Viimeinen tällainen V8 valmistettiin Crewen tehtaalla toissapäivänä, ja sen kokoamisesta vastasi asialleen omistautunut seitsemänhenkinen teami. Teamin jäsenillä on yhteen laskien 105 vuoden kokemus Bentleyn V8-moottorien rakentamisesta.

Viimeinen tällainen V8 valmistettiin Crewen tehtaalla toissapäivänä, ja sen kokoamisesta vastasi asialleen omistautunut seitsemänhenkinen teami. Teamin jäsenillä on yhteen laskien 105 vuoden kokemus Bentleyn V8-moottorien rakentamisesta.

Surulliset jäähyväiset: Bentleyn mahtavan 6¾-litraisen V8-moottorin tuotanto päättyy

Bentleyn kuuluisan 6,75-litraisen, käsityönä valmistetun V8-moottorin – joka on tiettävästi pisimpään jatkuvassa tuotannossa ollut V8 – valmistus on päättynyt.

Auto Bild.Klassikot

Bent­leyn 6¾-lit­rai­nen V8 on ol­lut tuo­tan­nos­sa yli 60 vuot­ta. Niin­pä vii­mei­nen L-sar­jan V8 vauh­dit­taa 30:tta ja vii­meis­tä Mul­li­ne­rin ko­rit­ta­maa Bent­key Mul­san­ne 6.75 Edi­ti­o­nia.Alun pe­rin moot­to­ri tuli mark­ki­noil­le vuon­na 1959.

Bent­leyn tuo­tan­to­puo­len hal­li­tuk­sen jä­sen Pe­ter Bosch kom­men­toi:

”Ar­vos­tet­tu 6 ¾-lit­rai­nen V8-moot­to­rim­me on toi­mi­nut lip­pu­lai­va Bent­leyn voi­man­läh­tee­nä yli kuu­den vuo­si­kym­me­nen ajan, ja on si­ten an­sain­nut pääs­tä eläk­keel­le. Olen erit­täin yl­peä am­mat­ti­tai­tois­ten kä­si­työ­läis­ten su­ku­pol­vis­ta, jot­ka ovat vuo­sien mit­taan ko­koon­pan­neet huo­lel­li­ses­ti kaik­ki nämä moot­to­rit. Se, et­tä tämä V8-moot­to­ri on kes­tä­nyt ajan ham­paan niin pit­kään, on osoi­tus ne­rok­kais­ta in­si­nöö­reis­tä, jot­ka te­ki­vät moot­to­ris­ta en­tis­tä te­hok­kaam­man, hie­nos­tu­neem­man ja luo­tet­ta­vam­man. Nyt odo­tam­me in­nol­la Bent­leyn tu­le­vai­suut­ta, jos­sa käy­te­tään W12-moot­to­ria, ur­hei­lul­lis­ta 4,0-lit­rais­ta V8-moot­to­ria sekä tie­tys­ti te­ho­kas­ta V6 Hyb­ri­diä – se on aloi­tus mat­kal­le säh­köis­tä­mi­seen.”

1959 Bentley S2 ja uusi Mulsanne.

1959 Bentley S2 ja uusi Mulsanne.

L-sar­jan V8, jon­ka suun­nit­te­li alun pe­rin Bent­ley-in­si­nöö­rien ryh­mä 1950-lu­vul­la, pää­si en­si ker­taa to­si­toi­miin vuo­si­mal­lin 1959 Bent­ley S2:ssa – sii­nä se ke­hit­ti noin 180 he­vos­voi­maa, jota Bent­ley piti ”riit­tä­vä­nä”.

Sii­tä läh­tien teh­tiin jat­ku­vaa edel­leen ke­hit­te­lyä, siir­ryt­tiin tur­bo­ah­ti­mi­seen (en­sin yh­teen, sit­ten tup­la­tur­boon), elekt­ro­ni­siin oh­jaus­jär­jes­tel­miin, polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­seen sekä muut­tu­vaan vent­tii­lien ajoi­tuk­seen. Al­ku­pe­räi­nen vuo­den 1959 V8-moot­to­ri on vuo­reen 2020 men­nes­sä muut­tu­nut si­ten, et­tä se ke­hit­tää 530 he­vos­voi­maa ja vään­tää häm­mäs­tyt­tä­vät 1100 Nm.

Jo­kai­nen 36 000;sta L-sar­jan V8-moot­to­ris­ta, joka on ra­ken­net­tu vii­mei­sen 60 vuo­den ai­ka­na, on val­mis­tet­tu kä­si­työ­nä Bent­leyn Cre­wen pää­kont­to­rin moot­to­ri­vers­taal­la. Jopa ny­ky­ai­kai­sen moot­to­rin ra­ken­ta­mi­nen vie 15 tun­tia, ja kes­kei­set si­säi­set kom­po­nen­tit va­li­taan yk­si­löl­li­ses­ti muo­dos­ta­maan so­pi­va, ta­sa­pai­noi­nen sar­ja, jot­ta moot­to­ri käy täy­del­li­ses­ti ta­sai­ses­ti – se on tai­to, jon­ka täy­del­li­nen to­teut­ta­mi­nen vie vuo­sia.

Val­mis­tut­tu­aan ja pe­rus­teel­li­sen tes­tauk­sen jäl­keen yk­si Bent­leyn V8-moot­to­rin asi­an­tun­ti­jois­ta al­le­kir­joit­taa laat­taan ky­sei­sen moot­to­rin, ai­van ku­ten on ol­lut ta­pa­na vuo­si­kym­me­nien ajan – al­le­kir­joi­tus tu­lee moot­to­rin etuo­saan kiin­ni­tet­tyyn kil­peen.

Kun Mul­san­nen kol­me­kym­men­tä 6.75 Edi­ti­on -au­toa on ra­ken­net­tu, tu­lee upou­u­des­ta Flying Spu­ris­ta Bent­leyn lip­pu­lai­va. Flying Spur saa vuo­teen 2023 men­nes­sä hyb­ri­di­voi­man­siir­ron.

Bent­ley on jo ot­ta­nut en­si­as­ke­leen­sa koh­ti säh­köis­tä­mis­tä lan­see­raa­mal­la Ben­ta­y­ga-hyb­ri­din, joka on lois­to­luo­kan ka­tu­maas­tu­rien en­sim­mäi­nen, to­del­li­nen pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di ja sa­mal­la kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain Bent­ley.

Bent­leyn en­sim­mäi­sen V8:n ly­hyt his­to­ria

En­sim­mäi­sen Bent­ley V8 -moot­to­rin ke­hit­tä­mi­nen al­koi kau­an sen jäl­keen, kun yri­tys muut­ti ny­kyi­seen pää­kont­to­riin­sa, Cre­ween. 1950-lu­vun al­ku­puo­lel­la van­hem­paa moot­to­ri­suun­nit­te­li­jaa Jack Phil­lip­siä pyy­det­tiin suo­rit­ta­maan luot­ta­muk­sel­li­nen tut­ki­mus löy­tääk­seen kor­vaa­jan 6-sy­lin­te­ri­sel­le ri­vi­moot­to­ril­le, jota käy­tet­tiin Bent­ley Mark VI-, R-Type- ja S1-mal­leis­sa.

Hä­nen teh­tä­vä­nään oli ra­ken­taa moot­to­ri, joka oli ai­na­kin 50 pro­sent­tia te­hok­kaam­pi kuin 6-sy­lin­te­ri­nen (jon­ka se lo­pul­ta kor­vai­si). Sen piti mah­tua sa­maan ti­laan ko­ne­ti­las­sa, ei­kä se saa­nut pai­naa enem­pää. V-moot­to­ri oli si­ten luon­nol­li­nen va­lin­ta. Phil­lips te­a­mei­neen sai V8-moot­to­rin suun­ni­tel­tua ja val­miik­si vain 18 kuu­kaut­ta suun­nit­te­lup­ro­ses­sin aloit­ta­mi­ses­ta.

Tuo­tan­non alus­ta läh­tien V8-moot­to­rei­ta käy­tet­tiin tes­ti­pen­kis­sä täys­kaa­sul­la yli 500 tun­tia ja niil­lä ajet­tiin sa­to­ja tu­han­sia mai­le­ja to­del­li­sis­sa olo­suh­teis­sa. Lo­puk­si asi­an­sa osaa­vat tar­kas­ta­jat pur­ki­vat moot­to­rit, var­mis­taak­seen kor­keim­pien stan­dar­dien yl­lä­pi­tä­mi­sen.

Tu­lok­se­na 6,2 lit­ran V8-moot­to­ri oli 30 ki­loa ke­vy­em­pi kuin 6-sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri. V8 de­by­toi Bent­ley S2:ssä vuon­na 1959. Au­tos­sa oli il­mas­toin­ti, oh­jaus­te­hos­tin ja muun mu­as­sa säh­kö­la­sit – sen ai­ka­kau­den ylel­li­sim­piä va­rus­tei­ta.

Al­ku­pe­räi­nen V8-moot­to­ri oli suun­ni­tel­ta­va uu­del­leen so­pi­maan uu­teen Bent­ley T-sar­jaan, joka esi­tel­tiin vuon­na 1965. Moot­to­rin suun­nit­te­lu­te­a­mi kes­kit­tyi pa­ran­ta­maan suo­ri­tus­ky­kyä ja vä­hen­tä­mään sa­mal­la moot­to­rin ko­ko­nais­mit­to­ja, jot­ta se saa­tiin so­pi­maan ko­ne­pel­lin al­la ole­vaan ma­ta­laan ti­laan.

Vuon­na 1971 V8-moot­to­rin is­ku­ti­la­vuus nou­si 6¾ lit­raan (6,75 lit­raan) li­sää­mäl­lä is­kun pi­tuut­ta 3,6:sta 3,9 tuu­maan; näin vään­tö­mo­ment­ti kas­voi en­ti­ses­tään.

Bent­ley Mul­san­nen en­sim­mäi­sen ver­si­on saa­pu­mi­nen vuon­na 1980 edel­lyt­ti suu­ria muu­tok­sia V8-moot­to­riin, eten­kin tiu­ken­tu­nei­den pääs­tö­ra­jo­jen ja mat­kus­ta­jien tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sen kan­nal­ta, ni­me­no­maan suo­ras­sa keu­la­tör­mäyk­ses­sä. Jäl­kim­mäi­seen asi­aan liit­tyy ko­koon pai­nu­va ve­si­pump­pu, joka ly­hen­si moot­to­ria te­hok­kaas­ti 10,1 cm.

Suu­rin yk­sit­täi­nen muu­tos moot­to­riin oli Mul­san­ne Tur­bon lan­see­raus. Suu­ren, yh­den tur­bo­ah­ti­men asen­ta­mi­sen myö­tä 6¾-lit­rai­ses­ta moot­to­ris­ta tuli en­sim­mäi­nen pa­ko­kaa­su­ah­det­tu Bent­ley-moot­to­ri; 1920-lu­vun Bent­ley-moot­to­rit oli­vat näet me­kaa­ni­ses­ti ah­det­tu­ja. Ai­ka­naan siir­ryt­tiin yh­des­tä tur­bos­ta tup­la­tur­boon yh­des­sä polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­sen ja elekt­ro­ni­sen moot­to­ri­noh­jauk­sen kans­sa.

Cre­wen teh­taan ny­ky­ai­kais­ta­mi­sen jäl­keen vuo­des­ta 1998 (ja tuo­tan­non li­sään­ty­mi­sen myö­tä) myös V8-moot­to­ria ke­hi­tet­tiin. Esi­merk­ki­nä vuo­den 2008 Bent­ley Brook­lands V8, jon­ka juu­ret oli­vat sel­ke­äs­ti al­ku­pe­räi­ses­sä vuo­den 1959 V8-moot­to­ris­sa. Kui­ten­kin uu­des­sa V8:ssa oli lä­hes 200 pro­sent­tia enem­män te­hoa ja vään­töä.

Uu­den Mul­san­ne-tuot­teen lan­see­raus­ta var­ten vuon­na 2010 teh­tiin V8-moot­to­riin mm. uu­si kam­pi­ak­se­li, uu­det män­nät ja uu­det sy­lin­te­ri­kan­net, jot­ka toi­vat mu­ka­naan muut­tu­van vent­tii­lin ajoi­tuk­sen ja sy­lin­te­rien de­ak­ti­voin­nin - jäl­kim­mäi­nen oli en­sim­mäi­nen Bent­leyl­lä. Teho py­syi yli 500 he­vos­voi­mas­sa ja vään­tö­mo­ment­tia saa­daan 1100 Nm - jon­kin ai­kaa Bent­leyn L-sar­jan V8 ke­hit­ti enem­män vään­tö­mo­ment­tia kuin yk­si­kään toi­nen uu­si hen­ki­lö­au­to maa­il­mas­sa. Sa­maan ai­kaan uu­sit­tu V8 pa­ran­si polt­to­ai­ne­ta­lout­ta 15 %.

Vaik­ka Bent­leyn V8 on nyt saa­vut­ta­nut ke­hi­tys- ja tuo­tan­to­vai­heen lo­pun, se elää vie­lä vuo­si­kym­me­niä Bent­leyn asi­ak­kai­den au­tois­sa.

Bent­leyn leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN