Viimeinen tällainen V8 valmistettiin Crewen tehtaalla toissapäivänä, ja sen kokoamisesta vastasi asialleen omistautunut seitsemänhenkinen teami. Teamin jäsenillä on yhteen laskien 105 vuoden kokemus Bentleyn V8-moottorien rakentamisesta.
Surulliset jäähyväiset: Bentleyn mahtavan 6¾-litraisen V8-moottorin tuotanto päättyy
Bentleyn kuuluisan 6,75-litraisen, käsityönä valmistetun V8-moottorin – joka on tiettävästi pisimpään jatkuvassa tuotannossa ollut V8 – valmistus on päättynyt.
Bentleyn 6¾-litrainen V8 on ollut tuotannossa yli 60 vuotta. Niinpä viimeinen L-sarjan V8 vauhdittaa 30:tta ja viimeistä Mullinerin korittamaa Bentkey Mulsanne 6.75 Editionia.Alun perin moottori tuli markkinoille vuonna 1959.
Bentleyn tuotantopuolen hallituksen jäsen Peter Bosch kommentoi:
”Arvostettu 6 ¾-litrainen V8-moottorimme on toiminut lippulaiva Bentleyn voimanlähteenä yli kuuden vuosikymmenen ajan, ja on siten ansainnut päästä eläkkeelle. Olen erittäin ylpeä ammattitaitoisten käsityöläisten sukupolvista, jotka ovat vuosien mittaan kokoonpanneet huolellisesti kaikki nämä moottorit. Se, että tämä V8-moottori on kestänyt ajan hampaan niin pitkään, on osoitus nerokkaista insinööreistä, jotka tekivät moottorista entistä tehokkaamman, hienostuneemman ja luotettavamman. Nyt odotamme innolla Bentleyn tulevaisuutta, jossa käytetään W12-moottoria, urheilullista 4,0-litraista V8-moottoria sekä tietysti tehokasta V6 Hybridiä – se on aloitus matkalle sähköistämiseen.”
1959 Bentley S2 ja uusi Mulsanne.
L-sarjan V8, jonka suunnitteli alun perin Bentley-insinöörien ryhmä 1950-luvulla, pääsi ensi kertaa tositoimiin vuosimallin 1959 Bentley S2:ssa – siinä se kehitti noin 180 hevosvoimaa, jota Bentley piti ”riittävänä”.
Siitä lähtien tehtiin jatkuvaa edelleen kehittelyä, siirryttiin turboahtimiseen (ensin yhteen, sitten tuplaturboon), elektronisiin ohjausjärjestelmiin, polttoaineen suihkutukseen sekä muuttuvaan venttiilien ajoitukseen. Alkuperäinen vuoden 1959 V8-moottori on vuoreen 2020 mennessä muuttunut siten, että se kehittää 530 hevosvoimaa ja vääntää hämmästyttävät 1100 Nm.
Jokainen 36 000;sta L-sarjan V8-moottorista, joka on rakennettu viimeisen 60 vuoden aikana, on valmistettu käsityönä Bentleyn Crewen pääkonttorin moottoriverstaalla. Jopa nykyaikaisen moottorin rakentaminen vie 15 tuntia, ja keskeiset sisäiset komponentit valitaan yksilöllisesti muodostamaan sopiva, tasapainoinen sarja, jotta moottori käy täydellisesti tasaisesti – se on taito, jonka täydellinen toteuttaminen vie vuosia.
Valmistuttuaan ja perusteellisen testauksen jälkeen yksi Bentleyn V8-moottorin asiantuntijoista allekirjoittaa laattaan kyseisen moottorin, aivan kuten on ollut tapana vuosikymmenien ajan – allekirjoitus tulee moottorin etuosaan kiinnitettyyn kilpeen.
Kun Mulsannen kolmekymmentä 6.75 Edition -autoa on rakennettu, tulee upouudesta Flying Spurista Bentleyn lippulaiva. Flying Spur saa vuoteen 2023 mennessä hybridivoimansiirron.
Bentley on jo ottanut ensiaskeleensa kohti sähköistämistä lanseeraamalla Bentayga-hybridin, joka on loistoluokan katumaasturien ensimmäinen, todellinen pistokeladattava hybridi ja samalla kaikkien aikojen tehokkain Bentley.
Bentleyn ensimmäisen V8:n lyhyt historia
Ensimmäisen Bentley V8 -moottorin kehittäminen alkoi kauan sen jälkeen, kun yritys muutti nykyiseen pääkonttoriinsa, Creween. 1950-luvun alkupuolella vanhempaa moottorisuunnittelijaa Jack Phillipsiä pyydettiin suorittamaan luottamuksellinen tutkimus löytääkseen korvaajan 6-sylinteriselle rivimoottorille, jota käytettiin Bentley Mark VI-, R-Type- ja S1-malleissa.
Hänen tehtävänään oli rakentaa moottori, joka oli ainakin 50 prosenttia tehokkaampi kuin 6-sylinterinen (jonka se lopulta korvaisi). Sen piti mahtua samaan tilaan konetilassa, eikä se saanut painaa enempää. V-moottori oli siten luonnollinen valinta. Phillips teameineen sai V8-moottorin suunniteltua ja valmiiksi vain 18 kuukautta suunnitteluprosessin aloittamisesta.
Tuotannon alusta lähtien V8-moottoreita käytettiin testipenkissä täyskaasulla yli 500 tuntia ja niillä ajettiin satoja tuhansia maileja todellisissa olosuhteissa. Lopuksi asiansa osaavat tarkastajat purkivat moottorit, varmistaakseen korkeimpien standardien ylläpitämisen.
Tuloksena 6,2 litran V8-moottori oli 30 kiloa kevyempi kuin 6-sylinterinen rivimoottori. V8 debytoi Bentley S2:ssä vuonna 1959. Autossa oli ilmastointi, ohjaustehostin ja muun muassa sähkölasit – sen aikakauden ylellisimpiä varusteita.
Alkuperäinen V8-moottori oli suunniteltava uudelleen sopimaan uuteen Bentley T-sarjaan, joka esiteltiin vuonna 1965. Moottorin suunnitteluteami keskittyi parantamaan suorituskykyä ja vähentämään samalla moottorin kokonaismittoja, jotta se saatiin sopimaan konepellin alla olevaan matalaan tilaan.
Vuonna 1971 V8-moottorin iskutilavuus nousi 6¾ litraan (6,75 litraan) lisäämällä iskun pituutta 3,6:sta 3,9 tuumaan; näin vääntömomentti kasvoi entisestään.
Bentley Mulsannen ensimmäisen version saapuminen vuonna 1980 edellytti suuria muutoksia V8-moottoriin, etenkin tiukentuneiden päästörajojen ja matkustajien turvallisuuden parantamisen kannalta, nimenomaan suorassa keulatörmäyksessä. Jälkimmäiseen asiaan liittyy kokoon painuva vesipumppu, joka lyhensi moottoria tehokkaasti 10,1 cm.
Suurin yksittäinen muutos moottoriin oli Mulsanne Turbon lanseeraus. Suuren, yhden turboahtimen asentamisen myötä 6¾-litraisesta moottorista tuli ensimmäinen pakokaasuahdettu Bentley-moottori; 1920-luvun Bentley-moottorit olivat näet mekaanisesti ahdettuja. Aikanaan siirryttiin yhdestä turbosta tuplaturboon yhdessä polttoaineen suihkutuksen ja elektronisen moottorinohjauksen kanssa.
Crewen tehtaan nykyaikaistamisen jälkeen vuodesta 1998 (ja tuotannon lisääntymisen myötä) myös V8-moottoria kehitettiin. Esimerkkinä vuoden 2008 Bentley Brooklands V8, jonka juuret olivat selkeästi alkuperäisessä vuoden 1959 V8-moottorissa. Kuitenkin uudessa V8:ssa oli lähes 200 prosenttia enemmän tehoa ja vääntöä.
Uuden Mulsanne-tuotteen lanseerausta varten vuonna 2010 tehtiin V8-moottoriin mm. uusi kampiakseli, uudet männät ja uudet sylinterikannet, jotka toivat mukanaan muuttuvan venttiilin ajoituksen ja sylinterien deaktivoinnin - jälkimmäinen oli ensimmäinen Bentleyllä. Teho pysyi yli 500 hevosvoimassa ja vääntömomenttia saadaan 1100 Nm - jonkin aikaa Bentleyn L-sarjan V8 kehitti enemmän vääntömomenttia kuin yksikään toinen uusi henkilöauto maailmassa. Samaan aikaan uusittu V8 paransi polttoainetaloutta 15 %.
Vaikka Bentleyn V8 on nyt saavuttanut kehitys- ja tuotantovaiheen lopun, se elää vielä vuosikymmeniä Bentleyn asiakkaiden autoissa.
Bentleyn lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI