Viimeinen tällainen V8 valmistettiin Crewen tehtaalla toissapäivänä, ja sen kokoamisesta vastasi asialleen omistautunut seitsemänhenkinen teami. Teamin jäsenillä on yhteen laskien 105 vuoden kokemus Bentleyn V8-moottorien rakentamisesta.
Surulliset jäähyväiset: Bentleyn mahtavan 6¾-litraisen V8-moottorin tuotanto päättyy
Bentleyn kuuluisan 6,75-litraisen, käsityönä valmistetun V8-moottorin – joka on tiettävästi pisimpään jatkuvassa tuotannossa ollut V8 – valmistus on päättynyt.
Bentleyn 6¾-litrainen V8 on ollut tuotannossa yli 60 vuotta. Niinpä viimeinen L-sarjan V8 vauhdittaa 30:tta ja viimeistä Mullinerin korittamaa Bentkey Mulsanne 6.75 Editionia.Alun perin moottori tuli markkinoille vuonna 1959.
Bentleyn tuotantopuolen hallituksen jäsen Peter Bosch kommentoi:
”Arvostettu 6 ¾-litrainen V8-moottorimme on toiminut lippulaiva Bentleyn voimanlähteenä yli kuuden vuosikymmenen ajan, ja on siten ansainnut päästä eläkkeelle. Olen erittäin ylpeä ammattitaitoisten käsityöläisten sukupolvista, jotka ovat vuosien mittaan kokoonpanneet huolellisesti kaikki nämä moottorit. Se, että tämä V8-moottori on kestänyt ajan hampaan niin pitkään, on osoitus nerokkaista insinööreistä, jotka tekivät moottorista entistä tehokkaamman, hienostuneemman ja luotettavamman. Nyt odotamme innolla Bentleyn tulevaisuutta, jossa käytetään W12-moottoria, urheilullista 4,0-litraista V8-moottoria sekä tietysti tehokasta V6 Hybridiä – se on aloitus matkalle sähköistämiseen.”
1959 Bentley S2 ja uusi Mulsanne.
L-sarjan V8, jonka suunnitteli alun perin Bentley-insinöörien ryhmä 1950-luvulla, pääsi ensi kertaa tositoimiin vuosimallin 1959 Bentley S2:ssa – siinä se kehitti noin 180 hevosvoimaa, jota Bentley piti ”riittävänä”.
Siitä lähtien tehtiin jatkuvaa edelleen kehittelyä, siirryttiin turboahtimiseen (ensin yhteen, sitten tuplaturboon), elektronisiin ohjausjärjestelmiin, polttoaineen suihkutukseen sekä muuttuvaan venttiilien ajoitukseen. Alkuperäinen vuoden 1959 V8-moottori on vuoreen 2020 mennessä muuttunut siten, että se kehittää 530 hevosvoimaa ja vääntää hämmästyttävät 1100 Nm.
Jokainen 36 000;sta L-sarjan V8-moottorista, joka on rakennettu viimeisen 60 vuoden aikana, on valmistettu käsityönä Bentleyn Crewen pääkonttorin moottoriverstaalla. Jopa nykyaikaisen moottorin rakentaminen vie 15 tuntia, ja keskeiset sisäiset komponentit valitaan yksilöllisesti muodostamaan sopiva, tasapainoinen sarja, jotta moottori käy täydellisesti tasaisesti – se on taito, jonka täydellinen toteuttaminen vie vuosia.
Valmistuttuaan ja perusteellisen testauksen jälkeen yksi Bentleyn V8-moottorin asiantuntijoista allekirjoittaa laattaan kyseisen moottorin, aivan kuten on ollut tapana vuosikymmenien ajan – allekirjoitus tulee moottorin etuosaan kiinnitettyyn kilpeen.
Kun Mulsannen kolmekymmentä 6.75 Edition -autoa on rakennettu, tulee upouudesta Flying Spurista Bentleyn lippulaiva. Flying Spur saa vuoteen 2023 mennessä hybridivoimansiirron.
Bentley on jo ottanut ensiaskeleensa kohti sähköistämistä lanseeraamalla Bentayga-hybridin, joka on loistoluokan katumaasturien ensimmäinen, todellinen pistokeladattava hybridi ja samalla kaikkien aikojen tehokkain Bentley.
Bentleyn ensimmäisen V8:n lyhyt historia
Ensimmäisen Bentley V8 -moottorin kehittäminen alkoi kauan sen jälkeen, kun yritys muutti nykyiseen pääkonttoriinsa, Creween. 1950-luvun alkupuolella vanhempaa moottorisuunnittelijaa Jack Phillipsiä pyydettiin suorittamaan luottamuksellinen tutkimus löytääkseen korvaajan 6-sylinteriselle rivimoottorille, jota käytettiin Bentley Mark VI-, R-Type- ja S1-malleissa.
Hänen tehtävänään oli rakentaa moottori, joka oli ainakin 50 prosenttia tehokkaampi kuin 6-sylinterinen (jonka se lopulta korvaisi). Sen piti mahtua samaan tilaan konetilassa, eikä se saanut painaa enempää. V-moottori oli siten luonnollinen valinta. Phillips teameineen sai V8-moottorin suunniteltua ja valmiiksi vain 18 kuukautta suunnitteluprosessin aloittamisesta.
Tuotannon alusta lähtien V8-moottoreita käytettiin testipenkissä täyskaasulla yli 500 tuntia ja niillä ajettiin satoja tuhansia maileja todellisissa olosuhteissa. Lopuksi asiansa osaavat tarkastajat purkivat moottorit, varmistaakseen korkeimpien standardien ylläpitämisen.
Tuloksena 6,2 litran V8-moottori oli 30 kiloa kevyempi kuin 6-sylinterinen rivimoottori. V8 debytoi Bentley S2:ssä vuonna 1959. Autossa oli ilmastointi, ohjaustehostin ja muun muassa sähkölasit – sen aikakauden ylellisimpiä varusteita.
Alkuperäinen V8-moottori oli suunniteltava uudelleen sopimaan uuteen Bentley T-sarjaan, joka esiteltiin vuonna 1965. Moottorin suunnitteluteami keskittyi parantamaan suorituskykyä ja vähentämään samalla moottorin kokonaismittoja, jotta se saatiin sopimaan konepellin alla olevaan matalaan tilaan.
Vuonna 1971 V8-moottorin iskutilavuus nousi 6¾ litraan (6,75 litraan) lisäämällä iskun pituutta 3,6:sta 3,9 tuumaan; näin vääntömomentti kasvoi entisestään.
Bentley Mulsannen ensimmäisen version saapuminen vuonna 1980 edellytti suuria muutoksia V8-moottoriin, etenkin tiukentuneiden päästörajojen ja matkustajien turvallisuuden parantamisen kannalta, nimenomaan suorassa keulatörmäyksessä. Jälkimmäiseen asiaan liittyy kokoon painuva vesipumppu, joka lyhensi moottoria tehokkaasti 10,1 cm.
Suurin yksittäinen muutos moottoriin oli Mulsanne Turbon lanseeraus. Suuren, yhden turboahtimen asentamisen myötä 6¾-litraisesta moottorista tuli ensimmäinen pakokaasuahdettu Bentley-moottori; 1920-luvun Bentley-moottorit olivat näet mekaanisesti ahdettuja. Aikanaan siirryttiin yhdestä turbosta tuplaturboon yhdessä polttoaineen suihkutuksen ja elektronisen moottorinohjauksen kanssa.
Crewen tehtaan nykyaikaistamisen jälkeen vuodesta 1998 (ja tuotannon lisääntymisen myötä) myös V8-moottoria kehitettiin. Esimerkkinä vuoden 2008 Bentley Brooklands V8, jonka juuret olivat selkeästi alkuperäisessä vuoden 1959 V8-moottorissa. Kuitenkin uudessa V8:ssa oli lähes 200 prosenttia enemmän tehoa ja vääntöä.
Uuden Mulsanne-tuotteen lanseerausta varten vuonna 2010 tehtiin V8-moottoriin mm. uusi kampiakseli, uudet männät ja uudet sylinterikannet, jotka toivat mukanaan muuttuvan venttiilin ajoituksen ja sylinterien deaktivoinnin - jälkimmäinen oli ensimmäinen Bentleyllä. Teho pysyi yli 500 hevosvoimassa ja vääntömomenttia saadaan 1100 Nm - jonkin aikaa Bentleyn L-sarjan V8 kehitti enemmän vääntömomenttia kuin yksikään toinen uusi henkilöauto maailmassa. Samaan aikaan uusittu V8 paransi polttoainetaloutta 15 %.
Vaikka Bentleyn V8 on nyt saavuttanut kehitys- ja tuotantovaiheen lopun, se elää vielä vuosikymmeniä Bentleyn asiakkaiden autoissa.
Bentleyn lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Goldmundin uusi trio
Uusi Creek 4040 A
Staxin kannettava mini-dac
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Wharfedale Super Denton
Velodyneltä mini-subbari
Exposurelta levysoitin
PMC:ltä aktiivikaiuttimia kotikäyttöön
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN