Viimeinen tällainen V8 valmistettiin Crewen tehtaalla toissapäivänä, ja sen kokoamisesta vastasi asialleen omistautunut seitsemänhenkinen teami. Teamin jäsenillä on yhteen laskien 105 vuoden kokemus Bentleyn V8-moottorien rakentamisesta.

Viimeinen tällainen V8 valmistettiin Crewen tehtaalla toissapäivänä, ja sen kokoamisesta vastasi asialleen omistautunut seitsemänhenkinen teami. Teamin jäsenillä on yhteen laskien 105 vuoden kokemus Bentleyn V8-moottorien rakentamisesta.

Surulliset jäähyväiset: Bentleyn mahtavan 6¾-litraisen V8-moottorin tuotanto päättyy

Bentleyn kuuluisan 6,75-litraisen, käsityönä valmistetun V8-moottorin – joka on tiettävästi pisimpään jatkuvassa tuotannossa ollut V8 – valmistus on päättynyt.

Auto Bild.Klassikot

Bent­leyn 6¾-lit­rai­nen V8 on ol­lut tuo­tan­nos­sa yli 60 vuot­ta. Niin­pä vii­mei­nen L-sar­jan V8 vauh­dit­taa 30:tta ja vii­meis­tä Mul­li­ne­rin ko­rit­ta­maa Bent­key Mul­san­ne 6.75 Edi­ti­o­nia.Alun pe­rin moot­to­ri tuli mark­ki­noil­le vuon­na 1959.

Bent­leyn tuo­tan­to­puo­len hal­li­tuk­sen jä­sen Pe­ter Bosch kom­men­toi:

”Ar­vos­tet­tu 6 ¾-lit­rai­nen V8-moot­to­rim­me on toi­mi­nut lip­pu­lai­va Bent­leyn voi­man­läh­tee­nä yli kuu­den vuo­si­kym­me­nen ajan, ja on si­ten an­sain­nut pääs­tä eläk­keel­le. Olen erit­täin yl­peä am­mat­ti­tai­tois­ten kä­si­työ­läis­ten su­ku­pol­vis­ta, jot­ka ovat vuo­sien mit­taan ko­koon­pan­neet huo­lel­li­ses­ti kaik­ki nämä moot­to­rit. Se, et­tä tämä V8-moot­to­ri on kes­tä­nyt ajan ham­paan niin pit­kään, on osoi­tus ne­rok­kais­ta in­si­nöö­reis­tä, jot­ka te­ki­vät moot­to­ris­ta en­tis­tä te­hok­kaam­man, hie­nos­tu­neem­man ja luo­tet­ta­vam­man. Nyt odo­tam­me in­nol­la Bent­leyn tu­le­vai­suut­ta, jos­sa käy­te­tään W12-moot­to­ria, ur­hei­lul­lis­ta 4,0-lit­rais­ta V8-moot­to­ria sekä tie­tys­ti te­ho­kas­ta V6 Hyb­ri­diä – se on aloi­tus mat­kal­le säh­köis­tä­mi­seen.”

1959 Bentley S2 ja uusi Mulsanne.

1959 Bentley S2 ja uusi Mulsanne.

L-sar­jan V8, jon­ka suun­nit­te­li alun pe­rin Bent­ley-in­si­nöö­rien ryh­mä 1950-lu­vul­la, pää­si en­si ker­taa to­si­toi­miin vuo­si­mal­lin 1959 Bent­ley S2:ssa – sii­nä se ke­hit­ti noin 180 he­vos­voi­maa, jota Bent­ley piti ”riit­tä­vä­nä”.

Sii­tä läh­tien teh­tiin jat­ku­vaa edel­leen ke­hit­te­lyä, siir­ryt­tiin tur­bo­ah­ti­mi­seen (en­sin yh­teen, sit­ten tup­la­tur­boon), elekt­ro­ni­siin oh­jaus­jär­jes­tel­miin, polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­seen sekä muut­tu­vaan vent­tii­lien ajoi­tuk­seen. Al­ku­pe­räi­nen vuo­den 1959 V8-moot­to­ri on vuo­reen 2020 men­nes­sä muut­tu­nut si­ten, et­tä se ke­hit­tää 530 he­vos­voi­maa ja vään­tää häm­mäs­tyt­tä­vät 1100 Nm.

Jo­kai­nen 36 000;sta L-sar­jan V8-moot­to­ris­ta, joka on ra­ken­net­tu vii­mei­sen 60 vuo­den ai­ka­na, on val­mis­tet­tu kä­si­työ­nä Bent­leyn Cre­wen pää­kont­to­rin moot­to­ri­vers­taal­la. Jopa ny­ky­ai­kai­sen moot­to­rin ra­ken­ta­mi­nen vie 15 tun­tia, ja kes­kei­set si­säi­set kom­po­nen­tit va­li­taan yk­si­löl­li­ses­ti muo­dos­ta­maan so­pi­va, ta­sa­pai­noi­nen sar­ja, jot­ta moot­to­ri käy täy­del­li­ses­ti ta­sai­ses­ti – se on tai­to, jon­ka täy­del­li­nen to­teut­ta­mi­nen vie vuo­sia.

Val­mis­tut­tu­aan ja pe­rus­teel­li­sen tes­tauk­sen jäl­keen yk­si Bent­leyn V8-moot­to­rin asi­an­tun­ti­jois­ta al­le­kir­joit­taa laat­taan ky­sei­sen moot­to­rin, ai­van ku­ten on ol­lut ta­pa­na vuo­si­kym­me­nien ajan – al­le­kir­joi­tus tu­lee moot­to­rin etuo­saan kiin­ni­tet­tyyn kil­peen.

Kun Mul­san­nen kol­me­kym­men­tä 6.75 Edi­ti­on -au­toa on ra­ken­net­tu, tu­lee upou­u­des­ta Flying Spu­ris­ta Bent­leyn lip­pu­lai­va. Flying Spur saa vuo­teen 2023 men­nes­sä hyb­ri­di­voi­man­siir­ron.

Bent­ley on jo ot­ta­nut en­si­as­ke­leen­sa koh­ti säh­köis­tä­mis­tä lan­see­raa­mal­la Ben­ta­y­ga-hyb­ri­din, joka on lois­to­luo­kan ka­tu­maas­tu­rien en­sim­mäi­nen, to­del­li­nen pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di ja sa­mal­la kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain Bent­ley.

Bent­leyn en­sim­mäi­sen V8:n ly­hyt his­to­ria

En­sim­mäi­sen Bent­ley V8 -moot­to­rin ke­hit­tä­mi­nen al­koi kau­an sen jäl­keen, kun yri­tys muut­ti ny­kyi­seen pää­kont­to­riin­sa, Cre­ween. 1950-lu­vun al­ku­puo­lel­la van­hem­paa moot­to­ri­suun­nit­te­li­jaa Jack Phil­lip­siä pyy­det­tiin suo­rit­ta­maan luot­ta­muk­sel­li­nen tut­ki­mus löy­tääk­seen kor­vaa­jan 6-sy­lin­te­ri­sel­le ri­vi­moot­to­ril­le, jota käy­tet­tiin Bent­ley Mark VI-, R-Type- ja S1-mal­leis­sa.

Hä­nen teh­tä­vä­nään oli ra­ken­taa moot­to­ri, joka oli ai­na­kin 50 pro­sent­tia te­hok­kaam­pi kuin 6-sy­lin­te­ri­nen (jon­ka se lo­pul­ta kor­vai­si). Sen piti mah­tua sa­maan ti­laan ko­ne­ti­las­sa, ei­kä se saa­nut pai­naa enem­pää. V-moot­to­ri oli si­ten luon­nol­li­nen va­lin­ta. Phil­lips te­a­mei­neen sai V8-moot­to­rin suun­ni­tel­tua ja val­miik­si vain 18 kuu­kaut­ta suun­nit­te­lup­ro­ses­sin aloit­ta­mi­ses­ta.

Tuo­tan­non alus­ta läh­tien V8-moot­to­rei­ta käy­tet­tiin tes­ti­pen­kis­sä täys­kaa­sul­la yli 500 tun­tia ja niil­lä ajet­tiin sa­to­ja tu­han­sia mai­le­ja to­del­li­sis­sa olo­suh­teis­sa. Lo­puk­si asi­an­sa osaa­vat tar­kas­ta­jat pur­ki­vat moot­to­rit, var­mis­taak­seen kor­keim­pien stan­dar­dien yl­lä­pi­tä­mi­sen.

Tu­lok­se­na 6,2 lit­ran V8-moot­to­ri oli 30 ki­loa ke­vy­em­pi kuin 6-sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri. V8 de­by­toi Bent­ley S2:ssä vuon­na 1959. Au­tos­sa oli il­mas­toin­ti, oh­jaus­te­hos­tin ja muun mu­as­sa säh­kö­la­sit – sen ai­ka­kau­den ylel­li­sim­piä va­rus­tei­ta.

Al­ku­pe­räi­nen V8-moot­to­ri oli suun­ni­tel­ta­va uu­del­leen so­pi­maan uu­teen Bent­ley T-sar­jaan, joka esi­tel­tiin vuon­na 1965. Moot­to­rin suun­nit­te­lu­te­a­mi kes­kit­tyi pa­ran­ta­maan suo­ri­tus­ky­kyä ja vä­hen­tä­mään sa­mal­la moot­to­rin ko­ko­nais­mit­to­ja, jot­ta se saa­tiin so­pi­maan ko­ne­pel­lin al­la ole­vaan ma­ta­laan ti­laan.

Vuon­na 1971 V8-moot­to­rin is­ku­ti­la­vuus nou­si 6¾ lit­raan (6,75 lit­raan) li­sää­mäl­lä is­kun pi­tuut­ta 3,6:sta 3,9 tuu­maan; näin vään­tö­mo­ment­ti kas­voi en­ti­ses­tään.

Bent­ley Mul­san­nen en­sim­mäi­sen ver­si­on saa­pu­mi­nen vuon­na 1980 edel­lyt­ti suu­ria muu­tok­sia V8-moot­to­riin, eten­kin tiu­ken­tu­nei­den pääs­tö­ra­jo­jen ja mat­kus­ta­jien tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sen kan­nal­ta, ni­me­no­maan suo­ras­sa keu­la­tör­mäyk­ses­sä. Jäl­kim­mäi­seen asi­aan liit­tyy ko­koon pai­nu­va ve­si­pump­pu, joka ly­hen­si moot­to­ria te­hok­kaas­ti 10,1 cm.

Suu­rin yk­sit­täi­nen muu­tos moot­to­riin oli Mul­san­ne Tur­bon lan­see­raus. Suu­ren, yh­den tur­bo­ah­ti­men asen­ta­mi­sen myö­tä 6¾-lit­rai­ses­ta moot­to­ris­ta tuli en­sim­mäi­nen pa­ko­kaa­su­ah­det­tu Bent­ley-moot­to­ri; 1920-lu­vun Bent­ley-moot­to­rit oli­vat näet me­kaa­ni­ses­ti ah­det­tu­ja. Ai­ka­naan siir­ryt­tiin yh­des­tä tur­bos­ta tup­la­tur­boon yh­des­sä polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­sen ja elekt­ro­ni­sen moot­to­ri­noh­jauk­sen kans­sa.

Cre­wen teh­taan ny­ky­ai­kais­ta­mi­sen jäl­keen vuo­des­ta 1998 (ja tuo­tan­non li­sään­ty­mi­sen myö­tä) myös V8-moot­to­ria ke­hi­tet­tiin. Esi­merk­ki­nä vuo­den 2008 Bent­ley Brook­lands V8, jon­ka juu­ret oli­vat sel­ke­äs­ti al­ku­pe­räi­ses­sä vuo­den 1959 V8-moot­to­ris­sa. Kui­ten­kin uu­des­sa V8:ssa oli lä­hes 200 pro­sent­tia enem­män te­hoa ja vään­töä.

Uu­den Mul­san­ne-tuot­teen lan­see­raus­ta var­ten vuon­na 2010 teh­tiin V8-moot­to­riin mm. uu­si kam­pi­ak­se­li, uu­det män­nät ja uu­det sy­lin­te­ri­kan­net, jot­ka toi­vat mu­ka­naan muut­tu­van vent­tii­lin ajoi­tuk­sen ja sy­lin­te­rien de­ak­ti­voin­nin - jäl­kim­mäi­nen oli en­sim­mäi­nen Bent­leyl­lä. Teho py­syi yli 500 he­vos­voi­mas­sa ja vään­tö­mo­ment­tia saa­daan 1100 Nm - jon­kin ai­kaa Bent­leyn L-sar­jan V8 ke­hit­ti enem­män vään­tö­mo­ment­tia kuin yk­si­kään toi­nen uu­si hen­ki­lö­au­to maa­il­mas­sa. Sa­maan ai­kaan uu­sit­tu V8 pa­ran­si polt­to­ai­ne­ta­lout­ta 15 %.

Vaik­ka Bent­leyn V8 on nyt saa­vut­ta­nut ke­hi­tys- ja tuo­tan­to­vai­heen lo­pun, se elää vie­lä vuo­si­kym­me­niä Bent­leyn asi­ak­kai­den au­tois­sa.

Bent­leyn leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU