Viimeinen tällainen V8 valmistettiin Crewen tehtaalla toissapäivänä, ja sen kokoamisesta vastasi asialleen omistautunut seitsemänhenkinen teami. Teamin jäsenillä on yhteen laskien 105 vuoden kokemus Bentleyn V8-moottorien rakentamisesta.
Surulliset jäähyväiset: Bentleyn mahtavan 6¾-litraisen V8-moottorin tuotanto päättyy
Bentleyn kuuluisan 6,75-litraisen, käsityönä valmistetun V8-moottorin – joka on tiettävästi pisimpään jatkuvassa tuotannossa ollut V8 – valmistus on päättynyt.
Bentleyn 6¾-litrainen V8 on ollut tuotannossa yli 60 vuotta. Niinpä viimeinen L-sarjan V8 vauhdittaa 30:tta ja viimeistä Mullinerin korittamaa Bentkey Mulsanne 6.75 Editionia.Alun perin moottori tuli markkinoille vuonna 1959.
Bentleyn tuotantopuolen hallituksen jäsen Peter Bosch kommentoi:
”Arvostettu 6 ¾-litrainen V8-moottorimme on toiminut lippulaiva Bentleyn voimanlähteenä yli kuuden vuosikymmenen ajan, ja on siten ansainnut päästä eläkkeelle. Olen erittäin ylpeä ammattitaitoisten käsityöläisten sukupolvista, jotka ovat vuosien mittaan kokoonpanneet huolellisesti kaikki nämä moottorit. Se, että tämä V8-moottori on kestänyt ajan hampaan niin pitkään, on osoitus nerokkaista insinööreistä, jotka tekivät moottorista entistä tehokkaamman, hienostuneemman ja luotettavamman. Nyt odotamme innolla Bentleyn tulevaisuutta, jossa käytetään W12-moottoria, urheilullista 4,0-litraista V8-moottoria sekä tietysti tehokasta V6 Hybridiä – se on aloitus matkalle sähköistämiseen.”
1959 Bentley S2 ja uusi Mulsanne.
L-sarjan V8, jonka suunnitteli alun perin Bentley-insinöörien ryhmä 1950-luvulla, pääsi ensi kertaa tositoimiin vuosimallin 1959 Bentley S2:ssa – siinä se kehitti noin 180 hevosvoimaa, jota Bentley piti ”riittävänä”.
Siitä lähtien tehtiin jatkuvaa edelleen kehittelyä, siirryttiin turboahtimiseen (ensin yhteen, sitten tuplaturboon), elektronisiin ohjausjärjestelmiin, polttoaineen suihkutukseen sekä muuttuvaan venttiilien ajoitukseen. Alkuperäinen vuoden 1959 V8-moottori on vuoreen 2020 mennessä muuttunut siten, että se kehittää 530 hevosvoimaa ja vääntää hämmästyttävät 1100 Nm.
Jokainen 36 000;sta L-sarjan V8-moottorista, joka on rakennettu viimeisen 60 vuoden aikana, on valmistettu käsityönä Bentleyn Crewen pääkonttorin moottoriverstaalla. Jopa nykyaikaisen moottorin rakentaminen vie 15 tuntia, ja keskeiset sisäiset komponentit valitaan yksilöllisesti muodostamaan sopiva, tasapainoinen sarja, jotta moottori käy täydellisesti tasaisesti – se on taito, jonka täydellinen toteuttaminen vie vuosia.
Valmistuttuaan ja perusteellisen testauksen jälkeen yksi Bentleyn V8-moottorin asiantuntijoista allekirjoittaa laattaan kyseisen moottorin, aivan kuten on ollut tapana vuosikymmenien ajan – allekirjoitus tulee moottorin etuosaan kiinnitettyyn kilpeen.
Kun Mulsannen kolmekymmentä 6.75 Edition -autoa on rakennettu, tulee upouudesta Flying Spurista Bentleyn lippulaiva. Flying Spur saa vuoteen 2023 mennessä hybridivoimansiirron.
Bentley on jo ottanut ensiaskeleensa kohti sähköistämistä lanseeraamalla Bentayga-hybridin, joka on loistoluokan katumaasturien ensimmäinen, todellinen pistokeladattava hybridi ja samalla kaikkien aikojen tehokkain Bentley.
Bentleyn ensimmäisen V8:n lyhyt historia
Ensimmäisen Bentley V8 -moottorin kehittäminen alkoi kauan sen jälkeen, kun yritys muutti nykyiseen pääkonttoriinsa, Creween. 1950-luvun alkupuolella vanhempaa moottorisuunnittelijaa Jack Phillipsiä pyydettiin suorittamaan luottamuksellinen tutkimus löytääkseen korvaajan 6-sylinteriselle rivimoottorille, jota käytettiin Bentley Mark VI-, R-Type- ja S1-malleissa.
Hänen tehtävänään oli rakentaa moottori, joka oli ainakin 50 prosenttia tehokkaampi kuin 6-sylinterinen (jonka se lopulta korvaisi). Sen piti mahtua samaan tilaan konetilassa, eikä se saanut painaa enempää. V-moottori oli siten luonnollinen valinta. Phillips teameineen sai V8-moottorin suunniteltua ja valmiiksi vain 18 kuukautta suunnitteluprosessin aloittamisesta.
Tuotannon alusta lähtien V8-moottoreita käytettiin testipenkissä täyskaasulla yli 500 tuntia ja niillä ajettiin satoja tuhansia maileja todellisissa olosuhteissa. Lopuksi asiansa osaavat tarkastajat purkivat moottorit, varmistaakseen korkeimpien standardien ylläpitämisen.
Tuloksena 6,2 litran V8-moottori oli 30 kiloa kevyempi kuin 6-sylinterinen rivimoottori. V8 debytoi Bentley S2:ssä vuonna 1959. Autossa oli ilmastointi, ohjaustehostin ja muun muassa sähkölasit – sen aikakauden ylellisimpiä varusteita.
Alkuperäinen V8-moottori oli suunniteltava uudelleen sopimaan uuteen Bentley T-sarjaan, joka esiteltiin vuonna 1965. Moottorin suunnitteluteami keskittyi parantamaan suorituskykyä ja vähentämään samalla moottorin kokonaismittoja, jotta se saatiin sopimaan konepellin alla olevaan matalaan tilaan.
Vuonna 1971 V8-moottorin iskutilavuus nousi 6¾ litraan (6,75 litraan) lisäämällä iskun pituutta 3,6:sta 3,9 tuumaan; näin vääntömomentti kasvoi entisestään.
Bentley Mulsannen ensimmäisen version saapuminen vuonna 1980 edellytti suuria muutoksia V8-moottoriin, etenkin tiukentuneiden päästörajojen ja matkustajien turvallisuuden parantamisen kannalta, nimenomaan suorassa keulatörmäyksessä. Jälkimmäiseen asiaan liittyy kokoon painuva vesipumppu, joka lyhensi moottoria tehokkaasti 10,1 cm.
Suurin yksittäinen muutos moottoriin oli Mulsanne Turbon lanseeraus. Suuren, yhden turboahtimen asentamisen myötä 6¾-litraisesta moottorista tuli ensimmäinen pakokaasuahdettu Bentley-moottori; 1920-luvun Bentley-moottorit olivat näet mekaanisesti ahdettuja. Aikanaan siirryttiin yhdestä turbosta tuplaturboon yhdessä polttoaineen suihkutuksen ja elektronisen moottorinohjauksen kanssa.
Crewen tehtaan nykyaikaistamisen jälkeen vuodesta 1998 (ja tuotannon lisääntymisen myötä) myös V8-moottoria kehitettiin. Esimerkkinä vuoden 2008 Bentley Brooklands V8, jonka juuret olivat selkeästi alkuperäisessä vuoden 1959 V8-moottorissa. Kuitenkin uudessa V8:ssa oli lähes 200 prosenttia enemmän tehoa ja vääntöä.
Uuden Mulsanne-tuotteen lanseerausta varten vuonna 2010 tehtiin V8-moottoriin mm. uusi kampiakseli, uudet männät ja uudet sylinterikannet, jotka toivat mukanaan muuttuvan venttiilin ajoituksen ja sylinterien deaktivoinnin - jälkimmäinen oli ensimmäinen Bentleyllä. Teho pysyi yli 500 hevosvoimassa ja vääntömomenttia saadaan 1100 Nm - jonkin aikaa Bentleyn L-sarjan V8 kehitti enemmän vääntömomenttia kuin yksikään toinen uusi henkilöauto maailmassa. Samaan aikaan uusittu V8 paransi polttoainetaloutta 15 %.
Vaikka Bentleyn V8 on nyt saavuttanut kehitys- ja tuotantovaiheen lopun, se elää vielä vuosikymmeniä Bentleyn asiakkaiden autoissa.
Bentleyn lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
ELACin uudet
Lisää fokusta treeniin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL