Uusien autojen kauppa ei edelleenkään käy
Saka
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
Tammikuussa 2025 rekisteröitiin 5744 uutta henkilöautoa, mikä on 12,9 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden tammikuussa. Viimeisimmän 12 kuukauden aikana uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät olivat 15,8 prosenttia laskussa.
”Vuosi 2024 oli haastava uuden auton kaupalle, ja myös tammikuussa 2025 uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät jäivät vaatimattomalle tasolle. Uusien pakettiautojen myynnin kasvu piristi muuten alakuloista uusien autojen kauppaa. Pakettiautojen ensirekisteröinneistä sähkökäyttöisten osuus oli tammikuussa 15,4 prosenttia, mikä on yli viime vuoden keskiarvon, joka oli 12,7 prosenttia. Myyntiä on kirittänyt hankintatuki, jonka käyttöaika valitettavasti päättyi vuodenvaihteeseen ja jonka jatkosta tulisi päättää tänä vuonna”, kommentoi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppa jatkui vilkkaana. Tammikuussa autoliikkeistä myytyjen käytettyjen henkilöautojen määrä oli 3,3 prosenttia edellisvuoden tammikuuta korkeammalla tasolla. Viimeisen 12 kuukauden aikana käytettyjen henkilöautojen myynnin määrä autoliikkeissä oli noin 6,7 prosenttia kasvussa.
Uusien pakettiautojen myynti käynnistyi edellisvuotta paremmin
Pakettiautoja rekisteröitiin 950 kappaletta tammikuun 2025 aikana. Määrä on 21 prosenttia edellisen vuoden tammikuuta suurempi. Viimeisimmän 12 kuukauden aikana pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat olleet 9,6 prosenttia laskussa. Tammikuussa uusien pakettiautojen ensirekisteröinneistä 15,4 prosenttia oli sähkökäyttöisiä. Kun mukaan lasketaan ladattavat hybridit, ladattavien autojen osuus pakettiautojen ensirekisteröinneistä nousee 20,1 prosenttiin.
Suomen autokannassa sähkökäyttöisiä pakettiautoja oli vuoden 2025 alussa yhteensä 4470 kappaletta. Määrä on vielä pieni, mutta kasvusuunnassa. Vuonna 2024 liikennekäytössä olevien sähköpakettiautojen määrä kasvoi noin 40 prosentilla verrattuna edellisvuoteen. Kaasukäyttöisiä pakettiautoja oli autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 1227.
Vähäpäästöisten kuorma-autojen osuus on Suomessa alle EU:n keskiarvon - hankintatuen jatkolle tarvetta
Vuonna 2024 ensirekisteröidyistä uusista kuorma-autoista kaasukäyttöisiä oli 5,3 prosenttia ja sähkökäyttöisiä 1,8 prosenttia. EU-maissa sähkökuorma-autojen osuus kuorma-autojen ensirekisteröinneistä oli vuonna 2024 keskimäärin 2,3 prosenttia ja esimerkiksi Ruotsissa 8 prosenttia. Suomessa on käytössä muita EU-maita raskaampia kuorma-autoja, joissa sähkö yleistyy hitaammin kuin kevyemmissä painoluokissa. Lisäksi julkinen ja yksityinen latausverkosto ei vielä ole kattava raskaan liikenteen tarpeisiin.
” Raskaan liikenteen käyttövoimamurros vaatii investointeja. Logistiikkaketjun ja kuljetusten muuttaminen vähäpäästöisemmäksi on yrityksille ja julkisyhteisöille tärkeä keino kokonaispäästöjen vähentämisessä. Vuodenvaihteeseen päättynyt sähkö- ja kuorma-autojen hankintatuki edisti kuljetusyritysten investointipäätöksiä vähäpäästöisempään kalustoon ja hankintatuen jatko olisikin testatusti toimiva keino raskaan liikenteen käyttövoimamurroksen vauhdittamiseen,” linjaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Vuonna 2022 käynnistynyt ja vuoden 2024 loppuun päättynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on ollut tärkeä hintaeroa tasoittava kannuste vähäpäästöisten kuorma-autojen hankinnassa Suomessa. Sähkökuorma-autojen hankintahinta on vielä toistaiseksi huomattavasti dieselautoa korkeampi. Hankintatuen maltillinen, noin 6 miljoonan euron kolmivuotinen määräraha varattiin loppuun syyskuussa 2024. Mitä nopeammin autokanta sähköistyy, sitä vähemmän on painetta korottaa polttoaineen hintaa nostavaa jakeluvelvoitetta.
Kuorma-autokannassa diesel vielä vallitseva käyttövoima
Suomen kuorma-autokannasta vuoden 2025 alussa 96 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Muiden käyttövoimien osuus kuorma-autokannasta on vielä pieni, mutta nopeassa kasvussa.
Kaasukäyttöisiä kuorma-autoja oli Suomen autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 769. Niiden määrä autokannassa kasvoi vuonna 2024 noin 40 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Vielä vuoden 2021 lopussa kaasukuorma-autoja oli kannassa alle 400.
Sähkökuorma-autoja oli Suomen autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 126. Liikennekäytössä olevien sähkökäyttöisten kuorma-autojen määrä lähes kaksinkertaistui vuonna 2024 edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2021 lopussa sähkökuorma-autoja oli autokannassa alle 10.
AutoBild / Autoalan Tiedotuskeskus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti
Vianor
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti
Vianor
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Uusien autojen kauppa ei edelleenkään käy
Saka
Uusien autojen kauppa ei edelleenkään käy
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
Täysin uuden Lexus ES:n maailmanensi-ilta lähenee - tässä tiiserikuva
Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Verteren ylellinen levysoitin
Puuttuva linkki
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
Täysin uuden Lexus ES:n maailmanensi-ilta lähenee - tässä tiiserikuva
Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat
Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi