke­hi­te­tään jat­ku­vas­ti

Ey­e­Sigh­tin ke­hi­tys­työ on jat­ku­vaa. Ja­pa­nis­sa Su­ba­ru on tuo­nut mark­ki­noil­le laa­jen­ne­tun ver­si­on Ey­e­Sigh­tis­ta, jos­sa ste­re­o­ka­me­raa täy­den­tää nel­jä tut­ka an­tu­ria, yk­si jo­kai­ses­sa kul­mas­sa, joka mah­dol­lis­taa au­ton kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sen maan­tie­teel­li­sen pai­kan­nuk­sen.

Tämä jär­jes­tel­mä on ni­mel­tään Ey­e­Sight X, ja se mah­dol­lis­taa au­to­no­mis­ten ajo­toi­min­to­jen, ku­ten kais­tan­vaih­to­a­vus­ta­jan ja no­peu­den sää­tä­mi­sen, laa­jen­ta­mi­sen, jo­hon si­säl­tyy täy­sin it­se­a­ja­via omi­nai­suuk­sia jo­no­a­jon yh­tey­des­sä.

Vuon­na 2020 avat­tiin myös To­ki­on Shi­bu­yan kau­pun­gi­no­sas­sa si­jait­se­va uu­si tut­ki­mus­lai­tos Su­ba­ru-Lab, jon­ka ta­voit­tee­na on teh­dä te­ko­ä­lyn tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­työ­tä, joka te­kee Ey­e­Sigh­tin tu­le­vis­ta su­ku­pol­vis­ta en­tis­tä­kin pa­rem­pia en­nus­ta­maan lii­ken­teen kul­kua ja ta­pah­tu­mia eteen­päin suun­na­tun ste­re­o­ka­me­ran tie­doil­la.

Kaik­ki edel­lä mai­nit­tu nou­dat­taa Su­ba­run pe­rus­fi­lo­so­fi­aa tar­jo­ta jat­ku­vas­ti pa­rem­paa ajo­nau­tin­toa ja tur­val­li­suut­ta ke­hit­tä­mäl­lä en­si­si­jais­ta, ak­tii­vis­ta, pas­sii­vis­ta ja en­nal­ta­eh­käi­se­vää tur­val­li­suut­ta.

Su­ba­ru-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN