Uusien autojen kauppa ei edelleenkään käy
Saka
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
Tammikuussa 2025 rekisteröitiin 5744 uutta henkilöautoa, mikä on 12,9 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden tammikuussa. Viimeisimmän 12 kuukauden aikana uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät olivat 15,8 prosenttia laskussa.
”Vuosi 2024 oli haastava uuden auton kaupalle, ja myös tammikuussa 2025 uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät jäivät vaatimattomalle tasolle. Uusien pakettiautojen myynnin kasvu piristi muuten alakuloista uusien autojen kauppaa. Pakettiautojen ensirekisteröinneistä sähkökäyttöisten osuus oli tammikuussa 15,4 prosenttia, mikä on yli viime vuoden keskiarvon, joka oli 12,7 prosenttia. Myyntiä on kirittänyt hankintatuki, jonka käyttöaika valitettavasti päättyi vuodenvaihteeseen ja jonka jatkosta tulisi päättää tänä vuonna”, kommentoi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppa jatkui vilkkaana. Tammikuussa autoliikkeistä myytyjen käytettyjen henkilöautojen määrä oli 3,3 prosenttia edellisvuoden tammikuuta korkeammalla tasolla. Viimeisen 12 kuukauden aikana käytettyjen henkilöautojen myynnin määrä autoliikkeissä oli noin 6,7 prosenttia kasvussa.
Uusien pakettiautojen myynti käynnistyi edellisvuotta paremmin
Pakettiautoja rekisteröitiin 950 kappaletta tammikuun 2025 aikana. Määrä on 21 prosenttia edellisen vuoden tammikuuta suurempi. Viimeisimmän 12 kuukauden aikana pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat olleet 9,6 prosenttia laskussa. Tammikuussa uusien pakettiautojen ensirekisteröinneistä 15,4 prosenttia oli sähkökäyttöisiä. Kun mukaan lasketaan ladattavat hybridit, ladattavien autojen osuus pakettiautojen ensirekisteröinneistä nousee 20,1 prosenttiin.
Suomen autokannassa sähkökäyttöisiä pakettiautoja oli vuoden 2025 alussa yhteensä 4470 kappaletta. Määrä on vielä pieni, mutta kasvusuunnassa. Vuonna 2024 liikennekäytössä olevien sähköpakettiautojen määrä kasvoi noin 40 prosentilla verrattuna edellisvuoteen. Kaasukäyttöisiä pakettiautoja oli autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 1227.
Vähäpäästöisten kuorma-autojen osuus on Suomessa alle EU:n keskiarvon - hankintatuen jatkolle tarvetta
Vuonna 2024 ensirekisteröidyistä uusista kuorma-autoista kaasukäyttöisiä oli 5,3 prosenttia ja sähkökäyttöisiä 1,8 prosenttia. EU-maissa sähkökuorma-autojen osuus kuorma-autojen ensirekisteröinneistä oli vuonna 2024 keskimäärin 2,3 prosenttia ja esimerkiksi Ruotsissa 8 prosenttia. Suomessa on käytössä muita EU-maita raskaampia kuorma-autoja, joissa sähkö yleistyy hitaammin kuin kevyemmissä painoluokissa. Lisäksi julkinen ja yksityinen latausverkosto ei vielä ole kattava raskaan liikenteen tarpeisiin.
” Raskaan liikenteen käyttövoimamurros vaatii investointeja. Logistiikkaketjun ja kuljetusten muuttaminen vähäpäästöisemmäksi on yrityksille ja julkisyhteisöille tärkeä keino kokonaispäästöjen vähentämisessä. Vuodenvaihteeseen päättynyt sähkö- ja kuorma-autojen hankintatuki edisti kuljetusyritysten investointipäätöksiä vähäpäästöisempään kalustoon ja hankintatuen jatko olisikin testatusti toimiva keino raskaan liikenteen käyttövoimamurroksen vauhdittamiseen,” linjaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Vuonna 2022 käynnistynyt ja vuoden 2024 loppuun päättynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on ollut tärkeä hintaeroa tasoittava kannuste vähäpäästöisten kuorma-autojen hankinnassa Suomessa. Sähkökuorma-autojen hankintahinta on vielä toistaiseksi huomattavasti dieselautoa korkeampi. Hankintatuen maltillinen, noin 6 miljoonan euron kolmivuotinen määräraha varattiin loppuun syyskuussa 2024. Mitä nopeammin autokanta sähköistyy, sitä vähemmän on painetta korottaa polttoaineen hintaa nostavaa jakeluvelvoitetta.
Kuorma-autokannassa diesel vielä vallitseva käyttövoima
Suomen kuorma-autokannasta vuoden 2025 alussa 96 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Muiden käyttövoimien osuus kuorma-autokannasta on vielä pieni, mutta nopeassa kasvussa.
Kaasukäyttöisiä kuorma-autoja oli Suomen autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 769. Niiden määrä autokannassa kasvoi vuonna 2024 noin 40 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Vielä vuoden 2021 lopussa kaasukuorma-autoja oli kannassa alle 400.
Sähkökuorma-autoja oli Suomen autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 126. Liikennekäytössä olevien sähkökäyttöisten kuorma-autojen määrä lähes kaksinkertaistui vuonna 2024 edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2021 lopussa sähkökuorma-autoja oli autokannassa alle 10.
AutoBild / Autoalan Tiedotuskeskus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
Hyvä automyyjä tienaa saman verran kuin lääkäri
Hanki ja asenna hiihtoloman kuljetusvarusteet ajoissa
Uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa ennätyksellisen vähän vuonna 2024
Volkswagenin ikoninen retkeilyauto nyt ladattavana hybridinä ja nelivetona – California eHybrid 4Motion
Uutuusautomerkki Suomeen - XPengin maahantuonti alkoi kahdella sähkökatumaasturilla
Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengasliikkeeseen
Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Technicsiltä huippu nappikset
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Kevyet mutta tehokkaat
Benny Audion tarusankari
5500 wattia 4 ohmiin
Acoustic Energy 300-sarja uudistuu
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Atohmin Siroccot
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
Hyvä automyyjä tienaa saman verran kuin lääkäri
Hanki ja asenna hiihtoloman kuljetusvarusteet ajoissa
Uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa ennätyksellisen vähän vuonna 2024
Volkswagenin ikoninen retkeilyauto nyt ladattavana hybridinä ja nelivetona – California eHybrid 4Motion
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
Hyvä automyyjä tienaa saman verran kuin lääkäri
Hanki ja asenna hiihtoloman kuljetusvarusteet ajoissa
Uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa ennätyksellisen vähän vuonna 2024
Volkswagenin ikoninen retkeilyauto nyt ladattavana hybridinä ja nelivetona – California eHybrid 4Motion
Uutuusautomerkki Suomeen - XPengin maahantuonti alkoi kahdella sähkökatumaasturilla
Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengasliikkeeseen
Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI