EyeSight on ensimmäinen kuljettajan avustinjärjestelmä, joka käyttää stereokameraa tietojen hakemiseen.
Martin Fordal Persson
Subaru EyeSight: Yli 5 miljoonaa EyeSightilla varustettua Subarua maanteillä
Subarun kuljettajaa avustava järjestelmä EyeSight ylitti tärkeän virstanpylvään tänä kesänä. EyeSightin käyttöönoton jälkeen on myyty yli viisi miljoonaa EyeSightilla varustettua autoa, mikä on parantanut liikenneturvallisuutta maailmanlaajuisesti toukokuusta 2008 lähtien.
Yli viisi miljoonaa EyeSight-kuljettajaa avustavalla järjestelmällä varustettua Subarua on tullut markkinoille vuodesta 2008 lähtien.
EyeSight on ensimmäinen kuljettajan avustinjärjestelmä, joka käyttää stereokameraa tietojen hakemiseen.
Japanilaisesta liikenneturvallisuusinstituutista IARDAsta saatujen liikenneturvallisuustietojen mukaan EyeSight-kuljettajan avustinjärjestelmällä varustettujen autojen todennäköisyys joutua liikenneonnettomuuteen on vain 0,06 %.
Amerikkalainen liikenneturvallisuusvirasto IIHS on havainnut tutkimuksessaan, että kuljettajaa avustava järjestelmä EyeSight vähentää toiseen autoon törmäyksen riskiä 85 %.
Vuonna 2021 neljännen sukupolven EyeSight sai Euro NCAP:n turvallisuuspistemäärän 95 %, mikä on korkein kuljettajaa avustavalle järjestelmälle koskaan annettu pistemäärä.
Peräti 91 % kaikista nykyisistä maailmanlaajuisesti myydyistä Subaru-malleista on varustettu Eyesightilla.
Elektroniikkaan integroitu apukuljettaja
EyeSightin kehitystyö on jatkuvaa. Kun Subaru esitteli ensimmäisen sukupolven EyeSightin Japanissa toukokuussa 2008, se oli teknologinen innovaatio. EyeSight on auton elektroniikkaan integroitu apukuljettaja, joka on asettanut uuden ja korkeamman standardin tieturvallisuudelle ja elektronisille kuljettajaa avustaville järjestelmille.
EyeSight oli ensimmäinen kuljettajaa avustava järjestelmä maailmassa, joka käytti stereokameraa kuljettajaa avustavissa toiminnoissa, kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustimen säätelyssä.
Ensimmäinen EyeSight-sukupolvi perustui Subarun intensiivisen ja määrätietoisen tutkimuksen tuloksiin kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja niiden merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Työt aloitettiin jo vuonna 1989.
Subaru
EyeSightia hyödynnetään myös ennaltaehkäisevissä turvatoiminnoissa, jotka havaitsevat esteet ja ryhtyvät tarvittaessa toimiin välttääkseen törmäyksiä, ei vain muita autoja ja kiinteitä esineitä, vaan myös jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja eläimiä kohdattaessa.
Ensimmäinen EyeSight-sukupolvi perustui Subarun intensiivisen ja määrätietoisen tutkimuksen tuloksiin kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja niiden merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Työt aloitettiin jo vuonna 1989.
Esittelynsä jälkeen toukokuussa 2008 EyeSight osoittautui nopeasti kattavaksi ja erittäin tehokkaaksi.
Liikenneturvallisuusdataa
Kun Subaru seurasi kolmannen sukupolven EyeSightin suorituskykyä todellisissa olosuhteissa, tutkittiin Japanin liikenneonnettomuuksien tutkimus- ja tietoanalyysi-instituutin (ITARDA) liikenneturvallisuustietoja.
Analyysi osoitti, että vuosina 2014–2018 valmistettujen Subarujen, joissa oli kolmannen sukupolven EyeSight, onnettomuusprosentti oli vain 0,06 %.
Yhdysvalloissa Insurance Institute for Highway Safetyn (IIHS) vuonna 2017 tekemä riippumaton testi osoitti, että EyeSight, Subarun vuosimalleissa 2013– 2015, alensi riskiä törmätä edessä olevaan autoon jopa 85 %.
Subarun Euroopassa tekemässä omistajakyselyssä 95 % yhteensä 3 440 vastaajasta vastasi, että EyeSight sai heidät tuntemaan olonsa turvallisemmaksi autossa.
Jopa 87 % ilmoitti, että järjestelmällä oli ratkaiseva rooli auton hankinnassa, ja 35 % vastasi, että EyeSight oli auttanut heitä välttämään onnettomuuden ainakin kerran.
EyeSight on myös myötävaikuttanut Subarun toistuviin huipputuloksiin liikenneturvallisuustesteissä maailmanlaajuisesti.
Kun Euro NCAP testasi uusimman sukupolven Subaru Outbackia, se sai korkeimman yleisen turvallisuusluokituksen kaikista vuosina 2020–2021 testatuista autoista.
Kuljettajaa avustavien järjestelmien luokassa EyeSight suoriutui 95 %:lla, mikä oli kaikkien aikojen korkein autolle tässä kategoriassa annettu pistemäärä.
EyeSight on kehittynyt jatkuvasti 14 vuotta sitten tapahtuneen esittelynsä jälkeen jatkuvasti parannettujen ja uusien ominaisuuksien myötä.
Suomessa Subarun todistetusti toimivan kuljettajaa avustavan järjestelmän neljäs sukupolvi esiteltiin vuonna 2021 kuudennen sukupolven Subaru Outbackin esittelyn yhteydessä.
Uusia ja parannettuja ominaisuuksia ovat stereokamera, jossa aiempaa leveämpi katselukulma tarjoaa huomattavasti laajemman näkökentän.
Ohjelmisto tarjoaa entistä korkeamman resoluution tienkäyttäjien ja kohteiden huomioimiseen ja tunnistamiseen kuvassa, mukaan lukien niiden liikkeen nopeamman analysoinnin.
Tunnustetun kuljettajaa avustavan järjestelmän evoluution parannukset tarkoittavat, että Subarun elektroninen avustinjärjestelmä on entistä terävämpi ja hallitsee täysin liikennetilannetta ja ympäröivää ympäristöä.
EyeSightia kehitetään jatkuvasti
EyeSightin kehitystyö on jatkuvaa. Japanissa Subaru on tuonut markkinoille laajennetun version EyeSightista, jossa stereokameraa täydentää neljä tutka anturia, yksi jokaisessa kulmassa, joka mahdollistaa auton korkearesoluutioisen maantieteellisen paikannuksen.
Tämä järjestelmä on nimeltään EyeSight X, ja se mahdollistaa autonomisten ajotoimintojen, kuten kaistanvaihtoavustajan ja nopeuden säätämisen, laajentamisen, johon sisältyy täysin itseajavia ominaisuuksia jonoajon yhteydessä.
Vuonna 2020 avattiin myös Tokion Shibuyan kaupunginosassa sijaitseva uusi tutkimuslaitos Subaru-Lab, jonka tavoitteena on tehdä tekoälyn tutkimus- ja kehitystyötä, joka tekee EyeSightin tulevista sukupolvista entistäkin parempia ennustamaan liikenteen kulkua ja tapahtumia eteenpäin suunnatun stereokameran tiedoilla.
Kaikki edellä mainittu noudattaa Subarun perusfilosofiaa tarjota jatkuvasti parempaa ajonautintoa ja turvallisuutta kehittämällä ensisijaista, aktiivista, passiivista ja ennaltaehkäisevää turvallisuutta.
Subaru-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Aurorasoundilta putkihybridi
Betonia sen olla pitää
Marantzilta stereo-av-vastaanotin
Sony ja Audezen yhteen
Romanttisesta punamultatorpasta moderniin valmistaloon – Ritva ja Ilkka vaihtoivat helpompaan asumiseen
Toisen sukupolven Gemini
Ruarkilta uusi striimaava radiosoitin
Klipschin uudet monitoimikaiuttimet
Langallisesta langaton
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN